Przygotowanie Microsoft Internet Information Services (IIS)
Aby możliwe było poprawne zainstalowanie aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy się upewnić, iż na stanowisku jest zainstalowany komponent [Narzędzia obsługi skryptów w usługach IIS]. W tym celu wchodzimy w Panel Sterowania/ Programy i uruchamiamy okno dodawania/usuwania funkcji systemu Windows.
Konfiguracja elementów IIS
IIS w wersji 8
Uruchamiamy [Menedżer Serwera] (Server Manager), wskazujemy pozycję [Dashboard] i klikamy opcję dodania funkcji i opcji [Add roles and features].
Menadżer serwera
W oknie wyboru typu instalacji zaznaczamy opcję konfiguracji serwera („Role-based or feature-based installation”) i przechodzimy Dalej. W kolejnym oknie wybieramy serwer i klikamy Dalej. Następnie wskazujemy komponenty, które powinny zostać zainstalowane:
Application Server -> .NET Framework 4.7.2 lub wyższy
Web Server (IIS) -> Web Server
Web Server (IIS) -> Management Tools (wszystkie opcje)
Konfiguracja IIS 8
Czynności końcowe
IIS w wersji 7 i 8
Uwaga
Jeżeli na Tożsamości puli aplikacji mamy ustawionego domyślnego użytkownika, wówczas musimy do SQL dodać login IIS APPPOOL\MobileManagementPool
Po zakończeniu instalacji przechodzimy do [Narzędzi administracyjnych systemu Windows]Usługi i aplikacje/ Menedżer internetowych usług informacyjnych. W oknie [Połączenia] rozwijamy Witryny [Default Web Site]. Klikamy prawym przyciskiem myszy na witrynie [MobileManagement] i z menu kontekstowego wybieramy [Zarządzajaplikacją] i [Przeglądaj]. Przeglądanie witryny Portalu
Powinna pojawić się strona logowania Portalu.
Strona logowania Portalu
Konfiguracja SSL na serwerze IIS
Instalacja certyfikatu SSL na wersji 7 IIS
Aby dodać certyfikat należy otworzyć menadżera IIS, następnie z menu [Połączenia] po lewej stronie wybrać nazwę serwera. W widoku funkcji, w sekcji IIS konieczne jest wybranie funkcji [Certyfikaty serwera] (kliknąć dwukrotnie). W menu [Akcje] po prawej stronie należy wybrać opcję importowania certyfikatu (plik pfx) lub ukończenia żądania certyfikatu (plik cer) w zależności od formatu posiadanego pliku.
Dodawanie certyfikatu SSL
Po dodaniu certyfikatu z menu po lewej wybieramy [Default Web Site], a następnie z menu [Akcje] po prawej [Powiązania...] Jeżeli na liście brakuje wpisu o typie https, należy go dodać, klikając na [Dodaj]… i wybrać typ [https], adresy IP – wszystkie nieprzypisane, port 443. Z listy [Certyfikat SSL] wybrać dodany wcześniej certyfikat i zatwierdzić klikając [OK].
Uwaga
Należy upewnić się, że menadżer wyświetla Widok funkcji - po kliknięciu prawym przyciskiem na węzeł serwera w menu powinna pojawić się opcja: Przełącz do widoku zawartości.
Uwaga
Do korzystania z Certyfikatu SSL zaleca się korzystanie z domyślnego dla https portu 443.
Ustawienie wymagalności połączenia SSL
Aby serwer wymagał bezpiecznego połączenia dla aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy rozwinąć [Default Web Site] z listy po lewej i wybrać stronę z aplikacją. W widoku funkcji kliknąć dwukrotnie [Ustawienia protokołu SSL] w sekcji IIS i zaznaczyć [Wymagaj protokołu SSL]. Ustawienia kończymy klikając akcję [Zastosuj] po prawej stronie.
Ustawienie wymagalności bezpiecznego połączenia SSL
Włączenie automatycznego przekierowania z HTTP do HTTPS
Uwaga
Do ustawienia przekierowania do HTTPS niezbędne jest zaznaczenie: Wymagania protokołu SSL.
Aby włączyć automatyczne przekierowanie z protokołu HTTP do HTTPS należy z drzewa konsoli rozwinąć [Web Sites], kliknąć na stronie Mobile Zarządzanie i w sekcji IIS na liście funkcji dwukrotnie kliknąć na [Strony błędów]. Jeżeli na liście nie ma wpisu dla błędu 403.4, należy go dodać (akcja [Dodaj] z prawej strony). W wyświetlonym oknie należy wpisać kod stanu 403.4, jako akcję odpowiedzi wybrać [Odpowiedz przy użyciu przekierowania 302]. Jako bezwzględny adres URL wpisać adres strony z Comarch Mobile Zarządzanie poprzedzony https://.
Włączenie automatycznego przekierowania
Aby przekierowanie działało dla przeglądarki uruchamianej lokalnie na serwerze, należy jeszcze, w widoku listy [Stron błędów], kliknąć na [Edytuj ustawienia funkcji]… po prawej stronie i w oknie dialogowym wybrać przycisk radio [Strony błędów niestandardowych].
Przykład
Poprawne adresy stron szyfrowanych: https://123.123.123.123/MobileManagement lub https://moja.domena.pl/MobileManagement.
Aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie oparty jest o mapy Google. Z tego powodu do poprawnego wyświetlanie map, wymagane jest zarejestrowanie w Comarch domeny, w której używana jest aplikacja.
Uwaga
Aby korzystać z bezpiecznego połączenia w aplikacji mobilnej Comarch Mobile Monitorowanie wymagane jest posiadanie certyfikatu zaufanego. Listę urzędów wystawiających certyfikaty zaufane można znaleźć w ustawieniach systemu Android w zakładce Bezpieczeństwo.
Konfiguracja systemu Comarch ERP XL na potrzeby aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie
Aby aplikacja Comarch Mobile Monitorowanie poprawnie współpracowała z Comarch ERP XL, konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu Comarch ERP XL.
Zmiany na Operatorze i Pracowniku
Kolejnym krokiem jest nadanie roli odpowiedniemu pracownikowi i podpięcie go do operatora. W Comarch ERP XL wyróżnia się 2 role dla pracownika, które realizują dostęp do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie z odpowiednimi prawami:
[Zarządzanie]Pracownik
Dostęp do modułu kalendarz
Dostęp do modułu kontrahenci
Dostęp do modułu rejony
Możliwość planowania działań
[Monitorowanie]Pracownik
Dostęp do modułu tras
Dostęp do modułu wiadomości
Pozostałe prawa, opisane TUTAJ, dotyczą tylko i wyłącznie funkcjonalności modułu Monitorowanie dodanej do aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie.
W celu nadania roli odpowiedniemu pracownikowi należy przejść na Kartę pracownika [Administrator/Firma/Pracownicy]. Następnie należy odnaleźć danego pracownika, przejść do zakładki [Role] i przypisać odpowiednią rolę do pracownika.
Wyszukiwanie PracownikaNadanie roli pracownikowi
Uwaga
Aby można się było zalogować do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie na danego Operatora, musi być on powiązany z Pracownikiem oraz konieczne jest ustawienie haseł na poszczególnych Operatorach.
Podpięcie Pracownika do Operatora jest realizowane za pomocą przycisku [Pracownik], który znajduje się w oknie edycji Operatora. W celu przejścia do okna edycji Operatora należy uruchomić moduł Administrator systemu Comarch ERP XL, następnie z menu wybrać zakładkę [Firma/Operatorzy].Podpięcie Pracownika do Operatora
Dodatkowo do operatora można przypisać zdjęcie, które będzie widoczne w aplikacji. W tym celu należy podnieść kartę pracownika i przejść na zakładkę [Załączniki]. Kolejnym krokiem jest dodanie załącznika typu [Obraz (Zdjęcie)] i wypełnienie pola [Kod], [Nazwa] i zaimportowanie żądanego zdjęcia. W przypadku kilku zdjęć o takich samych nazwach, aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie wybierze zdjęcie najnowsze i wyświetli je jako awatar.
Dodanie załącznika
Lista praw
W systemie Comarch ERP XL zdefiniowane się następujące prawa:
Dostęp do modułu kalendarz – wyświetla w menu głównym pozycję działania oraz działania w kalendarzu wg struktury podległościowej.
Dostęp do modułu kontrahenci – wyświetla w menu głównym pozycję kontrahenci oraz kontrahentów wg struktury rejonów i podległościowej.
Dostęp do modułu rejony – wyświetla w menu głównym pozycję rejony oraz rejony wg struktury rejonów
Możliwość planowania działań – umożliwia planowanie działań z karty pracownika, kontrahenta i z kalendarza.
Dostęp do kontrahentów z rejonu „Pozostałe” – wyświetla na liście kontrahentów rejon „Pozostałe” i umożliwia podgląd WSZYSTKICH kontrahentów z tej grupy.
Dostęp do modułu pracownicy – wyświetla w menu głównym pozycję pracownicy, oraz wyświetla pracowników wg struktury podległościowej.
Możliwość potwierdzania wizyt podwładnych – umożliwia zmianę stanu wizyty pracowników podwładnych (wg struktury podległościowej) z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą.
Możliwość potwierdzania swoich wizyt – umożliwia zmianę stanu swoich wizyt z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą
Możliwość edycji wizyt potwierdzonych – umożliwia edycję wizyt potwierdzonych.
Możliwość przepinania pracowników do rejonów – umożliwia dodawanie/odpinanie/edycję opiekunów w rejonach.
Nie uwzględniaj struktury podległościowej – nie uwzględnia struktury podległościowej we wszystkich miejscach w aplikacji.
Nie uwzględniaj struktury rejonów – nie uwzględnia struktury rejonów we wszystkich miejscach w aplikacji.
Dostęp do modułu tras.
Dostęp do modułu wiadomości.
Dodawanie i edycja znaczników – umożliwia dodawanie, usuwanie i edycje znaczników.
Ustawienia Struktury podległościowej
Struktura podległościowa to zespół jednostek i przypisanych do nich pracowników. Każda firma ma do czynienia z bardziej lub mniej skomplikowaną strukturą podległościową. Struktura firmy wyświetlona jest w układzie struktury hierarchicznej (organizacyjnej) firmy. Dzięki niej użytkownik otrzymuje szczegółową informację o tym, kto komu podlega (niezależnie od struktur praw). Hierarchia podległościowa oparta jest o listę pracowników.
Podległość:
Struktura podległościowa jest reprezentowana na drzewie.
Drzewo struktury podległościowej posiada funkcjonalność prezentowania podwładnych danego kierownika i kierowników danego pracownika.
Kierownik, aby móc korzystać w pełni ze swoich praw kierowniczych powinien być podpięty w Strukturze podległościowej do odpowiedniego centrum. Dodatkowo do tego centrum powinni być przypisani również jego podwładni. Brak przypięcia Kierownika w Strukturze lub brak przypisania pracowników do odpowiedniego centrum będzie skutkować ograniczeniem dostępu – Kierownik nie będzie mieć wglądu do danych swoich podwładnych ani wpływu na ich działania. W celu umieszczenia Kierownika z Strukturze podległościowej należy w Administratorze przejść na zakładkę [Firma/Struktura Firmy/Struktura podległościowa], następnie wybrać odpowiednia grupę i dodać nowego Kierownika w zakładce [Kierownicy].
Zakładka FirmaDefiniowanie struktury podległościowejStruktura podległościowa: dodanie Kierownika
Ustawienia wystawiania Wizyt handlowych
Aby użytkownik mógł wystawiać i modyfikować Wizyty handlowe powinien mieć przypisaną taką możliwość w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy przejść do Struktury firmy, następnie wejść do trybu edycji odpowiedniej grupy, przejść na zakładkę [Dokumenty], odnaleźć dokument [WH], przejść do definicji dokumentu i zaznaczyć opcję [Wystawianie i edycja].
Dodatkowo, do oddziału mobilnego należy przypiąć wzorzec wizyty. W tym celu należy przejść do listy Oddziałów i w zakładce: Wizyty, przypiąć odpowiedni wzorzec.
Definicje dokumentu danego centrumDefinicja dokumentu: Wizyta handlowaPrzypinane wzorca wizyty
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.