Karta kontrahenta

Pasek górny na karcie kontrahenta
Karta kontrahenta składa się z trzech sekcji:
  1. Pulpit
  2. Informacje
  3. Aktywności
Przejście do konkretnej sekcji następuje po kliknięciu na Pulpit, Informacje lub Aktywności. W każdej z sekcji w górnym pasku aplikacji są dostępne:
  • ikonka , która umożliwia powrót do wcześniejszego ekranu w aplikacji
  • kod i nazwa kontrahenta

1. Sekcja Pulpit

Pulpit kontrahenta
Pulpit kontrahenta podzielony jest na pięć obszarów:
  • Najbliższe działania -  prezentowane są trzy najbliższe działania CRM oraz przycisk [Zobacz wszystkie].
Widok obszaru: Najbliższe działania
  • Ostatnie dokumenty - prezentowane są trzy ostatnie dokumenty kontrahenta oraz przycisk [Zobacz wszystkie].
Widok obszaru: Ostatnie dokumenty
  • Należności - prezentowane są należności kontrahenta oraz przycisk [Rozlicz].
Widok obszaru: Należności
  • Kaucje - prezentowana jest kwota naliczonych kaucji oraz przycisk [Rozlicz].
Widok obszaru: Kaucje
  • Sprzedaż - prezentowana jest wartość sprzedaży dla kontrahenta w ujęciu miesięcznym.
Widok obszaru: Sprzedaż
Naciśnięcie przycisku przeniesie użytkownika do okna z możliwością zmiany okresu miesięcznego na tygodniowy lub roczny.
Wartość sprzedaży kontrahenta

2. Sekcja Informacje

Informacje o kontrahencie
Informacje o kontrahencie są podzielone na siedem obszarów:
1. Dane podstawowe
  • Rodzaj kontrahenta
  • Numer NIP kontrahenta
  • Adres główny kontrahenta
2. Kontakty
  • Informacja o tym, jakie formy kontaktu posiada kontrahent.
3. Inne adresy
  • Informacja o tym, jakie adresy posiada kontrahent.
4. Zgody
  • Informacja o liczbie zgód udzielonych przez kontrahenta.
5. Informacje księgowe
  • Status kontrahenta
  • Rodzaj kontrahenta
  • Informacja o tym, czy kontrahent jest płatnikiem VAT
  • Informacja o tym, czy dokumenty wystawione na kontrahenta będą wysyłane do KSeF
  • Informacja o tym, czy kontrahent jest rolnikiem ryczałtowym
6. Płatność i realizacja
  • Dystrybutorzy/Magazyny - magazyny udostępnione dla kontrahenta
  • Towary - grupa towarów udostępniona dla kontrahenta
  • Waluta
  • Domyślna forma płatności
  • Kontrahent główny
7. Osoby kontaktowe
  • Lista osób kontaktowych danego kontrahenta
Przy każdej sekcji prezentowana jest ikonka , która umożliwia zwinięcie danej sekcji. Domyślnie każda sekcja jest rozwinięta.

3. Sekcja Aktywności

Aktywności kontrahenta
Aktywności kontrahenta podzielone są na obszary:
  • Wszystkie
  • Dzisiaj
  • Wczoraj
  • Ostatnie 7 dni
  • Ostatnie 30 dni
W poszczególnych obszarach prezentowane są informacje o:
  • wystawionych dokumentach wraz z datą, godziną i numeratorem dokumentu,
  • zaległych płatnościach wraz z numeratorem dokumentu i kwotą,
  • zrealizowanych działaniach CRM,
  • zrealizowanych czynnościach serwisowych wraz z nazwą czynności i numeratorem zlecenia serwisowego,
  • zrealizowanych dokumentach KP/KW.
W przypadku braku wystąpienia aktywności prezentowany jest poniższy ekran z komunikatem:
Brak aktywności kontrahenta

Lista kontrahentów

Po naciśnięciu na ikonę Kontrahenci zostaje wyświetlone okno składające się z sześciu zakładek:
  • Wszyscy
  • Ulubieni
  • Często
  • Ostatnie transakcje
  • Osoby kontaktowe
  • Dłużnicy
Opis poszczególnych zakładek znajduje się TUTAJ.  
Sekcja Kontrahenci
Na każdej zakładce użytkownik ma możliwość wykonania dodatkowych działań na konkretnym kontrahencie po naciśnięciu na przycisk
Opcje menu dostępne dla wybranego Kontrahenta
 

Zakładki

Po naciśnięciu na sekcję [Kontrahenci] w oknie głównym aplikacji zostaje wyświetlone okno składające się z sześciu zakładek:
  • Wszyscy
  • Ulubieni
  • Często
  • Ostatnie transakcje
  • Osoby kontaktowe
  • Dłużnicy

Lista ulubionych kontrahentów

Lista [Ulubieni] składa się z kontrahentów, którzy zostali oznaczeni przez użytkownika aplikacji jako ulubieni. Dzięki tej funkcjonalności użytkownik może wyróżnić na liście kontrahentów, do których kart chce mieć szybki dostęp. Każdy użytkownik aplikacji może sam definiować ulubionych kontrahentów. Oznaczenie kontrahenta jako „Ulubiony” Oznaczenie to możliwe jest z poziomu menu kontekstowego i jest dostępne tylko w aplikacji Comarch Mobile (nie jest synchronizowane do systemu ERP). Kontrahent „Ulubiony” będzie wyświetlony na Liście kontrahentów -> Zakładka: Ulubieni. Kontrahent oznaczony jako „Ulubiony”
Lista ulubionych Kontrahentów
Jeśli w aplikacji nie istnieje nawet jeden kontrahent oznaczony jako ulubiony, wówczas prezentowany jest komunikat: Brak kontrahentów w Ulubionych.

Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista [Często] prezentuje kontrahentów, dla których została zarejestrowana największa ilość dokumentów sprzedażowych.

Okno: Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista ostatnio kupujących kontrahentów

Lista [Ostatnie transakcje] prezentuje kontrahentów, dla których w ostatnim czasie zarejestrowano transakcje.
Okno: Lista ostatnio kupujących kontrahentów

Lista osób kontaktowych

Lista [Osoby kontaktowe] to odpowiednik książki telefonicznej, dzięki której Przedstawiciel w szybki i sprawny sposób odnajdzie interesującą go osobę i nawiąże z nią kontakt poprzez telefon, e-mail, czy SMS. Każdy z kontaktów posiada elementy informacyjne zaprezentowane na rysunku poniżej.
Lista: Osoby kontaktowe

Lista dłużników

Lista [Dłużnicy] prezentuje kontrahentów, którzy zalegają z płatnościami. Zawiera informacje o kontrahentach, kwotach przeterminowanych płatności oraz terminach, od których długi pozostają niespłacone.
Lista: Dłużnicy

Weryfikacja kontrahenta w bazach

W aplikacji Comarch Mobile w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta istnieje możliwość zweryfikowania numeru NIP kontrahenta w:
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
W celu uruchomienia funkcji weryfikacji numeru NIP kontrahenta należy w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta wybrać przycisk:   dostępny w pasku górnym. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak na rysunku poniżej:
Weryfikacja kontrahenta w bazach
Po wpisaniu numeru NIP i naciśnięciu przycisku [Sprawdź] aplikacja sprawdza czy kontrahent o wskazanym numerze NIP znajduje się w :
  • Systemie VIES
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
Uwaga
Funkcjonalność weryfikacji numeru NIP w bazie systemu VIES oraz w bazie systemu ERP wymaga dostępu do Internetu.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji kontrahenta i przy braku połączenia z Internetem
Funkcjonalność umożliwia różną konfigurację weryfikacji kontrahenta podczas dodawania:
  • Jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych systemu ERP, przycisk [Dodaj kontrahenta] jest aktywny i można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP. Formularz dodawania nowego kontrahenta zostanie automatycznie uzupełniony wcześniej wpisanym numerem NIP.
  • Blokada – jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych, przycisk [Dodaj kontrahenta] jest nieaktywny i nie można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP.
  • Jeżeli kontrahent nie został znaleziony w systemie ERP lub Comarch Mobile, przycisk [Dodaj kontrahenta] jest aktywny. Po naciśnięciu na przycisk zostanie wyświetlone okno dodawania nowego kontrahenta, w którym to zostanie automatycznie wpisany numer NIP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanAddContractorWithChecking. Więcej informacji na temat konfiguracji parametru znajduje się TUTAJ.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji numeru NIP jeśli dodanie kontrahenta o takim
samym numerze NIP zostało zablokowane
Jeżeli kontrahent zostanie odnaleziony w bazie systemu VIES/GUS i opcja Dodaj jest aktywna, wówczas po jej wybraniu automatycznie wypełnione zostaną pola z:
  • Numerem NIP
  • Nazwą
  • Adresem kontrahenta
Automatyczne wypełnienie pól podczas dodawania nowego kontrahenta
Weryfikacja numeru NIP kontrahenta jest możliwa także podczas edycji kontrahenta.
Weryfikacja numeru NIP podczas edycji karty kontrahenta
Dostępna jest również weryfikacja po numerze PESEL. Opcja weryfikacji po numerze PESEL jest wywoływana analogicznie jak w przypadku numeru NIP.
Weryfikacja kontrahenta po numerze PESEL
 

Rejestracja nowego kontrahenta

W celu rejestracji nowej karty kontrahenta w aplikacji należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk: dostępny w prawym dolnym rogu każdej z zakładek listy kontrahentów. Okno rejestracji nowego kontrahenta składa się z pól zaprezentowanych poniżej:
Rejestracja nowej karty kontrahenta
Uwaga
Pola oznaczone gwiazdką są polami wymaganymi.
Wskazówka
Za pomocą przycisku możliwa jest weryfikacja numeru NIP/PESEL dodawanego kontrahenta. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Uwaga
Informacje o rodzaju, kraju oraz danych księgowych i handlowych kontrahenta są domyślnie pobierane z systemu ERP. Istnieje możliwość ich zmiany.
W poszczególnych obszarach istnieje możliwość dodania kontaktu, adresu, osoby kontaktowej, informacji dodatkowych oraz opisu na karcie kontrahenta. W celu zapisania nowego kontrahenta należy wypełnić wszystkie wymagane pola i zaakceptować wprowadzone dane przyciskiem [Zapisz].

Dodawanie kontaktów

W sekcji: Kontakty istnieje możliwość dodania danych kontaktowych kontrahenta po naciśnięciu na przycisk [Dodaj kontakty]. Okno dodawania kontaktu zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.

Rejestracja kontaktu

Dostępne typy kontaktów to:

  • Numer telefonu
  • Adres e-mail
  • Strona internetowa
Zapisany kontakt będzie widoczny w sekcji: Kontakty. Użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj , Usuń dostępnych w menu kontekstowym kontaktu. Dodanie kolejnego kontaktu możliwe jest po ponownym naciśnięciu na przycisk [Dodaj kontakty].
Wskazówka
Użytkownik ma możliwość dodania więcej niż jednego kontaktu danego typu.

Dodawanie adresów

W sekcji: Inne adresy istnieje możliwość dodania dodatkowych adresów po naciśnięciu na przycisk [Dodaj kolejny adres]. Okno dodawania innego adresu zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno dodawania innego adresu
Dostępne typy adresów to:
  • Wysyłkowy
  • Inny
  • Korespondencyjny
Wskazówka
Użytkownik ma możliwość dodania więcej niż jednego adresu danego typu.
Zapisany adres będzie widoczny w sekcji: Inne adresy. Dodanie kolejnego adresu możliwe jest po naciśnięciu na przycisk [Dodaj kolejny adres].

Dodawanie osób kontaktowych

W sekcji: Osoby kontaktowe istnieje możliwość dodania osoby kontaktowej kontrahenta poprzez naciśnięcie przycisku [Dodaj osobę kontaktową]. Okno dodawania osoby kontaktowej zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno dodawania osoby kontaktowej
Rodzaje definiowane są w systemie ERP.

Po naciśnięciu przycisku [Dodaj kontakty] istnieje możliwość dodania danych kontaktowych osoby. Dostępne typy kontaktów to:

  • Numer telefonu
  • Adres e-mail
  • Strona internetowa
Wskazówka
Użytkownik ma możliwość dodania więcej niż jednego kontaktu danego typu.
Zapisana osoba kontaktowa będzie widoczna w sekcji: Osoby kontaktowe. Dodanie kolejnej osoby kontaktowej możliwe jest po naciśnięciu na przycisk [Dodaj osobę kontaktową]. Osoby kontaktowe widoczne są również z poziomu sekcji Kontrahenci na zakładce: Osoby kontaktowe.

Dodawanie informacji dodatkowych

W sekcji: Informacje dodatkowe istnieje możliwość dodania informacji dodatkowych poprzez naciśnięcie przycisku [Dodaj informację dodatkową]. Okno dodawania informacji dodatkowych zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno dodawania informacji dodatkowych
Po wybraniu informacji dodatkowej i naciśnięciu przycisku [Zapisz] pojawi się okno umożliwiające uzupełnienie lub wybór wartości informacji dodatkowej.
Okno dodawania/wyboru wartości informacji dodatkowej
Zapisana informacja dodatkowa będzie widoczna w sekcji: Informacje dodatkowe. Użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj , Usuń dostępnych w menu kontekstowym kontaktu. Dodanie kolejnej informacji dodatkowej możliwe jest po naciśnięciu na przycisk [Dodaj informację dodatkową].

Dodawanie opisu

W sekcji: Opis istnieje możliwość dodania opisu poprzez naciśnięcie przycisku [Dodaj opis]. Okno dodawania opisu zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Okno dodawania opisu
Zapisany opis będzie widoczny w sekcji: Opis. Użytkownik może modyfikować wprowadzoną treść poprzez ponowne naciśnięcie na przycisk [Dodaj opis].

Edycja kontrahenta

Edycja karty kontrahenta jest możliwa po wybraniu opcji Edytuj kontrahenta dostępnej w menu kontekstowym, które otwierane jest po naciśnięciu przycisku . Przycisk ten znajduje się przy każdym kontrahencie na liście kontrahentów.
Opcja Edytuj kontrahenta w menu kontekstowym
Wybór opcji Edytuj kontrahenta pozwala na pełną edycję karty kontrahenta. Edytując kartę kontrahenta użytkownik może dokonać zmiany w każdej sekcji:
  • Informacje podstawowe
  • Kontakty
  • Adres
  • Inne adresy
  • Informacje księgowe
  • Płatność i realizacja
  • Osoby kontaktowe
  • Informacje dodatkowe
  • Opis
[/su_list]
Edycja kontrahenta
W poszczególnych obszarach istnieje możliwość dodania nowego kontaktu, adresu, osoby kontaktowej, informacji dodatkowej oraz opisu na karcie kontrahenta. Instrukcja dodawania poszczególnych elementów na karcie kontrahenta znajduje się TUTAJ.