Pobieranie dokumentów historycznych

Aby określony dokument mógł być widoczny w innej firmie, w innym centrum, na definicji dokumentu na zakładce [Widoczność] należy dołączyć odpowiednie centra ze struktury firmy. Przy włączonej obsłudze transakcji historycznych, dokumenty wystawione w innych firmach będą pobierane do Comarch Mobile, o ile centrum mobile zostało dołączone na definicji dokumentu. Aby umożliwić w aplikacji mobilnej pobieranie dokumentów historycznych FS, PAR, WZ, RLS wystawionych w innych centrach niż centrum mobilne, należy na definicji dokumentu na zakładce [Widoczność] wskazać centrum mobilne. Należy wykonać to w kontekście tego centrum, z którego dokumenty chcemy widzieć w aplikacji. Informacje dot. tego, jak włączyć pobieranie dokumentów historycznych w aplikacji znajdują się TUTAJ.
Ustawianie widoczności w centrum mobilnym, dokumentów wystawionych w centrum IT Company PL

Także dokumenty wystawiane bezpośrednio w Comarch Mobile i synchronizowane do systemu mogą być widoczne w innych firmach, jeżeli na centrum mobilnym odpowiednio ustawiono udostępnianie innym firmom swoich dokumentów.

Podczas przypisywania magazynu odległego musi on być pusty, aby przy synchronizacji stany magazynu się zgadzały w aplikacji i ERP.

Uwaga
Na definicji dokumentu ZZ magazynem domyślnym powinien być magazyn lokalny (firmy). W przeciwnym razie nie będzie możliwości wystawienia dokumentu ZZ z poziomu aplikacji mobilnej.

Wystawianie dokumentów ZZ, OZ na kilka magazynów

Aby umożliwić Przedstawicielowi Handlowemu wystawianie dokumentów ZZ (Zamówienie Zakupu) oraz OZ (Oferta Zakupu) na kilka magazynów należy w Comarch ERP Altum zaznaczyć check [Preferuj magazyn domyślny]. Zaznaczenie checku spowoduje możliwość zmiany magazynu podczas wystawiania dokumentu zarówno na nagłówku jak i na samym elemencie.
Konfiguracja systemu Comarch ERP Altum w celu możliwości edycji magazynu podczas wystawiania dokumentów
Odznaczenie wszystkich checków będzie skutkowało tym, że w aplikacji mobilnej nie będzie podpowiadał się na nagłówku dokumentu magazyn domyślny zdefiniowany w systemie Comarch ERP Altum. Po zaznaczenie checku [Operacje na jednym magazynie] będzie skutkować tym, że zmiana magazynu będzie dostępna do momentu aż do koszyka zostanie dodany towar. Dokumenty  ZZ, OZ można wystawiać wyłącznie na magazyn lokalny, aplikacja nie kontroluje stanów magazynowych. Więcej informacji o funkcjonalności można znaleźć w dokumencie TUTAJ.

Zmiana kontrahenta podczas wystawiania dokumentu

Dostępna jest funkcja zmiany kontrahenta podczas wystawiania dokumentu. Za tę funkcjonalność odpowiada parametr [CanChangeContractorOnDocument], znajdujący się w pliku konfiguracyjnym w katalogu: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods. W zależności od wartości tego parametru, przedstawiciel handlowy będzie miał możliwość zmiany kontrahenta w trakcie wystawiania dokumentu, korzystając z ikony ołówka przy kontrahencie na nagłówku dokumentu. Po kliknięciu w ikonę ołówka, wyświetlona zostanie lista kontrahentów.

Wystawianie dokumentów zamówienia zakupu i oferty zakupu w innej walucie

W aplikacji Comarch Mobile Zakupy umożliwiono wystawianie zamówień i ofert sprzedaży w walucie obcej. Podczas wystawiania dokumentów OZ i ZZ na nagłówku dokumentu ustawiana jest waluta domyślna z karty kontrahenta. Aby zmienić walutę domyślną na karcie kontrahenta należy na zakładce [Główne] przejść do katalogu kontrahenci, zakładka [Handlowe] - [Domyślne warunki handlowe]. Dodatkowo operator ma możliwość zmiany waluty oraz jej kursy w zależności od nadanych mu uprawnień. W zależności od wartości parametru [CanChangeCurrency] operator ma możliwość lub blokadę zmiany:
  • Samej waluty
  • Samego kursu waluty
  • Zarówno waluty i kursu waluty
Parametr [CanChangeCurrency] może przyjmować trzy wartości:
  • 1 – zmiana waluty na nagłówku dokumentu możliwa, zmiana kursu waluty niemożliwa – wartość domyślna,
  • 2 – zmiana waluty na nagłówku dokumentu możliwa, zmiana kursu waluty możliwa,
  • 0 – zmiana waluty na nagłówku dokumentu niemożliwa, zmiana kursu waluty na nagłówku dokumentu niemożliwa, wystawienie dokumentu możliwe tylko w walucie zdefiniowanej na karcie kontrahenta.
Wartość parametru należy edytować w pliku configuration.altumx.statement znajdujący się w folderze C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods.
Uwaga
Edycję waluty lub kursu waluty można wykonać jedynie wtedy, gdy w koszyku nie ma jeszcze dodanych towarów.

Obsługa eksportowych stawek VAT

W aplikacji Comarch  Mobile umożliwiono dodatkowo oprócz transakcji krajowych z krajowymi stawkami VAT również obsługę eksportowych stawek VAT podczas wystawiania dokumentów ZZ i OZ. Dane dotyczące eksportowych stawek VAT pobierane są z systemu Comarch ERP Altum.
Konfiguracja stawek VAT w Altum
Dużym udogodnieniem jest także to, że typ transakcji na nagłówku dokumentu ustawiany jest zgodnie z typem kontrahenta, dla którego transakcja jest realizowana. Dla kontrahenta Krajowego domyślnie ustawi się zatem transakcja krajowa, dla kontrahenta Unijnego transakcja Wewnątrzwspólnotowa, a dla kontrahenta Pozaunijnego transakcja Inna zagraniczna.  Typ Kontrahenta ustawiany w Comarch ERP Altum na karcie kontrahenta w zakładce [Ogólne].
Ustawienie typu kontrahenta

Obsługa odwrotnego obciążenia

W aplikacji Comarch Mobile Zakupy wprowadzona została obsługa odwrotnego obciążenia, czyli procedury odwrotnego naliczania VAT przez nabywcę a nie odbiorcę. Do poprawnego działania odwrotnego obciążenia VAT w aplikacji Comarch Mobile Zakupy wymagane jest ustawienie w Comarch ERP Altum następujących elementów:
  • Parametru: [Obsługa odwrotnego obciążenia] (System /Konfiguracja/ zakładka: [Handel])
Konfiguracja odwrotnego obciążenia w Comarch ERP Altum
  • Stawka VAT wskazana w polu [Stawka VAT dla odwrotnego obciążenia] – menu [Konfiguracja], sekcja [Ogólne/ Stawki VAT]
Konfiguracja stawki VAT dla odwrotnego obciążenia
  • Wartość słownika [Klasyfikacja odwrotnego obciążenia] – menu [Konfiguracja], sekcja: [Ogólne/Słowniki uniwersalne/Ogólne]
Konfiguracja wartości klasyfikacji odwrotnego obciążenia
  • Parametr [Odwrotne obciążenie] – karta kontrahenta, zakładka [Ogólne]
Parametr Odwrotne obciążenie – do zaznaczenia na karcie kontrahenta
  • Przypisanie wartości klasyfikacji odwrotnego obciążenia – karta artykułu, zakładka [Ogólne]
Karta artykułu – parametr i wartość klasyfikacji odwrotnego obciążenia
Obsługa odwrotnego obciążenia w aplikacji jest opisana TUTAJ.

Obsługa edycji sposobu dostawy

W aplikacji Comarch Mobile Zakupy jest możliwość przypisania sposoby dostawy dla kontrahenta. W pierwszej kolejności należy dodać rodzaj dostawy w sposobie dostawy, na liście słowników, zgodnie z rysunkiem poniżej.
Dodanie sposobu dostawy na liście słowników
Następnie należy wejść w szczegóły grupy kontrahentów, jeżeli chcemy przypisać jednakowy sposób dostawy dla wszystkich kontrahentów z danej grupy lub wejść w szczegóły kontrahenta, gdy chcemy przypisać sposób dostawy dla konkretnego kontrahenta. Następnie w zakładce [Handlowe] należy wybrać odpowiednią dostawę.
Wybór dostawy

Edycja płatnika na nagłówku dokumentu

Możliwość zmiany płatnika na nagłówku dokumentu została wprowadzona dla dokumentów:
  • Zamówienie Zakupu (ZZ)
  • Oferta Zakupu (OZ)
Standardowo w aplikacji wyświetlane są informacje o płatniku ustawione dokumencie w zakładce [Płatności] w systemie Comarch ERP Altum.
Zmiana Płatnika na nagłówku dokumentu Comarch Mobile raz wyświetlanie informacji o płatniku na dokumencie zsynchronizowanym do systemu Comarch ERP Altum
Jeżeli w parametrze [ChangingContractorOnDocumentPermission] została dodana wartość 2, wówczas podczas wystawiania dokumentu, na nagłówku w polu [Kontrahent]  pojawia się ikona ołówka oznaczająca możliwość edycji wartości dla Kontrahenta głównego. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.

Edycja kontrahenta docelowego i głównego na nagłówku dokumentu

Możliwość zmiany kontrahenta docelowego i głównego na nagłówku dokumentu została wprowadzona dla dokumentów:
  • Zamówienie Zakupu (ZZ)
  • Oferta Zakupu (OZ)
Za możliwość zmiany kontrahenta głównego i docelowego odpowiada parametr [ChangingContractorOnDocumentPermission] (domyślna lokalizacja: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration). Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.ekcji [Docelowy] wyświetlany jest Kontrahent Główny[/alert]

Agregacja VAT na definicji dokumentów oraz stan realizacji zamówień

Aplikacja Comarch Mobile Zakupy obsługuje agregacje VAT od sumy wartości, dlatego w typie dokumentów, w strukturze praw na centrum mobilnym należy zaznaczyć w sposobie naliczania VAT (zakładka [Ogólne]) [Agregacje VAT od sumy wartości].
Sposób naliczania VAT

Pobieranie informacji o stanie realizacji zamówień z Comarch ERP Altum

Po odpowiedniej konfiguracji istnieje możliwość pobierania informacji o stanie realizacji zamówień z systemu Comarch ERP Altum do Comarch Mobile Zakupy. Przesyłane są informacje: o stanie zamówienia z Comarch ERP Altum, procencie realizacji dokumentu i zmianach jakie zostały naniesione na dokument zamówienia. Konfiguracji należy dokonać na odpowiednim centrum mobilnym: Struktura firmy/Struktura praw/odpowiednie centrum mobilne/ Zakładka [Dokumenty]/ZZ/Zakładka [Ogólne]/Sekcja [Parametry]. W wybranej sekcji należy zaznaczyć opcję [Synchronizuj] informacje o stanie realizacji zamówień.
Parametr synchronizacji informacji o stanie realizacji zamówień

Dodatkowo w aplikacji Comarch Mobile Zakupy powinna zostać włączona opcja pobierania dokumentów z systemu.

Możliwość zatwierdzania dokumentu bez podpisu

W aplikacji istnieje możliwość pominięcia podpisu podczas wystawienia dokumentu. Funkcjonalność ta wymaga zmodyfikowanie pliku documentsnumerators.altum, (Serwer synchronizacji/Methods/documentsnumerators) . Należy dodać warunek dotyczący konkretnego dokumentu na którym chcemy pominąć krok "Podpis”. Poniżej przedstawiono przykład jak skonfigurować funkcjonalność pominięcia kroku z podpisem na dokumencie Zamówienie (ZZ). Przy wystawianiu pozostałych dokumentów podpis będzie wymagany.
WHEN NamespaceEntry = 'Comarch.B2.Sales.Documents.SalesOrderManager' THEN 0 /*ZZ*/       ELSE 1                 END AS IsSignatureRequired
Możliwość zatwierdzania dokumentu bez podpisu

Załączniki

Do Comarch Mobile Zakupy są pobierane te załączniki, które:
  • Jako Właściciela załącznika mają ustawioną opcję [Wszyscy] lub [Firmę], do której przypięte jest centrum mobilne,
  • Mają ustawioną dostępność w Mobile.
Ustawienie dostępności załącznika
Uwaga
Aby zdjęcia mogły się poprawnie wyświetlać na urządzeniu i nie powodowały przepełnienia pamięci, w czasie synchronizacji są automatycznie zmniejszane do rozmiarów x na 1024 pikseli. Niektóre urządzenia umożliwiają jednak bezproblemową obsługę większych zdjęć. Aby zmienić wielkość synchronizowanych zdjęć należy w katalogu [Methods] w folderze serwera Comarch Mobile Zakupy odnaleźć plik [articlesphotos] i wyedytować go w notatniku, podając długość dłuższej krawędzi zdjęcia.
W aplikacji Comarch Mobile została jest możliwość dodawania załączników z poziomu aplikacji. Opcja ta dotyczy następujących obiektów:
  • Karty kontrahenta,
  • Karty towaru,
  • Nagłówka następujących dokumentów: ZZ, OZ
  • Pozycji następujących dokumentów: ZZ, OZ
W celu usprawnienia synchronizacji zostały dodane ustawienia umożliwiające ręczne sterowanie takimi parametrami synchronizacji załączników jak automatyczna zmiana rozmiaru zdjęć czy ich kompresja. W pliku articlesphotos.configuration znajdującym się w folderze (…)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\articlesphotos dostępne są następujące parametry:
  • Size – maksymalny rozmiar boku zdjęcia (w pikselach) w przypadku włączonej opcji automatycznej zmiany rozmiaru załącznika
  • DoResize – czy ma być wykonana automatyczna zmiana wielkości załączników. Wartość domyślna – True. Wyłączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Jeżeli jednak na bazie systemu ERP znajduje się duża liczba załączników w wysokiej rozdzielczości, zmiana parametru może skutkować znacznym zwiększeniem rozmiaru paczki do pobrania w synchronizacji.
  • DoCompression – czy ma być wykonana automatyczna kompresja załączników. Wartość domyślna – True. Wyłączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Jeżeli jednak na bazie systemu ERP znajduje się duża liczba nieskompresowanych załączników, zmiana parametru może skutkować znacznym zwiększeniem rozmiaru paczki do pobrania w synchronizacji.
  • MultiThreading – wielowątkowe tworzenie pliku wymiany z załącznikami. Wartość domyślna – False. Włączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Użycie trybu może skutkować wzrostem obciążenia CPU, szczególnie w momencie wykonywania pierwszej synchronizacji załączników jednocześnie przez kilku operatorów.
Uwaga
Przed zmianą parametrów synchronizacji na środowisku produkcyjnym zaleca się zbadanie ich wpływu na środowisku testowym, w celu dobrania optymalnych wartości dla danej bazy danych

Wyświetlanie ceny i ilości zarówno w jednostce podstawowej jak i domyślnej jednostce pomocniczej podczas wystawiania dokumentów

W aplikacji istnieje możliwość podejrzenia ilości i ceny w jednostce pomocniczej podczas wystawiania dokumentów już z poziomu listy towarów, bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla tej pozycji. Funkcjonalność ta jest dostępna podczas wystawiania dokumentów:
  • Oferta zakupu (OZ)
  • Zamówienie zakupu (ZZ)
Za tę funkcjonalność odpowiada parametr [IsBaseUnitVisible], który może przyjmować dwie wartości: 1 – wartość domyślna; oznacza widoczność dodatkowej ceny (w jednostce podstawowej) tylko po dodaniu towarów do Koszyka – jeżeli użytkownik zmieni na pozycji z jednostki domyślnej np. szt. na karton. 0 – ilość wyświetlana jest tylko w jednostce domyślnej na liście pozycji wyświetlana jest ilość na magazynie oraz ilość dodaną na dokument tylko w tej jednej – domyślnej lub wybranej podczas dodawania do Koszyka jednostce. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.