W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość obsługi zamienników we współpracy z systemem Comarch ERP XL. Podczas wystawiania dokumentów istnieje opcja: Zamień, która służy do zamiany towaru na jego zamiennik. Opcja ta jest dostępna z poziomu:
Menu kontekstowego w koszyku,
Dużej kalkulacji pozycji.
Oznaczenie towarów posiadających zamienniki z poziomu wystawiania dokumentu
Opcja: Zamienniki
Z poziomu listy towarów podczas dodawania dokumentu, po rozwinięciu Menu kontekstowego (oprócz dotychczasowych opcji) jest wyświetlana opcja: „Zamienniki” umożliwiająca wyświetlenie zamienników danego towaru.
Opcja jest dostępna tylko jeśli:
Dla towaru istnieją zamienniki obowiązujące dla dokumentów rozchodowych,
Towar nie został dodany jeszcze do koszyka.
Po wybraniu opcji: Zamienniki jest wyświetlana lista zamienników dla danego towaru. Na liście zamienników oprócz ilości w magazynie oraz ceny (standardowe informacje jak na liście towarów) są informacje na temat przelicznika (ile/za ile).
Po wybraniu danego towaru z listy zamienników zostanie podniesiona standardowa kalkulacja danego towaru (zamiennika). Na kalkulacji domyślna ilość towaru (zamiennika) jest dodawana w jednostce domyślnej sprzedaży.
W menu kontekstowym zamiennika są wyświetlane dwie opcje:
Dodaj do koszyka – po wybraniu tej opcji podniesie się kalkulacja towaru (zamiennika).
Szczegóły towaru – wyświetli się karta towaru. Po przejściu na kartę towaru, a następnie wybraniu opcji: Wstecz widok wróci na listę zamienników.
Wyświetlenie zamienników danego towaru z poziomu wystawiania dokumentuOpcje dostępne z poziomu menu kontekstowego zamiennika
Opcja: Zamień
Opcja: Zamień dotyczy towarów które zostały dodane do koszyka. Podobnie jak opcja: Zamienniki jest prezentowana tylko jeśli dla towaru istnieją zamienniki obowiązujące dla dokumentów rozchodowych.
Opcja ta jest dostępna z poziomu:
Menu kontekstowego na liście towarów. Po wybraniu tej opcji i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, bez podnoszenia kalkulacji.
Menu kontekstowego towarów dodanych do koszyka. Po wybraniu tej opcji i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, bez podnoszenia kalkulacji.
Opcja dodatkowych na dużej kalkulacji pozycji. Po wybraniu tej opcji towar i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, należy pozostawać w widoku dużej kalkulacji.
Opcja: Zamień dostępna z poziomu menu kontekstowego na liście towarówOpcja: Zamień dostępna z poziomu menu kontekstowego towaru dodanego do koszykaOpcja: Zamień dostępna z poziomu opcji dodatkowych na dużej kalkulacji pozycji
Po wybraniu opcji: Zamień jest wyświetlana lista z dostępnymi zamiennikami. Lista ta odpowiada tej wyświetlonej po wybraniu opcji: Zamienniki.
Po zamianie pozycji na zamiennik (np. dodaliśmy do Koszyka towar A i zamieniliśmy go na jego zamiennik – towar: B) na kalkulacji oraz na liście pozycji towar A zostanie usunięty, a dodany do zostanie towar B.
Jeżeli precyzja ustawiona na jednostce domyślnej i podstawowej zamiennika nie pozwala na zamienienie towaru w ilości wynikającej z przelicznika, wówczas ustawi się maksymalna ilość jaka wynika z przelicznika po zaokrągleniu lub ilość domyślna: 1 jeśli z przeliczenia wyjdzie ilość: 0
Jeżeli parametr: „Rejestruj w jednostkach całkowitych” jest zaznaczony wówczas precyzja zaokrąglania zawsze wynosi 0,
Jeżeli parametr: „Rejestruj w jednostkach całkowitych” nie jest zaznaczony, wówczas przy przeliczaniu i zaokrąglaniu jest sprawdzane jaka precyzja zaokrąglania jest ustawiona na jednostce.
Uwaga
Jeżeli powielanie pozycji na definicji dokumentu zostało wyłączone, wówczas nie ma możliwości zamiany towaru na zamiennik, który jest już w koszyku. W takiej sytuacji po wybraniu zamiennika z listy wyświetla informacja o treści: „Towar znajduje się już w koszyku”. Pozostawać w widoku listy zamienników danego towaru.
Aby informacje o realizacji zamówień były pobierane z systemu Comarch ERP XL do aplikacji na konfiguracji danego oddziału należy zaznaczyć parametr [Eksport realizacji zamówień]. Szczegółowe informacje nt. temat znajdują się TUTAJ.
Do aplikacji pobierane są informacje na temat ZZ, które w systemie Comarch ERP XL mają stan:
Potwierdzone
W realizacji
Zrealizowane
Zamknięte
Zamknięte w realizacji
Anulowane
Uwaga
Do aplikacji nie są pobierane informacje na temat dokumentów będących w buforze.
Na liście dokumentów wystawionych dla danego kontrahenta prezentowane są informacje na temat danego dokumentu zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu. Status i stopień realizacji ZZ jest pobierany dla dokumentów wystawionych w mobile i dla dokumentów wystawionych w centrali.
Status dokumentów
Dostępne statusy dokumentów ZZ w systemie Comarch ERP XL zostały oznaczone w aplikacji poniższymi ikonami:
– dokonano zmian na elementach bądź Nagłówku ZZ.
– dokument zatwierdzony w aplikacji, bądź ZZ który ma status: Zrealizowane w systemie ERP.
– ZZ otrzymało w systemie ERP Stan: Zamknięte, Anulowane, Zamknięte w realizacji.
Realizacja zamówień – zakładka: Koszyk
Zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL na Zamówieniu Zakupu wystawionym w aplikacji widoczne są na zakładce [Koszyk].
Na zakładce [Koszyk] dostępne są informacje dotyczące danej pozycji Zamówienia Sprzedaży zaprezentowane na rysunku poniżej:
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk]Na pozycjach ZZ możliwe jest dokonanie poniższych zmian w systemie Comarch ERP XL:
Zmiana: ilości, JM, ceny początkowej, ceny końcowej, rabatu, wartości, marży uzyskanej, informacji dodatkowej itp.
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], korygowanie pozycji
Dodanie nowej pozycji do dokumentu
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], dodanie nowej pozycji do dokumentu
Usunięcie pozycji z dokumentu
Realizacja zamówień, zakładka: [Koszyk], usunięcie pozycji z dokumentuPrzy pozycji usuniętej nie są dostępne informacje na temat: ilości, ceny końcowej netto/ brutto, wartości końcowej netto/ brutto, procentu realizacji.
Realizacja zamówień – zakładka: Nagłówek
Na zakładce: Nagłówek prezentowane są zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL na Zamówieniu Zakupu wystawionym w aplikacji.
Koszyk – sekcja z informacją na temat realizacji elementu dokumentu ZZ
W sekcji Realizacja prezentowany jest procent realizacji danego ZZ. Po naciśnięciu na przycisk zostanie otwarta sekcja z informacjami widocznymi na rysunku poniżej:
Rozwinięcie sekcji z informacją na temat nr dokumentu realizującego dane ZZ
Realizacja zamówień – mała kalkulacja
Na małej kalkulacji danej pozycji widoczne są tylko aktualne dane.
Realizacja zamówień, zakładka: [Nagłówek], zmiany na ZZ dokonane w systemie ERP
Realizacja zamówień – Pełna kalkulacja elementu
Jeżeli na danej pozycji ZZ zaszły jakiekolwiek zmiany w systemie Comarch ERP XL to Okno: Szczegóły pozycji składa się z dwóch zakładek:
Szczegóły pozycji – na zakładce wszelkie zmiany dokonane w systemie Comarch ERP XL prezentowane są w kolorze niebieskim.
Dodatkowo w oknie: Szczegóły pozycji w sekcji Realizacja prezentowane są informacje na temat ilości oraz procentowej realizacji pozycji.
Realizacja zamówień, Szczegóły pozycji
Zmiany – na zakładce prezentowane są tylko i wyłącznie te elementy, które uległy zmianie w systemie Comarch ERP XL. Białym kolorem zaprezentowane są elementy dodane w aplikacji, natomiast niebieskim, elementy zmienione w systemie Comarch ERP XL.
Realizacja zamówień, okno: Zmiany
Realizacja zamówień – atrybuty
Po wystawieniu dokumentu zamówienia sprzedaży w aplikacji i zsynchronizowaniu do systemu ERP jeżeli zostanie zmieniona wartość atrybutu lub dodana nowa klasa atrybutu informacja o dokonanej zmianie będzie synchronizowana z powrotem do aplikacji.
Zmiany w atrybutach na dokumencie Zamówienia Zakupu obejmują:
Edycję istniejących klas atrybutów na nagłówku dokumentu ZZ
Dodanie nowych klas atrybutów na nagłówku dokumentu ZZ
Usunięcie w systemie ERP klasy atrybutu dodanej w Comarch Mobile na nagłówku dokumentu ZZ
Edycję istniejącej klasy atrybutu na pozycji ZZ
Dodanie nowej klasy atrybutu na pozycji dokumentu ZZ
Usunięcie w systemie ERP klasy atrybutu dodanej w Comarch Mobile na pozycji dokumentu ZZ
Jeżeli Zamówienie zarejestrowane w aplikacji zostało zsynchronizowane do ERP i z poziomu centrali został zmodyfikowany lub dodany nowy atrybut wówczas wartość atrybutu prezentowana będzie w kolorze zielonym.
Funkcjonalność pozwala na weryfikację, jakie zmiany zostały wprowadzone w atrybutach znajdujących się na dokumencie podczas realizacji zamówienia sprzedaży.
Zmiany na atrybutach dla dokumentów ZZ
Zamówienie zakupu (ZZ)
Po wybraniu ZZ na liście dokumentów, w aplikacji wyświetli się lista towarów. Do koszyka możemy dodać towary, które są dostępne na magazynie mobilnym oraz takie, które mają stany zerowe.
Dodawanie towarów do koszyka dokumentu ZZ
Uwaga
Dokumenty ZZ generowane w aplikacji Comarch Mobile Zakupy nie mają przypisanego rejestru, który w Comarch ERP XL można sprawdzić w zakładce [Płatności].
Podczas składania zamówienia, na oknie dużej kalkulacji pojawia się dodatkowo informacja o terminie dostawy: dacie realizacji zamówienia i liczbie dni pozostałych do upływu tej daty. Pola te nie są możliwe do edycji, pełnią jedynie rolę informacyjną. Informacja o dacie realizacji wyświetlana jest także w przypadku dokumentów pobranych z systemu Comarch ERP XL.
Pobieranie zamówień w buforze oraz umożliwienie zatwierdzania lub anulowania zamówień z systemu Comarch ERP XL
Możliwe jest pobieranie z systemu Comarch ERP XL niepotwierdzonych dokumentów ZZ z centrali. Jeśli taki dokument zostanie pobrany z systemu Comarch ERP XL, zostaje uniemożliwione edytowanie go z poziomu systemu Comarch ERP XL.
Aby użytkownik mógł pobrać dokument wystawiony w systemie XL, należy w ustawieniach aplikacji zaznaczyć opcję [Pobieraj dokumenty z centrali], wybrać ilość dni wstecz i typy dokumentów.
Konfiguracja aplikacji Comarch Mobile, ustawienia pobierania dokumentów z Comarch ERP XL
Aby użytkownik mógł korzystać z tej funkcji należy dokonać odpowiedniej konfiguracji opisanej TUTAJ. Niepotwierdzone dokumenty ZZ pobrane z systemu Comarch ERP XL są wyświetlane na liście dokumentów danego kontrahenta.
Lista dokumentów kontrahenta
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy można edytować, zatwierdzać oraz odrzucać zamówienia sprzedaży pobrane z Systemu ERP XL.
Wybór edycji dokumentu ZZ
W przypadku odrzucenia dokumenty ZZ należy podać powód odrzucenia. Dokumenty ZZ, które zostały odrzucone, ale jeszcze nie nastąpiła ich synchronizacja do systemu Comarch ERP XL, można przywrócić do edycji.
Powód odrzucenia dokumentu ZZPrzywrócenie dokumenty ZZ
Oferta Zakupu (OZ)
OZ jest dokumentem odzwierciedlający początkowe stadium procesu Zakupu, często stosowany w przypadku całkiem nowych lub niezdecydowanych na konkretną ofertę Klientów.
Oferta Zakupu może zawierać konkretne elementy – pozycje towarowe lub tylko ogólny opis poszukiwanego towaru/asortymentu (gdy np. Klient ma szczególne wymagania lub przedstawiciel nie ma dostępu do wszystkich towarów, cenników itd.).
Definiowanie opisu na Ofercie ZakupuLista [Towary] na Ofercie ZakupuDodawanie towarów do koszyka w Ofercie ZakupuNagłówek dokumentu OZ
Dokumenty
Kafelek: Dokumenty
Zarejestrowanie dokumentu zakupu w aplikacji Comarch Mobile Zakupy jest możliwe z kafelka Dokumenty po wybraniu ikony plusa. Więcej informacji o rejestrowaniu dokumentów znajduje się TUTAJ. Po jego wybraniu zostanie rozwinięta lista dostępnych dokumentów: zamówienia zakupu (ZZ), oferty zakupu (OZ). Jeśli w aplikacji dostępny jest kontrahent [Jednorazowy] wówczas po wyborze typu dokumentu pokaże się okno dokumentu z wybranym kontrahentem: Jednorazowym. Jeżeli w aplikacji nie ma kontrahenta [Jednorazowego] wówczas po wyborze typu dokumentu pokaże się okno z wyborem kontrahenta.
Jeżeli w aplikacji wystawiane są zarówno dokumenty zakupu jak i sprzedaży, podział na Sprzedaż i Zakup prezentowany jest także na kaflu z Dokumentami. Sekcja podzielona jest wówczas na dwie zakładki: Sprzedaż oraz Zakup, a do rejestrowania dokumentów obydwu typów służą dwa oddzielne przyciski na Action Barze.
Lista dokumentów kontrahenta
Wskazówka
Jeżeli w aplikacji wystawiany jest tylko jeden rodzaj dokumentów (tylko sprzedaży lub tylko zakupu) listę dokumentów wówczas podział na zakładki nie jest prezentowany.
Podczas wystawiania dokumentów przychodowych z okna: [Dokumenty] automatycznie powinien w zależności od parametru [SelectContractorWhenAddingDocument] na Numeratorze dodawać się dokument na kontrahenta Jednorazowego, jeżeli występuje w bazie, lub powstawać lista kontrahentów.
Typy dokumentów zakupu
Menu kontekstowe dokumentu
Standardowym gestem otwierającym menu kontekstowe rekordu jest dłuższe przytrzymanie palca na danej pozycji. Dodatkowo w miejscach, gdzie takie menu kontekstowe jest dostępne znajduje się przycisk: , który również umożliwia jego otwarcie. Opcje w menu kontekstowe mogą się różnić w zależności od statusu dokumentu:
Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:
[Edytuj] - edycja dokumentu, otwarcie okna umożlwiającego naniesienie dodatkowych zmian i zatwierdzenie,
[Podgląd] - podgląd dokumentu,
[Usuń] - usunięcie dokumentu będącego w buforze.
Dokument zatwierdzony – dostępne opcje:
[Edytuj] - edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego cofnięcie zatwierdzenia dokumentu i przejście do jego edycji, opcja dostępna, jeżeli dokument nie został wysłany do systemu ERP
[Podgląd] - podgląd dokumentu,
[Wyślij] - wysłanie dokumentu na e-mail/do drukarki.
Pobrane dokumenty z systemu na liście dokumentów w kaflu Dokumenty oraz na liście dokumentów z poziomu karty kontrahenta oznaczone są dodatkową ikoną .
Filtrowanie dokumentów
Z poziomu listy dokumentów istnieje możliwość filtrowania.
Filtrowanie listy dokumentów z poziomu kafelka [Dokumenty]W aplikacji udostępniono filtrowanie listy dokumentów po kilku atrybutach jednocześnie. Po wybraniu opcji [Informacje dodatkowe] pokazuje się lista atrybutów :
Wybór klasy atrybutu w filtrze na liście kontrahentów
Po wybraniu określonych typów dokumentów będą one dostępne w dolnej części okna w kafelku [Dokumenty]
W celu poprawy niezawodności aplikacji Comarch Mobile Zakupy umożliwiono odzyskiwanie dokumentów w przypadku nieoczekiwanego zamknięcia aplikacji. Wówczas po powrocie na menu główne pojawi się komunikat, jak na zdjęciu poniżej. Po wybraniu opcji [TAK], dokument zostanie odzyskany.
Komunikat odzyskiwania dokumentu
Rejestracja dokumentu
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów:
Zamówienia sprzedaży (ZZ),
Oferty sprzedaży (OZ),
Dokumenty można dodawać z poziomu:
Szczegółów karty kontrahenta:
Karta kontrahenta, dodawanie dokumentu
Okna: Dokumenty:
Okno: Dokumenty
Listy kontrahentów:
Okno [Lista kontrahentów]Po wybraniu przycisku dodania dokumentu należy określić typ rejestrowanego dokumentu. Jeżeli Przedstawiciel handlowy ma możliwość rejestracji tylko jednego typu dokumentu, okno wyboru typu nie zostanie wyświetlona. Nastąpi natomiast bezpośrednie przekierowanie do okna rejestracji dokumentu.
Rejestracja dokumentu składa się z następujących etapów:
Wybór określonych elementów z poziomu Listy towarów
Wprowadzenie podpisu
Zatwierdzenie
Blokada wystawiania dokumentów dla określonych kontrahentów
Aplikacja Comarch Mobile umożliwia skonfigurowanie, jakie typy dokumentów mają być dostępne dla poszczególnych kontrahentów. Jeden kontrahent może mieć udostępniony dany typ dokumentu, podczas gdy dla innego kontrahenta typ ten może zostać ukryty.
Istnieje także możliwość ukrycia wszystkich typów dokumentów dla kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji: Dodaj dokument, w aplikacji zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat, jak na poniższym rysunku.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr [BlockAddingDocument]. Wartość parametru należy zmienić w pliku contractors.xl.statement w lokalizacji C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\contractors. Więcej informacji na temat konfiguracji znajduje się TUTAJ.
Komunikat wyświetlany, jeżeli wszystkie typy dokumentów zostaną zablokowane dla kontrahenta
W celu ukrycia poszczególnych rodzajów dokumentów należy odnaleźć fragment:
0 AS BlockAddingDocument,i zmodyfikować warunek, określając kontrahenta i typ dokumentu, który chcemy ukryć.
Przykład
Przykładowy warunek dla kontrahenta (GIDNumer=10) i dokumentów typu OS:
CASE WHEN KNT.Knt_GIDNumer= 10 THEN 16 ELSE 0 END AS BlockAddingDocument,
Po wyborze przycisku dodania nowego dokumentu zostanie wyświetlone okno: [Towary].
Okno [Lista towarów]Stany towarów, które nie są dostępne na magazynie prezentowane są na liście w kolorze czerwonym.
W widoku poziomym lista towarów w trakcie wystawiania dokumentu jest podzielona na trzy części:
Lista towarów ze wszystkimi zakładkami dokumentu
Szczegóły towaru
Szczegóły elementu (duża kalkulacja)
Wystawianie dokumentu, zakładka [Towary] – widok poziomyPoruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu.
W górnym pasku okna:
z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia
z prawej strony przycisk zapisania elementu
ikonka dodania informacji dodatkowej.
Filtrowanie
Istnieje możliwość zawężenia listy towarów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna.
Po wybraniu przycisku użytkownik może dokonać wyboru kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy towarów.
Uwaga
Dla systemu Comarch ERP XL wartość filtra: [Stany 0 (Pokazuj)] można modyfikować jedynie jeżeli w konfiguracji oddziału mobilnego ustawiono opcję [Wysyłaj stany zerowe].
Filtr na liście towarów
W aplikacji udostępniono filtrowanie listy towarów po kilku atrybutach jednocześnie. Po wybraniu opcji [Informacje dodatkowe] pokazuje się lista atrybutów:
Wybór klasy atrybutu w filtrze na liście kontrahentów
W przypadku wyboru kryterium: [Po towarach] zostanie wyświetlone okno, w którym będzie możliwość wyboru, czy filtrowanie będzie odbywało w oparciu o nazwę lub kod towaru, czy o EAN przypisany do jego karty.
Filtr na liście towarów, wybór kryterium: Po towarach
Po wybraniu kryterium filtra [Promocje] zostanie wyświetlone okno, w którym użytkownik ma możliwość wyfiltrowania listy promocji po nazwie, według ich typu oraz dodatkowo posortowania ich wg daty modyfikacji. Istnieje możliwość skorzystania z kilku kryteriów jednocześnie.
Filtr na liście towarów, wybór kryterium: Promocja
Przy każdej promocji dostępna jest ikona , która umożliwia przejście do sekcji ze szczegółowymi informacjami o promocji. Widok promocji jest taki sam, jak po wejściu w promocję na karcie Kontrahenta w sekcji „Istnieją obowiązujące promocje”. Więcej informacji o promocjach znajduje się TUTAJ.
Uwaga
Filtr [Promocje] jest dostępny w przypadku, gdy nie została zablokowana widoczność promocji.
Koszyk
Wyświetlenie zawartości Koszyka jest możliwe po przejściu na kolejną zakładkę.
Z poziomu menu kontekstowego elementy dodane do Koszyka można:
Zmodyfikować,
Skopiować,
Usunąć.
Ponadto z tego poziomu można także wyświetlić szczegóły karty dodanego towaru oraz sprawdzić stan towaru.
Okno: Koszyk
Uwaga
Opcja [Kopiuj] jest dostępna, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu w systemie Comarch ERP XL został zaznaczony parametr dotyczący powielania pozycji na [Zezwalaj].
Po wybraniu towaru dodanego do koszyka więcej niż jeden raz, zostanie wyświetlone okno z informacją na temat dodanej ilości oraz wartości netto i brutto za elementy (wartość = ilość x cena).
Okno: Towary, kopiowanie elementów
Na liście filtrów dostępnych z poziomu zakładki: [Koszyk] na dokumencie zostały również dodane dwa filtry: [Producent] oraz [Marka]. Po wybraniu filtra zostaje wyświetlona lista Producentów/Marek powiązanych z towarami dodanymi do koszyka. Na liście prezentowana jest także wartość dokumentu w kontekście konkretnej Marki/Producenta.
Jeżeli na filtrze zostanie wybrana określona wartość, lista towarów w Koszyku zostanie odfiltrowana – zawężona do wybranej Marki/Producenta.
Okno: Towary, towar dodany kilka razy do koszykaFiltr towarów na zakładce Koszyk dokumentu
Istnieje możliwość przełączenia się na widok katalogowy towarów dodanych do koszyka. Dotychczas opcja wyświetlania zdjęć towarów możliwa była jedynie z poziomu widoku listy towarów – gdzie prezentowane są wszystkie towary, zarówno te na które Klient się zdecydował jak i te nie dodane na dokument. Nowa opcja daje możliwość szybkiego podglądu miniatur zdjęć towarów za pomocą opcji dostępnej na nagłówku wystawianego dokumentu. W razie potrzeby widok zdjęć towarów dodanych do koszyka można równie szybko wyłączyć poprzez wybranie opcji: .
W aplikacji Comarch Mobile umożliwiono wyświetlanie na liście towarów oraz liście pozycji dodanych do koszyka informacji o ilości i cenie w jednostce podstawowej jak i domyślnej jednostce pomocniczej. Podejrzenie ilości i ceny w jednostce podstawowej możliwe jest już z poziomu listy towarów, bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla pozycji.
Funkcjonalność ta dotyczy towarów, które zostały dodane na dokument w jednostce pomocniczej. Więcej informacji odnośnie konfiguracji tej funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Wyświetlanie ilości i ceny zarówno dla jednostki pomocniczej jak i podstawowej podczas wystawiania zamówienia zakupu
Taka możliwość istnieje podczas wystawiania dokumentów:
Oferta zakupu
Zamówienie zakupu
Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument można:
Zapisać – dokument zostanie zapisany do bufora, nie zostanie wysłany do systemu Comarch ERP XL podczas synchronizacji,
Zatwierdzić – po zatwierdzeniu dokument będzie wysłany do systemu podczas synchronizacji,
Wyjść bez zapisu,
Anulować – jeśli dokument był edytowany, po wybraniu tej opcji zmiany nie zostaną zapisane
listy towarów tworząc dany dokument istnieje możliwość dodania towaru do Koszyka:
Dodanie towaru do koszyka
Wpisując ręcznie kod EAN wagowy/cenowy i zatwierdzenie Enterem
Skanując kod m. in. za pomocą aplikacji Binary Eye
W oknie dodawania towaru do Koszyka istnieje możliwość określenia zamawianej ilości oraz udzielenia rabatu dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona.
Jeżeli promocje są widoczne z poziomu okna dostępne są informacje zaprezentowane poniżej:
Okno: skrócona kalkulacja elementu
W oknie umożliwiającym dodanie towaru do Koszyka istnieje możliwość określenia zamawianej ilości oraz udzielenia rabatu dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona.
W przypadku, gdy promocje są niewidoczne to w oknie dostępne są następujące informacje:
Kod oraz nazwa towaru
Wybrana ilość zamawianego towaru (w jednostce domyślnej)
Wartość zamawianego towaru: ilość x cena
Wartość dokumentu netto oraz brutto
Cena bazowa towaru
Uzyskana marża prezentowana w procentach i wartości
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne)
Istnieje możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu na to jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów.
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne) – ukrycie cen początkowych i rabatów
Inną dodatkową opcją jest możliwość zablokowania edycji cen i rabatów na elementach dokumentów – wartości są widoczne, ale nie można ich zmieniać.
Wskazówka
Dzięki tej zmianie można tak skonfigurować aplikację, aby Przedstawiciel nie mógł zmieniać warunków handlowych narzuconych z centrali firmy.
Seryjne dodawanie towarów do koszyka
Istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z paska górnego wybrać przycisk , a następnie przycisk .
Opcja seryjnego dodawania towarów do koszyka
Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie.
Okno: Dodaj towary z listy do koszyka
Opcja będzie dotyczyła wszystkich towarów aktualnie znajdujących się na liście towarów. Listę można zawęzić do określonych towarów poprzez zastosowanie filtra.
Uwaga
W trakcie otwierania listy towarów do pamięci urządzenia pobierane jest maksymalnie 100 towarów. Jeżeli odfiltrowana lista towarów będzie miała więcej niż 100 elementów, to przy seryjnym dodawaniu towarów zostanie dodane 100 pozycji. Aby w takiej sytuacji dodać więcej niż 100 pozycji do koszyka należy przewinąć listę towarów do ostatniego towaru spełniającego dane kryterium filtrowania.
Uproszczone dodawanie pozycji do koszyka
Przy współpracy z systemem Comarch ERP XL istnieje możliwość uproszczonego wprowadzania pozycji do koszyka na dokumencie. Aby zmienić widok listy towarów należy wejść w ustawienia aplikacji i w sekcji „Parametry dokumentów” zaznaczyć uproszczony widok listy – więcej informacji nt. temat znajduje się TUTAJ.
Po zaznaczeniu uproszczonego widoku listy towarów przypadku listy towarów pojawiają się kwadratowe przyciski, które umożliwiają szybkie dodawanie towaru do koszyka oraz spełniają funkcję informacyjną:
– pozycja nie jest dodana do koszyka
– pozycja jest prawidłowo dodana do koszyka..
– ostrzeżenie – dodanie pozycji nie jest zablokowane, natomiast zaistniało zdarzenie, o którym Operator powinien być powiadomiony, by miał możliwość skorygowania
– blokada – wprowadzona ilość jest niepoprawna i nie można zapisać pozycji (np. nieprawidłowy przelicznik). Nie można przejść do innej pozycji do czasu poprawienia ilości na elemencie.
W widoku katalogowego na pozycjach pojawia się cena i ilość wybranego towaru, a w przypadku błędu wyświetla się odpowiedni komunikat.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym
Tryb uproszczony z klawiaturą
W ustawieniach aplikacji należy zmienić widok listy towarów na uproszczony z klawiaturą. Klawiatura pojawia się przy rozpoczęciu edycji danej pozycji. Umożliwia to wpisywanie wartości dwucyfrowych oraz ułamkowych. W celu wprowadzenia wartości ułamkowej należy kliknąć i przytrzymać przycisk 9. Dłuższe przytrzymanie przycisku 0x powoduje usunięcie pozycji z zamówienia.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Poruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu.
W górnym pasku okna:
z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia
z prawej strony przycisk zapisania elementu, ikonka dodania informacji dodatkowej
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Pełna kalkulacja elementu
Pełna Kalkulacja elementu zawiera następujące informacje:
Kod oraz nazwa towaru
Cena bazowa
Marża minimalna
Stawka podatku VAT sprzedaży
Marża uzyskana prezentowana w procentach – pole możliwe do edycji
Wartość uzyskanej marży
Ilość zamawianego towaru – pole możliwe do edycji
Stan towaru na magazynie
Cena początkowa (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
Rabat – pole możliwe do edycji (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
Cena końcowa – pole możliwe do edycji
Dodatkowe koszty
Wartość elementu netto oraz brutto – pole możliwe do edycji
Waga elementu
Magazyny
Opis elementu – pole możliwe do edycji
Informacja dodatkowa (widoczne, gdy został dodany atrybut)- Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu.
Załączniki
Dokumenty – lista dokumentów historycznych
Okno: pełna kalkulacja elementu
W aplikacji udostępniono konfigurowanie doliczania kosztów dodatkowych do pozycji dokumentu ZS, FS, PA, OS, WZ, WKA. Istnieje możliwość dodania własnej definicji kosztów dodatkowych, w których określany jest sposób doliczania kosztów oraz uwarunkowania do jego naliczania. Podczas dodawania pozycji do dokumentu można określić m.in. następujące informacje dla kosztów dodatkowych:
Nazwę kosztu;
Na jakich typach dokumentów ma być doliczany;
Czy koszt ma być wymagany;
Czy koszt może być edytowalny;
Czy koszt ma być doliczany do ceny końcowej czy początkowej.
Funkcjonalność umożliwia zarządzanie własnymi kosztami dodatkowymi.
Informacje o kosztach dodatkowych są również prezentowane z poziomu Koszyka.
Koszty dodatkowe na elemencie
Z poziomu skróconej jak i pełnej kalkulacji elementu istnieje możliwość skopiowania ilości oraz ceny użytej w poprzednich transakcjach dla wybranego kontrahenta. Przy czym cenę z transakcji historycznej można kopiować tylko dla poszczególnych, pojedynczych pozycji – nie automatycznie dla wszystkich pozycji na dokumencie. Informacje są prezentowane, jeżeli w ustawieniach aplikacji został zaznaczony parametr: [Pokazuj elementy historyczne].
Przeniesienie wartości do aktualnie wystawianego dokumentu odbywa się poprzez wybranie ilości lub ceny w prezentowanym oknie w sekcji dotyczącej historyczności.
Uwaga
Zarówno na małej, jak i na dużej kalkulacji: cena początkowa (za szt.), marża, cena końcowa, pobierana z cennika w innej walucie niż systemowa jest przeliczana na walutę systemowa.
Cofanie dokumentu do bufora odbywa się poprzez wybranie przycisku , który jest dostępny
z poziomu okna: Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Okno: Dokumenty, lista przycisków rozwijanych
Dodatkowo podczas podglądu dokumentu zatwierdzonego, który nie został jeszcze zsynchronizowany do systemu Comarch ERP XL istnieje możliwość cofnięcia dokumentu do bufora poprzez wybranie przycisku .
Podgląd dokumentu, opcja Edytuj
Po wybraniu opcji: [Tak], dokument zostanie cofnięty do bufora.
Komunikat towarzyszący cofaniu dokumentu do buforaDokument ZS cofnięty do bufora
Usuwanie dokumentów
Usunięcie dokumentu będącego w buforze odbywa się poprzez wybranie przycisku . Opcja jest dostępna z poziomu okna: Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Podgląd dokumentu, opcja Usuń
Po wybraniu opcji [Tak] dokument zostanie usunięty.
Komunikat towarzyszący usuwaniu dokumentu
Uwaga
Nie ma możliwości usuwania dokumentów w buforze pobranych z systemu Comarch ERP XL oraz edycji dokumentu zafiskalizowanego lub przy zaznaczonej opcji [Blokady ponownej edycji dokumentu].
Zatwierdzanie dokumentu – zakładka Podpis
Po wybraniu przycisku [Podpisz] należy wprowadzić podpis (przez pracownika kontrahenta, z którym prowadzona jest transakcja lub samego przedstawiciela handlowego).
Okno: Podpis
Istnieje także możliwość zatwierdzania dokumentów bez podpisu. Poprzez ustawienie odpowiedniego parametru istnieje możliwość skonfigurowania, dla jakich typów dokumentów podpis ma być wymagany, a dla których może on być pomijany.
Wskazówka
Możliwość zatwierdzania dokumentu bez podpisu została opisana TUTAJ.
Dla dokumentów, dla których wymagalność podpisu została wyłączona, okno rejestracji dokumentu składa się z 3 zakładek – zakładka z Podpisem nie jest prezentowana. Użytkownik może w szybki sposób zatwierdzić taki dokument, poprzez wybranie opcji: [Zatwierdź] wyświetlanej na nagłówku dokumentu lub w standardowy sposób poprzez wybór z wszystkich dostępnych opcji.
Po wybraniu opcji: [Zatwierdź i wyślij] pojawi się okno zaprezentowane poniżej:
Okno: Zatwierdź i wyślij
Opcja: Powrót
Wybranie przycisku: [Powrót] dostępnego na urządzeniu podczas rejestracji dokumentu spowoduje wyświetlenie okna zaprezentowanego na rysunku poniżej:
Wyjście z rejestracji dokumentu
Jeżeli podczas rejestrowania dokumentu przynajmniej jeden towar został dodany do Koszyka, wówczas podczas próby wyjścia bez zapisu z dokumentu zostanie dodatkowo wyświetlony komunikat informujący o istnieniu pozycji w koszyku. Na tym poziomie użytkownik będzie musiał określić czy na pewno chce wyjść bez zapisu dokumentu.
Nagłówek dokumentu
Z poziomu zakładki [Nagłówek] dokumentu widoczne są pola zaprezentowane poniżej. Pola oznaczone symbolem są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku.
Okno: Nagłówek dokumentu ZZ
Uwaga
Pola: [Cena początkowa] i [Rabat] są ukryte przy wyłączonej widoczności promocji. W przypadku dezaktywacji formy płatności w systemie Comarch ERP XL podczas rejestrowania nowego dokumentu nieaktywna forma płatności nie będzie dostępna.
W aplikacji istnieje możliwość zablokowania zmiany na nagłówku dokumentu:
Formy płatności
Terminu płatności
Daty realizacji
W widoku poziomym, aby użytkownik mógł modyfikować elementy nagłówka dokumentu, które mają wpływ na wartość dokumentu, np. Magazyn, wszystkie elementy dokumentu muszą być zapisane (zamknięte).
Możliwość dodania i edycji nowego adresu dla Kontrahenta docelowego
W aplikacji umożliwiono określenie danych kontrahenta bezpośrednio podczas rejestracji dokumentu. Z poziomu nagłówka dokumentu opcji edycji adresu docelowego została dodana możliwość dodania nowego adresu kontrahenta, po uzupełnieniu i zatwierdzeniu danych adres zostaje automatycznie dodany na wystawianym dokumencie.
Możliwość dodania dodatkowego adresu dla kontrahenta docelowego podczas rejestracji dokumentu
Prezentacja opisu na liście dokumentów oraz pozycji
W aplikacji umożliwiono konfigurację:
opisu na liście dokumentów,
opisu na pozycji dokumentu,
liczby linii prezentowanych opisów.
Po włączeniu funkcjonalności, w aplikacji są prezentowane opisy nadane podczas dodawania, edycji lub realizacji dokumentu (opisy uzupełnione w systemie Comarch ERP XL – podczas realizacji danych zamówień).
Prezentacja opisu na liście dokumentów oraz pozycji
Prezentacja wagi całego dokumentu oraz poszczególnych towarów
Po zaznaczeniu parametru w Ustawieniach aplikacji [Pokazuj wagę towarów] (opis tego parametru znajduje się TUTAJ), przedstawiciel podczas wystawiania dokumentu może kontrolować wagę całego zamówienia.
Zaznaczenie w ustawieniach konfiguracji parametru widoczności wagi towarów na dokumencieWyświetlenie jednostek zdefiniowanych dla towaru i ustawienie jednostki domyślnejWyświetlanie na dokumencie wagi wszystkich towarów dodanych do koszyka
Zdefiniowana waga (brutto) na kartach towarów w systemie Comarch ERP XL jest pobierana i prezentowana w aplikacji.
Oprócz kart produktów, ciężar jest także wyliczany i prezentowany podczas wystawiania dokumentu:
na pozycji (na dużej kalkulacji),
na dokumencie (na wszystkich zakładkach na pasku górnym) – suma wag poszczególnych elementów.
W ten sposób przedstawiciel nie tylko wpływa na sprzedaż, ale także może lepiej planować wysyłkę czy odbiór towaru przez Klienta. Szybki dostęp do informacji o wadze całego zamówienia może pozwolić na wybór odpowiedniego środka transportu oraz stanowi argument dla Klienta, aby zwiększyć zamówienie (minimalizując koszty wysyłki).
Obsługa odwrotnego obciążenia
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy istnieje możliwość rejestracji transakcji z obsługą odwrotnego obciążenia. W przypadku odwrotnego obciążenia odpowiedzialność za rozliczenie podatku od zawartej transakcji może zostać przeniesiona ze sprzedawcy na nabywcę.
Obsługa odwrotnego obciążenia w aplikacji Comarch Mobile Zakupy jest dostępna po odpowiedniej konfiguracji w systemie ERP:
włączeniu odpowiedniego parametru w konfiguracji systemu ERP,
ustawieniu na karcie kontrahenta, że podatnikiem jest nabywca,
zdefiniowaniu stawek VAT dla odwrotnego obciążenia,
Informacje dotyczące skonfigurowania oraz możliwości ustawienia odpowiedniej stawki odwrotnego obciążenia zostały opisane TUTAJ. Po odpowiednim skonfigurowaniu stawki odwrotnego obciążenia dla danego kontrahenta i określonego towaru, podczas wystawiania dokumentów niefiskalnych z kontrahentem i towarem objętym odwrotnym obciążeniem wartości elementu są wyliczane w oparciu o zdefiniowaną stawkę VAT odwrotnego obciążenia.
Okno: Pozycja dokumentu z odwrotnym obciążeniem
Zgodnie z przepisami, na wystawianym dokumencie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą nie wykazuje się należnego podatku VAT. Zamiast informacji o wysokości oraz wartości stawek VAT z pozycji prezentowana jest adnotacja o odwrotnym obciążeniu na wydruku dokumentu.
Obsługa numeru obcego
Na zakładce nagłówek, pod numerem dokumentu znajduje się pole [Numer obcy]. Po uzupełnieniu pola i zapisaniu, wprowadzony numer obcy jest prezentowany na nagłówku dokumentu.
Nagłówek dokumentu z polem [Numer obcy]Przedstawiciel uzupełniając numer obcy na dokumentach będzie mógł później wyszukać dokument po tym numerze – także Klient, podając przedstawicielowi numer dokumentu u siebie w systemie, wskaże operatorowi, które transakcje chciałby powtórzyć.
W przypadku pobierania nierozliczonej płatności pochodzącej z bilansu otwarcia pobierany jest również numer obcy płatności, zawierający informację o numerze dokumentu handlowego, którego dotyczy płatność.
Edycja płatnika na nagłówku dokumentu
Po dokonaniu zmiany płatnika na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu Comarch ERP XL, informacja o płatniku jest widoczna na dokumencie, w zakładce [Kontrahent] -> [Płatnik].
Edycja kontrahenta docelowego
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy istnieje możliwość edycji kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
Zamówienie Zakupu (ZZ),
Oferta Zakupu (OZ).
Informacje na temat konfiguracji można znaleźć TUTAJ.
Edycja kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu
Jeżeli na dokumencie (bez promocji pakietowej) zostały już dodane towary do koszyka, wówczas przy próbie zmiany kontrahenta docelowego na nagłówku, pojawia się komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu, do którego zostały już dodane towary do koszyka
Po dokonaniu zmiany kontrahenta docelowego na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu Comarch ERP XL, informacja o kontrahencie docelowym widoczna jest na dokumencie, w zakładce [Ogólne] -> [Kontrahent docelowy] oraz na zakładce [Kontrahent] -> [Docelowy].
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy istnieje możliwość edycji kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
Zamówienie Zakupu (ZZ),
Oferta Zakupu (OZ).
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Od wersji 2022.2.1 aplikacji Comarch Mobile została wprowadzona funkcjonalność, dzięki której użytkownik będzie mógł zdecydować, czy podczas zmiany kontrahenta na nagłówku dokumentu, ma również nastąpić zmiana innych elementów tj. płatnik, kontrahent docelowy, typ transakcji, forma płatności, sposób dostawy.
Widok okna wyboru z możliwością dokonania zmian po wybraniu innego kontrahenta
Użytkownik decyduje, które elementy dokumentu mają ulec zmianie. Po wskazaniu odpowiednich opcji i wybraniu Zapisz, pojawi się poniższy komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Nie – pozostawienie aktualnych ustawień na dokumencie – brak zmiany.
Tak – aktualizacja wskazanych danych na dokumencie
Uwaga
Wybrane elementy zostają zapamiętane dla danego kontrahenta do momentu ich ponownej zmiany
Za możliwość zmiany kontrahenta głównego i docelowego odpowiada parametr [ChangingContractorOnDocumentPermission] (domyślna lokalizacja: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration). Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Możliwość zmiany magazynu na nagłówku dokumentów ZZ oraz OZ
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy jest możliwość zmiany magazynu z poziomu nagłówka dokumentu ZZ oraz OZ.
Zmiana magazynu na nagłówku dokumentu ZZ
Jeśli w koszyku są już dodane pozycje towarowe podczas zmiany magazynu na nagłówku dokumentu nie będzie możliwa.
Obsługa eksportowych stawek VAT
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy umożliwiono dodatkowo oprócz transakcji krajowych z krajowymi stawkami VAT również obsługę eksportowych stawek VAT podczas wystawiania dokumentów ZZ i OZ. Dane dotyczące eksportowych stawek VAT pobierane są z systemu Comarch ERP XL.
Uwaga
Funkcjonalność dotyczy obsługi dokumentów: OZ (Ofert Zakupu) oraz ZZ (Zamówień Zakupu). W przypadku realizacji dokumentu innego typu, ustawione będą krajowe stawki VAT.
Na nagłówku dokumentu ZZ oraz OZ wyświetlona zostaje informacja o typie transakcji. Możliwe do wyświetlenia opcje to:
Krajowa,
Wewnątrzwspólnotowa,
Inna zagraniczna (poza UE)
Informacja o typie transakcji na nagłówku dokumentu oraz możliwe do wyboru pozostałe typy transakcji
Jeżeli wybrana zostanie transakcja wewnątrzwspólnotowa lub zagraniczna, na nagłówku pojawia się wówczas dodatkowe pole: VAT eksportowy z informacją czy ma zostać naliczany VAT eksportowy (dla opcji: Tak) lub VAT krajowy (dla opcji: Nie). Obydwie opcje: [Typ transakcji] oraz [naliczanie VATu eksportowego] są możliwe do edycji, do momentu dodania pozycji na dokument. Po dodaniu do koszyka towaru opcja ta zostaje zablokowana
Wybór naliczania VATu eksportowego
Dodatkowo typ transakcji na nagłówku dokumentu ustawiany jest zgodnie z typem kontrahenta, dla którego transakcja jest realizowana. Dla kontrahenta Krajowego domyślnie ustawi się zatem transakcja krajowa, dla kontrahenta Unijnego transakcja Wewnątrzwspólnotowa, a dla kontrahenta Poza unijnego transakcja Inna zagraniczna. Na karcie kontrahenta wyświetlony zostaje typ kontrahenta, jak poniżej.
Typ kontrahenta: Krajowy
Możliwość zmiany stawki VAT na elemencie dokumentu
Istnieje możliwość zmiany stawki VAT na elemencie dokumentu. Aby użytkownik miał możliwość zmiany stawki VAT spośród dostępnych stawek zdefiniowanych w systemie należy zmienić parametr [CanChangeVatRates] na 1. Więcej informacji o parametrach znajduje się TUTAJ. Wprowadzona funkcjonalność usprawnia wystawianie dokumentów w aplikacji.
Jeżeli na elemencie dokumentu została zmieniona stawka VAT wówczas podczas próby zatwierdzenia dokumentu użytkownik zostanie dodatkowo o tym poinformowany poprzez komunikat z możliwością zatwierdzenia lub powrotu do wystawiania dokumentu.
Zmiana stawki VAT na pozycji
Możliwość zmiany formy płatności w dół
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy istnieje możliwość zmiany formy płatności „w dół”, czyli w sposób ograniczony przez kolejność form płatności ustaloną w konfiguracji systemu Comarch ERP XL. Więcej informacji na temat konfiguracji można znaleźć TUTAJ.
Jeśli dla Operatora zostały udostępnione wszystkie formy płatności zdefiniowane w systemie Comarch ERP XL oraz domyślną formą płatności jest, np. „Przelew 1” to Operator na urządzeniu mobilnym będzie mógł zmienić formę płatności na dokumencie jedynie na: Gotówka, Gotówka1, Gotówka2, Przelew, Przelew1.
Nagłówek dokumentu – możliwość wyboru formy płatności
Uwaga
W aplikacji Comarch Mobile Zakupy nie ma możliwości zmiany formy płatności „w górę”, tzn. jeśli domyślną formą płatności jest Gotówka, to Operator nie będzie mógł zmienić tej formy płatności, ponieważ w tej konfiguracji nie ma „niżej” zdefiniowanej innej formy płatności.
Parametryzacja edycji i widoczności ceny początkowej oraz rabatów
Istnieje możliwość zablokowania edycji cen i rabatów na elementach dokumentów – wartości są widoczne, ale nie można ich zmieniać. W przypadku współpracy z Comarch ERP XL obsłużony został parametry: [Edycja cen i rabatów na pozycjach] z definicji dokumentu.
Zaznaczenie opcji [Edycja cen i rabatów na pozycjach] w systemie Comarch ERP XLEdycja cen i rabatów w elementach dokumentów
Wskazówka
Dzięki tej zmianie można tak skonfigurować aplikację, że przedstawiciel nie będzie mógł zmieniać warunków handlowych narzuconych z centrali firmy.
Istnieje również możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu w to, jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Ukrywanie cen początkowych i rabatów
Zmiana daty realizacji
W przypadku, gdy na elementach dokumentu jest ustawiony czas dostawy, podczas edycji na nagłówku dokumentu, czasu realizacji wystawianego dokumentu, użytkownik będzie mógł zadecydować:
czy data realizacji z nagłówku ma się zapisać na każdym elemencie dokumentu,
czy data dostawy poszczególnych towarów ma pozostać ze zdefiniowanego cennika.
Ustawienie czasu dostawy na elemencie zgodnie z czasem realizacji na nagłówku dokumentu
Dodawanie atrybutów oraz załączników na pozycji/nagłówek dokumentu
Aby użytkownik posiadał możliwość przypisania danego atrybutu na pozycję lub nagłówek dokumentu konieczne jest jego właściwe zdefiniowanie w systemie Comarch ERP XL. W tym celu należy w systemie Comarch ERP XL na klasie atrybutu zakładka [Ogólne] zaznaczyć możliwość [Podglądu i Edycji] w aplikacji Comarch Mobile (pracownik) oraz przypiąć ją do odpowiedniego obiektu.
W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
Data
Flaga
Tekst
Liczba
Lista
Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu ikonki globu strona zostanie otwarta.
Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie Comarch ERP XL, w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem .
Dodawanie atrybutów oraz załączników na pozycji dokumentu
Uwaga
Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu (towar).
Aby dodać atrybut na pozycję dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe pozycji i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na pełnej kalkulacji pozycji dokumentu.
Aby dodać załącznik na pozycję dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe pozycji i wybrać opcję: Dodaj załącznik,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na pełnej kalkulacji pozycji dokumentu.
Przykład
Dodawanie atrybutów i załączników na pozycji towarowej dokumentu
Dodawanie atrybutów oraz załączników na nagłówek dokumentu
Na nagłówek dokumentu można dodać z poziomu każdego okna dostępnego podczas jego tworzenia informację dodatkową (atrybut) oraz załączniki.
Aby dodać atrybut na nagłówek dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasy atrybutów i wpisać/wybrać wartość,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na zakładce Nagłówek dokumentu.
Aby dodać załącznik na nagłówku dokumentu należy:
rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj załącznik,
lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na zakładce Nagłówek dokumentu.
Dodawanie atrybutów i załączników na nagłówku dokumentu
Więcej informacji o załącznikach w aplikacji znajduje się TUTAJ.
Filtrowanie dokumentów zmodyfikowanych w systemie ERP
Istnieje możliwość filtrowania dokumentów zamówień, które zostały zmodyfikowane po stronie systemu ERP. Za pomocą filtra [Zmodyfikowane w ERP] można w łatwy sposób odszukać wszystkie takie dokumenty. Dokumenty zmodyfikowane w systemie ERP mają odtąd także specjalne oznaczenie – ikonę żółtego ołówka, która dodatkowo sugeruje, że pewne dane na dokumencie zostały zmienione.
Możliwość filtrowania dostępna jest zarówno z poziomu listy wszystkich dokumentów, jak i listy dokumentów konkretnego kontrahenta.
Możliwość odfiltrowania dokumentów, które zostały zmodyfikowane po stronie systemu ERP
Automatyczne wysyłanie mailem dokumentów po ich zatwierdzeniu
W aplikacji Comarch Mobile jest możliwość wysyłania dokumentu po zatwierdzeniu, na adres email przypisany do karty kontrahenta a także do wszystkich odbiorców zdefiniowanych w Ustawieniach aplikacji.
W parametrach aplikacji została dodana opcja: [Automatyczne wysyłanie maila] – po zaznaczeniu opcji zostaje wyświetlona dodatkowa konfiguracja, w której użytkownik może określić:
Do kogo ma być wysyłany dokument po zatwierdzeniu:
Kontrahent – wiadomość z załączonym dokumentem zostanie wysłana na adres email przypisany do adresu głównego kontrahenta, lub na adres email przypisany do adresu wysyłkowego (jeżeli kontrahent nie posiada adresu email na adresie głównym).
Odbiorca – możliwość określenia dowolnego adresu/adresów, na które dokumenty powinny być wysyłane po zatwierdzeniu.
Dla jakich typów dokumentów opcja wysyłania po zatwierdzeniu powinna zostać włączona,
Dla jakich serii dokumentów opcja wysyłania powinna zostać włączona.
Jeżeli dokument spełnia wymagania określone w ustawieniach aplikacji (odpowiedni typ i seria) po zatwierdzeniu dokumentu i wskazaniu aplikacji, która ma zostać użyta do wysłania maila, zostanie podniesiona formatka nowej wiadomości z uzupełnionymi adresami email Odbiorców i/lub Kontrahenta.
Dodatkowo, jeżeli opcja [Automatycznego wysyłania maila] jest włączona, po wybraniu opcji Wyślij w menu kontekstowym na liście dokumentów, oprócz dotychczas prezentowanych opcji dostępna będzie także opcja: Wyślij do zdefiniowanych odbiorców, która wywoła analogiczny efekt jak w przypadku Zatwierdzenia dokumentu.
Parametr aplikacji: Automatyczne wysyłanie mailaAutomatyczne uzupełnianie adresów email, zgodnie z ustawieniami aplikacji
Wyszukiwanie historycznych transakcji na podstawie indeksu towarowego
Funkcjonalność ta pozwala na wyszukiwanie historycznych transakcji podczas wystawiania dokumentu za pomocą wskazanego towaru z listy.
Podczas wystawiania dokumentu handlowego, sprzedawca będzie miał możliwość podejrzenia ilości danego towaru na historycznym dokumencie oraz numeru tego dokumentu w sytuacji, gdy kontrahent będzie chciał zamówić/kupić towar, który w przeszłości został już u nas zakupiony.
Podczas wystawiania dokumentu w aplikacji, z poziomu listy towarów, należy rozwinąć menu kontekstowe dla wybranego przez nas towaru. W menu tym znajduje się opcja [Historyczne transakcje], jak poniżej:
Opcja Historyczne transakcje dostępna z poziomu menu kontekstowego na liście towarów
Po wyborze opcji historycznych transakcji zostanie wyświetlone okno historycznych transakcji, na których pojawił się wybrany przez nas towar:
Lista dokumentów historycznych, na których wybrana została wskazana pozycja
Po rozwinięciu menu przy danym dokumencie pojawi się lista działań, jak poniżej:
Możliwe opcje po rozwinięciu menu dokumentu
W zależności od wyboru danej opcji użytkownik będzie miał możliwość:
Podgląd – podejrzenia dokumentu tj. informacji o towarach, nagłówku oraz warunków handlowych
Kopiuj pozycję – skopiowania wybranej pozycji, czego skutkiem będzie dodanie pozycji na listę towarów na tworzonym dokumencie. Po tej czynności w aplikacji pojawi się informacja: Pozycja została dodana do koszyka.
Kopiuj dokument – skopiowania wszystkich pozycji z historycznego dokumentu. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak poniżej:
Wybór dokumentu, na który operator chce skopiować pozycje towarowe
Na wyświetlonym oknie użytkownik ma możliwość zaznaczenia opcji:
Pomiń towary będące w koszyku – jeżeli któraś z pozycji kopiowanego dokumentu pokrywa się z towarem, który jest już dodany na dokument, pozycja taka nie zostanie dodana ponownie do koszyka,
Zastosuj ilości z historycznego dokumentu – po skopiowaniu dokumentu, towary zostaną dodane na dokument w ilościach wynikających z historycznego dokumentu,
Zastosuj cenę z historycznego dokumentu – po skopiowaniu dokumentu, ceny na pozycjach zostaną ustawione zgodnie z historycznym dokumentem. Opcja niedostępna jeśli użytkownik ma zablokowaną możliwość edycji cen na dokumencie,
Zastosuj rabat z historycznego dokumentu – po skopiowaniu dokumentu, rabaty na pozycjach zostaną ustawione zgodnie z historycznym dokumentem. Opcja niedostępna jeśli użytkownik ma zablokowaną możliwość edycji cen na dokumencie.
Po wyborze dokumentu w aplikacji zostanie wyświetlone okno prezentujące pozycje towarowe na generowanym dokumencie.
Lista pozycji na generowanym dokumencie
Istnieje możliwość filtrowania listy towarów. Filtr "Dok. Kontrahenta" automatycznie zawężany jest do wybranej wcześniej transakcji historycznej.
Okno filtru Dok. kontrahenta
Wyświetlanie historycznych transakcji dla danej pozycji może uwzględniać więcej typów dokumentów niż domyślny. Po naciśnięciu przycisku podnosi listę filtrów dostępnych na liście towarów z poziomu dokumentu. Dłuższe przytrzymanie na filtrze „Dok. kontrahenta” lub „Wszystkie dok.” powoduje wyświetlenie okna z wyborem przycisku m.in. [Opcje filtra], po wybraniu którego zostanie wyświetlone okienko z możliwością wyboru typu dokumentów.
Opcje filtra – zawężanie typu dokumentów historycznych
Historyczność transakcji
Z poziomu skróconej jak i pełnej kalkulacji elementu istnieje możliwość skopiowania ilości oraz ceny użytej w poprzednich transakcjach dla wybranego kontrahenta.
Informacje są prezentowane, jeżeli w ustawieniach aplikacji został zaznaczony parametr: [Pokazuj elementy historyczne].
Ustawienia aplikacji: parametry historyczności
Przeniesienie wartości do aktualnie wystawianego dokumentu odbywa się poprzez wybranie ilości lub ceny w prezentowanym oknie dotyczącym historyczności.
Okno: skrócona kalkulacja elementu
Naciśnięcie przycisku [Zapisz] spowoduje przypisanie wybranej ilości lub ceny, natomiast wybranie [Anuluj] spowoduje wyświetlenie poprzedniej ceny i ilości, w której towar występował na dokumencie.
W oknie dużej kalkulacji w sekcji dokumenty wyświetlone zostaną dokumenty historyczne, w których wykorzystano dany towar. Istnieje możliwość skopiowania ceny i ilości towaru z dokumentu historycznego, podejrzenie dokumentu historycznego i wysłanie.
Okno dużej kalkulacji elementu
Kopiowanie dokumentów
Istnieje możliwość kopiowania wielu elementów z historycznie wystawionego dokumentu. Aby takie kopiowanie wykonać należy w trakcie wystawiania skorzystać z jednego z filtrów:
Dok. kontrahenta – umożliwiający wybór historycznie wystawionego dokumentu dla kontrahenta wybranego w wystawianym dokumencie,
Wszystkie dok. – umożliwiający wybór historycznie wystawionego dokumentu dla dowolnego kontrahenta, którym opiekuje się Sprzedawca.
Filtry: Dok. kontrahenta i Wszystkie dok.
Po wybraniu historycznego dokumentu w filtrze, lista towarów zostaje zawężona do towarów, które występowały na wybranym dokumencie i są dostępne do sprzedaży przez Pracownika danemu Kontrahentowi. Kolorem fioletowym prezentowane są historyczne wartości elementów.
Wyświetlanie historycznych transakcji dla danej pozycji może uwzględniać więcej typów dokumentów niż domyślny. Po naciśnięciu przycisku podnosi listę filtrów dostępnych na liście towarów z poziomu dokumentu. Dłuższe przytrzymanie na filtrze „Dok. kontrahenta” lub „Wszystkie dok.” powoduje wyświetlenie okna z wyborem przycisku m.in. [Opcje filtra], po wybraniu którego zostanie wyświetlone okienko z możliwością wyboru typu dokumentów.
Opcje filtra – zawężanie typu dokumentów historycznych
Dodawanie seryjne
Następnie należy wybrać opcję: Dodaj seryjnie , wybór opcji powoduje podniesienie okna, które przedstawiono poniżej.
Dodawanie seryjne, opcja: Zastosuj ilości z historycznego dokumentu
Wskazówka
Dzięki temu Sprzedawca może m.in. w szybki sposób zrealizować prośbę Klienta: „Proszę to, co ostatnio i do tego…”.
Po wybraniu dodaj, do koszyka zostaną wyświetlone 3 możliwości:
Zastosuj ilości z historycznego dokumentu
Zastosuj cenę z historycznego dokumentu
Zastosuj rabat z historycznego dokumentu
Po wybraniu jednej z powyższych opcji, na dokument zostaną skopiowane wybrane przez użytkownika odpowiednio: ilość/cena/rabat, które znajdowały się na dokumencie historycznym. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.