Tryb tabletowy

Tryb tabletowy

Aplikacja Comarch mPOS została dostosowana do pracy na urządzeniach mobilnych takich jak tablety. Praca na tych urządzeniach możliwa jest w położeniu wertykalnym. Tryb tabletowy obsługuje dodatkowe funkcjonalności:

  • Kontrahenci
  • Oferty sprzedaży

Dzięki funkcjonalności trybu tabletowego Sprzedawca może świadczyć doradztwo klientom w zakresie parametrów i specyfikacji towarów. W dowolnym miejscu w sklepie Pracownik może dodać kartę nowego kontrahenta oraz wygenerować personalizowaną ofertę sprzedaży.

Uwaga
W celu włączenia trybu tabletowego należy aktywować parametr Aktywuj tryb tabletu dla mPOS w systemie Comarch ERP Enterprise. Parametr dostępny jest w aplikacji Konfiguracja → funkcja Comarch POS → sekcja Interfejs.

Parametr Tryb tabletu dla mPOS w aplikacji Konfiguracja

Kafel [Kontrahenci] i [Oferty i zamówienia sprzedaży] dostępny jest wyłącznie dla trybu tabletowego.

Kontrahenci

Do widoku Kontrahenci można przejść poprzez wybranie kafla [Kontrahenci] z poziomu głównego okna Start lub menu bocznego.

Kafel [Kontrahenci] w oknie Start
Kafel [Kontrahenci] w menu bocznym

Lista kontrahentów

W związku z polityką prywatności po wybraniu kafla [Kontrahenci] lista kontrahentów jest zawsze pusta. Na stanowisku mPOS wyświetlany jest komunikat: „Lista kontrahentów jest pusta. Wprowadź dane kontrahenta w wyszukiwarce lub dodaj nowego kontrahenta za pomocą przycisku [Dodaj nowego kontrahenta]”. Na liście można wyszukać kontrahentów:

  • zdefiniowanych w aplikacji
  • zdefiniowanych w systemie ERP
  • udostępnionych w systemie ERP stanowisku mPOS
Okno Kontrahenci

Lista kontrahentów zawiera pole Szukaj, które umożliwia wyszukiwanie/ograniczenie prezentowanych na liście kontrahentów, na podstawie:

  • kodu kontrahenta
  • nazwy kontrahenta
  • kodu pocztowego
  • numeru telefonu
  • adresu e-mail

Wyniki wyszukiwania prezentowane są w postaci etykiet kontrahentów. Etykieta kontrahenta prezentuje:

  • nazwę kontrahenta
  • numer telefonu
  • e-mail
  • adres:
    • miasto
    • ulica
    • kod pocztowy
Przykładowa etykieta kontrahenta

Poniżej wyników wyszukiwania wyświetlony jest komunikat: „Brak dokładnych wyników wyszukiwania. Czy chcesz kontynuować wyszukiwanie również w systemie ERP?”. W celu wyszukiwania kontrahentów w systemie ERP należy wybrać przycisk [Szukaj].

Uwaga
W celu wyszukiwania kontrahentów w systemie ERP stanowisko mPOS musi mieć aktywne połączenie z usługą synchronizacji danych.

W prawym górnym rogu znajduje się przycisk filtra, pozwalający na sortowanie po nazwie kontrahenta oraz na wyszukiwanie kontrahentów na podstawie:

  • Typu kontrahenta – dostępne opcje:
    • Kontrahent detaliczny
    • Kontrahent biznesowy

Z poziomu okna Kontrahenci można:

  • przejść do szczegółów kontrahenta
  • przejść do historii transakcji kontrahenta
  • dodać nowego kontrahenta
  • edytować istniejącego kontrahenta

Podgląd karty kontrahenta

Po wybraniu etykiety danego kontrahenta na liście kontrahentów wyświetlane jest okno podglądu kontrahenta podzielone na dwie zakładki:

  • Szczegóły kontrahenta
Zakładka Szczegóły kontrahenta
  • Historia transakcji
Zakładka Historia transakcji

Zakładka Szczegóły kontrahenta

Zakładka Szczegóły kontrahenta prezentuje:

  • Szczegóły kontrahenta – podstawowe informacje dotyczące kontrahenta takie jak: imię, nazwisko i kod w przypadku kontrahenta detalicznego lub nazwa, kod i NIP w przypadku kontrahenta biznesowego. Z poziomu tej sekcji operator ma również możliwość edycji danych.
Okno Edytuj szczegóły kontrahenta

W oknie Edytuj szczegóły kontrahenta istnieje możliwość edycji następujących danych:

  • dla kontrahenta detalicznego:
    • Imię
    • Nazwisko
    • Data urodzenia
    • Tytuł
    • Kod
  • dla kontrahenta biznesowego:
    • Nazwa
    • Kod
    • Prefiks
    • NIP
  • Dane kontaktowe – kontaktowe dane kontrahenta: numer telefonu oraz adres e-mail. Z poziomu tej sekcji operator ma również możliwość edycji numeru telefonu i adresu e-mail.
Okno Edytuj szczegóły kontrahenta
  • Adresy – zdefiniowane adresy kontrahenta z możliwością przejścia do szczegółów danego adresu (i ich edycji). Z poziomu tej sekcji operator ma również możliwość dodania kolejnego adresu.
Okno Edytuj adres

W oknie Edytuj adres istnieje możliwość edycji:

  • Typ adresu
  • Kraju
  • Kodu pocztowego
  • Miasta
  • Lokalnej nazwy
  • Ulicy
  • Numeru domu
  • Telefonu
  • Adresu e-mail

W celu dodania nowego adresu należy wybrać przycisk [Dodaj adres].

Okno Dodaj adres
  • Członkowie rodziny/Osoba kontaktowa – zdefiniowani członkowie rodziny/osoby kontaktowe z możliwością przejścia do szczegółów danego członka rodziny lub osoby kontaktowej (i ich edycji). Z poziomu tej sekcji operator ma również możliwość dodania kolejnego członka rodziny dla kontrahenta detalicznego oraz osoby kontaktowej dla kontrahenta biznesowego.
Okno Edytuj osobę kontaktową

W oknie Edytuj członka rodziny/Edytuj osobę kontaktową istnieje możliwość edycji:

  • Tytułu
  • Imienia
  • Nazwiska
  • Typu relacji – dla członka rodziny
  • Typu stanowiska – dla osoby kontaktowej
  • Telefonu
  • Adresu e-mail

W celu dodania nowego członka rodziny należy wybrać przycisk [Dodaj członka rodziny], a przy dodawaniu osoby kontaktowej należy wybrać przycisk [Dodaj osobę kontaktową].

Okno Dodaj osobę kontaktową

W sekcji Członkowie rodziny/Osoby kontaktowe dostępne są dwa przyciski:

  • [Edytuj] – otwiera okno edycji danych członka rodziny/osoby kontaktowej, w zależności od typu kontrahenta
  • [Usuń] – usuwa członka rodziny/osobę kontaktową wybranego kontrahenta
Dostępne przyciski w sekcji Członkowie rodziny

Zakładka Historia transakcji

Z poziomu okna podglądu kontrahenta na zakładce Historia transakcji operator ma możliwość przejścia do historii transakcji danego kontrahenta. W polu wyszukiwania operator może szukać transakcji według nazwy artykułu.

Uwaga
Funkcja podglądu historii transakcji kontrahenta wymaga połączenia z usługą synchronizacji danych z systemem ERP.
Historia transakcji kontrahenta biznesowego

Lista transakcji prezentuje:

  • zdjęcie artykułu
  • numer dokumentu
  • status
  • datę utworzenia

po wybraniu przycisku [Więcej] prezentowana jest:

  • nazwa artykułu
  • kod EAN
  • ilość
  • rabat
  • cena regularna
  • cenę końcowa
Okno dostępne po wybraniu przycisku [Więcej]

Dodawanie nowego kontrahenta

Nowego kontrahenta można dodać z poziomu okna Kontrahenci przy pomocy przycisku [Dodaj] → [Kontrahent detaliczny]/[Kontrahent biznesowy].

Przycisk [Dodaj Kontrahenta]
Okno definiowania nowego kontrahenta zależy od wyboru kontrahenta:

  • po wybraniu kontrahenta detalicznego należy uzupełnić:
    • Kod (pole obowiązkowe)
    • Tytuł
    • Imię (pole obowiązkowe)
    • Nazwisko (pole obowiązkowe)
    • Data urodzenia
    • Telefon kontaktowy
    • E-mail
    • Kraj
    • Kod pocztowy
    • Miasto
    • Lokalna nazwa
    • Ulica
    • Numer domu

Uwaga
Istnieje również możliwość dodania kilku adresów oraz członków rodziny.
\

  • Po wybraniu kontrahenta biznesowego należy uzupełnić:
    • Kod (pole obowiązkowe)
    • Nazwa (pole obowiązkowe)
    • Prefiks
    • NIP
    • Telefon kontaktowy
    • E-mail
    • Kraj
    • Kod pocztowy
    • Miasto
    • Lokalna nazwa
    • Ulica
    • Numer domu
Uwaga
Istnieje również możliwość dodania kilku adresów oraz osób kontaktowych.

Formularz dodania kontrahenta detalicznego

Oferty sprzedaży

Do widoku Zamówienia i oferty sprzedaży można przejść poprzez wybranie kafla [Zamówienia i oferty sprzedaży] z poziomu głównego okna Start lub z poziomu menu bocznego -> Sprzedaż.

Kafel [Zamówienia i oferty sprzedaży]
Kafel [Zamówienia i oferty sprzedaży] w oknie Front office
W oknie Zamówienia i oferty sprzedaży operator może:

  • dodać nową ofertę sprzedaży
  • przejść do podglądu oferty sprzedaży
  • zaparkować ofertę sprzedaży w celu późniejszej kontynuacji na tym lub innym stanowisku mPOS

W przypadku braku połączenia z systemem ERP na stanowisku mPOS zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat.

Komunikat wyświetlany przy braku połączenia z systemem ERP

Okno Zamówienia i oferty sprzedaży dzieli się na zakładki:

  • Wystawione – zatwierdzone oferty sprzedaży gotowe do realizacji
  • Niezatwierdzone – zaparkowane oferty sprzedaży, do zatwierdzenia w późniejszym czasie

W prawym górnym rogu znajduje się przycisk filtr, pozwalający na:

  • sortowanie po:
    • Dacie wystawienia: Od najnowszych
    • Dacie wystawienia: Od najstarszych
    • Dacie ważności: Od najnowszych
    • Dacie ważności: Od najstarszych
  • filtrowanie po:
    • Typie dokumentu:
      • Wszystko
      • Oferta sprzedaży
      • Zamówienie sprzedaży
    • Dacie wystawienia (jako przedział dat)
    • Wartości całkowitej oferty (jako przedział wartości)
    • Kontrahencie
    • Statusie:
      • Niezatwierdzony
      • W realizacji
      • Anulowany
      • Zamknięty
      • Zrealizowany
      • Przyjęty
      • Odrzucony
      • Zatwierdzony

Okno filtrów na liście ofert sprzedaży

Po wybraniu przycisku [Pokaż wyniki] lista ofert sprzedaży zostaje ograniczona do wyników wyszukiwania według zaznaczonych filtrów.

Wyniki wyszukiwania prezentowane są w postaci etykiet ofert sprzedaży. Etykieta oferty sprzedaży prezentuje:

  • obsługującego
  • numer oferty sprzedaży
  • datę utworzenia
  • nazwę kontrahenta
  • datę ważności
  • status wraz z odpowiednim kolorem

Na liście ofert sprzedaży dostępne są następujące przyciski:

  • [Utwórz] → [Oferta sprzedaży] – dodaje nowy dokument oferty sprzedaży
  • [Kontynuuj] (przycisk dostępny z poziomu zakładki Niezatwierdzone) – umożliwia kontynuowanie tworzenia oferty sprzedaży
  • [Usuń] (przycisk dostępny z poziomu zakładki Niezatwierdzone) – usuwa zaparkowaną ofertę

Podgląd oferty sprzedaży

Po wybraniu etykiety danej oferty na liście ofert sprzedaży wyświetlane jest okno podglądu oferty sprzedaży. Podgląd oferty prezentuje:

  • Numer oferty
  • Aktualny status
  • Datę utworzenia oferty
  • Obsługującego
  • Kontrahenta
  • Listę artykułów
  • Formę płatności
  • Termin płatności
  • Datę realizacji
  • Opis

W oknie podglądu dokumentu dostępne są przyciski, dostępność niektórych przycisków zależy od statusu oferty sprzedaży:

  • [Drukuj] – drukuje dokument
  • [Zatwierdź] – zmienia status oferty na Zatwierdzony
  • [Dokumenty powiązane] – otwiera okno z listą wszystkich dokumentów powiązanych z danym dokumentem
  • [Kopiuj] – umożliwia skopiowanie listy artykułów do nowej oferty sprzedaży
  • [Podsumowanie rabatu] – otwiera okno Podsumowanie rabatu
  • [Odrzuć] – otwiera okno wyboru przyczyny odrzucenia oferty
  • [Anuluj] – anuluje dokument znajdujący się w stanie Zatwierdzony, do którego nie został wygenerowany inny dokument bądź dokument ten również został anulowany

Dodawanie nowej oferty sprzedaży

W celu utworzenia nowej oferty sprzedaży należy wybrać z poziomu okna Zamówienia i oferty sprzedaży przycisk [Utwórz] → [Oferta sprzedaży].

Uwaga
Funkcjonalność generowania zamówień sprzedaży nie jest dostępna na stanowisku mPOS.

Opcje pod przyciskiem [Utwórz]
Na formularzu dokumentu oferty sprzedaży znajdują się następujące pola:

  • Kontrahent – umożliwia zmianę kontrahenta
  • Artykuły – umożliwia dodanie artykułów za pomocą przycisku [Dodaj artykuł z katalogu] lub przy pomocy skanowania; przed zeskanowaniem artykułu należy wybrać przycisk skanowania w prawym górnym rogu
  • Informacje o dokumencie:
    • Forma płatności – domyślną formą płatności jest Gotówka
    • Termin płatności – domyślny termin płatności pobierany z ustawień kontrahenta
    • Data ważności (domyślnie data dzisiejsza) – data obowiązywania oferty. Po przekroczeniu tego terminu nie ma możliwości jej realizacji.
    • Data realizacji (domyślnie data dzisiejsza) – data realizacji zamówienia. Określa termin, w którym na pozycje dokumentu powinien być wystawiony paragon.
  • Opis – dodatkowe informacje

Okno nowej oferty sprzedaży

Na formularzu dodawanego dokumentu oferty sprzedaży znajdują się również przyciski:

  • [Parkuj] – zapisuje dokument w celu jego dalszej realizacji w późniejszym czasie lub na innym stanowisku
  • [Zatwierdź] – zatwierdza dokumenty, przycisk dostępny po dodaniu artykułu na ofertę sprzedaży
  • [Anuluj] – anuluje dodawanie nowej oferty sprzedażyprzycisk dostępny jeżeli na ofercie nie ma dodanego żadnego artykułu

W lewym górnym rogu, oprócz przycisku skanowania, znajduje się również przycisk zawierający opcje:

  • Dodaj/Edytuj rabat nagłówka – umożliwia dodanie rabatu nagłówka. Maksymalny rabat użytkownika określany jest w aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora → zakładka Ceny sprzedaży i rabaty.
  • Usuń rabat nagłówka – usuwa nadane rabaty
Opcje na formularzu dodawania nowej oferty sprzedaży

Podgląd karty artykułu

Uwaga
Funkcjonalność podglądu szczegółów artykułu dostępna jest na stanowisku mPOS w wersji tabletowej oraz w wersji na telefon.

W celu podglądu karty artykułów należy przejść do menu Start -> Artykuły lub z poziomu dokumentu np. tworząc ofertę sprzedaży operator ma możliwość wyboru konkretnej etykiety artykułu.

Podgląd szczegółów artykułu

Okno podglądu karty artykułu prezentuje:

  • nazwę artykułu
  • kod EAN
  • zdjęcie
  • opis
  • zakładkę Grupy – prezentuje kategorię artykułów wraz z przyporządkowanymi grupami oraz ścieżką np. Gotowe produkty -> Pieczywo słodkie
  • zakładkę Właściwości – prezentuje między innymi stawkę VAT i typ artykułu np. Towar, Usługa
  • zakładkę Cenniki – prezentuje cenniki, do których przyporządkowany jest dany artykuł
  • zakładkę Zasoby – prezentuje dostępną ilość artykułu
  • zakładkę Artykuły powiązane – prezentuje powiązane artykuły typu: Artykuł alternatywny, Zamiennik, Towar nadrzędny, Akcesorium
  • zakładkę Elementy kompletu – widoczna tylko dla artykułów typu Komplet
Uwaga
Obsługiwane są tylko artykuły typu Komplet pobierające składniki na dokument.

Zakładka Grupy

Zakładka Grupy

Zakładka Grupy prezentuje grupy artykułów, do których należy dany artykuł. Lista grup zawiera następujące informacje:

  • Kategoria
  • Grupa
  • Ścieżka – określa lokalizację grupy artykułów w drzewie kategorii podziału grup artykułów

Zakładka Właściwości

Zakładka Właściwości

Zakładka Właściwości prezentuje:

  • stawkę VAT
  • typ artykułuTowar, Usługa, Komplet, Bon
  • wartości cech danego artykułu – na przykład numer handlowy
  • odwrotne obciążenie – informacja czy artykuł podlega procedurze odwrotnego obciążenia
  • wartości atrybutów danego artykułu

Zakładka Cenniki

Zakładka Cenniki prezentuje kolumny:

  • Cennik – nazwa cennika, z którego została pobrana cena
  • Typ ceny
  • Jednostka
  • Cena netto
  • Cena brutto
  • Waluta

Zakładka Zasoby

Zakładka Zasoby prezentuje kolumny:

  • Magazyn – nazwa magazynu, który jest aktywny i dostępny w danym kanale sprzedaży
  • Ilość
  • Rezerwacje
  • Braki
  • Dostępna ilość – ilość towaru po uwzględnieniu rezerwacji

Zakładka Artykuły powiązane

Zakładka Artykuły powiązane dostępna jest w przypadku, gdy artykuł posiada przynajmniej jedną pozycję powiązaną. Lista artykułów powiązanych zawiera następujące kolumny:

  • Nazwa
  • Typ powiązania – możliwe typy powiazań:
    • Towar alternatywny
    • Akcesoria
    • Cross-selling
    • Up-selling
  • Grupa towarowa – predefiniowana grupa w systemie ERP
  • Cena bazowa – cena brutto

Zakładka Elementy kompletu

Zakładka Elementy kompletu prezentuje informacje dotyczące artykułów wchodzących w skład kompletu.

  • Zdjęcie
  • Nazwa
  • Typ artykułuTowar, Usługa, Komplet, Bon
  • Cennik – nazwa cennika, z którego została pobrana cena
  • Typ ceny
  • Cena netto
  • Cena brutto
  • Waluta
  • Stawka VAT
  • Ilość

 

 

Czy ten artykuł był pomocny?