Zarządzanie użytkownikami

Podpięcie karty użytkownikowi

Dla użytkowników Panelu Operatora tak jak zostało to wspomniane w rozdziale Zakładanie konta użytkownikowi istnieje możliwość logowania się do systemu przy użyciu karty dostępowej. W celu dodania nowej karty należy przejść do zakładki Użytkownicy w polu wyszukiwania odszukać użytkownika typu MES.
Przejście do karty Użytkownicy
Po odszukania użytkownika należy kliknąć w ikonę strzałki znajdującą się z prawej strony użytkownika. Rozwinięte zostanie menu z opcją dodawania nowej karty.
Dodanie nowej karty
W celu dodania nowej karty należy kliknąć w przycisk Dodaj nową kartę. Wyświetlone zostanie menu dodawania karty dla użytkownika.
Wskazówka
Istnieją dwie możliwości dodawania karty. Pierwszą z nich jest ręczne wprowadzenie numeru karty do formularza. Drugą z nich jest możliwość zeskanowania karty na czytniku.
Okienko dodawania karty
W celu ręcznego dodania w polu Numer karty należy wprowadzić jej numer. W następnym roku należy wprowadzić datę aktywacji (od kiedy ma być aktywna) karty oraz datę ważności. Po wprowadzeniu tych danych należy kliknąć przycisk Zapisz. Spowoduje to zamknięcie formularza i dodanie danej karty dla użytkownika. Dana karta wyświetla się na liście kart przypiętych do użytkownika.
Uwaga
Numer karty musi być unikalny. Nie można przypisać jednej karty w tym samym czasie do dwóch różnych użytkowników
Przykładowy widok dodawania karty
Widok przypiętych kart operatora
Wskazówka
Do jednego użytkownika można przypiąć więcej niż jedną kartę
W systemie istnieją cztery statusu karty :
  • Aktywny - użytkownik może logować się do systemu
  • Oczekujący - karta jest przypięta do użytkownika, lecz czas jej aktywacji jest z datą przyszłą
  • Wygasła - data aktywacji karty już wygasła
  • Wyłączona - karta została dezaktywowana
Edycja, Wyłączenie, Odpięcie karty  W systemie wprowadzono możliwość edycji wprowadzonych kart. W celu edycji danej karty należy kliknąć ikonę trzech kropek znajdujących się z prawej strony danej karty a następnie wybrać opcję Edytuj. Wyświetlone zostanie okno edycji karty.
Przejście do edycji
Po wprowadzeniu zmian należy kliknąć przycisk Zapisz. Dane zostaną wprowadzone do systemu oraz okno edycji karty zostanie zamknięte. Nastąpi powrót do listy kart.
Uwaga
Istnieje możliwość zmiany tylko daty aktywacji i terminu ważności karty. Nie ma możliwości zmiany numeru karty
Wskazówka
Nie trzeba dodawać kolejnej karty, wystarczy wygasłą kartę edytować i zmienić jej datę ważności
  Każdą dodaną kartę do użytkownika można odpiąć od użytkownika. W tym celu tak jak to miało miejsce przy edycji należy kliknąć ikonę trzech kropek, znajdującą się z prawej strony od Daty modyfikacji karty, lecz tym razem należy wybrać opcję Odepnij.
Widok odpinania karty
Po kliknięciu w opcje odepnij wyświetlone zostaje nowe okno Odepnij kartę w celu potwierdzenia naszej dyspozycji. Po wciśnięciu przycisk Odepnij dana karta zostanie odpięta od danego użytkownika i zniknie z listy kart dostępnych.
Okienko zatwierdzające odpięcie karty
Widok po odpięciu kart
Uwaga
Odpięcie karty od użytkownika nie usuwa jej z systemu. Daną kartę możemy wykorzystać ponownie u innego użytkownika
  Istnieje także możliwość wyłączenia danej karty użytkownikowi. W tym celu należy kliknąć ikonę trzech kropek znajdującej się z prawej strony oraz wybrać opcję Wyłącz.
Opcja wyłączania karty
Po wybraniu opcji zostaje wyświetlone nowe okno Dezaktywuj kartę. W celu dokończenia wyłączania karty należy kliknąć w przycisk Nieaktywna.
Okienko dezaktywacji karty
Uwaga
Gdy karta zostanie dezaktywowana nie ma możliwości zalogowania się do systemu MES
  Gdy karta zostanie dezaktywowana, istnieje możliwość jej ponownej aktywacji. W tym celu należy kliknąć ponownie w  ikonę trzech kropek znajdującej się z prawej strony oraz wybrać opcję Włącz.
Ponowne włączanie karty
Po wybraniu opcji zostaje wyświetlone nowe okno Aktywuj kartę. W celu dokończenia wyłączania karty należy kliknąć w przycisk Aktywna. 
Okno zatwierdzenie włączenia karty
Karta zmienia status na aktywną - użytkownik może zalogować się do systemu MES.
Uwaga
Nie ma możliwości wyłączenia karty ze statusem "wygasła".

Role użytkownika

Na potrzeby dywersyfikacji przydzielania uprawnień w systemie IoT MES zaimplementowana została funkcjonalność Ról użytkowników. Funkcjonalność ta opiera się na grupowaniu poszczególnych uprawnień (np. do wyświetlania listy zleceń produkcyjnych, tworzenia definicji planów kontroli etc.) i zapisywaniu jako konkretne Role. W celu stworzenia nowej Roli użytkownika należy z menu bocznego wybrać zakładkę Użytkownicy, a następnie przejść na kafelek Role. Zostaną wyświetlone dwie dodatkowe zakładki Role Supervisor oraz Role MES.
Widok zakładki Role
W celu stworzenia nowej Roli w systemie należy kliknąć w przycisk Utwórz Role, znajdujący się z prawej strony
Tworzenie nowej roli
Zostanie załadowana nowa strona z formularzem do tworzenia Roli użytkownika.
Formularz tworzenia roli
W celu stworzenia nowej roli należy podać:
  • Nazwę Roli - nazwa, po której będziemy rozpoznawać daną role
  • Typ użytkownika - opcja, umożliwiająca stworzenie roli dla Użytkownika systemu Supervisor lub Panelu Operatora
  • Uprawnienia roli - specjalne uprawnienia, dzięki którym użytkownik może mieć dostęp do danej zakładki w systemie
  • Opis - pole opcjonalne, dzięki któremu możemy wprowadzić dodatkowe informacje o Rolach
Uwaga
W systemie występują dwa typy ról dla użytkownika Supervisor oraz dla MES. Zasoby z tych ról nie mieszają się ze sobą i nie jest możliwe podpięcie roli z systemu MES do systemu Supervisor tak jak i odwrotnie
W systemie Supervisor wyróżniamy następujące uprawnienia:
  • Wypadki - pozwala na wprowadzanie do systemu wypadku w zakładzie pracy
  • Ekrany - pozwala na dostęp do zakładki Stanowiska Pracy
  • Klasa aktywów - pozwala na odczyt klas urządzeń pomiarowych potrzebnych przy definiowaniu planów kontroli jakości
  • Karty -  umożliwia listowania, tworzenie i usuwanie kart dostępowych
  • Maszyny- umożliwia dodawanie plików do maszyn
  • Aplikacje zewnętrzne - udostępnia dodatkowo płatne funkcjonalności systemu
  • Pliki - pozwala dodawać/odczytywać pliki do systemu
  • Produkty i materiały - nadaje dostęp do zakładki Produkty i materiały
  • Definiowanie konserwacji - umożliwia tworzenie definicji zleceń utrzymania ruchu
  • Konserwacje - umożliwia przeprowadzanie czynności utrzymania ruchu
  • Operacje konserwacji - umożliwia przeglądanie historycznych oraz przyszłych czynności utrzymania ruchu
  • Klasy materiałów - pozwala na odczyt klas materiałów potrzebnych przy definiowaniu planów kontroli jakości (do zdefiniowania planu kontroli można wykorzystać klasę lub definicje materiału)
  • Definicje materiałów - umożliwia wybranie materiału podczas tworzenia planu kontroli jakości
  • Role MES - pozwala na stworzenie roli użytkownikowi systemu MES
  • Drzewo typów mikroprzestojów - wyświetlanie konfiguracji typów mikroprzestojów
  • Typy mikroprzestojów - tworzenie/edycja/usuwanie typów w konfiguracji
  • Drzewo typów niezgodności sztuki- wyświetlanie konfiguracji typów niezgodności sztuki
  • Powiadomienia - wyświetlanie zakładki Notyfikacji oraz oznaczania jako przeczytanych
  • Zlecenia - nadaje dostęp do zakładki Produkcja
  • Operacje - pozwala na wgląd w szczegóły zleceń
  • Pracownicy - nadaje dostęp do szczegółów zakładki Użytkownicy
  • Plan kontroli jakości - nadaje dostęp do zakładki Plany kontroli jakości
  • Role - nadaje dostęp do zakładki Role użytkownika
  • Terminale - nadaje dostęp do zakładki Terminale
  • Wiadomości - wyświetlanie zakładki Wiadomości oraz oznaczania jako przeczytanych
  • Użytkownicy - nadaje dostęp do zakładki Użytkownicy
  • Pulpit (Stanowiska pracy) - wyświetlanie zakładki Pulpit oraz odłączanie użytkowników od operacji
  • Stanowiska pracy - pozwala wyświetlać listę maszyn zdefiniowanych w systemie
  • Jednostka pracy - pozwala wyświetlać zakładki widoku podglądu aktualnej sytuacji stanowisk roboczych (liczba przypiętych operatorów, status stanowiska etc.)
W systemie MES wyróżniamy następujące uprawnienia:
  • Przestoje - pozwala na odczytanie komentarza do przestoju, tworzenie nowego przestoju, edytowanie komentarza do przestoju oraz kończenie przestoju
  • Język - pozwala na zmianę języka aplikacji
  • Usuwanie deklaracji - pozwala na usuwanie konkretnych partii materiałów wyprodukowanych
  • Deklaracja - pozwala na tworzenie nowej partii materiału oraz na ich edycję. Nie ma rozróżnienia na materiały skonsumowane lub wyprodukowane (Przy braku dostępu do tych uprawnień zablokowana będzie też możliwość deklaracji NOK-a z poziomu planu kontroli)
  • Pracownicy -
  • Mikroprzestoje - uprawnienie pozwalające na wyświetlanie oraz dodawanie, usuwanie deklaracji
  • Testy jakości - pozwala na manualne uruchomienie kontroli jakości. W tej funkcjonalności należy móc pobierać dostępne definicje kontroli jakości oraz tworzyć nowy zestaw zasób
  • Segmenty - pozwala na dołączenie oraz odłączenie operatora od segmentu oraz na kończenie segmentu
  • Identyfikowalność - pozwala śledzić partie wyrobów (jakie materiały zostały użyte do tej konkretnej partii)
  • Jednostka pracy - nadaje dostęp do jednostek pracy
W systemie zostały wprowadzone uprawnienia dwupoziomowe. W celu przejścia do bardziej szczegółowych uprawnień należy z grupy uprawnień wybrać uprawnienie główne. Nastąpi wyświetlenie dodatkowych uprawnień należących do danej roli.
Przypisywanie uprawnień
Po uzupełnieniu wszystkich danych należy kliknąć przycisk Utwórz w celu stworzenia nowej roli użytkownika.
Widok uzupełnionego formularza
Nowoutworzona Rola dostępna jest na liście Roli. W zależności od tego, jaki typ został wybrany, to tam znajduje się dana Rola. W tym przypadku rola znajduje się w zakładce Role MES
Lista ról po zmianach
Edycja, usunięcie roli Każdą stworzoną rolę w systemie można edytować. W tym celu należy obok nazwy roli (z prawej strony) kliknąć ikonę trzech kropek.
Edycja roli z poziomu listy
Następnie z dostępnych opcji wybrać opcję Edytuj.
Przejście do edycji
Nastąpi załadowanie nowego okna z edycją danej roli.
Uwaga
Podczas edycji Roli użytkownika, nie ma możliwości zmienić jej nazwy oraz typu
Po wprowadzeniu nowych uprawnień oraz opisu, tak jak to miało miejsce w przypadku tworzenia nowej roli, należy kliknąć przycisk Zapisz - znajdujący się w prawym dolnym rogu formularza. Po zapisaniu danych następuje powrót do listy roli. Analogiczny należy postąpić w przypadku edytowania roli Supervisor. Oprócz edycji roli w systemie istnieje możliwość jest usunięcia. W tym celu tak jak to miało miejsce powyżej (podczas edycji) należy kliknąć ikonę trzech kropek znajdującą się z prawej strony roli. Następnie należy wybrać opcję Usuń.
Przycisk usuwania roli
Zostaje wyświetlone nowe okno z potwierdzeniem usunięcia danej roli. Po kliknięciu w przycisk Usuń nastąpi całkowite usunięcie danej roli z systemu.
Okienko zatwierdzenia usunięcia roli
Uwaga
Po usunięciu danej roli z systemu, która była podpięta do użytkownika, dany użytkownik traci uprawnienia.
Wskazówka
Ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości usunięcia tak jak i edycji roli admin. Jest to spowodowane tym, żeby ostatni użytkownik nie utracił kontroli nad systemem.