Promocje

Okno promocji zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Promocja
Dostępne parametry promocji:
  • Pomiń następne promocje/Nie pomijaj następnych promocji.
Jeżeli do promocji został przypisany więcej niż jeden towar w sekcji Obowiązuje dla Towary pojawia się opcja <Dla wybranych>. Po naciśnięciu w sekcję użytkownik zostanie przeniesiony do listy towarów objętych promocją.
Lista towarów objętych promocją
  • Pozwalaj na zmianę ceny/Nie pozwalaj na zmianę ceny (parametry te dostępne są w systemie Comarch ERP XL na promocji stała cena).
Po wybraniu przycisku: w wierszu dotyczącym Obowiązuje dla: Towary zostanie wyświetlona lista towarów, na które obowiązuje dana promocja.
Okno: Promocja, Lista towarów
Po wybraniu przycisku: w wierszu dotyczącym Obowiązuje dla: Kontrahenci zostanie wyświetlona lista kontrahentów, na których działa dana promocja. Okno zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Promocja, Lista kontrahentów
W przypadku, gdy została wskazana jedna forma płatności, dla której obowiązuje promocja to jest ona określona na karcie promocji, jeżeli zostało wskazanych więcej form płatności to pojawia się w oknie: [Dla wybranych], natomiast w przypadku braku określenia wyświetla się wartość: [Wszystkie]. Po wybraniu przycisku: w wierszu dotyczącym Obowiązuje dla: Formy płatności zostanie wyświetlona lista form płatności, na które obowiązuje dana promocja. Okno promocji zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Promocja, Lista form płatności
Jeżeli został wskazany jeden sposób dostawy, dla którego obowiązuje promocja, to jest on wyświetlony na karcie promocji, jeżeli zostało wskazanych więcej sposobów to wyświetla się: [Dla wybranych], a w przypadku braku sprecyzowanego sposobu dostawy pojawia się wartość: [Wszystkie]. Po wybraniu przycisku: w wierszu dotyczącym Obowiązuje dla: Sposoby dostawy zostanie wyświetlona lista sposobów dostawy, na które działa dana promocja. Okno: Sposoby dostawy zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Promocja, Lista sposobów dostawy
Po wybraniu przycisku: w wierszu dotyczącym Obowiązuje dla: Magazyny zostanie wyświetlona lista magazynów, na które działa dana promocja. Okno: Magazyny zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Promocja, Magazyny
Okno: Okno promocji, Opis

Promocje WTR

Promocje od wartości transakcji (WTR) mają na celu umożliwić tworzenie promocji, które naliczane będą na cały dokument. Naliczanie promocji od wartości transakcji uzależnione jest od wartości dokumentu, gdzie po przekroczeniu zdefiniowanego progu na każdą pozycję znajdującą się na dokumencie naliczony zostanie jednolity rabat oraz możliwe jest dodanie gratisów zdefiniowanych w obrębie promocji. W systemie Comarch ERP XL promocja WTR wystawiana jest na konkretnego/konkretnych kontrahentów i dotyczy zawsze grupy głównej towarów.

Karta promocji WTR

Na karcie promocji dostępne są elementy wspólne z kartą standardowej promocji takie jak:
  • Priorytet
  • Łączenie
  • Okres obowiązywania
  • Parametry
Przykład karty promocji WTR
Sekcję Obowiązuje dla karty WTR odróżnia od standardowej karty promocji brak elementu Towary, ponieważ promocja WTR dotyczy zawsze grupy głównej towarów. Drugą różnicą jest element Progi wartościowe/Gratisy, który działa w oparciu o poniższe zasady. Jeżeli w systemie Comarch ERP XL został określony jeden próg wartościowy i jeden gratis, to na karcie promocji jest umieszczona informacja, od jakiej wartości obowiązuje promocja oraz określny upust. Jeżeli natomiast zostało określonych kilka progów wartościowych to w danej sekcji będzie wyświetlone: <Wiele>. Element Progi wartościowe/Gratisy zawiera również opcjonalny odnośnik do okna ze szczegółami progów/gratisów dla promocji, którego widoczność uzależniona jest od ilości progów oraz istnienia gratisów - jeśli promocja zawiera więcej niż jeden próg lub zdefiniowany jest przynajmniej jeden gratis, wtedy odnośnik jest widoczny i wybranie go spowoduje wyświetlenie okna ze szczegółowymi informacjami na temat progów/gratisów promocji.
Przykładowe informacji dotyczących progów/gratisów

Obsługa promocji WTR na nagłówku dokumentu

Na nagłówku dokumentu dla dokumentów FS, PA, WZ, ZZ, OZ, OS i ZS znajduje się wiersz [Promocje] od wartości transakcji, który przyjmuje dwa stany:
  • Istnieją obowiązujące promocje - jeśli istnieje choć jedna aktywna promocja nagłówka, która została zdefiniowana dla kontrahenta (grupy kontrahenta). Wyświetlana jest także strzałka [>] umożliwiającą przejście do listy promocji.
  • Brak obowiązujących promocji – kontrahent nie ma żadnych aktywnych promocji nagłówka. Wejście w listę jest niemożliwe.
Po wybraniu pozycji na liście obowiązujących promocji wyświetla się okno promocji nagłówka przypisanych do kontrahenta, składające się z dwóch zakładek: Dostępne i Niedostępne.

Lista dostępnych/niedostępnych promocji

Na zakładce [Dostępne] widoczne są aktywne promocje dostępne do wyboru podczas zatwierdzenia dokumentu (zostały spełnione warunki dla progu, formy płatności, sposobu dostawy, magazynu itp.).
Zakładka Dostępne okna promocji naliczanych od wartości transakcji
Na zakładce [Niedostępne] widoczne są aktywne promocje dla których nie został osiągnięty próg minimalny bądź spełnione warunki brzegowe (inny magazyn, sposób dostawy, forma płatności).
Zakładka [Niedostępne] okna promocji naliczanych od wartości transakcji

Naliczenie promocji (zatwierdzanie dokumentu)

Promocje nagłówka typu WTR naliczane są przy zatwierdzaniu dokumentu, po akceptacji użytkownika. W momencie zatwierdzania dokumentu pojawia się okno zawierające listę dostępnych promocji od wartości transakcji. Jeżeli użytkownik zastosuje promocję to rabat wynikający z zaznaczonej promocji zostanie naliczony na wszystkie pozycje dokumentu oprócz gratisów. Dzięki temu użytkownik będzie miał również możliwość symulacji promocji na dokumencie - nastąpi przeliczenie liczby elementów oraz wartości nagłówka, które widoczne są na pasku górnym okna promocji. Jeżeli odznaczy wspomniany znacznik, promocja zostanie wycofana z dokumentu.
Okno wyboru promocji naliczanych od wartości transakcji
Uwaga
Użytkownik ma możliwość zaznaczenia tylko jednej promocji od wartości transakcji na dokumencie.
Użytkownik ma możliwość wyboru towarów gratisowych, jeżeli zostały dodane na definicji promocji. Po wybraniu promocji zawierającej gratisy, zaznaczony zostanie automatycznie gratis oznaczony na definicji jako domyślny. Zaznaczenie znacznika przy danej promocji WTR i zatwierdzenie okna wywoła zatwierdzenie dokumentu i zastosowanie wybranej promocji. Dla dokumentów handlowych FS, PA, WZ aplikacja nie pozwala na wydanie danego gratisu, jeśli na magazynie mobilnym nie jest dostępna pełna, wyliczona ilość należnego gratisu. Przy gratisie, którego nie można wydać z powodu braku dostępności na magazynie mobilnym, nie jest dostępne pole z oznaczeniem/wyborem tego gratisu.
Gratis na dokumencie handlowym bez dostępnych zasobów

Modyfikacja dokumentu

Przy próbie cofnięcia do bufora dokumentu, na którym została zastosowana promocja nagłówkowa WTR wyświetli się okno dialogowe z zapytaniem: „Odtwierdzenie dokumentu spowoduje wycofanie naliczonej promocji od wartości dokumentu i usunięcie gratisów. Czy odtwierdzić dokument?” Użytkownik ma możliwość wyboru jednej z opcji Tak/Nie i zgodnie z treścią komunikatu, po wybraniu opcji [Tak] cofnięta zostanie uprzednio naliczona promocja, pozycje dokumentu zostaną ponownie przeliczone, a pozycje gratisowe wynikające z WTR usunięte.

Promocje pakietowe

Promocje pakietowe definiowane są jako rabaty pozycji, a więc naliczane będą tylko na konkretne pozycje poprzez wskazanie pakietu przez użytkownika podczas wystawiania dokumentu. Zastosowanie tych promocji pozwala na bardziej elastyczne definiowanie upustów oraz zwiększanie sprzedaży, poprzez oferowanie towarów po bardzo niskich cenach (tzw. gratisów) po spełnieniu przez Kontrahenta odpowiednich kryteriów. Promocje pakietowe możemy podzielić na 2 grupy:
  • Pakiety stałe – aby skorzystać z tej promocji Kontrahent musi kupić ściśle zdefiniowany zestaw towarów w dokładnie określonej ilości.
  • Pakiety elastyczne – aby z nich skorzystać Kontrahent musi nabyć towary o określonej wartości (lub ilości) z pewnej grupy.

Uprawnienia do stosowania promocji pakietowych

Aby promocje pakietowe były dostępne w Comarch Mobile Sprzedaż, należy na definicji dokumentu FS/PA/WZ/OS/ZS dla centrum mobilnego zaznaczyć na zakładce [Inne] opcję [Stosuj promocje pakietowe].  

Sposób naliczania promocji pakietowych

Sposób naliczania promocji pakietowych uzależnione jest od tego, czy parametr: [Realizacja pakietów liczona od wartości początkowych] został zaznaczony w systemie Comarch ERP XL. Więcej informacji na temat konfiguracji systemu Comarch ERP XL można znaleźć TUTAJ.  

Uwzględnianie parametru Mnóż

Parametr [Mnóż] obowiązuje w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż na wszystkich typach dokumentów z ustawioną na centrum obsługą promocji pakietowych – ZS, OS, FS, PA, WZ. Więcej informacji na temat konfiguracji systemu Comarch ERP XL można znaleźć TUTAJ.  

Promocja pakietowa z określoną liczbą pakietów do wykorzystana

W systemie Comarch ERP XL jest możliwość określenia z jakiej maksymalnie ilości pakietów można skorzystać w czasie trwania promocji. Funkcjonalność ta dotyczy zarówno pakietów stałych, jak i elastycznych. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.  

Karta promocji pakietowej

Promocje pakietowe (stałe i elastyczne) w aplikacji widoczne są z poziomu karty kontrahenta i towaru na liście promocji. Ikony promocji pakietowych zostały zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Lista promocji dla Kontrahenta
Elementem, który odróżnia kartę promocji pakietowej od karty standardowej promocji jest element Towary/Gratisy w sekcji Obowiązuje dla, który zastępuje element Towary. Jeżeli w systemie Comarch ERP XL został określony jeden towar i próg dla promocji pakietowej, to na karcie promocji jest umieszczona informacja o tym, jakiego towaru dotyczy promocja oraz wartość progowa i określony upust. Jeżeli natomiast zostało określonych kilka progów dla jednego towaru, to pojawi się informacja <Wiele>. W przypadku wielu towarów wyświetlona zostanie wartość: <Dla wybranych>. Element Towary/Gratisy zawiera również opcjonalny odnośnik do okna ze szczegółami towarów/gratisów dla promocji, którego widoczność uzależniona jest od ilości progów/towarów oraz istnienia gratisów - jeśli promocja zawiera więcej niż jeden towar/próg lub zdefiniowany jest przynajmniej jeden gratis, wtedy odnośnik jest widoczny i wybranie go spowoduje wyświetlenie okna ze szczegółowymi informacjami na temat towarów/gratisów oraz progów. Jeżeli na promocji pakietowej został dodany limit pakietów „dla kontrahenta” – podgląd pakietów do wykorzystania będzie widoczny po wejściu w listę kontrahentów (rysunek poniżej). Jeżeli wybrano maksymalną ilość pakietów „ogółem” to liczba pakietów pozostałych do wykorzystania będzie widoczna na nagłówku promocji.
Promocja zdefiniowana dla konkretnych towarów i kontrahentów – pakiet stały z limitem dla kontrahenta
Promocja zdefiniowana dla konkretnego towaru i kontrahenta – pakiet stały z limitem „ogółem”

Towary/Gratisy objęte promocją pakietową

Po naciśnięciu na karcie promocji na pole: [Towary/Gratisy] następuje przejście na okno szczegółowych warunków promocji pakietowej.
Towary towarowe objęte promocją pakietową

Obsługa promocji pakietowych

Gdy na definicji dokumentu zostanie zaznaczony znacznik „Stosuj promocje pakietowe” w filtrze na dokumencie pojawia nowa pozycja: Promocja pakietowa.
Nowe ustawienie filtra dla promocji pakietowych
Aby dodawać promocje pakietowe konieczne jest ustawienie filtra w trybie szybkiego wybierania. W trybie standardowym wyświetlone zostaną opcje zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Włączenie paska filtra promocji pakietowych

Okno wyboru promocji pakietowej

Filtr promocji pakietowych po ustawieniu go w trybie szybkiego wybierania jest rozciągnięty na całą szerokość ekranu, został on zaprezentowany na rysunku poniżej:
Wygląd paska filtra dla promocji pakietowych
Okno wyboru promocji pakietowych składa się z dwóch zakładek [Dostępne/Niedostępne] oraz opcjonalnej sekcji [Aktualnie wybrana pozycja], której wyświetlanie uzależnione jest od stanu filtra promocji.
  • Dostępne - zawiera listę wszystkich promocji, dla których dokument spełnia wszystkie warunki brzegowe ustawione na definicji promocji (magazyn, sposób dostawy, forma płatności).
Zakładka Dostępne promocji pakietowych
Na liście oprócz ikonki oznaczającej typ promocji oraz nazwy znajduje się ilość dodanych pakietów i procent realizacji dla promocji pakiet stały oraz rodzaj progu, wartość progu, minimalna ilość pozycji i procent realizacji dla promocji typu pakiet elastyczny, Jeśli próg jest w danym momencie spełniony, prezentowany jest kolorem zielonym, natomiast progi niespełnione kolorowane są na czerwono. Wybranie ikony otwiera kartę wybranej promocji, przyciśnięcie wiersza z nazwą promocji otwiera kartę Towary/Gratisy, natomiast wciśnięcie konkretnego wiersza z progiem również powoduje otwarcie karty Towary/Gratisy z tym, że zaznaczony zostaje wybrany próg pakietu elastycznego.
Uwaga
W danym momencie możliwe jest zaznaczenie tylko jednego progu/promocji pakietowej. Wybranie kolejnego może nastąpić po realizacji bądź odrzuceniu aktualnie wybranego progu/promocji.
  • Niedostępne - zawiera listę wszystkich promocji, dla których dokument nie spełnia jednego lub większej ilości warunków brzegowych ustawionych na definicji promocji (magazyn, sposób dostawy, forma płatności, wykorzystane pakiety).
Jeżeli przynajmniej jeden towar wymagany na promocji, w przypadku realizacji na dokumentach handlowych jest niedostępny na wystawianym dokumencie pojawia się komunikat: „Brak wymaganych towarów”. Dostępność promocji pakietowych podczas wystawiania dokumentów handlowych jest także uzależniona od zasobów na magazynie mobilnym. Dana promocja pakietowa będzie niedostępna jeżeli:
  • Magazyn mobilny na który jest wystawiany dokument handlowy (ustawiony na nagłówku) nie jest objęty promocją pakietową,
  • Dla pakietu stałego - jeśli którykolwiek z asortymentów objętych promocją w pakiecie stałym nie jest dostępny na magazynie mobilnym w ilości umożliwiającej zrealizowanie zamówienia z gratisem, tzn. jeśli na magazynie mobilnym znajdują się 2 sztuki asortymentu objętych promocją „kup dwie sztuki dostaniesz jedną gratis” to taka promocja nie będzie możliwa do zrealizowania.
  • Dla pakietu elastycznego, ilościowego: jeśli stan magazynowy na magazynie mobilnym towarów objętych promocją jest mniejszy niż minimalny próg zdefiniowany na pakiecie elastycznym lub minimalna ilość pozycji (np. stan magazynowy asortymentu objętego promocją wynosi 5, a próg promocji pakietowej jest zdefiniowany od 6).
Zakładka Niedostępne promocji pakietowych
Wszystkie warunki, które nie zostały spełnione są wylistowane w wierszach z promocjami. Dodatkowo są one oznaczone kolorem czerwonym.
  • Sekcja: Aktualnie wybrana pozycja – widoczna jest jedynie wtedy, gdy w momencie wyświetlenia listy promocji mamy wybraną już jedną z dostępnych promocji.
Sekcja Aktualnie wybrana pozycja

Wygląd filtra po wybraniu promocji pakietowej

W momencie wybrania promocji typu pakiet stały, na pasku filtra pojawia się pole, w którym można wpisać ilość wybranych pakietów. Przed wpisaniem wartości obok pola ilości widnieje przycisk , za pomocą którego można usunąć wybrany wcześniej pakiet, po wpisaniu ilości przycisk przyjmuje postać  i można nim zatwierdzić dodane pakiety.
Pole ilości dla pakietu stałego i zmiana prezentacji przycisku
W przypadku wybrania promocji typu pakiet elastyczny pasek filtra zawiera różnicę pomiędzy sumaryczną wartością/ilością wszystkich elementów zliczanych do wybranego progu promocji a wartością/ilością zdefiniowaną na progu oraz procent realizacji danego progu. W przypadku, gdy próg nie jest spełniony, po prawej stronie paska filtra znajduje się przycisk , za pomocą którego możemy usunąć wybrany przez nas pakiet lub wybrać opcję dokończenia dodawania elementów pakietu w przyszłości („Tak, dokończę później”). W przypadku, gdy próg został spełniony przycisk przybiera postać  i możemy nim zatwierdzić wybrany pakiet elastyczny. W przypadku, gdy promocja zawiera towary oznaczone jako wymagane, przycisk  pojawi się, gdy wymagane towary zostaną dodane do pakietu. Jeżeli dany pakiet zawiera określony limit (max. liczba) pakietów do wykorzystania, to taka informacja jest wyświetlana w kolorze pomarańczowym na belce.
Dodanie pakietu stałego z określonym limitem (max. liczba) pakietów
Jeżeli użytkownik wprowadzi liczbę, która przekracza liczbę pakietów, którą można jeszcze wykorzystać, wówczas w momencie zatwierdzania dodawania promocji wyświetli się poniższy komunikat:
Kontrola ilości dodanych pakietów stałych
Wskazówka
Dłuższe przytrzymanie paska filtra z wybraną promocją pakietową powoduje wyświetlenie okna dialogowego, za pomocą którego możemy zrezygnować z wybranego pakietu bądź dokończyć jego dodawanie później (dla pakietów elastycznych). Okno to pojawia się również po kliknięciu przycisku .

Realizacja pakietu

Po wybraniu jednej z dostępnych promocji następuje jej realizacja, która przebiega w różny sposób w zależności od tego czy jest to promocja typu pakiet stały czy elastyczny. Opis realizacji pakietu stałego opisany jest TUTAJ. Opis realizacji pakietu elastycznego opisany jest TUTAJ.
Uwaga
W trakcie realizacji pakietu niemożliwa jest zmiana warunków handlowych na nagłówku dokumentu, takich jak: Magazyn, Forma płatności, Termin płatności, Cena początkowa, Sposób dostawy, Data wystawienia

Pakiet stały

Po wybraniu promocji typu pakiet stały, lista towarów zostaje odfiltrowana do towarów zdefiniowanych na karcie promocji. Dodanie pakietu stałego odbywa się poprzez wprowadzenie wartości do pola liczbowego na filtrze. Przycisk informujący o spełnieniu pakietu  - dla promocji pakietowej stałej pojawia się tylko w wypadku, gdy:
  • wpisano ilość większą od 0,
  • ilość na pozycjach na odfiltrowanej liście towarów wyliczana jako: iloczyn wpisanej wartości pakietu oraz ilości określonej jako Próg w definicji wybranego pakietu stałego – jest dostępna na magazynie mobilnym, na który jest wystawiany dokument handlowy,
  • ilość gratisów przysługujących z danej promocji jest dostępna na magazynie mobilnym, na który jest wystawiany dokument handlowy.
Po zatwierdzeniu pakietu stałego, pozycje w wyliczonej ilości (Próg z definicji x ilość pakietów) zostają dodane do koszyka. Nie ma możliwości ręcznej zmiany ilości na elemencie z pakietu stałego. Zablokowane jest także ręczne ustawianie elementów kalkulacji towaru (ceny, ilości, marży itd.). Dozwolona jest natomiast edycja opisu i atrybutów.
Uwaga
Jeśli włączona jest opcja powielania pozycji:
  • towar jest w koszyku w pakiecie- wówczas zostanie dodana kolejna pozycja do koszyka
  • towar jest w koszyku i nie jest w pakiecie - wówczas zostanie wciągnięty do pakietu - będzie 1 pozycja
Jeśli opcja powielania pozycji jest wyłączona:
  • towar jest w koszyku w pakiecie - wówczas nowy pakiet nie zostanie dodany - blokada
  • towar jest w koszyku i nie w pakiecie – towar ten zostanie wciągnięty do pakietu
Po zatwierdzeniu pakietu nie jest możliwa edycja, ani usunięcie pozycji z Koszyka, powiązanych z pakietem. Edycja pozycji możliwa jest dopiero po wycofaniu i edycji pakietu. Usunięcie pakietu stałego odbywa się poprzez wprowadzenie ilości „0” w polu z ilością pakietu.

Wybór gratisów

Gratisy dla promocji pakietowej bez elastycznego dodawania gratisów

Jeżeli na promocji zdefiniowano gratisy, wówczas w momencie zatwierdzania pakietu wyświetla się okno dialogowe służące do ich wskazania.
Okno wyboru gratisów
W pierwszej linijce pod nazwą gratisu znajduje się informacja o stanach magazynowych oraz upuście wynikającym z promocji, natomiast drugi wiersz zawiera informacje o ilości dodawanych gratisów oraz cenie całkowitej elementu z uwzględnieniem upustu. Za pomocą znacznika przypisanego do gratisu możemy go zaznaczyć i dodać do dokumentu – wartości na nagłówku zostaną automatycznie przeliczone po zaznaczeniu/odznaczeniu gratisu, dzięki czemu użytkownik ma możliwość przeprowadzenia symulacji cenowej. Gratisy zdefiniowane jako Domyślne na karcie promocji zostaną automatycznie zaznaczone na oknie wyboru gratisu dla promocji pakietowych.
Uwaga
Na dokumentach handlowych FS, PA, WZ sprawdzany jest warunek czy wyliczona ilość gratisów jest dostępna na magazynie mobilnym. Przy gratisie, którego nie można wydać z powodu braku dostępności na magazynie mobilnym, nie jest dostępne pole z oznaczeniem/wyborem tegoż.
Uwaga
Promocje pakietowe umożliwiają dodawanie jako gratisów towarów spoza grup uprawnionych dla operatora, których nie można dodać standardowo jako element na dokumencie.

Gratisy dla promocji pakietowej z elastycznym dodawaniem gratisów

Istnieje możliwość dokonania wyboru spośród dodanych (za pomocą promocji pakietowej elastycznej) pozycji w koszyku, które z nich zamienić na gratisy. Funkcjonalność dotyczy wszystkich typów dokumentów, na które możliwe jest stosowanie promocji pakietowych: OS, ZS, FS, PA, WZ. Istnieje możliwość modyfikacji przyznawania gratisów - zostało to opisane TUTAJ. Za pomocą pola, które jest edytowalne możemy zmieniać ilości wybranych gratisów, jednak aplikacja nie pozwoli na zamienienie większej liczby asortymentu na gratisy, niż pozwala na to definicja promocji. Poniższy rysunek obrazuje możliwość wyboru przez kontrahenta, który indeks i w jakiej ilości ma zostać wydany jako gratis.
Okno wyboru zamiany indeksu sprzedażowego na indeks gratisowy.
Po zmianie pozycji w koszyku na gratisy, próg promocji będzie spełniony. Aby próg promocji został spełniony muszą być spełnione kolejno: próg ogólny, próg na grupie, minimalna ilość pozycji oraz wymagalność towaru. Istnieje możliwość wyboru ilości gratisów - aplikacja pozwala na zatwierdzenie mniejszej ilości gratisów niż wynosi maksymalna przysługująca ilość.
Wybór mniejszej ilości gratisów niż należna
Jeżeli operator przyzna mniej gratisów, wówczas przed zapisaniem towarów gratisowych aplikacja zaprezentuje stosowne pytanie.
Komunikat podczas wyboru i zapisu mniejszej ilości gratisów niż należna
Z odpowiedziami:
  • Nie – wybór powoduje powrót do listy Wybierz gratisy
  • Tak – kontynuacja dodawania gratisu do koszyka/kontynuacja zamiany pozycji w koszyku na gratis

Zapis/zatwierdzenie dokumentu

Aby dokument mógł być zatwierdzony wszystkie realizacje promocji pakietowych muszą być zakończone/potwierdzone. Jeżeli w filtrze „Promocje pakietowe” znajduje się niezatwierdzona promocja pakietowa lub jeżeli przerwano proces realizowania pakietu (wybrano opcję [Tak, dokończę później], a nie nastąpiło później zatwierdzenie tego pakietu), przy próbie zapisu/zatwierdzenia dokumentu wyświetlony zostanie komunikat:
Komunikat o niezatwierdzonych promocjach

Zmiana wybranego pakietu

W momencie wybrania przez użytkownika promocji pakietowej na filtrze, możliwa jest jej zmiana poprzez ponowne wybranie filtra, a następnie wskazanie w oknie wyboru promocji pakietowej innej opcji i naciśnięcie przycisku Zapisz. Jeżeli operator wybierze inny próg w ramach tej samej promocji zostanie on zmieniony w filtrze promocji, natomiast jeżeli operator wybierze inną promocję wyświetlone zostanie okno dialogowe z komunikatem: „Czy chcesz zmienić pakiet promocyjny? Dotychczasowa realizacja zostanie wycofana.”. Po wybraniu odpowiedzi [Tak] zmieniony zostanie pakiet, a towary i gratisy dodane w obrębie realizacji poprzedniego pakietu zostaną usunięte, wybranie opcji [Nie] skutkować będzie powrotem do okna wyboru promocji.

Oznaczanie pozycji promocji w koszyku

Towary w koszyku, które są powiązane z promocjami pakietowymi są wyróżnione. Zostało to zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Oznaczanie elementów promocji i gratisów w koszyku

Promocja typu: Budżet rabatowy operatora

Budżet rabatowy operatora XL pozwala na oddanie do dyspozycji pracownika określonej kwoty, którą może on wykorzystać w postaci rabatu na pozycji dokumentu w wybranym okresie. Przedstawiciel w aplikacji mobilnej może obniżać cenę towaru poprzez nadawanie rabatu z własnego budżetu. Operator nie może jednak przekroczyć kwoty dostępnej do wykorzystania oraz (przy bardziej restrykcyjnej konfiguracji budżetu) wielkości maksymalnego rabatu z budżetu na pozycji. Taki model pracy pozwala na lepszą kontrolę wielkości obniżek oferowanych Klientom przez pracownika mobilnego. Promocja ta obowiązuje dla dokumentów sprzedaży wymienionych poniżej:
  • ZS – zamówieniu sprzedaży,
  • FS – fakturze sprzedaży,
  • PA – paragonie,
  • WZ – wydaniach zewnętrznych
Na liście promocji na karcie kontrahenta i na karcie towaru objętego promocją wyświetlony zostaje nowy typ promocji: budżet rabatowy operatora. Informacje dotyczące konfiguracji promocji typu: budżet rabatowy operatora znajdują się TUTAJ.
Budżet rabatowy operatora: na liście promocji karty Kontrahenta i na karty towaru
Na liście promocji, w przypadku budżetu operatora, zostaje wyświetlona informacja odnośnie czasu jej obowiązywania i kwocie budżetu do wykorzystania. Listy promocji posortowane są po nazwach promocji (rosnąco). Po kliknięciu w daną promocję wyświetlona zostaje karta promocji z dokładnymi informacjami dotyczącymi promocji:
  • Ogólne warunki promocji:
    • priorytet
    • łączenie
    • okres obowiązywania
    • parametry
  • Kwota:
    • budżet operatora – zdefiniowana wartość netto budżetu dla zalogowanego operatora
    • Kwota wykorzystana – kwota wykorzystanego budżetu
    • Kwota do wykorzystania – kwota, którą przedstawiciel może wykorzystać
  • Obowiązuje dla:
    • Towary: po podniesieniu okna towary zostaje wyświetlona lista towarów, dla których obowiązuje promocja typu budżet rabatowy operatora oraz określony maksymalny rabat z budżetu dla tych towarów
    • Kontrahenci: po podniesieniu okna kontrahenci zostaje wyświetlona lista kontrahentów, dla których obowiązuje promocja typu budżet rabatowy operatora
    • Formy płatności
    • Sposoby dostawy
    • Magazyny
W sekcji: [Obowiązuje dla] znajdują się warunki promocji: Budżet rabatowy operatora, określone na definicji promocji w systemie Comarch ERP XL, na poszczególnych zakładkach.
Karta promocji budżet rabatowy operatora w aplikacji mobilnej
Podczas wystawiania dokumentów handlowych w filtrze promocji istnieje możliwość wyszukania aktywnej promocji typu: Budżet rabatowy operatora po jej nazwie. Po wyborze promocji typu: Budżet rabatowy operatora, lista towarów zostaje odfiltrowana do towarów objętych tą promocją (z uwzględnieniem wcześniej wybranych filtrów).
Filtr promocji na wystawianym dokumencie
Podczas dodawania pozycji do Koszyka, na elemencie dokumentu (na małej i pełnej kalkulacji) wyświetlane zostają  pozycje wraz z  kwotą do wykorzystania budżetu rabatowego kontrahenta. Informacje na elemencie dokumentu: Budżet operatora do wykorzystania zostaną wyświetlane, jeśli
  • zalogowany operator jest objęty aktywną promocją typu: Budżet rabatowy operatora,
  • w aplikacji mobilnej wystawiany jest dokument o typie: ZS, FS, PA lub WZ,
  • data wystawienia dokumentu mieści się w okresie obowiązywania tej promocji,
  • na nagłówku wystawianego dokumentu zostały wybrane warunki objęte tą promocją (zgodne z definicją promocji) tj.:
    • Kontrahent,
    • Magazyn,
    • Sposób dostawy,
    • Forma płatności,
  • dodawany towar do Koszyka jest objęty tą promocją.
Uwaga
Na pozycji dokumentu będzie możliwe wykorzystanie rabatu z tylko jednej promocji typu: Budżet rabatowy. Budżetu rabatowego operatora do wykorzystania będą prezentowane na elemencie dokumentu tylko z poziomu pełnej lub skróconej kalkulacji. W przypadku wykorzystania uproszczonego interfejsu listy towarów do dodawania pozycji na dokument informacje o budżecie rabatowym operatora nie będą prezentowane.
Prezentacja wartości budżetu operatora do wykorzystania po nadaniu rabatu na pozycji
Po zapisaniu pozycji w Koszyku z nadanym rabatem, w aplikacji mobilnej zapisany zostaje wykorzystany już budżet operatora na tej pozycji. Gdy Przedstawiciel handlowy będzie chciał dodać kolejną inną pozycję, która również jest  objęta promocją typu: Budżet operatora, wyświetlana wartość budżetu rabatowego operatora do wykorzystania uwzględnia już wykorzystany budżet na innych pozycjach.
Prezentacja wartości budżetu operatora do wykorzystania po nadaniu rabatu na pozycji – pełna kalkulacja
Zakres wykorzystania budżetu rabatowego na pozycji determinowany jest pewnymi ograniczeniami:
  • wielkość kwotowa rabatu udzielonego z budżetu nie może przekroczyć pozostającej kwoty do wykorzystania z danego budżetu, dla danego operatora;
  • wielkość rabatu (kwotowa i procentowa) nadanego przez operatora na pozycji dokumentu nie może przekroczyć rabatu maksymalnego, który definiowany jest w systemie ERP XL;
  • nadany rabat nie może spowodować zejścia ceny/wartości poniżej 0,00 oraz nie może być ujemna;
Przy każdorazowej zmianie wysokości rabatu na pozycji oraz zmianie ilości na pozycji, sprawdzane jest czy nadawany rabat operatora na pozycji nie przekracza maksymalnego rabatu ustawionego dla tego towaru (lub dla grupy towarów), zdefiniowanego na promocji: Budżet rabatowy operatora, która jest wyświetlana tej konkretnej pozycji. Dla rabatu maksymalnego:
  • Procentowego- wysokość nadanego rabatu przez operatora (wpisanego ręcznie) na pozycji dokumentu nie może przekroczyć rabatu maksymalnego ( ważne jest, iż rabaty naliczane automatycznie, np. PRM, GLO, KNU, KNT, TWU, PLT nie są uwzględnianie);
  • Wartościowego- wartość nadanego upustu przez operator nie może przekroczyć rabatu maksymalnego (ważne jest, iż rabaty naliczane automatycznie, np. PRM, GLO, KNU, KNT, TWU, PLT nie są uwzględnianie);
Komunikat o przekroczeniu maksymalnego rabatu – skrócona kalkulacja
W przypadku przekroczenia maksymalnego rabatu na pozycji, w polu Rabat pojawia się komunikat „Przekroczono maksymalny rabat” oraz aplikacja zmienia wartość rabatu do dozwolonego poziomu (tj. do maksymalnego rabatu określonego na definicji promocji). Analogiczna obsługa w aplikacji występuje w przypadku nadania zbyt dużego rabatu przy włączonej kontroli marży minimalnej – aplikacja automatycznie zmienia wartość rabatu do dozwolonego poziomu marży minimalnej.

Promocje Limitowane

Promocje limitowane obejmują promocje nie-pakietowe typu PRM, które po wyczerpaniu limitów przestają obowiązywać. Dostępne są poniższe postaci limitów:
  • Ogółem – zdefiniowana wartość limitu obowiązuje dla wszystkich kontrahentów dodanych na promocji, na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”.
  • Dla kontrahenta – zdefiniowana wartość limitu obowiązuje osobno dla każdego kontrahenta przypiętego do promocji.
  • Ilości – maksymalnej ilości towarów, dla której dana promocja obowiązuje,
  • Wartości – maksymalnej kwoty rabatu, jaka może zostać udzielona w ramach danej promocji,
  • Wielkości refundacji – aż do wyczerpania określonej kwoty refundowanej, stanowiącej część kosztów udzielonej promocji, jaką pokrywa dostawca/producent, lub inny podmiot zewnętrzny.
W systemie Comarch ERP XL użytkownik może wybrać, czy chce ustawić limit na całej promocji PRM czy na poszczególnych towarach objętych promocją. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ. W aplikacji Comarch Mobile informacja o limitach prezentowana jest na karcie kontrahenta oraz towaru.
Prezentacja informacji o limitach na liście promocji z karty kontrahenta i towaru
Jeżeli na definicji promocji określono limit dla całej promocji, wówczas na karcie promocji pojawia się informacja o limicie.
Informacja o limitach na karcie promocji
W przypadku promocji limitowanej z opcją „Dla kontrahenta” aplikacja traktuje zdefiniowany limit ilości/wartości rabatu oddzielnie dla każdego kontrahenta, dla którego przewidziano promocję, bez względu na to, czy został do niej dodany wprost czy poprzez grupę kontrahentów.
Informacja o wykorzystaniu limitu dla poszczególnych kontrahentów
W przypadku, gdy limit został dodany na konkretnych towarach - a nie na nagłówku promocji i przynajmniej jeden z towarów ma ustawiony limit „dla kontrahenta”, w aplikacji będzie dostępny podgląd limitów towarów pozostałych do wykorzystania przez poszczególnych kontrahentów (rysunek poniżej).
Lista kontrahentów objętych promocją – przejście do podglądu limitów dotyczących danego kontrahenta
W aplikacji mobilnej promocje limitowane są obsługiwane tylko na dokumentach ZS. Dla pozostałych typów dokumentów (OS, FS, WZ, PA) promocja PRM ze zdefiniowanym limitem zostanie pominięta. Wyjątkiem są promocje, które poza limitem ustawionym na jakimś elemencie promocji, mają również elementy bez ustawionego limitu, wówczas promocja zostanie naliczona i będzie wyświetlać się na pomarańczowo na liście promocji. Naliczanie na pozycji promocji limitowanej następuję po zapisaniu lub zatwierdzeniu dokumentu.
Promocja limitowana oznaczona kolorem pomarańczowym na liście promocji
Jeżeli po synchronizacji dokumentu ZS do Comarch ERP XL przynajmniej jedna promocja limitowana nie zostanie naliczona, z powodu wykorzystania limitu przez inne centrum lub gdy nie utworzy się rezerwacja zasobowa dla jakiejś pozycji (przy zaznaczonych parametrach: „Rezerwuj zasoby” oraz „Rezerwacje na niepotwierdzonym ZS”), wówczas dokument ZS trafia do bufora, przyjmuje status „Niepotwierdzony” i jego edycja w Comarch ERP XL jest zablokowana. W Mobilnej Sprzedaży po ponownej synchronizacji dokument ma status niepotwierdzony, a w przypadku przekroczenia limitu promocja limitowana zostaje usunięta z pozycji dokumentu, o czym informuje komunikat:
Komunikat informujący o przekroczeniu limitu po ponownej synchronizacji dokumentu ZS

Uwzględnianie rabatów globalnych w cenie początkowej na liście towarów

W aplikacji Comarch Mobile zostały wprowadzone parametry, po zaznaczeniu których na liście towarów przy dodawaniu dokumentu zostanie zmieniona cena początkowa. Cena będzie uwzględniała globalne rabaty PLT, KNT, KNU. Odpowiednia konfiguracja aplikacji spowoduje, że cena początkowa zostanie automatycznie pomniejszona o wszystkie promocje, które obejmują danego kontrahenta. Odpowiada za to parametr [StartPriceIncludesDiscounts] opisany  TUTAJ.
Lista towarów przed włączeniem parametrów uwzględniających promocje
Lista towarów po włączeniu parametrów uwzględniających promocje

Konfiguracja widoczności rabatu na liście towarów

W ustawieniach aplikacji w sekcji „Parametry dokumentów” (opisanej TUTAJ) dostępna jest opcja „Obliczaj hipotetyczny rabat”. Umożliwia wyświetlanie lub ukrywanie rabatu na liście towarów.
Ustawienia aplikacji, zakładka „Parametry dokumentów"
Uwaga
Wspomniana opcja jest zależna od parametru IsDiscountVisible – więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.

Maksymalny rabat z karty operatora z systemu ERP

Istnieje możliwość ograniczenia wielkości rabatu, jaki operator może nadać („z ręki” na pozycji) niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji. Dzięki tej funkcjonalności, firma może zdefiniować wielkość rabatu, jaki maksymalnie może pracownik nadać (obniżyć cenę towaru) podczas wystawiania dokumentów. Konfiguracja tej funkcjonalności została opisana TUTAJ. Przy próbie nadania rabatu operatora, przekraczającego rabat maksymalny, w przypadku parametru MaxDiscountControlType: „0” (mniej restrykcyjna kontrola, który jest domyślnie ustawiony w aplikacji Comarch Mobile - został on opisany TUTAJ) pojawia się komunikat informujący, jaką wartość rabatu może nadać operator. Brany jest pod uwagę w tym wypadku rabat operatora oraz dodawany jest do niego rabat, który już jest nałożony na towar czy kontrahenta np. rabat progowy na artykuł. Jeżeli  rabat operatora wynosi 15 %, a rabat progowy na artykuł  10 % to dozwolonym maksymalnym rabatem będzie rabat o wartości 25%.
Komunikat o przekroczeniu maksymalnego rabatu
W przypadku próby nadania rabatu operatora, który spowoduje zejście na pozycji poniżej marży minimalnej oraz rabatu przekraczającego rabat maksymalny, przy włączonej kontroli w aplikacji: pojawia się komunikat: „Dozwolony maksymalny rabat:…” W przypadku zmiany rabatu nagłówka na dokumencie  w aplikacji mobilnej po przekroczeniu maksymalnego rabatu z karty operatora pojawia się komunikat jak poniżej i nie ma możliwości przyznania takiego rabatu.
Zmiana rabatu nagłówka dokumentu

Rabaty nagłówka

W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość określenie rabatu na nagłówku dokumentu. Wyróżniamy dwa rodzaje rabatów nagłówka:
  • Procentowy
  • Wartościowy.
Rabat procentowy polega na naliczeniu określonego procentu odejmowanego od sumy całego dokumentu. Aby użytkownik mógł naliczać rabat od wartości dokumentu niezbędne jest określenie maksymalnego rabatu na karcie operatora w systemie Comarch ERP XL, który będzie mógł nadawać przedstawiciel handlowy.
Określenie rabatu procentowego na nagłówku dokumentu
Dodatkowo istnieje możliwość nadania rabatu wartościowego, dzięki któremu można określić wartość rabatu (dokładną wartość), który ma zostać udzielony. Umożliwia to obsługę sytuacji, gdy rabat uzależniony jest od wartości dokumentu i negocjowany jest podczas fakturowania.
Przykład
Klient dokonał zakupów w wysokości 106,54PLN i podczas fakturowania domaga się rabatu 2%, dodatkowo po naliczeniu rabatu w wysokości 2% wartość faktury wyniosła 104,26PLN więc Klient prosi o zaokrąglenie tej wartości do 100, czyli o rabat w wysokości 4,26 PLN.
Określenie rabatu wartościowego na nagłówku dokumentu

Obsługa programów lojalnościowych

W aplikacji Comarch Mobile wprowadzono obsługę programów lojalnościowych. Instrukcja dot. stworzenia i wdrożenia własnego programu lojalnościowego znajduje się TUTAJ. Założeniem programu lojalnościowego jest możliwość pobierania punktów lojalnościowych z systemu Comarch ERP XL, zgromadzonych na kontach określonych kontrahentów za zakup poszczególnych towarów. Punkty te mogą zostać rozliczone w aplikacji mobilnej poprzez nadanie rabatu  - obniżenia ceny pozycji dokumentu do określonej wartości, która została zdefiniowana w danym programie lojalnościowym.
Przykład
Jeśli na koncie Kontrahenta zostało zgromadzone 33 punkty, będą one mogły zostać zamienione na 33 zł rabatu, przy wystawianiu dokumentu, przy czym będzie też brany pod uwagę maksymalny upust, jaki może nadać Przedstawiciel rozliczając punkty danego programu lojalnościowego.
Przedstawiciel będzie miał możliwość rozliczenia punktów z poziomu nagłówka dokumentu, bądź z poziomu okna pełnej kalkulacji. Na karcie kontrahenta zostanie wyświetlona informacja dotycząca wybranego programu lojalnościowego, jaki obowiązuje danego kontrahenta.

Widoczność rabatów na liście towarów przy wystawianiu dokumentów

Na rysunku poniżej zaprezentowana jest widoczność rabatów:
Widoczność rabatu na liście w widoku standardowym
Rabat widoczny z poziomu listy towarów jest rabatem dla jednostki towarowej. Jeżeli dany towar ma określony rabat progowy, rabat ten zmieni się po dodaniu odpowiedniej ilości danej pozycji do koszyka. Rabat ten obliczany jest na karcie „małej kalkulacji”.
Zmiana rabatu progowego

Pakiet elastyczny

Po wybraniu pakietu elastycznego lista towarów zostaje zawężona wyłącznie do pozycji, które zostały zdefiniowane na tej promocji.
Lista towarów z promocji pakietowej
Wskazówka
Jeżeli w definicji pakietu elastycznego towary zostały oznaczone jako wymagane, to mogą być automatycznie dodawane do koszyka po wyborze danego pakietu elastycznego. Za tę funkcjonalność odpowiada parametr AddRequiredItemsForPackagePromotionToCart. Możliwe wartości parametru to:
  • - Po akceptacji promocji pakietowej pojawi się komunikat „Towary wymagane w ramach zaznaczonej promocji zostaną dodane do koszyka” z przyciskiem OK, a następnie zostanie wyświetlone okno dodawania ilości dla wszystkich wymaganych towarów. Po podaniu ilości okno należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz.
  • 2 - Po akceptacji promocji pakietowej pojawi się komunikat „Towary wymagane w ramach zaznaczonej promocji zostaną dodane do koszyka” z przyciskiem OK, a następnie zostanie wyświetlone okno z „Kartą dodawania towarów wymaganych". Po podaniu ilości poszczególnych towarów okno należy zatwierdzić przyciskiem .
Więcej informacji o parametrach aplikacji znajduje się TUTAJ.
Realizacja pakietu elastycznego, w odróżnieniu od pakietu stałego, odbywa się poprzez dodawanie pozycji do Koszyka – użytkownik sam wybiera spośród odfiltrowanych przez promocję towarów ich ilość lub może skopiować ilość towaru z dokumentu historycznego wchodząc w dużą kalkulacje. Dla pakietu elastycznego dostępna jest także opcja dodawania seryjnego (zablokowana dla pakietu stałego). Dodawanie pozycji odbywa się standardowo (jak na dokumencie handlowym bez promocji) z tą różnicą, że użytkownik nie może zmieniać żadnych pól wpływających na rabat/cenę towaru takich jak:
  • Marża uzyskana,
  • Cena początkowa,
  • Rabat,
  • Cena końcowa,
  • Wartość elementu netto,
  • Wartość elementu brutto.
Dodawanie towarów do koszyka
Analogicznie jak na dokumencie handlowym bez promocji, użytkownik nie może dodać pozycji do Koszyka, jeśli nie ma zasobów tego towaru dostępnych na magazynie mobilnym. Po każdym dodaniu pozycji do Koszyka, aktualizowany jest procent realizacji pakietu elastycznego.
Stan realizacji pakietu
Jeżeli po dodaniu towaru z pakietu próg został osiągnięty (Warunek: realizacja pakietu >= 100%) wówczas przycisk na filtrze zmienia się na , umożliwiając zatwierdzenie pakietu (tylko jeśli spełniony został próg ogólny oraz próg na grupie).
Stan realizacji pakietu
Uwaga
Jeżeli w definicji promocji ustawiona jest opcja proponowania najwyższego dostępnego progu, wówczas w momencie osiągnięcia wyższego progu niż zaznaczony, nastąpi automatyczne przejście do wyższego progu poprzedzone komunikatem.
Po zatwierdzeniu pakietu niemożliwa będzie edycja, ani usunięcie towaru powiązanego z pakietem. Edycja towaru będzie możliwa poprzez wycofanie i edycję pakietu.