Rejestracja dokumentu ZSR - zakładka Planowanie

Rejestracja dokumentu ZSR

Możliwość dodania nowego dokumentu ZSR w aplikacji istnieje z poziomu:
  • Kafla Serwis – poprzez wybranie ikony  na action barze.
  • Z poziomu karty kontrahenta, w sekcji Serwis.
Każdy dokument ZSR podzielony jest na trzy zakładki:
  • Planowanie
  • Kalkulacja
  • Nagłówek
Planowanie
W tej sekcji prezentowana jest informacja na temat kontrahenta, którego dotyczy Zlecenie Serwisowe oraz daty realizacji. Z tego poziomu istnieje możliwość dodania poszczególnych elementów zlecenia: czynności serwisowej, urządzenia, składnika, serwisanta lub zasobu.
Zakładka: planowanie
Urządzenia Po kliknięciu w znak  w sekcji urządzenia pojawia się lista urządzeń serwisowych przypisanych do kontrahenta. Urządzenie zaznaczone na niebiesko oznacza, że zostało już dodane do tego dokumentu ZSR.
Wybór urządzenia serwisowego
Podczas dodawania urządzenia jest możliwość określenia przebiegu, za wyjątkiem urządzeń, które w polu jednostka przebiegu mają wybraną opcję: <Nie dotyczy>.
Określenie przebiegu
Wracając do okna planowanie - wybrane urządzenie jest widoczne w sekcji urządzenia. Z menu kontekstowego istnieje możliwość usunięcia go lub wejścia w jego szczegóły.
Menu kontekstowe urządzenia
Po wybraniu urządzenia automatycznie następuje przeniesienie do kolejnego elementu rejestracji ZSR: Czynności do wykonania. Czynność można dodać również wybierając znak plusa przy czynnościach do wykonania na liście planowanie, jednak aby czynność była powiązana z wybranym urządzeniem należy go również dodać do elementów czynności. Czynności do wykonania
Lista czynności
Lista czynności serwisowe są to wszystkie towary o typie: usługa lub koszt. Istnieje możliwość filtrowania listy za pomocą filtrów przedstawionych na rysunku powyżej. Po dokonaniu wyboru czynności pojawia się okno, gdzie określa się:
  • status zlecenia (pobrane ze Słownika kategorii/Serwis i Remonty/Statusy zleceń),
  • termin realizacji, ilość i cenę,
  • rodzaj czynności (sprzedaż lub koszt).
Następnie do czynności serwisowej należy wybrać:
  • serwisanta (jeżeli operator posiada odpowiednie uprawnienie będzie miał możliwość dodania zlecenia dla innego serwisanta),
  • składniki potrzebne do realizacji czynności serwisowej,
  • zasoby potrzebne do realizacji czynności serwisowej,
  • opis czynności serwisowej.
Wybrana czynność serwisowa
Wybrana czynność pojawia się na liście czynności serwisowych i z menu kontekstowego można wybrać przedstawione na poniższym zdjęciu opcje:
Menu kontekstowe wybranej czynności serwisowej
Składniki Po kliknięciu w przycisk  w sekcji Składniki na czynności serwisowej wyświetla listę towarów dostępnych dla kontrahenta wybranego na dokumencie. W Comarch Mobile Serwis wprowadzono opcję „Sprawdź stan” dla składnika na Zleceniu Serwisowym, która umożliwia sprawdzenie online stanu dla składnika z poziomu menu kontekstowego na liście składników.
Lista składników z dostępnymi filtrami
Po wybraniu składnika pojawia się okno małej kalkulacji z możliwością określenia rodzaju składnika: sprzedaż lub koszt. Z małej kalkulacji można przejść do dużej kalkulacji.
Okno małej i dużej kalkulacji wybranego składnika
Podczas dodawania pozycji dostępność towaru na magazynie mobilnym nie jest kontrolowana. Dodanie składnika nie powoduje zmniejszenia się stanu towaru na magazynie (następuje to dopiero w momencie wygenerowania dokumentu handlowego do ZSR). Zasoby Po kliknięciu w przycisk  w sekcji Zasoby wyświetla się lista Zasobów. Dodanie zasobu do czynności odbywać się będzie po wyborze Dodaj do zlecenia lub kliknięciu w konkretny zasób (pracownika, towar, środek trwały, kontrahenta).
Lista zasobów
Zakładka planowanie po wybraniu wszystkich elementów Zlecenia Serwisowego.
Zakładka Planowanie po wybraniu elementów ZSR

Realizacja ZSR

Realizacja zleceń odbywa się z poziomu:
  • Karty kontrahenta listy zleceń serwisowych
  • Okna Serwis, zakładki Zlecenia
  • Okna Serwis, zakładki Czynności
  Realizacja zleceń jest możliwa dla dokumentów o statusie:
  • Do realizacji
  • W realizacji
  • Zatwierdzone
Realizacje można rozpocząć wybierając z menu kontekstowego opcje realizuj lub klikając na dokument ZSR:
Opcja realizuj wybrana z menu kontekstowego
Po wejściu w dokument ZSR, na zakładce Ogólne pokazane są czynności do wykonania. Klikając w menu kontekstowe jest możliwość rozpoczęcia realizacji wybranej czynności, edycji lub jej odrzucenia.
Realizacja ZSR – zakładka Ogólne
Podczas rozpoczęcia realizacji czynności, od momentu wybrania ikony automatycznie zliczany jest czas realizacji, aż do momentu zapisania .
Rozpoczęcie realizacji czynności serwisowej – włączenie automatycznego zliczania czasu.
  Podczas realizacji dostępne są opcje:    Zapisz Odrzuć, po rozwinięciu których prezentowane są dwie opcje:   Czynność której realizacja została wstrzymana prezentowana jest na liście jak na poniższym widoku:   W aplikacji Comarch Mobile istnieje również możliwość edycji czynności na zleceniu serwisowym. Jest to możliwe na niezsynchronizowanych jeszcze zleceniach, których status to:
  • W realizacji
  • Zatwierdzone (o ile zatwierdzenie miało miejsce w aplikacji mobilnej)
Po dotknięciu przycisku możliwa będzie edycja elementów czynności takich jak:
  • Status zlecenia
  • Czas realizacji czynności
Uwaga
Od wersji Comarch Mobile 2023.2.2. istnieje możliwość edytowania Planowanego terminu realizacji czynności serwisowej w taki sposób, aby było możliwe zaznaczenie terminu wcześniejszego niż zostało to zdefiniowane na dokumencie ZSR.
  • Ilość i cena czynności
  • Rodzaj – koszt/sprzedaż
  • Usunięcie, dodanie lub edycja składnika (Edycja cen i rabatów możliwa będzie po zaznaczeniu parametru „Edycja cen i rabatów na pozycjach” na definicji dokumentu ZSR)
  • Serwisanci
  • Zasoby
  • Informacje dodatkowe
  • Opis
  • Urządzenie
Ponadto, do zatwierdzonych, realizowanych lub przekazanych do realizacji zleceniach możliwe jest dodanie nowej czynności do wykonania i czynności dla innych. Aby możliwa była zmiana czasu realizacji czynności, należy zmienić wartość parametru CanEditServiceActivityTime na 1. Szczegółowy opis parametrów aplikacji znajduje się [TUTAJ]. Edycja czasu jest możliwa tylko po ówczesnym wykonaniu i zatwierdzeniu czynności Po zakończeniu realizacji 'Czas realizacji’ wyświetlany jest w zaokrągleniu do minut.
Uwaga
Istnieje możliwość wymuszenia ręcznego uzupełniania rzeczywistego czasu realizacji czynności serwisowej. W tym celu należy zmienić wartość parametrów:
  • IsServiceActivityTimeAutomaticallyCounted na 0
  • CanEditServiceActivityTime na 1
Szczegółowy opis parametrów aplikacji znajduje się TUTAJ.
Status czynności serwisowej Na zakładce Ogólne widnieje pasek, który zmienia swój kolor w zależności od stopnia realizacji zlecenia:
 
Realizacja ZSR – zakładka Planowanie
Realizacja ZSR – zakładka Kalkulacja
Realizacja ZSR – zakładka Nagłówek
Jeżeli na zsynchronizowanym z systemu ZSR występuje składnik, czynność, urządzenie lub zasób, który nie jest dostępny w Comarch Mobile, po wejściu w zlecenie pojawia się komunikat, jak na rysunku poniżej. Niedostępne obiekty nie są możliwe do podglądu w aplikacji.
Komunikat o braku dostępności elementów w bazie mobilnej
W przypadku, gdy na zleceniu zsynchronizowanym z Centrali znajduje się kontrahent, który również nie występuje w bazie mobilnej serwisanta możliwość podglądu szczegółów kontrahenta jest niemożliwa.

Rejestracja dokumentu ZSR - zakładka Nagłówek

Rejestracja dokumentu ZSR

Możliwość dodania nowego dokumentu ZSR w aplikacji istnieje z poziomu:
  • Kafla Serwis – poprzez wybranie ikony  na action barze.
  • Z poziomu karty kontrahenta, w sekcji Serwis.
Każdy dokument ZSR podzielony jest na trzy zakładki:
  • Planowanie
  • Kalkulacja
  • Nagłówek
Nagłówek ZSR
Na nagłówku prezentowane są informacje jak poniżej. Edycja kontrahenta głównego, docelowego i płatnika w przypadku ZSR jest niemożliwa. Pozostałe elementy są edytowalne do momentu zatwierdzenia zlecenia. W przypadku, gdy na zleceniu serwisowym dodane są klasy atrybutów obsługiwane w Mobile Serwis dodana jest sekcja: Informację dodatkowe.
Nagłówek ZSR
Wybierając przycisk powrotu pokazuje się lista z dostępnymi opcjami:
  • Zapisz - zapisuje dokument do bufora (Stan: Niepotwierdzony)
  • Przekaż do realizacji - zapisuje dokument Do realizacji, możliwa jest edycja czynności, składników, zasobów oraz serwisantów na dokumencie (Stan: Do realizacji)
  • Zatwierdź - zatwierdza dokument, niemożliwa edycja elementów (Stan: Zatwierdzone)
  • Zakończ zlecenie - zlecenie zostaje zamknięte, realizacja zostaje zakończona (Stan: Zamknięte)
  • Wyjdź bez zapisu
  • Anuluj
Lista dostępnych opcji
 
Wskazówka
Możliwy jest wybór magazynu spośród magazynów oddziałowych oraz lokalnych. Domyślnym magazynem jest magazyn źródłowy ustawiony na definicji dokumentu ZSR w systemie ERP XL.

Rejestracja dokumentu ZSR - zakładka Kalkulacja

Rejestracja dokumentu ZSR

Możliwość dodania nowego dokumentu ZSR w aplikacji istnieje z poziomu:
  • Kafla Serwis – poprzez wybranie ikony  na action barze.
  • Z poziomu karty kontrahenta, w sekcji Serwis.
Każdy dokument ZSR podzielony jest na trzy zakładki:
  • Planowanie
  • Kalkulacja
  • Nagłówek
Kalkulacja
Jeżeli Operator posiada zaznaczony parametr: Widzi koszty zlecenia wówczas na zakładce Kalkulacja prezentowane są przychody i koszty wynikające z czynności i składników o typie sprzedaż i koszt znajdujących się na zleceniu. Jeżeli powyższy parametr jest odznaczony w kalkulacji przychody o typie koszt mają wartość 0. Z poziomu zakładki Kalkulacja istnieje możliwość rozliczenia zlecenia serwisowego poprzez wygenerowanie odpowiednich dokumentów: PA, FS, WZ w przypadku składników i czynności o typie sprzedaż oraz RW dla czynności i składników o typie koszt.
Zakładka kalkulacja z widocznymi kosztami zlecenia

Zatwierdzanie dokumentu – zakładka Podpis

Po wybraniu przycisku [Podpisz] należy wprowadzić podpis (przez pracownika kontrahenta, z którym prowadzona jest transakcja lub samego przedstawiciela handlowego).
Okno: Podpis
Istnieje także możliwość zatwierdzania dokumentów bez podpisu. Poprzez ustawienie odpowiedniego parametru istnieje możliwość skonfigurowania, dla jakich typów dokumentów podpis ma być wymagany, a dla których może on być pomijany.
Wskazówka
Możliwość zatwierdzania dokumentu bez podpisu została opisana TUTAJ.
  Dla dokumentów, dla których wymagalność podpisu została wyłączona, okno rejestracji dokumentu składa się z 3 zakładek – zakładka z Podpisem nie jest prezentowana. Użytkownik może w szybki sposób zatwierdzić taki dokument, poprzez wybranie opcji: [Zatwierdź] wyświetlanej na nagłówku dokumentu lub w standardowy sposób poprzez wybór z wszystkich dostępnych opcji. Po wybraniu opcji: [Zatwierdź i wyślij] pojawi się okno zaprezentowane poniżej:
Okno: Zatwierdź i wyślij

Opcja: Powrót

Wybranie przycisku: [Powrót] dostępnego na urządzeniu podczas rejestracji dokumentu spowoduje wyświetlenie okna zaprezentowanego na rysunku poniżej:
Wyjście z rejestracji dokumentu
Jeżeli podczas rejestrowania dokumentu przynajmniej jeden towar został dodany do Koszyka, wówczas podczas próby wyjścia bez zapisu z dokumentu zostanie dodatkowo wyświetlony komunikat informujący o istnieniu pozycji w koszyku. Na tym poziomie użytkownik będzie musiał określić czy na pewno chce wyjść bez zapisu dokumentu.

Dodawanie atrybutów oraz załączników na pozycji/nagłówek dokumentu

Aby użytkownik posiadał możliwość przypisania danego atrybutu na pozycję lub nagłówek dokumentu konieczne jest jego właściwe zdefiniowanie w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy w systemie Comarch ERP XL na klasie atrybutu zakładka [Ogólne] zaznaczyć możliwość [Podglądu i Edycji] w aplikacji Comarch Mobile (pracownik) oraz przypiąć ją do odpowiedniego obiektu. W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
  • Data
  • Flaga
  • Tekst
  • Liczba
  • Lista
  • Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu ikonki globu strona zostanie otwarta.
Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie Comarch ERP XL, w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem .

Dodawanie atrybutów na pozycji dokumentu

Uwaga
Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu (składnik).
Aby dodać atrybut na pozycję dokumentu należy:
  • rozwinąć opcje dodatkowe pozycji i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
  • lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na pełnej kalkulacji pozycji dokumentu.
Przykład
Dodawanie atrybutów na pozycji towarowej dokumentu

Dodawanie atrybutów oraz załączników na nagłówek dokumentu

Na nagłówek dokumentu można dodać z poziomu każdego okna dostępnego podczas jego tworzenia informację dodatkową (atrybut) oraz załączniki. Aby dodać atrybut na nagłówek dokumentu należy:
  • wybrać ikonkę dostępną w górnej części aplikacji, następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
  • lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na zakładce Nagłówek dokumentu.
  Aby dodać załącznik na nagłówku dokumentu ZSR należy:
  • wybrać ikonkę dostępną w górnej części aplikacji,
  • lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na zakładce Nagłówek dokumentu.
Dodawanie atrybutów i załączników na nagłówku dokumentu
Więcej informacji o załącznikach w aplikacji znajduje się TUTAJ.