Reklamacja Sprzedaży (RLS)

W aplikacji Comarch Mobile możliwa jest rejestracja dokumentu Reklamacja Sprzedaży (RLS). Ten typ dokumenty służy rejestrowaniu reklamacji zgłoszonych przez odbiorców towaru.

Reklamację sprzedaży można dodać, podobnie jak inne dokumenty, z poziomu karty kontrahenta i listy dokumentów.

Rejestracja dokumentu RLS składa się z następujących etapów:

  • Wybór elementu z poziomu listy towarów,
  • Określenie warunków reklamacji,
  • Zatwierdzenie dokumentu.

Zakładka Towary

Pierwsza zakładka [Towary] nieco różni się od tej dostępnej w przypadku innych dokumentów. Po pierwsze, na liście prezentowane są wszystkie towary dostępne w magazynie (niezależnie od wprowadzonych ograniczeń dostępności towarów dla kontrahenta).  Ponadto na liście nie są prezentowane stany magazynowe towaru oraz jego ceny.

Zakładka Towary (Dokument RLS) przed i po dodaniu towaru

Filtr: Dokument

Aplikacja Comarch Mobile umożliwia zarówno zareklamowanie całego dokumentu, jak i poszczególnych jego pozycji. Aby zareklamować cały dokument konieczne jest wykorzystanie filtra [Dok. Kontrahenta].

Filtr: Dokument kontrahenta

Po dokonaniu wyboru filtra [Dok. Kontrahenta] ukaże się lista wszystkich dokumentów handlowych (FS, PA, WZ) zarejestrowanych na danego kontrahenta, zarówno przez Przedstawiciela Handlowego, jak i w innych oddziałach (o ile włączona jest opcja pobierania dokumentów z centrali). Przy każdej pozycji podany będzie numer dokumentu, data wystawienia, jego wartość netto i brutto i ilość pozycji.

Filtr Dokument – widok listy dokumentów

Po wskazaniu żądanego dokumentu lista towarów zostanie zawężona wyłącznie do tych, które znajdowały się na reklamowanym dokumencie.

Odfiltrowana lista elementów z dokumentu historycznego

Kolorem fioletowym prezentowane są szczegóły poszczególnych elementów, takie jak ich wartość i sprzedana ilość. Przedstawiciel handlowy może w tym momencie zareklamować poszczególne pozycje, poprzez kliknięcie w nie i wypełnienie odpowiednich pól lub wykonać tę czynność automatycznie dla wszystkich elementów, korzystając z opcji dodawania seryjnego.

Okno edycji pozycji reklamacji

Po dokonaniu wyboru towaru z listy następuje podniesienie okna edycji pozycji reklamacji, pokazane na poniższym zrzucie:

Okno edycji pozycji reklamacji
Żądanie reklamującego
Status realizacji

Użytkownik może określić także status realizacji, który domyślnie ustawiony jest na status: Rozpatrywana oraz uzupełnić przyczynę reklamacji.

Każdy element dokumentu reklamacji sprzedaży można powiązać ze wskazanym dokumentem historycznym (przy czym nie jest to konieczne).

Powiązania można dokonać na dwa sposoby:

  • Wpisując konkretną wartość np. FS-10/16/MOB1 w pole tekstowe.
  • Wybierając przycisk [Dokument]. Po naciśnięciu przycisku podniesiona zostanie lista dokumentów historycznych powiązanych z danym kontrahentem, na których znajduje się reklamowany towar.

Wybór dokumentu z listy skutkuje powiązaniem elementu reklamacji z konkretnym dokumentem.  Aby usunąć powiązanie elementu reklamacji z dokumentem należy przytrzymać dłużej przycisk.

Zakładka: Koszyk

Elementy dodane do koszyka podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów można zmodyfikować, skopiować, usunąć, wyświetlić szczegóły towaru.

Uwaga
Opcja [Kopiuj] jest dostępna, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu w systemie Comarch ERP XL został zaznaczony parametr dotyczący powielania pozycji na [Zezwalaj]. Zdjęcia będące powiązane z konkretnym elementem realizacji nie są kopiowane.
Koszyk – dokument RLS

Z poziomu koszyka, do którego została dodana pozycja reklamacji można odczytać następujące informacje:

  • Numer dokumentu powiązanego z elementem reklamacji (jeżeli takie powiązanie występuje),
  • Status reklamacji,
  • Żądanie reklamującego (zielona czcionka),
  • Przyczynę reklamacji (jeżeli została podana).

Seryjne dodawanie towarów do koszyka (RLS)

Podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z poziomu listy towarów wybrać przycisk: Menu dostępny na urządzeniu, a następnie przycisk: . Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie oraz wybrać żądanie reklamującego.

Okno dodawania seryjnego

Zmiana statusu RLS

Po zatwierdzeniu dokumentu RLS i synchronizacji, w systemie następuje realizacja dokumentu reklamacji. Po wykonanej synchronizacji w Comarch Mobile aktualizuje się status reklamacji na pozycjach dokumentu oraz na nagłówku. Jeżeli pozycje mają różne statusy to status reklamacji na całym dokumencie odpowiada najwcześniejszemu (najniższemu) statusowi którejkolwiek z pozycji tego dokumentu.

Zmiana statusu reklamacji na pozycjach
Status reklamacji całego dokumentu odpowiadający najniższemu statusowi

Pola oznaczone symbolem  są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku.

Po naciśnięcie przycisku:  na pozycji dokumentu RLS zostają wyświetlone wszystkie etapy realizacji danej pozycji. Jeżeli jednym z etapów realizacji pozycji było: „Wydanie nowego towaru (FS)” i operator mobilny ma włączoną synchronizację dokumentów z centrali wówczas istnieje możliwość podglądu zarejestrowanego dokumentu sprzedaży, poprzez naciśnięcie przycisku: .

Szczegóły realizacji dokumentu RLS

Na liście dokumentów kontrahenta oraz z poziomu kafelka Dokumenty informacje o statusie reklamacji prezentowane są jak poniżej:

Prezentacja informacji o statusie dokumentu RLS na liście dokumentów

Czy ten artykuł był pomocny?