W aplikacji Comarch Mobile możliwa jest rejestracja dokumentu Reklamacja Sprzedaży (RLS). Ten typ dokumenty służy rejestrowaniu reklamacji zgłoszonych przez odbiorców towaru.
Reklamację sprzedaży można dodać, podobnie jak inne dokumenty, z poziomu karty kontrahenta i listy dokumentów.
Rejestracja dokumentu RLS składa się z następujących etapów:
Wybór elementu z poziomu listy towarów,
Określenie warunków reklamacji,
Zatwierdzenie dokumentu.
Zakładka Towary
Pierwsza zakładka [Towary] nieco różni się od tej dostępnej w przypadku innych dokumentów. Po pierwsze, na liście prezentowane są wszystkie towary dostępne w magazynie (niezależnie od wprowadzonych ograniczeń dostępności towarów dla kontrahenta). Ponadto na liście nie są prezentowane stany magazynowe towaru oraz jego ceny.
Zakładka Towary (Dokument RLS) przed i po dodaniu towaru
Filtr: Dokument
Aplikacja Comarch Mobile umożliwia zarówno zareklamowanie całego dokumentu, jak i poszczególnych jego pozycji. Aby zareklamować cały dokument konieczne jest wykorzystanie filtra [Dok. Kontrahenta].
Filtr: Dokument kontrahenta
Po dokonaniu wyboru filtra [Dok. Kontrahenta] ukaże się lista wszystkich dokumentów handlowych (FS, PA, WZ) zarejestrowanych na danego kontrahenta, zarówno przez Przedstawiciela Handlowego, jak i w innych oddziałach (o ile włączona jest opcja pobierania dokumentów z centrali). Przy każdej pozycji podany będzie numer dokumentu, data wystawienia, jego wartość netto i brutto i ilość pozycji.
Filtr Dokument – widok listy dokumentów
Po wskazaniu żądanego dokumentu lista towarów zostanie zawężona wyłącznie do tych, które znajdowały się na reklamowanym dokumencie.
Odfiltrowana lista elementów z dokumentu historycznego
Kolorem fioletowym prezentowane są szczegóły poszczególnych elementów, takie jak ich wartość i sprzedana ilość. Przedstawiciel handlowy może w tym momencie zareklamować poszczególne pozycje, poprzez kliknięcie w nie i wypełnienie odpowiednich pól lub wykonać tę czynność automatycznie dla wszystkich elementów, korzystając z opcji dodawania seryjnego.
Okno edycji pozycji reklamacji
Po dokonaniu wyboru towaru z listy następuje podniesienie okna edycji pozycji reklamacji, pokazane na poniższym zrzucie:
Okno edycji pozycji reklamacjiŻądanie reklamującegoStatus realizacji
Użytkownik może określić także status realizacji, który domyślnie ustawiony jest na status: Rozpatrywana oraz uzupełnić przyczynę reklamacji.
Każdy element dokumentu reklamacji sprzedaży można powiązać ze wskazanym dokumentem historycznym (przy czym nie jest to konieczne).
Powiązania można dokonać na dwa sposoby:
Wpisując konkretną wartość np. FS-10/16/MOB1 w pole tekstowe.
Wybierając przycisk [Dokument]. Po naciśnięciu przycisku podniesiona zostanie lista dokumentów historycznych powiązanych z danym kontrahentem, na których znajduje się reklamowany towar.
Wybór dokumentu z listy skutkuje powiązaniem elementu reklamacji z konkretnym dokumentem. Aby usunąć powiązanie elementu reklamacji z dokumentem należy przytrzymać dłużej przycisk.
Zakładka: Koszyk
Elementy dodane do koszyka podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów można zmodyfikować, skopiować, usunąć, wyświetlić szczegóły towaru.
Uwaga
Opcja [Kopiuj] jest dostępna, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu w systemie Comarch ERP XL został zaznaczony parametr dotyczący powielania pozycji na [Zezwalaj]. Zdjęcia będące powiązane z konkretnym elementem realizacji nie są kopiowane.
Koszyk – dokument RLS
Z poziomu koszyka, do którego została dodana pozycja reklamacji można odczytać następujące informacje:
Numer dokumentu powiązanego z elementem reklamacji (jeżeli takie powiązanie występuje),
Status reklamacji,
Żądanie reklamującego (zielona czcionka),
Przyczynę reklamacji (jeżeli została podana).
Seryjne dodawanie towarów do koszyka (RLS)
Podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z poziomu listy towarów wybrać przycisk: Menu dostępny na urządzeniu, a następnie przycisk: . Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie oraz wybrać żądanie reklamującego.
Okno dodawania seryjnego
Zmiana statusu RLS
Po zatwierdzeniu dokumentu RLS i synchronizacji, w systemie następuje realizacja dokumentu reklamacji. Po wykonanej synchronizacji w Comarch Mobile aktualizuje się status reklamacji na pozycjach dokumentu oraz na nagłówku. Jeżeli pozycje mają różne statusy to status reklamacji na całym dokumencie odpowiada najwcześniejszemu (najniższemu) statusowi którejkolwiek z pozycji tego dokumentu.
Zmiana statusu reklamacji na pozycjachStatus reklamacji całego dokumentu odpowiadający najniższemu statusowi
Pola oznaczone symbolem są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku.
Po naciśnięcie przycisku: na pozycji dokumentu RLS zostają wyświetlone wszystkie etapy realizacji danej pozycji. Jeżeli jednym z etapów realizacji pozycji było: „Wydanie nowego towaru (FS)” i operator mobilny ma włączoną synchronizację dokumentów z centrali wówczas istnieje możliwość podglądu zarejestrowanego dokumentu sprzedaży, poprzez naciśnięcie przycisku: .
Szczegóły realizacji dokumentu RLS
Na liście dokumentów kontrahenta oraz z poziomu kafelka Dokumenty informacje o statusie reklamacji prezentowane są jak poniżej:
Prezentacja informacji o statusie dokumentu RLS na liście dokumentów
Oferta Sprzedaży (OS)
Oferta Sprzedaży jest dokumentem odzwierciedlający początkowe stadium procesu sprzedaży, często stosowany w przypadku całkiem nowych lub niezdecydowanych na konkretną ofertę Klientów. OS to dokument handlowy przedstawiający warunki proponowanej sprzedaży towarów lub usług. Zawiera m.in. informacje o towarach, cenach, dostępności, terminach realizacji oraz warunkach płatności. Jest dokumentem niewiążącym – stanowi propozycję dla klienta i może być podstawą do dalszych negocjacji lub złożenia zamówienia.
Definiowanie opisu na Ofercie SprzedażyLista [Towary] na Ofercie SprzedażyDodawanie towarów do koszyka w Ofercie SprzedażyNagłówek dokumentu OS
Określanie daty ważności OS
Istnieje możliwość określenia daty ważności Oferty Sprzedaży. Na nagłówku OS dostępne jest pole: Data ważności, w którym użytkownik może:
wskazać konkretną datę poprzez wybór z kalendarza,
zdefiniować własną listę wartości z konkretnymi interwałami jak np. 1 tydzień, 1 miesiąc, które dostępne będą po wybraniu opcji: . Po wskazaniu danej wartości z listy, data ważności oferty zostanie ustawiona zgodnie z wybranym przedziałem czasu. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Określenie daty ważności oferty sprzedaży
Zamówienie Sprzedaży (ZS)
Po wybraniu ZS na liście dokumentów, w aplikacji wyświetli się lista towarów. Do koszyka możemy dodać towary, które są dostępne na magazynie mobilnym oraz takie, które mają stany zerowe.
Dodawanie towarów do koszyka dokumentu ZS
Wystawianie zamówień sprzedaży pomimo wstrzymanych transakcji dla kontrahenta
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość wystawiania dokumentu ZS (Zamówienie Sprzedaży) dla kontrahenta, który jednocześnie ma zablokowane wystawianie pozostałych dokumentów (FS, PA, WZ i WM). Konfiguracja tej funkcjonalności została opisana TUTAJ.
Pobieranie zamówień w buforze oraz umożliwienie zatwierdzania lub anulowania zamówień z systemu Comarch ERP XL
Możliwe jest pobieranie z systemu Comarch ERP XL niepotwierdzonych dokumentów ZS z centrali. Jeśli taki dokument zostanie pobrany z systemu Comarch ERP XL, zostaje uniemożliwione edytowanie go z poziomu systemu Comarch ERP XL.
Aby użytkownik mógł pobrać dokument wystawiony w systemie XL, należy w ustawieniach aplikacji zaznaczyć opcję [Pobieraj dokumenty z centrali] oraz wybrać ilość dni wstecz.
Opcja pobierania dokumentów z systemu z określeniem ilości dni wstecz
Aby użytkownik mógł korzystać z tej funkcji należy dokonać odpowiedniej konfiguracji opisanej TUTAJ. Niepotwierdzone dokumenty ZS pobrane z systemu Comarch ERP XL są wyświetlane na liście dokumentów danego kontrahenta.
Lista dokumentów kontrahenta
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż można edytować, zatwierdzać oraz odrzucać zamówienia sprzedaży pobrane z Systemu ERP XL.
Wybór edycji dokumentu ZSLista dokumentów kontrahenta potwierdzonych i odrzuconych w Comarch Mobile
W przypadku odrzucenia dokumenty ZS należy podać powód odrzucenia. Dokumenty ZS, które zostały odrzucone, ale jeszcze nie nastąpiła ich synchronizacja do systemu Comarch ERP XL, można przywrócić do edycji.
Powód odrzucenia dokumentu ZSPrzywrócenie dokumenty ZS
Możliwość modyfikacji zamówień pobranych z systemu Comarch ERP XL
Istnieje możliwość edycji niepotwierdzonych zamówień pobranych z systemu Comarch ERP XL. Konfiguracja tej funkcjonalności jest opisana TUTAJ.
Dokument zsynchronizowany z systemu Comarch ERP XL może zostać zmodyfikowany, poprzez rozwinięcie menu, klikając na strzałkę po prawej stronie wybranego dokumentu.
Rys 513. Rozwinięcie menu oraz wybór opcji Edytuj
Istnieje możliwość edycji dokumentu zarówno na małej kalkulacji, jak i na pełnej.
Rys 514. Edycja dokumentu na małej kalkulacji
Po dokonaniu modyfikacji dokumentu istnieje możliwość potwierdzenia tego dokumentu w aplikacji.
Zatwierdzenie zmodyfikowanego dokumentu w aplikacji Comarch Mobile
Synchronizacja zamówień z wykonaniem rezerwacji asortymentu w systemie Comarch ERP XL
Istnieje możliwość weryfikacji przez przedstawiciela handlowego, czy dla zamówienia dokonanego z poziomu aplikacji Comarch Mobile istnieją w magazynie wystarczające zasoby oraz dokonanie na nich rezerwacji. Konfiguracja tej funkcjonalności została opisana TUTAJ.
Przedstawiciel handlowy może wystawić zamówienie sprzedaży na towar, na który istnieje wystarczająca ilość w magazynie centralnym, oraz na towar, na który nie ma wystarczającej ilości w centrali. Dla dużej ilości Klientów zwłoka w realizacji zamówienia często może być przyczyną sporych strat. Z tego względu w aplikacji mobilnej została wprowadzona możliwość tworzenia rezerwacji zasobowych na pozycjach zamówień wystawianych w Comarch Mobile. Przedstawiciel handlowy podczas wystawiania dokumentu może zweryfikować zapotrzebowanie Klienta z możliwościami magazynu firmy. Dzięki tej szybkiej informacji, ile z danego towaru zostało zarezerwowane, operator może dokonać odpowiednich zmian na zamówieniu (np. zaproponować zamiennik towaru), tak aby zaspokoić potrzeby Klienta i zapewnić pełną realizację zamówienia.
Poniżej na rysunkach przedstawiony został scenariusz, jeśli na towary, na które wystawiane jest zamówienie, istnieje wystarczająca ilość w centrali.
Karty towarów, na które zostało wystawione zamówienie z ilością wystarczającą w centraliKoszyk zamówienia z ilością większą oraz wystarczającą w stosunku do ilości w centrali
W zależności, czy dla zamówienia ilość towarów w centrali jest wystarczająca, dokument otrzymuje status potwierdzone - jeśli ilość ta jest wystarczająca oraz niepotwierdzone - jeśli ilość ta jest niewystarczająca. Informacja o ilości przekazywana jest z systemu Comarch ERP XL po wykonaniu synchronizacji na urządzeniu.
Statusy dokumentów
Realizacja zamówień (ZS)
Aby informacje o realizacji zamówień były pobierane z systemu Comarch ERP XL do aplikacji na konfiguracji danego oddziału należy zaznaczyć parametr [Eksport realizacji zamówień]. Szczegółowe informacje nt. temat znajdują się TUTAJ.
Do aplikacji pobierane są informacje na temat ZS, które w systemie Comarch ERP XL mają stan:
Potwierdzone
W realizacji
Zrealizowane
Zamknięte
Zamknięte w realizacji
Anulowane
Informacje na temat dokumentów będących w buforze synchronizowane są do aplikacji mobilnej tylko wtedy, gdy dokumenty te są dostępne w aplikacji mobilnej. Funkcjonalność synchronizacji zamówień będących w buforze do aplikacji mobilnej została opisana TUTAJ.
Na liście dokumentów wystawionych dla danego kontrahenta prezentowane są informacje na temat danego dokumentu zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu. Status i stopień realizacji ZS jest pobierany dla dokumentów wystawionych w mobile i dla dokumentów wystawionych w centrali.
Dokumenty wystawione dla danego kontrahenta
Dostępne statusy dokumentów ZS w systemie Comarch ERP XL zostały oznaczone w aplikacji poniższymi ikonami:
- dokonano zmian na elementach bądź Nagłówku ZS.
- dokument zatwierdzony w aplikacji, bądź ZS który ma status: Zrealizowane w systemie ERP.
- ZS otrzymało w systemie ERP Stan: Zamknięte, Anulowane, Odrzucone, Zamknięte w realizacji.
Realizacja zamówień – zakładka: Koszyk
Zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL na Zamówieniu Sprzedaży wystawionym w aplikacji widoczne są na zakładce [Koszyk].
Na zakładce [Koszyk] dostępne są informacje dotyczące danej pozycji Zamówienia Sprzedaży zaprezentowane na rysunku poniżej:
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk]Po naciśnięciu na przycisk zostanie otwarta sekcja z informacjami zaprezentowanymi poniżej:
Koszyk – sekcja z informacją na temat realizacji elementu dokumentu ZS
Na pozycjach ZS możliwe jest dokonanie poniższych zmian w systemie Comarch ERP XL:
Zmiana: ilości, JM, ceny początkowej, ceny końcowej, rabatu, wartości, marży uzyskanej, informacji dodatkowej itp.
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], korygowanie pozycji
Dodanie nowej pozycji do dokumentu
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], dodanie nowej pozycji do dokumentu
Usunięcie pozycji z dokumentu
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], usunięcie pozycji z dokumentuPrzy pozycji usuniętej nie są dostępne informacje na temat: ilości, ceny końcowej netto/ brutto, wartości końcowej netto/ brutto, procentu realizacji.
Realizacja zamówień – zakładka: Nagłówek
Na zakładce: Nagłówek prezentowane są zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL na Zamówieniu Sprzedaży wystawionym w aplikacji.
Realizacja zamówień, zakładka: [Nagłówek], zmiany na ZS dokonane w systemie ERPW sekcji Realizacja prezentowany jest procent realizacji danego ZS. Po naciśnięciu na przycisk zostanie otwarta sekcja z informacjami widocznymi na rysunku poniżej:
Rozwinięcie sekcji z informacją na temat nr dokumentu realizującego dane ZS
Podczas dodawania lub edycji niepotwierdzonych zamówień istnieje możliwość edycji daty realizacji. W zależności od ustawień konfiguracyjnych operator mobilny będzie miał możliwość:
„skokowej” zmiany daty realizacji zamówienia, na kolejne/poprzednie terminy wynikające z kalendarza dostaw kontrahenta
wskazania innej daty realizacji niż to wynika z kalendarza dostaw kontrahenta
brak możliwości edycji daty realizacji zamówienia.
Nagłówek dokumentu ZS – możliwość modyfikacji dary realizacji zamówienia.Nagłówek dokumentu ZS – wybór dowolnej daty realizacji zamówienia
Realizacja zamówień – mała kalkulacja
Na małej kalkulacji danej pozycji widoczne są tylko aktualne dane.
Realizacja zamówień, zakładka: [Nagłówek], mała kalkulacja
Realizacja zamówień – Pełna kalkulacja elementu
Jeżeli na danej pozycji ZS zaszły jakiekolwiek zmiany w systemie Comarch ERP XL to Okno: Szczegóły pozycji składa się z dwóch zakładek:
Szczegóły pozycji – na zakładce wszelkie zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL prezentowane są w kolorze zielonym.
Dodatkowo w oknie: Szczegóły pozycji w sekcji Realizacja prezentowane są informacje na temat ilości oraz procentowej realizacji pozycji.
Realizacja zamówień, Szczegóły pozycji
Zmiany – na zakładce prezentowane są tylko i wyłącznie te elementy, które uległy zmianie w systemie Comarch ERP XL. Białym kolorem zaprezentowane są elementy dodane w aplikacji, natomiast zielonym elementy zmienione w systemie Comarch ERP XL.
Realizacja zamówień, okno: Zmiany
Realizacja zamówień – prezentacja pokrycia względem poszczególnych magazynów
W aplikacji zastosowano prezentację pokrycia realizacji zamówienia względem poszczególnych magazynów. Informacja o tym, czy wskazane przez użytkownika ilości wybranych towarów znajdują się na danym magazynie są prezentowane w postaci procentowej, odpowiednim kolorem – w zależności od dostępności towarów. Użytkownik może sprawdzić:
dostępność konkretnego towaru na poszczególnych magazynach – z poziomu dużej kalkulacji pozycji:
Dzięki wyświetlaniu tej informacji użytkownik może zmienić magazyn, jeżeli realizacja zamówienia na wybranym magazynie okaże się niemożliwa ze względu na niewystarczającą ilość zasobów na tym magazynie.
Prezentacja pokrycia realizacji danego towaru na poszczególnych magazynach
możliwość zrealizowania całego zamówienia na poszczególnych magazynach – z poziomu nagłówka dokumentu:
rezentacja pokrycia realizacji danego towaru na poszczególnych magazynach
Realizacja zamówień – atrybuty
Po wystawieniu dokumentu zamówienia sprzedaży w aplikacji i zsynchronizowaniu do systemu ERP jeżeli zostanie zmieniona wartość atrybutu lub dodana nowa klasa atrybutu informacja o dokonanej zmianie będzie synchronizowana z powrotem do aplikacji.
Zmiany w atrybutach na dokumencie Zamówienia Sprzedaży obejmują:
Edycję istniejących klas atrybutów na nagłówku dokumentu ZS
Dodanie nowych klasa atrybutów na nagłówku dokumentu ZS
Usunięcie w systemie ERP klasy atrybutu dodanej w Comarch Mobile na nagłówku dokumentu ZS
Edycję istniejącej klasy atrybutu na pozycji ZS
Dodanie nowej klasy atrybutu na pozycji dokumentu ZS
Usunięcie w systemie ERP klasy atrybutu dodanej w Comarch Mobile na pozycji dokumentu ZS
Jeżeli Zamówienie Sprzedaży zarejestrowane w aplikacji zostało zsynchronizowane do ERP i z poziomu centrali został zmodyfikowany lub dodany nowy atrybut wówczas wartość atrybutu prezentowana będzie w kolorze zielonym.
Funkcjonalność pozwala na weryfikację, jakie zmiany zostały wprowadzone w atrybutach znajdujących się na dokumencie podczas realizacji zamówienia sprzedaży.
Zmiany na atrybutach dla dokumentów ZS
Rejestracja dokumentu
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów:
Zamówienia sprzedaży (ZS),
Oferty sprzedaży (OS),
Faktura sprzedaży (FS),
Paragon (PA),
Wydanie zewnętrzne (WZ),
Reklamacja sprzedaży (RLS),
Wydanie magazynowe (WM),
Rozchód wewnętrzny (RW),
Przesunięcie międzymagazynowe (MMW, (K)MMW),
Wydanie kaucji (WKA),
Wydanie korekty kaucji (WKK).
Dokumenty można dodawać z poziomu:
Szczegółów karty kontrahenta:
Karta kontrahenta, dodawanie dokumentu
Okna: Dokumenty:
Okno: Dokumenty
Listy kontrahentów:
Okno [Lista kontrahentów]
Po wybraniu przycisku dodania dokumentu należy określić typ rejestrowanego dokumentu. Jeżeli Przedstawiciel handlowy ma możliwość rejestracji tylko jednego typu dokumentu, dialog nie zostanie wyświetlony. Nastąpi natomiast bezpośrednie przekierowanie do okna rejestracji dokumentu.
Rejestracja dokumentu składa się z następujących etapów:
Wybór określonych elementów z poziomu Listy towarów,
Wprowadzenie podpisu,
Zatwierdzenie.
Blokada wystawiania dokumentów dla określonych kontrahentów
Aplikacja Comarch Mobile umożliwia skonfigurowanie, jakie typy dokumentów mają być dostępne dla poszczególnych kontrahentów. Jeden kontrahent może mieć udostępniony dany typ dokumentu, podczas gdy dla innego kontrahenta typ ten może zostać ukryty – przykład na poniższym rysunku.
Różne typy dokumentów możliwe do wyboru dla różnych kontrahentów
Istnieje także możliwość ukrycia wszystkich typów dokumentów dla kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji: Dodaj dokument, w aplikacji zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat, jak na poniższym rysunku.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr BlockAddingDocument. Więcej informacji na temat konfiguracji znajduje się TUTAJ.
Komunikat wyświetlany, jeżeli wszystkie typy dokumentów zostaną zablokowane dla kontrahenta
Wartość parametru należy zmienić w pliku [Contractors.XL.Statement] dostępny w lokalizacji C:\Program Files (x86)/Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\contractors)
W celu ukrycia poszczególnych rodzajów dokumentów należy odnaleźć fragment:
0 AS BlockAddingDocument,i zmodyfikować warunek, określając kontrahenta i typ dokumentu, który chcemy ukryć.
Przykład
Przykładowy warunek dla kontrahenta (GIDNumer=10) i dokumentów typu OS:
CASE WHEN KNT.Knt_GIDNumer= 10 THEN 16 ELSE 0 END AS BlockAddingDocument,
Dokumenty
Kafelek: Dokumenty
Kafelek [Dokumenty] umożliwia wyświetlenie, filtrowanie i dodawanie wszystkich dokumentów zgromadzonych w bazie mobilnej poza dokumentami magazynowymi (MMW, MMP, WM).
Typy dokumentów sprzedaży
Menu kontekstowe dokumentu
Standardowym gestem otwierającym menu kontekstowe rekordu jest dłuższe przytrzymanie palca na danej pozycji. Dodatkowo w miejscach, gdzie takie menu kontekstowe jest dostępne znajduje się przycisk: , który również umożliwia jego otwarcie. Opcje w menu kontekstowe mogą się różnić w zależności od statusu dokumentu:
Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:
[Edytuj] – edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego naniesienie dodatkowych zmian i zatwierdzenie,
[Podgląd] – podgląd dokumentu.
[Usuń] – usunięcie dokumentu będącego w buforze.
Dokument zatwierdzony – dostępne opcje:
[Edytuj] – edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego cofnięcie zatwierdzenia dokumentu i przejście do jego edycji, opcja dostępna, jeżeli dokument nie został wysłany do systemu ERP
[Podgląd] – podgląd dokumentu,
[Wyślij] – wysłanie dokumentu na e-mail/do drukarki.
Pobrane dokumenty z systemu na liście dokumentów w kaflu Dokumenty oraz na liście dokumentów z poziomu karty kontrahenta oznaczone są dodatkową ikoną .
Filtrowanie dokumentów
Z poziomu listy dokumentów istnieje możliwość filtrowania.
Filtrowanie listy dokumentów z poziomu kafelka [Dokumenty]Filtr [Status dokumentu] umożliwia zawężenie listy dokumentów:
Wszystkie – wyświetlenie wszystkich dokumentów
Potwierdzone – wyświetlenie dokumentów, które są potwierdzone
Niepotwierdzone – wyświetlenie dokumentów, które nie są potwierdzone
Oczekuje na synchronizację – wyświetlenie dokumentów, które oczekują na synchronizację
Wysłano – wyświetlenie dokumentów, które są wysłane do systemu ERP
Zsynchronizowano – wyświetlenie dokumentów, które są zsynchronizowane do systemu ERP i/lub pobrane z systemu ERP
W aplikacji udostępniono filtrowanie listy dokumentów po kilku atrybutach jednocześnie. Po wybraniu opcji [Informacje dodatkowe] pokazuje się lista atrybutów :
Wybór klasy atrybutu w filtrze na liście dokumentów
W oknie [Dokumenty] istnieje również możliwość szybkiego dostępu do rejestracji określonych typów dokumentów. Wcześniej jednak należy określić, jakie typy dokumentów mają być widoczne w tym oknie dla operatora. W tym celu w kaflu [Ustawienia] aplikacji w sekcji: [Parametry dokumentów] należy zaznaczyć opcję: [Używaj szybkiego wybierania] i wybrać typy dokumentów mają być dostępne dla Użytkownika w tym oknie.
Wybór typów dokumentów jakie mają być widoczne dla operatora z poziomu kafelka [Dokumenty]Po wybraniu określonych typów dokumentów będą one dostępne w dolnej części okna w kafelku [Dokumenty].
Szybka rejestracja dokumentów z poziomu kafelka [Dokumenty]Dokument może zostać również dodany poprzez kliknięcie ikony plusa w prawym górnym rogu okna. Następnie zostanie rozwinięta lista dostępnych dokumentów do wyboru. Jeśli w aplikacji dostępny jest kontrahent [Jednorazowy] wówczas po wyborze typu dokumentu pokaże się okno dokumentu z wybranym kontrahentem: Jednorazowym. Jeżeli w aplikacji nie ma kontrahenta [Jednorazowego] wówczas po wyborze typu dokumentu pokaże się okno z wyborem kontrahenta.
W celu poprawy niezawodności aplikacji Comarch Mobile umożliwiono odzyskiwanie dokumentów w przypadku nieoczekiwanego zamknięcia aplikacji. Wówczas po powrocie na menu główne pojawi się komunikat, jak na zdjęciu poniżej. Po wybraniu opcji [TAK], dokument zostanie odzyskany.
Komunikat odzyskiwania dokumentu
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów:
zamówienia sprzedaży (ZS),
oferty sprzedaży (OS),
paragonu (PA),
faktury sprzedaży (FS),
wydania zewnętrznego (WZ),
reklamacji (RLS),
wydania magazynowego (WM),
rozchodu wewnętrznego (RW),
wydania kaucji (WKA),
wydania korekty kaucji (WKK),
przesunięcia międzymagazynowego wydania (MMW, (K)MMW).
Uwaga
Wszystkie opcje dotyczące Vansellingu są ukrywane, jeżeli użytkownik nie ma praw do wystawania: FS, WZ, PA, WM i MMW.
Po wyborze przycisku dodania nowego dokumentu zostanie wyświetlone okno: Towary.
Okno [Lista towarów]
Uwaga
Lista towarów może zostać ograniczona do określonej grupy towarów w zależności od wybranego kontrahenta poprzez określenie grupy towarów na karcie kontrahenta w systemie Comarch ERP XL.
Stany towarów, które nie są dostępne na magazynie prezentowane są na liście w kolorze czerwonym.
W widoku poziomym lista towarów w trakcie wystawiania dokumentu jest podzielona na trzy części:
Lista towarów ze wszystkimi zakładkami dokumentu,
Szczegóły towaru,
Szczegóły elementu (duża kalkulacja).
Wystawianie dokumentu, zakładka [Towary] – widok poziomyPoruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu.
W górnym pasku okna:
z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia,
z prawej strony przycisk zapisania elementu,
ikonka dodania informacji dodatkowej.
Filtrowanie
Istnieje możliwość zawężenia listy towarów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna.
Po wybraniu przycisku użytkownik może dokonać wyboru kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy towarów.
Uwaga
Dla systemu Comarch ERP XL wartość filtra: [Stany 0 (Pokazuj)] można modyfikować jedynie jeżeli w konfiguracji oddziału mobilnego ustawiono opcję [Wysyłaj stany zerowe].
Filtr na liście towarów
W aplikacji udostępniono filtrowanie listy towarów po kilku atrybutach jednocześnie. Po wybraniu opcji [Informacje dodatkowe] pokazuje się lista atrybutów:
Wybór klasy atrybutu w filtrze na liście kontrahentów
W przypadku wyboru kryterium: [Po towarach] zostanie wyświetlone okno, w którym będzie możliwość wyboru, czy filtrowanie będzie odbywało w oparciu o nazwę lub kod towaru, czy o kod EAN przypisany do jego karty. W zależności od ustawień listy towarów wyszukiwanie rozpocznie się po wpisaniu wskazanej ilości znaków w polu wyszukiwania. Opis ustawień listy towarów znajduje się TUTAJ.
Filtr na liście towarów, wybór kryterium: Po towarach
Po wybraniu kryterium filtra [Promocje] zostanie wyświetlone okno, w którym użytkownik ma możliwość wyfiltrowania listy promocji po nazwie, według ich typu oraz dodatkowo posortowania ich wg daty modyfikacji. Istnieje możliwość skorzystania z kilku kryteriów jednocześnie.
Filtr na liście towarów, wybór kryterium: Promocja
Przy każdej promocji dostępna jest ikona , która umożliwia przejście do sekcji ze szczegółowymi informacjami o promocji. Widok promocji jest taki sam, jak po wejściu w promocję na karcie Kontrahenta w sekcji „Istnieją obowiązujące promocje”. Więcej informacji o promocjach znajduje się TUTAJ.
Uwaga
Filtr [Promocje] jest dostępny w przypadku, gdy nie została zablokowana widoczność promocji.
Filtr [Rezerwacja na pozycji] jest dostępny tylko dla dokumentów ZS i tylko wtedy, kiedy w aplikacji została skonfigurowana możliwość rezerwowania i wyświetlania informacji o rezerwacji. Informacje o odpowiedniej konfiguracji systemu Comarch ERP XL zostały przedstawione TUTAJ.
Pozycje znajdujące się w koszyku – możliwość odfiltrowania zarezerwowanych pozycji
Dostępne opcje filtra [Rezerwacje na pozycji], umożliwiającego multiwybór:
Pełne – odfiltrowane zostaną te pozycje dla których została zrobiona pełna rezerwacja (na całkowitą ilość).
Częściowe – odfiltrowane zostaną te pozycje, dla których została zrobiona częściowa rezerwacja (na niepełną ilość np. 2/3 szt.).
Brak – odfiltrowane zostaną te pozycje, dla których nie została zrobiona rezerwacja.
Blokada zapisu pozycji z wartością 0
Jeżeli na dokumencie ustawiona jest blokada zapisu pozycji z zerową wartością, w aplikacji sprawdzanie wartości pozycji następuje już na etapie zapisu pojedynczego elementu. Jeżeli wartość pozycji wynosi 0, wówczas dodanie takiej pozycji do koszyka będzie zablokowane, a użytkownik zostanie o tym poinformowany odpowiednim komunikatem.
Komunikat wyświetlany, jeśli wartość pozycji wynosi 0, mała i duża kalkulacja elementu
Jeżeli wyzerowanie wartości pozycji nastąpi na przykład w wyniku zastosowania promocji lub rabatu nagłówka, wówczas walidacja pozycji z wartością 0 nastąpi w momencie zapisu lub zatwierdzenia dokumentu. Użytkownik otrzyma komunikat wraz ze wskazaniem, która pozycja ma zerową wartość.
Komunikat wyświetlany przy zapisie/zatwierdzaniu dokumentu z pozycją o zerową wartością
Jeżeli działa blokada zapisu pozycji z zerową wartością niemożliwe jest także dodanie takiej pozycji podczas dodawania seryjnego. Pozycje z zerową wartością zostaną pominięte podczas dodawania seryjnego, a w aplikacji zostanie wyświetlony komunikat jak poniżej.
Komunikat wyświetlany w przypadku seryjnego dodawania towarów
Kontrola sprzedaży w opakowaniu zbiorczym
Kontrola sprzedaży w opakowaniach zbiorczych w aplikacji może przyjmować dwie formy:
Informacyjną – użytkownikowi wskazuje się ile jednostek towaru brakuje do najbliższego opakowania zbiorczego,
Blokującą – aplikacja nie pozwoli na sprzedaż towaru w niecałkowitej jednostce zbiorczej.
Za możliwość blokowania sprzedaży w niepełnych jednostkach odpowiada parametr SalesInCollectivePackage. Opis parametru znajduje się TUTAJ.
W systemie Comarch ERP XL, na karcie towaru istnieje możliwość wskazania, która jednostka ma być jednostką zbiorczą - opis konfiguracji tej funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Sprzedaż w opakowaniu zbiorczym
Kontrola jest stosowana na dokumentach OS, ZS, FS, PA, WZ oraz wydań magazynowych wystawianych na konkretnego kontrahenta (nie dotyczy ona dokumentów WM oraz MMW wystawianych do centrali).
Wpisując ręcznie kod EAN wagowy/cenowy i zatwierdzenie Enterem,
Skanując kod m. in. za pomocą aplikacji Binary Eye.
W oknie dodawania towaru do Koszyka istnieje możliwość określenia zamawianej ilości oraz udzielenia rabatu dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona.
Jeżeli promocje są widoczne z poziomu okna dostępne są informacje zaprezentowane poniżej:
Okno: skrócona kalkulacja elementu
Aplikacja Comarch Mobile Sprzedaż umożliwia obsługę marży minimalnej dla danego towaru – funkcjonalność ta jest opisana TUTAJ.
Jeżeli w aplikacji jest włączona obsługa marży minimalnej dla danego towaru, to w sytuacji, gdy przedstawiciel w oknie małej kalkulacji dla danego towaru wprowadzi zbyt wysoką wartość rabatu lub zbyt niską cenę końcową, zadziała blokada i pojawi się komunikat „Uzyskana marża jest za niska”.
Okno: Mała kalkulacja, komunikat: „Uzyskana marża jest za niska”
Identyczna blokada oraz komunikat pojawia się również w momencie, gdy Przedstawiciel w oknie pełnej kalkulacji wprowadzi zbyt niskie wartości dla dowolnego pola możliwego do edycji tj. Marża uzyskana (%), Rabat (%), Końcowa oraz Wartość Elementu (PLN).
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż została udostępniona funkcjonalność ograniczenia wielkości rabatu, jaki operator może nadać („z ręki” na pozycji) niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji. Dzięki tej funkcjonalności, firma może zdefiniować wielkość rabatu, jaki maksymalnie może pracownik nadać (obniżyć cenę towaru) podczas wystawiania dokumentów. Konfiguracja tej funkcjonalności została opisana TUTAJ.
Przy próbie nadania rabatu operatora, przekraczającego rabat maksymalny, gdy operator ma dostęp do widoku rabatu (mniej restrykcyjna kontrola, która jest domyślnie ustawiony w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż) pojawia się komunikat informujący, jaką wartość rabatu może nadać operator. Brany jest pod uwagę w tym wypadku budżet rabatowy operatora oraz dodawany jest do niego rabat automatyczny z pozycji. Jeżeli budżet rabatowy operatora wynosi 10 %, a rabat automatyczny 8% to dozwolonym maksymalnym rabatem będzie rabat o wartości 18%.
Komunikat o przekroczeniu maksymalnego rabatu
W przypadku próby nadania rabatu operatora/z budżetu, który spowoduje zejście na pozycji poniżej marży minimalnej oraz rabatu przekraczającego rabat maksymalny, w aplikacji gdy operator nie ma dostępu do widoczności rabatu (bardziej restrykcyjna kontrola) pojawia się komunikat: „Dozwolony maksymalny rabat:…”
Jeżeli na pozycji obowiązuje promocja typu: Budżet rabatowy operatora, rabat automatyczny, rabat z karty operatora to działa kontrola rabatu maksymalnego dla mniejszej wartości, spośród zdefiniowanych rabatów maksymalnych.
W przypadku zmiany rabatu nagłówka na dokumencie (dla obu konfiguracji „0” ,”1”) w aplikacji mobilnej po przekroczeniu maksymalnego rabatu z karty operatora pojawia się komunikat i nie ma możliwości przyznania takiego rabatu.
W oknie umożliwiającym dodanie towaru do Koszyka istnieje możliwość określenia zamawianej ilości oraz udzielenia rabatu dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona.
W przypadku, gdy promocje są niewidoczne to w oknie dostępne są następujące informacje:
Kod oraz nazwa towaru
Wybrana ilość zamawianego towaru (w jednostce domyślnej)
Wartość zamawianego towaru: ilość x cena
Wartość dokumentu netto oraz brutto
Cena bazowa towaru
Uzyskana marża prezentowana w procentach i wartości
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne)
Istnieje możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu na to jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów.
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne)- ukrycie cen początkowych i rabatów
Inną dodatkową opcją jest możliwość zablokowania edycji cen i rabatów na elementach dokumentów – wartości są widoczne, ale nie można ich zmieniać.
Wskazówka
Dzięki tej zmianie można tak skonfigurować aplikację, aby Przedstawiciel nie mógł zmieniać warunków handlowych narzuconych z centrali firmy.
Seryjne dodawanie towarów do koszyka
Istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z paska górnego wybrać przycisk , a następnie przycisk .
Opcja seryjnego dodawania towarów do koszyka
Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie.
Okno: Dodaj towary z listy do koszyka
Opcja będzie dotyczyła wszystkich towarów aktualnie znajdujących się na liście towarów. Listę można zawęzić do określonych towarów poprzez zastosowanie filtra.
Uwaga
W trakcie otwierania listy towarów do pamięci urządzenia pobierane jest maksymalnie 100 towarów. Jeżeli odfiltrowana lista towarów będzie miała więcej niż 100 elementów, to przy seryjnym dodawaniu towarów zostanie dodane 100 pozycji. Aby w takiej sytuacji dodać więcej niż 100 pozycji do koszyka należy przewinąć listę towarów do ostatniego towaru spełniającego dane kryterium filtrowania.
Uproszczone dodawanie pozycji do koszyka
Przy współpracy z systemem Comarch ERP XL istnieje możliwość uproszczonego wprowadzania pozycji do koszyka na dokumencie. Aby zmienić widok listy towarów należy wejść w ustawienia aplikacji i w sekcji „Parametry dokumentów” zaznaczyć uproszczony widok listy – więcej informacji nt. temat znajduje się TUTAJ.
Po zaznaczeniu uproszczonego widoku listy towarów przypadku listy towarów pojawiają się kwadratowe przyciski, które umożliwiają szybkie dodawanie towaru do koszyka oraz spełniają funkcję informacyjną:
– pozycja nie jest dodana do koszyka
– pozycja jest prawidłowo dodana do koszyka..
– ostrzeżenie – dodanie pozycji nie jest zablokowane, natomiast zaistniało zdarzenie, o którym Operator powinien być powiadomiony, by miał możliwość skorygowania
– blokada – wprowadzona ilość jest niepoprawna i nie można zapisać pozycji (np. nieprawidłowy przelicznik). Nie można przejść do innej pozycji do czasu poprawienia ilości na elemencie.
W widoku katalogowego na pozycjach pojawia się cena i ilość wybranego towaru, a w przypadku błędu wyświetla się odpowiedni komunikat.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym
Tryb uproszczony z klawiaturą
W ustawieniach aplikacji należy zmienić widok listy towarów na uproszczony z klawiaturą. Klawiatura pojawia się przy rozpoczęciu edycji danej pozycji. Umożliwia to wpisywanie wartości dwucyfrowych oraz ułamkowych. W celu wprowadzenia wartości ułamkowej należy kliknąć i przytrzymać przycisk 9. Dłuższe przytrzymanie przycisku 0x powoduje usunięcie pozycji z zamówienia.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Poruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu.
W górnym pasku okna:
z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia,
z prawej strony przycisk zapisania elementu, ikonka dodania informacji dodatkowej.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Pełna kalkulacja elementu
Pełna Kalkulacja elementu zawiera następujące informacje:
Kod oraz nazwa towaru
Cena bazowa
Marża minimalna
Stawka podatku VAT sprzedaży
Marża uzyskana prezentowana w procentach – pole możliwe do edycji
Wartość uzyskanej marży
Ilość zamawianego towaru – pole możliwe do edycji
Stan towaru na magazynie
Cena początkowa (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
Rabat – pole możliwe do edycji (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
Cena końcowa – pole możliwe do edycji
Dodatkowe koszty
Wartość elementu netto oraz brutto – pole możliwe do edycji
Waga elementu
Magazyny
Opis elementu – pole możliwe do edycji
Informacja dodatkowa (widoczne, gdy został dodany atrybut)- Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu.
Załączniki
Dokumenty – lista dokumentów historycznych
Okno: pełna kalkulacja elementu
W aplikacji udostępniono konfigurowanie doliczania kosztów dodatkowych do pozycji dokumentu ZS, FS, PA, OS, WZ, WKA. Istnieje możliwość dodania własnej definicji kosztów dodatkowych, w których określany jest sposób doliczania kosztów oraz uwarunkowania do jego naliczania. Podczas dodawania pozycji do dokumentu można określić m.in. następujące informacje dla kosztów dodatkowych:
Nazwę kosztu,
Na jakich typach dokumentów ma być doliczany,
Czy koszt ma być wymagany,
Czy koszt może być edytowalny,
Czy koszt ma być doliczany do ceny końcowej czy początkowej.
Funkcjonalność umożliwia zarządzanie własnymi kosztami dodatkowymi.
Informacje o kosztach dodatkowych są również prezentowane z poziomu Koszyka.
Koszty dodatkowe na elemencie
Z poziomu skróconej jak i pełnej kalkulacji elementu istnieje możliwość skopiowania ilości oraz ceny użytej w poprzednich transakcjach dla wybranego kontrahenta. Przy czym cenę z transakcji historycznej można kopiować tylko dla poszczególnych, pojedynczych pozycji – nie automatycznie dla wszystkich pozycji na dokumencie. Informacje są prezentowane, jeżeli w ustawieniach aplikacji został zaznaczony parametr: [Pokazuj elementy historyczne].
Przeniesienie wartości do aktualnie wystawianego dokumentu odbywa się poprzez wybranie ilości lub ceny w prezentowanym oknie w sekcji dotyczącej historyczności.
Uwaga
Zarówno na małej, jak i na dużej kalkulacji: cena początkowa (za szt.), marża, cena końcowa, pobierana z cennika w innej walucie niż systemowa jest przeliczana na walutę systemową.
Zatwierdzanie dokumentu – zakładka Podpis
Po wybraniu przycisku [Podpisz] należy wprowadzić podpis (przez pracownika kontrahenta, z którym prowadzona jest transakcja lub samego przedstawiciela handlowego).
Okno: Podpis
Istnieje także możliwość zatwierdzania dokumentów bez podpisu. Poprzez ustawienie odpowiedniego parametru istnieje możliwość skonfigurowania, dla jakich typów dokumentów podpis ma być wymagany, a dla których może on być pomijany.
Wskazówka
Możliwość zatwierdzania dokumentu bez podpisu została opisana TUTAJ.
Dla takich dokumentów (dla których wymagalność podpisu została wyłączona) okno rejestracji dokumentu składa się z 3 zakładek – zakładka z Podpisem nie jest prezentowana. Użytkownik może w szybki sposób zatwierdzić taki dokument, poprzez wybranie opcji: [Zatwierdź] wyświetlanej na nagłówku dokumentu lub w standardowy sposób poprzez wybór z wszystkich dostępnych opcji.
Po wybraniu opcji: [Zatwierdź i wyślij] pojawi się okno zaprezentowane poniżej:
Okno: Zatwierdź i wyślij
Opcja: Powrót
Wybranie przycisku: [Powrót] dostępnego na urządzeniu podczas rejestracji dokumentu spowoduje wyświetlenie okna zaprezentowanego na rysunku poniżej:
Wyjście z rejestracji dokumentu
Jeżeli podczas rejestrowania dokumentu przynajmniej jeden towar został dodany do Koszyka, wówczas podczas próby wyjścia bez zapisu z dokumentu zostanie dodatkowo wyświetlony komunikat informujący o istnieniu pozycji w koszyku. Na tym poziomie użytkownik będzie musiał określić czy na pewno chce wyjść bez zapisu dokumentu.
Cofanie dokumentu do bufora odbywa się poprzez wybranie przycisku , który jest dostępny z poziomu okna Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Okno: Dokumenty, lista przycisków rozwijanych
Dodatkowo podczas podglądu dokumentu zatwierdzonego, który nie został jeszcze zsynchronizowany do systemu Comarch ERP XL istnieje możliwość cofnięcia dokumentu do bufora poprzez wybranie przycisku .
Podgląd dokumentu, opcja Edytuj
Po wybraniu opcji: [Tak], dokument zostanie cofnięty do bufora.
Komunikat towarzyszący cofaniu dokumentu do buforaDokument ZS cofnięty do bufora
Usuwanie dokumentów
Usunięcie dokumentu będącego w buforze odbywa się poprzez wybranie przycisku . Opcja jest dostępna z poziomu okna: Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Podgląd dokumentu, opcja Usuń
Po wybraniu opcji Komunikat towarzyszący usuwaniu dokumentu, dokument zostanie usunięty.
Komunikat towarzyszący usuwaniu dokumentu
Uwaga
Nie ma możliwości usuwania dokumentów w buforze pobranych z systemu Comarch ERP XL oraz edycji dokumentu zafiskalizowanego lub przy zaznaczonej opcji [Blokady ponownej edycji dokumentu].
Wydruk dokumentu
Poniżej został zaprezentowany standardowy wygląd wydruku PDF. Wygląd wydruków dla poszczególnych typów dokumentów i/lub operatorów można modyfikować – np. dodając własne logo firmy na wydruku. Więcej informacji oraz przykłady takich modyfikacji można znaleźć TUTAJ.
Podgląd wydruku PDF wystawionego w aplikacji dokumentu
Wydanie towarów kaucjonowanych (WKA)
Na dokumentach handlowych: PA, FS, WZ oraz na dokumencie MMW istnieje możliwość określenia, aby podczas rejestracji tych dokumentów w aplikacji automatycznie naliczały się kaucje. W takiej sytuacji, jeżeli na dokument zostanie dodany towar z przypisanym schematem kaucji i pozwalają na to zasoby na magazynie mobilnym przedstawiciela, kaucje naliczą się automatycznie. Zostaną one dodane na nową zakładkę [Kaucje] dostępną z poziomu dokumentu handlowego lub MMW.
Automatyczne naliczanie kaucji podczas wystawiania dokumentu handlowego
Przy zatwierdzaniu dokumentu handlowego lub zwrotu wygenerowane zostaną wówczas dokumenty na kaucje, odpowiednio: WKA dla dokumentów handlowych oraz (K)MMW dla dokumentów zwrotu MMW, o czym użytkownik zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Po zapisaniu lub zatwierdzeniu dokumentu, na nagłówku będzie możliwe podejrzenie wygenerowanych dokumentów na kaucje, w sekcji: Powiązane dokumenty z poziomu dokumentu źródłowego.
Automatycznie wygenerowany dokument na kaucje
Rejestracja zwrotów towarów kaucjonowanych odbywa się za pomocą dokumentów korekt WKK. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Korekta wydania towarów kaucjonowanych (WKK)
Rejestracja zwrotów towarów kaucjonowanych odbywa się za pomocą dokumentów korekt WKK. Aby zarejestrować zwrot kaucji wydanej wcześniej klientowi należy przejść na drugą zakładkę z poziomu sekcji Kaucje – Nierozliczone pozycje. Lista zawiera wszystkie kaucje które nie zostały jeszcze zwrócone, do których dokument WKK nie został jeszcze wygenerowany. Odpowiednie pozycje należy zaznaczyć za pomocą zaznaczonych opcji, można także zmienić ilość kaucji, która ma zostać zwrócona.
Lista nierozliczonych kaucji
Po zaznaczeniu odpowiednich kaucji na liście i wybraniu opcji: Zwróć, operator zostanie przeniesiony do nowego okna zawierającego podsumowanie dotyczące zwracanych kaucji. Z tego poziomu istnieje możliwość zmiany ilości poszczególnych kaucji, a także dodanie innych pozycji, które nie wynikają z żadnego z dokumentów WKA. Po zatwierdzeniu, bądź zapisaniu wybranych towarów, dla poszczególnych ilości zostaną wygenerowane odpowiednie dokumenty korekt WKK – powiązane z dokumentami WKA. Dla tych kaucji, których zwrot nie wynikał z żadnego z dokumentów WKA zostaną wygenerowane korekty niezwiązane.
Zmiana ilości poszczególnych kaucji, a także dodanie innych pozycji, które nie wynikają z żadnego z dokumentów WKA możliwe jest pod warunkiem włączenia parametru SurplusOnBailReturns. Więcej informacji odnośnie parametru znajduje się TUTAJ.
Wskazanie ilości zwracanych kaucji
Nagłówek dokumentu
Z poziomu okna [Nagłówek dokumentu] widoczne są pola zaprezentowane poniżej. Pola oznaczone symbolem są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku.
Nagłówek dokumentu ZS
Uwaga
Pola: [Cena początkowa] i [Rabat] są ukryte przy wyłączonej widoczności promocji. W przypadku dezaktywacji formy płatności w systemie Comarch ERP XL podczas rejestrowania nowego dokumentu nieaktywna forma płatności nie będzie dostępna.
W aplikacji istnieje możliwość zablokowania zmiany na nagłówku dokumentu:
Formy płatności
Terminu płatności
Daty realizacji
W widoku poziomym, aby użytkownik mógł modyfikować elementy nagłówka dokumentu, które mają wpływ na wartość dokumentu, np. Magazyn, wszystkie elementy dokumentu muszą być zapisane (zamknięte).
Możliwość dodania i edycji nowego adresu dla Kontrahenta docelowego
W aplikacji umożliwiono określenie danych kontrahenta bezpośrednio podczas rejestracji dokumentu. Z poziomu nagłówka dokumentu opcji edycji adresu docelowego istnieje możliwość dodania nowego adresu kontrahenta, po uzupełnieniu i zatwierdzeniu danych adres zostaje automatycznie dodany na wystawianym dokumencie.
Możliwość dodania dodatkowego adresu dla kontrahenta docelowego podczas rejestracji dokumentu
Prezentacja opisu na liście dokumentów oraz pozycji
W aplikacji umożliwiono konfigurację:
opisu na liście dokumentów,
opisu na pozycji dokumentu,
liczby linii prezentowanych opisów.
Po włączeniu funkcjonalności, w aplikacji są prezentowane opisy nadane podczas dodawania, edycji lub realizacji dokumentu (opisy uzupełnione w systemie Comarch ERP XL – podczas realizacji danych zamówień).
Prezentacja opisu na liście dokumentów oraz pozycji
Prezentacja wagi całego dokumentu oraz poszczególnych towarów
Po zaznaczeniu parametru w Ustawieniach aplikacji [Pokazuj wagę towarów] (opis tego parametru znajduje się TUTAJ), przedstawiciel podczas wystawiania dokumentu może kontrolować wagę całego zamówienia.
Zaznaczenie w ustawieniach konfiguracji parametru widoczności wagi towarów na dokumencieWyświetlenie jednostek zdefiniowanych dla towaru i ustawienie jednostki domyślnejWyświetlanie na dokumencie wagi wszystkich towarów dodanych do koszyka
Zdefiniowana waga (brutto) na kartach towarów w systemie Comarch ERP XL jest pobierana i prezentowana w aplikacji.
Oprócz kart produktów, ciężar jest także wyliczany i prezentowany podczas wystawiania dokumentu:
na pozycji (na dużej kalkulacji),
na dokumencie (na wszystkich zakładkach na pasku górnym)– suma wag poszczególnych elementów.
W ten sposób przedstawiciel nie tylko wpływa na sprzedaż, ale także może lepiej planować wysyłkę czy odbiór towaru przez Klienta. Szybki dostęp do informacji o wadze całego zamówienia może pozwolić na wybór odpowiedniego środka transportu oraz stanowi argument dla Klienta, aby zwiększyć zamówienie (minimalizując koszty wysyłki).
Obsługa odwrotnego obciążenia
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość rejestracji transakcji z obsługą odwrotnego obciążenia. W przypadku odwrotnego obciążenia odpowiedzialność za rozliczenie podatku od zawartej transakcji może zostać przeniesiona ze sprzedawcy na nabywcę.
Obsługa odwrotnego obciążenia w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż jest dostępna po odpowiedniej konfiguracji w systemie ERP:
włączeniu odpowiedniego parametru w konfiguracji systemu ERP,
ustawieniu na karcie kontrahenta, że podatnikiem jest nabywca,
zdefiniowaniu stawek VAT dla odwrotnego obciążenia,
Informacje dotyczące skonfigurowania oraz możliwości ustawienia odpowiedniej stawki odwrotnego obciążenia zostały opisane TUTAJ. Po odpowiednim skonfigurowaniu stawki odwrotnego obciążenia dla danego kontrahenta i określonego towaru, podczas wystawiania dokumentów niefiskalnych z kontrahentem i towarem objętym odwrotnym obciążeniem wartości elementu są wyliczane w oparciu o zdefiniowaną stawkę VAT odwrotnego obciążenia.
Okno: Pozycja dokumentu z odwrotnym obciążeniem
Zgodnie z przepisami, na wystawianym dokumencie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą nie wykazuje się należnego podatku VAT. Zamiast informacji o wysokości oraz wartości stawek VAT z pozycji prezentowana jest adnotacja o odwrotnym obciążeniu na wydruku dokumentu.
Wydruk dokumentu z adnotacją o odwrotnym obciążeniu
Obsługa numeru obcego
Na zakładce nagłówek, pod numerem dokumentu znajduje się pole [Numer obcy]. Po uzupełnieniu pola i zapisaniu, wprowadzony numer obcy jest prezentowany na nagłówku dokumentu.
Nagłówek dokumentu z polem [Numer obcy]Przedstawiciel uzupełniając numer obcy na dokumentach będzie mógł później wyszukać dokument po tym numerze – także Klient, podając przedstawicielowi numer dokumentu u siebie w systemie, wskaże operatorowi, które transakcje chciałby powtórzyć.
W przypadku pobierania nierozliczonej płatności pochodzącej z bilansu otwarcia pobierany jest również numer obcy płatności, zawierający informację o numerze dokumentu handlowego, którego dotyczy płatność.
Edycja płatnika na nagłówku dokumentu
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość edycji płatnika na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
Zamówienie Sprzedaży (ZS)
Oferta Sprzedaży (OS)
Faktura Sprzedaży (FS)
Paragon (PA)
Wydanie Zewnętrzne (WZ)
Wydanie kaucji (WKA)
Edycja płatnika na nagłówku dokumentu
Po dokonaniu zmiany płatnika na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu Comarch ERP XL, informacja o płatniku jest widoczna na dokumencie, w zakładce [Kontrahent] - [Płatnik].
Edycja kontrahenta docelowego
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość edycji kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
Zamówienie Sprzedaży (ZS),
Oferta Sprzedaży (OS),
Faktura Sprzedaży (FS),
Paragon (PA),
Wydanie Zewnętrzne (WZ),
Reklamacja sprzedaży (RLS),
Rozchód Wewnętrzny (RW),
Wydanie kaucji (WKA).
Informacje na temat konfiguracji można znaleźć TUTAJ.
Edycja kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu
Jeżeli na dokumencie (bez promocji pakietowej) zostały już dodane towary do koszyka, wówczas przy próbie zmiany kontrahenta docelowego na nagłówku, pojawia się komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu, do którego zostały już dodane towary do koszyka
Po dokonaniu zmiany kontrahenta docelowego na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu Comarch ERP XL, informacja o kontrahencie docelowym widoczna jest na dokumencie, w zakładce [Ogólne] -> [Kontrahent docelowy] oraz na zakładce [Kontrahent] ->[Docelowy].
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość edycji kontrahenta głównego na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
Zamówienie Sprzedaży (ZS),
Oferta Sprzedaży (OS),
Faktura Sprzedaży (FS),
Paragon (PA),
Wydanie Zewnętrzne (WZ),
Rozchód Wewnętrzny (RW),
Wydanie kaucji (WKA),
Reklamacja sprzedaży (RLS) - po zmianie kontrahenta głównego na RLS znikają powiązania pozycji z wybranym wcześniej dokumentem.
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Od wersji 2022.2.1 aplikacji Comarch Mobile została wprowadzona funkcjonalność, dzięki której użytkownik będzie mógł zdecydować, czy podczas zmiany kontrahenta na nagłówku dokumentu, ma również nastąpić zmiana innych elementów tj. płatnik, kontrahent docelowy, typ transakcji, forma płatności, sposób dostawy.
Widok okna wyboru z możliwością dokonania zmian po wybraniu innego kontrahenta
Użytkownik decyduje, które elementy dokumentu mają ulec zmianie. Po wskazaniu odpowiednich opcji i wybraniu Zapisz, pojawi się poniższy komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Nie – pozostawienie aktualnych ustawień na dokumencie – brak zmiany.
Tak – aktualizacja wskazanych danych na dokumencie
Uwaga
Wybrane elementy zostają zapamiętane dla danego kontrahenta do momentu ich ponownej zmiany
Więcej informacji o konfiguracji dotyczącej zmiany kontrahenta na nagłówku dokumentu można znaleźć TUTAJ.
Możliwość wystawiania dokumentów ZS i OS na wiele magazynów
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż jest możliwość wystawiania dokumentu ZS (Zamówienie Sprzedaży) oraz OS (Oferta Sprzedaży) na wiele magazynów.
Uwaga
Dla pozostałych dokumentów (FS, PA, WZ, WM, MMW, WKA, RW) opcja nie jest dostępna.
Funkcjonalność umożliwia zmianę magazynu z poziomu nagłówka dokumentu lub z poziomu karty towaru dodawanego do koszyka.
Zmiana magazynu na nagłówku dokumentu ZSZmiana magazynu na karcie towaru dodanego do koszyka podczas wystawiania dokumentu ZS
Jeśli w koszyku są już dodane pozycje towarowe podczas zmiany magazynu na nagłówku dokumentu pojawi się komunikat jak na rysunku poniżej:
Zmiana magazynu na karcie towaru dodanego do koszyka podczas wystawiania dokumentu ZSTAK - zaznaczenie opcji powoduje aktualizację magazynu na wszystkich pozycjach w koszyku (wyjątek stanowią pozycje przypisane do promocji pakietowych),
NIE - zaznaczenie opcji powoduje pozostawianie aktualnie wskazanego magazynu
ANULUJ - cofa operacje przywracając wcześniej wybrany na nagłówku magazyn.
W sytuacji, kiedy na ZS w aplikacji na pozycjach zostaną wskazane różne magazyny, wówczas na nagłówku takiego dokumentu wyświetla się dodatkowe pole: „Wartość pozycji (ze względu na magazyn)”, wraz z prezentacją wartości pozycji zamawianych z danego magazynu.
Wartości pozycji (ze względu na magazyn)
Automatyczna zmiana serii na dokumencie po zmianie magazynu
W aplikacji Comarch Mobile została również umożliwiona automatyczna zmiana serii na dokumencie po wybraniu magazynu. W mobilnej bazie danych została dodana nowa tabela (WarehousesSeriesLinks), której odpowiednie uzupełnienie (zsynchronizowanie danymi) umożliwia przypisanie konkretnym magazynom określonej serii dla dokumentu. Po wyborze magazynu na nagłówku dokumentu automatycznie zostanie ustawiona seria, która została przyporządkowana danemu magazynowi. W przypadku, gdy magazyn posiada przypisaną więcej niż jedną serię wówczas istnieje możliwość wyboru z dostępnych serii dla magazynu.
Wybór serii względem magazynu
Wystawianie dokumentów ZS i OS w walucie obcej
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż umożliwiono wystawianie dokumentów ZS i OS w walucie obcej. Podczas wystawiania tych dokumentów na nagłówku ustawiana jest domyślna waluta z karty Kontrahenta. Więcej informacji odnośnie wyświetlania waluty na karcie Kontrahenta znajduje się TUTAJ.
Dodatkowo operator ma możliwość zmiany waluty oraz jej kursu w zależności od wartości parametru [CanChangeCurrency] operator ma możliwość lub blokadę zmiany: samej waluty, samego kursu, zarówno waluty jak i kursu. Więcej informacji odnośnie parametru znajduje się TUTAJ.
Wskazówka
Edycję waluty lub kursu waluty można wykonać jedynie wtedy, gdy w koszyku nie ma jeszcze dodanych towarów.
Możliwość zmiany waluty jaki kursu na nagłówku dokumentu
W sytuacji kiedy do koszyka zostały dodane już towary, przedstawiciel nie ma już możliwości zmiany waluty i kursu waluty – brak ikony ołówka przy pozycjach waluta i kurs. Operator (w zależności od nadanych uprawnień) może dokonać zmiany waluty i kursu jedynie na dokumencie do którego nie dodano wcześniej towaru. Po kliknięciu w ikonę edycji (ikona ołówka) zostaje wyświetlona lista z walutami zsynchronizowanymi z systemu Comarch ERP XL.
Lista walut w przypadku edycji waluty ustawionej na nagłówku dokumentu
Przy próbie wybrania waluty, dla której w systemie Comarch ERP XL brak jest notowań dla kursu w aplikacji zostaje wyświetlony komunikat, jak na poniższym rysunku.
Komunikat wyświetlany, jeśli w aplikacji brak zdefiniowanego kursu dla danej waluty
Jeśli na nagłówku dokumentu została ustalona waluta obca poszczególne elementy zostaną przeliczone zgodnie z obowiązującym kursem na ustawioną walutę obcą.
Obsługa eksportowych stawek VAT
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż umożliwiono dodatkowo oprócz transakcji krajowych z krajowymi stawkami vat również obsługę eksportowych stawek VAT podczas wystawiania dokumentów ZS i OS. Dane dotyczące eksportowych stawek VAT pobierane są z systemu Comarch ERP XL.
Uwaga
Funkcjonalność dotyczy obsługi dokumentów: OS (Ofert Sprzedaży) oraz ZS (Zamówień Sprzedaży). W przypadku realizacji dokumentu innego typu, ustawione będą krajowe stawki VAT.
Na nagłówku dokumentu ZS oraz OS wyświetlona zostaje informacja o typie transakcji. Możliwe do wyświetlenia opcje to:
Krajowa,
Wewnątrzwspólnotowa,
Inna zagraniczna (poza UE).
Informacja o typie transakcji na nagłówku dokumentu oraz możliwe do wyboru pozostałe typy transakcji
Jeżeli wybrana zostanie transakcja wewnątrzwspólnotowa lub zagraniczna, na nagłówku pojawia się wówczas dodatkowe pole: VAT eksportowy z informacją czy ma zostać naliczany VAT eksportowy (dla opcji: Tak) lub VAT krajowy (dla opcji: Nie). Obydwie opcje: [Typ transakcji] oraz [naliczanie VATu eksportowego] są możliwe do edycji, do momentu dodania pozycji na dokument. Po dodaniu do koszyka towaru opcja ta zostaje zablokowana.
Wybór naliczania VATu eksportowego
Dodatkowo typ transakcji na nagłówku dokumentu ustawiany jest zgodnie z typem kontrahenta, dla którego transakcja jest realizowana. Dla kontrahenta Krajowego domyślnie ustawi się zatem transakcja krajowa, dla kontrahenta Unijnego transakcja Wewnątrzwspólnotowa, a dla kontrahenta Poza unijnego transakcja Inna zagraniczna. Na karcie kontrahenta wyświetlony zostaje typ kontrahenta, jak poniżej.
Typ kontrahenta: Krajowy
Możliwość zmiany stawki VAT na elemencie dokumentu
Istnieje możliwość zmiany stawki VAT na elemencie dokumentu. Aby użytkownik miał możliwość zmiany stawki VAT spośród dostępnych stawek zdefiniowanych w systemie należy zmienić parametr [CanChangeVatRates] na 1. Więcej informacji o parametrach znajduje się TUTAJ. Wprowadzona funkcjonalność usprawnia wystawianie dokumentów w aplikacji.
Jeżeli na elemencie dokumentu została zmieniona stawka VAT wówczas podczas próby zatwierdzenia dokumentu użytkownik zostanie dodatkowo o tym poinformowany poprzez komunikat z możliwością zatwierdzenia lub powrotu do wystawiania dokumentu.
Zmiana stawki VAT na pozycji
Możliwość zmiany formy płatności w dół
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość zmiany formy płatności „w dół”, czyli w sposób ograniczony przez kolejność form płatności ustaloną w konfiguracji systemu Comarch ERP XL. Więcej informacji na temat konfiguracji można znaleźć TUTAJ.
Jeśli dla Operatora zostały udostępnione wszystkie formy płatności zdefiniowane w systemie Comarch ERP XL oraz domyślną formą płatności jest, np. „Przelew 1” to Operator na urządzeniu mobilnym będzie mógł zmienić formę płatności na dokumencie jedynie na: Gotówka, Gotówka1, Kredyt, Przelew.
Nagłówek dokumentu – możliwość wyboru formy płatności
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż nie ma możliwości zmiany formy płatności „w górę”, tzn. przykładowo jeśli domyślną formą płatności jest Gotówka, to Operator nie będzie mógł zmienić tej formy płatności, ponieważ w tej konfiguracji nie ma „niżej” zdefiniowanej innej formy płatności.
Zmiana cennika na nagłówku dokumentu
Istnieje możliwość przeliczenia pozycji dodanych do koszyka po zmianie cennika początkowego na nagłówku dokumentu. Jeżeli dokument posiada już pozycje w koszyku a użytkownik spróbuje zmienić cenę początkową, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat, po potwierdzeniu którego pozycje w koszyku zostaną przeliczone zgodnie z ustawionym cennikiem.
Zmiana ceny początkowej na nagłówku dokumentu
Po tym jak użytkownik wybierze inny cennik na liście możliwych do wyboru cenników, zostanie poinformowany, że zmiana ta może spowodować zmianę warunków handlowych.
Komunikat wyświetlany po zmianie cennika na nagłówku dokumentu
Po potwierdzeniu komunikatu pozycje zostaną przeliczone zgodnie z wybranym cennikiem.
Zmiana daty realizacji
W przypadku, gdy na elementach dokumentu jest ustawiony czas dostawy, podczas edycji na nagłówku dokumentu, czasu realizacji wystawianego dokumentu, użytkownik będzie mógł zadecydować:
czy data realizacji z nagłówku ma się zapisać na każdym elemencie dokumentu,
czy data dostawy poszczególnych towarów ma pozostać ze zdefiniowanego cennika.
Ustawienie czasu dostawy na elemencie zgodnie z czasem realizacji na nagłówku dokumentu
Dodawanie atrybutów oraz załączników na pozycji/nagłówek dokumentu
Aby użytkownik posiadał możliwość przypisania danego atrybutu na pozycję lub nagłówek dokumentu konieczne jest jego właściwe zdefiniowanie w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy w systemie Comarch ERP XL na klasie atrybutu zakładka [Ogólne] zaznaczyć możliwość [Podglądu i Edycji] w aplikacji Comarch Mobile (pracownik) oraz przypiąć ją do odpowiedniego obiektu.
W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
Data
Flaga
Tekst
Liczba
Lista
Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu ikonki globu strona zostanie otwarta.
Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie Comarch ERP XL, w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem .
Dodawanie atrybutów oraz załączników na pozycji dokumentu
Uwaga
Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu (towar).
Aby dodać atrybut na pozycję dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe pozycji i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na pełnej kalkulacji pozycji dokumentu.
Aby dodać załącznik na pozycję dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe pozycji i wybrać opcję: Dodaj załącznik,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na pełnej kalkulacji pozycji dokumentu.
Przykład
Dodawanie atrybutów i załączników na pozycji towarowej dokumentu
Dodawanie atrybutów oraz załączników na nagłówek dokumentu
Na nagłówek dokumentu można dodać z poziomu każdego okna dostępnego podczas jego tworzenia informację dodatkową (atrybut) oraz załączniki.
Aby dodać atrybut na nagłówek dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na zakładce Nagłówek dokumentu.
Aby dodać załącznik na nagłówku dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj załącznik,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na zakładce Nagłówek dokumentu.
Dodawanie atrybutów i załączników na nagłówku dokumentu
Więcej informacji o załącznikach w aplikacji znajduje się TUTAJ.
Filtrowanie dokumentów zmodyfikowanych w systemie ERP
Istnieje możliwość filtrowania dokumentów zamówień, które zostały zmodyfikowane po stronie systemu ERP. Za pomocą filtra „Zmodyfikowane w ERP” można w łatwy sposób odszukać wszystkie takie dokumenty. Dokumenty zmodyfikowane w systemie ERP mają specjalne oznaczenie – ikonę żółtego ołówka, która dodatkowo sugeruje, że pewne dane na dokumencie zostały zmienione.
Możliwość filtrowania dostępna jest zarówno z poziomu listy wszystkich dokumentów, jak i listy dokumentów konkretnego kontrahenta.
Możliwość odfiltrowania dokumentów, które zostały zmodyfikowane po stronie systemu ERP
Historyczność transakcji
Z poziomu skróconej jak i pełnej kalkulacji elementu istnieje możliwość skopiowania ilości oraz ceny użytej w poprzednich transakcjach dla wybranego kontrahenta.
Informacje są prezentowane, jeżeli w ustawieniach aplikacji został zaznaczony parametr: [Pokazuj elementy historyczne].
Ustawienia aplikacji: parametry historyczności
Przeniesienie wartości do aktualnie wystawianego dokumentu odbywa się poprzez wybranie ilości lub ceny w prezentowanym oknie dotyczącym historyczności.
Okno: skrócona kalkulacja elementu
Naciśnięcie przycisku [Zapisz] spowoduje przypisanie wybranej ilości lub ceny, natomiast wybranie [Anuluj] spowoduje wyświetlenie poprzedniej ceny i ilości, w której towar występował na dokumencie.
W oknie dużej kalkulacji w sekcji dokumenty wyświetlone zostaną dokumenty historyczne, w których wykorzystano dany towar. Istnieje możliwość skopiowania ceny i ilości towaru z dokumentu historycznego, podejrzenie dokumentu historycznego i wysłanie.
Okno dużej kalkulacji elementu
Przesunięcie międzymagazynowe (MMW)
Przesunięcie międzymagazynowe (MMW) dokumentuje wydanie towaru z magazynu mobilnego bez generowania płatności. Przesunięcie międzymagazynowe jest generowane dla stanów na urządzeniu mobilnym.
Na nagłówku dokumentu w polu Magazyn źródłowy jest możliwość wyboru magazynu, z poziomu którego wykonywany jest zwrot towaru. Na liście znajdują się wszystkie przypisane do centrum magazyny mobilne, do których operator ma dostęp i które jednocześnie nie są magazynami domyślnymi innych przedstawicieli.
Umożliwiono również wybór magazynu, na który wykonany będzie zwrot towarów. Magazyn na który będzie wykonany zwrot należy wskazać w polu Magazyn docelowy. Aplikacja pozwala na wybór magazynu docelowego spośród magazynów lokalnych, udostępnionych w centrum mobilnym oraz magazynów mobilnych innych przedstawicieli (czyli tych przypisanych do centrum mobilnego zalogowanego przedstawiciela, które są jednocześnie magazynami domyślnymi innych przedstawicieli).
Uwaga
Analogicznie jak przy fakturze sprzedaży oraz paragonie, aby móc dodać towary do koszyka muszą być dostępne stany na magazynie mobilnym.
Dostępne stany magazynowe na magazynie mobilnymMała kalkulacja towarów dodanych do koszyka w Przesunięciu MiędzymagazynowymNagłówek dokumentu MMW
Dokument MMW jest analogicznie rejestrowany jak dokument FS oraz PA (wraz z kontrolą limitu kredytowego) z tą różnicą, że po zatwierdzeniu dokumentu MMW nie generują się płatności w sekcji handlowe.
Wystawiając dokument MMW nie ma możliwości otwarcia dużej kalkulacji elementu.
Uwaga
Podczas konfiguracji oddziału należy pamiętać o tym, aby na definicji dokumentu MMW w parametrze Generowanie dokumentu MMP wybrana była opcja: generuj potwierdzone. W przeciwnym razie, w momencie wygenerowania przesunięcia na magazyn mobilny innego przedstawiciela, zwrot nie zostanie wykonany automatyczne – konieczna będzie jeszcze ingerencja po stronie systemu ERP celem ręcznego wygenerowania dokumentu MMP.
Od wersji 2019.1 Comarch ERP XL w zakładce [Magazyny] formatki centrum, do którego zalogowany jest Operator, w sekcji Na listach wyboru prezentuj mag udostępniony został parametr Oddziałowe decydujący o tym, czy w rozwijanym menu kontrolki Magazyn mają być prezentowane/ukrywane magazyny oddziałowe
W tych miejscach w Systemie, w których użycie magazynów oddziałowych jest dozwolone (np. filtr Magazyn pod listami dokumentów, na liście towarów, magazyn docelowy na formatce MMW itp.) magazyny oddziałowe prezentowane są w menu wyboru magazynu wyłącznie, jeżeli parametr jw. jest włączony, przy wyłączonym parametrze zaś są ukrywane.
Parametr prezentacji/ukrywania magazynów oddziałowych w menu wyboru magazynuOpcjonalne ukrywanie magazynów oddziałowych na przykładzie menu filtra Źródłowy listy MMW
Nagłówek dokumentu WKA
Nagłówek dokumentu wydania towarów kaucjonowanych (WKA) został przedstawiony poniżej.
Nagłówek dokumentu WKA
Nagłówek dokumentu WKK
Nagłówek dokumentu WKK został przedstawiony poniżej.
Nagłówek dokumentu WKK
Zamówienie wewnętrzne
W aplikacji mobilnej współpracującej z systemem Comarch ERP XL został obsłużony nowy typ dokumentu: Zamówienie Wewnętrzne (ZW). Wystawienie ZW możliwe jest z poziomu kafla "Dokumenty" oraz "Towary". Funkcjonalność zamówień wewnętrznych umożliwia zamawianie towarów pomiędzy magazynami tej samej firmy. Późniejsza realizacja zamówień odbywa się za pomocą dokumentów MMW/MMP, rejestrujących przesunięcia międzymagazynowe.
W Comarch Mobile funkcjonalność ma zastosowanie w następujących procesach:
Zamówienie brakującego towaru z innego magazynu firmy, a następnie wystawienie przez Centralę dokumentu MMW/MMP
Zamówienie brakujących składników z Centrali do realizacji zlecenia serwisowego
Na liście dokumentów prezentowany jest Status i stopień realizacji ZW analogicznie jak dla dokumentów ZS.
Nagłówek dokumentu ZW, wybór dokumentu z poziomu kafla Towary
Po realizacji dokumentu ZW w systemie XL, w aplikacji na kaflu towary widoczne będą towary do przyjęcia.
Koszyk
W zakładce Koszyk na dokumencie znajdują się towary dodane na dokument.
Menu kontekstowe
Z poziomu menu kontekstowego elementy dodane do Koszyka można:
Zmodyfikować,
Skopiować,
Usunąć.
Ponadto z tego poziomu można także wyświetlić szczegóły karty dodanego towaru oraz sprawdzić stan towaru.
Okno: Koszyk
Uwaga
Opcja [Kopiuj] jest dostępna, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu w systemie Comarch ERP XL został zaznaczony parametr dotyczący powielania pozycji na [Zezwalaj].
Kopiowanie pozycji
Jeżeli element zostanie skopiowany i będzie figurował w koszyku kilka razy, na liście towarów zostanie to przedstawione w sposób pokazany poniżej:
Okno: Towary, kopiowanie elementów
Po wybraniu towaru dodanego do koszyka więcej niż jeden raz, zostanie wyświetlone okno z informacją na temat dodanej ilości oraz wartości netto i brutto za elementy (wartość = ilość x cena).
Okno: [Towary], towar dodany kilka razy do koszyka
Filtrowanie towarów
Towary dodane do koszyka można filtrować za pomocą dostępnych filtrów:
Rezerwacje na pozycji – tylko w przypadku dokumentu ZS, gdy w aplikacji została skonfigurowana możliwość rezerwowania i wyświetlania informacji o rezerwacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Rodzaj towaru,
Marka,
Producent,
Po towarach/Eanach.
Filtry dostępne w zakładce [Koszyk]Jeżeli na filtrze zostanie wybrana określona wartość, lista towarów w Koszyku zostanie odfiltrowana – zawężona do wybranych kryteriów.
Filtr: Rodzaj towaru w zakładce Koszyk
Widok katalogowy
Istnieje możliwość przełączenia się na widok katalogowy towarów dodanych do koszyka. Dotychczas opcja wyświetlania zdjęć towarów możliwa była jedynie z poziomu widoku listy towarów – gdzie prezentowane są wszystkie towary, zarówno te na które Klient się zdecydował jak i te nie dodane na dokument. Nowa opcja daje możliwość szybkiego podglądu miniatur zdjęć towarów za pomocą opcji dostępnej na nagłówku wystawianego dokumentu. W razie potrzeby widok zdjęć towarów dodanych do koszyka można równie szybko wyłączyć poprzez wybranie opcji: .
Możliwość przełączenia się na widok katalogowy towarów dodanych do koszyka
Wyświetlanie ceny i ilości w jednostce podstawowej i domyślnej
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż umożliwiono wyświetlanie na liście towarów oraz liście pozycji dodanych do koszyka informacji o ilości i cenie w jednostce podstawowej jak i domyślnej jednostce pomocniczej. Podejrzenie ilości i ceny w jednostce podstawowej możliwe jest już z poziomu listy towarów, bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla pozycji.
Funkcjonalność ta dotyczy towarów, które zostały dodane na dokument w jednostce pomocniczej. Więcej informacji odnośnie konfiguracji tej funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Wyświetlanie ilości i ceny zarówno dla jednostki pomocniczej jak i podstawowej podczas wystawiania zamówienia sprzedaży
Taka możliwość istnieje podczas wystawiania dokumentów:
Faktura sprzedaży,
Paragon,
Oferta sprzedaży,
Zamówienie sprzedaży,
Wydanie zewnętrzne,
Reklamacja sprzedaży,
Wydanie magazynowe,
Rozchód wewnętrzny,
Wydanie kaucji,
Wydanie korekty kaucji.
Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument można:
Zapisać – dokument zostanie zapisany do bufora, nie zostanie wysłany do systemu Comarch ERP XL podczas synchronizacji,
Zatwierdzić – po zatwierdzeniu dokument będzie wysłany do systemu podczas synchronizacji,
Wyjść bez zapisu,
Anulować – jeśli dokument był edytowany, po wybraniu tej opcji zmiany nie zostaną zapisane.
Prezentacja rabatu na liście towarów dodanych do koszyka
Na liście towarów dodanych do koszyka dodana została informacja na temat wielkości udzielonego rabatu na każdej pozycji. Umożliwia to szybki przegląd wysokości udzielonych rabatów, bez konieczności wyświetlania szczegółów każdej pozycji z osobna.
Prezentacja informacji o wysokości rabatu na liście towaru dodanych do koszyka
Prezentacja kwoty limitu kredytowego do wykorzystania
W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty limitu kredytowego pozostającej do wykorzystania przez kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj limit kredytowy dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota limitu kredytowego pozostającego do wykorzystania widoczna podczas wystawiania dokumentu
Prezentacja kwoty płatności przeterminowanych
W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty płatności przeterminowanych kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj płatności przeterminowane dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota płatności przeterminowanych widoczna podczas wystawiania dokumentu
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.