Rejestracja nowego kontrahenta

Weryfikacja kontrahenta w bazach

W aplikacji Comarch Mobile na liście kontrahentów istnieje możliwość zweryfikowania numeru NIP kontrahenta w:
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
W celu uruchomienia funkcji weryfikacji numeru NIP kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:   dostępny w pasku górnym listy kontrahentów. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak na rysunku poniżej:
Weryfikacja, czy kontrahent znajduje się w bazie danych
Istnieje także możliwość weryfikacji numeru NIP kontrahenta w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji dodawania nowego kontrahenta (przycisk „+”) zostaje wyświetlone okno do weryfikacji numeru NIP. Po wpisaniu numeru NIP i naciśnięciu przycisku „Sprawdź” aplikacja sprawdza czy kontrahenta o wskazanym numerze NIP znajduje się w :
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
Uwaga
Funkcjonalność weryfikacji numeru NIP w bazie systemu VIES oraz w bazie systemu ERP wymaga dostępu do Internetu.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji kontrahenta i przy braku połączenia z internetem
Funkcjonalność umożliwia różną konfigurację weryfikacji kontrahenta podczas dodawania:
  • Jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych systemu ERP, opcja „Dodaj” jest aktywna i można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP. Formularz dodawania nowego kontrahenta zostanie automatycznie uzupełniony wcześniej wpisanym numerem NIP.
  • Blokada – jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych, opcja „Dodaj” jest nieaktywna i nie można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP.
  • Jeżeli kontrahent nie został znaleziony w systemie ERP lub Comarch Mobile, opcja „Dodaj” jest aktywna. Po jej wyborze zostanie wyświetlone okno dodawania nowego kontrahenta, w którym to zostanie automatycznie wpisany numer NIP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanAddContractorWithChecking. Więcej informacji na temat konfiguracji parametru znajduje się TUTAJ
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji numeru NIP jeśli dodanie kontrahenta o takim
samym numerze NIP zostało zablokowane
Jeżeli kontrahent zostanie odnaleziony w bazie systemu VIES/GUS i opcja Dodaj jest aktywna, wówczas po jej wybraniu automatycznie wypełnione zostaną pola z:
  • Numerem NIP
  • Nazwą
  • Adresem kontrahenta
Automatyczne wypełnienie pól podczas dodawania nowego kontrahenta.
W Ustawieniach aplikacji istnieje także możliwość określenia z jakiego systemu (VIES czy GUS) mają być preferowane dane przy zakładaniu karty kontrahenta z weryfikacją numeru NIP. Domyślnie ustawiana jest opcja: VIES.
Ustawienie w aplikacji, z jakiego systemu mają być preferowane dane przy zakładaniu karty nowego kontrahenta z weryfikacją numeru NIP
Weryfikacja numeru NIP kontrahenta jest możliwa także podczas edycji kontrahenta. Po sprawdzeniu numeru NIP i odnalezieniu kontrahenta w bazie danych, użytkownik może wybrać opcję Aktualizuj celem aktualizacji lub zmiany danych kontrahenta. Zanim użytkownik dokona ostatecznej zmiany danych kontrahenta, zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Dopiero po potwierdzeniu komunikatu, dane kontrahenta zostaną zmienione.
Weryfikacja numeru NIP podczas edycji karty kontrahenta
Aktualizacja danych kontrahenta
Również dostępna jest weryfikacja po numerze PESEL. Opcję weryfikacji po numerze PESEL jest wywoływana analogicznie jak po NIP.
Weryfikacja kontrahenta po numerze PESEL
 

Dodawanie danych kontrahenta

 Dodawanie danych kontaktowych kontrahenta

W sekcji: Kontakty istnieje możliwość dodania danych kontaktowych kontrahenta przypisanych do adresu głównego. Okno dodawania kontaktów w aplikacji mobilnej zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.

Rejestracja kontaktu
 - Dodanie kontaktu  - Usunięcie kontaktu  

Dodawanie innych adresów kontrahenta

W sekcji: Inne adresy istnieje możliwość dodania adresów dodatkowych. Okno dodawania adresu zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.

Dodawanie adresu dodatkowego
Po uzupełnieniu wymaganych pól i zapisie adres zostaje dodany do sekcji: Inne adresy. Użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj  , Usuń  lub dodać kolejny adres do sekcji: Inne adresy za pomocą przycisku: Dodaj  .  

Dodawanie osób kontaktowych kontrahenta

W sekcji: Osoby kontaktowe istnieje możliwość dodania osoby kontaktowej kontrahenta poprzez naciśnięcie przycisku:  . Okno dodawania osoby kontaktowej zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Dodawanie osoby kontaktowej
  Pole Nazwisko jest polem obowiązkowym, bez wypełniania, którego nie będzie możliwy zapis osoby kontaktowej. Zapisana osoba kontaktowa będzie dostępna w sekcji: Osoby kontaktowe. W sekcji tej użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj  , Usuń   lub dodać kolejną osobę kontaktową za pomocą przycisku: Dodaj  .

Rejestracja nowego kontrahenta

Istnieje możliwość dodania nowej karty kontrahenta w aplikacji (jeśli operator posiada odpowiednie uprawnienia). W celu rejestracji nowej karty kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:  dostępny w pasku górnym każdej z zakładek listy kontrahentów. W przypadku braku uprawnień danego operatora do dodawania nowych kontrahentów, przycisk rejestracji nowej karty będzie ukryty.
Przycisk na liście kontrahentów do dodawania nowego kontrahenta
Okno rejestracji nowego kontrahenta składa się z danych zaprezentowanych na rysunku poniżej.
Uwaga
Pola obowiązkowe do wypełnienia są oznaczone czerwoną czcionką. Istnieje możliwość określenia wymagalności pól w pliku ...\Serwer synchronizacji\Methods\contractorstypes\contractorstypes.altum20170.statement. Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości.
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość określenia, które pola mają być dostępne do uzupełnienia w aplikacji.
Rejestracja nowej karty kontrahenta
Uwaga
W przypadku dezaktywacji formy płatności w systemie ERP podczas rejestracji nowego kontrahenta zarchiwizowana forma płatności nie będzie dostępna.
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż we współpracy z Altum istnieje możliwość automatycznego przypisywania kodu i nazwy dla nowo dodawanego kontrahenta z poziomu urządzenia mobilnego.
W celu zapisania nowego kontrahenta należy wypełnić wszystkie wymagane pola i zaakceptować wprowadzone dane przyciskiem:  .