W systemie Comarch ERP XL na Karcie kontrahenta istnieje możliwość ustawienia opcji odbywania wizyt z określoną częstotliwością. W tym celu na Karcie kontrahenta należy wybrać zakładkę [Aplikacje], a następnie przycisk [Cykliczność wizyt].Karta kontrahenta – wybór cykliczności wizyt
Po wybraniu przycisku [Cykliczność wizyt] możliwe jest zdefiniowanie warunków i parametrów związanych z realizowaniem danej wizyty.
Definicja cykliczności wizyt handlowych
Uwaga
Na chwilę obecnąparametr [Koniec po X wystąpieniach] nie jest obsługiwany.
Wymagalność elementu wizyty
Istnieje możliwość definiowania własnych zapytań SQLite określających, czy element wizyty ma być wymagany.
W tym celu w lokalizacji C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\VisitsElementsRequiredQueries (domyślna lokalizacja) należy utworzyć plik o nazwie <id>#<NazwaPliku>.xml, w którym należy umieścić definicje zapytania.
Wskazówka
Przykład takiego zapytania znajduje się w pliku readme.txt w folderze C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\VisitsElementsRequiredQueries
Wymagalność potwierdzania wizyty w zależności od wybranego wzorca
Funkcjonalność ta umożliwia większą kontrolę działań pracownika. Wszystkie wizyty wymagające potwierdzenia, dopóki nie zostaną potwierdzone, nie będą dostępne do realizacji.
W celu skonfigurowania wymagalności potwierdzania wizyt z określonymi wzorcami należy:
Na definicji oddziału mobilnego, na zakładce: Wizyty musi zostać zaznaczony check: [Wymagaj potwierdzenia].
Ustawienie na definicji oddziału mobilnego: Wymagaj potwierdzenia.
Skonfigurowany atrybut dodać na definicji wzorca wizyt oraz ustawić jego wartość na TAK lub <Brak>, jeśli potwierdzenie wizyty z takim wzorcem powinno być wymagane i NIE, jeśli potwierdzenie nie jest wymagane.
Dodanie atrybutu do definicji danego wzorca wizyty
Kopiowanie atrybutów kontrahenta na element typu „Inny”
Istnieje możliwość kopiowania atrybutu kontrahenta na element typu „Inny”.
W plikach konfiguracyjnych znajdujących się w katalogu (domyślnie): C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods znajduje się parametr [IsContractorsAttributeVisibleOnVisit] odpowiedzialny za to, czy atrybut z karty kontrahenta ma być widoczny na elemencie typu „Inny” czy też nie. Jeżeli parametr ten przyjmuje wartość 1, wówczas opcja kopiowania atrybutu na element wizyty typu „Inny” zostanie włączona. Dodatkowe informacje nt. tego parametru znajdują się TUTAJ.
Funkcjonalność kopiowania atrybutu na element wizyty w Comarch Mobile dotyczy:
Klasy atrybutu typu: Tekst
Atrybutu widocznego w aplikacji Comarch Mobile
Klasy atrybutu przypiętej do obiektu: [Grupa kontrahenta].[Kontrahent]
Comarch ERP XL – definicja klasy atrybutu kontrahenta
Atrybut zdefiniowany w systemie Comarch ERP XL jak powyżej, wyświetlany jest na kartotece kontrahenta w Comarch Mobile jako informacja dodatkowa
Comarch Mobile - atrybut kontrahenta
Informacja dodatkowa z kartoteki kontrahenta zostanie skopiowana na element wizyty jeżeli:
parametr IsContractorsAttributeVisibleOnVisit = 1
na wzorcu wizyty dodany jest element wizyty o Rodzaju: Inny
Comarch ERP XL - definicja elementu wizyty
Jeżeli spełnione są określone powyżej warunki kopiowania atrybutu kontrahenta, wówczas w oknie wizyty, na liście Zadania do wykonania dla elementu wizyty o rodzaju Inny prezentowane są informacje jak poniżej
Zadania do wykonania dla Wizyty - kopiowanie atrybutu na element „Inny”
Planowanie wizyty bez podania wzorca
Istnieje możliwość planowania wizyt bez konieczności określania wzorca wizyty. Dzięki temu przedstawiciel handlowy, będąc na miejscu u Klienta, może określić charakter wizyty handlowej oraz wybrać najlepszy zestaw elementów wizyty do realizacji.
Jeżeli podczas planowania wizyty nie zostanie wskazany jej wzorzec, konieczne będzie podanie nazwy wizyty.
W plikach konfiguracyjnych znajdujących się w katalogu: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods znajduje się parametr [CanPlanVisitsWithoutPattern] odpowiedzialny za to, czy podczas planowania wizyty konieczne jest wskazanie wzorca. Domyślna wartość tego parametru wynosi 0. Dodatkowe informacje nt. konfiguracji tego parametru znajdują się TUTAJ.
Jeśli wartość parametru została ustawiona na 1, wówczas:
Jeśli w definicji oddziału został dodany więcej niż jeden wzorzec podczas planowania wizyty pole z nazwą wzorca jest puste. Po podaniu nazwy wizytę można zapisać.
Planowanie wizyty bez podania wzorca
Jeśli w definicji oddziału został dodany tylko jeden wzorzec, podczas planowania wizyty ten wzorzec się podpowiada. Po dłuższym przytrzymaniu pola z nazwą wzorca zostanie on usunięty.
Możliwość wysyłania realizacji elementu: Merchandising wiadomością e-mail
Uwaga
Opcja dot. realizacji wizyty handlowej z elementem: Merchandising.
W Comarch Mobile istnieje możliwość ustawienia, aby podczas wizyty (bezpośrednio z zadania typu: Merchandising) możliwe było wysłanie wiadomości e-mail z załączonym zdjęciem, wykonanym podczas realizacji tego zadania.
Wykonywanie zdjęć podczas elementu wizyty: Merchandising może być wykorzystywane nie tylko do sprawdzenia ekspozycji towarów, ale również do udokumentowania pewnych operacji czy przekazanych dokumentów.
Przykład
Podczas wizyty handlowej Klient może przedstawić dokumenty umowy, czy potwierdzenia przelewu rozliczającego zaległe płatności, które jeszcze nie zostały zaksięgowane. Przedstawiciel wykonując zdjęcie może w ten sposób potwierdzić przekazanie lub podgląd danych dokumentów.
Uwaga
Możliwość wysłania wiadomości e-mail z załączoną realizacją elementu wizyty Merchandising jest dostępna tylko w przypadku, gdy na urządzeniu mobilnym zainstalowana jest aplikacja do obsługi poczty (np. Gmail) oraz odpowiednio skonfigurowany jest klient poczty.
W plikach konfiguracyjnych znajdujących się domyślnie w katalogu: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods znajduje się parametr [CanSendMerchandisingRealization] - opis konfiguracji tego parametru znajduje się TUTAJ.
Jeżeli parametr [CanSendMerchandisingRealization] przyjmuje wartość 1, wówczas w Ustawieniach aplikacji w sekcji Parametry działań pojawi się dodatkowe pole Odbiorca wysyłanych zdjęć. Naciśnięcie parametru spowoduje podniesienie okna z polem tekstowym, w którym umożliwione zostanie wprowadzenie adresu e-mail odpowiedniej osoby (np. odpowiedzialnej za odblokowywanie transakcji kontrahentom).
Ustawienia aplikacji Comarch Mobile – parametr: [Odbiorca wysyłanych zdjęć]Jeżeli do zadania typu Merchandising dodano realizację (wykonano zdjęcie), wówczas naciśnięcie opcji: [Zatwierdź] w pasku górnym spowoduje rozwinięcie menu z dwoma opcjami:
Zakończ – powoduje zatwierdzenie realizacji
Zakończ i wyślij – powoduje zatwierdzenie realizacji i następnie przejście do akcji wysyłania wiadomości e-mail
Dwie opcje możliwe do wyboru, kiedy w aplikacji została udostępniona możliwość wysyłania zdjęć podczas realizacji elementu wizyty typu Merchandising
Jeżeli zdjęcie zostało wcześniej tylko zapisane, możliwość jego wysłania za pomocą opcji e-mail istnieje także z poziomu menu kontekstowego.
Menu kontekstowe dla zrealizowanego działania typu Merchandising
Możliwość kopiowania tygodniowego i dziennego planu wizyt
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość kopiowania tygodniowego i dziennego planu wizyt.
Za tę opcje odpowiadają parametry [CanCopyWeeklyVisitPlan] i [CanCopyVisits], znajdujące się w plikach konfiguracyjnych katalogu (domyślnie): C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods. Parametry te są opisane TUTAJ.
Więcej informacji na temat wspomnianych funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Obsługa ankiet z pytaniami wielokrotnego wyboru
Jednym z elementów wizyty handlowej są ankiety. W aplikacji Comarch Mobile Zakupy oprócz pytań otwartych i pytań jednokrotnego wyboru umożliwiono korzystanie z ankiet, gdzie konieczne jest wybranie kilku odpowiedzi na raz. W tym celu w pierwszej kolejności należy zdefiniować nowe pytanie i odpowiedzi w systemie Comarch ERP XL: Administrator Oddziałów/ Narzędzia/ Ankiety/ Pytania. Za pomocą ikony plusa: należy dodać nowe pytanie.
Definicja pytania wielokrotnego wyboru
Wcześniej należy też zdefiniować odpowiedzi dla tych pytań. W przypadku pytań zamkniętych (w tym wielokrotnego wyboru) odpowiedzi mogą zostać wskazane jedynie spośród słownikowych wartości (zdefiniowanej listy wartości). Po naciśnięciu na przycisk [Rodzaj odpowiedzi] powinny podnieść się wszystkie zdefiniowane w systemie ERP słownikowe wartości dla rodzajów odpowiedzi Słowniki kategorii /Inne /Rodzaje odpowiedzi.Rodzaje odpowiedzi
Kolejnym krokiem jest przypięcie pytania do ankiety. Z poziomu Administratora Oddziałów należy przejść na zakładkę [Narzędzia/Ankiety/Definicje ankiet], a następnie w definicji danej ankiety, w zakładce [Pytania], należy podpiąć pytanie wielokrotnego wyboru.
Ostatnią rzeczą o jakiej należy pamiętać jest to, aby wzorzec wizyty udostępniony w Comarch Mobile Zakupy (Administrator Oddziałów/ Oddziały/ Lista oddziałów/ Wizyty) na karcie danego oddziału zawierał element [Ankiety] i zdefiniowaną ankietę z pytaniem wielokrotnego wyboru.
Wyświetlanie dodatkowych parametrów na raportach towarowych
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy istnieje możliwość wyświetlania na raporcie towarów konkurencji i raporcie obecności towarów dodatkowych kolumn zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL.
Dodatkowe kolumny na karcie raportu
Za tę opcję odpowiada parametr [ShowColumnsOnReports], znajdujący się w plikach konfiguracyjnych w katalogu: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\ Methods. Możliwe wartości parametru to 0 (wartość domyślna), 1 lub 2. Dodatkowe informacje nt. konfiguracji tego parametru znajdują się TUTAJ.
Uwaga
Aby dodatkowa kolumna raportu była widoczna w aplikacji mobilnej, atrybut musi być udostępniony w aplikacji Comarch Mobile Zakupy.
Więcej informacji na temat wspomnianej funkcjonalności w raporcie towarów konkurencji znajduje się TUTAJ, a w raporcie obecności towarów - TUTAJ.
Określenie rodzajów kontrahentów na wzorcu wizyty
Istnieje możliwość planowania wizyt z uwzględnieniem rodzaju kontrahenta. Funkcjonalność ta jest zależna od określenia rodzajów kontrahentów na wzorcu wizyty w systemie Comarch ERP XL:
Określenie rodzajów kontrahenta na wzorcu wizyty
Zaznaczenie powyższego parametru spowoduje, że operator będzie mógł zaplanować wizytę z danym wzorcem tylko dla znajdujących się na liście rodzajów kontrahentów.
Jeśli opcja ta zostanie odznaczona, będzie istniała możliwość dodania lub usunięcia danego rodzaju kontrahentów z listy.
Udostępnianie załączników
W aplikacji obsłużona jest funkcjonalność pobierania załączników z systemu Comarch ERP XL przypisanych do nagłówka, elementu wizyty handlowej lub wzorca wizyty.
Aby załącznik został pobrany przy imporcie wizyty handlowej z Comarch ERP XL należy zaznaczyć na liście załączników opcję [Dostępność w Mobile Sprzedaż].Udostępnianie załącznika w aplikacji Comarch Mobile
Aplikacja umożliwia pobieranie załączników w formatach typu:
Obraz
MSExcel
MSWord
Plik PDF
Inny
Uwaga
Do prawidłowego wyświetlenia załącznika niezbędne jest posiadanie na urządzeniu mobilnym aplikacji, które obsługują dany rodzaj pliku.
Zdefiniowanie domyślnego rodzaju przejazdu
Istnieje możliwość zdefiniowania domyślnego rodzaju przejazdu. Wówczas podczas rejestracji przejazdu w pole [Rodzaj] automatycznie ustawiana jest domyślna wartość zdefiniowana w systemie Comarch ERP XL. Domyślną wartość dla rodzaju przejazdu należy ustawić w Listy/ Słowniki kategorii/ Transport, magazyn/ Rodzaje przejazdów w module [Administrator] Comarch ERP XL.
Zdefiniowanie domyślnej wartości dla rodzaju przejazdu w systemie Comarch ERP XL
Określanie towarów wymaganych
Aby towary były wymagane na takim dokumencie należy dodać je w systemie Comarch ERP XL w definicji elementu wzorca wizyty w oknie [Towary] wymagane. Dla każdego towaru można określić minimalną ilość, jaka jest wymagana oraz czy towar jest obowiązkowy (pole [Wymagaj] ustawione na Tak). Wszystkie towary z tej listy automatycznie dodadzą się do koszyka z ilością równą ilości minimalnej. Towar, który nie jest obowiązkowy ([Wymagaj]: Nie) można usunąć z koszyka poprzez wpisanie 0 w polu z ilością. W przypadku, gdy towar jest obowiązkowy ([Wymagaj]: Tak) nie można zmienić jego ilości na mniejszą od ilości minimalnej, ani też całkowicie usunąć go z koszyka.
Element wzorca wizyty w systemie Comarch ERP XL, towary wymagany
Konfiguracja elementu wizyty: Zrób zdjęcie punktu
Podczas realizacji elementu wizyty typu: Merchandising (wykonanie zdjęcia) z ustawionym kodem elementu: [ZRÓB ZDJĘCIE PUNKTU] jest zapisywany punkt GPS, który następnie jest ustawiany jako punkt wzorcowy dla danego kontrahenta. W takim przypadku, do wyświetlania trasy wzorcowej (zaplanowanej) nie będzie brany adres kontrahenta, tylko zarejestrowany punkt wzorcowy.
Konfiguracja elementu wizyty: Zrób zdjęcie punktu
Uwaga
W przypadku korzystania z elementu wizyty Merchandising, w tym rejestracji pozycji GPS, wymagana jest licencja na Moduł Monitorowanie.
Kolorowanie wizyt handlowych
W celu wyróżnienia w aplikacji Comarch Mobile wizyt według ich typów, w systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość konfiguracji ich kolorowania. Aby dany typ wizyty handlowej został wyróżniony w aplikacji należy w systemie Comarch ERP XL, w module [Administrator] wybrać z menu pozycję: Listy/ Słowniki kategorii/ CRM/ Typ wizyty oraz przypisać odpowiedni kolor do danego typu wizyty.
Przypisywanie koloru do wizyty w systemie Comarch ERP XL
Aby odpowiednie typy wizyty zostały w aplikacji widoczne w określonym kolorze należy wykonać synchronizację. Po utworzeniu w aplikacji Comarch Mobile wizyty w określonym typie jest ona widoczna zgodnie ze skonfigurowanym wcześniej w systemie Comarch ERP XL ustawieniem kolorów.
Kolorowanie wizyt w aplikacji wg typów
Potwierdzenie przez kierownika wizyt planowanych w aplikacji
Istnieje możliwość ustawienia, aby WH zaplanowane przez Przedstawiciela Handlowego wymagały potwierdzenia przez Kierownika. Opcja dostępna jest po zaznaczeniu parametru dostępnego w systemie Comarch ERP XL na konfiguracji danego oddziału (zakładka: Wizyty) [Wymagaj potwierdzenia]Opcja: Wymagaj potwierdzenia
Po ustawieniu ww. parametru wizyta po zaplanowaniu przez Operatora będzie miała status „niezatwierdzony” i ustawioną automatycznie opcję [Wyślij po zaplanowaniu]. Planowanie WH podczas, gdy w systemie Comarch ERP XL została zaznaczona opcja: [Wymagaj potwierdzenia]
Z poziomu listy działań będzie prezentowana kolorem zielonym. Do momentu potwierdzenia wizyty w systemie Comarch ERP XL niemożliwa będzie realizacja wizyty.
Zaplanowana WH, która wymaga potwierdzenia przez kierownika
Po synchronizacji, w systemie Comarch ERP XL lub aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie, kierownik ma możliwość zatwierdzenia, odrzucenia bądź przeniesienia wizyty na inny termin. Po wykonaniu kolejnej synchronizacji z poziomu urządzenia mobilnego (pobraniu potwierdzenia) przedstawiciel będzie miał możliwość realizacji wizyty.
Planowanie wizyty cyklicznej wg ustawień cykliczności
Konfiguracja planowania wizyty cyklicznej wg ustawień cykliczności została opisana TUTAJ.
Kontrahenci ze zdefiniowaną cyklicznością dla których nie zaplanowano wizyt cyklicznych prezentowani są w terminarzu na zakładce [Cykliczne niezaplanowane].
Prezentowanie niezaplanowanych wizyt cyklicznych w terminarzu
Kliknięcie w kontrahenta powoduje wyświetlenie ekranu planowania wizyty. Pole [Data] i [Godzina od] są automatycznie wypełniane wg ustawień cykliczności. Pole [Data] jest zablokowane do edycji.
Planowanie wizyty cyklicznej
Po zaplanowaniu wizyty jest ona prezentowana w kalendarzu.
Po zrealizowaniu wizyty cyklicznej, jeśli ze zdefiniowanych ustawień cykliczności wynika, że należy zaplanować kolejną wizytę, wyświetlane jest okienko planowania.
Planowanie wizyty cyklicznej
Możliwość kopiowania pojedynczej wizyty
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość kopiowania pojedynczej niezrealizowanej wizyty.
Za tę opcje odpowiada parametr [CanCopyVisits], znajdujący się w plikach konfiguracyjnych katalogu (domyślnie): C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods. Parametr ten jest opisany TUTAJ.
Więcej informacji na temat wspomnianej funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.