Rejestracja dokumentu

Zatwierdzanie dokumentu

Zakładka Podpis

Po wybraniu przycisku: [Podpisz] należy wprowadzić podpis (przez pracownika kontrahenta, z którym prowadzona jest transakcja lub samego przedstawiciela handlowego).
Okno: Podpis
[Zatwierdź] - Opcja do zatwierdzania dokumentu. [Zatwierdź i wyślij] - Opcja do zatwierdzania oraz wysyłania dokumentu na dostępną drukarkę termiczną (opcja dostępna w przypadku, gdy drukarka termiczna została skonfigurowana) lub w postaci pliku pdf na wybrany adres e-mail kontrahenta. Po wybraniu opcji: [Zatwierdź i wyślij] pojawi się okno zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Zatwierdź i wyślij
[Wyślij do drukarki] - Zatwierdza dokument oraz wysyła dokument na dostępną drukarkę termiczną (opcja dostępna w przypadku, gdy drukarka termiczna została skonfigurowana) [Wyślij jako e-mail] - Zatwierdza dokument oraz wysyła dokument w postaci pliku pdf na wybrany adres e-mail Podgląd wydruku pdf wystawionego dokumentu, który można przesłać Klientowi na wybrany adres e-mail lub wydrukować na drukarce laserowej lub termicznej został zaprezentowany w podrozdziale Wydruk dokumentu. W aplikacji Comarch Mobile jest także możliwość zatwierdzania dokumentów bez podpisu. Poprzez ustawienie odpowiedniego parametru istnieje możliwość skonfigurowania, dla jakich typów dokumentów podpis ma być wymagany, a dla których może on być pomijany. Więcej informacji TUTAJ. Dla takich dokumentów (dla których wymagalność podpisu została wyłączona) okno rejestracji dokumentu składa się z 3 zakładek – zakładka z Podpisem  nie jest prezentowana. Użytkownik może w szybki sposób zatwierdzić taki dokument, poprzez wybranie opcji: Zatwierdź wyświetlanej na nagłówku dokumentu lub w standardowy sposób poprzez wybór z wszystkich dostępnych opcji. Istnieje także możliwość skonfigurowania domyślnego działania dla przycisku :
  • Zatwierdź
  • Zatwierdź i wyślij
  • Zatwierdź i drukuj

Powrót

Wybranie przycisku: [Powrót] dostępnego na urządzeniu podczas rejestracji dokumentu spowoduje wyświetlenie okna zaprezentowanego na poniższym zrzucie ekranu.
Wyjście z rejestracji dokumentu
[Zapisz] - Zapis dokumentu do bufora [Zatwierdź] - Wyświetlenie okna: Podpis. Po wprowadzeniu podpisu i wybraniu przycisku zatwierdź lub zatwierdź i wyślij dokument zostanie zatwierdzony w aplikacji [Wyjdź bez zapisu] - Wyjście z dokumentu bez zapisu zmian [Anuluj] - Powrót do okna, z którego został wywołany przycisk Powrót

Jeżeli podczas rejestrowania dokumentu przynajmniej jeden towar został dodany do Koszyka, wówczas podczas próby wyjścia bez zapisu z dokumentu zostanie dodatkowo wyświetlony komunikat informujący o istnieniu pozycji w koszyku. Na tym poziomie użytkownik będzie musiał określić czy na pewno chce wyjść bez zapisu dokumentu.

Wyjście z rejestracji dokumentu

Lista towarów, filtry na liście towarów

Po wyborze przycisku dodania nowego dokumentu zostanie wyświetlone okno: Towary zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.

Okno: Lista towarów
Stany towarów, które nie są dostępne na magazynie prezentowane są na liście w kolorze czerwonym. W widoku poziomym lista towarów w trakcie wystawiania dokumentu jest podzielona na trzy części:
  • Lista towarów ze wszystkimi zakładkami dokumentu
  • Szczegóły towaru
  • Szczegóły elementu (duża kalkulacja)
Widok poziomy listy towarów

Filtrowanie

Istnieje możliwość zawężenia listy towarów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna. Po wybraniu przycisku:  użytkownik może dokonać wyboru kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy towarów.
Filtr na liście towarów
[Dok.kontrahenta] - Wybór historycznie wystawionego dokumentu danego typu dla kontrahenta wybranego w wystawianym dokumencie [Wszystkie dok.] - Wybór historycznie wystawionego dokumentu dla kontrahenta przypisanego do PH Więcej informacji na temat filtrowania listy towarów można znaleźć TUTAJ.

Rejestracja dokumentu

Rejestracja dokumentu składa się z następujących etapów:
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów:
  • Zamówienia sprzedaży (ZS),
  • Oferty sprzedaży (OS),
  • Zapytania ofertowego sprzedaży (ZOS),
  • Faktura sprzedaży (FS),
  • Paragon (PAR),
  • Wydanie zewnętrzne (WZ),
  • Reklamacja sprzedaży (RLS),
  • Faktura zaliczkowa (FSL),
  • Przesunięcie międzymagazynowe (MM-).

Dokumenty można dodawać z poziomu:

  • Szczegółów karty kontrahenta
Karta kontrahenta, dodawanie dokumentu
 – Dodaj dokument  – Przejście na listę dokumentów wystawionych dla danego kontrahenta
  • Okna: Dokumenty
Okno: Dokumenty
 – Dodaj dokument  – Dokument zapisany do bufora  – Dokument zatwierdzony – Dokument zsynchronizowany do systemu ERP
  • Listy kontrahentów
Okno: Lista kontrahentów

Po wybraniu przycisku dodania dokumentu należy określić typ rejestrowanego dokumentu: zamówienie sprzedaży, oferta sprzedaży, zapytanie ofertowe sprzedaży, paragon, faktura sprzedaży, reklamacja sprzedaży. Jeżeli Przedstawiciel handlowy ma możliwość rejestracji tylko jednego typu dokumentu, okno wyboru typu nie zostanie wyświetlone. Nastąpi natomiast bezpośrednie przekierowanie do okna rejestracji dokumentu.

Wybór typu dokumentu
 

Dodanie towaru do Koszyka

Towar może zostać dodany do Koszyka z poziomu:
  • listy towarów istnieje możliwość dodania towaru do Koszyka:
Dodanie towaru do koszyka
 – Dodanie towaru do koszyka
  • Wpisując ręcznie kod EAN wagowy/cenowy i zatwierdzenie Enterem
  • Skanując kod za pomocą aplikacji Binary Eye
W oknie umożliwiającym dodanie towaru do Koszyka określa się  ilość oraz  rabat dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona. Jeżeli promocje są widoczne z poziomu okna dostępne są informacje widoczne na rysunku poniżej.
Okno: skrócona kalkulacja elementu
Istnieje możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu w to, jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów. Więcej informacji na temat ukrywania cen i rabatów  można znaleźć TUTAJ i TUTAJ.
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne) - ukrycie cen początkowych i rabatów

Jeżeli w aplikacji jest włączona obsługę marży minimalnej dla danego towaru, to w sytuacji, gdy Przedstawiciel w oknie małej kalkulacji dla danego towaru wprowadzi zbyt wysoką wartość rabatu lub zbyt niską cenę końcową, zadziała blokada i pojawi się komunikat „Uzyskana marża jest za niska”.

Okno: Mała kalkulacja, komunikat: „Uzyskana marża jest za niska”

Identyczna blokada oraz komunikat pojawia się również w momencie, gdy Przedstawiciel w oknie pełnej kalkulacji wprowadzi zbyt niskie wartości dla dowolnego pola możliwego do edycji tj. Marża uzyskana (%), Rabat (%), Końcowa oraz Wartość Elementu (PLN).

Seryjne dodawanie towarów do Koszyka

Istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z paska górnego wybrać przycisk , a następnie przycisk:  .
Opcja seryjnego dodawania towarów do Koszyka
Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie.
Okno: Dodaj towary z listy do koszyka
Zaznaczenie parametru "Pomiń towary będące w koszyku" spowoduje, że przy dodawaniu zostaną pominięte towary aktualnie będące w koszyku. Opcja będzie dotyczyła wszystkich towarów aktualnie znajdujących się na liście towarów. Listę można zawęzić do określonych towarów poprzez zastosowanie filtra dostępnego z poziomu listy (filtrowanie list zostało opisane TUTAJ)
Uwaga
W trakcie otwierania listy towarów do pamięci urządzenia pobierane jest maksymalnie 100 towarów. Jeżeli odfiltrowana lista towarów będzie miała więcej niż 100 elementów, to przy seryjnym dodawaniu towarów zostanie dodane 100 pozycji. Aby w takiej sytuacji dodać więcej niż 100 pozycji do koszyka należy przewinąć listę towarów do ostatniego towaru spełniającego dane kryterium filtrowania.

Uproszczone dodawanie pozycji do koszyka

Przy współpracy z systemem Comarch ERP Altum istnieje możliwość uproszczonego wprowadzania pozycji do koszyka na dokumencie. Aby zmienić widok listy towarów należy wejść w ustawienia aplikacji i w sekcji „Parametry dokumentów” zaznaczyć uproszczony widok listy.
Wybór trybu listy

Po zaznaczeniu uproszczonego widoku listy towarów przypadku listy towarów pojawiają się kwadratowe przyciski, które umożliwiają szybkie dodawanie towaru do koszyka oraz spełniają funkcję informacyjną:

 - pozycja nie jest  dodana do koszyka  - ostrzeżenie – dodanie pozycji nie jest zablokowane, natomiast zaistniało zdarzenie, o którym Operator powinien być powiadomiony, by miał możliwość skorygowania ilości (np. niespełniona ilość w jednostce zbiorczej przy włączonej opcji „Ostrzegaj”)  - pozycja jest prawidłowo dodana do koszyka.  - blokada – wprowadzona ilość jest niepoprawna i nie można zapisać pozycji

W widoku katalogowego na pozycjach pojawia się cena i ilość wybranego towaru, a w przypadku błędu wyświetla się odpowiedni komunikat.

Widok listy towarów w trybie uproszczonym
Widok listy towarów w trybie uproszczonym

Tryb uproszczony z klawiaturą

W ustawieniach aplikacji należy zmienić widok listy towarów na uproszczony z klawiaturą. Klawiatura pojawia się przy rozpoczęciu edycji danej pozycji. Umożliwia to wpisywanie wartości dwucyfrowych oraz ułamkowych. W celu wprowadzenia wartości ułamkowej należy kliknąć i przytrzymać przycisk 9. Dłuższe przytrzymanie przycisku 0x powoduje usunięcie pozycji z zamówienia.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Poruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu. W górnym pasku okna:
  • z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia
  • z prawej strony przycisk zapisania elementu
  • ikonka dodania informacji dodatkowej

Pełna kalkulacja elementu

Pełna Kalkulacja elementu zawiera następujące informacje:
  • Kod oraz nazwa towaru
  • Cena bazowa
  • Marża minimalna
  • Stawka podatku VAT sprzedaży
  • Marża uzyskana prezentowana w procentach – pole możliwe do edycji
  • Wartość uzyskanej marży
  • Ilość zamawianego towaru – pole możliwe do edycji
  • Stan towaru na magazynie
  • Cena początkowa (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
  • Rabat – pole możliwe do edycji (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
  • Cena końcowa – pole możliwe do edycji
  • Wartość elementu netto oraz brutto – pole możliwe do edycji
  • Waga elementu
  • Magazyny – pole możliwe do edycji
  • Termin dostawy:
  • Dni – ilość dni realizacji zamówionego towaru – pole możliwe do edycji,
  • Data – data dostarczenia zamówionego towaru Klientowi – pole możliwe do edycji,
  • Informacje dodatkowe – lista atrybutów dokumentu
  • Opis elementu – pole możliwe do edycji
  • Dokumenty – transakcje historyczne zawierające wybrany towar
  • Informacja dodatkowa (widoczne, gdy został dodany atrybut)
  • Załączniki- załączniki dodane do elementu
Okno: pełna kalkulacja elementu
Uwaga
Zarówno na małej, jak i na dużej kalkulacji: cena początkowa (za szt.), marża, cena końcowa, pobierana z cennika w innej walucie niż systemowa jest przeliczana na walutę systemowa. 
W sekcji: Cechy towaru, można określić cechę towaru:
Okno dużej kalkulacji podczas generowania dokumentu
Cecha na nagłówku dokumentu

Wybrana cecha jest prezentowana również z poziomu Koszyka pod nazwą towaru.

Jeśli podczas generowania dokumentu zostanie wprowadzona ilość większa niż dostępne zasoby dla danej partii towaru, pojawi się komunikat jak na rysunku poniżej:

Informacja o niewystarczających zasobach dla danej partii
W nowej wersji aplikacji Comarch Mobile została dodana także funkcjonalność prezentacji pokrycia realizacji zamówienia względem poszczególnych magazynów. Informacja o tym, czy wskazane przez użytkownika ilości wybranych towarów znajdują się na danym magazynie są prezentowane w postaci procentowej, odpowiednim kolorem – w zależności od dostępności towarów. Użytkownik może sprawdzić:
  • dostępność konkretnego towaru na poszczególnych magazynach – z poziomu dużej kalkulacji pozycji
Prezentacja pokrycia realizacji danego towaru na poszczególnych magazynach
  • możliwość zrealizowania całego zamówienia na poszczególnych magazynach – z poziomu nagłówka dokumentu.
Prezentacja pokrycia realizacji całego zamówienia na poszczególnych magazynach.
Dzięki wyświetlaniu tej informacji użytkownik może zmienić magazyn, jeżeli realizacja zamówienia na wybranym magazynie okaże się niemożliwa ze względu na niewystarczającą ilość zasobów na tym magazynie.

Cofanie dokumentów do bufora

Cofanie dokumentu do bufora odbywa się poprzez wybranie przycisku:  , który jest dostępny z poziomu okna Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Okno: Dokumenty, lista przycisków rozwijanych
Dodatkowo podczas podglądu dokumentu zatwierdzonego, który nie został jeszcze zsynchronizowany do systemu ERP istnieje możliwość cofnięcia dokument do bufora poprzez wybranie przycisku: .
Opcja: [Edytuj] na podglądzie dokumentu

Po wybraniu przycisku: [Tak], dokument zostanie cofnięty do bufora w aplikacji i zostanie zaznaczony na zielono.

Komunikat towarzyszący cofaniu dokumentu do bufora
Dokumenty ZS cofnięte do bufora

Usuwanie dokumentów

Usunięcie dokumentu będącego w buforze odbywa się poprzez wybranie przycisku: . Opcja jest dostępna z poziomu okna: Dokumenty, listy przycisku rozwijanych dla określonego dokumentu:
Podgląd dokumentu, opcja Usuń
Po wybraniu przycisku: [Tak], dokument zostanie usunięty w aplikacji.
Komunikat towarzyszący usuwaniu dokumentu

Wydruk dokumentu

Na rysunku poniżej został zaprezentowany standardowy wygląd wydruku pdf. Wygląd wydruków dla poszczególnych typów dokumentów i/lub operatorów można modyfikować – przykładowo dodając własne logo firmy na wydruku. Więcej informacji oraz przykłady takich modyfikacji można znaleźć TUTAJ.
Podgląd wydruku pdf wystawionego w aplikacji dokumentu

Koszyk

Wyświetlenia zawartości Koszyka jest możliwe po przejściu na kolejną zakładkę. Z poziomu menu kontekstowego elementy dodane do Koszyka można:
  • Zmodyfikować,
  • Skopiować,
  • Usunąć.
Ponadto z tego poziomu można także wyświetlić szczegóły karty dodanego towaru.  

Kopiowanie

Okno: Koszyk
Po wybraniu towaru dodanego do koszyka więcej niż jeden raz, zostanie wyświetlone okno z informacją na temat dodanej ilości oraz wartości netto i brutto za elementy (wartość = ilość x cena).
Okno: Towary, towar dodany kilka razy do koszyka

Filtrowanie

Towary dodane do koszyka można filtrować za pomocą dostępnych filtrów:
  • Rodzaj towaru,
  • Marka,
  • Producent,
  • Po towarach/Eanach.

Komplety

W przypadku kompletu w zależności od konfiguracji podczas wystawiania dokumentu artykuł będący kompletem dodawany jest jako jedna pozycja lub jako poszczególne składniki kompletu.
Komplet jako całość
Komplet jako poszczególne pozycje

Po dokonaniu zmiany ilości lub ceny na towarze następuje przeliczenie poszczególnych elementów i rozdzielenie kompletu.

Komunikat o rozdzieleniu kompletu
Opcja edycji ilości dla pojedynczego elementu (składnika kompletu) może zostać zablokowana, wówczas podczas wystawiania dokumentów w aplikacji mobilnej możliwe będzie dodawanie tylko pełnych kompletów. Dotyczy to wszystkich dokumentów możliwych do wystawiania w aplikacji mobilnej przy współpracy z Comarch ERP Altum (ZS, OS, ZOS, FS, PAR, WZ, MM-). Więcej informacji na temat konfiguracji kompletu TUTAJ. W aplikacji Comarch Mobile umożliwiono  wyświetlanie na liście towarów oraz liście pozycji dodanych do koszyka informacji o ilości i cenie w jednostce podstawowej jak i domyślnej jednostce pomocniczej.  Podejrzenie ilości i ceny w jednostce podstawowej możliwe jest już z poziomu listy towarów, bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla pozycji.

Więcej informacji odnośnie konfiguracji tej funkcjonalności TUTAJ.

Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument można:
  • Zapisać – dokument zostanie zapisany do bufora, nie zostanie wysłany do systemu Comarch ERP Altum podczas synchronizacji,
  • Zatwierdzić – po zatwierdzeniu dokument będzie wysłany do systemu podczas synchronizacji,
  • Wyjść bez zapisu,
  • Anulować – jeśli dokument był edytowany, po wybraniu tej opcji zmiany nie zostaną zapisane.

Prezentacja kwoty limitu kredytowego do wykorzystania

W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty limitu kredytowego pozostającej do wykorzystania przez kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj limit kredytowy dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota limitu kredytowego pozostającego do wykorzystania widoczna podczas wystawiania dokumentu

Prezentacja kwoty płatności przeterminowanych

W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty płatności przeterminowanych kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj płatności przeterminowane dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota płatności przeterminowanych widoczna podczas wystawiania dokumentu