Monitorowanie

Konfiguracja systemu na potrzeby aplikacji Comarch Mobile Monitorowanie

Przygotowanie Microsoft Internet Information Services (IIS)

Aby możliwe było poprawne zainstalowanie aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy się upewnić, iż na stanowisku jest zainstalowany komponent [Narzędzia obsługi skryptów  w usługach IIS]. W tym celu wchodzimy w Panel Sterowania/ Programy i uruchamiamy okno dodawania/usuwania funkcji systemu Windows.
Konfiguracja elementów IIS

IIS w wersji 8

Uruchamiamy [Menedżer Serwera] (Server Manager), wskazujemy pozycję [Dashboard] i klikamy opcję dodania funkcji i opcji [Add roles and features].
Menadżer serwera
W oknie wyboru typu instalacji zaznaczamy opcję konfiguracji serwera („Role-based or feature-based installation”) i przechodzimy Dalej. W kolejnym oknie wybieramy serwer i klikamy Dalej. Następnie wskazujemy komponenty, które powinny zostać zainstalowane:
  • Application Server -> .NET Framework 4.7.2 lub wyższy
  • Web Server (IIS) -> Web Server
  • Web Server (IIS) -> Management Tools (wszystkie opcje)
Konfiguracja IIS 8

Czynności końcowe

IIS w wersji 7 i 8

Uwaga
Jeżeli na Tożsamości puli aplikacji mamy ustawionego domyślnego użytkownika, wówczas musimy do SQL dodać login IIS APPPOOL\MobileManagementPool
Po zakończeniu instalacji przechodzimy do [Narzędzi administracyjnych systemu Windows]  Usługi  i aplikacje/ Menedżer internetowych usług informacyjnych. W oknie [Połączenia] rozwijamy Witryny [Default Web Site]. Klikamy prawym przyciskiem myszy na witrynie [MobileManagement] i z menu kontekstowego wybieramy [Zarządzaj aplikacją] i [Przeglądaj].
Przeglądanie witryny Portalu
Powinna pojawić się strona logowania Portalu.
Strona logowania Portalu

Konfiguracja SSL na serwerze IIS

Instalacja certyfikatu SSL na wersji 7 IIS

Aby dodać certyfikat należy otworzyć menadżera IIS, następnie z menu [Połączenia] po lewej stronie wybrać nazwę serwera. W widoku funkcji, w sekcji IIS konieczne jest wybranie funkcji [Certyfikaty serwera] (kliknąć dwukrotnie). W menu [Akcje] po prawej stronie należy wybrać opcję importowania certyfikatu (plik pfx) lub ukończenia żądania certyfikatu (plik cer) w zależności od formatu posiadanego pliku.
Dodawanie certyfikatu SSL
Po dodaniu certyfikatu z menu po lewej wybieramy [Default Web Site], a następnie z menu [Akcje] po prawej [Powiązania...] Jeżeli na liście brakuje wpisu o typie https, należy go dodać, klikając na [Dodaj]i wybrać typ [https], adresy IP – wszystkie nieprzypisane, port 443. Z listy [Certyfikat SSL] wybrać dodany wcześniej certyfikat i zatwierdzić klikając [OK].
Uwaga
Należy upewnić się, że menadżer wyświetla Widok funkcji - po kliknięciu prawym przyciskiem na węzeł serwera w menu powinna pojawić się opcja: Przełącz do widoku zawartości.
Uwaga
Do korzystania z Certyfikatu SSL zaleca się korzystanie z domyślnego dla https portu 443.

Ustawienie wymagalności połączenia SSL

Aby serwer wymagał bezpiecznego połączenia dla aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy rozwinąć [Default Web Site] z listy po lewej i wybrać stronę z aplikacją. W widoku funkcji kliknąć dwukrotnie [Ustawienia protokołu SSL] w sekcji IIS i zaznaczyć [Wymagaj protokołu SSL]. Ustawienia kończymy klikając akcję [Zastosuj] po prawej stronie.
Ustawienie wymagalności bezpiecznego połączenia SSL

Włączenie automatycznego przekierowania z HTTP do HTTPS

Uwaga
Do ustawienia przekierowania do HTTPS niezbędne jest zaznaczenie: Wymagania protokołu SSL.
Aby włączyć automatyczne przekierowanie z protokołu HTTP do HTTPS należy z drzewa konsoli rozwinąć [Web Sites], kliknąć na stronie Mobile Zarządzanie i w sekcji IIS na liście funkcji dwukrotnie kliknąć na [Strony błędów]. Jeżeli na liście nie ma wpisu dla błędu 403.4, należy go dodać (akcja [Dodaj] z prawej strony). W wyświetlonym oknie należy wpisać kod stanu 403.4, jako akcję odpowiedzi wybrać [Odpowiedz przy użyciu przekierowania 302]. Jako bezwzględny adres URL wpisać adres strony z Comarch Mobile Zarządzanie poprzedzony https://.
Włączenie automatycznego przekierowania
Aby przekierowanie działało dla przeglądarki uruchamianej lokalnie na serwerze, należy jeszcze, w widoku listy [Stron błędów], kliknąć na [Edytuj ustawienia funkcji]… po prawej stronie i w oknie dialogowym wybrać przycisk radio [Strony błędów niestandardowych].
Przykład
Poprawne adresy stron szyfrowanych: https://123.123.123.123/MobileManagement lub https://moja.domena.pl/MobileManagement. Aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie oparty jest o mapy Google. Z tego powodu do poprawnego wyświetlanie map, wymagane jest zarejestrowanie w Comarch domeny, w której używana jest aplikacja.
Uwaga
Aby korzystać z bezpiecznego połączenia w aplikacji mobilnej Comarch Mobile Monitorowanie wymagane jest posiadanie certyfikatu zaufanego. Listę urzędów wystawiających certyfikaty zaufane można znaleźć w ustawieniach systemu Android w zakładce Bezpieczeństwo.

Konfiguracja systemu Comarch ERP XL na potrzeby aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie

Aby aplikacja Comarch Mobile Monitorowanie poprawnie współpracowała z Comarch ERP XL, konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu Comarch ERP XL.

Zmiany na Operatorze i Pracowniku

Kolejnym krokiem jest nadanie roli odpowiedniemu pracownikowi i podpięcie go do operatora. W Comarch ERP XL wyróżnia się 2 role dla pracownika, które realizują dostęp do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie z odpowiednimi prawami:
  • [Zarządzanie]Pracownik
    • Dostęp do modułu kalendarz
    • Dostęp do modułu kontrahenci
    • Dostęp do modułu rejony
    • Możliwość planowania działań
  • [Monitorowanie]Pracownik
    • Dostęp do modułu tras
    • Dostęp do modułu wiadomości
Pozostałe prawa, opisane TUTAJ, dotyczą tylko i wyłącznie funkcjonalności modułu Monitorowanie dodanej do aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie. W celu nadania roli odpowiedniemu pracownikowi należy przejść na Kartę pracownika [Administrator/Firma/Pracownicy]. Następnie należy odnaleźć danego pracownika, przejść do zakładki [Role] i przypisać odpowiednią rolę do pracownika.
Wyszukiwanie Pracownika
Nadanie roli pracownikowi
Uwaga
Aby można się było zalogować do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie na danego Operatora, musi być on powiązany z Pracownikiem oraz konieczne jest ustawienie haseł na poszczególnych Operatorach.
Podpięcie Pracownika do Operatora jest realizowane za pomocą przycisku [Pracownik], który znajduje się w oknie edycji Operatora. W celu przejścia do okna edycji Operatora należy uruchomić moduł Administrator systemu Comarch ERP XL, następnie z menu wybrać zakładkę [Firma/Operatorzy].
Podpięcie Pracownika do Operatora
Dodatkowo do operatora można przypisać zdjęcie, które będzie widoczne w aplikacji. W tym celu należy podnieść kartę pracownika i przejść na zakładkę [Załączniki]. Kolejnym krokiem jest dodanie załącznika typu [Obraz (Zdjęcie)] i wypełnienie pola [Kod], [Nazwa] i zaimportowanie żądanego zdjęcia. W przypadku kilku zdjęć o takich samych nazwach, aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie wybierze zdjęcie najnowsze i wyświetli je jako awatar.
Dodanie załącznika

Lista praw

W systemie Comarch ERP XL zdefiniowane się następujące prawa:
  • Dostęp do modułu kalendarz – wyświetla w menu głównym pozycję działania oraz działania w kalendarzu wg struktury podległościowej.
  • Dostęp do modułu kontrahenci – wyświetla w menu głównym pozycję kontrahenci oraz kontrahentów wg struktury rejonów i podległościowej.
  • Dostęp do modułu rejony – wyświetla w menu głównym pozycję rejony oraz rejony wg struktury rejonów
  • Możliwość planowania działań – umożliwia planowanie działań z karty pracownika, kontrahenta i z kalendarza.
  • Dostęp do kontrahentów z rejonu „Pozostałe” – wyświetla na liście kontrahentów rejon „Pozostałe” i umożliwia podgląd WSZYSTKICH kontrahentów z tej grupy.
  • Dostęp do modułu pracownicy – wyświetla w menu głównym pozycję pracownicy, oraz wyświetla pracowników wg struktury podległościowej.
  • Możliwość potwierdzania wizyt podwładnych – umożliwia zmianę stanu wizyty pracowników podwładnych (wg struktury podległościowej) z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą.
  • Możliwość potwierdzania swoich wizyt – umożliwia zmianę stanu swoich wizyt z niepotwierdzonej na potwierdzoną/odrzuconą
  • Możliwość edycji wizyt potwierdzonych – umożliwia edycję wizyt potwierdzonych.
  • Możliwość przepinania pracowników do rejonów – umożliwia dodawanie/odpinanie/edycję opiekunów w rejonach.
  • Nie uwzględniaj struktury podległościowej – nie uwzględnia struktury podległościowej we wszystkich miejscach w aplikacji.
  • Nie uwzględniaj struktury rejonów – nie uwzględnia struktury rejonów we wszystkich miejscach w aplikacji.
  • Dostęp do modułu tras.
  • Dostęp do modułu wiadomości.
  • Dodawanie i edycja znaczników – umożliwia dodawanie, usuwanie i edycje znaczników.

Ustawienia Struktury podległościowej

Struktura podległościowa to zespół jednostek i przypisanych do nich pracowników. Każda firma ma do czynienia z bardziej lub mniej skomplikowaną strukturą podległościową. Struktura firmy wyświetlona jest w układzie struktury hierarchicznej (organizacyjnej) firmy. Dzięki niej użytkownik otrzymuje szczegółową informację o tym, kto komu podlega (niezależnie od struktur praw). Hierarchia podległościowa oparta jest o listę pracowników. Podległość:
  • Struktura podległościowa jest reprezentowana na drzewie.
  • Drzewo struktury podległościowej posiada funkcjonalność prezentowania podwładnych danego kierownika i kierowników danego pracownika.
Kierownik, aby móc korzystać w pełni ze swoich praw kierowniczych powinien być podpięty w Strukturze podległościowej do odpowiedniego centrum. Dodatkowo do tego centrum powinni być przypisani również jego podwładni. Brak przypięcia Kierownika w Strukturze lub brak przypisania pracowników do odpowiedniego centrum będzie skutkować ograniczeniem dostępu – Kierownik nie będzie mieć wglądu do danych swoich podwładnych ani wpływu na ich działania. W celu umieszczenia Kierownika z Strukturze podległościowej należy w Administratorze przejść na zakładkę [Firma/Struktura Firmy/Struktura podległościowa], następnie wybrać odpowiednia grupę i dodać nowego Kierownika w zakładce [Kierownicy].
Zakładka Firma
Definiowanie struktury podległościowej
Struktura podległościowa: dodanie Kierownika

Ustawienia wystawiania Wizyt handlowych

Aby użytkownik mógł wystawiać i modyfikować Wizyty handlowe powinien mieć przypisaną taką możliwość w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy przejść do Struktury firmy, następnie wejść do trybu edycji odpowiedniej grupy, przejść na zakładkę [Dokumenty], odnaleźć dokument [WH], przejść do definicji dokumentu i zaznaczyć opcję [Wystawianie i edycja]. Dodatkowo, do oddziału mobilnego należy przypiąć wzorzec wizyty. W tym celu należy przejść do listy Oddziałów i w zakładce: Wizyty, przypiąć odpowiedni wzorzec.
Definicje dokumentu danego centrum
Definicja dokumentu: Wizyta handlowa
Przypinane wzorca wizyty

Obsługa aplikacji Comarch Mobile Monitorowanie

Rejestracja pozycji GPS

Aby było możliwe rejestrowanie pozycji GPS urządzenie, na którym uruchomiona jest aplikacja, powinno posiadać moduł GPS. Rejestracja rozpoczyna się po naciśnięciu przycisku [Rozpocznij] w dolnym pasku aplikacji. Po włączeniu rejestracji na belce informacyjnej w dolnej części okna pojawia się informacja: Rejestrowanie trasy włączone. W celu przesłania zebranych pozycji GPS do centrali firmy wymagany jest dostęp do Internetu poprzez WI-FI lub mobilny Internet. Zebrane pozycje GPS mogą być przesyłane:
  • Na bieżąco – w tym celu urządzenie powinno mieć włączony tryb sieci danych;
  • Okresowo – w sytuacjach, w których pracownik nie ma włączonego trybu transmisji danych na stałe, tylko włącza go co jakiś czas lub utraci połączenie z Internetem. Wówczas pozycje GPS będą rejestrowane w bazie urządzania, ale przesyłane do centrali wtedy, gdy pracownik uzyska dostęp do Internetu.
Uwaga
W celu rejestracji trasy, konieczne jest włączenie modułu GPS na urządzeniu.

Wiadomości

Uwaga
Aby była możliwość korzystania z modułu wiadomości konieczne jest posiadanie licencji na aplikacje Comarch Mobile Sprzedaż + Monitorowanie.
Jeżeli na telefonie użytkownika zainstalowana jest aplikacja Comarch Mobile Monitorowanie w menu głównym aplikacji Comarch Mobile pojawia się dodatkowy kafel Wiadomości.
Widok z menu głównego: Wiadomości
Po wyborze kafla Wiadomości użytkownik zostaje przeniesiony do komunikatora. Komunikator składa się z dwóch zakładek:
  • Kontakty,
  • Wiadomości.

Zakładka: Kontakty

Zakładka [Kontakty] prezentuje, posortowaną alfabetycznie, listę pracowników posiadających dostęp do komunikatora.
Uwaga
Aby użytkownik posiadał dostęp do komunikatora konieczne jest dodanie odpowiednich praw na karcie pracownika. Dodawanie praw na karcie pracownika zostało opisane TUTAJ.
Zakładka: Kontakty
Menu kontekstowe z dodatkowymi opcjami zostało zaprezentowane poniżej:
Menu dostępne z poziomu paska górnego aplikacji Comarch Mobile Monitorowanie
Po wybraniu opcji [Odśwież] następuje synchronizacja aplikacji z serwerem. Podczas synchronizacji aktualizowana jest lista kontaktów oraz znaczników. Wybór opcji [Ustawienia] przenosi użytkownika do ustawień aplikacji Comarch Mobile Monitorowanie. Opcja [Wyloguj] powoduje wylogowanie użytkownika z aplikacji mobilnej. Jeżeli użytkownik rejestruje trasę po wylogowaniu z aplikacji rejestracja zostanie automatycznie przerwana.

Określanie statusu

Użytkownik z poziomu aplikacji mobilnej może w czasie rejestrowania trasy dodawać niestandardowe znaczniki. Znaczniki niestandardowe inaczej statusy, dodaje się poprzez naciśnięcie na pasku górnym aplikacji przycisku [Określ status]. Wybór wspomnianej opcji podnosi listę znaczników niestandardowych.
Okno: Określ status
Uwaga
Opis definiowania znaczników niestandardowych znajduje się TUTAJ.
Aby dodać status na rejestrowanej trasie należy wybrać go z listy w wybranym momencie. Jeżeli rejestrowanie trasy jest włączone w momencie dodawania statusu, wówczas punkt będzie nadany w bieżącej lokalizacji. W przeciwnym przypadku przyjmie lokalizację ostatnio zarejestrowanego punktu na trasie.
Uwaga
Aby możliwe było określenie statusu na trasie konieczne jest włączenie modułu GPS.
Jeżeli cała operacja określania statusu przebiegnie poprawnie, pojawi się komunikat „Status został poprawnie ustawiony”, a wybrany znacznik pojawi się na trasie użytkownika.

Zakładka: Wiadomości

Zakładka [Wiadomości] prezentuje posortowaną chronologicznie (od najnowszej daty i godziny) listę rozmów prowadzonych przez zalogowanego operatora.
Okno Wiadomości
Lista zawiera wiadomości zarówno od pojedynczych pracowników jak i rozmowy grupowe. W przypadku rozmów grupowych lista uczestników rozmowy wyświetlana jest w oknie Wiadomości w postaci nazwisk. Jeżeli nie ma możliwości wyświetlenia wszystkich nazwisk na liście, dodawana jest informacja liczbowa o ilości pozostałych rozmówców. Na zakładce [Wiadomości] istnieje możliwość wyszukiwanie rozmów na liście poprzez wpisanie imienia bądź nazwiska pracownika będącego uczestnikiem rozmowy bądź fragmentu treści wiadomości zawierającej się w rozmowie.
Czyszczenie wartości filtra
Aby usunąć treść wpisaną w okno filtra należy nacisnąć przycisk usuwania treści zaznaczony powyżej. Jeżeli użytkownik posiada nieprzeczytaną wiadomość w rozmowie, informacja na ten temat pojawi się zarówno na zakładce [Kontakty], jak i zakładce [Wiadomości].
Nieprzeczytana wiadomość

Okno rozmowy

Aby napisać wiadomość do wybranego pracownika należy nacisnąć w sekcję z jego imieniem i nazwiskiem, otwarte zostanie wtedy okno rozmowy zaprezentowane poniżej:
Okno rozmowy
Po wpisaniu treści wiadomości należy nacisnąć przycisk wyślij wiadomość lub wybrać przycisk wyślij dostępny w prawym dolnym rogu  dedykowanej klawiatury. Podobnie jak w przypadku wartości filtra, również w oknie wiadomości istnieje możliwość szybkiego wyczyszczenia wpisanej treści lub podyktowania treści korzystając z rejestratora dźwięku.

Rozmowa grupowa

W aplikacji istnieje możliwość tworzenia rozmów grupowych. Aby dodać rozmowę grupową należy najpierw podnieść rozmowę z jedną osobą a następnie nacisnąć przycisk dostępny po lewej stronie ekranu rozmowy.
Tworzenie rozmowy grupowej
Po dokonaniu wyboru uczestników rozmowy grupowej należy ponownie nacisnąć przycisk po prawej stronie listy, nastąpi wtedy powrót do okna rozmowy. Aby rozmowa grupowa została utworzona konieczne jest wpisanie treści i wysłanie jej, w przeciwnym razie po przejściu na inną zakładkę rozmowa nie zostanie zapisana.

Instalacja i uruchomienie aplikacji Monitorowanie na urządzeniu mobilnym

Po zainstalowaniu aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż automatycznie powinna rozpocząć się instalacja Monitorowania. W przypadku, gdy użytkownik anuluje lub przerwie instalację Comarch Mobile może ją wywołać poprzez ponowne kliknięcie na przycisk [Sprawdź aktualizację]. Użytkownik ma możliwość uruchomienia Comarch Mobile Monitorowanie na urządzeniu przy użyciu pliku [Tracking.apk]. Plik ten znajduje się domyślnie w lokalizacji: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Aplikacja mobilna. W przypadku aplikacji Comarch Monitorowanie instalacja przebiega bez konieczności konfiguracji ustawień. Po zainstalowaniu się aplikacji na urządzeniu mobilnym powinno pojawić się okno logowania jak poniżej:
Logowanie do aplikacji
Ostatnią czynnością, jaka musi zostać wykonana przed zalogowaniem się jest wybór adresu serwera, do którego będzie łączyć się operator. Po naciśnięciu przycisku [Ustawienia] pojawi się okno, w którym należy wybrać wpis [Adres serwera] i uzupełnić go odpowiednim adresem.
Uwaga
Adres, który użytkownik podaje jako Adres serwera powinien być taki sam jaki wpisywany jest w przeglądarce np.: http://comarch.pl/MobileManagement/.
Po wykonaniu powyższych czynności można wyjść z okna ustawień (przycisk [Powrót] na urządzeniu) i zalogować się do aplikacji.

Tymczasowa blokada logowania

Po pięciu nieudanych próbach logowania nastąpi tymczasowa blokada logowania do Comarch Mobile Monitorowanie oraz Comarch Mobile Zarządzanie. Użytkownik zostanie poinformowany o tym odpowiednim komunikatem.
Komunikat informujący o tymczasowej blokadzie logowania

Dodatkowe opcje konfiguracyjne Monitorowania

Opcja [Wykonania backup bazy danych], umożliwia wykonanie kopii zapasowej bazy danych, która zostanie zapisana na karcie pamięci urządzenia z możliwością jej późniejszego przeglądania i kopiowania. Po wciśnięciu przycisku, baza zostanie zapisana na karcie pamięci urządzenia pod nazwą fleet.backup.sqlite.
  • Bezpiecznie połączenie – zaznaczenie tej opcji powoduje wyłączenie bezpiecznego, szyfrowanego połączenia protokołem SSL.
  • Adres serwera – pole, w którym należy podać adres URL serwera, uzyskany od administratora systemu Comarch Mobile. Adres powinien zawierać nazwę protokołu (http lub https), nazwę hosta oraz ścieżkę dostępu do katalogu, w którym znajduje się aplikacja na serwerze. Poszczególne elementy muszą być rozdzielone znakiem prawego ukośnika (z ang. slash). Konieczne jest też umieszczenie tego znaku na końcu adresu.
  • Powiadomienie GPS – zaznaczenie tej opcji spowoduje wyświetlenie komunikatu o konieczności włączenia modułu GPS, przy próbie uruchomienia rejestratora tras, w przypadku, gdy ten moduł jest wyłączony na urządzeniu.
  • Powiadomienia audio – zaznaczenie opcji spowoduje odtwarzanie sygnałów dźwiękowych w momencie otrzymania wiadomości od innych użytkowników.
  • Wibracje – zaznaczenie opcji powoduje wibrację telefonu w momencie otrzymania wiadomości od innych operatorów.

Ustawienia

Opcja Monitorowanie - Ustawienia jest widoczna tylko w przypadku, gdy na urządzeniu zainstalowana jest aplikacja Monitorowanie.
Uwaga
W celu korzystania z modułu ‘wiadomości’ konieczne jest posiadanie licencji na aplikacje Comarch Mobile Sprzedaż oraz Comarch Mobile Monitorowanie.
Opcja dostępna na pasku górnym -  [Wykonaj backup bazy danych], umożliwia utworzenie kopii zapasowej mobilnej bazy danych, która zostanie zapisana na karcie pamięci urządzenia z możliwością jej późniejszego przeglądania i kopiowania. Po wciśnięciu przycisku, baza zostanie zapisana na karcie pamięci urządzenia pod nazwą fleet_backup.sqlite.  - Wykonaj backup bazy danych
  • Adres serwera – pole, w którym należy podać adres URL serwera, uzyskany od administratora systemu Comarch Mobile. Adres powinien zawierać nazwę protokołu (http lub https), nazwę hosta oraz ścieżkę dostępu do katalogu, w którym znajduje się aplikacja na serwerze. Poszczególne elementy muszą być rozdzielone znakiem prawego ukośnika (z ang. slash). Konieczne jest też umieszczenie tego znaku na końcu adresu. Przykład: https://123.123.123.123/MobileManagement/ lub https://moja.domena.pl/MobileManagement/
  • Bezpieczne połączenie – zaznaczenie opcji spowoduje automatyczną zmianę protokołu adresu serwera z http na https.
  • Powiadomienie GPS – zaznaczenie tej opcji spowoduje wyświetlenie komunikatu o konieczności włączenia modułu GPS, przy próbie uruchomienia rejestratora tras, w przypadku, gdy ten moduł jest wyłączony na urządzeniu.
  • Powiadomienia audio – zaznaczenie opcji spowoduje odtwarzanie sygnałów dźwiękowych w momencie otrzymania wiadomości od innych użytkowników.
  • Wibracje – zaznaczenie opcji powoduje wibrację telefonu w momencie otrzymania wiadomości od innych operatorów.