Zestawienia są jednym z narzędzi oceny kondycji finansowej firmy. Stanowią tzw. wewnętrzną bazę informacji do przeprowadzania analizy. Mają charakter ewidencyjny, ponieważ liczone są w oparciu o dane zaewidencjonowane na kontach. Będąc przedsiębiorcą prowadzącym pełną księgowość jesteś zobligowany do składania rocznego sprawozdania finansowego z działalności przedsiębiorstwa Typowym zestawieniem o strukturze wielopoziomowej jest Bilans firmy. Zobacz więc, jak wprowadzić kilka pozycji bilansu po stronie Aktywów:
- Otwórz Księgowość/Zestawienia księgowe i kliknij ikonę
- Na zakładce Ogólne wpisz Symbol i Nazwę oraz wybierz schemat numeracji
- Na drugiej zakładce Kolumny wpisz kolejno:
- Nazwa Początek roku i wybierz Okres Bilans otwarcia
- Nazwa Koniec roku i wybierz Okres Bieżący okres
- Zapisz dane ikoną
- Następnie podświetl na liście wybrane zestawienie i naciśnij ikonę – z tego miejsca możesz dodać pozycje zestawienia
- Ikoną dodaj pierwszą pozycję zestawienia Nazwa: Aktywa i zapisz przyciskiem (każdorazowo musisz zapisać zdefiniowaną pozycję).
- Za pomocą strzałki dostępnej obok ikony wybierz Dodaj pozycję na następnym poziomie i wprowadź : Nazwa: Aktywa trwałe i analogicznie dodaj pozycję podrzędną do Aktywów trwałych: Nazwa: Wartości niematerialne i prawne Sumowanie ze znakiem +
- Na liście ustaw się na pozycji Wartości niematerialne i prawne i dodaj ikoną pozycję: Nazwa – Rzeczowe aktywa trwałe, Sumowanie ze znakiem +
- Przyciskiem wróć do formatki z listą zestawień księgowych.
Dodałeś już przykładowe zestawienie księgowe. Teraz dowiesz się jak je wygenerować – spójrz jakie to proste:
- Naciśnij ikonę Przelicz wybrane zestawienie dzięki której wywołasz obliczenie zestawienia. Jego wyniki pojawią się na Twoim ekranie. Z tego poziomu możesz je wydrukować bądź wyeksportować do arkusza Excel.
- Pamiętaj, że w każdym momencie za pomocą ikony możesz zobaczyć wcześniej obliczone zestawienie!