Widok z menu głównego kafelek [Kasa]W menu głównym aplikacji prezentowany jest uproszczony raport dla stanu kasy w rozbiciu na:
Stan kasy – to Stan początkowy + Przychody – Rozchody
Przychody – suma wszystkich dokumentów KP powiązanych z otwartym raportem kasowym
Rozchody – suma wszystkich dokumentów KW powiązanych z otwartym raportem kasowym
W momencie rozpoczęcia dnia otwierany jest raport kasowy w aplikacji.
Wszystkie dokumenty KP i KW wykonane po rozpoczęciu dnia w aplikacji otrzymują status Oczekuje na synchronizację dopiero w momencie zamknięcia raportu kasowego i podczas kolejnej synchronizacji są przesłane do systemu ERP.
Uwaga
Dokumenty KP/KW rozliczające płatności zostaną przesłane do systemu ERP pod warunkiem, że rozliczane dokumenty handlowe posiadają status zsynchronizowano i znajdują się w systemie ERP.
Stan kasy na dzień
Po naciśnięciu na kafel Kasa zostaje wyświetlone okno: Stan kasy na dzień:
Podział w kafelku Kasa na transakcje kartami płatniczymi i transakcje kasowe
Poniżej uproszczonego raportu dla stanu kasy dostępna jest opcja [Generuj dokument KW rozliczenie]. Zaznaczenie tej opcji umożliwi wygenerowanie dokumentu KW, który rozlicza kasę.
Po naciśnięciu na obszar opcji: Wypłata lub przycisk , wyświetlane jest okno, w którym jest możliwa zamiana kwoty wypłaty:
Okno: Zmień kwotę
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość zablokowania zmiany kwoty rozliczanej przez przedstawiciela handlowego. Zmiana parametru [IsEditingSettlementsEnabled] pozwala na lepszą kontrolę pracownika poprzez wymuszanie całkowitego zwrotu rozliczonych płatności kontrahentów. Więcej informacji na ten temat można znaleźć TUTAJ.
Po naciśnięciu na obszar opcji [Opis] lub przycisku , jest wyświetlane okno, w którym jest możliwa zamiana opisu.
Okno: Zmień opis
Po kliknięciu w przycisk zostanie wyświetlony następujący komunikat: „Czy chcesz zamknąć raport kasowy?” Po wybraniu opcji [Tak] następuje rozliczenie raportu kasowego oraz wygenerowanie dokumentu KW rozliczenie.
Komunikat wyświetlany podczas zamykania raportu kasowego
Lista dokumentów kasowych
Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku w sekcji Transakcje kasowe w kafelku Kasa. Wyświetla ono listę wpłat i wypłat, jakie zostały zarejestrowane w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż. Na samej górze prezentowany jest aktualny bilans wpłat/wypłat.
W górnej części okna Lista dokumentów kasowych znajduje się data, za jaką prezentowany jest stan kasy.
Poniżej znajduje się lista Wpłat/Wypłat. Każdy wiersz posiada informację o:
numerze dokumentu KP/KW,
dokumencie, którego płatność została nim rozliczona
akronimie i nazwie płatnika.
Lista dokumentów kasowych
Więcej informacji na temat rejestrowania KP znajduje się TUTAJ, natomiast KW TUTAJ.
Rejestrowanie Wpłaty (KP)
Po naciśnięciu przycisku: Dodaj wpłatę na karcie kontrahenta zostanie otwarte okno [Wpłata]. Rejestrowanie dokumentu KP
Istnieje możliwość zablokowania poszczególnych podmiotów podczas wystawiania KP/KW z poziomu kafelka Kasa/Dzień. Odpowiada za to parametr [BlockSelectOptionOnCashRecordFromHand] opisany TUTAJ.
Wybór podmiotu, dla którego ma zostać wystawiony dokument KPWybór płatnika dla KontrahentaOkno: Zmień kwotęOkno: Zmień opis
W przypadku, gdy użytkownik będzie chciał zatwierdzić okno: Wpłata i jednocześnie nie poda wartości wpłaty, w oknie pojawi się komunikat: „Nie podano wartości” i wpłata na zerową wartość nie zostanie zatwierdzona.
Okno: Wpłata, komunikat: Nie podano wartości
Zapisana wpłata będzie widoczna na liście Wpłaty/Wypłaty i będzie dla niej dostępne menu zaprezentowane poniżej:
Lista wpłat i wypłat - menu kontekstowe dostępne dla poszczególnych dla pozycji
Istnieje możliwość zablokowania usuwania dokumentów KP/KW z aplikacji - parametr [BlockDocumentEditAfterPrint]. Informacje nt. odpowiedniej konfiguracji znajdują się TUTAJ.
Naciśnięcie przycisku [Powrót] na urządzeniu spowoduje wyświetlenie opcji zaprezentowanych poniżej:
KP opcje dostępne po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniuIstnieje również możliwość rejestracji wpłat przy wyborze płatności kartą. Podczas wystawiania dokumentów KP oraz wyborze płatności kartą i wybraniu opcji [Zapisz] lub [Zapisz i Wyślij] okno aplikacji zostaje zablokowane, a kwota płatności wysyłana jest na terminal (w trybie obciążenia dla KP). W przypadku pozytywnej realizacji transakcji okno zapisu kasowego zostanie zamknięte. Natomiast, jeśli z terminala zostanie wysłany błąd, w oknie urządzenia mobilnego wyświetli się komunikat: „Płatność kartą nie powiodła się. Transakcja została odrzucona” z opcjami:
Ponów próbę – ponowna próba transakcji,
Anuluj – powrót do okna zapisu kasowego.
W przypadku transakcji przy użyciu kart płatniczych nie ma możliwości usuwania, edycji nawet w sytuacji, gdy znajduje się on w jeszcze otwartym raporcie kasowym ani odtwierdzania dokumentów KP. Dla takich KP w menu kontekstowym widoczne są tylko opcje Wyślij i Podgląd.
Rejestrowanie Wypłaty (KW)
Po naciśnięciu przycisku zostanie otwarte okno [Wypłata]. Opcje dostępne w przypadku rejestracji dokumentu KW są analogiczne, jak w przypadku rejestracji dokumentu KP. Więcej informacji o rejestracji dokumentów KP znajduje się TUTAJ.
Rejestrowanie dokumentu KWWybór podmiotu, dla którego ma zostać wystawiony dokument
W przypadku, gdy suma aktualnych wpłat jest mniejsza od sumy kwoty, którą chcemy wypłacić podczas zatwierdzania dokumentu pojawi się komunikat zaprezentowany na rysunku poniżej.
Podczas rejestracji wypłaty KW również istnieje możliwość użycia kart płatniczych. Rejestracja dokumentów KW przebiega analogicznie, jak w przypadku dokumentów KP.
Komunikat o zablokowaniu możliwości wykonania wypłaty
Ostrzeżenie o nierozliczeniu gotówki
W systemie Comarch ERP XL, w oknie [Konfiguracja] centrum mobilnego, zakładka [Ogólne] zostały dodane dodatkowe pola:
Ilość dni bez rozliczenia kasy do ostrzeżenia:
Dozwolona kwota w kasie niewymagająca rozliczenia:
Ilość dni bez rozliczenia kasy do blokady:
Parametry te są stosowane w aplikacji w celu zarządzania rozliczeniami przedstawicieli handlowych.
Ustawienie dodatkowych parametrów dotyczących rozliczania kasy
Kontrola zdefiniowanych na centrum mobilnym parametrów rozliczania kasy następuje w momencie wejścia do Menu głównego aplikacji.
Ostrzeżenie o nierozliczonych wpłatach kasowych występuje w przypadku, gdy:
Liczba dni od daty wystawienia najstarszego KP w niewysłanym raporcie kasowym (otwartym lub zamkniętym oczekującym na synchronizację) jest większa od zdefiniowanej na centrum parametru – [Ilości dni bez rozliczenia do blokady].
Stan kasy w otwartym raporcie, Suma KP z otwartego raportu lub Suma stanu kasy z otwartego raportu i sumy sald niewysłanych raportów kasowych jest wyższa niż zdefiniowana na centrum – [Dozwolona kwota w kasie niewymagająca rozliczenia].
Ostrzeżenie pojawia się raz dziennie. Przycisk [OK] pozwala na zamknięcie komunikatu.
Ostrzeżenie o nierozliczonych płatnościach
Blokada aplikacji na skutek braku rozliczenia kasy
Blokada aplikacji na skutek braku rozliczenia gotówki następuje, jeżeli:
Liczba dni od daty wystawienia najstarszego KP w niewysłanym raporcie kasowym (otwartym lub zamkniętym oczekującym na synchronizację) jest większa od zdefiniowanego na centrum parametru – [Ilości dni bez rozliczenia do ostrzeżenia],
Stan kasy w otwartym raporcie, Suma KP z otwartego raportu lub Suma stanu kasy z otwartego raportu i sumy sald niewysłanych raportów kasowych jest wyższa niż zdefiniowana na centrum – [Dozwolona kwota w kasie niewymagająca rozliczenia],
[Ilość dni bez rozliczenia do blokady] – ilość dni, w których brak rozliczenia nie spowoduje blokady.
Komunikat o blokadzie pojawia się raz dziennie. Przycisk [OK] pozwala na zamknięcie komunikatu, jednak po jego naciśnięciu aplikacja zostaje zablokowana do czasu rozliczenia kasy i wykonania poprawnej synchronizacji raportów kasowych. Do tego czasu w aplikacji są dostępne jedynie przyciski: [Ustawienia], [Kasa] oraz [Synchronizacja].
Komunikat o blokadzie aplikacji
Filtrowanie listy Wpłat i Wypłat
Istnieje możliwość filtrowania wpłat oraz wypłat poprzez wykorzystanie pola filtra dostępnego w dolnej części okna. Po wybraniu przycisku istnieje możliwość wybrania kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy Wpłat/Wypłat. Dodatkowo po wybraniu opcji: w filtrze istnieje możliwość głosowego wyszukiwania dokumentów KP/KW.
Podgląd historycznych zapisów kasowych
Historyczne zapisy kasowe, można podejrzeć z poziomu listy Wpłaty/Wypłaty na Karcie kontrahenta. Wszystkie zapisy kasowe wyświetlone z tego poziomu będą dotyczyć tylko tego konkretnego kontrahenta. Zapisy kasowe pobrane z systemu oznaczane są ikoną: analogicznie jak w przypadku dokumentów oraz działań pobranych z systemu. Po wybraniu danego dokumentu KP/KW z listy zostaną wyświetlone jego szczegóły. Historyczne zapisy kasowe można wyświetlić także z poziomu kafla: Kasa. W tym widoku została dodana druga zakładka: Historyczne zapisy kasowe, z poziomu której wyświetlane są wszystkie historyczne zapisy kasowe – dotyczące wszystkich kontrahentów dostępnych w aplikacji.
Podgląd historycznych zapisów kasowych możliwy z poziomu karty kontrahenta oraz kafla: Kasa
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.