Promocje pakietowe

Promocje pakietowe definiowane są jako rabaty pozycji, a więc naliczane będą tylko na konkretne pozycje poprzez wskazanie pakietu przez użytkownika podczas wystawiania dokumentu. Zastosowanie tych promocji pozwala na bardziej elastyczne definiowanie upustów oraz zwiększanie sprzedaży, poprzez oferowanie towarów po bardzo niskich cenach (tzw. gratisów) po spełnieniu przez Kontrahenta odpowiednich kryteriów. Promocje pakietowe możemy podzielić na 2 grupy:

  • Pakiety stałe – aby skorzystać z tej promocji Kontrahent musi kupić ściśle zdefiniowany zestaw towarów w dokładnie określonej ilości.
  • Pakiety elastyczne – aby z nich skorzystać Kontrahent musi nabyć towary o określonej wartości (lub ilości) z pewnej grupy.

Uprawnienia do stosowania promocji pakietowych

Aby promocje pakietowe były dostępne w Comarch Mobile Sprzedaż, należy na definicji dokumentu FS/PA/WZ/OS/ZS dla centrum mobilnego zaznaczyć na zakładce [Inne] opcję [Stosuj promocje pakietowe]. 

Sposób naliczania promocji pakietowych

Sposób naliczania promocji pakietowych uzależnione jest od tego, czy parametr: [Realizacja pakietów liczona od wartości początkowych] został zaznaczony w systemie Comarch ERP XL. Więcej informacji na temat konfiguracji systemu Comarch ERP XL można znaleźć TUTAJ.

Uwzględnianie parametru Mnóż

Parametr [Mnóż] obowiązuje w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż na wszystkich typach dokumentów z ustawioną na centrum obsługą promocji pakietowych – ZS, OS, FS, PA, WZ. Więcej informacji na temat konfiguracji systemu Comarch ERP XL można znaleźć TUTAJ.

Promocja pakietowa z określoną liczbą pakietów do wykorzystana

W systemie Comarch ERP XL jest możliwość określenia z jakiej maksymalnie ilości pakietów można skorzystać w czasie trwania promocji. Funkcjonalność ta dotyczy zarówno pakietów stałych, jak i elastycznych. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.

Karta promocji pakietowej

Promocje pakietowe (stałe i elastyczne) w aplikacji widoczne są z poziomu karty kontrahenta i towaru na liście promocji.

Ikony promocji pakietowych zostały zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.

Lista promocji dla Kontrahenta

Elementem, który odróżnia kartę promocji pakietowej od karty standardowej promocji jest element Towary/Gratisy w sekcji Obowiązuje dla, który zastępuje element Towary.

Jeżeli w systemie Comarch ERP XL został określony jeden towar i próg dla promocji pakietowej, to na karcie promocji jest umieszczona informacja o tym, jakiego towaru dotyczy promocja oraz wartość progowa i określony upust.

Jeżeli natomiast zostało określonych kilka progów dla jednego towaru, to pojawi się informacja <Wiele>. W przypadku wielu towarów wyświetlona zostanie wartość: <Dla wybranych>.

Element Towary/Gratisy zawiera również opcjonalny odnośnik do okna ze szczegółami towarów/gratisów dla promocji, którego widoczność uzależniona jest od ilości progów/towarów oraz istnienia gratisów – jeśli promocja zawiera więcej niż jeden towar/próg lub zdefiniowany jest przynajmniej jeden gratis, wtedy odnośnik jest widoczny i wybranie go spowoduje wyświetlenie okna ze szczegółowymi informacjami na temat towarów/gratisów oraz progów.

Jeżeli na promocji pakietowej został dodany limit pakietów „dla kontrahenta” – podgląd pakietów do wykorzystania będzie widoczny po wejściu w listę kontrahentów (rysunek poniżej). Jeżeli wybrano maksymalną ilość pakietów „ogółem” to liczba pakietów pozostałych do wykorzystania będzie widoczna na nagłówku promocji.

Promocja zdefiniowana dla konkretnych towarów i kontrahentów – pakiet stały z limitem dla kontrahenta
Promocja zdefiniowana dla konkretnego towaru i kontrahenta – pakiet stały z limitem „ogółem”

Towary/Gratisy objęte promocją pakietową

Po naciśnięciu na karcie promocji na pole: [Towary/Gratisy] następuje przejście na okno szczegółowych warunków promocji pakietowej.

Towary towarowe objęte promocją pakietową

Obsługa promocji pakietowych

Filtr – wybór promocji pakietowej

Gdy na definicji dokumentu zostanie zaznaczony znacznik „Stosuj promocje pakietowe” w filtrze na dokumencie pojawia nowa pozycja: Promocja pakietowa.

Nowe ustawienie filtra dla promocji pakietowych

Aby dodawać promocje pakietowe konieczne jest ustawienie filtra w trybie szybkiego wybierania. W trybie standardowym wyświetlone zostaną opcje zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.

Włączenie paska filtra promocji pakietowych

Okno wyboru promocji pakietowej

Filtr promocji pakietowych po ustawieniu go w trybie szybkiego wybierania jest rozciągnięty na całą szerokość ekranu, został on zaprezentowany na rysunku poniżej:

Wygląd paska filtra dla promocji pakietowych

Okno wyboru promocji pakietowych składa się z dwóch zakładek [Dostępne/Niedostępne] oraz opcjonalnej sekcji [Aktualnie wybrana pozycja], której wyświetlanie uzależnione jest od stanu filtra promocji.

  • Dostępne – zawiera listę wszystkich promocji, dla których dokument spełnia wszystkie warunki brzegowe ustawione na definicji promocji (magazyn, sposób dostawy, forma płatności).
Zakładka Dostępne promocji pakietowych

Na liście oprócz ikonki oznaczającej typ promocji oraz nazwy znajduje się ilość dodanych pakietów i procent realizacji dla promocji pakiet stały oraz rodzaj progu, wartość progu, minimalna ilość pozycji i procent realizacji dla promocji typu pakiet elastyczny,

Jeśli próg jest w danym momencie spełniony, prezentowany jest kolorem zielonym, natomiast progi niespełnione kolorowane są na czerwono.

Wybranie ikony otwiera kartę wybranej promocji, przyciśnięcie wiersza z nazwą promocji otwiera kartę Towary/Gratisy, natomiast wciśnięcie konkretnego wiersza z progiem również powoduje otwarcie karty Towary/Gratisy z tym, że zaznaczony zostaje wybrany próg pakietu elastycznego.

Uwaga
W danym momencie możliwe jest zaznaczenie tylko jednego progu/promocji pakietowej. Wybranie kolejnego może nastąpić po realizacji bądź odrzuceniu aktualnie wybranego progu/promocji.
  • Niedostępne – zawiera listę wszystkich promocji, dla których dokument nie spełnia jednego lub większej ilości warunków brzegowych ustawionych na definicji promocji (magazyn, sposób dostawy, forma płatności, wykorzystane pakiety).

Jeżeli przynajmniej jeden towar wymagany na promocji, w przypadku realizacji na dokumentach handlowych jest niedostępny na wystawianym dokumencie pojawia się komunikat: „Brak wymaganych towarów”.

Dostępność promocji pakietowych podczas wystawiania dokumentów handlowych jest także uzależniona od zasobów na magazynie mobilnym. Dana promocja pakietowa będzie niedostępna jeżeli:

  • Magazyn mobilny na który jest wystawiany dokument handlowy (ustawiony na nagłówku) nie jest objęty promocją pakietową,
  • Dla pakietu stałego – jeśli którykolwiek z asortymentów objętych promocją w pakiecie stałym nie jest dostępny na magazynie mobilnym w ilości umożliwiającej zrealizowanie zamówienia z gratisem, tzn. jeśli na magazynie mobilnym znajdują się 2 sztuki asortymentu objętych promocją „kup dwie sztuki dostaniesz jedną gratis” to taka promocja nie będzie możliwa do zrealizowania.
  • Dla pakietu elastycznego, ilościowego: jeśli stan magazynowy na magazynie mobilnym towarów objętych promocją jest mniejszy niż minimalny próg zdefiniowany na pakiecie elastycznym lub minimalna ilość pozycji (np. stan magazynowy asortymentu objętego promocją wynosi 5, a próg promocji pakietowej jest zdefiniowany od 6).
Zakładka Niedostępne promocji pakietowych

Wszystkie warunki, które nie zostały spełnione są wylistowane w wierszach z promocjami. Dodatkowo są one oznaczone kolorem czerwonym.

  • Sekcja: Aktualnie wybrana pozycja – widoczna jest jedynie wtedy, gdy w momencie wyświetlenia listy promocji mamy wybraną już jedną z dostępnych promocji.
Sekcja Aktualnie wybrana pozycja

Wygląd filtra po wybraniu promocji pakietowej

W momencie wybrania promocji typu pakiet stały, na pasku filtra pojawia się pole, w którym można wpisać ilość wybranych pakietów. Przed wpisaniem wartości obok pola ilości widnieje przycisk , za pomocą którego można usunąć wybrany wcześniej pakiet, po wpisaniu ilości przycisk przyjmuje postać  i można nim zatwierdzić dodane pakiety.

Pole ilości dla pakietu stałego i zmiana prezentacji przycisku

W przypadku wybrania promocji typu pakiet elastyczny pasek filtra zawiera różnicę pomiędzy sumaryczną wartością/ilością wszystkich elementów zliczanych do wybranego progu promocji a wartością/ilością zdefiniowaną na progu oraz procent realizacji danego progu.

W przypadku, gdy próg nie jest spełniony, po prawej stronie paska filtra znajduje się przycisk , za pomocą którego możemy usunąć wybrany przez nas pakiet lub wybrać opcję dokończenia dodawania elementów pakietu w przyszłości („Tak, dokończę później”). W przypadku, gdy próg został spełniony przycisk przybiera postać  i możemy nim zatwierdzić wybrany pakiet elastyczny.

W przypadku, gdy promocja zawiera towary oznaczone jako wymagane, przycisk  pojawi się, gdy wymagane towary zostaną dodane do pakietu.

Jeżeli dany pakiet zawiera określony limit (max. liczba) pakietów do wykorzystania, to taka informacja jest wyświetlana w kolorze pomarańczowym na belce.

Dodanie pakietu stałego z określonym limitem (max. liczba) pakietów

Jeżeli użytkownik wprowadzi liczbę, która przekracza liczbę pakietów, którą można jeszcze wykorzystać, wówczas w momencie zatwierdzania dodawania promocji wyświetli się poniższy komunikat:

Kontrola ilości dodanych pakietów stałych
Wskazówka
Dłuższe przytrzymanie paska filtra z wybraną promocją pakietową powoduje wyświetlenie okna dialogowego, za pomocą którego możemy zrezygnować z wybranego pakietu bądź dokończyć jego dodawanie później (dla pakietów elastycznych). Okno to pojawia się również po kliknięciu przycisku .

Realizacja pakietu

Po wybraniu jednej z dostępnych promocji następuje jej realizacja, która przebiega w różny sposób w zależności od tego czy jest to promocja typu pakiet stały czy elastyczny.

Uwaga
W trakcie realizacji pakietu niemożliwa jest zmiana warunków handlowych na nagłówku dokumentu, takich jak: Magazyn, Forma płatności, Termin płatności, Cena początkowa, Sposób dostawy, Data wystawienia

Czy ten artykuł był pomocny?