Instalacja

Instalacja

Informacje podstawowe

Adapter Comarch POS wymaga:

  • silnika systemu ERP w wersji CIS600PB-Fix17 lub wyższej
  • aplikacji Sprzedaż wielokanałowa w wersji 2.18:6.0.0
  • aplikacji Comarch Financials Enterprise w wersji 20.2:6.0.0 lub wyższej

Do poprawnego działania adaptera wymagane są dodatkowo poniższe biblioteki Java (muszą znajdować się w katalogu lib/ext):

  • jackson-core-asl-1.9.13.jar (The Apache Software License, wersja 2.0)
  • jackson-jaxrs-1.9.13.jar (The Apache Software License, wersja 2.0)
  • jackson-mapper-asl-1.9.13.jar (The Apache Software License, wersja 0)

Ta wersja adaptera Comarch POS w systemie Comarch ERP Enterprise jest kompatybilna z aplikacją Comarch mPOS w wersji:

  • 2021.0
  • 2021.1
  • 2021.2
  • 2021.5
  • 2021.6
  • 2022.0
  • 2022.1
  • 2022.5

Od wersji 2021.0 Comarch mPOS do współpracy z systemem Comarch ERP Enterprise konieczne jest wykorzystywanie nowego komponentu Comarch POS Agent.

Komponent należy zainstalować za pomocą Comarch ERP Auto Update wraz z instalacją produktu Comarch Retail.

  • Comarch mPOS – mobilna obsługa procesów w sklepie, pracownik może prowadzić czynności sprzedażowe z wykorzystaniem smartfona, tabletu lub przenośnego kolektora. Korzystać z takiej możliwości mogą zarówno sprzedawcy, jak również pracownicy zaplecza sklepu obsługujący przyjęcia i wydania towarów oraz przesunięcia artykułów pomiędzy zapleczem, a salą sprzedaży.
  • Comarch POS Agent – usługa (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku, podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie offline z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan magazynowy jest zawsze aktualny.
  • Usługa synchronizacji– dzięki tej usłudze synchronizacji możliwa jest synchronizacja pomiędzy systemem ERP i aplikacją POS. Nazwę usługi i jej port definiuje się w systemie ERP. Brak usługi uniemożliwia pracę z aplikacją Comarch POS.

 

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe Comarch mPOS:

 

  • System Android w wersji: 9.0
  • Pamięć RAM: 4 GB (lub więcej)
  • Pamięć wewnętrzna: 16 GB (lub więcej)

Urządzenie z wbudowanym skanerem kodów kreskowych usprawni korzystanie z aplikacji.

Rekomendowane urządzenia:

  • Zebra TC52
  • Zebra TC57
  • Honeywell CT40
  • Honeywell CT60
  • Unitech PA760

Instalacja

Instalacja aplikacji Comarch mPOS i usługi Comarch POS Agent odbywa się przy pomocy narzędzia Comarch ERP Auto Update.

Uwaga
Wymagana jest najnowsza wersja Comarch ERP Auto Update 2020.0.

Instalacja i konfiguracja usługi Comarch POS Agent

Po uruchomieniu Comarch ERP Auto Update należy wykonać następujące czynności:

  • Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail
Przycisk [Produkty] na zakładce Konfiguracja
  • Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch POS Agent
Dodanie komponentu
  • Skonfigurować komponent Comarch POS Agent. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wskazać dane do połączenia z serwerem Microsoft SQL Server Managment Studio, na którym zostanie zainstalowana baza POS Agent.
Przycisk [Konfiguracja] komponentu Comarch POS Agent
  • Nazwa serwera – nazwa serwera wraz z instancją, na której zostanie zainstalowana baza danych
  • Nazwa bazy danych – domyślnie podpowiada się POSAgent_[kod_profilu]
  • Dane do logowania – Login i hasło do serwera SQL
Okno konfiguracji komponentu Comarch POS Agent

Przycisk [Test połączenia] umożliwia sprawdzenie nawiązania połączenia ze wskazanym serwerem.

  • Następnie należy zapisać oraz zamknąć okno konfiguracji komponentu przez wybranie odpowiednio przycisków [Zapisz] i [Zamknij].
  • Za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch ERP Auto Update należy pobrać i zainstalować wskazaną wersję produktu Comarch POS Agent.
Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch ERP Auto Update

Po poprawnym zainstalowaniu komponentu Comarch POS Agent, w systemie Comarch ERP Enterprise należy w aplikacji Comarch POS Agent zdefiniować kod nowego POS Agenta.

Aplikacja Comarch POS Agent

Po wybraniu przycisku [Nowy] dane w nagłówku są czyszczone co umożliwia określenie poszczególnych wartości w polach:

  • Kod (pole wymagane) – kod usługi Comarch POS Agent (który należy wprowadzić w Konfiguratorze usługi Comarch POS Agent)
  • Host – adres IP usługi Comarch POS Agent (adres komputera, na którym została zainstalowana usługa Comarch POS Agent. Wartość nieedytowalna, ustawiana automatycznie podczas rejestracji usługi).
  • Limit czasu porównania stanów magazynowych (s) – czas (wyrażony w sekundach) potrzebny na wymianę informacji o stanach pomiędzy systemem ERP a usługą Comarch POS Agent
  • Czas blokady uzgadniania – pole informuje, kiedy uruchamiany był ostatni proces uzgadniania stanów. Wartość aktualizuje się w momencie kolejnego uruchomienia procesu uzgadniania stanów.
  • Harmonogram porównania stanów magazynowych – pole umożliwia zaplanowanie automatycznego uruchamiania uzgadniania stanów magazynowych przez POS. Harmonogramy są definiowane w aplikacji Harmonogramy.
Uwaga
Harmonogram musi być typu tygodniowy, ustawienia Obowiązuje w dni tygodnia oraz Obowiązuje od godziny określają, w jakie dni oraz o której godzinie ma być uruchamiane porównywanie stanów. Weryfikowane są także parametry Aktywne, Start, Data zakończenia. Parametry Przez całą dobę, Obowiązuje do godziny, Interwał są ignorowane.
  • Opis – pole informacyjne, pozwalające na wprowadzenie dodatkowych informacji o danej usłudze Comarch POS Agent, przykładowy opis: POS Agent dla kanału sprzedaży PS1
  • Port – port usługi Comarch POS Agent (zdefiniowany w Konfiguratorze usługi Comarch POS Agent. Wartość nieedytowalna, ustawiana automatycznie podczas rejestracji usługi).
  • Zarejestrowano – określa rejestrację usługi Comarch POS Agent u agenta nadrzędnego. Parametr jest zaznaczany automatycznie po zarejestrowaniu usługi.
  • Limit czasu synchronizacji (ms) – czas potrzebny na całkowitą synchronizację pomiędzy ERP a Comarch POS Agent (wyrażony w milisekundach), wprowadzenie w tym polu 0 oznacza brak limitu

Po wprowadzeniu wymaganych danych należy dokonać zapisu za pomocą przycisku [Zapisz].

Uwaga
Kod (usługi Comarch POS Agent) należy przypisać do kanału sprzedaży w aplikacji Kanały sprzedaży na zakładce Comarch POS (wskazany adapter Comarch POS).

Zakładka Comarch POS w aplikacji Kanały sprzedaży

W celu udostępnienia danych na stanowisku mPOS, należy uruchomić aplikację Eksport metadanych POS.

Jeżeli w systemie ERP został zdefiniowany kod POS Agenta, to należy przejść do katalogu instalacyjnego Comarch POS Agent i uruchomić aplikację PosAgentConfigurator.exe.

  • Po wybraniu języka następuje ładowanie parametrów.
Widok ładowania parametrów aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Po załadowaniu parametrów zostanie otwarte okno konfiguratora.
Konfigurator usługi POS Agent
  • W aplikacji należy podać:
    • Adres IP usługi POS Agent – adres IP komputera, na którym został zainstalowany komponent Comarch POS Agent

Uwaga
Usługa Comarch POS Agent wymaga stałego IP komputera, na którym jest zainstalowana.

    • Port usługi POS Agent – port wprowadzony w systemie Comarch ERP
    • Adres serwera OMS– domyślnym adresem jest http://localhost:8099/DataService/
    • Kod POS Agenta– kod POS Agent wprowadzony w systemie ERP
    • GUID – wartość nadawana automatycznie
  • Usługę instaluje się za pomocą przycisku [Instaluj].
Okno uruchamiania usługi w aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
  • W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść do aplikacji Comarch POS Agent w systemie CEE i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.
Okno poprawnie zarejestrowanej usługi POS Agent

Instalacja i konfiguracja komponentu Comarch mPOS

W celu pierwszej instalacji aplikacji Comarch mPOS należy:

  • dodać produkt Comarch Retail w agencie nadrzędnym Comarch ERP Auto Update
  • dodać komponent Comarch mPOS
Dodanie komponentu
  • za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch ERP Auto Update należy pobrać wskazaną wersję produktu Comarch mPOS
Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch ERP Auto Update
Okno wyboru wersji komponentu do pobrania

 

  • po poprawnym pobraniu komponentu, należy odnaleźć w lokalizacji C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\Comarch Retail\[nazwa_profilu]\[numer_wersji]\Comarch Retail mPOS plik zip
  • rozpakować plik Setup.zip

W rozpakowanym pliku znajduje się plik z rozszerzeniem APK. Należy przenieść go na urządzenie mobilne np. za pomocą kabla USB. Na urządzeniu należy poprzez odpowiednią aplikacje (np. eksplorator plików) uruchomić pobrany plik APK.

Jeśli aplikacja z poziomu której uruchamiamy instalator nie ma zgody na instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł, wtedy zostanie wyświetlony komunikat o braku takiej możliwości. Komunikat będzie posiadał przycisk [Ustawienia] który przenosi do odpowiedniego miejsca w ustawianiach systemu. Należy zezwolić na instalowanie z tego źródła.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwaga
Nadanie uprawnienia tej aplikacji na instalowanie z nieznanych źródeł jest ustawieniem trwałym.
Po instalacji Comarch mPOS taka zgoda może być cofnięta w ustawianiach sytemu.

Po zainstalowaniu, aplikacja będzie dostępna z poziomu wszystkich aplikacji.

 

Instalacja certyfikatów

W przypadku integracji komponentu Comarch mPOS z systemem Comarch ERP Enterprise niezbędne jest posiadanie ważnych certyfikatów, które umożliwią konfigurację i pracę z aplikacją Comarch mPOS.

Niezbędne certyfikaty do pracy z aplikacją:

  • CEE-ROOT-CA.cer
  • CEE-SUPPORT-CA.cer
  • your-certificate.pfx

W celu przeniesienia certyfikatów z komputera na urządzenie mobilne należy:

  • podłączyć urządzenie mobilne do komputera za pomocą na przykład kabla USB
  • wybrać transfer plików
Funkcje gniazda USB
  • skopiować certyfikat: „CEE-ROOT-CA.cer” i „CEE-SUPPORT-CA.cer” do folderu Pamięć wewnętrzna urządzenia mobilnego
Umieszczone certyfikaty .cer w pamięci wewnętrznej telefonu
  • skopiować certyfikat „your-certificate.pfx” do folderu mPOS, znajdującego się w folderze Pamięć wewnętrzna
Umieszczony certyfikat pfx. w folderze mPOS
  • przejść do aplikacji Ustawienia na urządzeniu mobilnym, następnie -> Sieci zwykłe i bezprzewodowe -> Wi-Fi -> Więcej -> Zaawansowane ustawienia Wi-Fi -> Instaluj certyfikaty
Aplikacja Ustawienia
Sieci zwykłe i bezprzewodowe
Opcja Wi-Fi
Opcja Zaawansowane ustawienia Wi-Fi pod przyciskiem [Więcej]
Opcja Instaluj certyfikaty

 

  • po wybraniu opcji Instaluj certyfikaty należy odszukać certyfikaty .cer i .pfx
Certyfikaty .cer
  • po wybraniu danego certyfikatu otworzy się okno programu instalacyjnego certyfikatu w którym należy podać:
  • dowolną nazwę certyfikatu
  • w sekcji Przeznaczenie tych danych logowania wybrać opcję: VPN i aplikacje

Po poprawnym zainstalowaniu certyfikatów, w celu weryfikacji połączenia do środowiska, należy otworzyć przeglądarkę internetową i wprowadzić adres środowiska Comarch ERP Enterprise. Po wprowadzeniu adresu, wyświetlone zostanie okno z wyborem certyfikatu, a następnie strona z bazami systemu ERP. W przypadku błędnie zainstalowanych certyfikatów, strona nie zostanie załadowana i wyświetlony zostanie komunikat błędu.

 

 

Czy ten artykuł był pomocny?