Jak w programie Comarch ERP Optima utworzyć deklarację AKC-WW/AKC-WWn oraz wysłać do systemu e-Deklaracje? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Jak w programie Comarch ERP Optima utworzyć deklarację AKC-WW/AKC-WWn oraz wysłać do systemu e-Deklaracje? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Jak w programie Comarch ERP Optima utworzyć deklarację AKC-WW/AKC-WWn oraz wysłać do systemu e-Deklaracje?

Utworzenie deklaracji AKC-WW/AKC-WWn jest możliwe, jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Akcyza – wyroby węglowe zaznaczony jest parametr Obrót wyrobami węglowymi.

W menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Deklaracje w sekcji Podatnik składa deklaracje/odprowadza zaliczki z tytułu należy zaznaczyć parametr AKC-WW i wskazać Urząd Skarbowy, do którego składana jest deklaracja oraz Urząd Skarbowy, do którego płacona jest akcyza za wyroby węglowe.

Dane podatnika na deklarację pobierane są z menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ VAT, AKC-WW, CUK. W tym miejscu należy uzupełnić pole Kod GUS dla gminy.

Deklarację AKC-WW/AKC-WWn można wyliczyć na podstawie Faktur Sprzedaży, Paragonów, Rozchodów Wewnętrznych lub Wydań Zewnętrznych, Rozchodów Wewnętrznych, na których została naliczona akcyza. Pozycjom znajdującym się na takich dokumentach należy uzupełnić odpowiednio parametry na ich kartotekach cennikowych w zakładce [Dodatkowe]/[Akzyza].

Deklaracje CUK-1 są dostępne w menu Handel/ Inne (Handel)/ Deklaracje AKC-WW/AKC-WWn. Aby utworzyć deklarację należy nacisnąć ikonę Dodaj. Na Formularzu, który się pojawi należy podać za jaki rok i miesiąc jest wyliczana deklaracja oraz zaznaczyć, jaki typ deklaracji będzie utworzony i jakie dokumenty mają zostać uwzględnione w deklaracji.

Następnie należy kliknąć ikonę Przelicz. Deklaracja zostanie przeliczona w oparciu o zadane parametry. Przeliczone kwot podatku akcyzowego od całkowitej sprzedaży wyrobu węglowego będą widoczne w zakładce [C], natomiast wysokość podatku akcyzowego do zapłaty będzie widoczna w zakładce [D-E].

Po przeliczeniu deklaracji dostępna jest ikona Wyślij deklarację na platformę PUESC umożliwiająca elektroniczne wysłanie deklaracji podpisanej podpisem kwalifikowanym, jej użycie spowoduje automatyczne zaznaczenie parametru Zablokuj deklarację przed zmianami.

Wysyłając deklarację należy podać hasło do portalu PUESC (login domyślnie jest pobierany z konfiguracji).


Po wysłaniu deklaracji, na zakładce [e-Deklaracje] formularza zapisywane są dane związane z przesłaniem deklaracji.

Dla deklaracji AKC-WW/AKC-WWn poprawnie przesłanej do PUESC pojawia się przycisk Pobierz UPO umożliwiający pobranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Zobacz jak automatycznie pobrać udostępnione aktualizacje. Automatyczne aktualizacje programu

Aktualizacja w dniu 23.05.2023

1. Świadectwo pracy. Dostosowano wydruk świadectwa pracy do nowego wzoru obowiązującego od 23.05.2023.

Aktualizacja w dniu 10.05.2023

 1. Deklaracja ZUS DRA – rozliczenie roczne składki zdrowotnej. Poprawiono eksport danych do programu Płatnik:

-w sekcji XII deklaracji ZUS DRA usunięto nadmiarową informację o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych w przypadku, gdy właściciel zmienił formę opodatkowania na ryczałt od 2023 roku.

-poprawiono wykazywanie kwoty składki zdrowotnej w części III.C deklaracji ZUS RCA, gdy z rozliczenia rocznego w sekcji III.F wynika dopłata.

W powyższych sytuacjach program Płatnik komunikował błąd i wymagał ręcznej poprawy danych przed wysłaniem do ZUS.

Aktualizacja w dniu 09.05.2023

1. Deklaracja ZUS DRA. Dostosowano deklaracje ZUS DRA i ZUS RCA do nowych wzorów obowiązujących od 1 maja.

Aktualizacja w dniu 27.04.2023

1. Seryjne dodawanie nieobecności. Przywrócono możliwość seryjnego dodawania nieobecności.

Aktualizacja w dniu 24.04.2023

1. Nowelizacja kodeksu pracy. Dostosowano program do zmian wynikających z nowelizacji Kodeksu pracy obowiązujących od 26 kwietnia 2023r.

Zwolnienie – siła wyższa. Od 26.04.2023r. pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.

W celu odnotowania zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w programie dodano standardowe nieobecności: ‘Zwolnienie (siła wyższa) (2dni)’ i ‘Zwolnienie (siła wyższa) (2dni)/godz’. i powiązane z nimi limity nieobecności ‘Zwolnienie (siła wyższa)’ i ‘Zwolnienie (siła wyższa)/godz’. tak aby limity można rozliczać w dniach bądź w godzinach, zgodnie z wyborem pracownika.

Po odnotowaniu pracownikowi nowej nieobecności ‘Zwolnienie (siła wyższa) (2dni)’/ ‘Zwolnienie (siła wyższa) (2dni)/godz.’ w wypłacie zostanie naliczony składnik ‘Wynagr. za czas zwol. (siła wyższa)’ w wysokości 50% wynagrodzenia.

Urlop opiekuńczy – bezpłatny. Pracownikowi przysługuje do 5 dni w roku kalendarzowym urlopu opiekuńczego, w celu zapewnienia osobistej opieki osobie będącej członkiem rodziny (syn, córka, matka, ojciec, małżonek) bądź zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia ze względów medycznych. W programie, w celu ewidencji urlopu dodano nieobecność ‘Urlop opiekuńczy kp 173(1) (5dni). Nieobecność pomniejsza wynagrodzenie oraz czas pracy pracownika, nie przysługuje za nią wynagrodzenie.

W celu kontroli limitu rocznego urlopu dodano limit ‘Urlop opiekuńczy kp.173(1)’. Limit ten jest liczony w dniach, bez przeliczania na godziny i bez uwzględniania wymiaru etatu.

Urlop macierzyński i rodzicielski. Na formularzu nieobecności dla nieobecności Urlop macierzyński w polu przyczyna została dodana nowa opcja: ‘Urlop macierzyński 81,5%’. Podczas dodawania nieobecności ‘Urlop macierzyński ‘automatycznie ustawi się przyczyna ‘Urlop macierzyński 100%’.

Dla nieobecności ‘Urlop rodzicielski’ w polu przyczyna zostały dodane dwie nowe opcje ‘Urlop rodzicielski 81,5%’, ‘Urlop rodzicielski 70%’. Podczas dodawania nieobecności ‘Urlop rodzicielski’ domyślnie jako przyczyna ustawia się ‘Urlop rodzicielski 70%’.

Wydruki. Dostosowano poniższe wydruki do zmian w kodeksie pracy:

  • Umowa o pracę
  • Rozwiązanie umowy o pracę
  • Informacja o warunkach zatrudnienia

2. Algorytm 12. W algorytmie 12 w funkcjach CzasPracaDni() i CzasNormaDni() dodano możliwość odwołania się do wybranej strefy, co pozwoli np. ustalić liczbę dni pracy zdalnej na potrzeby wyliczenia kwoty dodatku za pracę zdalną.

3. Podgląd plików zapisanych w Comarch IBARD. Usunięto problem związany z komunikatem „Poza obecnym zakresem”, który mógł pojawić się podczas próby podglądu plików zapisanych w Comarch IBARD.

Aktualizacja w dniu 29.03.2023

1. Deklaracja CIT-8(32). Umożliwiono wysyłkę deklaracji CIT-8(32) do systemu e-Deklaracje, w przypadku gdy kraj siedziby firmy jest inny niż Polska. Jeśli deklaracja jest obliczona należy ponowić wysyłkę.

2. Deklaracja CIT-8(32). Poprawiono wyliczenie limitów odliczeń darowizn na załączniku CIT-8/O oraz wyliczanie podstawy opodatkowania w przypadku ręcznej modyfikacji kwot na deklaracji zmieniających stratę na dochód. Jeśli problem dotyczy deklaracji już naliczonej, należy ją ponownie przeliczyć, a w przypadku gdy została wysłana do Urzędu Skarbowego, wykonać korektę.

Aktualizacja w dniu 21.03.2023

1. e-Teczka. Dodano nową część do e-Teczki o nazwie „Część E”.




Jak zmienić wydruk domyślny dla wszystkich operatorów w Comarch ERP Optima?

Zmiana domyślnego wydruku dla wszystkich operatorów możliwa jest dla użytkownika posiadającego uprawnienia administratora, po przejściu do okna Konfiguracji wydruków.

Krok pierwszy

Zaloguj się na operatora, który posiada uprawnienia administratora.

Krok drugi

Otwórz listę lub formularz dokumentu, na którym chcesz ustawić lub zmienić domyślny wydruk dla wszystkich operatorów.

Krok trzeci

Kliknij w strzałkę znajdującą się przy przycisku Wydruk danych lub Podgląd wydruku i przejdź do opcji Konfiguracja wydruków:

Krok czwarty

Gdy otworzy się okno Konfiguracji wydruków, znajdź wydruk, który ma być wydrukiem domyślnym dla wszystkich operatorów. Ustaw na nim kursor, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Przestaw domyślny (dla operatorów bez indywidualnie ustawionego wydruku domyślnego). Po wybraniu tej opcji wydruk zostanie ustawiony jako domyślny dla wszystkich operatorów.




Jak przypisać operatorowi domyślny wydruk w Comarch ERP Optima?

Operator posiadający uprawnienia administratora może przypisać domyślny wydruk pozostałym operatorom.

Krok pierwszy

Zaloguj się na operatora, który posiada uprawnienia administratora.

Krok drugi

Otwórz listę lub formularz dokumentu, na którym chcesz ustawić lub zmienić domyślny wydruk dla operatorów.

Krok trzeci

Kliknij w strzałkę znajdującą się przy przycisku Wydruk danych lub Podgląd wydruku i przejdź do opcji Konfiguracja wydruków:

Krok czwarty 

Gdy otworzy się okno Konfiguracji wydruków, przejdź na zakładkę [Personalizacja]. Znajdź wydruk, który ma być wydrukiem domyślnym, zaznacz go, a następnie w kolumnie Domyślny wskaż operatorów, dla których ten wydruk ma być wydrukiem domyślnym.

Uwaga
Jeśli na drzewie wydruków zaznaczonych jest więcej niż jeden wydruk, to na liście operatorów kolumna Domyślny jest niedostępna. Jeśli na drzewie wydruków nie jest zaznaczony żaden wydruk, to ustawienia stosują się do aktualnie podświetlonego wydruku.

 




W jaki sposób wypłacić pracownikowi ryczałt lub ekwiwalent za pracę zdalną?

Od wersji programu Comarch ERP Optima 2023.3.1 wprowadzono standardowe typy wypłat: ‘Ekwiwalent z tytułu pracy zdalnej’ oraz ‘Ryczałt z tytułu pracy zdalnej’. Składniki można rozliczyć jednorazowo w wypłacie pracownika, na zakładce [2 Elementy wypłaty] lub dodać pracownikowi na liście dodatków w Kadrach. Jeżeli składniki mają być naliczane, np. co miesiąc, to przed dodaniem na listę, w ich konfiguracji (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Typy wypłat), na zakładce [2. Podatki/Nieobecności], należy ustawić okres wypłaty ‘co 1 miesiąc’ (standardowo składniki wypłacane są ‘jednorazowo’).




Jak wydrukować w programie wniosek o okazjonalną pracę zdalną?

Wydruk dostępny jest z poziomu otwartego formularza danych pracownika.

Należy wejść do formularza pracownika następnie przejść do Wydruku danych lub Podglądu wydruku> Wydruki Kadrowe > Wniosek o okazjonalną pracę zdalną.




Jak wyświetlić pracownikom regulamin pracy zdalnej?

Możliwość udostępnienia regulaminu pracy zdalnej i zatwierdzenia go przez pracowników, dostępna jest w przypadku korzystania z aplikacji Comarch HRM. W tym celu w konfiguracji aplikacji, w sekcji Pozostałe należy zaznaczyć parametr Wymagana akceptacja regulaminu pracy zdalnej, a następnie wskazać odpowiedni dokument będący regulaminem umieszczonym w intranecie oraz wskazać treść oświadczenia, które ma potwierdzić pracownik, aby mógł wnioskować o pracę zdalną. W domyślnej treści oświadczenia jest również potwierdzenie o posiadaniu warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy zdalnej. Jeśli wskazany powyżej parametr został zaznaczony, to przy pierwszym wnioskowaniu o pracę zdalną pracownikowi zostanie wyświetlony komunikat do potwierdzenia. Znajduje się w nim bezpośredni link do dokumentu oraz treść oświadczenia podanego w konfiguracji.

Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Gdzie w programie określić miejsce wykonywania pracy zdalnej?

W programie Comarch ERP Optima informacje o miejscu wykonywania pracy zdalnej można wprowadzić w formularzu dnia pracy w polu Uwagi.

Dodatkowo w przypadku korzystania z aplikacji Comarch HRM pracownik może odnotować informacje o miejscu wykonywania pracy zdalnej w polu Podaj adres wykonywania pracy zdalnej.

Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna




Jak ustawić limit pracy zdalnej okazjonalnej?

Limit pracy zdalnej okazjonalnej można ustawić w konfiguracji firmy (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje), zaznaczając parametr Roczny limit pracy zdalnej okazjonalnej i podając liczbę dni (domyślnie w programie podpowiadane są 24 dni).




Jak ewidencjonować pracę zdalną okazjonalną?

Odnotowanie pracy zdalnej okazjonalnej jest możliwe dzięki wykorzystaniu strefy ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie okazjonalnie’ (dostępna od wersji programu Comarch ERP Optima 2023.3.1). Strefa ta powinna zostać wprowadzona w kalendarzu ‘Plan pracy pracownika’. Po wejściu do formularza dnia planu, a następnie do formularza wejścia w dniu, należy zmienić strefę na odpowiednią. Zmianę strefy można również wykonać w kalendarzu, za pomocą opcji ‘Seryjne wstawianie dni’ . .

W module Płace i Kadry Plus istnieje możliwość odnotowania pracy zdalnej okazjonalnej dla wskazanych pracowników za wybrany okres poprzez opcję ‘Seryjne wstawianie dni – plan pracy’.

W przypadku wystąpienia nieobecności w okresie, w którym pracownik ma odnotowaną pracę w innej strefie niż ‘Czas pracy podstawowy’, należy w konfiguracji kalendarza, według którego rozliczany jest pracownik, zaznaczyć parametr Modyfikowanie planu pracy przez nieobecność. Parametr należy zaznaczyć przed wprowadzeniem nieobecności.

Jeśli w konfiguracji firmy ustawiono kontrolę rocznego limitu pracy zdalnej (Start/Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Parametry/ Dane kadrowe i deklaracje), to podczas wprowadzania na planie pracy i kalendarzu (Nie)obecności pracy w strefie ‘Czas pracy wykonywanej zdalnie okazjonalnie’, program sprawdzi czy pracownik nie przekroczył przysługującego w roku limitu. W przypadku przekroczenia, pojawia się odpowiedni komunikat.

Możliwość planowania oraz zatwierdzania pracy zdalnej okazjonalnej dostępna jest również z poziomu aplikacji Comarch HRM. Więcej informacji związanych z planowaniem pracy zdalnej w aplikacji Comarch HRM znajduje się tutaj: Plan pracy – Praca zdalna