Istnieje typ rabatu Budżet rabatowy operatora, charakteryzujący się brakiem automatycznego naliczania w aplikacji, zdefiniowanym maksymalnym rabatem na towarach i grupach towarowych oraz wyliczaniem wartości budżetu, jaką przypisany do promocji operator będzie mógł wykorzystać.
Uwaga
Rabat ten obowiązuje na dokumentach sprzedaży tj.:
ZS – Zamówienie Sprzedaży
FS – Faktura Sprzedaży
PA – Paragon
WZ – Wydanie Zewnętrzne.
Aby skorzystać z tej funkcjonalności należy odpowiednio skonfigurować system Comarch ERP XL. W module Administrator należy zaznaczyć parametr [Rejestruj strukturę udzielonego rabatu] w konfiguracji modułu Sprzedaż.
Włączony parametr: Rejestruj strukturę udzielonego rabatu
W systemie Comarch ERP XL należy zdefiniować promocję, zaznaczając Budżet rabatowy [Operatora], po czym ustalić wartość netto tego budżetu na karcie operatora.
Generowanie promocji: Budżet operatoraUstalanie wartości budżetu dla operatora
Następnie należy ustawić maksymalny rabat dla towarów na definicji generowanej promocji w Comarch ERP XL.
Ustalenie maksymalnego rabatu o typie: Procent dla towaru na definicji promocjiUstalenie maksymalnego rabatu o typie: Wartość dla towaru na definicji promocji
Uwaga
Możliwość korzystania z opcji budżetu rabatowego operatora jest dostępna tylko dla operatorów, którzy na oddziale mobilnym w systemie Comarch ERP XL, na definicji dokumentu, mają zaznaczony parametr Edycja cen i rabatów na pozycjach.
Uwaga
Po zmianie warunków handlowych, w zależności od ustawień aktualizacji danych na definicji dokumentu w systemie Comarch ERP XL, przeliczane są na nowo wartości nadanego budżetu na pozycjach.
Definicja dokumentu, zaznaczony parametr: Edycja cen i rabatów na pozycjach
Uwaga
Wykorzystanie promocji typu Budżet rabatowy operatora wraz z kontrolą maksymalnego rabatu wynikającego z tej promocji spowoduje, że na pozycji nie będzie można nadać dodatkowego rabatu operatora (niepowiązanego z żadną promocją).
Zmiana wartości rabatu po zmianie ilości na pozycji
W konfiguracji systemu Comarch ERP XL istnieje parametr dotyczący zachowania rabatu podczas zmiany ilości na pozycji jak na rysunku poniżej:
Parametr w konfiguracji: Przy zmianie ilości elementu utrzymuj: Wartość rabatu budżetowego / Procent rabatu budżetowego
Zmiana ilości na pozycji przy zaznaczonej wartości parametru: Utrzymuj wartość rabatu
Opcja ta sprawia, że aplikacja kontroluje, czy kwota nadanego rabatu nie przekracza obecnie maksymalnego rabatu z budżetu rabatowego operatora. Jeśli kwota ta jest przekroczona, wówczas zostanie naliczona maksymalna możliwa do naliczenia wartość. Kwota nadanego/ wykorzystanego rabatu z budżetu zostanie zachowana- oznacza to, że cena oraz wartość elementu po zmianie ilości ulegnie zmianie.
Zmiana ilości na pozycji przy zaznaczonej wartości parametru: Utrzymuj procent rabatu
Opcja ta sprawia, że aplikacja kontroluje, czy kwota nadanego rabatu nie przekracza obecnie maksymalnego rabatu z budżetu rabatowego operatora. Jeśli kwota ta jest przekroczona, wówczas zostanie naliczona maksymalna możliwa do naliczenia wartość. Procent nadanego rabatu zostanie zachowany - oznacza to, że cena oraz wartość elementu po zmianie ilości nie ulegnie zmianie.
Przykład
Dla operatora PH1 został zdefiniowany budżet rabatowy o wartości 500,00zł oraz przypisano do niego towary:
Tow_1 z rabatem maksymalnym = 30%, ceną początkową (N): 100,00 zł;
Tow_2 z rabatem maksymalnym = 80%.
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż dodano Zamówienie Sprzedaży ZS_1 z pozycją 10 szt. oraz naliczono rabat budżetowy: 100,00zł czyli 10%.
W tym przypadku wartość pozycji po rabacie wynosi: (10szt x 100,00) – 100,00= 900,00zł
Zostaje zmieniona przez operator ilość na pozycji na 4 szt.:
Jeżeli parametr w konfiguracji ustawiony jest na „Wartość”, wówczas:
Wartość netto wykorzystanej kwoty budżetu na pozycji pozostaje na poziomie 100,00zł.
Wartość pozycji będzie wynosić: (4szt x100,00) – 100,00= 400,00
400,00 – 100,00= 300,00zł
Wartość dla pojedynczej jednostki (szt.) = 75,00.
Rabat z budżetu wynosi: 25%; 100,00.
Jeżeli parametr w konfiguracji ustawiony jest na „Procent..”, wówczas:
Wartość netto wykorzystanej kwoty budżetu na pozycji się zmieni. Wartość procentowa rabatu z budżetu pozostanie na tym samym poziomie: 10%.
Wartość pozycji będzie wynosić: 4szt x [100,00 – (100,00*10%)]= 4 x [100,00 -10,00]= 4 x 90,00 = 360,00zł
Wartość dla pojedynczej jednostki pozostanie bez zmian (szt.) = 90,00.
Naliczony zostanie rabat budżetowy: 10%, natomiast wartość netto wykorzystanej kwoty budżetu na pozycji będzie wynosić: 40,00zł
Maksymalny rabat z karty operatora z systemu ERP
Istnieje możliwość ograniczenia wielkości rabatu, jaki operator może nadać („z ręki” na pozycji) niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji. Dzięki tej funkcjonalności, firma może zdefiniować wielkość rabatu, jaki maksymalnie może pracownik nadać (obniżyć cenę towaru) podczas wystawiania dokumentów.
Maksymalny rabat ustala się na karcie operatora na zakładce Parametry.
Określenie wysokości rabatu maksymalnego na karcie operatora w Comarch ERP XL
Uwaga
Parametr [MaxDiscountContolType], który decyduje o tym, jak restrykcyjna jest kontrola maksymalnego rabatu. Opis obsługi parametru znajduje się TUTAJ.
Promocja typu: "Stała cena"
W systemie Comarch ERP XL istnieją parametry regulujące naliczanie innych promocji, w przypadku obowiązywania promocji typu [Stała cena]. W konfiguracji systemu ERP, w parametrach sprzedaży zostały dodane ustawienia
Dla promocji typu stała cena:
Naliczaj inne promocje/rabaty
Kontroluj marżę minimalną
Parametry konfiguracyjne dla promocji typu stała cena w Comarch ERP XL
Zaznaczenie parametru [Naliczaj inne promocje/rabaty] spowoduje automatyczne włączenie kontroli marży minimalnej bez możliwości wyłączenia.
aplikacja mobilna będzie kolejno naliczała promocje wg ich priorytetu, również po naliczeniu już na pozycji promocji typu [Stała cena], o typie: PRM, TWU, KNU, KNT, PLT,
rabaty procentowe nadawane na nagłówku przez Operatora oraz promocja typu WTR, również będą nadawane na pozycjach, dla których obowiązuje promocja [Stała cena],
promocje będą się naliczać do momentu osiągnięcia minimalnej marży bez ograniczeń, co do ilości promocji.
Promocje pakietowe elastyczne w zależności od grup towarowych
W aplikacji na definicji promocji pakietowych elastycznych obowiązują dodatkowe warunki.
(1) Minimalna ilość pozycji:
Na poszczególnych progach promocji pakietowej elastycznej można określić minimalną ilość różnych pozycji tzn. pozycji z różnymi towarami; kilka pozycji na dokumencie z tym samym towarem jest liczone jako: 1. Będzie to dodatkowym warunkiem do spełnienia progu ilościowego lub wartościowego na dokumencie. Jeżeli nawet próg zostanie przekroczony, ale na dokument zostanie dodana zbyt mała ilość pozycji, promocja pakietowa nie zostanie zastosowana. Minimalną ilość będzie można zdefiniować dla progów ogólnych oraz dla progów wg grup.
(2) Progi promocji wg grup towarowychIlość – wartość progu:
Dotychczasowe ogólne progi promocji można „rozbić” na wymagania dotyczące konkretnych grup towarowych, tak aby przykładowo zdefiniować:
Ogólny próg dla promocji na poziomie: 10 szt.,
Progi wg grup: 4 szt. z Grupy A oraz 6 szt. z Grupy B.
Po dodaniu na promocję grupy towarowej np. Grupy A, promocja będzie dotyczyć tylko towarów bezpośrednio należących (podpiętych) do wskazanej grupy (Grupy A). Nie będzie dotyczyć towarów należących do grup podrzędnych podpiętych do Grupy A.
Typ progu:
Progi ogólne w obrębie jednej promocji muszą dotyczyć jednego rodzaju tj. albo ilości, albo wartości, natomiast Progi wg grup (w ramach progu ogólnego) mogą się różnić, tj. dla jednej grupy może być: Ilościowy, dla innej: Wartościowy:
Np. Próg ogólny: Ilościowy: 10 szt.,
Progi wg grup: 4 szt. z Grupy A oraz 500 PLN z Grupy B.
Minimalna ilość pozycji:
Podobnie jak dla progu ogólnego, również dla progów wg grup będzie można zdefiniować minimalną ilość pozycji.
Typ i wielkość upustu:
Podobnie jak dla towaru objętego promocją pakietową, dla całej grupy będzie można określić rabat:
Stała cena: wartość, kierunek VAT ceny: netto lub brutto, lub
Rabat procentowy: wartość
Dodatkowe:
Oprócz rzeczywistych grup towarowych, można dodać również wirtualną grupę: „Inne” służącą do podania wielkości progu, czy też minimalnej ilości pozycji dla towarów spoza dodanych grup. Do progu z grupy „Inne” będą należeć tylko towary dodane bezpośrednio na definicję promocji, nie powiązane z żadną z grup towarów dodanych na tą promocję.
(3) Wymagalność elementów pakietu
Poszczególne towary objęte promocją (konkretny indeks towarowy), można oznaczyć parametrem: „Wymagany” oznaczający, że aby pakiet mógł być zastosowany, wskazany towar musi wystąpić na dokumencie. Oznaczenie to będzie dotyczyło całej promocji (wszystkich progów) i tylko konkretnych towarów (niedostępny parametr dla grup towarowych).
(4) Zamknięta lista towarów z grup
Parametr ten obejmuje tylko konkretne grupy towarowe dodane na definicję promocji, np. SERY, SOKI itd., nie dotyczy grupy wirtualnej: [Inne].Konfiguracja stawek VAT w ERP XL
Dużym udogodnieniem jest także to, że typ transakcji na nagłówku dokumentu ustawiany jest zgodnie z typem kontrahenta, dla którego transakcja jest realizowana. Dla kontrahenta Krajowego domyślnie ustawi się zatem transakcja krajowa, dla kontrahenta Unijnego transakcja Wewnątrzwspólnotowa, a dla kontrahenta Pozaunijnego transakcja Inna zagraniczna. Typ Kontrahenta ustawiany jest w Comarch ERP XL na karcie kontrahenta w zakładce księgowe. Do aplikacji mobilnej pobierane są dane z definicji dokumentu na centrum mobilnym.
Ustawienie opcji VATu eksportowego na definicji dokumentu ZS
Kontrola marży minimalnej
Jeżeli na definicji dokumentu (na centrum mobilnym przedstawiciela w systemie Comarch ERP XL) została włączona kontrola marży minimalnej (zaznaczony parametr [Nie pozwalaj sprzedawać poniżej marży minimalnej]) - wówczas cena końcowa jest ustalana na pozycji zgodnie z narzuconym poziomem marży minimalnej (definiowanej na karcie towaru - więcej informacji TUTAJ) oraz określonej ceny bazowej.
Definicja dokumentu FS, zakładka Parametry
Przy próbie wprowadzenia niższej ceny niż zezwala na to marża minimalna, w aplikacji mobilnej pojawia się standardowy komunikat Uzyskana marża jest za niska.
Możliwość zmiany ceny początkowej na pozycji
Możliwość zmiany ceny początkowej na pozycji wystawianego dokumentu jest dostępna w aplikacji mobilnej dla operatorów, którzy na oddziale mobilnym w systemie Comarch ERP XL, na definicji dokumentu, mają zaznaczony parametr [Edycja cen i rabatów na pozycjach] oraz dodatkowo jeżeli na serwerze synchronizacji jest włączona opcja zmiany ceny początkowej – parametr [CanChangeStartPrice] w pliku konfiguracyjnym. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Promocje limitowane
W systemie Comarch ERP XL użytkownik może wybrać, czy chce ustawić limit na całej promocji PRM czy na poszczególnych towarach objętych promocją.
Należy również wybrać, czy promocja ma zostać naliczana na dokumentach rozchodowych czy przychodowych.
Limit na całej promocji PRM nie-pakietowej dla wszystkich kontrahentów dodanych na promocjiLimit poszczególnych towarach objętych promocją obowiązujący osobno dla każdego kontrahenta przypiętego do promocji
Limit na danej promocji można edytować w Comarch ERP XL po zatwierdzeniu promocji pod warunkiem, że nowa ilość/wartość nie będzie mniejsza niż obowiązująca.
Więcej informacji nt. promocji limitowanych znajduje się TUTAJ.
Edycja ilości gratisów
Jeżeli na progu promocji pakietowej w systemie Comarch ERP XL został zaznaczony parametr: [Edycja ilości wydawanych gratisów], operator będzie mógł przyznać na dokumencie dowolne z przypisanych do progu gratisów, w łącznej ilości nie większej niż zdefiniowana na progu suma ilości gratisów. Również w oknie definiowania gratisów podpowiadane są do przyznania domyślne gratisy zdefiniowane dla danego progu promocji pakietowej.
Parametr na progu promocji pakietowej pozwalający na edycję ilości gratisów na dokumencie
Więcej informacji nt. elastycznego dodawania gratisów znajduje się TUTAJ.
Uwzględnianie parametru Mnóż
Parametr [Mnóż] obowiązuje w aplikacji Comarch Mobile na wszystkich typach dokumentów z ustawioną na centrum obsługą promocji pakietowych – ZS, OS, FS, PA, WZ.
Dzięki zastosowaniu parametru: [Mnóż] na promocji pakietowej elastycznej, nie ma potrzeby definiowania progów. Aby umożliwić wykorzystanie parametru [Mnóż] w aplikacji Comarch Mobile należy na poszczególnych gratisach promocji w systemie Comarch ERP XL ustawić odpowiedni parametr decydujący o tym czy „mnożyć” ilość gratisu stosownie do wielokrotności spełnionego warunku promocji.
W aplikacji Comarch Mobile na zakładce [Gratisy], na karcie promocji pakietowej elastycznej, przy zdefiniowanej ilości gratisu i włączonym w systemie parametrze: Mnóż prezentowany jest napis informujący o tym, że gratis będzie mnożony.
Ustawienie parametru: [Mnóż] na gratisie pakietu elastycznego w systemie Comarch ERP XL
Określenie liczby pakietów do wykorzystania
W systemie Comarch ERP XL jest możliwość określenia z jakiej maksymalnie ilości pakietów można skorzystać w czasie trwania promocji. Funkcjonalność ta dotyczy zarówno pakietów stałych jak i elastycznych.
Jeżeli określony na promocji pakietowej limit dotyczy wszystkich kontrahentów (rodzaj: Ogółem) wyświetlana ilość pakietów do wykorzystania dotyczy ogólnej, dostępnej dla wszystkich kontrahentów, dodanych do promocji liczby pakietów, które można jeszcze wykorzystać.
Jeżeli określony na promocji pakietowej limit dotyczy poszczególnych kontrahentów z osobna (rodzaj: Dla kontrahenta) wyświetlana ilość pakietów do wykorzystania dotyczy tego konkretnego kontrahenta, na którego rejestrowany jest dokument.
Uwaga
Promocje pakietowe, dla których została określona max. liczba pakietów są możliwe do zastosowania tylko na dokumentach ZS.
Sposób naliczania promocji pakietowych
Sposób naliczania promocji pakietowych uzależnione jest od tego, czy parametr: [Realizacja pakietów liczona od wartości początkowych] został zaznaczony w systemie Comarch ERP XL. Jeżeli tak, promocje będą naliczane od ceny początkowej, w przeciwnym wypadku promocje będą naliczane od ceny końcowej.
Zakładka z ustawieniem sposobu naliczania promocji pakietowych
Przykład
W systemie Comarch ERP XL została zdefiniowana promocja wartościowa zakładająca, iż za zakupy o wartości 1000 zł należy się 10% rabatu. W przypadku naliczania promocji od ceny początkowej Klient kupuje towar za 1000 zł, a płaci za niego 900 zł, natomiast przy liczeniu upustu od ceny końcowej Kontrahent musi kupić towaru za minimum 1111 zł, aby promocja się naliczyła (i zapłaci wówczas 1000 zł).
Towary wymagane
Jeżeli na promocji pakietowej elastycznej w systemie Comarch ERP XL dla towaru został zaznaczony parametr: [Wymagany], operator po wyborze promocji będzie musiał dodać ten towar na dokument.
Parametr Wymagany na definicji promocji pakietowej elastycznej
Towary wymagane mogą być automatycznie dodawane do koszyka dokumentu w aplikacji mobilnej. Za tę funkcjonalność odpowiada parametr AddRequiredItemsForPackagePromotionToCart.
Więcej informacji nt. parametru znajduje się TUTAJ.
Więcej informacji nt. pakietu elastycznego znajduje się TUTAJ.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.