Konfiguracja

Krok 1 - Magazyny

W pierwszym kroku należy określić, jakie dokumenty będzie miał prawo wystawić przedstawiciel handlowy na urządzeniu mobilnym. W tym celu należy wskazać żądane typy w sekcji Dostępne dokumenty. W aplikacji Comarch Mobile Serwis obsługiwane są następujące dokumenty:
  • Rozchody Wewnętrzne (RW)
  • Zlecenia Serwisowe (ZSR)
  • Wizyty Handlowe (WH)
Tworzenie nowego oddziału - krok 1
Uwaga
Na ten moment dokument ZW nie jest obsługiwany w aplikacji Comarch Mobile. W przyszłości planowana jest jego obsługa.
[Magazyn] - naciśnięcie tego przycisku spowoduje otwarcie listy magazynów. Należy dodać nowy magazyn oddziałowy. W definicji magazynu należy przynajmniej określić jego:
  • kod,
  • nazwę,
  • osobę (pracownika),
oraz oznaczyć magazyn jako Oddziałowy. Po wskazaniu dostępnych dokumentów i magazynu będzie możliwe wskazanie serii. Jeżeli w sekcji [Dostępne dokumenty] zaznaczyliśmy dokumenty handlowe, wówczas przycisk [Seria] będzie niedostępny, a nazwa serii, jaka zostanie utworzona będzie analogiczna, jak nazwa magazynu. W sytuacji, kiedy przedstawiciel handlowy będzie wystawiał tylko oferty i zamówienia, będzie można wskazać serię oddziałową z listy.
Minimalne informacje do określenia na definicji magazynu
[Seria] - domyślnie seria jest uzupełniana automatycznie po wyborze magazynu. Operator może zmienić serię na inną przez naciśnięcie tego przycisku. Seria - tak jak magazyn - musi być oznaczona jako Oddziałowa. [Magazyn zwrotny] - magazyn nieoddziałowy, na który będzie mógł być wykonany awaryjny zwrot całkowity (więcej informacji w dokumentacji Comarch ERP XL moduł: Administrator). [Magazyn zamówień] - magazyn nieoddziałowy, który będzie ustawiany na dokumentach zamówień jako magazyn źródłowy. Po uzupełnieniu wszystkich informacji na temat magazynów będzie możliwe naciśnięcie przycisku [Dalej]. PRZEJDŹ DO KROKU 2

Krok 2 - Wymiana danych

W kroku drugim należy określić sposób wymiany danych pomiędzy Comarch ERP XL a aplikacją Comarch Mobile Serwis.
Tworzenie nowego oddziału - krok 2
[Lokalizacja pliku wymiany danych] - katalog, w którym będą tworzone i przechowywane pliki wymiany. [Katalog archiwum] - katalog, w którym będą tworzone i przechowywane pliki archiwum.
Uwaga
Opcja dot. planów sprzedaży nie jest dostępna w obecnej wersji.
[Opiekun na importowanych dokumentach wg] - możliwość określenia opiekuna, który ma być ustawiany na importowanych dokumentach. Do wyboru są 2 opcje:
  • Mobile Sprzedaż - na dokumentach zsynchronizowanych z Comarch Mobile jako opiekun będzie ustawiony się pracownik powiązany z operatorem wystawiającym dokument,
  • Karty kontrahenta – jako opiekun będzie wskazywany pracownik wynikający z ustawień na karcie kontrahenta (w polu „Opiekun”).
[Ilość dni bez rozliczenia do ostrzeżenia] - ilość dni, w których brak rozliczenia nie spowoduje pojawienia się ostrzeżenia na urządzeniu mobilnym. [Dozwolona kwota w kasie nie wymagająca rozliczenia] - limit kwoty, w przypadku której brak rozliczenia nie skutkuje pojawieniem się ostrzeżenia. [Ilość dni bez rozliczenia do blokady] - ilość dni, w których brak rozliczenia nie spowoduje blokady. PRZEJDŹ DO KROKU 3

Krok 3 - Kontrahenci

W trzecim kroku należy określić parametry dot. kontrahentów, z którymi będzie współpracował operator aplikacji Comarch Mobile Serwis.  
Tworzenie oddziału mobilnego - krok 3

Eksport

[Ustaw grupę kontrahentów] - w tym polu należy wybrać jacy kontrahenci będą synchronizowani do aplikacji Comarch Mobile . Po naciśnięciu na strzałkę rozwiną się do wyboru następujące opcje:
  • związanych z opiekunem – synchronizowani będą kontrahenci przypisani do danego opiekuna handlowego,
  • z wybranej grupy – synchronizowani będą kontrahenci przypisani do określonej grupy w systemie Comarch ERP XL.
[Eksport należności kontrahentów] - zaznaczenie spowoduje, że do aplikacji Comarch Mobile będą wysyłane informacje o należnościach kontrahentów. [Eksport zobowiązań wobec kontrahentów] - zaznaczenie spowoduje, że do aplikacji Comarch Mobile będą wysyłane informacje o zobowiązaniach wobec kontrahentów. [Rodzaje kontrahentów] - odznaczenie parametrów w tej sekcji spowoduje zablokowanie możliwości dodania/edycji kontrahenta na urządzeniu.

Import

[Ustaw grupę kontrahentów] - parametr umożliwia określenie, do jakiej grupy będą importowani kontrahenci dodani w aplikacji Comarch Mobile. [Wymagaj potwierdzenia nowego kontrahenta] - zaznaczenie parametru spowoduje, że dodanie nowego kontrahenta lub osoby kontaktowej będzie musiało zostać zatwierdzone w Comarch ERP XL. [Wymagaj potwierdzenia zmiany danych kontrahenta] - zaznaczenie parametru spowoduje, że modyfikacja kontrahenta lub osoby kontaktowej będzie musiało zostać zatwierdzone w Comarch ERP XL. PRZEJDŹ DO KROKU 4

Krok 4 - Zamówienia i oferty

W czwartym kroku należy określić, czy dokumenty Zamówień/Ofert z aplikacji mobilnej będą wczytywane do systemu ERP jako potwierdzone czy w buforze. Istnieje możliwość określenia stanu ofert i zamówień wg rodzaju kontrahenta, sposobu dostawy lub definicji SQL
Tworzenie oddziału mobilnego - krok 4. Stan ofert i zamówień wg rodzaju kontrahenta
Dla zamówień oraz ofert sprzedaży wystawianych w Comarch Mobile istnieje możliwość zdecydowania, czy dany dokument ma trafiać do systemu ERP w buforze czy ze statusem: zatwierdzony w zależności od sposobu dostawy.
Tworzenie oddziału mobilnego - krok 4. Stan ofert i zamówień wg sposobu dostawy
Przykład
Gdy firma kurierska wymaga zaplanowania wysyłki z większym wyprzedzeniem, bardziej elastyczne może okazać się synchronizowanie zamówień do bufora z tym sposobem dostawy – w celu modyfikacji dokumentu i lepszej organizacji dostawy.
Lista zamówień synchronizowanych wg sposobu dostawy
Dla zamówień oraz ofert sprzedaży wystawianych w Comarch Mobile istnieje możliwość zdecydowania, czy dany dokument ma trafiać do systemu ERP w buforze czy ze statusem: zatwierdzony w zależności od definicji SQL.
Tworzenie oddziału mobilnego - krok 4. Stan ofert i zamówień wg definicji SQL
Przykład
W zależności od formy płatności wybranej na dokumencie, bardziej elastyczne może okazać się synchronizowanie zamówień do bufora z formą płatności np. Przelew – w celu dalszej modyfikacji dokumentu w systemie ERP
Lista zamówień synchronizowanych wg definicji SQL
[Automatyczne potwierdzanie zamówień] - zaznaczenie parametru spowoduje, że zamówienia importowane z Comarch Mobile będą automatycznie potwierdzane w Comarch ERP XL. Powoduje on rezygnację ze wszystkich powyższych ustawień (staną się one nieaktywne). PRZEJDŹ DO KROKU 5

Krok 5 - Towary

W piątym kroku należy określić parametry dot. towarów, które będzie sprzedawał operator Comarch Mobile Serwis.
Tworzenie oddziału mobilnego – krok 5

Eksport

W tej określane są dane dot. towarów, które zostaną wysłane do urządzenia mobilnego w trakcie synchronizacji. [Wysyłaj towary z grupy] - użytkownik ma możliwość określenia grupy, z której będą eksportowane towary do aplikacji Comarch Mobile Serwis. [Wysyłaj stany zerowe magazynu] – zaznaczenie opcji spowoduje, że Użytkownik będzie mógł widzieć na dokumentach kartoteki towarowe nie posiadające stanów na danym magazynie. Jeśli opcja będzie odznaczona, filtr [Stany 0] na urządzeniu mobilnym będzie ustawiony w tryb „Ukrywaj” bez możliwości zmiany. [Wysyłaj informacje o zamiennikach towarowych] - decyduje, czy w aplikacji Comarch Mobile Serwis będzie dostępna funkcjonalność obsługi zamienników.

Import

Uwaga
Część [Import] nie jest obsługiwana w obecnej wersji aplikacji Comarch Mobile Serwis, jednak w celu prawidłowego przejścia do następnego kroku konieczne jest wybranie zarówno grupy, do której mają być importowane towary (parametr [Importuj towary do grupy]), jak i ich rodzaju (parametr: [Ustal rodzaj na dodanych towarach]).

Pozostałe parametry

[Eksport zamówień w buforze] - zaznaczenie parametru pozwala na pobieranie z systemu Comarch ERP XL niepotwierdzonych dokumentów ZS z centrali [Eksport realizacji zamówień] – opcja pozwala na określenie, czy na urządzenia mobilne mają być przesyłane dane o postępie realizacji zamówień lub o zmianach na nich dokonanych w systemie Comarch ERP XL [Automatyczne wydanie wszystkich zasobów przy użyciu MMW] - jeżeli parametr zostanie zaznaczony, wówczas przy tworzeniu MMW mają być na dokument automatycznie dodane wszystkie towary.
Uwaga
Opcja jest niedostępna w obecnej wersji aplikacji. Na chwilę obecną konfiguracja możliwa jest jedynie po stronie urządzenia.
[Automatycznie przyjmuj zapłatę przy potwierdzaniu FS/PA/WZ] – jeżeli parametr zostanie zaznaczony, wówczas w aplikacji Comarch Mobile Serwis po zatwierdzeniu dokumentów FS/PA/WZ automatycznie będzie otwierane okno Przyjęcia gotówki. Wszystkie powyższe ustawienia można zmodyfikować po utworzeniu oddziału.
Uwaga
Aby karta towaru była dostępna w aplikacji Comarch Mobile Serwis, oprócz wskazania odpowiedniej grupy towarowej należy również zaznaczyć opcję dostępności kartoteki w Comarch Mobile Serwis w systemie Comarch ERP XL. Więcej na ten temat znajduje się TUTAJ.
PRZEJDŹ DO KROKU 6

Krok 6 - Tworzenie centrum struktury praw

W szóstym kroku zostanie dodane centrum struktury praw. Centrum zostanie przypisane do głównego centrum struktury.
Tworzenie nowego oddziału - krok 6

ETAP 1 – Uzupełnianie danych oddziału

Aby uzupełnić dane oddziału, należy w oknie [Edycja struktury firmy] na zakładce [Ogólne] uzupełnić następujące, wymagane dane:
  • Nazwa,
  • Opis,
  • Pieczątka.
Centrum struktury praw, zakładka [Ogólne]

ETAP 2 – Konfiguracja serii oddziałowej

Następnym etapem definiowania oddziału jest skonfigurowanie serii oddziałowej.   Powyższa operacja jest niezbędna do poprawnej synchronizacji dokumentów z systemem Comarch ERP XL.

ETAP 3 – Zdefiniowanie cen

Kolejnym krokiem konfiguracji oddziału jest zdefiniowanie cen. Należy przypisać rodzaje cen, które będą synchronizowane do aplikacji Comarch Mobile Serwis. Aby przypisać daną cenę do oddziału należy zaznaczyć dostępny przy niej check i nacisnąć przycisk [Zatwierdź].
Dodanie cen do oddziału

ETAP 4 – Przypisanie operatora

Następnym etapem jest przypisanie do oddziału operatora. Na zakładce [Operatorzy] należy wskazać jednego operatora. Do operatora powinien być przypisany pracownik. Ponadto należy się upewnić, czy wybrany pracownik jest tożsamy z opiekunem handlowym wskazanym w kroku 3 (w przypadku, gdy do Comarch Mobile Serwis eksportujemy kontrahentów przypisanych do konkretnego opiekuna). W razie wystąpienia rozbieżności kontrahenci nie zostaną pobrani na aplikację mobilną.
Przypisanie operatora do centrum
Po wykonaniu powyższego na podanego operatora będzie można się logować w aplikacji Comarch Mobile Serwis. Dodatkowo, na karcie operatora możemy określić, czy będzie widział ceny zakupu towarów oraz wysokość marży na elemencie/dokumencie. Decyduje o tym opcja [Widzi ceny zakupu], znajdująca się na karcie operatora, na zakładce [Parametry/Handlowe].
Widoczność cen zakupu i marży
Ponadto na zakładce [Parametry/Uprawnienia] można określić, czy operator będzie miał możliwość pobierania na urządzenie dokumentów historycznych wystawionych w innych centrach firmy jak i własnym na kontrahentów, którymi opiekuje się dany Przedstawiciel handlowy. Decyduje o tym parametr [Podgląd dokumentów]. Po wybraniu opcji [wszystkich] i wykonaniu synchronizacji z poziomu urządzenia mobilnego opcja [Pobieraj dokumenty z systemu] będzie dostępna w Ustawieniach Comarch Mobile Serwis.
Ustawianie praw do pobierania dokumentów historycznych

ETAP 5 – Właściwości dokumentu

Na zakładce [Dokumenty] możemy ustalić dodatkowe parametry dla poszczególnych dokumentów (np. ZSR), które będą mieć wpływ na sposób działania aplikacji Comarch Mobile Serwis.

Ogólne

  • Wystawienie i edycja – pozwala określić, jakie typy dokumentów będzie mógł wystawić operator w Comarch Mobile Serwis. Po zaznaczeniu tej opcji, dokument będzie dostępny w aplikacji
  • Edycja cen i rabatów – określa, czy przedstawiciel będzie mógł zmienić cenę końcową na elemencie dokumentu (nadać rabat operatora), czy też nie będzie miał wpływu na warunki narzucone przez Centralę.
  • Powielanie pozycji – czy będzie dozwolona sytuacja, aby na dokumencie jeden towar znajdował się na kilku pozycjach.
  • Kontrahent na zakładce Ogólne – decyduje, czy będziemy podawać na dokumencie kontrahenta głównego czy docelowego.
Definicja dokumentu, zakładka Ogólne
Wskazówka
Istnieje możliwość ukrycia dla operatorów wszystkich informacji dot. naliczonych lub zdefiniowanych promocji w Comarch ERP XL. Opis parametru [IsDiscountsVisible] znajduje się TUTAJ.
Wskazówka
Istnieje możliwość ukrycia widoczności kart promocji z poziomu karty towaru/kontrahenta. Opis parametru [CanPreviewDiscountCards] znajduje się TUTAJ.

Parametry

  • Naliczanie VAT od kwoty - czy VAT na dokumencie ma być liczony od netto, brutto, czy w zależności od statusu kontrahenta.
  • Aktualizacja danych po zmianie – decyduje, czy po zmianie poszczególnych warunków handlowych na wystawianym dokumencie mają zostać przeliczone wartości pozycji, czy też nie:
Definicja dokumentu, zakładka Parametry

Magazyny

  • Magazyn źródłowy – jaki jest domyślny magazyn na dokumencie.
  • Jakie magazyny będą dostępne na dokumencie.
    Definicja dokumentu, Zakładka Magazyny
Uwaga
W przypadku dopięcia lub odpięcia magazynu oddziałowego do definicji dokumentu po wykonaniu na urządzeniu pierwszej synchronizacji należy się upewnić, że na magazynie nie ma żadnych stanów towarowych. W przeciwnym razie stany wyświetlane na urządzeniu i widoczne z poziomu systemu ERP nie będą zgodne.

Serie

  • Seria domyślna – jaka jest domyślna seria na dokumencie
  • Jakie będą dostępne serie na dokumencie.
Definicja dokumentu, Serie
PRZEJDŹ DO KROKU 7

Krok 7 - Wizyty handlowe

W kroku siódmym (i ostatnim) przypinane są wzorce wizyt handlowych według których Przedstawiciel Handlowy będzie mógł tworzyć nowe wizyty handlowe.
Przypinanie wzorców wizyt handlowych

Wzorce wizyt

W tej sekcji istnieje możliwość podpięcia wzorców wizyt zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. Więcej informacji nt. wzorców wizyt znajduje się TUTAJ. [Wymagaj potwierdzenia] - zaznaczenie parametru spowoduje, że w systemie Comarch ERP XL będzie można potwierdzić, odrzucić bądź przesunąć termin danej wizyty handlowej, a przedstawiciel nie będzie w stanie zrealizować wizyty, która nie została potwierdzona przez kierownika.
Uwaga
Obecna wersja obsługuje następujące rodzaje elementów:
  • Rejestracja Zlecenia Serwisowego,
  • Realizacja czynności serwisowych,
  • Rejestracja dokumentu,
  • Raport obecności towarów,
  • Raport towarów konkurencji,
  • Przejazd,
  • Należności,
  • Merchandising,
  • Ankieta,
  • Inny.
Wzorce obsługiwane w centrum mobilnym powinny zawierać tylko wspomniane typy elementów.

Zakończenie tworzenia nowego oddziału

Po zapisie kończymy prace z Kreatorem. Nowe centrum mobilne zostało stworzone.
Informacja o zakończeniu tworzenia nowego oddziału
Stworzone centrum Comarch Mobile Serwis można edytować w module Administrator oddziałów w następujący sposób:
  • informacje wprowadzone w kroku 1 – 4 oraz 6 otwierając [Listę oddziałów] z menu Oddziały i wybierając utworzone centrum;
  • definicję centrum struktury praw dodaną w kroku 5 można edytować otwierając [Strukturę firmy], z menu Firma.
Edycja ustawień centrum: Comarch Mobile Serwis

Zlecenia serwisowe

Aby użytkownik miał możliwość wystawiania/realizowania Zleceń Serwisowych należy zaznaczyć opcje: Wystawianie i edycja na definicji dokumentu ZSR w centrum mobilnym.
Zaznaczenie opcji Wystawianie i edycja na definicji dokumentu
Pracownik przypięty do operatora mobilnego musi mieć zaznaczony parametr „Serwisant” na zakładce Ogólne.
Oznaczenie pracownika jako serwisanta
Aby urządzenia serwisowe zostały zsynchronizowane do Comarch Mobile Serwis:
  • Na karcie urządzenia serwisowego należy zaznaczyć parametr Dostępny w Comarch Mobile.
  • Jako właściciela należy wskazać kontrahenta obsługiwanego przez operatora Mobile Serwis.
  • Urządzenie musi mieć status "aktywne", archiwalne urządzenia nie są synchronizowane (w przypadku obsługi kontrahentów czasowych urządzenia serwisowe danego kontrahenta nie będą dostępne w Comarch Mobile Serwis po zakończonym czasie obsługi), jeżeli jedynym właścicielem był ten kontrahent czasowy.
Dostępność urządzeń serwisowych w Mobile Serwis
Status czynności serwisowej definiuje się w Słowniku kategorii/serwis i remonty/statusy zlecenia.
Status czynności serwisowej
Aby zasób był widoczny w Comarch Mobile Serwis wymagane jest zaznaczenie parametru [Dostępny w Comarch Mobile].
Udostępnienie zasobu dla Comarch Mobile Serwis
W Comarch Mobile Serwis dostępne są dodatkowe uprawnienia dla pracownika wystawiającego i realizującego zlecenia serwisowe na urządzeniu:
  • [MOS] Zamykanie zlecenia serwisowego - dostęp do opcji: Zamknij dla zleceń serwisowych
  • [MOS] Zlecenia serwisowe dla innych - możliwość przypisywania serwisantów na zleceniu i czynności serwisowej
  • [MOS] Generowanie dokumentu ze zlecenia - dostęp do opcji Rozlicz dla zleceń serwisowych (Rozliczenie dokumentami PA, FS, WZ (generujące płatności) jest możliwe jeżeli operator poza licencją na Mobile Serwis posiada licencje na Mobile Sprzedaż.
Dodatkowe uprawnienia dla serwisanta

Działanie automatu synchronizacji jako usługi

Aby skonfigurować działanie automatu synchronizacji jako usługę, należy w konfiguracji oddziału Comarch Mobile Sprzedaż, na zakładce [Automat synchronizacji]. uzupełnić poniżej pokazane pola.
Ustawienie działania automatu synchronizacji jako usługi dla oddziału Comarch Mobile Sprzedaż
Synchronizuj automatycznie - zaznaczenie pola spowoduje, że synchronizacja z oddziałem będzie obsługiwana przez automat synchronizacji. Synchronizuj z wykorzystaniem usługi - zaznaczenie pola spowoduje, że synchronizacja z oddziałem będzie obsługiwana przy wykorzystaniu usługi Comarch Synchronization Service. Adres serwera - adres serwera, na którym zostanie wykonana synchronizacja. Na komputerze - nazwa serwera\sesja, na którym będzie działała usługa Comarch ERP XL Synchronization Service.   Dodatkowo, w oknie głównym modułu należy nacisnąć na przycisk [Konfiguracja logowania automatu synchronizacji].
Comarch ERP XL - Konfiguracja logowania automatu synchronizacji
Kolejnym krokiem jest wybór opcji [Synchronizacja jako usługa].
Konfiguracja logowania automatu synchronizacji jako usługi
Po naciśnięciu na przycisk [Synchronizacja jako usługa] zostanie wyświetlone okno, w którym należy dodać odpowiednie usługi synchronizacyjne.
Usługi synchronizacyjne - okno umożliwiające dodanie usługi
Po naciśnięciu przycisku  pojawia się okno umożliwiające dodanie konkretnej usługi synchronizacji.
Konfiguracja logowania
W pierwszej kolejności, w zakładce [Oddziały] należy skonfigurować właściwy dla danej usługi Oddział za pomocą przycisku .
Ustawienia usługi - podpięcie zdefiniowanego oddziału
Kolejny etap jest związany z odpowiednim uzupełnieniem pól znajdujących się w zakładce [Ogólne].
Ustawienia usługi - wprowadzenie danych konfiguracyjnych
Nazwa usługi - nadawana przez użytkownika będzie prezentowana na liście usług w systemie Windows Konto usługi:
  • Użytkownik - użytkownik domenowy, zalogowany na komputerze na którym uruchamiamy usługę, powinien mieć uprawnienia do logowania w trybie usługi oraz w trybie wsadowym
  • Hasło - hasło użytkownika domenowego
Identyfikacja operatora
  • Operator - operator XL-owy. Na tym operatorze muszą znajdować się licencje niezbędne do przeprowadzenia procesu synchronizacji: Administrator, Administrator oddziałów oraz Zamówienia
  • Hasło - hasło operatora
Status skonfigurowanej w Systemie ERP XL usługi można zweryfikować w Menadżerze Zadań, w zakładce Usługi.
Uwaga
Pole Nazwa usługi może być wyłącznie wyrażeniem jednoczłonowym.
Poprawne skonfigurowanie wskazanej usługi synchronizacji wiąże się z zapisaniem ustawień poprzez użycie przycisku . Po tej operacji zdefiniowana usługa jest widoczna w oknie Usługi synchronizacyjne.
Usługi synchronizacyjne - widok zdefiniowanej usługi
Usuwanie usługi Comarch ERP XL Synchronization Service:
  • Na konfiguracji danego oddziału, na zakładce [Automat synchronizacji], należy odznaczyć opcję [Synchronizuj z wykorzystaniem usługi]
  • W konfiguracji logowania automatu synchronizacji należy odznaczyć parametr [Synchronizuj z wykorzystaniem usługi].
Uwaga
W przypadku, gdy usługa ma działać dla innej bazy danych (zmiana bazy danych), należy ją odinstalować na bazie danych, na której aktualnie nie będzie wykonywana synchronizacja i zainstalować ponownie jej na bazie danych, na której powinna działać.

Konfiguracja automatu synchronizacji

Uwaga
Na serwerach z systemem operacyjnym MS Windows Vista, MS Windows Server 2008 lub MS Windows 7 należy moduł Administrator Oddziałów uruchomić za pomocą opcji [Uruchom jako Administrator] Aby ułatwić proces synchronizacji danych dla baz posiadających wiele oddziałów została wprowadzona usługa automatycznej synchronizacji.
W systemie Comarch ERP XL automat odbiera plik z oddziału, a następnie generuje plik z odpowiedzią i umieszcza go w miejscu dostępnym dla tego oddziału. Po wykreowaniu oddziału należy skonfigurować automat synchronizacji. W tym celu należy otworzyć moduł Administrator oddziałów, a następnie wykonać poniższe operacje:
  • Nacisnąć przycisk: [Oddziały]
Comarch ERP XL – Oddziały
  • Wskazać typ oddziału: Comarch Mobile Sprzedaż, wybrać żądany oddział z listy i kliknąć podgląd jego karty.
  • W oknie Konfiguracja oddziału Comarch Mobile przejść na zakładkę [Automat synchr.] i uzupełnić poniższe pola (automat można również uruchomić w trybie usługi – więcej na ten temat TUTAJ).
Konfiguracja oddziału Comarch Mobile
  • W oknie głównym modułu kliknąć przycisk [Konfiguracja logowania automatu synchronizacji].
Comarch ERP XL – Konfiguracja logowania automatu synchronizacji
Następnie należy uzupełnić poniżej wskazane pola.
Konfiguracja logowania automatu synchronizacji
  • Po wykonaniu powyższego należy nacisnąć na przycisk [Przełącz w tryb automatyczny].
Comarch ERP XL - Przełącz w tryb automatyczny
Aby uruchomić tę funkcję, wszystkie inne okna w module muszą być zamknięte. Wyjątkiem jest okno [Log automatycznej synchronizacji]. W tym oknie wyświetlane są informacje o przebiegu pracy automatu synchronizacji.
Comarch ERP XL - Log automatycznej synchronizacji

Możliwość edycji zsynchronizowanych zleceń i czynności serwisowych

Możliwość edycji zsynchronizowanego dokumentu

W systemie ERP udostępniono opcjonalną możliwość edycji zsynchronizowanych dokumentów ZSR przesłanych z Comarch Mobile. Blokada edycji zsynchronizowanych dokumentów ZSR, które nie zostały jeszcze potwierdzone obejmuje m. in:
  • Podmianę kontrahenta na ZSR
  • Usuwanie zsynchronizowanych urządzeń
  • Usuwanie zsynchronizowanych czynności
  • Usuwanie zsynchronizowanych składników, serwisantów, zasobów
Blokada edycji zsynchronizowanych dokumentów ZSR, które zostały potwierdzone obejmuje m. in:
  • Podmianę kontrahenta na ZSR
  • Dodawanie/usuwanie urządzenia
  • Dodawanie/usuwanie czynności
  • Dodawanie/usuwanie składników, serwisantów, zasobów

Możliwość edycji zsynchronizowanej czynności serwisowej

W systemie ERP udostępniono również możliwość edycji zsynchronizowanych czynności serwisowych z wyłączeniem możliwości ich usuwania. W celu przeprowadzenia dalszej realizacji i rozliczenia dokumentów w ERP XL, w Comarch Mobile umożliwiono edycję zleceń i czynności na dokumentach w stanie „Do realizacji”. Dokumenty zamknięte w aplikacji, które mają podlegać dalszej edycji w Centrali, będą synchronizowane do systemu Comarch ERP XL ze stanem „Zatwierdzone”, natomiast te, które nie mają być dalej realizowane, będą trafiały do systemu ze stanem „Zamknięte”.
Przykład
Powyższa funkcjonalność może być pomocna m.in. w momencie, gdy np. serwisant realizuje tylko czynności i dodaje opis tego, co wykonał w ramach naprawy – np. wymienił jakąś część (składnik) i wówczas w opisie dodaje: „Uszkodzenie mechaniczne nie podlega gwarancji”. Wtedy po synchronizacji, w Centrali na podstawie opisu czynności ustalany jest typ: „sprzedaż”. Jeżeli serwisant określa, że naprawa podlega gwarancji, wówczas wprowadza opis: „Podlega gwarancji”. Po synchronizacji w Centrali na podstawie opisu czynności ustalany jest typ: „koszt”. Dodatkowo w razie pomyłki serwisanta kierownik będzie mógł zmienić typ składnika na zrealizowanej już czynności.
Przykład
Kolejnym przykładem funkcjonalnym jest podmiana serwisanta na czynności. W takim wypadku kierownik w systemie ERP będzie miał możliwość odpięcia poprzedniego serwisanta i przypięcia do danej czynności innej osoby.

Konfiguracja

Włączenie możliwości edycji zleceń serwisowych i czynności serwisowych odbywa się poprzez:
  • zaznaczenie na karcie operatora opcji Operacje na potwierdzonych: ZSR. Opcja dostępna jest w zakładce Parametry/Handlowe.
Edycja karty operatora, zakładka Handlowe
  • Dodatkowo konieczne jest ustawienie wartości 1 poniższym parametrom:
    • ShouldClosedServiceOrderBeModifiedInHeadquarters, wówczas dokumenty ZSR zamknięte w aplikacji mobilnej synchronizowane zostaną jako 'Zatwierdzone' będzie możliwa edycja zleceń (bez czynności) w Centrali. W Comarch Mobile zlecenie jest zamknięte i nie podlega jakimkolwiek działaniom.
Uwaga
Jeżeli ZSR zostanie dodatkowo rozliczone po stronie Comarch Mobile, to niezależnie od ustawienia powyższego parametru będzie synchronizowane do Centrali jako 'Zamknięte', ponieważ edycja na czynnościach i składnikach  zrealizowanych jest zablokowana.
    • ShouldServiceAcitivityBeModifiedInHeadquarters, wówczas na dokumentach ZSR w stanie "Do realizacji" oraz dla zleceń zamkniętych w Comarch Mobile (jednocześnie włączony parametr ShouldClosedServiceOrderBeModifiedInHeadquarters) będzie możliwość modyfikacji czynności i elementów związanych z czynnościami w Centrali.
Uwaga
Powyższe parametry nie wpływają na edycję dokumentów ZSR zsynchronizowanych do systemu Comarch ERP XL ze stanem 'W realizacji' lub 'Zrealizowane'.
Więcej informacji o parametrach znajduje się [TUTAJ].

Dodanie oddziału: Comarch Mobile Serwis

Aby określić uprawnienia operatora wystawiającego dokumenty należy utworzyć nowy oddział dla Comarch Mobile Serwis. W tym celu w module: Administrator Oddziałów, należy wykreować nowy oddział Comarch Mobile. Można to wykonać:
  • bezpośrednio z menu: Oddziały za pomocą opcji [Kreator oddziału Comarch Mobile Sprzedaż]
    Comarch ERP XL, kreator nowego oddziału Comarch Mobile Sprzedaż
  • wybierając opcję: Dodaj nowy oddział Comarch Mobile Sprzedaż
    Comarch ERP XL, dodaj nowy oddział Comarch Mobile Sprzedaż
  • otwierając: Listę oddziałów z wybranym typem oddziału: Comarch Mobile Sprzedaż za pomocą przycisku: [Dodaj nowy oddział]
Comarch ERP XL, dodawanie nowego oddziału Comarch Mobile Sprzedaż
Uwaga
W sytuacji zatrudnienia nowego przedstawiciela handlowego zalecane jest stworzenie odrębnego oddziału Comarch Mobile.