Raporty

Istnieje możliwość przeglądania raportów z poziomu aplikacji. Raporty są dostępne z poziomu menu głównego po wybraniu kafla [Raporty]. W dolnej części kafla znajduje się informacja na temat ilości oraz wartości dokumentów wystawionych w danym dniu. Po dłuższym przytrzymaniu przycisku na kaflu pojawi się informacja na temat ilości oraz wartości (netto i brutto) dokumentów handlowych wystawionych przez Przedstawiciela w ostatnim dniu, tygodniu oraz miesiącu
Raporty
Domyślnie w aplikacji znajdują się następujące raporty systemowe:
  • Raport dobowy przedstawiciela – prezentuje listę wystawionych dokumentów, zapisów kasowych oraz stanów na magazynie mobilnym
  • Kontrahenci bez transakcji – prezentuje listę kontrahentów, którzy w określonym przedziale czasu nie dokonali żadnej transakcji
  • Plany sprzedaży – pokazuje plany sprzedaży wg określonej kategorii dla wybranych dokumentów
  • Podsumowanie dnia – prezentuje wykonane w danym dniu operacje m.in dane dotyczące wizyt, wystawionych dokumentów, rozliczonych zobowiązań
  • Rabaty retrospektywne sprzedaży – zestawienie obrotu oraz wartości uzyskanego rabatu dla danego kontrahenta
  • Ranking kontrahentów kupujących towar – pokazuje kontrahentów najczęściej kupujących dany towar
  • Ranking towarów zakupionych przez kontrahenta – pokazuje, które towary kontrahent najczęściej kupuje
  • Raport prowizji – prezentuje jaką prowizję na dany dzień udało się uzyskać przedstawicielowi handlowemu
  • Realizacja zamówień – prezentuje status zamówień wystawionych przez przedstawiciela handlowego
  • Schematy kaucji – prezentuje szczegóły wybranych kaucji
  • Sprzedaż i ilość wizyt – sprzedaż towarów i ilości odbytych wizyt w wybranym okresie
  • Sprzedaż i ilość wizyt kontrahenta – sprzedaż towarów i ilości odbytych wizyt w wybranym okresie dla kontrahenta
  • Sprzedaż – SKU (ang. Stock Keeping Unit) prezentuje sprzedaż towarów w wybranym okresie z podziałem na jednostki
  • Sprzedaż towarów wg kontrahenta – prezentuje sprzedaż towarów dla danych kontrahentów
  • Sprzedaż w okresach – prezentuje sprzedaż towarów w wybranym okresie
  • Wartość sprzedaży dla kontrahenta – prezentuje wartość sprzedaży w danym okresie czasu dla wybranego kontrahenta z uwzględnieniem dokumentów z innych centrów – raport jest również domyślnie dostępny z poziomu karty danego kontrahenta i z poziomu listy kontrahentów.
 
Raporty
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość dowolnego ustawiania kolejności raportów na liście, np. prezentować na początku listy te raporty, które są najczęściej używane przez przedstawiciela handlowego. W tym celu na definicji raportu, który znajduje się (domyślnie) w lokalizacji C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Reports należy określić wartość priorytetu:

<value>0</value>

Im wartość priorytetu jest wyższa, tym raport będzie znajdował się wyżej na liście.
Możliwość zmiany kolejności raportów na liście
Wywołanie raportu odbywa się poprzez wybór przycisku [Pokaż] dostępnego w menu rozwijanym lub wybrania pozycji z nazwą raportu.
Raporty, menu kontekstowe
Istnieje możliwość wyświetlania raportów z różnych poziomów aplikacji, nie tylko z poziomu kafelka raporty. Raporty będą mogły zostać wyświetlone z poziomu:
  • Karty Kontrahenta
  • Listy Kontrahentów
  • Karty towaru
  • Dużej kalkulacji podczas dodawania pozycji na dokument
  • Listy pozycji dokumentu
  • Realizacji wizyty typu: Inny
  • Realizowania wizyty
Po odpowiedniej konfiguracji w definicji raportów, wybrane raporty będą widoczne w wyżej wymienionych lokalizacjach w aplikacji, więcej informacji dotyczących konfiguracji znajduje się TUTAJ.
Wyświetlenie raportów z poziomu listy kontrahentów
Wyświetlenie raportów z poziomu karty kontrahentów
Wyświetlenie raportów z poziomu karty towaru
Wyświetlenie raportów z poziomu listy pozycji dokumentu
Wyświetlenie raportów z poziomu realizacji wizyty
Wyświetlenie raportów z poziomu realizacji wizyty typu: inny
Przy wyświetlaniu raportu z listy kontrahentów, z karty danego kontrahenta, z poziomu listy pozycji dokumentu czy realizacji  wizyty Kontrahent  podpowiada się już w parametrach raportu. Podobnie jest w przypadku towarów (wyświetlanie raportu z listy towarów, karty towaru). Dodatkowo istnieje możliwość drukowania raportów z poziomu aplikacji. W tym celu należy stworzyć odpowiednią definicję wydruku danego raportu i umieścić ją w katalogu C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Printouts. Wówczas będzie możliwość drukowania raportu, analogicznie jak dokument:
  • na drukarce mobilnej sparowanej z urządzeniem (opcja: Drukuj),
  • lub wywołać wydruk pdf (opcja: Wyślij do drukarki),
  • pojawi się także możliwość przesłania wiadomości e-mail z wygenerowanym raportem w formacie pdf.
Możliwość wydrukowania raportu
 

Raport: Raport dobowy przedstawiciela

Raport dobowy przedstawiciela pozwala wyświetlić informacje na temat wystawionych w danym dniu:
  • dokumentów sprzedażowych: FS, PA, WZ,
  • zapisów kasowych: KP/KW,
  • aktualnego stanu towarów na magazynie mobilnym przedstawiciela
W standardzie aplikacji istnieje możliwość wydrukowania raportu na drukarce mobilnej lub stacjonarnej, a także wysłania go jako za pomocą wiadomości e-mail. Przykładowy raport przedstawia poniższy rysunek:
Raport dobowy przedstawiciela

Raport: Kontrahenci bez transakcji

Raport: Kontrahenci bez transakcji, prezentuje listę kontrahentów, którzy w danym okresie nie dokonali żadnej transakcji.
Raporty: Kontrahenci bez transakcji
W celu zmiany parametrów wywołania raportu należy wybrać przycisk: .
Raporty: Edycja parametrów raportu

Raport: Podsumowanie dnia

Raport: Podsumowanie dnia został zaprezentowany na rysunku poniżej:
Raporty: Podsumowanie dnia
W celu zmiany parametrów wywołania raportu należy wybrać przycisk: . Edycja parametrów raportu umożliwia określenie daty oraz sposoby grupowania.
Raporty: Edycja parametrów raportu
Raport podsumowanie dnia: Sposób grupowania

Raport: Sprzedaż SKU

Raport: Sprzedaż SKU został zaprezentowany na rysunku poniżej:
Raporty: Sprzedaż SKU
Raport prezentuje sprzedaż towarów w wybranym okresie z podziałem na jednostki. W celu zmiany parametrów wywołania raportu należy wybrać przycisk: . Edycja parametrów raportu umożliwia określenie daty początkowej oraz końcowej.
Raporty: Edycja parametrów raportu

Raport: Sprzedaż towarów wg kontrahenta

Raport: Sprzedaż towarów wg kontrahenta został zaprezentowany poniżej:
Raporty: Sprzedaż towarów wg kontrahenta
W celu zmiany parametrów wywołania raportu należy wybrać przycisk: . Edycja parametrów raportu umożliwia określenie daty początkowej oraz końcowej.
Raporty: Edycja parametrów raportu

Raport: Sprzedaż w okresach

Parametry wywołania raportu: Sprzedaż w okresach zostały przedstawione poniżej.
Raporty: Sprzedaż w okresach, ustawienia
Raporty: Sprzedaż w okresach

Raport: Wartość sprzedaży dla kontrahenta

Raport: Wartość sprzedaży dla kontrahenta został zaprezentowany poniżej:
Raporty: Wartość sprzedaży dla kontrahenta
W celu zmiany parametrów wywołania raportu należy wybrać przycisk: . Edycja parametrów raportu umożliwia określenie daty początkowej oraz końcowej.
Raporty: Edycja parametrów raportu
Raport ten jest również domyślnie dostępny z poziomu karty danego kontrahenta, jak i z list kontrahentów. Po wybraniu danego kontrahenta przy wyświetleniu parametrów raportu, kontrahent zostanie automatycznie wybrany.

Raport: Ranking towarów zakupionych przez kontrahenta

Raport przedstawiający ranking towarów zakupionych przez kontrahenta w wybranym przez operatora okresie czasu jest tworzony na podstawie informacji znajdujących się w bazie mobilnej. W raporcie pod uwagę brane są faktury sprzedaży oraz paragony.
Raporty: Edycja parametrów raportu
Na wyświetlonej liście kontrahentów istnieje możliwość:
  • Odfiltrowanie wyświetlonej listy kontrahentów poprzez naciśnięcie ikony lupy.
Odfiltrowanie wyświetlonej listy kontrahentów
  • Założenia karty nowego kontrahenta poprzez wybranie ikony  wyświetlonej na action barze. Dodany kontrahent zostaje automatycznie wybrany jako jeden z parametrów raportu.
  • Weryfikacja kontrahenta w systemie VIES poprzez naciśnięcie ikony  wyświetlonej na action barze. Kontrahent dodany za pomocą tej opcji, zostaje automatycznie wybrany jako jeden z parametrów raportu. Więcej informacji o weryfikacji kontrahenta za pomocą numeru NIP można znaleźć TUTAJ.
Raporty: Ranking towarów zakupionych przez kontrahenta
Raport ten jest również domyślnie dostępny z poziomu karty danego kontrahenta, listy kontrahentów i listy pozycji dokumentów. Po wybraniu danego kontrahenta przy wyświetleniu parametrów raportu, kontrahent zostanie automatycznie wybrany. Istnieje natomiast możliwość wyboru innego kontrahenta z listy.

Raport: Ranking kontrahentów kupujących towar

Ranking kontrahentów kupujących towar prezentuje kontrahentów, którzy zakupili wybrany towar w zadanym okresie czasu. Na podstawie danych wyświetlonych w takim raporcie uzyskamy również informację ile wyniosła wartość sprzedaży dla tych kontrahentów. W raporcie pod uwagę brane są faktury sprzedaży oraz paragony.
Raporty: Edycja parametrów raportu
Odfiltrowanie wyświetlonej listy towarów
Ranking kontrahentów kupujących towar
Raport ten jest również dostępny domyślnie z poziomu karty danego towaru. Po wybraniu danego towaru przy wyświetleniu parametrów raportu, towar zostanie automatycznie wybrany. Istnieje natomiast zmiany domyślnego towaru na inny, wybrany z listy.

Raporty online

Funkcja [Raporty] bazuje w całości na danych z systemu Comarch ERP XL, pobieranych w momencie uruchomienia danego raportu. Dzięki temu, przedstawiciel ma dostęp do najbardziej aktualnych informacji oraz może porównać efekty swojej pracy z założonymi celami. - Raporty online zostały wyróżnione na liście odpowiednią ikonką (sygnalizującą potrzebę dostępu do serwera synchronizacji w momencie uruchomienia raportu). W aplikacji predefiniowane są raporty online:
  • Plany sprzedaży,
  • Raport prowizji,
  • Raport realizacji zamówień,
  • Raport rabatów retrospektywnych sprzedaży.
Istnieje także możliwość stworzenia raportów online dostosowanych do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Definicje raportów online znajdują się w katalogu [Reports] w folderze Serwer synchronizacji.
Definicje raportów online

Raport online: Plany sprzedaży

Predefiniowany raport online – Plany sprzedaży - pozwala na bieżące sprawdzanie wykonania założonego celu sprzedażowego oraz podgląd podstawowych informacji dotyczących danego planu.
Lista planów sprzedaży zdefiniowanych w Comarch ERP XL
W podsumowaniu realizacji planów sprzedaży wg rejonów, towarów, kontrahentów czy dokumentów są brane pod uwagę dokumenty wystawione w danym rejonie.
Edycja parametrów raportu - plany sprzedaży
Przykładowy raport realizacji planów sprzedaży
Wskazówka
Konfiguracja planów sprzedaży jest możliwa w systemie ERP XL. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.

Raport online: Raport prowizji dla przedstawicieli handlowych

Raport prowizji pozwala na porównanie sprzedaży poszczególnych towarów z wartościami należnej oraz utraconej prowizji. Raport prowizji zawiera wartości osiągniętej sprzedaży na poszczególnych produktach oraz prowizji dla przedstawicieli handlowych osiągniętej na poszczególnych produktach. Do odpowiedniego wyliczenia raportu prowizji konieczne jest założenie następującego atrybutu na karcie towaru, gdzie:
  • Klasa Atrybutów: „Prowizja”
  • Typ:  Liczba
Po zdefiniowaniu na kartach produktu w systemie Comarch ERP XL odpowiedniego atrybutu, w aplikacji można porównywać sprzedaż pod względem wartości prowizji.
Ustawienie atrybutu na karcie towaru (Prowizja) w systemie Comarch ERP XL
Raport jest uruchamiany dla podanego przez użytkownika zakresu dat. Dostęp do bieżącego raportu prowizji może być skutecznym narzędziem motywacji przedstawicieli handlowych.
Uwaga
Zamówienia Sprzedaży zarejestrowane przez operatorów centrali firmy (w systemie Comarch ERP XL) nie wliczają się do podstawy wyliczenia prowizji dla przedstawiciela handlowego. Do wyliczenia prowizji pobierane są tylko te dokumenty, na których dany przedstawiciel handlowy jest operatorem wystawiającym dokument.
Raport prowizji
  • Kod towaru – opisywany na podstawie dokumentów handlowych
  • Nazwa towaru – opisywana na podstawie dokumentów handlowych
  • Ilość sprzedana (MS) – ilość towaru na dokumentach handlowych (FS, PA, WZ,…,) wystawionych bezpośrednio na urządzeniu lub na podstawie zamówień, których właścicielem jest oddział przedstawiciela. Data brana na podstawie dokumentu sprzedażowego
  • Wartość sprzedaży w MS – wartość towaru na dokumentach handlowych (FS, PA, WZ,…,) wystawionych bezpośrednio na urządzeniu lub na podstawie zamówień, których właścicielem jest oddział przedstawiciela. Data brana na podstawie dokumentu sprzedażowego
  • Wartość prowizji – wartość wyliczana jako % od pola [wartość sprzedaży (MS)]; Wartość prowizji dla przedstawiciela wyliczona jest jako wartość osiągniętej na produkcie sprzedaży x % prowizji dla towaru przy czym poziom prowizji dla towaru będzie zapisywany w atrybucie „Prowizja” na karcie towaru. Konieczne więc będzie założenie następującego atrybutu na karcie towaru:
    • Klasy Atrybutów : Prowizja
    • Typ: Liczba
    • Format: @n7.2
    • Dodatkowe parametry: Mobilny Sprzedawca, Historyczny
    • Obiekt: [Wzorce towarowe][Towar]
  • Ilość sprzedana (centrala) – ilość towaru na dokumentach handlowych (FS, PA, WZ,…,), których wystawienie nie było poprzedzone zamówieniem od Przedstawiciela handlowego (np. faktury bezpośrednie czy też pochodzące z ZS, których właścicielem było centrum niemobilne) wystawionych na kontrahentów, którymi opiekuje się dany przedstawiciel handlowy. Data brana na podstawie dokumentu sprzedażowego.
  • Wartość sprzedaży (centrala) – wartość towaru na dokumentach handlowych (FS, PA, WZ,…,), których wystawienie nie było poprzedzone zamówieniem od Przedstawiciela handlowego (np. faktury bezpośrednie czy też pochodzące z ZS, których właścicielem było centrum niemobilne) wystawionych na kontrahentów, którymi opiekuje się dany przedstawiciel handlowy. Data brana na podstawie dokumentu sprzedażowego.
  • Wartość utraconej prowizji – wartość wyliczana jako % od pola [wartość sprzedaży (centrala)]
Raporty: Edycja parametrów raportu

Raport online: Raport realizacji zamówień

Raport realizacji zamówień umożliwia podgląd zamówień według ich rodzaju, kontrahenta oraz podziału czasowego (dzień, tydzień, miesiąc). Wyświetlane dane na raporcie: Realizacja zamówień są uzależnione od:
  • Kontrahentów, którymi opiekuje się dany pracownik- na raporcie będą prezentowane tylko zamówienia sprzedaży wystawione na kontrahenta docelowego, którym opiekuje się pracownik,
  • Ustawienia na karcie operatora w systemie Comarch ERP XL do podglądu dokumentów z:
    • tylko własnego centrum,
    • wszystkich centrów.
Po wybraniu raportu w aplikacji mobilnej wyświetla się okno z wyborem parametrów raportu:
Edycja parametrów raportu na raporcie: Realizacja zamówień
Wybór sposobu grupowania na raporcie Realizacja zamówień
Raport: Realizacja zamówień, sposoby grupowania: Rodzaj zamówienia,
 z uprawnieniem do podglądu dokumentów z innych centrów

Raport online: Raport prezentacji partii towarów

Operator może sprawdzić informacje o stanach konkretnego towaru na poszczególnych magazynach przy wykorzystaniu raportu: „Prezentacja partii towarów”. Raport posiada dużą elastyczność konfiguracji. Aby wyświetlić zestawienie należy określić trzy parametry:
  • Towar – dla którego chcemy sprawdzić stany z podziałem na partie,
  • Magazyn – wyświetlić można informację dla wszystkich magazynów udostępnionych w centrum mobilnym lub wybrać (poprzez zaznaczenie z listy) konkretne magazyny,
  • Cecha – wskazać można wszystkie cechy wpływające na partie, które przypisane są do towaru lub określić konkretną.
Dzięki temu, że jest to raport online, korzysta on z aktualnych danych z systemu ERP.
Raport: online: Prezentacja partii towaru

Raport online: Raport rabatów retrospektyw sprzedaży

Raport ten dotyczy promocji targetowej definiowanej  w systemie Comarch ERP XL jako nowy typ promocji: Rabaty retrospektywne.  Obrazuje on  stopień  realizacji promocji w danym okresie. Dzięki temu zestawieniu przedstawiciel handlowy może zweryfikować aktualny obrót Klienta oraz przysługujący mu rabat. W celu wyświetlenia raportu należy wybrać parametry wg których będzie on wyświetlany.
Wybór parametrów raportu
  • Kontrahent: wybór Kontrahenta dla którego ma zostać wyświetlony raport – wybór z listy Kontrahentów
  • Rabat retro (możliwość wybrania wartości parametru, jeśli wcześniej został dodany Kontrahent) : wybór promocji typu rabat retrospektywny sprzedaży
  • Okres rozliczeniowy (możliwość wybrania wartości parametru, jeśli wcześniej został dodany rabat retro): wybór okresu rozliczeniowego niezamkniętego dla wybranej promocji
  • Sposób grupowania: wybór sposobu grupowania wyświetlanych danych na raporcie:
    • Pozycje (wartość domyślna) – ten sposób grupowania prezentuje w podsumowaniu rozliczenia promocji wszystkie pozycje z dokumentów powiązanych z promocją, kontrahentem i okresem rozliczeniowym
    • Dokumenty – ten sposób grupowania prezentuje w podsumowaniu rozliczenia promocji wszystkie dokumenty powiązane z promocją, kontrahentem oraz okresem rozliczeniowym
Wybór sposobu grupowania
  • Stan dokumentów:
    • Wszystkie (wartość domyślna) – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o wszystkie dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, niezależnie od statusu dokumentu
    • Zatwierdzone – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, tylko ze statusem zatwierdzone
    • Niezatwierdzone – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, tylko ze statusem niezatwierdzony (zapisany do bufora)
Wybór dokumentów
  • Status rozliczenia:
    • Wszystkie (wartość domyślna) – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o wszystkie dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, niezależnie od stanu rozliczenia danego należnego rabatu.
    • Nierozliczone – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, tylko jeszcze nierozliczone
    • Rozliczone – na raporcie prezentowane są dane w oparciu o dokumenty powiązane z promocją, wybranym kontrahentem oraz okresem, tylko już rozliczone
Wybór statusu rozliczenia
Po zdefiniowaniu wszystkich parametrów zostanie wyświetlony raport:
Dane prezentowane na raporcie: Rabaty retrospektywne (sposób grupowania wg pozycji)
Dane prezentowane na raporcie: Rabaty retrospektywne (sposób grupowania wg dokumentów)