Księgowość

Księgowość

Nowości

  1. Księgowość kontowa. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej CIT-8(27) z załącznikami: CIT-8/O(14), CIT-D(6), CIT‑ST(7), CIT-ST/A(5), CIT-BR(5) na nowych formularzach obowiązujących dla okresu obrachunkowego zaczynającego się po 31.12.2017 r. wraz z ich wydrukiem, eksportem do systemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
  2. Rejestry VAT. Deklaracje. Dodano możliwość naliczenia deklaracji VAT-7(19) oraz VAT-7K(13) na nowych formularzach obowiązujących za okres rozliczeniowy od stycznia 2019 roku wraz z ich wydrukami, eksportem do systemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
    Po wskazaniu na formularzu deklaracji VAT-7 w wersji 19, VAT-7K w wersji 13 okresu rozliczeniowego wcześniejszego niż styczeń 2019 roku pojawia się ostrzeżenie uniemożliwiające przeliczenie deklaracji: Formularz służy do rozliczenia za okres od stycznia 2019 roku. Należy naliczyć deklarację na formularzu obowiązującym za dany okres rozliczeniowy.
  1. Księgowość. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-37(25) do systemu e-Deklaracje.
  2. Biuro Rachunkowe. Udostępniono możliwość naliczania deklaracji VAT-7(19) oraz VAT-7K(13) obowiązujących za okresy od stycznia 2019 wraz z możliwością ich podglądu, zatwierdzania, wydruku, wysyłki do systemu e-Deklaracje, odbioru UPO oraz eksportu do Pulpitu Menadżera.

Zmiany

  1. Księgowość kontowa. Zestawienia księgowe. W pozycji zestawienia księgowego w polu Element e-Sprawozdania umożliwiono usunięcie automatycznie przypisanego symbolu pozycji e-Sprawozdania Finansowego.
  2. Księgowość kontowa. Zaliczka na CIT-8(21) oraz deklaracja CIT-8(26 i 27). Zmodyfikowano sposób wyliczenia kwoty w poz. 93 Podstawa opodatkowania oraz 94 Strata.
  3. Księgowość kontowa. Deklaracja CIT-8(26 i 27). Umożliwiono odliczenie kwoty strat z lat ubiegłych w przypadku wystąpienia dochodów z jednego źródła (tylko kapitałowych bądź tylko pozostałych) i dochodów wolnych z innego źródła niż wykazane dochody w wartości przewyższającej wartość tych dochodów.
  4. Rejestry VAT. Stare wzory deklaracji. Zablokowano możliwość dodawania starych wersji formularzy deklaracji VAT-7(15) oraz VAT-7K(9). Naliczenie korekty deklaracji, jej wydruk oraz wysyłka do systemu e‑Deklaracje na starszej wersji formularza dostępne będą jeżeli w bazie naliczono deklarację pierwotną za dany okres czasu w odpowiedniej wersji formularza.
  5. Rejestry VAT zakupu. W przypadku transakcji krajowych – podatnikiem jest nabywca wprowadzonych do rejestru VAT zakupu w stawce NP oraz z zaznaczonym parametrem Podatnik VAT czynny, dokument wewnętrzny sprzedaży generowany jest z datą obowiązku podatkowego zgodną z datą zakupu.

Poprawiono

  1. Księgowość. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26). W specyficznych sytuacjach podczas próby wysyłki deklaracji do systemu e-Deklaracje pojawiał się komunikat: Nieuzupełnione pole 'P_245, P_252, P_259, P_266, P_246, P_253, P_260, P_267, P_247, P_254, P_261, P_268, P_248, P_249, P_256, P_263, P_270, P_271, P_277, P_283, P_289, P_272, P_278, P_284, P_290, P_273, P_279, P_285, P_291, P_274, P_280, P_286, P_292, P_275, P_281, P_287, P_293, P_276, P_282, P_288, P_294, P_295, P_302, P_309, P_316, P_296, P_303, P_310, P_317, P_297, P_304, P_311, P_318, P_298, P_305, P_312, P_319, P_299, P_306, P_313, P_320, P_300, P_307, P_314, P_321, P_301, P_308, P_315, P_322, P_323, P_324, P_325, P_326, P_327, P_328, P_329, P_330, P_331, P_332, P_333, P_334, P_335, P_336, P_337, P_338, P_340′ in namespace 'http://crd.gov.pl/wzor/2018/12/12/6398/’. Działanie poprawiono.
  2. Księgowość. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26). Poprawiono wyliczenie kwoty w poz. 341 ŁĄCZNA KWOTA ZWROTU.
  3. Księgowość kontowa. Deklaracja CIT-8(26). Podczas wysyłki deklaracji CIT-8(26) do systemu e-Deklaracje do pliku xml nie trafiały kwoty uzupełnione w poz. 122, 124 oraz 130. Działanie poprawiono.
  4. Księga Podatkowa. Umożliwiono księgowanie dokumentu źródłowego o numerze zawierającym znak apostrofu.
  5. Księga Podatkowa. Jeżeli na dokumencie w rejestrze VAT zakupu wybrano kategorię na formularzu której zaznaczono parametr Księguj w koszty i na dokumencie wskazano kolumnę 13 + 16.Inne + koszty BR to po zaksięgowaniu dokumentu do KPiR do kolumny Pozostałe trafiała cała kwota dokumentu. Działanie poprawiono.
  6. Deklaracja PIT-36/PIT-36S(26) oraz PIT-36L/PIT-36LS(15). Poprawiono wyliczenie kwot przychodów i/lub kosztów w sytuacji gdy do KPiR zaksięgowano spis z natury na początek i koniec okresu oraz w Kwotach indywidulanych za miesiąc grudzień uzupełniono Dodatkowe indywidualne Przychody i/lub Koszty.
  7. Rejestr VAT zakupu. Jeżeli na dokumencie wprowadzonym w menu Handel/ Faktury zakupu występują pozycje ze stawką NP i opodatkowaną (np. 23%), w nagłówku i pozycji ze stawką opodatkowaną wybrano kategorię, na której formularzu ustawiono odliczenia na Tak oraz wygenerowano do niego dokumenty wewnętrzne to w przypadku Podatnika VAT czynnego po przeniesieniu dokumentu do rejestru VAT odliczenia dla pozycji opodatkowanej ustawiane są na Tak.
  8. Biuro rachunkowe. Jeśli na liście firm w podsumowaniu kolumny Bazy danych wybrano opcje Licznik oraz Agreguj tylko zaznaczone to przy uruchomieniu modułu pojawiał się komunikat Odwołanie do obiektu nie zostało ustawione na wystąpienie obiektu. Działanie poprawiono.



Jak wysłać e-Sprawozdanie Finansowe do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)?

Aby wysłać e-Sprawozdanie Finansowe do KAS postępuj zgodnie z krokami opisanymi w tym artykule.

Krok 1

Przed wysłaniem e-Sprawozdania upewnij się, że jest ono poprawnie utworzone.

W tym celu kliknij w przycisk  Zapisz i waliduj ze schemą MF.

Krok 2

Zmień status sprawozdania na Zatwierdzone na zakładce Podsumowanie.

Uwaga
Po zatwierdzeniu sprawozdania nie jest możliwa zmiana daty sporządzenia. Przed złożeniem pierwszego podpisu należy zweryfikować, czy na zakładce [Podsumowanie] została ustalona prawidłowa data.

Od wersji 2021.0 występuje również możliwość automatycznego zatwierdzanie sprawozdania, co oznacza że w celu uproszczenia ścieżki postępowania podczas składania pierwszego podpisu aplikacja dokonuje walidacji oraz próby zatwierdzenia sprawozdania.

Krok 3

Podpisz sprawozdanie na zakładce Podpisy.

Krok 4

Dołącz inne dokumenty, które powinny być złożone wraz ze sprawozdaniem finansowym np. uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie. Aplikacja pozwala na podpisanie załączonego dokumentu za pomocą przycisku .

Krok 5

Przejdź do zakładki Podsumowanie. Sprawozdanie, które posiada status Podpisane może zostać wysłane do KAS.

Wyślij sprawozdanie naciskając w ikonę  Wyślij sprawozdanie do szefa KAS.

Krok 6

Sprawozdanie przesłane do szefa KAS otrzymuje status 122 – Sesja została zakończona.

Po wysłaniu sprawozdania program automatycznie pobiera UPO. Pobieranie UPO następuje co 10 sekund aż do jego pobrania lub otrzymania błędu w raporcie ze strony Ministerstwa.

Krok 7

Po pomyślnym odbiorze dokumentu UPO ponowne kliknięcie w ikonę  umożliwi wydrukowanie dokumentu UPO.




Czy w aplikacji Comarch e-Sprawozdania istnieje możliwość podpisania e-Sprawozdania Finansowego za pomocą profilu zaufanego ePUAP?

Po wyborze w sekcji Podpisy opcji podpisania pliku profilem zaufanym ePUAP wyświetla się okno z Instrukcją złożenia podpisu. Należy postępować zgodnie z instrukcją zawartą w tym oknie, aby prawidłowo złożyć podpis.

W przypadku podpisywania profilem zaufanym zachęcamy do zapoznania się z artykułami:

  1. Jak podpisać e-Sprawozdanie Finansowe profilem zaufanym z ePUAP?
  2. Jak podpisać jeden dokument przez więcej niż jedną osobę profilem zaufanym ePUAP?



Komunikat: „Element DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/:KRS jest nieprawidłowy. Wartość ‚111111111’ jest nieprawidłowa…”

Komunikat

„Element http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/:KRS’ jest nieprawidłowy. Wartość ‚111111111’ jest nieprawidłowa przy uwzględnieniu jego typu danych ‚http://crd.gov.pl/xml/schematy/dziedzinowe/mf/2016/01/25/eD/DefinicjeTypy/:TNrKRS’ – Błąd ograniczenia elementu Pattern. Błąd ograniczenia elementu Pattern.”

Powyższy komunikat pojawia się w przypadku gdy:

  • użytkownik w sekcji Ogólne uzupełni nieprawidłowy numer KRS (aplikacja Comarch e-Sprawozdania do wersji 2020.1.1),
  • użytkownik po naciśnięciu przycisku Importuj próbuje zaimportować plik z uzupełnionym nieprawidłowym numerem KRS (aplikacja Comarch e-Sprawozdania od wersji 2021.0.0).



Komunikat: „Element element 'P_7′ w przestrzeni nazw …”

Komunikat

„Element element 'P_7′ w przestrzeni nazw 'http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/JednostkaMalaWZlotych’ ma niekompletną zawartość. Lista oczekiwanych elementów: element 'NazwaPozycji’ w przestrzeni nazw 'http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/’.”

pojawia się w przypadku, gdy użytkownik w sekcji Wprowadzenie w części Informacje uszczegóławiające doda pustą pozycję (bez uzupełniania jej nazwy). W takim przypadku należy uzupełnić Nazwę pozycji lub usunąć tę pustą pozycję za pomocą przycisku  (jeżeli jest ona zbędna).




Komunikat: „Element element 'PozycjaUzytkownika’ w przestrzeni nazw …”

Komunikat

„Element element 'PozycjaUzytkownika’ w przestrzeni nazw 'http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/’ ma nieprawidłowy element podrzędny element 'Kwoty’ w przestrzeni nazw 'http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/’. Lista oczekiwanych możliwych elementów: element 'NazwaPozycji’ w przestrzeni nazw 'http://www.mf.gov.pl/schematy/SF/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/2018/07/09/DefinicjeTypySprawozdaniaFinansowe/’.

pojawia się w przypadku, gdy użytkownik doda własną pozycję bez uzupełnienia jej nazwy. W takim przypadku należy uzupełnić nazwę pozycji lub usunąć pustą pozycję.




Jak rozpocząć pracę z wybranym modułem?

Pierwsze kroki to krótkie kursy e-learningowe opracowane specjalnie dla Użytkowników rozpoczynających pracę z programem.

Kursy przygotowane zostały w formie krótkich kroków, które doprowadzą Użytkownika do zamierzonego efektu. Po wybranych etapach zamieszczone są obrazy programu oraz filmy instruktażowe przedstawiające opisywany proces.

Poniżej prezentujemy bezpłatne kursy e-learningowe z wybranych modułów.

Pierwsze kroki w programie

Faktury

Pierwsze kroki z modułem Faktury

Handel

Pierwsze kroki z modułem Handel

Kasa/Bank

Pierwsze kroki z modułem Kasa/Bank

Księga Podatkowa

Pierwsze kroki z modułem Księga Podatkowa

Księga Handlowa

Pierwsze kroki z modułem Księga Handlowa

Płace i Kadry

Pierwsze kroki z modułem Płace i Kadry




Naliczanie akcyzy

W tym artykule opisano jak w Comarch ERP Optima:

  1. Skonfigurować program, aby na dokumentach naliczony został podatek akcyzowy od wyrobów węglowych.
  2. Wyliczany jest na dokumentach podatek akcyzowy od wyrobów węglowych.
  3. Doliczyć kwotę akcyzy do domyślnej ceny sprzedaży wyrobu węglowego proponowanej na dokument.
  4. Wydrukować Fakturę Sprzedaży zawierającą informacje o naliczonej akcyzie.
  5. Na deklaracji AKC-WW ewidencjonować ubytki wyrobów węglowych.
  6. Wypełnić deklarację AKC-WW.
  7. Utworzyć korektę deklaracji AKC-WW.
  8. Wydrukować zestawienie dokumentów, które powinny być uwzględnione w deklaracji AKC-WW.
  9. Wysłać deklarację AKC-WW do systemu PUESC i odebrać UPO.

 

Jak skonfigurować program, aby na dokumentach naliczony został podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?

W menu System/ Konfiguracja firmy/ Magazyn/ Akcyza – wyroby węglowe należy zaznaczyć parametr Obrót wyrobami węglowymi:

Konfiguracja – Akcyza na wyroby węglowe

W menu Ogólne/ Inne/ Kody CN należy dodać dla wyrobów węglowych ośmiocyfrowe kody scalonej nomenklatury w formacie jak na obrazku poniżej (np. 27010000):


Na kartotece wyrobu węglowego (menu Ogólne/ Cennik), na zakładce [Dodatkowe] / [Akcyza], należy zaznaczyć parametr Akcyza na wyroby węglowe, a następnie:

  • przypisać do towaru właściwy kod CN (jeżeli Użytkownik wypełnia deklarację Intrastat, kod CN jest identyczny jak w sekcji Intrastat),
  • W polu Jednostka uzupełniająca: 1000 kg należy ustalić przelicznik między jednostką podstawową towaru a 1000 kg.
  • W polu Stawka akcyzy należy wpisać stawkę akcyzy od 1 gigadżula (GJ) energii zawartej w węglu i koksie – 1,28 zł.
  • W polu Wartość opałowa GJ/1000 kg należy podać wartość energetyczną węgla/ koksu w gigadżulach dla 1000 kg.

Poniżej znajdują się dane związane z wydrukiem Świadectwa jakości paliw stałych, szczegółowy opis tej funkcjonalności jest dostępny w artykule Świadectwo jakości paliw stałych.

Akcyza na węgiel – konfiguracja towaru.

 

W jaki sposób wyliczany jest na dokumentach podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?

Wartość akcyzy na dokumentach handlowych i magazynowych jest wyliczana przez program w oparciu o ustawienie akcyzy na kartotece towarowej i ilość sprzedawanego towaru (patrz wyżej pyt. Jak skonfigurować program, aby na dokumentach naliczony został podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?).

Informację tą można podejrzeć edytując pozycję dokumentu ikoną  – w oknie Pozycja dokumentu, na zakładce [Akcyza] (zakładka jest dostępna wyłącznie dla towarów z naliczoną akcyzą).

Faktura Sprzedaży – sprzedaż węgla

Pozycja dokumentu – informacje o wyliczonej wartości akcyzy.

Zakładka [Akcyza] zawiera przeniesione z karty towaru: kod CN, wartość opałową GJ/1000 kg oraz stawkę akcyzy.

Widoczna tu ilość w 1000 kg wyliczona jest na podstawie ilości towaru z dokumentu i przelicznika między jednostkami, określonego na karcie towaru w sekcji [Akcyza na wyroby węglowe].

Wyliczona Wartość akcyzy stanowi iloczyn wartości opałowej, stawki akcyzy i ilości sprzedawanego/wydawanego towaru.

Powyższe informacje będą służyły do wyliczania podatku akcyzowego podczas generowania z programu deklaracji AKC-WW.

Naliczenie podatku akcyzowego jest możliwe na:

  • Fakturze Sprzedaży, Paragonie, Wydaniu Zewnętrznym, Rozchodzie Wewnętrznym,
  • Fakturze Zakupu, Przyjęciu Zewnętrznym, Przyjęciu Wewnętrznym.

Na zakładce [Akcyza] pozycji dokumentu znajdują się również dane związane z wydrukiem Świadectwa jakości paliw stałych, szczegółowy opis tej funkcjonalności jest dostępny w artykule Świadectwo jakości paliw stałych.

Jak doliczyć kwotę akcyzy do domyślnej ceny sprzedaży wyrobu węglowego proponowanej na dokument?

Aby automatycznie doliczyć kwotę podatku akcyzowego do domyślnej ceny sprzedaży, należy w menu System/ Konfiguracja firmy/ Magazyn/ Akcyza – Wyroby węglowe zaznaczyć parametr: Powiększaj cenę o kwotę akcyzy. Wówczas domyślna cena towaru pobrana na dokument z karty towaru zostanie powiększona o wartość akcyzy wyliczoną przez program w oparciu o wartość opałową GJ/1000 kg, stawkę akcyzy (1,28 zł) i ilość towaru w 1000 kg.

W przypadku udzielania rabatu na dokumentach, jeśli do ceny sprzedaży doliczana jest akcyza, użytkownik może wskazać czy rabat ma być wyliczany od ceny z akcyzą (pełna cena) czy od ceny bez akcyzy (menu System/ Konfiguracja firmy/ Magazyn/ Akcyza – wyroby węglowe: Rabat od pełnej ceny/ Rabat od ceny bez akcyzy).

Naliczanie akcyzy – cena, rabat

Jak wydrukować Fakturę Sprzedaży zawierającą informacje o naliczonej akcyzie?

Informacje o naliczonej dla poszczególnych pozycji akcyzie znajdują się na wydrukach Faktura VAT (GenRap)/ Akcyza, Eko-Faktura dostępnych z poziomu formularza Faktury Sprzedaży na górnej wstążce programu pod ikoną Wydruk danych:

Wydruk Faktury Sprzedaży z akcyzą.

Na wydruku w podsumowaniu wykazana jest łączna wartość akcyzy wszystkich pozycji dokumentu.

 

Jak na deklaracji AKC-WW ewidencjonować ubytki wyrobów węglowych?

Na deklaracji AKC-WW wykazującej podatek akcyzowy na wyroby węglowe, którą należy składać do Urzędu Skarbowego, ubytki towarów muszą być wyszczególnione w oddzielnej pozycji. Dlatego należy je odpowiednio oznaczyć na dokumentach. W tym celu, w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Akcyza – wyroby węglowe, w sekcji Atrybut dla oznaczenia ubytków (na pozycji dokumentu rozchodu) należy naciskając przycisk Atrybut dodać atrybut o dowolnym kodzie, np. UBYTKI_WĘGIEL, a następnie wybrać go z listy. Atrybut ten będzie wykorzystywany do rejestrowania ubytków.

Konfiguracja ubytków wyrobów węglowych

Aby ubytki trafiły na deklarację AKC-WW w oddzielnej pozycji, po dodaniu na Rozchód Wewnętrzny, Fakturę Sprzedaży, Paragon lub Wydanie Zewnętrzne wyrobu węglowego, który jest ubytkiem, należy edytując pozycję dokumentu  , na zakładce [Atrybuty] wybrać ten atrybut (uzupełnienie wartości atrybutu nie ma znaczenia).

Pozycja dokumentu – oznaczenie ubytków.

Na deklaracji AKC-WW ubytki ujmowane są w oddzielnej pozycji CN z dodatkową informacją „Ubytki” w kolumnie Nazwa grupy wyrobów:

Jak w programie wypełnić deklarację AKC-WW?

Deklarację AKC-WW rozliczającą podatek akcyzowy od wyrobów węglowych należy przesyłać na Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

W programie deklarację można wyliczyć na podstawie:

  • Faktur Sprzedaży, Paragonów, Rozchodów Wewnętrznych,
  • Wydań Zewnętrznych, Rozchodów Wewnętrznych

na których została naliczona akcyza (patrz pyt. Jak skonfigurować program, aby na dokumentach naliczony został podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?).

Aby w programie dodać deklarację AKC-WW, należy w menu System/ Konfiguracja firmy/ Dane firmy/ Deklaracje w sekcji Podatnik składa deklaracje/odprowadza zaliczki z tytułu: zaznaczyć AKC-WW i wskazać Urząd Skarbowy, do którego składana jest deklaracja oraz Urząd Skarbowy, do którego płacona jest akcyza za wyroby węglowe.

Dane podatnika na deklarację pobierane są z menu System/ Konfiguracja firmy/Dane firmy/VAT, AKC-WW. Należy pamiętać o podaniu w tym miejscu Kodu GUS dla gminy.

Lista deklaracji AKC-WW znajduje się w menu Handel/ Inne/ Deklaracje AKC-WW.

Nową deklarację należy dodać przyciskiem . Po rozwinięciu menu obok plusa, Użytkownik może wybrać starszą wersję formularza.

Na zakładce [1 Dane ogólne A] formularza deklaracji należy podać:

  • Za jaki miesiąc lub kwartał jest wyliczana deklaracja. Po zaznaczeniu parametru Deklaracja kwartalna – w polu Deklaracja AKC-WW za: należy wskazać ostatni miesiąc wybranego kwartału – 3, 6, 9, 12.
  • Jakie dokumenty mają zostać uwzględnione przy wyliczaniu deklaracji – obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje z dniem wydania towaru lub wystawienia Faktury Sprzedaży, Paragonu. Dlatego dokumenty WZ uwzględniane są w deklaracji na podstawie daty wydania, dokumenty RW na podstawie daty wystawienia, dokumenty FS, PA na podst. daty wystawienia. Deklarację można wyliczyć na podstawie dokumentów: FS, PA, RW lub WZ, RW. Po zaznaczeniu WZ, odznaczone zostaną dokumenty FS, PA i odwrotnie, jeśli zaznaczymy FS, PA – dokumenty WZ nie będą zaznaczone.
    Uwaga

    W przypadku Paragonów, do których wygenerowano FS, w deklaracji uwzględniane są Paragony (nie Faktury Sprzedaży). Aby poprawnie przeliczyć deklarację należy zaznaczyć Uwzględniaj dokumenty PA.
  • Czy uwzględniać korekty.
  • Cel złożenia formularza (złożenie deklaracji/ korekta deklaracji) – w danym miesiącu nie można wyliczyć ponownie deklaracji, jest to możliwe poprzez korektę stanowiącą ponowne wyliczenie deklaracji za dany okres (można wystawić w danym miesiącu dowolną ilość korekt). Korekty numerowane są kolejno 1,2 .. (informacja o numerze korekty jest widoczna na liście deklaracji w kolumnie Korekta). Po wykonaniu pierwszej korekty deklaracja główna wykonana uprzednio w danym miesiącu otrzymuje na liście kolor czerwony (patrz pyt. Jak w programie utworzyć korektę deklaracji AKC-WW?).
  • Czy zablokować deklarację przed zmianami – po zaznaczeniu tej opcji, na liście w kolumnie Status będzie informacja zamknięta. Odblokowanie deklaracji jest dostępne z listy pod prawym przyciskiem myszy. Do PUESC można przesłać tylko deklarację zablokowaną przed zmianami.

Przyciskiem  należy przeliczyć deklarację. Nie można zapisać deklaracji bez jej uprzedniego przeliczenia.

Zakładka [2 C]

Na drugiej zakładce [2 C] wyliczane są przez program kwoty podatku akcyzowego. Towary występujące na dokumentach, na których naliczono akcyzę grupowane są po kodach CN, wartości opałowej oraz stawce podatku ustalonej dla poszczególnych pozycji.

W kolumnie Nazwa grupy wyrobów drukowany jest opis kodu CN, w kolejnych kolumnach Kod CN, wyliczona wartość opałowa, stawka podatku i kwota podatku akcyzowego.

Suma ilości z pozycji na dokumentach pomnożona przez wartość opałową, stanowi wartość opałową dla określonego kodu CN.

Kwota podatku dla poszczególnych kodów CN jest zaokrąglana do pełnych złotych.

Zakładka [3 C-D]

Na trzeciej zakładce [C-D] znajdują się pola dotyczące wyliczenia kwoty podatku akcyzowego:
105. Kwota podatku akcyzowego – łączna kwota podatku wyliczona przez program,
106. Zwolnienia i obniżenia – użytkownik może wpisać sumaryczną wartość obniżeń podatku, przy czym kwota ta nie może przewyższać kwoty z pola 105,
107. Podatek akcyzowy do zapłaty – kwota podatku akcyzowego pomniejszona o zwolnienia i obniżenia. Na tą kwotę tworzona jest płatność w menu Kasa/Bank/ Preliminarz płatności. Korekta deklaracji tworzy płatność stanowiącą różnicę między deklaracją poprzednią a obecną.

Oświadczenie podatnika lub osoby reprezentującej podatnika:
108. Imię, 109. Nazwisko, 112. Telefon i email – pobierane są z menu  System/ Konfiguracja firmy/Dane firmy/ VAT, AKC-WW.
110. Data wypełnienia – ustawiana jest data bieżąca w momencie przeliczania deklaracji.

Powyższe pola podlegają edycji.

Zakładka [4 e-Deklaracje]

Na czwartej zakładce [e-Deklaracje] formularza deklaracji AKC-WW zapisywane są dane związane z przesyłaniem deklaracji na platformę PUESC. Zakładka ta składa się z następujących pól:

Zakładka ta składa się z następujących pól:

  • Status deklaracji – na podstawie informacji z systemu PUESC,
  • Numer referencyjny – numer REF otrzymany z PUESC,
  • Kod urzędu – kod urzędu celnego, do którego została wysłana deklaracja,
  • Operator wysyłający – kod operatora, który wysłał deklarację,
  • Data wysłania – data wysłania deklaracji wraz z godziną,
  • Data wpłynięcia – data wraz z godziną wpłynięcia deklaracji do systemu PUESC,
  • Operator odbierający – kod operatora, który odebrał Urzędowe Potwierdzenie Odbioru,
  • Data odebrania – data i godzina odbioru UPO.

Lista deklaracji AKC-WW składa się z kolumn:

  • Miesiąc – za jaki została wyliczona deklaracja,
  • Rok – wyliczenia deklaracji,
  • Korekta – jeśli deklaracja jest korektą, w kolumnie znajduje się numer korekty począwszy od 1,
  • Data obliczenia – data wyliczenia deklaracji,
  • Kwota – kwota podatku akcyzowego do zapłaty,
  • Status – przyjmuje wartość obliczona lub zamknięta jeśli na formularzu deklaracji zaznaczono Zablokuj deklarację przed zmianami (odblokowanie deklaracji jest dostępne z poziomu listy pod prawym przyciskiem myszy). Do PUESC można przesłać tylko deklarację zablokowaną przed zmianami,
  • e-Deklaracje – informacja, czy deklaracja została wysłana do systemu PUESC przyjmuje wartości:
    • Nie wysłano (dla deklaracji w buforze oraz zatwierdzonych nie przesłanych),
    • Wysłano/nie odebrano UPO (po wysłaniu e-deklaracji, przed odebraniem Urzędowego Potwierdzenia Odbioru),
    • Wysłano/odebrano UPO (po wysłaniu e-deklaracji i odebraniu UPO).
  • Data wysłania – zawiera datę wysłania e-deklaracji.
  • Typ – miesięczna/ kwartalna

 

Jak w programie utworzyć korektę deklaracji AKC-WW?

Jeśli deklaracja AKC-WW została przesłana do systemu PUESC, po czym wystawiono w danym miesiącu dokumenty skutkujące zmianami w deklaracji, należy w programie wystawić korektę stanowiącą ponowne wyliczenie deklaracji za dany okres (nie jest możliwe ponowne przeliczenie deklaracji przesłanej do PUESC).

Lista deklaracji AKC-WW znajduje się w menu Handel/ Inne/ Deklaracje AKC-WW.

Korektę deklaracji należy dodać przyciskiem . Po rozwinięciu menu obok plusa, Użytkownik może wybrać starszą wersję formularza.

Na zakładce [1 Dane ogólne A] formularza deklaracji w polu Cel złożenia formularza należy zaznaczyć 2. korekta deklaracji.

Korektę należy wyliczyć analogicznie jak pierwotną deklarację (patrz pyt. Jak w programie wypełnić deklarację AKC-WW?).

Dla korekty deklaracji AKC-WW na zakładce [4. Korekta] należy uzupełnić uzasadnienie przyczyny złożenia korekty – informacja ta jest wysyłana do systemu PUESC. Rodzaj deklaracji korygującej musi być zgodny z deklaracją źródłową. Oznacza to, że każda korekta deklaracji kwartalnej również musi być kwartalna, a miesięcznej – miesięczna.

W danym miesiącu można wystawić dowolną ilość korekt. Korekty numerowane są kolejno 1,2 .. (informacja o numerze korekty jest widoczna na liście deklaracji w kolumnie Korekta). Po wykonaniu pierwszej korekty deklaracja główna wykonana uprzednio w danym miesiącu otrzymuje na liście kolor czerwony.

Wysyłanie korekty do PUESC oraz odbiór UPO należy wykonać w sposób analogiczny jak dla pierwotnej deklaracji AKC-WW (patrz pyt. Jak wysyłać deklarację AKC-WW do systemu PUESC i odebrać UPO? ).

 

Jak wydrukować zestawienie dokumentów, które powinny być uwzględnione w deklaracji AKC-WW?

Z poziomu formularza deklaracji AKC-WW, na górnej wstążce programu, pod ikoną Wydruk danych dostępny jest wydruk Zestawienie dokumentów do deklaracji AKC‑WW/ Wzór standard. Wydruk zawiera listę dokumentów, które powinny zostać uwzględnione w deklaracji. Jeśli wystąpi różnica w kwocie podatku akcyzowego między wydrukiem a deklaracją, należy deklarację przeliczyć ponownie. Jeżeli występują korekty deklaracji, wydruk zawiera zestaw najbardziej aktualnych dokumentów – powinien być zgodny z ostatnią korektą deklaracji z danego miesiąca.

 

Jak wysłać deklarację AKC-WW do systemu PUESC i odebrać UPO?

W menu System/ Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/ JPK/ CUK należy podać login do platformy PUESC, powyżej widoczny jest adres usługi Web Service PUESC.

W menu System/ Konfiguracja/ Stanowisko / Ogólne/ e-Deklaracje należy wskazać katalog, w którym automatycznie podczas wysyłki do PUESC zostanie zapisana deklaracja.

Na formularzu deklaracji AKC-WW (menu Handel/ Inne(Handel)/ Deklaracje AKC-WW) zablokowanej przed zmianami i zapisanej, po ponownym otwarciu dostępna jest ikona Wyślij deklarację do systemu PUESC, umożliwiająca przesłanie deklaracji podpisanej kwalifikowanym certyfikatem do systemu PUESC.

Wysyłając deklarację należy podać hasło do portalu PUESC (login domyślnie jest pobierany z menu System/ Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/ JPK/ CUK). Hasło jest pamiętane w obrębie jednej sesji – do czasu wylogowania operatora bądź zmiany bazy firmowej.

Jeśli deklaracja zostanie poprawnie zaczytana, otrzyma numer referencyjny, który zostanie przekazany do Comarch ERP Optima:

Wysłaną deklarację o statusie Wysłano/ Odebrano UPO może przywrócić do edycji operator, który w menu System/ Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora, na zakładce [Ogólne] ma zaznaczony parametr Prawo do odblokowania wysłanej e-Deklaracji.

Pobieranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO)

Dla deklaracji AKC-WW poprawnie przesłanej do PUESC, przycisk Pobierz UPO znajdujący się na formularzu deklaracji AKC-WW umożliwia pobranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru.

Nie można odblokować deklaracji o statusie Wysłano/ Nie odebrano UPO.




Jak wysłać e-Sprawozdanie Finansowe na portalu eKRS?

Aby wysłać e-Sprawozdanie Finansowe postępuj zgodnie z krokami opisanymi w tym artykule.

 

Krok 1

Wejdź na stronę portalu eKRS.

Jeśli nie masz założonego konta na tej stronie należy się wcześniej zarejestrować. Utworzenie konta zostało opisane w kroku 2.

Jeśli masz już założone konto przejdź od razu do kroku 6, w którym opisano jak zalogować się do portalu eKRS.

Krok 2

Jeśli nie masz założonego konta w eKRS należy się wcześniej zarejestrować.

W tym celu kliknij w S24 – Rejestracja spółki, Inne wnioski.

Krok 3

Przejdź na koniec strony i w oknie Logowanie wybierz Utwórz konto.

Krok 4

Uzupełnij pola dotyczące adresu e-mail oraz hasła (pola te są wymagane), a także zaznacz parametr potwierdzający akceptację regulaminu.

Po tych czynnościach kliknij w przycisk Dalej.

Krok 5

Autoryzuj założenie konta poprzez podpis kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP.

Krok 6

Jeżeli masz już założone konto to na stronie eKRS kliknij w Bezpłatne zgłaszanie dokumentów finansowych.

Krok 7

Kliknij w przycisk Zaloguj się.

Otworzy się formularz logowania, w którym należy wprowadzić adres e-mail oraz hasło, które było podane w momencie zakładania konta.

Krok 8

Po zalogowaniu otworzy się strona Ministerstwa Sprawiedliwości, w której wybierz opcję Przygotowanie i składanie zgłoszeń.

Krok 9

Kliknij w przycisk Dodaj zgłoszenie.

Krok 10

Wpisz numer KRS przedsiębiorstwa, dla którego chcesz złożyć sprawozdanie.

Uwaga
Należy podać nr KRS, ten sam co jest wpisany w pliku xml.

Krok 11

Zweryfikuj dane firmy jakie się pojawiły.

Przejdź na koniec strony i kliknij w przycisk Dalej.

Krok 12

Uzupełnij wymagane pola:

Nazwa robocza zgłoszenia – wpisz tutaj własną, roboczą nazwę zgłoszenia. Pole to jest pomocne przy wypełnianiu większej ilości zgłoszeń dla identyfikacji zgłoszenia.

Okres, za jaki składane są dokumenty – wpisz okres za jaki składane są dokumenty, zgodnie ze wskazaniem roku obrotowego dla danego podmiotu.

Wskazówka
Pola Data od i Data do uzupełnia się klikając w ikonę kalendarza.

Wybierz rodzaj zgłoszenia:

  • Składanie sprawozdań finansowych i innych dokumentów finansowych
  • lub Składanie sprawozdań finansowych grup kapitałowych i innych dokumentów finansowych.

Przycisk Dodaj dokument stanie się aktywny po uzupełnieniu powyższych pól. Kliknij w niego.

Krok 13

Pojawi się okienko Dodanie dokumentu.

Uzupełnij pole Data sporządzenia dokumentu.

Uwaga
Wpisz datę sporządzenia dokumentu e-Sprawozdania Finansowego, zgodnie z datą wskazaną podczas tworzenia e-Sprawozdania Finansowego w aplikacji Comarch e-Sprawozdania.

Data sporządzenia dokumentu nie jest datą złożenia zgłoszenia oraz nie jest datą dodania pliku do zgłoszenia.

Wskazówka
Pola Data od i Data do uzupełnia się klikając w przycisk kalendarza.

Krok 14

Po uzupełnieniu pola Data sporządzenia dokumentu pojawi się pole do wskazania Rodzaju dokumentu.

Wybierz jeden z dokumentów wymienionych na liście.

Krok 15

Jeżeli sporządzasz Sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR zaznasz parametr Sporządzony zgodnie z MSR.

Wybierz język dokumentu.

Krok 16

W polu Plik dokumentu kliknij w przycisk Wybierz plik.

Wskazany tutaj plik może być opatrzony podpisem kwalifikowanym wewnętrznym lub zewnętrznym.

  • Podpis wewnętrzny:

Jeżeli plik został podpisany wewnętrznym podpisem to po dodaniu pliku kliknij w przycisk Zapisz.

  • Podpis zewnętrzny:

Jeżeli plik został podpisany zewnętrznym podpisem, to podczas podpisywania tworzony jest dodatkowy plik zawierający podpis. Mamy zatem 2 pliki: plik źródłowy i plik zawierający podpis.

W tym przypadku załączamy oba pliki.

Plik źródłowy dodajemy za pomocą przycisku Wybierz plik w polu Plik dokumentu, a plik podpisu za pomocą przycisku Wybierz plik w polu Plik zawierający oddzielny podpis. W tym polu może być dodanych kilka plików podpisów.

Uwaga
Nazwa pliku musi się składać z co najmniej 3 znaków (max. 256).

Po dodaniu pliku źródłowego i pliku z podpisem kliknij w przycisk Zapisz.

Uwaga
Jeżeli dodamy plik, który nie posiada podpisu i nie załączymy podpisu zewnętrznego to po kliknięciu w przycisk Zapisz pojawi się komunikat z błędem i nie będzie możliwości zapisania dodania dokumentu.

Krok 17

Po pomyślnym zapisaniu dokumentu w tabeli pojawi się nasz dodany dokument. Automatycznie pozostałe pola w tym kroku staną się nieaktywne.

Kliknij w przycisk Dalej.

Krok 18

Zaznacz parametr, iż oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.

Jeżeli dokument nie posiada wszystkich podpisów zaznacz odpowiedni parametr i wskaż przez jaką osobę nie został podpisany oraz uzasadnij powód braku podpisu.

Następnie kliknij w przycisk Dalej.

Krok 19

Przed ostateczną weryfikacją dokumentu niezbędne jest jego zapisanie.

Kliknij zatem w przycisk Zapisz, który znajduję się na dole strony.

Następnie kliknij w przycisk Weryfikuj zgłoszenie.

Po pomyślnej weryfikacji pojawi się komunikat „Zgłoszenie zostało poprawnie zweryfikowane”.

Krok 20

Zgłoszenie musi być podpisane przez co najmniej jedną osobę fizyczną uprawnioną do reprezentacji podmiotu. Osoba ta musi posiadać numer PESEL wpisany do KRS. W tabeli znajduje się lista osób uprawnionych do reprezentacji podmiotu posiadających nr PESEL.

Zaznacz osobę (co najmniej jedną) z listy, która będzie podpisywać zgłoszenie.

Następnie kliknij w przycisk Wybierz.

Masz do wyboru podpis kwalifikowany lub podpis poświadczony profilem zaufanym ePUAP.

Jeżeli wskażesz siebie, podpisz zgłoszenie.

Jeśli wskazana osoba nie może podpisać zgłoszenia na Twoim komputerze, możesz przekazać jej zgłoszenie do podpisu na jej konto, podając adres e-mail powiązany z jej kontem.

Uwaga
Udostępnienie dokumentu innym osobom należy stosować wyłącznie w przypadku, gdy wskazana osoba nie może podpisać dokumentu na Twoim komputerze.

W przypadku gdy zgłoszenie zostało udostępnione do podpisu innym osobom, możesz dokonać zmiany osoby lub usunąć osobę i zrezygnować z oczekiwania na podpis.

Krok 21

Jeżeli zgłoszenie będzie pozytywnie zweryfikowane oraz poprawnie podpisane przez co najmniej jedną osobę, przycisk Wyślij zgłoszenie do repozytorium DF stanie się aktywny i możesz wtedy wysłać zgłoszenie.

Na swoje konto otrzymasz powiadomienie o dokonaniu wpisu wzmianek w rejestrze KRS oraz o zamieszczeniu dokumentów w Repozytorium.

Uwaga
Przy dużym obciążeniu systemu, dokumenty będą zamieszczone w Repozytorium w ciągu 24 godzin.

Uwaga
Zgłoszenie, które w przeciągu 14 dni nie zostanie wysłane do repozytorium DF zostanie automatycznie usunięte z systemu.

Wysłane zgłoszenia możesz obejrzeć w zakładce Przeglądanie złożonych zgłoszeń znajdującej się na głównej stronie portalu eKRS. Przeglądanie złożonych zgłoszeń możliwe jest tylko po zalogowaniu się na portalu eKRS.

Jeżeli zgłoszenie zostało zweryfikowane negatywnie lub nie zostało poprawnie podpisane, a nie ma możliwości jego poprawienia, musisz złożyć wniosek do sądu.

Uwaga
Wniosek może być złożony tylko drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu S24 jako wniosek o zmianę wpisu w KRS – sprawozdania finansowe i inne dokumenty.

 

W razie wątpliwości dotyczących rejestracji na portalu eKRS oraz sposobu wysyłania e-Sprawozdania Finansowego proszę kontaktować się z centrum wsparcia:

 




Jak podpisać e-Sprawozdanie Finansowe profilem zaufanym z ePUAP?

Aby podpisać e-Sprawozdanie Finansowe podpisem zaufanym ePUAP postępuj zgodnie z krokami opisanymi w tym artykule.

Uwaga
W przypadku korzystania z podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego ePUAP w pierwszej kolejności rekomendowane jest podpisanie dokumentu profilem zaufanym ePUAP, a następnie podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym.

 

Krok 1

Wejdź na stronę serwisu polskiego rządu.

Krok 2

Kliknij w przycisk Podpisz dokument.

Następnie automatycznie otworzy się strona mój.gov.pl

Kliknij w przycisk Wybierz dokument z dysku.

Należy tutaj wskazać plik z e-Sprawozdaniem Finansowym w formacie xml.

Uwaga
Rozmiar wskazanego pliku nie może przekraczać 10 MB.

Krok 3

Po prawidłowym wczytaniu pliku pojawi się komunikat „Dokument został poprawnie dodany”.

Z tego miejsca masz możliwość dodania własnego podpisu oraz weryfikacji czy plik posiada już jakiś podpis.

Aby podpisać plik, kliknij w przycisk Podpisz.

Krok 4

Wybierz sposób logowania do profilu zaufanego.

Po wybraniu sposobu logowania profilem zaufanym automatycznie otworzy się strona z możliwością zalogowania się do ePUAP-u. Zaloguj się za pomocą hasła lub wskaż odpowiedni bank.

Krok 5

Po zalogowaniu wybierz Podpisz podpisem zaufanym.

 

Krok 6

Po tej operacji pojawi się okno na którym potwierdzisz podpisanie sprawozdania.

Krok 7

Po wykonaniu tych czynności pojawi się komunikat „Twój dokument został poprawnie podpisany”.

Z tego miejsca można przeglądać złożone podpisy oraz za pomocą opcji Pobierz zapisać na dysku plik z e-Sprawozdaniem Finansowym.

Uwaga
Podpisany plik zapisywany jest domyślnie z tą samą nazwą co wybrany plik do podpisywania! Podczas zapisywania pliku masz możliwość zmiany nazwy pliku podpisanego oraz wskazania, gdzie ma się zapisać plik.

Po tej operacji pojawi się okno autoryzacji podpisania profilem zaufanym i prośba o zalogowanie i potwierdzenie smsem lub kodem ze zdrapki.