Karta kontrahenta

Karta kontrahenta

Na karcie kontrahenta zaprezentowane zostały informacje dotyczące wybranego kontrahenta.

  • Akronim (Kod) i nazwa kontrahenta
  • Numer NIP kontrahenta
  • Adres główny kontrahenta
  • Domyślna osoba kontaktowa po stronie kontrahenta
  • Informacja czy istnieją działania na bieżący dzień
  • Nr ostatnio wystawionego dokumentu dla kontrahenta
  • Nr ostatnio wystawionego KP/KW dla kontrahenta
  • Płatności przeterminowane/ wszystkie płatności
  • Udostępniona dla kontrahenta grupa towarów
  • Domyślna forma płatności dla kontrahenta
  • Kontrahent główny
  • Informacja, czy istnieją obowiązujące promocje dla kontrahenta
  • Limit kredytowy
  • Oznaczenie kontrahenta jako „Ulubiony”
  • Wyświetlenie adresu na mapie
  • Wyświetlenie listy osób kontaktowych
  • Lista zaplanowanych działań
  • Planowanie działania
  • Informacje dodatkowe
Karta kontrahenta
  Dodanie dokumentu KW Wyświetlenie adresu na mapie Wyświetlenie trasy na mapie Każda sekcja, która posiada przycisk  umożliwia wywołanie powiązanych z kontrahentem:
  • Działań
  • Dokumentów
  • Wpłat/Wypłat
  • Płatności
  • Promocji
Po naciśnięciu przycisku , w przypadku podglądu karty kontrahenta dodanego w aplikacji (kontrahent nie został zsynchronizowany do systemu ERP) zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami: Dodaj adres, Dodaj osobę, Edytuj kontrahenta, Usuń kontrahenta, Raporty W przypadku, gdy dla nowododanego kontrahenta zostały zaplanowane działania, wystawione dokumenty bądź płatności po naciśnięciu przycisku: [Usuń kontrahenta] pojawi się informacja o braku możliwości usunięcia kontrahenta. Lista adresów Kontrahenta Naciśnięcie przycisku na Liście kontrahentów, w sekcji: Adres spowoduje przejście do okna, w którym zostały zaprezentowane wszystkie adresy Kontrahenta
Okno: Adresy
   Szczegóły danego adresu

Po wejściu w szczegóły danego adresu zostaną zaprezentowane informacje widoczne na rysunku poniżej (o ile te dane zostały wprowadzone).

Okno: Adresy, rozwinięta grupa dla adresu
 Ukrycie szczegółów danego adresu  Przeniesienie do okna umożliwiającego wykonanie połączenia na dany nr telefonu  Przeniesienie do okna umożliwiającego wysłanie wiadomości SMS na dany nr telefonu W kolejnych wierszach sekcji Handlowe zostały zaprezentowane następujące informacje:
  • Działania – informacja, czy w danym dniu istnieje zdefiniowane działanie (Spotkanie bądź Kontakt) dla Przedstawiciela dotyczące podniesionego kontrahenta
  • Ostatni dokument – numer dokumentu ZS/PA/WZ/FS/FPF, który został wystawiony jako ostatni:
  • Po naciśnięciu przycisku  istnieje możliwość wystawienia dokumentu ZS/PA/WZ/FS/RLS
  • Po naciśnięciu przycisku następuje przejście do listy ZS/PA/WZ/FS/RLSwystawionych dla danego Kontrahenta
  • Ostatnia wpłata/wypłata – ostatni dokument KP/KW zarejestrowany dla kontrahenta
  • Płatności – saldo płatności kontrahenta, kolorem czerwonym zostały oznaczone płatności przeterminowane
  • Limit kredytowy – wartość limitu kredytowego przyznanego dla kontrahenta
  • Promocje – lista promocji obowiązujących dla danego kontrahenta
Jeżeli kontrahent podlega promocjom wówczas w sekcji zostanie wyświetlona informacja: „Istnieją obowiązujące promocje”, w przeciwnym razie: „Brak obowiązujących promocji”.
  • Towary – funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Altum
  • Waluta - funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Altum
  • Domyślna forma płatności – domyślna forma płatności dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Cena początkowa - domyślna cena sprzedaży dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Sposób dostawy - domyślny sposób dostawy określony dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP.
  • Kontrahent główny – kontrahent główny zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Płatnik – płatnik zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Opis - opis zdefiniowany dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP
  • Informacje dodatkowe – atrybuty zdefiniowane dla danego kontrahenta, pobrane z systemu ERP

Kontrahent wewnętrzny

Dla potrzeb usprawnienia procesów logistycznych pomiędzy firmami w systemie Comarch ERP Altum, umożliwiono stworzenie powiązań pomiędzy centrum typu Firma, a kartą danego kontrahenta – stworzenie kontrahenta wewnętrznego. Taki kontrahent reprezentuje inną firmę, wchodzącą w skład tej samej spółki, w przypadku transakcji pomiędzy takimi firmami, zamówienia, rozliczenia itd. są wystawiane właśnie na takiego kontrahenta wewnętrznego. Karta, takiego kontrahenta jest pobierana do Comarch Mobile analogicznie, jak pozostałych kontrahentów, wg tych samych zasad (dostępności, widoczności), różni się natomiast w stosunku do innych kontrahentów, tylko brakiem możliwości edycji.

Limit kredytowy

W aplikacji Mobile Sprzedaż istnieje możliwość ukrycia kwoty przyznanego i wykorzystanego limitu kredytowego kontrahenta. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule Kontrola limitu kredytowego. Na karcie kontrahenta prezentowane są dane dotyczą zdefiniowanych w systemie ERP limitów kredytowych. W systemie Comarch ERP Altum istnieje możliwość ustalenia limitu kredytowego:
  • Nieograniczonego (kwotowo ani czasowo; w tym przypadku informacja na temat listy limitów kredytowych nie jest pobierana do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż),
  • Z karty innego kontrahenta (w tym przypadku informacja na temat listy limitów kredytowych jest pobierana do aplikacji z ustawień innego kontrahenta)
  • Ograniczonego czasowo z konkretną datą zakończenia obowiązywania limitu, natomiast nieograniczonego kwotowo,
  • Ograniczonego czasowo oraz kwotowo (Należy pamiętać aby strefa czasowa na urządzeniu mobilnym była zgodna ze strefa czasową na serwerze.)
Dla danego kontrahenta można zdefiniować obecnie kilka limitów kredytowych. Każdy limit jest rejestrowany dla określonego okresu, w którym ma obowiązywać, a poszczególne okresy dodanych limitów nie mogą się pokrywać. Jeśli limit kredytowy został zdefiniowany w walucie obcej wówczas na karcie kontrahenta będzie się on wyświetlał również w walucie obcej.
Karta kontrahenta wraz limitem kredytowym wyświetlanym w walucie obcej

Jeżeli kwota „Pozostała do wykorzystania” jest ujemna (czyli, kontrahent przekroczył kwotę limitu), wtedy zgodnie ze standardem aplikacji prezentowana jest w kolorze czerwonym.

Ujemna kwota limitu: „Pozostała do wykorzystania” na karcie kontrahenta

Jeśli dla kontrahenta nie został przyznany żaden limit kredytowy (oraz nie ma zaznaczonego nieograniczonego limitu kredytowego), wówczas na karcie kontrahenta będzie wyświetlana informacja „Brak bieżącego limitu kredytowego” jak na rysunku poniżej:

Karta kontrahenta- brak bieżącego limitu
Jeśli kontrahent posiada nieograniczony limit kredytowy, wówczas na karcie kontrahenta będzie wyświetlana informacja „Nieograniczony” jak na rysunku poniżej:
Karta kontrahenta – limit nieograniczony
Jeśli kontrahent posiada zdefiniowany i obowiązujący limit kredytowy, to po przejściu w szczegóły limitów kredytowych będą wyświetlane informacje o kwotach:
  • Limitu kredytowego
  • Wykorzystanych,
  • Pozostałych do wykorzystania
Poniżej zostało zaprezentowane okno, w którym wyświetlane są informacje na temat limitów kredytowych danego kontrahenta.
Ustawienia limitu kredytowego danego kontrahenta
Na rysunku poniżej zostało zaprezentowane okno, w którym ukrywana jest informacja nt. limitów kredytowych.
Ukrywanie informacji dotyczących kwot limitu na karcie szczegóły limitu kredytowego kontrahenta
Po naciśnięciu na przycisk   zostanie wyświetlone okno w którym zaprezentowane są wszystkie limity kredytowe określone dla danego kontrahenta.
Zdefiniowane przyszłe limity kredytowe kontrahenta

Do wyliczenia salda porównywanego z limitem uwzględniane są zobowiązania wobec kontrahenta oraz nierozliczone wpłaty. W przypadku, gdy saldo należności od kontrahenta przekroczy ustalony limit, wówczas przy próbie zarejestrowania transakcji sprzedaży (potwierdzenia dokumentu sprzedaży) aplikacja zareaguje stosownie do uprawnień użytkownika, a ściślej do ustawień w definicji dokumentu: uniemożliwi zarejestrowanie transakcji lub wyświetli ostrzeżenie.

Zablokowanie zatwierdzenia zamówienia na skutek przekroczenia limitu
 

Promocje

Okno promocji wywoływane jest po wybraniu danej promocji z listy promocji dostępnych z poziomu karty kontrahenta. Okno przykładowej promocji przedstawia pokazane zostało na rysunku poniżej.

Okno: Promocja
Promocje definiowane są w systemie ERP Altum.

Lista Płatności

Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku  grupie Handlowe w wierszu Płatności. Z poziomu okna: Płatności istnieje możliwość przeglądania nierozliczonych płatności oraz ich rozliczania. Na samej górze zaprezentowane zostało saldo płatności dla kontrahenta. Kwota czerwona to wartość płatności przeterminowanych, z kolei kwota biała to saldo wszystkich płatności kontrahenta.
Płatności danego kontrahenta
Na Liście Płatności zaprezentowane zostały następujące informacje przedstawione  na rysunku poniżej. Zawierają one dane o dokumentach, które posiadają nieuregulowane jeszcze płatności. Jeżeli płatność jest przeterminowana, wówczas jej kwota oraz termin wyróżnione są na liście kolorem czerwonym. Dodatkowo dla takich płatności w miejscu, gdzie znajduje się kwota zaległości, w nawiasie, wyświetlana jest liczba dni, o jaką jest ona przeterminowana.
Okno: Lista Płatności
Aby rozliczyć dany dokument należy nacisnąć na przycisk  , który znajduje się z prawej strony każdego wiersza, a następnie nacisnąć przycisk [Rozlicz]. Płatności, które zostały wystawione w kontekście innych firm są widoczne w Mobile Sprzedaż (po ustawieniu widoczności), ale są niedostępne do edycji, rozliczenia, przy takich płatnościach nie znajduje się przycisk do zaznaczenia i rozliczenia płatności.

Zakładka: Dokumenty

Okno prezentowane jest po wybraniu  w grupie Handlowe w wierszu Ostatni dokument. Na poniższym zrzucie ekranu zostały zaprezentowane dostępne na liście informacje.
Dokumenty powiązane z kontrahentem

Znaczenie symboli na liście dokumentów:

- dokument pobrany z centrali ERP.  - zatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż.  - niezatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż. Po naciśnięciu przycisku  zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami. Dostępność opcji zależy od statusu dokumentu: Dokument zatwierdzony, ale niewysłany do systemu ERP – dostępne opcje: - edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego odtwierdzenie dokumentu. - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce.  - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.

Dokument zatwierdzony, wysłany do systemu ERP – dostępne opcje:

- podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce. - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.

Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:

- edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego potwierdzenie. - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce.  - usunięcie dokumentu będącego w buforze.

W przypadku, gdy dokument wystawiony w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż został wcześniej zatwierdzony, wówczas z poziomu edycji istnieje możliwość cofnięcia go do bufora. Dokument można cofnąć do bufora pod warunkiem, że nie został wysłany do systemu ERP. Tylko dokumenty znajdujące się w buforze można modyfikować.

Zakładka: Działania

Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku: w grupie Działania w wierszu Działania. Na zakładce dotyczącej Działań wyświetlane są działania zarejestrowane dla danego kontrahenta. Okno składa się z trzech zakładek:
  • Zaplanowane
  • Przeterminowane
  • Zakończone
Rejestrowanie działań z poziomu karty kontrahenta. Po naciśnięciu przycisku:  w grupie Handlowe w wierszu Działania, zostanie otwarte okno z możliwymi działaniami, które można zarejestrować na danego kontrahenta. Po wyborze rodzaju działania otworzy się okno ze szczegółami rejestrowanego działania.
Rejestrowanie działania

Po wprowadzeniu szczegółów działania i wybraniu opcji Zapisz, okno ze szczegółami zostanie zamknięte a działanie zostanie dodane do zakładki Koszyk.

Rejestrowanie działania, Dodaj następną
 - Zapis działania;  - Planowania działania; Po naciśnięciu na przycisku zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na rysunku poniżej.
Rejestrowanie działania, zakładka Koszyk
 - Edycja planowanego działania  - Usunięcie planowanego działania Na zakładce: Dzień można zobaczyć zaplanowane działania dla wybranego dnia. Z poziomu obu zakładek, po naciśnięciu przycisku Zaplanuj , będzie można do Koszyka dodać kolejne działanie tego samego typu na tego samego kontrahenta. Otworzy się okno ze szczegółami, a termin automatycznie ustawi się na pierwszy wolny dla Przedstawiciela Handlowego, zgodnie z jego terminarzem.
Uwaga
Dla działania typu Kontakt ustawi się aktualna godzina ze względu na charakter tego rodzaju działania.
Rejestrowanie działania, zakładka Dzień
Jeżeli rejestrowanie działania nie zostanie zakończone i użytkownik wybierze przycisk [Powrót] zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na poniższym zrzucie ekranu.
Menu po wybraniu opcji: Cofnij podczas rejestrowania działania

Z poziomu zakładki: Zaplanowane oraz Przeterminowane istnieje możliwość wykonania operacji zaprezentowanych na rysunku poniżej.

Działania zaplanowane, dostępne opcje
 - Ustawienia czasu oraz dni roboczych użytkownika

Jeżeli w aplikacji została zablokowana opcja usuwania zaplanowanych działań, wówczas niedostępna będzie operacja „Usuń”. Funkcjonalność dotyczy działań: Spotkanie i Zadanie.

Podgląd historycznych zapisów kasowych

Historyczne zapisy kasowe, można podejrzeć z poziomu listy Wpłaty/Wypłaty na Karcie kontrahenta. Wszystkie zapisy kasowe wyświetlone z tego poziomu będą dotyczyć tylko tego konkretnego kontrahenta. Zapisy kasowe pobrane z systemu oznaczane są ikoną:  analogicznie jak w przypadku dokumentów oraz działań pobranych z systemu. Po wybraniu danego dokumentu KP/KW z listy zostaną wyświetlone jego szczegóły. Historyczne zapisy kasowe można wyświetlić także z poziomu kafla: Kasa. W tym widoku została dodana druga zakładka: Historyczne zapisy kasowe, z poziomu której wyświetlane są wszystkie historyczne zapisy kasowe – dotyczące wszystkich kontrahentów dostępnych w aplikacji.
Podgląd historycznych zapisów kasowych możliwy z poziomu karty kontrahenta oraz kafla: Kasa

Rejestracja nowego kontrahenta

Weryfikacja kontrahenta w bazach

W aplikacji Comarch Mobile na liście kontrahentów istnieje możliwość zweryfikowania numeru NIP kontrahenta w:
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
W celu uruchomienia funkcji weryfikacji numeru NIP kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:   dostępny w pasku górnym listy kontrahentów. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak na rysunku poniżej:
Weryfikacja, czy kontrahent znajduje się w bazie danych
Istnieje także możliwość weryfikacji numeru NIP kontrahenta w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji dodawania nowego kontrahenta (przycisk „+”) zostaje wyświetlone okno do weryfikacji numeru NIP. Po wpisaniu numeru NIP i naciśnięciu przycisku „Sprawdź” aplikacja sprawdza czy kontrahenta o wskazanym numerze NIP znajduje się w :
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
Uwaga
Funkcjonalność weryfikacji numeru NIP w bazie systemu VIES oraz w bazie systemu ERP wymaga dostępu do Internetu.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji kontrahenta i przy braku połączenia z internetem
Funkcjonalność umożliwia różną konfigurację weryfikacji kontrahenta podczas dodawania:
  • Jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych systemu ERP, opcja „Dodaj” jest aktywna i można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP. Formularz dodawania nowego kontrahenta zostanie automatycznie uzupełniony wcześniej wpisanym numerem NIP.
  • Blokada – jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych, opcja „Dodaj” jest nieaktywna i nie można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP.
  • Jeżeli kontrahent nie został znaleziony w systemie ERP lub Comarch Mobile, opcja „Dodaj” jest aktywna. Po jej wyborze zostanie wyświetlone okno dodawania nowego kontrahenta, w którym to zostanie automatycznie wpisany numer NIP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanAddContractorWithChecking. Więcej informacji na temat konfiguracji parametru znajduje się TUTAJ
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji numeru NIP jeśli dodanie kontrahenta o takim
samym numerze NIP zostało zablokowane
Jeżeli kontrahent zostanie odnaleziony w bazie systemu VIES/GUS i opcja Dodaj jest aktywna, wówczas po jej wybraniu automatycznie wypełnione zostaną pola z:
  • Numerem NIP
  • Nazwą
  • Adresem kontrahenta
Automatyczne wypełnienie pól podczas dodawania nowego kontrahenta.
W Ustawieniach aplikacji istnieje także możliwość określenia z jakiego systemu (VIES czy GUS) mają być preferowane dane przy zakładaniu karty kontrahenta z weryfikacją numeru NIP. Domyślnie ustawiana jest opcja: VIES.
Ustawienie w aplikacji, z jakiego systemu mają być preferowane dane przy zakładaniu karty nowego kontrahenta z weryfikacją numeru NIP
Weryfikacja numeru NIP kontrahenta jest możliwa także podczas edycji kontrahenta. Po sprawdzeniu numeru NIP i odnalezieniu kontrahenta w bazie danych, użytkownik może wybrać opcję Aktualizuj celem aktualizacji lub zmiany danych kontrahenta. Zanim użytkownik dokona ostatecznej zmiany danych kontrahenta, zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Dopiero po potwierdzeniu komunikatu, dane kontrahenta zostaną zmienione.
Weryfikacja numeru NIP podczas edycji karty kontrahenta
Aktualizacja danych kontrahenta
Również dostępna jest weryfikacja po numerze PESEL. Opcję weryfikacji po numerze PESEL jest wywoływana analogicznie jak po NIP.
Weryfikacja kontrahenta po numerze PESEL
 

Dodawanie danych kontrahenta

 Dodawanie danych kontaktowych kontrahenta

W sekcji: Kontakty istnieje możliwość dodania danych kontaktowych kontrahenta przypisanych do adresu głównego. Okno dodawania kontaktów w aplikacji mobilnej zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.

Rejestracja kontaktu
 - Dodanie kontaktu  - Usunięcie kontaktu  

Dodawanie innych adresów kontrahenta

W sekcji: Inne adresy istnieje możliwość dodania adresów dodatkowych. Okno dodawania adresu zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.

Dodawanie adresu dodatkowego
Po uzupełnieniu wymaganych pól i zapisie adres zostaje dodany do sekcji: Inne adresy. Użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj  , Usuń  lub dodać kolejny adres do sekcji: Inne adresy za pomocą przycisku: Dodaj  .  

Dodawanie osób kontaktowych kontrahenta

W sekcji: Osoby kontaktowe istnieje możliwość dodania osoby kontaktowej kontrahenta poprzez naciśnięcie przycisku:  . Okno dodawania osoby kontaktowej zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Dodawanie osoby kontaktowej
  Pole Nazwisko jest polem obowiązkowym, bez wypełniania, którego nie będzie możliwy zapis osoby kontaktowej. Zapisana osoba kontaktowa będzie dostępna w sekcji: Osoby kontaktowe. W sekcji tej użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj  , Usuń   lub dodać kolejną osobę kontaktową za pomocą przycisku: Dodaj  .

Rejestracja nowego kontrahenta

Istnieje możliwość dodania nowej karty kontrahenta w aplikacji (jeśli operator posiada odpowiednie uprawnienia). W celu rejestracji nowej karty kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:  dostępny w pasku górnym każdej z zakładek listy kontrahentów. W przypadku braku uprawnień danego operatora do dodawania nowych kontrahentów, przycisk rejestracji nowej karty będzie ukryty.
Przycisk na liście kontrahentów do dodawania nowego kontrahenta
Okno rejestracji nowego kontrahenta składa się z danych zaprezentowanych na rysunku poniżej.
Uwaga
Pola obowiązkowe do wypełnienia są oznaczone czerwoną czcionką. Istnieje możliwość określenia wymagalności pól w pliku ...\Serwer synchronizacji\Methods\contractorstypes\contractorstypes.altum20170.statement. Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości.
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość określenia, które pola mają być dostępne do uzupełnienia w aplikacji.
Rejestracja nowej karty kontrahenta
Uwaga
W przypadku dezaktywacji formy płatności w systemie ERP podczas rejestracji nowego kontrahenta zarchiwizowana forma płatności nie będzie dostępna.
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż we współpracy z Altum istnieje możliwość automatycznego przypisywania kodu i nazwy dla nowo dodawanego kontrahenta z poziomu urządzenia mobilnego.
W celu zapisania nowego kontrahenta należy wypełnić wszystkie wymagane pola i zaakceptować wprowadzone dane przyciskiem:  .

Lista kontrahentów

Lista kontrahentów

W menu głównym aplikacji prezentowana jest informacja na temat łącznej liczby obsługiwanych kontrahentów
Widoku z menu głównego: Kontrahenci
Po naciśnięciu na kafel Kontrahenci zostaje wyświetlone okno składające się z sześciu zakładek:
  • Lista kontrahentów,
  • Ulubieni,
  • Często,
  • Ostatnie transakcje,
  • Dłużnicy,
  • Osoby kontaktowe
 
Okno: Kontrahenci
  Na liście kontrahentów znajdują się również informacje dodatkowe dla danego kontrahenta. Istnieje możliwość ukrycia akronimu kontrahenta na liście kontrahentów W menu: Ustawienia w grupie: Parametry aplikacji: Ustawienia listy kontrahentów, parametr: Pokazuj kody kontrahentów.
Parametr: Pokazuj kody kontrahentów
Na liście Kontrahentów dostępne są opcje zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu, aktywne po naciśnięciu na przycisk .
Opcje menu dostępne dla wybranego Kontrahenta
W przypadku wyboru opcji [Zadzwoń] bądź [Wyślij SMS] jeżeli kontaktów typu telefon jest więcej niż jeden, to po naciśnięciu przycisku zostanie udostępnione dodatkowe menu umożliwiające wybór numeru innego niż domyślny.
Wybór numeru innego niż domyślny
Opcje: Zadzwoń, Wyślij SMS oraz Wyślij e-mail, Przejdź na stronę www są dostępne jeżeli kontrahent posiada zdefiniowane odpowiednie dane kontaktowe: telefon, adres e-mail, URL. Jeżeli kontrahent został oznaczony jako archiwalny w systemie ERP wówczas jego kartoteka nie jest wyświetlana na liście kontrahentów. Ponadto, za pomocą różnokolorowych ikonek prezentowane są dodatkowe informacje dotyczące poszczególnych kontrahentów. Kontrahent dodany lub zmodyfikowany w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż Kontrahenci posiadający nierozliczone i przeterminowane płatności są wyróżnieni na liście kolorem czerwonym oraz posiadają ikonę pieniążka Kontrahent mający zablokowane zamówienia Kontrahent jednorazowy Kontrahent edytowany aplikacji mobilnej i wysłany do systemu ERP (kafelek Stan) W widoku poziomym karta kontrahentów jest podzielona na dwie części:
  • z lewej strony znajduje się lista kontrahentów (wraz ze wszystkimi zakładkami),
  • z prawej strony: szczegóły kontrahenta.
Karta kontrahenta - widok poziomy

W górnym pasku okna widoczny jest kod i nazwa kontrahenta. Nawigując po prawym panelu istnieje możliwość otwarcia kolejnych szczegółów wybranej karty, np. listę wystawionych dokumentów. Szczegóły te są wyświetlane w bieżącym widoku za wyjątkiem listy działań , która jest otwierana w nowym oknie.

 

Filtrowanie listy kontrahentów

Istnieje możliwość zawężania listy kontrahentów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna. Po wybraniu przycisk:   pojawi się menu z wyborem kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy Kontrahentów. Dostępne kryteria filtrowania przedstawia rysunek poniżej:
Filtr na liście kontrahentów
[Grupa] - wyszukanie kontrahenta w oparciu o grupę, do której należy [Rodzaj] - zawężenie listy kontrahentów w oparciu o rodzaj zdefiniowany w systemie ERP [Sortowanie [Po nazwie (rosnąco)]] - sortowanie listy po nazwie lub kodzie, rosnąco bądź malejąco [Informacja dodatkowa] - zawężenie listy kontrahentów w oparciu klasę i wartość atrybutu przypisanego do nich w systemie ERP Poza wykorzystaniem wspominanych filtrów listę kontrahentów można także zawęzić poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w pole tekstowe filtra. Na liście kontrahentów umożliwiono wyszukanie Klienta po danych zawartych na adresach głównych i pomocniczych,  takich jak: ulica, miasto, kod pocztowy, kod adresu, nazwa adresu, e-mail, akronim lub nazwa Klienta. Dodatkowo jest możliwość filtrowania po wielu atrybutach jednocześnie. Opcja ta została dodana na wszystkich listach, na których do tej pory obsługiwane było filtrowanie po informacjach dodatkowych (lista dokumentów, kontrahentów oraz towarów). Po wypełnieniu wartości dla danych atrybutów i wybraniu opcji: Zapisz, lista zostanie odfiltrowana zgodnie z wartościami atrybutów wybranymi w filtrze.
Możliwość filtrowania po wielu atrybutach
W zależności od typu atrybutu po kliknięciu na przycisk     wyświetlane są okna z możliwością wskazania odpowiedniej wartości poprzez wybranie wartości z listy lub wpisanie ręcznie.
Okno wyboru wartości z listy oraz wpisania wartości atrybutu.
Poza wykorzystaniem wspominanych filtrów listę kontrahentów można także zawęzić poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w pole tekstowe filtra. Na liście kontrahentów umożliwiono wyszukanie Klienta po danych zawartych na adresach głównych i pomocniczych, takich jak: ulica, miasto, kod pocztowy, kod adresu, nazwa adresu, e-mail,  akronim lub nazwa Klienta.

Zakładki na liście kontrahentów

Lista ulubionych kontrahentów

Lista Ulubieni składa się z kontrahentów, którzy zostali oznaczeni przez użytkownika aplikacji, jako ulubieni. Dzięki tej funkcjonalności użytkownik może wyróżnić na liście kontrahentów, do których kart chce mieć szybki dostęp.

Każdy użytkownik aplikacji może sam definiować ulubionych kontrahentów.

Okno: Lista ulubionych Kontrahentów

Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista Często prezentuje kontrahentów, dla których została zarejestrowana największa ilość dokumentów.  Informacje dostępne na liście zostały zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno: Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista ostatnio kupujących kontrahentów

Lista Ostatnie transakcje prezentuje kontrahentów, dla których w ostatnim czasie zarejestrowano transakcje. Jest ona posortowana wg daty ostatnio wystawionego dokumentu.

Na liście ostatnio kupujących kontrahentów zaprezentowane zostały następujące informacje, widoczne poniżej:

Okno: Lista ostatnio kupujących kontrahentów

Dzięki temu Przedstawiciel może m.in. w szybki sposób odnaleźć kontrahentów, dla których wystawiał dokumenty w danym dniu, w szczególnym przypadku takich, które nie zostały jeszcze potwierdzone.

Lista dłużników

Lista Dłużnicy prezentuje kontrahentów, dla których istnieją nieuregulowane i przeterminowane płatności. Lista posortowana jest malejąco, tzn. na samej górze znajdują się kontrahenci, dla których suma nieuregulowanych płatności jest najwyższa.

Okno: Dłużnicy

Lista osób kontaktowych

Lista Osoby kontaktowe to odpowiednik książki telefonicznej, dzięki której Przedstawiciel w szybki i sprawny sposób odnajdzie interesującą go osobę i nawiąże z nią kontakt poprzez telefon, e-mail, czy SMS. Każdy z kontaktów posiada elementy informacyjne zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno: Osoby kontaktowe

Szybkie wybieranie numeru telefonu

Jeżeli Przedstawiciel chce szybko nawiązać połączenie telefoniczne z daną Osobą kontaktową wystarczy, że wybierze ją bezpośrednio z listy (kliknie na nią). W tej sytuacji Przedstawiciel zostanie przeniesiony bezpośrednio do okna połączenia telefonicznego.

Okno: Połączenie telefoniczne

Gdy osoba kontaktowa posiada więcej niż jeden numer telefonu Przedstawiciel ma możliwość wyboru jednego z nich. W tym przypadku pojawia się okno „Wybierz” z numerami telefonu wybranego kontaktu.

Okno: Wybór numeru telefonu

Po dokonaniu wyboru odpowiedniego numeru telefonu użytkownik zostaje przeniesiony do okna połączenia telefonicznego.

Menu kontekstowe dostępne dla osoby kontaktowej

Przedstawiciel, po naciśnięciu przycisku , znajdującego się po prawej stronie wiersza, ma możliwość wywołania menu kontekstowego, w którym znajdują się opcje: Szczegóły kontrahenta, Zadzwoń, Wyślij SMS, Wyślij e-mail, Zaplanuj. Są one dostępne, jeżeli do kontaktu są przypisane odpowiednie dane (adres e-mail, numer telefonu).
Okno: Osoby kontaktowe, menu kontekstowe

Wyszukiwanie osoby kontaktowej

Istnieje kilka możliwości wyszukania osoby kontaktowej z listy:
Filtrowanie za pomocą tekstu Wyszukiwanie osoby kontaktowej poprzez filtrowanie głosowe – należy wybrać ikonę mikrofonu Filtrowanie za pomocą kodu kreskowego z zaszytymi w nim danymi osoby kontaktowej – należy wybrać ikonę kodu kreskowego 
Aby wyszukać osobę kontaktową za pomocą tekstu w pole filtra należy wprowadzić jedno z kryteriów wyszukiwania:
  • Imię osoby kontaktowej
  • Nazwisko osoby kontaktowej
  • Akronim kontrahenta
  • Nazwa kontrahenta
  • Numer telefonu osoby kontaktowej widoczny na liście
  • Adres e-mail osoby kontaktowej widoczny na liście
Filtr: Osoby kontaktowe

Edycja kontrahenta

Opcja: Dodaj informację dodatkową

Opcja dodania atrybutu do karty kontrahenta dostępna jest z kilku poziomów:
  • Bezpośrednio z poziomu karty kontrahenta, poprzez wybranie opcji „+” w sekcji: Informacje dodatkowe,
  • Poprzez wybór opcji: „Dodaj informację dodatkową” z poziomu opcji dodatkowych na karcie kontrahenta.
Opcje te przedstawiono na rysunku poniżej.
Opcje dodania atrybutu do karty kontrahenta
Po wybraniu opcji dodania atrybutu zostanie wyświetlone okno z możliwością wybrania odpowiedniej klasy atrybutu a następnie okno z możliwością wpisania/wybrania odpowiedniej wartości dla wybranej klasy.
Okna z możliwością wskazania klasy i wartości wybranego atrybutu
Możliwość przypisania atrybutu do karty kontrahenta istnieje także z poziomu okna edycji kontrahenta oraz dodawania nowego kontrahenta.
Możliwość dodania atrybutu podczas edycji oraz dodawania karty nowego kontrahenta.

Opcja: Dodaj załącznik

W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż została wprowadzona możliwość dodawania załączników z poziomu aplikacji. Opcja dodania załącznika do karty kontrahenta dostępna jest z kilku poziomów:
  • Bezpośrednio z poziomu karty kontrahenta, poprzez wybranie opcji „+” w sekcji: Załączniki,
  • Poprzez wybór opcji: „Dodaj załącznik” z poziomu opcji dodatkowych na karcie kontrahenta.
Opcje te przedstawiono na rysunku poniżej.
Opcje dodania załącznika na karcie kontrahenta.
Po wybraniu opcji dodania załącznika zostanie wyświetlone okno z możliwością dodania załącznika: wykonania zdjęcia, wykonania nagrania lub załączenia odpowiedniego pliku z pamięci urządzenia.
Okno dodawania załącznika
Możliwość dodania załącznika do karty kontrahenta istnieje także z poziomu okna edycji kontrahenta oraz dodawania nowego kontrahenta.
Możliwość dodania załącznika podczas edycji oraz dodawania karty nowego kontrahenta
Po wywołaniu opcji dodawania załącznika na danym obiekcie w aplikacji zostanie wyświetlone okno z możliwością wybrania typu załącznika. Możliwe opcje to:
  • Zdjęcie – możliwość wykonania zdjęcia bezpośrednio z poziomu aplikacji, opcja domyślna,
  • Nagranie – możliwość wykonania nagrania bezpośrednio z poziomu aplikacji, aby przełączyć się na tą opcję należy kliknąć w przycisk: Zdjęcie,
  • Plik – możliwość wczytania pliku z pamięci urządzenia, aby przełączyć się na tą opcję należy kliknąć w przycisk: Nagranie.
Okno dodawania załącznika
Uwaga
W przypadku urządzeń firmy Samsung bez systemowego rejestratora dźwięku, do poprawnego działania załączników typu „dźwięk”, należy pobrać aplikację Samsung Voice Recorder korzystając z oficjalnego sklepu Samsunga Galaxy Store.
 

Edycja kontrahenta

Uwaga
Możliwość edycji danej karty kontrahenta w aplikacji jest uzależniona od uprawnień – na grupie operatorów oraz udostępnienia do modyfikacji tej karty centrum mobilnemu.
Po naciśnięciu przycisku dostępnego na karcie kontrahenta zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na rysunku poniżej.
Karta kontrahenta, Edycja kontrahenta pobranego z systemu ERP
Naciśnięcie przycisku [Edytuj kontrahenta] pozwala na pełną edycję karty kontrahenta, zarówno pobranego z systemu ERP jak i dodanego w aplikacji mobilnej. Edytując kartę kontrahenta Użytkownik może dokonać zmiany:
  • Akronimu
  • Nazwy kontrahenta
  • Adresu głównego wraz z przypisanymi mu kontaktami
  • Adresów dodatkowych wraz z przypisanymi im kontaktami
  • Rodzaju kontrahenta
  • Numeru NIP
  • Numeru REGON
  • Opisu
  • Atrybutów
  • Załączników
  • Warunków handlowych kontrahenta (formy i terminu płatności, ceny początkowej, sposoby dostawy, cechy transakcji czy dostępnej grupy towarowej, waluty)
Dodatkowo jest możliwa weryfikacja numeru NIP. Po sprawdzeniu numeru NIP i odnalezieniu kontrahenta w bazie danych, użytkownik może wybrać opcję Aktualizuj celem aktualizacji lub zmiany danych kontrahenta. Zanim użytkownik dokona ostatecznej zmiany danych kontrahenta, zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Dopiero po potwierdzeniu komunikatu, dane kontrahenta zostaną zmienione.
Weryfikacja numeru NIP podczas edycji karty kontrahenta
Aktualizacja danych kontrahenta

W aplikacji jest również możliwość weryfikacji po numerze PESEL. Użytkownik w łatwy sposób może sprawdzić, czy kontrahent o podanym numerze NIP/PESEL został już zarejestrowany w bazie.

Weryfikacja kontrahenta po numerze PESEL
Opcję weryfikacji po numerze PESEL jest wywoływana analogicznie jak po NIP, z poziomu listy kontrahentów poprzez wybór opcji:  lub też bezpośrednio z poziomu dodawania lub edycji kontrahenta. Po wybraniu opcji:  Aktualizuj, numer NIP/PESEL kontrahenta zostanie automatycznie zaktualizowany. Dla nowododanego kontrahenta poza możliwością zmiany danych istnieje także możliwość usunięcia karty kontrahenta. Opcja dostępna jest po wybraniu przycisku .
Karta kontrahenta zarejestrowanego w aplikacji z otwartym menu
Opcja: [Usuń kontrahenta] dostępna jest dla nowo zarejestrowanych kontrahentów, niewysłanych jeszcze do systemu ERP. Usunięcie kontrahenta jest możliwe jedynie w przypadku, gdy na kontrahenta nie został wystawiony dokument, nie istnieją zapisy kasowe powiązane z kontrahentem oraz nie zostało zaplanowane działanie powiązane z kontrahentem. Dodany lub poddany edycji z poziomu aplikacji kontrahent jest oznaczony na liście kontrahentów ikonką w kolorze niebieskim.
Kontrahent zarejestrowany w aplikacji
Uwaga
Pola obowiązkowe do wypełnienia są oznaczone czerwoną czcionką. Istnieje możliwość określenia wymagalności pól w pliku ...\Serwer synchronizacji\Methods\contractorstypes\contractorstypes.altum20170.statement. Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości. Istnieje możliwość określenia długości pola NIP.
 

Edycja osoby kontaktowej

Edycja osoby kontaktowej pozwala na lepsze zarządzanie osobami kontaktowymi kontrahenta dając możliwość usuwania osoby kontaktowej oraz edytowania jej kartoteki poprzez zmianę:
  • Domyślności osoby kontaktowej
  • Stanowiska
  • Imienia i nazwiska
  • Roli decyzyjnej
  • Kontaktów (telefonu, adresu e-mail itp.)
  • Notatki związanej z osobą kontaktową

Edycja waluty

W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż jest  wyświetlana domyślna waluta na karcie kontrahenta, która została ustawiona w systemie Comarch ERP Altum. Walutę można edytować, (jeżeli operator posiada takie uprawnienia) wchodząc w edycje kontrahenta. Edycja waluty