Kontrahenci

Po wejściu na zakładkę prezentowana jest lista kontrahentów z uwzględnieniem struktury rejonów.

Widok listy kontrahentów
Widok listy kontrahentów

Lista rejonów

Po lewej stronie ekranu wyświetlana jest drzewiasta struktura rejonów umożliwiająca zawężenie listy. Zawiera ona rejony, do których zalogowany pracownik jest przypięty oraz rejony niższe w drzewie. Na liście wyświetlane są także rejony, w których znajdują się kontrahenci, do których bezpośrednio na karcie kontrahenta przypięty jest pracownik lub podlegający mu pracownicy według struktury podległościowej.

Uwaga
Na mniejszych ekranach lista rejonów jest zwijana/rozwijana za pomocą przycisku znajdującego się po prawej stronie nagłówka.

Pozycja [Wszystkie] zawiera wszystkich kontrahentów z rejonów, do których zalogowany użytkownik jest przypięty oraz tych, do których pracownik (lub podlegający mu pracownicy według struktury podległościowej) jest przypisany bezpośrednio na karcie kontrahenta. Jeśli użytkownik ma przypisane prawo „Dostęp do kontrahentów z rejonu Pozostałe”, to wyświetlani są także kontrahenci z tej grupy.

Pozycja [Do rejonu] zawiera kontrahentów bezpośrednio przypisanych do wybranego rejonu.

Pozycja [Pozostałe] zawiera kontrahentów którzy nie są przypisani do żadnego rejonu.

Uwaga
Widoczność na liście kontrahentów z grupy Pozostałe jest definiowana na prawie „Dostęp do kontrahentów z rejonu Pozostałe”.

Lista kontrahentów

Po prawej stronie w formie kafli wyświetlana jest lista kontrahentów. Każdy kafel zawiera kolejno :

  • [Akronim kontrahenta] Nazwa kontrahenta,
  • Miejscowość z adresu głównego kontrahenta,
  • Data ostatniego wykonanego działania,
  • Płatności (Płatności przeterminowane/Wszystkie płatności).

Informacja o odległej dacie ostatniego działania lub przeterminowanych płatnościach może ułatwić kierownikowi zaplanowanie działania u kontrahenta. Po prawej stronie każdego z kafli znajdują się błękitne przyciski, za pomocą których można szybko wykonać telefon do kontrahenta, bądź zaplanować działanie (planowanie działań zostanie opisane w kolejnych rozdziałach). Kliknięcie w kafel kontrahenta nawiguje do karty kontrahenta, która zawiera ze szczegółowe informacje na jego temat.

Karta kontrahenta

Karta kontrahenta została podzielona na kafle prezentujące poszczególne informacje.

  • Nazwa kontrahenta

Kafel zawiera akronim, pełną nazwę kontrahenta, jego rodzaj, typ (Dostawca, Odbiorca) oraz NIP.

  • Telefon, E-mail

Kafel zawiera telefon oraz adres e-mail kontrahenta.

  • Rejon

Kafel przedstawia rejon domyślny. W przypadku braku rejonu domyślnego prezentowany jest pierwszy z listy dostępnej na karcie kontrahenta w systemie ERP.

  • Adres

Kafel zawiera adres główny (aktualny) kontrahenta.

  • Osoba kontaktowa

Kafel przedstawia domyślną osobę kontaktową po stronie kontrahenta oraz zajmowane przez nią stanowisko. W przypadku braku domyślnej osoby kontaktowej prezentowana jest pierwsza niearchiwalna osoba z listy dostępnej na karcie kontrahenta w systemie ERP.

Widok karty kontrahenta
Widok karty kontrahenta
  • Opiekun

Kafel przedstawia opiekuna kontrahenta. Jest nim pracownik przypisany jako opiekun główny do rejonu, w którym znajduje się kontrahent. Jeśli w rejonie nie ma opiekuna głównego to wyświetlany jest opiekun zwykły, jeśli nie ma zwykłego to czasowy. Jeśli rejon nie ma żadnego opiekuna wyświetlany jest opiekun czasowy przypisany na karcie kontrahenta.

  • Ostatnie działanie

Kafel przedstawia ostatnie zakończone działanie. Po kliknięciu w kafel istnieje możliwość podglądu szczegółów tego działania.

  • Najbliższe działanie

Kafel przedstawia najbliższe zaplanowane działanie, począwszy od dnia dzisiejszego. Kliknięcie w błękitny przycisk umożliwia zaplanowanie wizyty dla wybranego kontrahenta.

  • Ostatni dokument

Kafel przedstawia numer ostatniego wystawionego dokumentu. Obsługiwane dokumenty:

  • Oferta Sprzedaży (OS)
  • Zamówienie Sprzedaży (ZS)
  • Paragon (PA)
  • Faktura Sprzedaży (FS)
  • Wydanie Zewnętrzne (WZ)
  • Wydanie Magazynowe (WM)
  • Reklamacja Sprzedaży (RLS)
  • Ost. wpłata/wypłata

Kafel przedstawia numer ostatniego wystawionego dokumentu Wpłaty/Wypłaty powiązanego z kontrahentem.

  • Płatności

Kafel przedstawia stosunek płatności przeterminowanych do wszystkich płatności powiązanych z kontrahentem.

  • Promocje

Kafel zawiera informację, czy dla danego kontrahenta istnieją obowiązujące promocje.

  • Dostęp do towarów

Kafel zawiera informację, do jakiej grupy towarów kontrahent ma dostęp.

  • Domyślna forma płatności

Kafel zawiera informację o domyślnej formie i terminie płatności kontrahenta.

  • Cena początkowa

Kafel zawiera informację o domyślnym rodzaju ceny początkowej zdefiniowanej na karcie kontrahenta.

  • Sposób dostawy

Kafel zawiera informację o domyślnym sposobie dostawy.

  • Kontrahent główny

Kafel zawiera informację kto jest kontrahentem głównym.

  • Płatnik

Kafel zawiera informację kto jest płatnikiem kontrahenta.

  • Dystrybutorzy/Magazyny

Kafel zawiera informację na temat dostępnych magazynów dla danego kontrahenta.

  • Limit kredytowy

Kafel zawiera informację na temat limitu kredytowego zdefiniowanego dla danego kontrahenta.

Możliwość edycji atrybutów kontrahentów

W aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie jest możliwość obsługi atrybutów na karcie kontrahenta. Jeżeli użytkownik posiada odpowiednie uprawnienie do edycji atrybutów, z poziomu Comarch Mobile Zarządzanie będzie miał odtąd taką możliwość. Aby klasa atrybutu była widoczna w aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy w definicji atrybutu zaznaczyć parametr [Podgląd] w grupie [Mobile Zarządzanie]. Zaznaczenie parametru [Edycja] umożliwi dodatkowo edycję atrybutów na niektórych typach obiektów.

Definicja klasy atrybutu w systemie Comarch ERP XL
Definicja klasy atrybutu w systemie Comarch ERP XL

Od wersji 2017.1 ERP XL jest możliwość nadawania uprawnień do atrybutów per Operator. Na zakładce Dostępność, można przypiąć operatorów, którzy powinni mieć dostęp do danej klasy atrybutu. Każdemu operatorowi można nadać dwa uprawnienia:

  • Wprowadzanie – możliwość przypisania wartości do atrybutu,
  • Zmiana – możliwość edycji wartości atrybutu

lub nie zaznaczać żadnej z nich – wówczas taki operator będzie miał tylko możliwość podglądu takiego atrybutu.

Dodanie Operatora do klasy atrybutu
Dodanie Operatora do klasy atrybutu

Na karcie kontrahenta została dodana sekcja: Informacje dodatkowe, w której prezentowane są atrybuty przypięte do karty wybranego kontrahenta. Użytkownik może przejść do edycji atrybutów klikając w sekcję lub w przycisk do edycji atrybutów. W oknie edycji, użytkownik może zmieniać wartości już przypiętym atrybutom lub też dodawać nowe atrybuty do kontrahenta. Przypinanie odbywa się w wygodny sposób za pomocą opcji: przeciągnij – upuść. Opcja ta umożliwia dodawanie/usuwanie wielu atrybutów jednocześnie.

Selekcja - Informacje dodatkowe na karcie kontrahenta
Selekcja – Informacje dodatkowe na karcie kontrahenta
Edycja atrybutów kontrahenta
Edycja atrybutów kontrahenta
Dodawanie nowych atrybutów do kontrahenta za pomocą opcji przeciągnij - upuść
Dodawanie nowych atrybutów do kontrahenta za pomocą opcji przeciągnij – upuść

Edycja atrybutów została udostępniona także z poziomu listy kontrahentów. Użytkownik może zaznaczyć np. wszystkich kontrahentów z danego rejonu i wyedytować atrybuty dla wszystkich kontrahentów jednocześnie.

Edycja atrybutów dla wielu kontrahentów
Edycja atrybutów dla wielu kontrahentów

Z poziomu listy kontrahentów użytkownik może także skorzystać z opcji filtrowania i odszukać kontrahentów o określonych wartościach atrybutów.

Opcja filtra na liście kontrahentów
Opcja filtra na liście kontrahentów
Wyfiltrowanie kontrahentów o określonej wartości atrybutu
Wyfiltrowanie kontrahentów o określonej wartości atrybutu

Czy ten artykuł był pomocny?