Centralnym dokumentem w obszarze Serwis jest zgłoszenie serwisowe, który zawsze zawiera odniesienie do obiektu serwisowego. Zgłoszenie serwisowe może zostać wygenerowany z planu okresowego serwisu, z przyjęcia towarów typu Serwis lub bezpośrednio z obiektu serwisowego. Ponadto, zgłoszenie serwisowe można utworzyć ręcznie, np. w trakcie wyświetlania nadchodzącego zdarzenia serwisowego klienta. Numer zgłoszenia serwisowego towarzyszy artykułowi, który ma być poddany regeneracji lub naprawie podczas całego procesu.
W tym dokumencie opisano sposób przedstawiania zgłoszeń serwisowych w systemie oraz strukturę aplikacji o tej samej nazwie. Użytkownik może zapoznać się z informacjami, opisującymi w jaki sposób zgłoszenie serwisowe może być powiązane z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi oraz jak jest zintegrowane z procesami ERP.
Informacje na temat roli odgrywanej przez typy komunikatów serwisowych i sposobu ich tworzenia można znaleźć w dokumencie Rodzaje zgłoszeń serwisowych.
Instrukcje dotyczące pracy ze zgłoszeniami serwisowymi, takie jak tworzenie lub edytowanie zgłoszeń serwisowych, można znaleźć w dokumencie Instrukcje: Zgłoszenia serwisowe.
Definicje terminów
Zgłoszenia serwisowe — są punktem wyjścia do przetwarzania przypadku serwisowego. Opisują one dane podstawowe obiektu, który ma być serwisowany, a także zadania i materiały wymagane dla danego zdarzenia serwisowego. Pracownicy wykonujący pracę oraz planowane czasy przetwarzania są również rejestrowane w zgłoszeniu serwisowym. Jest to szczególnie ważne przy planowaniu zadań serwisowych w produkcji.
Obiekty serwisowe — opisują zarówno wewnętrzne środki trwałe, maszyny lub części maszyn, jak i artykuły sprzedażowe, które są dostarczane i zwracane do serwisu. W związku z tym, rozróżnia się wewnętrzne i zewnętrzne obiekty serwisowe. Zewnętrzne obiekty serwisowe mogą być tworzone automatycznie po dostawie lub przyjęciu towaru do serwisu. Zewnętrzne obiekty serwisowe zawsze mają odniesienie do artykułu.
Zadania serwisowe — opisują materiały i etapy pracy wymagane do przetworzenia zlecenia serwisowego oraz, w razie potrzeby, pracownika do wykonania tej czynności. Zadania serwisowe mogą również zawierać dane rozliczeniowe, które są używane jako wartości domyślne w zgłoszeniach serwisowych.
Zlecenia serwisowe — podobnie jak zlecenie produkcyjne, zlecenie serwisowe służy do potwierdzania materiałów i robocizny wykorzystanych w przypadku zdarzenia serwisowego. Zlecenie serwisowe odnosi się do obiektu serwisowego i otrzymuje swoje podstawowe dane ze zgłoszenia serwisowego.
Wyświetlanie i przetwarzanie za pośrednictwem aplikacji typu Lista
Zgłoszenia serwisowe mogą być przetwarzane za pomocą aplikacji Lista: Zgłoszenia serwisowe. Umożliwia ona przeglądanie wszystkich lub wybranych zgłoszeń serwisowych wraz z ich pozycjami i statusami.
Dodatkowe opcje przetwarzania są dostępne w aplikacji Lista: Zgłoszenia serwisowe.
- Wyszukiwanie i wybór zgłoszeń serwisowych
- Wyświetlanie łańcucha dokumentów powiązanych dla wybranego zgłoszenia serwisowego
- Przejście do aplikacji Zgłoszenia serwisowe w celu dalszego przetwarzania
- Generowanie zleceń serwisowych, ofert sprzedaży i zamówień sprzedaży oraz generowanie odpowiednich dokumentów końcowych
Opis aplikacji znajduje się w dokumencie Lista: Zgłoszenia serwisowe.
Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych
Jeśli wystąpi zdarzenie serwisowe dla klienta, jest on zgłaszany za pomocą zgłoszenia serwisowego. Zgłoszenia serwisowe mogą być tworzone lub generowane na następujące sposoby:
- Tworzenie ręczne
Pracownik serwisu, któremu klient wskazał zdarzenie serwisową lub sam klient tworzy zgłoszenie serwisową.
- Generowanie przez plan serwisu
Jeśli zdarzenie serwisowe jest zaplanowane jako część planu serwisu, zgłoszenie serwisowe jest generowane automatycznie przez system. W takim przypadku klient jest informowany o konieczności przeprowadzenia serwisu automatycznie przez Workflow lub przez odpowiedzialnego pracownika serwisu. Podczas przyjęcia towaru, zgłoszenie serwisowe może zostać przypisane do otrzymanego obiektu serwisowego.
- Generowanie przez przyjęcie towaru
Zgłoszenia serwisowe mogą być również generowane automatycznie na podstawie przyjęcia towaru. W takim przypadku, klient odesłał wadliwy towar bez wcześniejszego powiadomienia. Alternatywnie, zgłoszenie serwisowe zostało wcześniej utworzone w systemie i przypisane poprzez przyjęcie towaru. Jeśli towary zostały odesłane przez klienta, przyjęcie następuje do właściciela zapasów klienta.
Po przetworzeniu zlecenia serwisowego lub gdy zadania serwisowe są rozliczane za pomocą zamówienia sprzedaży, pracownik serwisu decyduje, czy obiekt serwisowy ma zostać zwrócony klientowi w trakcie rozliczenia, a jeśli tak, to jaka ilość ma zostać zwrócona. Wysyłka odbywa się za pomocą (zlecenia) kompletacji lub zlecenia dostawy.
Opis aplikacji
Aplikacja Zgłoszenia serwisowe służy do tworzenia lub edytowania zgłoszeń serwisowych.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego. Nagłówek zawiera pola jednoznacznie identyfikujące zgłoszenie serwisowe, a także inne pola opisujące właściwości zgłoszenia serwisowego oraz zakładki zawierające informacje o obiekcie serwisowym i kliencie.
Aplikacja posiada różne widoki. W widoku publicznym mniej pól jest widocznych i edytowalnych niż w widoku wewnętrznym.
Nagłówek
Panel identyfikacji zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują komunikat usługi, a także ogólnie obowiązujące dane podstawowe dla komunikatu usługi. Inne dane znajdują się w następujących zakładkach:
- Zakładka Ogólnie
- Zakładka Informacje o obiekcie
- Zakładka Inne pola
- Zakładka Wydruk dokumentu
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Numer — to pole zawiera unikalny identyfikator zgłoszenia serwisowego. Składa się z dwóch informacji: rodzaju w pierwszym polu wejściowym i numeru w drugim polu wejściowym.
- Rodzaj — użytkownik wybiera istniejący rodzaj zgłoszenia serwisowego, które chciał by wygenerować lub edytować. Po zapisaniu nowego zgłoszenia serwisowego, użytkownik nie może już zmienić przypisanego rodzaju.
- Numer — numer jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji określonego w typie komunikatu serwisowego. Nie można go przypisać ręcznie ani zmienić. W razie potrzeby, użytkownik określa numer zgłoszenia serwisowego, który chciałby edytować jako kryterium wyboru.
- Klient serwisu — w tym polu wyświetlany jest numer partnera klienta serwisu. Klient serwisu jest stosowany do ręcznie tworzonych zgłoszeń serwisowych dla obiektu serwisowego. W przypadku zgłoszeń serwisowych generowanych automatycznie z przyjęcia towaru, strona przyjęcia towaru jest stosowana jako klient serwisu.
- Obiekt serwisowy — użytkownik wprowadza identyfikator obiektu serwisowego, do którego odnosi się zgłoszenie serwisowe. Każde zgłoszenie serwisowe musi mieć przypisany obiekt serwisowy. Po zapisaniu przyporządkowania, nie można go już zmienić.
- Status — to pole wyświetla status zgłoszenia serwisowego. Status otwarcia jest określony w rodzaju zgłoszenia serwisowego.
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość obiektów serwisowych, które mają być przetwarzane za pomocą zgłoszenia serwisowego. W przypadku obiektów serwisowych, które odwołują się do artykułu posiadającego numery serii, ilość musi wynosić 1.
- Oznaczenie — użytkownik wprowadza krótki tekst, np. opisujący powody utworzenia zgłoszenia serwisowego. Jeśli zgłoszenie serwisowe zostało wygenerowane automatycznie z przyjęcia towaru, wówczas stosowany jest numer przyjęcia towaru.
Zakładka Ogólnie
Zakładka Ogólnie zawiera ogólne dane dotyczące zgłoszenia serwisowego. Niektóre pola są wstępnie przypisane do wartości obiektu serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Typ — użytkownik wybiera typ zgłoszenia serwisowego. Dostępne są następujące opcje wyboru:
- Zgłoszenie zakłócenia
- Planowany serwis
- Nieplanowany serwis
Domyślna wartość jest pobierana z rodzaju zgłoszenia serwisowego
- Priorytet — użytkownik wprowadza priorytet zgłoszenia serwisowego. Domyślnie jest on pobierany z rodzaju zgłoszenia serwisowego. Jeśli zgłoszenie serwisowe zostało wygenerowane w wyniku obliczenia planu serwisu, priorytet jest pobierany z tego obliczenia.
- Lokalizacja serwisu — użytkownik wprowadza wewnętrzną firmę jako lokalizację, w której wykonywany jest serwis. Wartość domyślna jest pobierana z obiektu serwisowego. Aby móc generować zlecenia serwisowe, magazyn przypisany do odpowiedniego rodzaju zlecenia serwisowego (rodzaj zlecenia produkcyjnego) musi być również przypisany do określonej lokalizacji. Rodzaj zlecenia serwisowego jest określony w rodzaju zgłoszenia serwisowego.
- Odpowiedzialny — użytkownik wprowadza pracownika odpowiedzialnego za zgłoszenie serwisowe. Domyślnie jest on pobierany z obiektu serwisowego.
- Wykonujący — użytkownik wprowadza pracownika, który wykonuje serwis w zakresie tego zgłoszenia serwisowego. Domyślnie wprowadzana jest osoba odpowiedzialna za obiekt serwisowy. Pracownik jest informowany za pośrednictwem Workflow, gdy jest określony jako pracownik wykonujący w zgłoszeniu serwisowym.
- Rejestrujący — w tym polu wyświetlany jest pracownik, który utworzył zgłoszenie serwisowe
- Kategoria — użytkownik wprowadza rodzaj zgłoszenia serwisowego.
- Klasyfikacja — użytkownik wprowadza klasyfikację kategorii Klasyfikacja zgłoszeń serwisowych. W oparciu o przyporządkowania do klasyfikacji, dane mogą być organizowane i strukturyzowane na potrzeby wszelkiego rodzaju analiz lub zapytań.
- Symptom — użytkownik wprowadza symptom dla przypadku usługi w celu klasyfikacji komunikatu usługi.
- Przyczyna — użytkownik wprowadza przyczynę dla przypadku usługi w celu sklasyfikowania komunikatu usługi.
- Preferowany termin — użytkownik wprowadza datę, do której zgłoszenie serwisowe powinno zostać ukończone. Jeśli preferowana data zadania serwisowego na zakładce Zadania serwisowe przypada po określonej dacie, późniejsza data jest wprowadzana jako preferowana data zgłoszenia serwisowego.
- Data utworzenia — w tym polu wyświetlana jest data i godzina wygenerowania zgłoszenia serwisowego
- Plan serwisu — w tym polu wyświetlany jest numer planu serwisu, jeśli zgłoszenie serwisowe zostało wygenerowane przez plan serwisu
- Data serwisu — w tym polu wyświetlana jest data nadania zgłoszenia serwisowego statusu Zakończone. Jeśli w zgłoszeniu serwisowym wprowadzono zadania serwisowe, data jest obliczana na podstawie daty wykonania tych zadań serwisowych. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Statusy zgłoszeń serwisowych.
- Data ceny — użytkownik wprowadza datę i godzinę, które będą używane do określania ceny środków serwisowych
Zakładka Informacje o obiekcie
W zakładce Informacje o obiekcie wyświetlane są głównie dane dotyczące obiektu serwisowego, które zostały wprowadzone w aplikacji Obiekty serwisowe. Nie można edytować tych danych w aplikacji Zgłoszenia serwisowe. Na tej zakładce można wybrać typ zastosowania serwisu.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Pełna nazwa — to pole wyświetla pełną nazwę obiektu serwisowego
- Artykuł — to pole wyświetla artykuł, jeśli został on przyporządkowany do obiektu serwisowego
- Specyfikacja — to pole wyświetla specyfikację artykułu, jeśli ten artykuł posiada specyfikację
- Numer obiektu klienta — to pole wyświetla numer obiektu klienta
- Numer seryjny klienta — to pole wyświetla numer seryjny obiektu klienta
- Status — to pole wyświetla status obiektu serwisowego. Możliwe statusy to:
- Zwolniony
- Zablokowany
- Uszkodzony
- W naprawie
- W serwisie
- Wyłączony
- Komunikat
- Zakłócenie
- Przyjęcie towaru oczekiwane
- Typ zastosowania serwisu — w tym polu można wybrać, gdzie wykonywane są działania serwisowe dla obiektu. Dostępne są następujące opcje wyboru:
- Niezdefiniowany
- Wewnętrzny
- Na miejscu
- Obiekt serwisowy zostanie wysyłany
- Status wysyłki obiektów — to pole wyświetla status wysyłki obiektu serwisowego. Możliwe statusy to:
- Nie wysłany
- Częściowo wysłany
- Wysłany w całości
Status wysyłki jest określany na podstawie ilości i zwróconej ilości obiektu serwisowego w zgłoszeniu serwisowym. Obiekty serwisowe, do których przypisane są artykuły posiadające specyfikację, mogą mieć tylko status Nie wysłany lub Wysłany w całości.
- Zwrócono — to pole wyświetla ilość obiektu serwisowego, który został zwrócony klientowi za pośrednictwem zamówień sprzedaży
- Przewidziany zwrot — w tym polu wyświetlana jest ilość, dla której istnieje już zamówienie sprzedaży dla zwrotu, ale nie został jeszcze wygenerowany dokument dostawy
Sekcja Lokalizacje
- Organizacja sprzedaży — to pole wyświetla organizację sprzedaży obiektu serwisowego
- Dostawca — to pole wyświetla dostawcę obiektu serwisowego
- Producent — to pole wyświetla producenta obiektu serwisowego
- Odpowiedzialny — to pole wyświetla pracownika odpowiedzialnego za obiekt serwisowy
- Typ lokalizacji — to pole wyświetla, czy lokalizacja obiektu serwisu jest wewnętrzna czy zewnętrzna
- Lokalizacja — to pole wyświetla lokalizację obiektu serwisowego
Sekcja Terminy
- Początek okresu gwarancji — to pole wyświetla datę rozpoczęcia okresu gwarancji. Możliwe daty rozpoczęcia to:
- Data dostawy
- Data instalacji
- Data uruchomienia
- Koniec gwarancji — to pole wyświetla datę zakończenia okresu gwarancyjnego
- Początek okresu rękojmi — to pole wyświetla datę rozpoczęcia okresu rękojmi. Możliwe daty rozpoczęcia to:
- Data dostawy
- Data instalacji
- Data uruchomienia
- Koniec rękojmi — to pole wyświetla datę zakończenia okresu rękojmi
- Data dostawy — w tym polu wyświetlana jest data dostawy obiektu serwisowego lub przyjęcia towaru
- Data instalacji — to pole wyświetla datę instalacji obiektu serwisowego
- Data uruchomienia — to pole wyświetla datę uruchomienia obiektu serwisowego
Zakładka Klient serwisu
Zakładka Klient serwisu zawiera dane klienta, do którego należy zewnętrzny obiekt serwisowy. Dane wprowadzone w aplikacji Obiekty serwisowe są używane jako domyślne. Dane te można edytować, np. w celu wprowadzenia innego odbiorcy faktury.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Organizacja sprzedaży — jeśli jest to wymagane, użytkownik wprowadza inną organizację sprzedaży. Przykładowo, jeśli chciałby on użyć innej organizacji sprzedaży dla zamówienia sprzedaży, wprowadza on ją w tym polu.
- Osoba kontaktowa — użytkownik wprowadza osobę kontaktową dla klienta serwisu
- Odbiorca faktury — w razie potrzeby wprowadź innego odbiorcę faktury. Domyślnie jest on pobierany z głównych danych partnera klienta.
- Adres — w tym polu wyświetlany jest adres odbiorcy faktury
- Umowa serwisowa — użytkownik wprowadza umowę serwisową dla obiektu serwisowego, jeśli została ona zawarta z klientem
Zakładka Inne pola
W razie potrzeby użytkownik może skorzystać z zakładki Inne pola, aby utworzyć własne pola zdefiniowane przez użytkownika w celu wprowadzenia dodatkowych informacji.
Dodatkowe informacje na temat korzystania z pól zdefiniowanych przez użytkownika można znaleźć w dokumencie Pola zdefiniowane przez użytkownika.
Zakładka Wydruk dokumentu
Na zakładce Wydruk dokumentu wyświetlane są niektóre z prawidłowych ustawień dotyczących wydruku dokumentu końcowego Zgłoszenie serwisowe w tabeli zawierającej jeden wiersz. Przedstawione tutaj ustawienia wydruku pochodzą z szablonu dokumentu końcowego. Prawidłowy szablon dokumentu końcowego jest konfigurowany w aplikacji Konfiguracja w funkcji głównej Serwis, podfunkcja Dokumenty. Ustawienie to można zastąpić w rodzaju zgłoszenia serwisowego.
Dodatkowe informacje na temat ustawień wydruku można znaleźć w instrukcji obsługi. Opisuje również, które inne aplikacje oraz ustawienia systemowe i użytkownika odgrywają rolę w wydrukach dokumentów i kiedy poszczególne ustawienia zaczynają obowiązywać.
Pod wskazanymi nagłówkami kolumn można wyświetlić i w razie potrzeby zmienić następujące ustawienia.
- Typ dokumentu — w tym wierszu wyświetlana jest typ dokumentu końcowego, dla której reprezentowane są ustawienia wydruku. Aplikacja Zgłoszenia serwisowe zawiera dokumenty, których typem jest Komunikat.
- Medium — w tym wierszu wprowadzany jest medium wydruku, na który zostanie wysłany dokument końcowy, zgodnie z szablonem dokumentu. Możliwe są następujące medium wydruku:
- Drukarka (wydruk jako plik jest również możliwe)
- Faks
Jeśli istnieje kilka szablonów dokumentów końcowych dla rodzaju dokumentów końcowych i są one przechowywane w rodzajach zgłoszeń serwisowych lub w aplikacji Konfiguracja dla więcej niż jednego medium wydruku, użytkownik może wybrać medium wydruku.
- Dane kontaktowe — system określa dane kontaktowe (numer faksu lub adres e-mail) dla medium wydruku faksu lub e-mail i wyświetla je. Wskazany numer faksu lub adres e-mail można zmienić lub uzupełnić. Aby wprowadzić wielu odbiorców wiadomości e-mail, użytkownik wprowadza ów adresy e-mail, oddzielając je przecinkiem i spacją.
Obszar roboczy
Obszar roboczy zgłoszenia serwisowego składa się z następujących zakładek:
- Zakładka Teksty
- Zakładka Zadania serwisowe
- Zakładka Historia
- Zakładka Kolejne dokumenty
Zakładka Teksty
Zakładka Teksty zawiera wszystkie informacje, które zostały wprowadzone jako fragment tekstu podczas przetwarzania zgłoszenia serwisowego. Dla jednego zgłoszenia serwisowego można wprowadzić więcej niż jeden fragment tekstu. Fragmenty tekstu różnią się w zależności od rodzaju i czasu ich utworzenia podczas przetwarzania zgłoszenia serwisowego.
W widoku publicznym widoczne są tylko teksty oznaczone jako publiczne.
Zakładka Teksty składa się z dwuwierszowej listy. Akcje dodawania i usuwania fragmentów tekstu są dostępne w nagłówku listy.
Pola listy tekstów
Lista tekstów składa się z dwóch wierszy dla każdego tekstu. Pierwszy wiersz zawiera pola opisujące właściwości tekstu. Drugi wiersz zawiera tekst tekstu.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Rodzaj tekstu — to pole wyświetla wybrany rodzaj tekstu. Rodzaj tekstu opisuje między innymi cel i pochodzenie tekstu. Dostępne są następujące rodzaje:
- Opis zadania
- Opis błędu
- Uwaga
Rodzaj tekstu nie może zostać zmieniony.
- Status — po wprowadzeniu tekstu stosowany jest bieżący status zgłoszenia serwisowego. Statusu nie można zmienić.
- Widoczność — widoczność określa, czy tekst znajduje się w widoku publicznym, czy w widoku wewnętrznym. W widoku publicznym, widoczność tekstu dla nowych tekstów jest zawsze domyślnie ustawiona na Publiczny.
- Data utworzenia — to pole wyświetla datę, w której wprowadzono tekst
- Data zmiany — to pole wyświetla datę, w której tekst został ostatnio zmieniony
- Rejestrujący — to pole wyświetla użytkownika, który utworzył tekst
- Załącznik — każdy tekst może być powiązany z załącznikiem. Załącznik ten może być istniejącym dokumentem lub dokumentem Microsoft Word utworzonym podczas przygotowywania załącznika. Jeśli dla tekstu utworzono dokument, pod spinaczem wyświetlany jest arkusz; w przeciwnym razie spinacz jest pusty. Załącznik utworzony dla tekstu jest zapisywany w Knowledge Store. Link można utworzyć tylko do dokumentu przechowywanego w Knowledge Store.
- Tekst — tekst zawiera informacje odpowiednie dla rodzaju i statusu. Tekst może być zmieniany w zależności od statusu.
Akcje
Na zakładce Teksty dostępne są następujące akcje i przyciski :
- akcja [Utwórz opis zadania]
- akcja [Utwórz opis błędu]
- akcja [Nowa uwaga]
- przycisk [Usuń]
- przycisk [Teksty]
Zakładka Zadania serwisowe
Na zakładce Zadania serwisowe wyświetlane są zadania serwisowe przypisane do komunikatu serwisowego. Lista pozycji zawiera również zadania serwisowe, które zostały przypisane do powiązanego obiektu serwisowego do momentu wygenerowania zgłoszenia serwisowego.
Wyświetlane są również materiały i etapy prac powiązane z zadaniami serwisowymi.
Zadania serwisowe można dodawać i edytować. W edytorze pozycji użytkownik wybiera istniejące zadanie serwisowe, które chciałby przyporządkować do zgłoszenia serwisowego, a następnie edytuje je. Może on wprowadzić dodatkowe materiały i etapy prac dla wcześniej przypisanych zadań serwisowych.
Lista pozycji
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Rodzaj — w tej kolumnie wyświetlany jest rodzaj materiału lub pozycji pracy
- Pozycja — w tej kolumnie wyświetlane są numery pozycji dla zadań serwisowych oraz, jeśli są wyświetlane na liście pozycji, pozycje materiałowe i pracy
- Zadanie/Materiał/Operacje/Zasoby — w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator i opis zadania serwisowego, pozycji materiałowej lub pozycji pracy
- Preferowany termin — w przypadku zadań serwisowych, w tej kolumnie wyświetlana jest data, do której zadanie serwisowe ma zostać ukończone
- Plan-Ilość — w tej kolumnie wyświetlana jest planowana ilość operacji
- Spodziewany czas przezbrojenia — w tej kolumnie wyświetlany jest planowany czas konfiguracji (czas stały) zasobu
- Czas oczekiwany — w tej kolumnie wyświetlany jest planowany czas przetwarzania zasobu
- Oczekiwana wartość netto — w przypadku zadań serwisowych, w tej kolumnie wyświetlana jest cena, która ma zostać naliczona za zadanie serwisowe zgodnie z cennikiem
- Wskazówka tekstowa — ikona w tej kolumnie wskazuje, że dla tej pozycji istnieją teksty zapisane na zakładce Teksty
- Rozliczenie — w tej kolumnie wyświetlana jest docelowe rozliczenie zadania serwisowego
- Wydruk — to pole wyboru służy do określenia, czy pozycja zadania serwisowego jest wyprowadzany wraz ze zgłoszeniem serwisowym. Warunkiem wstępnym jest uwzględnienie tego ustawienia w raporcie dla zgłoszenia serwisowego.
- Status — w tej kolumnie wyświetlany jest status zadania serwisowego wraz z ikoną
- Wykonawca/Specyfikacja — w przypadku pozycji zadań serwisowych, w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik, który wykonuje zadanie serwisowe. W przypadku pozycji materiałowych wyświetlana jest specyfikacja, jeśli jest stosowana.
- Data serwisu — w tej kolumnie wyświetlana jest data, w której zadanie serwisowe zostało ustawione na status Zakończone. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Status zadań serwisowych.
- Ilość — w tej kolumnie wyświetlana jest zgłoszona ilość materiału użytego do operacji. Nie można zmienić danych.
- Rzeczywisty czas przezbrojenia — w tej kolumnie wyświetlany jest faktycznie wykorzystany czas konfiguracji zasobu
- Czas — w tej kolumnie wyświetlany jest faktycznie wykorzystany czas przetwarzania dla zasobu
- Wartość netto — w przypadku zadań serwisowych, w tej kolumnie wyświetlana jest rzeczywista cena, za którą wystawiono rachunek
- Rzeczywisty typ rozliczenia — w tej kolumnie wyświetlana jest rzeczywisty typ rozliczenia zadania serwisowego
Akcje
Następujące akcje są dostępne na pasku narzędzi listy pozycji w menu akcji.
- [Zwolnij zadania] — ta akcja powoduje zwolnienie zadania serwisowego
- [Zablokuj zadanie] — ta akcja umożliwia zablokowanie zadania serwisowego. W przypadku zablokowanych zadań serwisowych, użytkownik nie może generować zamówień ani ofert.
- [Wygeneruj zlecenie serwisowe] — ta akcja umożliwia wygenerowanie zlecenia serwisowego dla zadania
- [Utwórz ofertę sprzedaży] — ta akcja umożliwia wygenerowanie oferty sprzedaży dla zadania serwisowego. Zadanie serwisowe musi zostać zwolnione. W przypadku zadań serwisowych o statusie W opracowaniu należy potwierdzić ostrzeżenie podczas wykonywania akcji. Artykuły rozliczeniowe i ceny z zadań serwisowych są stosowane do oferty. Jeśli w rodzaju oferty sprzedaży ustawiono okres obowiązywania, wynoszący 0 dni, w oknie dialogowym dostępne jest dodatkowo pole wprowadzania Okres obowiązywania. Użytkownik wprowadza datę, do której wygenerowana oferta jest ważna. Data musi należeć do przyszłości. System używa podanej daty do obliczenia statusu zakończenie zamówienia.
- [Utwórz zamówienie sprzedaży] — ta akacja umożliwia wygenerowanie zamówienia sprzedaży dla zadania serwisowego. Zadanie serwisowe musi zostać zwolnione. Ceny i artykuły rozliczeniowe z zadań serwisowych są stosowane w zamówieniu. Zadania serwisowe można również wyszukiwać na pasku narzędzi listy pozycji. W polu Zadanie serwisowe użytkownik wprowadza pełny identyfikator zadania serwisowego, które ma zostać wyszukane (symbole zastępcze nie są dozwolone), a następnie wybiera symbol lupy. Pole wyszukiwania udostępnia również pomoc uzupełniania wartości. Jeśli w polu wyszukiwania pozycji znajduje się numer, wprowadzone zadanie serwisowe zostanie wyszukane w tabeli począwszy od tego numeru pozycji.
Przycisk [Pozycje materiałowe]
Wybranie przycisku [Pozycje materiałowe] powoduje wyświetlenie wszystkich pozycji, zestawień materiałów i materiałów serwisowych przypisanych do zadania serwisowego.
Przycisk [Pozycje pracy]
Wybranie przycisku [Pozycje pracy] powoduje wyświetlenie wszystkich marszrut, operacji i zasobów przypisanych do zadania serwisowego.
Akcje w edytorze pozycji
W edytorze pozycji dostępne są następujące akcje:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję do przypisania zadania serwisowego
- [Nowa operacja] — przygotowuje nową pozycję pracy typu Operacja. Pozycje operacji można wprowadzać tylko dla wcześniej przypisanych zadań serwisowych.
- [Nowy zasób] — przygotowuje nową pozycję pracy typu Zasoby. Pozycje zasobów można wprowadzać tylko dla wcześniej przypisanych zadań serwisowych.
- [Nowy artykuł] — przygotowuje nową pozycję materiałową typu Artykuł. Pozycje artykułów można wprowadzać tylko dla wcześniej przypisanych zadań serwisowych.
- [Nowy materiał serwisowy] — przygotowuje nową pozycję materiałową typu Materiał serwisowy. Pozycje materiałów serwisowych można wprowadzać tylko dla wcześniej przypisanych zadań serwisowych.
Edytor pozycji zadań serwisowych
Zakładka Ogólne
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Zadanie serwisowe — użytkownik wprowadza istniejące zadanie serwisowe, które ma zostać wykonane w zakresie zgłoszenia serwisowego. Zadanie serwisowe i zgłoszenie serwisowe muszą być przypisane do tej samej lokalizacji serwisu lub zadanie serwisowe nie może być przypisane do żadnej lokalizacji serwisu.
- Klasyfikacja 1 — to pole wyświetla Klasyfikację 1 zadania serwisowego
- Wydruk (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy pozycja zadania serwisowego jest drukowana wraz ze zgłoszeniem serwisowym. Warunkiem wstępnym jest uwzględnienie tego ustawienia w raporcie dla zgłoszenia serwisowego.
- Status (ikona) — to pole wyświetla status zadania usługi
- Preferowany termin — użytkownik wybiera datę zakończenia zadania serwisowego. Preferowana data zgłoszenia serwisowego jest wyświetlana jako domyślna.
- Data serwisu — to pole wyświetla datę, w której zadanie serwisowe zostało ustawione na status Zakończone. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Status zadań serwisowych.
- Lokalizacja serwisu — to pole wyświetla lokalizację wprowadzoną w zadaniu serwisowym
- Wykonujący — użytkownik wprowadza pracownika, który wykonuje zadanie serwisowe. Pracownik określony w zadaniu serwisowym jako pracownik wykonujący jest wyświetlany jako domyślny.
Sekcja Rozliczenie:
- Rozliczenie — użytkownik wybiera metodę używaną do fakturowania pozycji. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Z subpozycji
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Ryczałt
- Serwis
- Niejednoznaczne
Jeśli zgłoszenie serwisowe jest generowane z obiektu serwisowego, planu serwisu lub przyjęcia towaru, wówczas domyślne rozliczenie jest wybierane automatycznie. Przy określaniu domyślnego typu sprawdzane jest, czy obiekt serwisowy znajduje się w okresie gwarancji lub rękojmi oraz jakie rozliczenie zostało określone dla zadania serwisowego.
- Artykuł rozliczeniowy — to pole wyświetla artykuł rozliczeniowy, określony w zadaniu serwisowym. Artykuł ten jest używany w ofertach sprzedaży i zamówieniach sprzedaży. Jeśli używany jest typ rozliczeniowy Ryczałt, cena jest określana na podstawie cennika obowiązującego dla artykułu rozliczeniowego.
- Rzeczywisty typ rozliczenia — to pole wyświetla rzeczywisty typ rozliczenia, określony w zadaniu serwisowym. Rzeczywisty typ rozliczenia zadania serwisowego lub pozycji zadania serwisowego może zostać zmieniona nawet po serwisie, o ile dla zadania serwisowego nie utworzono zamówienia sprzedaży. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Z subpozycji
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Ryczałt
- Serwis
- Niejednoznaczne
Rzeczywisty typ rozliczenia dla subpozycji nie będzie edytowalny w przypadku zadania serwisowego dla zgłoszenia serwisowego:
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Ryczałt
- Artykuł rozliczeniowy operacji — to pole wyświetla artykuł rozliczeniowy operacji, określony w zadaniu serwisowym. Cena operacji jest określana na podstawie cennika obowiązującego dla artykułu rozliczeniowego.
- Lista cenników — określa listę cenników sprzedaży, której system może użyć do określenia ceny zadania serwisowego. Cennik dotyczy tylko następujących typów rozliczeń:
- Ryczałt
- Z subpozycji
- Cena ręczna
Zakładka Ceny
Na zakładce Ceny wyświetlane są ceny i rabaty. Zgłoszone ceny są wyświetlane w sekcji Wartości. W grupie Wartości oczekiwane wyświetlane są ceny określone przez system na podstawie specyfikacji w sekcji Rozliczenie na zakładce Ogólnie.
- Oferta wykorzystuje wartości oczekiwane
- Zamówienie wykorzystuje wartości (rzeczywiste)
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól.
Sekcja Wartości oczekiwane:
- Oczekiwana cena — to pole wyświetla cenę docelową zadania serwisowego, określoną zgodnie z cennikiem
- Oczekiwana cena netto — w tym polu wyświetlana jest docelowa cena netto zadania serwisowego, określona zgodnie z cennikiem
- Oczekiwana wartość netto — jeśli użytkownik rozlicza zadanie serwisowe z ceną ręczną, wówczas w tym polu wprowadza on docelową wartość netto. Pole jest edytowalne tylko wtedy, gdy pozycja korzysta z rozliczenia Cena ręczna. Jeśli używane jest rozliczenie Ryczałt, wartość jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik i artykuł rozliczeniowy określone w zadaniu serwisowym
- Ilość 1
Jeśli używane jest rozliczenie Z subpozycji lub Według nakładów, wówczas docelowe wartości netto z pozycji materiałowych i pracy są sumowane. Docelowe wartości netto dla pozycji pracy są obliczane przy użyciu artykułu rozliczeniowego operacji, określonego w zadaniu serwisowym. W tym obliczeniu uwzględniane są tylko te artykuły rozliczeniowe operacji, które wykorzystują rozliczenie Według nakładów i dla których utworzono zasoby.
Sekcja Wartości:
- Cena — to pole wyświetla obliczoną rzeczywistą cenę zadania serwisowego, jeśli rozliczeniem jest Ryczałt
- Cena netto — to pole wyświetla obliczoną rzeczywistą cenę netto zadania serwisowego, jeśli rozliczeniem jest Ryczałt
- Aktualna wartość netto — jeśli użytkownik rozlicza zadanie serwisowe z ceną ręczną, wówczas w tym polu wprowadza on rzeczywistą wartość netto. Pole jest edytowalne tylko wtedy, gdy pozycja korzysta z rozliczenia Cena ręczna. Jeśli używane jest rozliczenie Ryczałt, wartość jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik i artykuł rozliczeniowy określone w zadaniu serwisowym
- Ilość 1
Jeśli używane jest rozliczenie Z subpozycji lub Według nakładów, wartości netto z pozycji materiałowych i pracy są sumowane. Wartości netto dla pozycji pracy są obliczane przy użyciu artykułu rozliczeniowego operacji, określonego w zadaniu serwisowym. W tym obliczeniu uwzględniane są tylko te pozycje operacji, które wykorzystują rozliczenie Według nakładów i dla których tworzone są zasoby.
Zakładka Dekretacja
Dodatkowe dane rozliczeniowe dla zadania serwisowego wprowadza się na zakładce Dekretacja. Dane te są stosowane do pozycji zamówienia sprzedaży, generowanej na podstawie zadania serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Jednostka kosztowa — użytkownik wprowadza jednostkę kosztową dla zadania serwisowego
- Centrum kosztów — użytkownik wprowadza centrum kosztów dla zadania serwisowego
Zakładka Rozliczenie wewnętrzne
Dodatkowe dane rozliczeniowe dla zadania serwisowego wprowadza się w zakładce Rozliczenie wewnętrzne. Dane te odpowiadają wartościom materiału, pracy i ceny całkowitej.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Cena rozliczeniowa materiału — użytkownik wprowadza cenę rozliczeniową materiału dla zadania serwisowego
- Cena rozliczeniowa pracy — użytkownik wprowadza cenę rozliczeniową pracy dla zadania serwisowego
- Cena rozliczenia ogółem — użytkownik wprowadza cenę rozliczeniową materiału dla zadania serwisowego
Zakładka Załączniki pliku/Teksty
Na zakładce Załączniki pliku/Teksty można wprowadzać bloki tekstowe dla zadania serwisowego. Jeśli na zakładce Teksty wyświetlana jest ikona, oznacza to, że teksty są dostępne.
Dodatkowe informacje na temat wprowadzania bloków tekstowych można znaleźć w instrukcji obsługi w sekcji Edytor tekstu.
Edytor pozycji operacji
Zakładka Ogólne
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Operacja — użytkownik wprowadza istniejącą operację. Organizacja logistyki magazynowej tej operacji musi być lokalizacja serwisu, określoną w zgłoszeniu serwisowym.
- Wydruk (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy pozycja jest wyprowadzany wraz ze zgłoszeniem serwisowym. Warunkiem wstępnym jest uwzględnienie tego ustawienia w raporcie dla zgłoszenia serwisowego.
- Rozliczenie — użytkownik wybiera metodę używaną do fakturowania pozycji. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Serwis
Jeśli zgłoszenie serwisowe jest generowane z obiektu serwisowego, planu serwisu lub przyjęcia towaru, wówczas rozliczenie jest wybierane automatycznie. Przy określaniu domyślnego typu sprawdzane jest, czy obiekt serwisowy znajduje się w okresie gwarancji lub rękojmi oraz jakie rozliczenie zostało określone dla zadania serwisowego.
- Plan-Ilość — użytkownik wprowadza planowaną wymaganą ilość dla operacji w jednostce współczynnika referencyjnego
- Rzeczywisty typ rozliczenia — użytkownik wybiera sposób rozliczania pozycji. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Serwis
Jeśli rzeczywisty typ rozliczenia zadania serwisowego zostanie ustawiona jako Ryczałt, wówczas rzeczywisty typ rozliczenia dla pozycji operacji będzie Nieprzyporządkowany.
Zakładka Teksty
Na zakładce Teksty można wprowadzać bloki tekstowe dla pozycji operacji. Jeśli w zakładce Teksty wyświetlana jest ikona, oznacza to, że teksty są dostępne.
Dodatkowe informacje na temat wprowadzania bloków tekstowych można znaleźć w instrukcji obsługi w sekcji Edytor tekstu.
Edytor pozycji zasobów
Zakładka Ogólne
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Zasoby — użytkownik wprowadza istniejący zasób. Organizacja logistyki magazynowej tego zasobu musi być lokalizacją serwisu, określoną w zgłoszeniu serwisowym.
- Spodziewany czas przezbrojenia — użytkownik wprowadza planowany wymagany czas konfiguracji (stały czas) dla zasobu. Jednostka czasu musi być jednostką produkcyjną zasobu.
- Czas oczekiwany — użytkownik wprowadza oczekiwany czas przetwarzania zasobu
- Rzeczywisty czas przezbrojenia — użytkownik wprowadza rzeczywisty wykorzystany czas konfiguracji dla zasobu
- Czas — użytkownik wprowadza faktycznie wykorzystany czas przetwarzania dla zasobu
Edytor pozycji materiałowych
Zakładka Ogólne
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Artykuł — użytkownik wprowadza istniejący artykuł magazynowy
- Specyfikacja — jeśli artykuł posiada specyfikację, wówczas użytkownik wprowadza specyfikację
- Rozliczenie — użytkownik wybiera metodę docelową używaną do fakturowania pozycji. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Serwis
Jeśli zgłoszenie serwisowe jest generowane z obiektu serwisowego, planu serwisu lub przyjęcia towaru, rozliczeniowe jest proponowane automatycznie. Uwzględnia ona, czy istnieje gwarancja lub rękojmia dla obiektu serwisowego i który typ rozliczenia jest określony w zadaniu serwisowym.
- Plan-Ilość — użytkownik określa planowaną wymaganą ilość artykułu w jednostce podstawowej
- Rzeczywisty typ rozliczenia — użytkownik wybiera rzeczywistą metodę użytą do rozliczenia artykułu. To pole można edytować tylko wtedy, gdy jako rozliczenie zadania serwisowego określono Z subpozycji. Możliwe są następujące opcje wyboru:
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Serwis
Jeśli rzeczywisty typ rozliczenia zadania serwisowego zostanie ustawiona jako Ryczałt, wówczas rzeczywisty typ rozliczenia dla pozycji materiałowej będzie Nieprzyporządkowane.
- Ilość — określa rzeczywistą wymaganą ilość elementu w jednostce podstawowej
- Lista cenników — określa listę cen sprzedaży, której system może użyć do określenia ceny dla artykułu. Cennik jest odpowiedni tylko dla rozliczenia Według nakładów. Korzystanie z cennika zależy od rozliczenia wybranego w pozycji zadania serwisowego:
- Z subpozycji — używany jest określony cennik. Jeśli pole jest puste, używany jest cennik określony w zadaniu serwisowym
- Według nakładów — pole nie jest dostępne do wprowadzenia danych i używany jest cennik określony w zadaniu serwisowym
- Ryczałt — pole nie jest dostępne do wprowadzenia danych. Przypisywana jest wartość Nieunikalny i cena nie jest obliczana.
Zakładka Ceny
Na zakładce Ceny wyświetlane są ceny i rabaty. Zgłoszone ceny i rabaty są wyświetlane w sekcji Wartości. W sekcji Wartości oczekiwane wyświetlane są ceny i rabaty określone przez system na podstawie specyfikacji w sekcji Wartości na zakładce Ogólnie.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól.
Sekcja Wartości oczekiwane:
- Oczekiwana cena — w tym polu wyświetlana jest cena oczekiwana pozycji, określona zgodnie z cennikiem. Jeśli pozycja korzysta z rozliczenia Według nakładów, wówczas cena docelowa jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik
- Artykuł
- Ilość
- Oczekiwana cena netto — jeśli użytkownik rozlicza pozycję materiałową z ceną ręczną, wówczas w tym polu wprowadza on oczekiwaną cenę netto. Pole jest edytowalne tylko wtedy, gdy pozycja korzysta z rozliczenia Cena ręczna. Jeśli pozycja korzysta z rozliczeniowej Według nakładów, wówczas docelowa cena netto jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik
- Artykuł
- Ilość
- Oczekiwana wartość netto — w tym polu wyświetlana jest oczekiwana wartość netto pozycji, obliczona na podstawie ceny netto i ilości oczekiwanej
- Rabat 1/Rabat 2/Rabat 3/Rabat 4 — w tych polach wyświetlane są rabaty od 1 do 4 dla wartości docelowych pozycji artykułów, określonych zgodnie z cennikiem
Sekcja Wartości:
- Cena — to pole wyświetla obliczoną cenę pozycji. Jeśli pozycja korzysta z rozliczenia Według nakładów, cena jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik
- Artykuł
- Ilość
- Cena netto — jeśli użytkownik rozlicza pozycję materiałową z ceną ręczną, wówczas w tym polu wprowadza on cenę netto. Pole jest edytowalne tylko wtedy, gdy pozycja korzysta z rozliczenia Cena ręczna. Jeśli pozycja korzysta z rozliczenia Według nakładów, cena netto jest obliczana w następujący sposób:
- Organizacja sprzedaży, klient serwisu i data ceny określone w zgłoszeniu serwisowym
- Cennik
- Artykuł
- Ilość
- Wartość netto — w tym polu wyświetlana jest wartość netto pozycji artykułu, obliczona na podstawie ceny netto i ilości oczekiwanej.
- Rabat 1/Rabat 2/Rabat 3/Rabat 4 — w tych polach wyświetlane są rabaty od 1 do 4 dla pozycji artykułu
Zakładka Teksty
W zakładce Teksty można wprowadzać bloki tekstowe dla danej pozycji. Jeśli na zakładce Teksty wyświetlana jest ikona, oznacza to, że teksty są dostępne.
Dodatkowe informacje na temat wprowadzania bloków tekstowych można znaleźć w instrukcji obsługi w sekcji Edytor tekstu.
Edytor pozycji materiałów serwisowych
Zakładka Ogólne
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Numer — użytkownik wprowadza numer istniejącego materiału serwisowego
- Plan-Ilość — użytkownik wprowadza wymaganą ilość materiału serwisowego
- Wydruk (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy pozycja materiału serwisowego jest drukowana wraz ze zgłoszeniem serwisowym. Warunkiem wstępnym jest uwzględnienie tego ustawienia w raporcie dla komunikatu serwisowego.
- Ilość — określa ilość wycofanego materiału serwisowego
Zakładka Teksty
Na zakładce Teksty można wprowadzać bloki tekstowe dla pozycji materiałów serwisowych. Jeśli na karcie Teksty wyświetlana jest ikona, oznacza to, że teksty są dostępne.
Dodatkowe informacje na temat wprowadzania bloków tekstowych można znaleźć w instrukcji obsługi w sekcji Edytor tekstu.
Zakładka Historia
Na zakładce Historia wyświetlane są zmiany w komunikacie usługi. Dotyczy to zmian w następujących polach:
- Status
- Preferowany termin
- Wykonujący
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Data zmiany — to pole wyświetla datę, w której dokonano zmiany
- Oznaczenie — kolumna ta zawiera krótki, pełny opis zmian. Jednocześnie użytkownik może wprowadzić więcej niż jedną zmianę. W takim przypadku istnieje tylko jeden wpis, który rejestruje wszystkie zmiany.
Zakładka Kolejne dokumenty
Na zakładce Kolejne dokumenty można utworzyć odniesienia do dokumentów, które nie są powiązane za pośrednictwem łańcucha dokumentów powiązanych. Zakładka zawiera listę, na której wyświetlane są odniesienia. Za pomocą akcji w nagłówku listy można dodawać lub usuwać odniesienia.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:
- Typ dokumentu — użytkownik wybiera kategorię dokumentu końcowego, którą chciałby dodać
- Rodzaj i numer — użytkownik wybiera rodzaj i numer dokumentu końcowego, który chciałby dodać
- Oznaczenie — użytkownik wprowadza pełne oznaczenie odniesienia. Oznaczenie zawiera np. powód powiązania z dokumentem końcowym.
- Status — w tej kolumnie wyświetlany jest status powiązanego dokumentu końcowego, który był ważny w momencie ustanowienia odniesienia. Status nie jest aktualizowany.
Akcje związane z aplikacją
Do zmiany statusu zgłoszenia serwisowego można użyć akcji opartych na aplikacji. Opisy tych akcji są określone w aplikacji Statusy zgłoszeń serwisowych. Dodatkowe informacje można znaleźć w dokumencie Statusy zgłoszeń serwisowych.
Dostępne są następujące dodatkowe akcje oparte na aplikacjach.
- Akcja [Zwolnij zadania]
- Akcja [Zablokuj zadanie]
- Akcja [Wygeneruj zlecenie serwisowe]
- Akcja [Utwórz ofertę sprzedaży]
- Akcja [Wygeneruj ofertę sprzedaży dla nowej pozycji]
- Akcja [Utwórz zamówienie sprzedaży]
- Akcja [Zezłomowanie artykuł]
- Akcja [Drukuj komunikat serwisowy]
- Akcja [Zmień datę ceny]
- Akcja [Przełącz na tryb tekstowy] (przycisk)
Akcja [Zwolnij zadania]
Akcja ta służy do zwalniania wszystkich zadań serwisowych zgłoszenia serwisowego. Zadania serwisowe muszą zostać zwolnione w celu dalszego przetwarzania zgłoszenia serwisowego.
Akcja [Zablokuj zadania]
Użytkownik może skorzystać z tej akcji, aby zablokować wszystkie zadania serwisowe zgłoszenia serwisowego. Dla zablokowanych zadań serwisowych nie można generować zleceń ani ofert.
Akcja [Wygeneruj zlecenie serwisowe]
Akcja ta służy do generowania zlecenia serwisowego (zlecenia produkcyjnego) dla wszystkich zwolnionych zadań serwisowych, dla których nie istnieje jeszcze zlecenie serwisowe. Generowane jest dokładnie jedno zlecenie serwisowe. Jako element produkcyjny używany jest element określony w polu Artykuł zlecenia serwisowego rodzaju zgłoszenia serwisowego.
Akcja [Utwórz ofertę sprzedaży]
Akcja ta służy do generowania ofert sprzedaży dla wszystkich zwolnionych zadań serwisowych zgłoszenia serwisowego, dla których nie istnieje jeszcze oferta sprzedaży i które korzystają z jednej z następujących rozliczeń:
- Z subpozycji
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Ryczałt
W przypadku zadań serwisowych o statusie W opracowaniu należy potwierdzić ostrzeżenie podczas wykonywania akcji. Artykuły rozliczeniowe i ceny z zadań serwisowych są stosowane do oferty.
Szczegółowe objaśnienie pól w oknie dialogowym:
- Okres obowiązujący — jeśli w typie oferty sprzedaży ustawiono okres obwiązujący, wynoszący 0 dni, wówczas to pole wprowadzania jest dodatkowo dostępne w oknie dialogowym. Użytkownik wprowadza datę, do której ważna jest oferta, która ma zostać wygenerowana. Data musi należeć do przyszłości. System wykorzystuje podaną datę do obliczenia stanu realizacji zamówienia.
- Potwierdź wszystkie ostrzeżenia (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy oferta sprzedaży ma zostać wygenerowana pomimo ewentualnych ostrzeżeń
Akcja [Wygeneruj ofertę sprzedaży dla nowej pozycji]
Akcja ta służy do generowania oferty sprzedaży zawierającej pozycję z obiektu serwisowego oraz ilość tej pozycji określoną w zgłoszeniu serwisowym.
Akcja [Utwórz zamówienie sprzedaży]
Akcja ta służy do generowania zlecenia sprzedaży dla wszystkich zwolnionych zadań serwisowych zgłoszenia serwisowego, dla których zamówienia sprzedaży jeszcze nie istnieje i które korzystają z jednego z następujących rozliczeń:
- Z subpozycji
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Ryczałt
Ceny i artykuły rozliczeniowe z zadań serwisowych są stosowane do zamówienia. W następnym oknie dialogowym użytkownik określa, czy za pośrednictwem zamówienia sprzedaży mają zostać zwrócone wszystkie obiekty serwisowe, czy część obiektów serwisowych. Po wysłaniu obiektów serwisowych odpowiednie pozycje są dodawane do zlecenia sprzedaży. Maksymalna ilość zwracanych obiektów serwisowych jest równa różnicy między ilością a ilością zwracaną.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Potwierdź wszystkie ostrzeżenia (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy oferta sprzedaży ma zostać wygenerowana pomimo ewentualnych ostrzeżeń
- Wyślij obiekt (pole wyboru) — to pole wyboru służy do określenia, czy pozycja obiektu serwisowego ma zostać zwrócona za pośrednictwem zamówienia sprzedaży. Jeśli pole wyboru zostanie wyczyszczone, kolejne pola nie będą edytowalne, a wygenerowane zamówienie sprzedaży będzie zawierać tylko pozycje rozliczeniowe zadań serwisowych.
- Ilość zwróconych towarów — użytkownik wprowadza ilość obiektu serwisowego, która ma zostać zwrócona. Ilość jeszcze niezwrócona jest używana jako wartość domyślna.
- Urządzenia zastępcze — użytkownik wprowadza ilość urządzeń zastępczych, które również mają zostać wysłane w ramach zwrotu obiektu usługi. Maksymalna ilość nie może przekroczyć ilości podanej w zgłoszeniu serwisowym. W zamówieniu sprzedaży generowana jest pozycja z określoną ilością.
Pozycje zamówienia sprzedaży dla zwróconych obiektów serwisowych i urządzeń zastępczych różnią się pochodzeniem właściciela zapasów.
Akcja [Zezłomowanie artykułu]
Użytkownik może skorzystać z tej akcji, aby wysłać niezwróconą ilość obiektu serwisowego do magazynu złomu. Akcja ta powinna być wykonywana jako ostatni krok przed zamknięciem zgłoszenia serwisowego. Po przesłaniu artykułu, status zgłoszenia serwisowego jest ustawiany na Zakończone.
Akcja [Drukuj komunikat serwisowy]
Użytkownik może skorzystać z tej akcji, aby wyprowadzić dane zgłoszenia serwisowego zgodnie z szablonem dokumentu końcowego.
Akcja [Zmień datę ceny]
Użytkownik może skorzystać z tej akcji, aby zmienić datę, która jest używana do określania cen zadań serwisowych z listy cenników sprzedaży.
Akcja [Przełącz na tryb tekstowy] (przycisk)
Ta akcja służy do powiększania lub zmniejszania pól tekstowych na zakładce Teksty. Aby powiększyć pole tekstowe, należy najpierw zaznaczyć żądane pole tekstowe, a następnie kliknąć ten przycisk. Jeśli żadne pole tekstowe nie jest zaznaczone, powiększone zostanie pierwsze pole tekstowe na liście w zakładce Teksty. Jeśli zakładka Teksty nie jest wybrana, ta akcja nie ma żadnego efektu.
Statusy i zmiany statusu
Status zgłoszeń serwisowych
Statusy zgłoszenia serwisowego są określane w aplikacji Statusy zgłoszeń serwisowych i wyświetlane w polu Status zgłoszenia serwisowego. Ponadto, standardowe statusy dokumentów są wyświetlane za pomocą ikony obok numeru zgłoszenia serwisowego. Statusy te wskazują ogólny status zgłoszenia serwisowego oraz status zadań serwisowych i dalszych dokumentów.
Ogólny status zgłoszenia serwisowego zależy od statusu zgłoszenia serwisowego. W aplikacji Statusy zgłoszeń serwisowych użytkownik określa status ogólny, tj. status edycji, dla statusu zgłoszenia serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis statusów:
- Status ogólny:
- Zarejestrowany
- Zwolniony
- Zakończone — status ten jest ustawiany automatycznie po zakończeniu wszystkich zadań serwisowych lub po wykonaniu akcji [Zezłomowanie artykułu]. Po zakończeniu zgłoszenia serwisowego, status obiektu serwisowego jest ustawiany na Zwolniony.
- Zakończono
- Zakończony bez zmian
- Status zadania:
- W całości opracowany — powiązane zlecenie serwisowe zostało zrealizowane i wygenerowano zamówienie sprzedaży
- Częściowo opracowany
- Nieopracowany
- Nie dotyczy
- Status oferty sprzedaży:
- Wygenerowany
- Niewygenerowany
- Status zamówienia sprzedaży:
- Wygenerowany
- Niewygenerowany
- Status zlecenia produkcyjnego:
- Wygenerowany
- Częściowo wygenerowany
- Niewygenerowany
Status zadań serwisowych
Każde zadanie serwisowe zgłoszenia serwisowego ma swój własny status, który wskazuje ogólny status zadania serwisowego i statusy dokumentów wygenerowanych na podstawie zadania serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis statusów:
- Status ogólny:
- W opracowaniu — status ten jest ustawiany automatycznie, gdy zgłoszenie serwisowe otrzymuje status Zarejestrowany. Jeśli dla zadania serwisowego istnieje już dokument, wówczas nie można już ustawić statusu W opracowaniu, zamiast tego ustawiany jest status Zwolniony.
- Zwolniony — status ten można ustawić ręcznie, jeśli zadanie serwisowe ma status Zarejestrowany lub Zablokowane. Ponadto, zadanie serwisowe jest zwalniane automatycznie po zwolnieniu zgłoszenia serwisowego.
- Zakończony — status ten jest ustawiany automatycznie po wykonaniu jednej z poniższych czynności:
- Zgłoszenie serwisowe zostało zakończone lub zamknięte
- Powiązane zlecenie serwisowe zostało zrealizowane
- Artykuł jest złomowany
- Zakończono bez zmian — status ten jest ustawiany automatycznie, gdy zgłoszenie serwisowe otrzymuje status Zakończono bez zmian. Status ten jest również zachowywany po zamknięciu zgłoszenia serwisowego.
- Zablokowany — status ten można ustawić ręcznie
- Status oferty sprzedaży:
- Wygenerowana
- Nie została wygenerowana
- Status zamówienia sprzedaży:
- Wygenerowane
- Nie zostało wygenerowane
- Status zlecenia produkcyjnego
- Wygenerowane
- Nie zostało wygenerowane
Konfiguracja
W przypadku aplikacji Zgłoszenia serwisowe następujące ustawienia w funkcji głównej Serwis są istotne w aplikacji Konfiguracja:
- Jednostki zgłoszeń serwisowych — w tym polu użytkownik wprowadza jednostkę, w której będą zarządzane obiekty serwisowe, które nie mają żadnego odniesienia do artykułu
- Klucz księgowania dla złomu — użytkownik wprowadza istniejący klucz księgowania dla transakcji transferu obiektów serwisowych lub artykułów, które mają zostać złomowane
W podfunkcji Logistyka serwisu istotne jest następujące ustawienie:
- Magazyn złomowania — użytkownik wprowadza magazyn, do którego wysyłane są obiekty serwisowe przeznaczone do złomowania
Jednostki biznesowe
Poniższa jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Zgłoszenia serwisowe, która jest używana np. do
- Przyporządkowywania uprawnień
- Definicji działań
- Importu lub eksportu danych
Zgłoszenie serwisowe
com.sem.ext.app.service.servicing.obj.ServiceRequest
Uprawnienia
Uprawnienia można przypisywać za pomocą ról autoryzacji, a także poprzez przypisanie organizacji. Koncepcja autoryzacji została opisana w dokumentacji technicznej „Autoryzacje„.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Zgłoszenia serwisowe nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Zgłoszenia serwisowe tylko wtedy, gdy został on przyporządkowany do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej następującej strukturze organizacyjnej:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Zgłoszenia serwisowe nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Zgłoszenia serwisowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.