Konfiguracja systemu na potrzeby aplikacji Comarch Mobile Monitorowanie

Przygotowanie Microsoft Internet Information Services (IIS)

Aby możliwe było poprawne zainstalowanie aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy się upewnić, iż na stanowisku jest zainstalowany komponent [Narzędzia obsługi skryptów  w usługach IIS]. W tym celu wchodzimy w Panel Sterowania/ Programy i uruchamiamy okno dodawania/usuwania funkcji systemu Windows.
Konfiguracja elementów IIS

IIS w wersji 8

Uruchamiamy [Menedżer Serwera] (Server Manager), wskazujemy pozycję [Dashboard] i klikamy opcję dodania funkcji i opcji [Add roles and features].
Menadżer serwera
W oknie wyboru typu instalacji zaznaczamy opcję konfiguracji serwera („Role-based or feature-based installation”) i przechodzimy Dalej. W kolejnym oknie wybieramy serwer i klikamy Dalej. Następnie wskazujemy komponenty, które powinny zostać zainstalowane:
  • Application Server -> .NET Framework 4.7.2 lub wyższy
  • Web Server (IIS) -> Web Server
  • Web Server (IIS) -> Management Tools (wszystkie opcje)
Konfiguracja IIS 8

Czynności końcowe

IIS w wersji 7 i 8

Uwaga
Jeżeli na Tożsamości puli aplikacji mamy ustawionego domyślnego użytkownika, wówczas musimy do SQL dodać login IIS APPPOOL\MobileManagementPool
Po zakończeniu instalacji przechodzimy do [Narzędzi administracyjnych systemu Windows]  Usługi  i aplikacje/ Menedżer internetowych usług informacyjnych. W oknie [Połączenia] rozwijamy Witryny [Default Web Site]. Klikamy prawym przyciskiem myszy na witrynie [MobileManagement] i z menu kontekstowego wybieramy [Zarządzaj aplikacją] i [Przeglądaj].
Przeglądanie witryny Portalu
Powinna pojawić się strona logowania Portalu.
Strona logowania Portalu

Konfiguracja SSL na serwerze IIS

Instalacja certyfikatu SSL na wersji 7 IIS

Aby dodać certyfikat należy otworzyć menadżera IIS, następnie z menu [Połączenia] po lewej stronie wybrać nazwę serwera. W widoku funkcji, w sekcji IIS konieczne jest wybranie funkcji [Certyfikaty serwera] (kliknąć dwukrotnie). W menu [Akcje] po prawej stronie należy wybrać opcję importowania certyfikatu (plik pfx) lub ukończenia żądania certyfikatu (plik cer) w zależności od formatu posiadanego pliku.
Dodawanie certyfikatu SSL
Po dodaniu certyfikatu z menu po lewej wybieramy [Default Web Site], a następnie z menu [Akcje] po prawej [Powiązania...] Jeżeli na liście brakuje wpisu o typie https, należy go dodać, klikając na [Dodaj]i wybrać typ [https], adresy IP – wszystkie nieprzypisane, port 443. Z listy [Certyfikat SSL] wybrać dodany wcześniej certyfikat i zatwierdzić klikając [OK].
Uwaga
Należy upewnić się, że menadżer wyświetla Widok funkcji - po kliknięciu prawym przyciskiem na węzeł serwera w menu powinna pojawić się opcja: Przełącz do widoku zawartości.
Uwaga
Do korzystania z Certyfikatu SSL zaleca się korzystanie z domyślnego dla https portu 443.

Ustawienie wymagalności połączenia SSL

Aby serwer wymagał bezpiecznego połączenia dla aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy rozwinąć [Default Web Site] z listy po lewej i wybrać stronę z aplikacją. W widoku funkcji kliknąć dwukrotnie [Ustawienia protokołu SSL] w sekcji IIS i zaznaczyć [Wymagaj protokołu SSL]. Ustawienia kończymy klikając akcję [Zastosuj] po prawej stronie.
Ustawienie wymagalności bezpiecznego połączenia SSL

Włączenie automatycznego przekierowania z HTTP do HTTPS

Uwaga
Do ustawienia przekierowania do HTTPS niezbędne jest zaznaczenie: Wymagania protokołu SSL.
Aby włączyć automatyczne przekierowanie z protokołu HTTP do HTTPS należy z drzewa konsoli rozwinąć [Web Sites], kliknąć na stronie Mobile Zarządzanie i w sekcji IIS na liście funkcji dwukrotnie kliknąć na [Strony błędów]. Jeżeli na liście nie ma wpisu dla błędu 403.4, należy go dodać (akcja [Dodaj] z prawej strony). W wyświetlonym oknie należy wpisać kod stanu 403.4, jako akcję odpowiedzi wybrać [Odpowiedz przy użyciu przekierowania 302]. Jako bezwzględny adres URL wpisać adres strony z Comarch Mobile Zarządzanie poprzedzony https://.
Włączenie automatycznego przekierowania
Aby przekierowanie działało dla przeglądarki uruchamianej lokalnie na serwerze, należy jeszcze, w widoku listy [Stron błędów], kliknąć na [Edytuj ustawienia funkcji]… po prawej stronie i w oknie dialogowym wybrać przycisk radio [Strony błędów niestandardowych].
Przykład
Poprawne adresy stron szyfrowanych: https://123.123.123.123/MobileManagement lub https://moja.domena.pl/MobileManagement. Aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie oparty jest o mapy Google. Z tego powodu do poprawnego wyświetlanie map, wymagane jest zarejestrowanie w Comarch domeny, w której używana jest aplikacja.
Uwaga
Aby korzystać z bezpiecznego połączenia w aplikacji mobilnej Comarch Mobile Monitorowanie wymagane jest posiadanie certyfikatu zaufanego. Listę urzędów wystawiających certyfikaty zaufane można znaleźć w ustawieniach systemu Android w zakładce Bezpieczeństwo.

Konfiguracja systemu Comarch ERP XL na potrzeby aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie

Aby aplikacja Comarch Mobile Monitorowanie poprawnie współpracowała z Comarch ERP XL, konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu Comarch ERP XL.

Zmiany na Operatorze i Pracowniku

Kolejnym krokiem jest nadanie roli odpowiedniemu pracownikowi i podpięcie go do operatora. W Comarch ERP XL wyróżnia się 2 role dla pracownika, które realizują dostęp do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie z odpowiednimi prawami:
  • [Zarządzanie]Pracownik
    • Dostęp do modułu kalendarz
    • Dostęp do modułu kontrahenci
    • Dostęp do modułu rejony
    • Możliwość planowania działań
  • [Monitorowanie]Pracownik
    • Dostęp do modułu tras
    • Dostęp do modułu wiadomości
Pozostałe prawa, opisane TUTAJ, dotyczą tylko i wyłącznie funkcjonalności modułu Monitorowanie dodanej do aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie. W celu nadania roli odpowiedniemu pracownikowi należy przejść na Kartę pracownika [Administrator/Firma/Pracownicy]. Następnie należy odnaleźć danego pracownika, przejść do zakładki [Role] i przypisać odpowiednią rolę do pracownika.
Wyszukiwanie Pracownika
Nadanie roli pracownikowi
Uwaga
Aby można się było zalogować do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie na danego Operatora, musi być on powiązany z Pracownikiem oraz konieczne jest ustawienie haseł na poszczególnych Operatorach.
Podpięcie Pracownika do Operatora jest realizowane za pomocą przycisku [Pracownik], który znajduje się w oknie edycji Operatora. W celu przejścia do okna edycji Operatora należy uruchomić moduł Administrator systemu Comarch ERP XL, następnie z menu wybrać zakładkę [Firma/Operatorzy].
Podpięcie Pracownika do Operatora
Dodatkowo do operatora można przypisać zdjęcie, które będzie widoczne w aplikacji. W tym celu należy podnieść kartę pracownika i przejść na zakładkę [Załączniki]. Kolejnym krokiem jest dodanie załącznika typu [Obraz (Zdjęcie)] i wypełnienie pola [Kod], [Nazwa] i zaimportowanie żądanego zdjęcia. W przypadku kilku zdjęć o takich samych nazwach, aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie wybierze zdjęcie najnowsze i wyświetli je jako awatar.
Dodanie załącznika

Lista praw

W systemie Comarch ERP XL zdefiniowane się następujące prawa:
  • Dostęp do modułu kalendarz – wyświetla w menu głównym pozycję działania oraz działania w kalendarzu wg struktury podległościowej.
  • Dostęp do modułu kontrahenci – wyświetla w menu głównym pozycję kontrahenci oraz kontrahentów wg struktury rejonów i podległościowej.
  • Dostęp do modułu rejony – wyświetla w menu głównym pozycję rejony oraz rejony wg struktury rejonów
  • Możliwość planowania działań – umożliwia planowanie działań z karty pracownika, kontrahenta i z kalendarza.
  • Dostęp do kontrahentów z rejonu „Pozostałe” – wyświetla na liście kontrahentów rejon „Pozostałe” i umożliwia podgląd WSZYSTKICH kontrahentów z tej grupy.
  • Dostęp do modułu pracownicy – wyświetla w menu głównym pozycję pracownicy, oraz wyświetla pracowników wg struktury podległościowej.
  • Możliwość potwierdzania wizyt podwładnych – umożliwia zmianę stanu wizyty pracowników podwładnych (wg struktury podległościowej) z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą.
  • Możliwość potwierdzania swoich wizyt – umożliwia zmianę stanu swoich wizyt z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą
  • Możliwość edycji wizyt potwierdzonych – umożliwia edycję wizyt potwierdzonych.
  • Możliwość przepinania pracowników do rejonów – umożliwia dodawanie/odpinanie/edycję opiekunów w rejonach.
  • Nie uwzględniaj struktury podległościowej – nie uwzględnia struktury podległościowej we wszystkich miejscach w aplikacji.
  • Nie uwzględniaj struktury rejonów – nie uwzględnia struktury rejonów we wszystkich miejscach w aplikacji.
  • Dostęp do modułu tras.
  • Dostęp do modułu wiadomości.
  • Dodawanie i edycja znaczników – umożliwia dodawanie, usuwanie i edycje znaczników.

Ustawienia Struktury podległościowej

Struktura podległościowa to zespół jednostek i przypisanych do nich pracowników. Każda firma ma do czynienia z bardziej lub mniej skomplikowaną strukturą podległościową. Struktura firmy wyświetlona jest w układzie struktury hierarchicznej (organizacyjnej) firmy. Dzięki niej użytkownik otrzymuje szczegółową informację o tym, kto komu podlega (niezależnie od struktur praw). Hierarchia podległościowa oparta jest o listę pracowników. Podległość:
  • Struktura podległościowa jest reprezentowana na drzewie.
  • Drzewo struktury podległościowej posiada funkcjonalność prezentowania podwładnych danego kierownika i kierowników danego pracownika.
Kierownik, aby móc korzystać w pełni ze swoich praw kierowniczych powinien być podpięty w Strukturze podległościowej do odpowiedniego centrum. Dodatkowo do tego centrum powinni być przypisani również jego podwładni. Brak przypięcia Kierownika w Strukturze lub brak przypisania pracowników do odpowiedniego centrum będzie skutkować ograniczeniem dostępu – Kierownik nie będzie mieć wglądu do danych swoich podwładnych ani wpływu na ich działania. W celu umieszczenia Kierownika z Strukturze podległościowej należy w Administratorze przejść na zakładkę [Firma/Struktura Firmy/Struktura podległościowa], następnie wybrać odpowiednia grupę i dodać nowego Kierownika w zakładce [Kierownicy].
Zakładka Firma
Definiowanie struktury podległościowej
Struktura podległościowa: dodanie Kierownika

Ustawienia wystawiania Wizyt handlowych

Aby użytkownik mógł wystawiać i modyfikować Wizyty handlowe powinien mieć przypisaną taką możliwość w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy przejść do Struktury firmy, następnie wejść do trybu edycji odpowiedniej grupy, przejść na zakładkę [Dokumenty], odnaleźć dokument [WH], przejść do definicji dokumentu i zaznaczyć opcję [Wystawianie i edycja]. Dodatkowo, do oddziału mobilnego należy przypiąć wzorzec wizyty. W tym celu należy przejść do listy Oddziałów i w zakładce: Wizyty, przypiąć odpowiedni wzorzec.
Definicje dokumentu danego centrum
Definicja dokumentu: Wizyta handlowa
Przypinane wzorca wizyty