CRM, Obieg dokumentów - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima CRM, Obieg dokumentów - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

CRM, Obieg dokumentów

CRM

Zmiany

1. Hasło konta e-mail. We właściwościach konta e-mail zwiększono ilość zapisywanych znaków w polu hasło użytkownika.
2. Logi wysyłania i odbierania wiadomości mailowych. Zwiększono rozmiar pojedynczego pliku do 5MB.

Poprawiono

1. Skrzynka pocztowa. Poprawiono wysyłkę maili do pracownika i kontrahenta w sytuacji kiedy zarówno pracownik jak i kontrahent miał taki sam akronim/kod.
2. Terminarz. Poprawiono wydajność okna Terminarz przy dużej liczbie operatorów i pracowników w bazie.

CRM PLUS

Poprawiono

1. Schemat windykacji. Poprawiono skalowanie okna Schemat windykacji przy zwiększonej czcionce.

Obieg dokumentów

1. Archiwum plików. Poprawiono podgląd plików, których nazwa zawiera znaki z alfabetu rosyjskiego.




Handel z magazynem

Handel

Nowości

1. Import w formacie PEF. Umożliwiono przenoszenie daty zapłaty z pliku XML podczas importu faktur korygujących.

2. InPost Paczkomaty/InPost Allegro. Z poziomu menu Start/Konfiguracja/Firma/Przesyłki/InPost Paczkomaty/InPost Allegro dodano możliwość ręcznego uzupełnienia pola Preferowany Paczkomat nadawczy.

3. Poczta Polska. Umożliwiono zbiorczy zapis listów przewozowych do jednego pliku PDF.

4. Wydruki EKO dla WZ. Z poziomu formularza WZ dodano wydruki: EKO – Wydanie zewnętrzne/Wzór standard, Sales Order Release/Original, z poziomu formularza korekty WZ wydruki: EKO – Korekta WZ/WZ – Zwrot i Quantity correction/Original. Natomiast dla listy WZ dostępny jest nowy wydruk EKO-Wydruk seryjny/ Wzór standard oraz Batch printout/Original.

5. Wydruk FZ – Samofakturowanie. Umieszczono adnotację Samofakturowanie na wydrukach o typie Samofakturowanie z poziomu formularza faktury zakupu oraz korekt do faktury zakupu.

6. Komunikacja z drukarką fiskalną w sieci LAN. Dla drukarek fiskalnych działających na sterownikach: Elzab, Elzab Online, Novitus od 2.0, Posnet Thermal HS i FV umożliwiono komunikację przez sieć LAN. W tym celu należy wybrać odpowiedni sterownik w konfiguracji programu Stanowisko/Ogólne/Drukarka fiskalna i zaznaczyć parametr TCP/IP. Dodatkowo jeśli program uruchomiony jest w połączeniu terminalowym, to należy zaznaczyć parametr Sterownik terminalowy. Następnie uzupełnić poniższe ustawienia:

  • Adres IP: Adres IPv4 przypisany do drukarki fiskalnej, na którym ma się odbywać komunikacja z komputerem.
  • Port TCP/IP: Port TCP/IP ustawiony na drukarce fiskalnej do komunikacji z komputerem. W zależności od wyboru sterownika drukarki program podpowie domyślną wartość: Elzab i Elzab Online – 8000, Novitus od 2.0 – 6001, Posnet Thermal HS i FV – 6666.

 

W celu weryfikacji poprawności ustawień można wykonać Test połączenia.

Drukarki fiskalne nie są przystosowane do fiskalizacji z wielu stanowisk jednocześnie. W celu zapewnienia poprawnej fiskalizacji należy unikać równoczesnego drukowania z kilku stanowisk.

Zmiany

1. Korekta RW. Na korektę RW zapisaną do bufora pobierana jest cena z dokumentu korygowanego.

2. Zgłoszenia SENT. W przypadku ustawionego numeru NIP wraz z prefiksem PL w Pieczątce firmy, przedrostek ten jest pomijany w pliku XML tworzonym do zgłoszeń SENT.

3. Centralizacja jednostek budżetowych – wydruki EKO i GenRap. W przypadku ustawionej na karcie kontrahenta centralizacji jednostek budżetowych, na wydrukach faktur, korekt oraz wydrukach seryjnych, w sekcji z danymi odbiorcy ukryto numer NIP.

4. Import/eksport dokumentów w formacie XML. Podczas wykonywania po raz pierwszy importu/eksportu dokumentów (jeśli nie ma uprzednio wskazanej ścieżki w menu Start/Konfiguracja/Stanowisko/Handel/Parametry/Import/ Eksport dokumentów – katalog dla plików XML) program automatycznie podpowiada oraz uzupełnia w Konfiguracji wybraną przez użytkownika ścieżkę.

5. Eksport w formacie PEF. Podczas eksportu faktur i korekt w formacie PEF, w utworzonym pliku XML nie występują puste pola.

6. Import/eksport wymiarów dla podstawowej jednostki miary. Umożliwiono import/eksport wymiarów dla podstawowej jednostki miary w formacie MS Excel.

7. Inpost Paczkomaty/Inpost Allegro. Na zleceniu nadania przesyłki i liście zleceń dodano przycisk pobierania numeru paczki, który pobiera numer listu przewozowego i link do śledzenia paczki jeśli serwis Inpost nie zwrócił tych numerów od razu przy jej nadawaniu.

8. Struktura bazy. Zaktualizowano dokumentację struktury bazy w zakresie tabeli CDN.TraNag i pola TrN_ZwroconoCalaIlosc. Pole przyjmuje wartość NULL dla dokumentów zapisanych do bufora.

9. Wydruk deklaracji AKC – WW. Na wydruku deklaracji AKC-WW zaktualizowano odwołania do obowiązujących podstaw prawnych.

10. Terminal płatniczy – limit kredytu kontrahenta. Umożliwiono płatność za pomocą terminala w sytuacji gdy kontrahent ma przekroczony limit kredytu.

11. Drukarka fiskalna w połączeniu terminalowym. W konfiguracji drukarki fiskalnej Stanowisko/Ogólne/Drukarka fiskalna nie ma do wyboru sterowników z dopiskiem terminal. Zamiast tego, po wybraniu sterownika odpowiedniego dla modelu drukarki, należy zaznaczyć parametr Sterownik terminalowy.

Poprawiono

1. Rezerwacja odbiorcy. Wyłączono komunikat dotyczący braku kodu transakcji na deklaracji Intrastat podczas zapisywania dokumentu RO.

2. Korekta ilości PZ. Poprawiono scenariusz związany z wystawianiem korekty ilości dokumentu PZ, w którym mógł pojawić się wyjątek Maximum view nesting level exceeded (limit 32.)

3. Kopiowanie anulowanego dokumentu. Poprawiono działanie programu w zakresie ponownego kopiowania dokumentu anulowanego.

4. Różnica w wartości netto na fakturze sprzedaży finalnej. Poprawiono działanie programu związane z wyliczaniem wartości netto na fakturze sprzedaży finalnej, uwzględniającej fakturę zaliczkową.

5. Formularz RW. Poprawiono przechodzenie między polami za pomocą klawisza <TAB> na formularzu RW.

6. Przekształcanie wielu dokumentów RO do PWP. Zoptymalizowano działanie programu w zakresie przekształcania dokumentów RO do PWP, na których znajduje się wiele towarów złożonych posiadających rozbudowane receptury.

7. Weryfikacja statusu VAT. Poprawiono działanie walidacji NIP i weryfikację statusu VAT w przypadku kontrahenta krajowego.

8. Wartość na pozycji dokumentu WZ. Poprawiono przeliczanie wartości po nowym kursie na pozycji dokumentu WZ przekształconego z kilku zagregowanych RO powstałych z FPF.

9. Status dokumentu RO. Poprawiono status dokumentu RO na Zrealizowany w scenariuszu, w którym RO przekształcamy do FPF, a FPF do kolejnych dokumentów (w wyniku przekształceń wszystkie pozycje dokumentu RO są zrealizowane).

10. Sortowanie RO. Poprawiono działanie programu w zakresie sortowania częściowo zrealizowanego dokumentu RO po kolumnach Zrealizowano lub Pozostaje.

11. Kwota pobrania na ZNP. Poprawiono pobieranie kwot z dokumentu WZ na pobranie na ZNP w przypadku, gdy WZ było powiązane z innymi dokumentami (RO, FS/PA).

12. Pole Domyślny płatnik. Poprawiono widoczność pola Domyślny płatnik na fakturze sprzedaży przy powiększonej czcionce.

Współpraca z Comarch e-Sklep

Nowości

1. Import/Eksport Cennika – dane dla e-Sklep/e-Sale. Opcja importu i eksportu cennika poprzez plik w formacie Excel umożliwia dodawanie/aktualizację informacji dla towarów przesyłanych do sklepów internetowych takich jak nazwy i opisy w różnych językach, statusy dostępności, koszty dostaw, a także atrybuty czasowe i jednostki miary.

Zmiany

1. Automat Synchronizacji e-Handel. Od wersji 2021.4 scalono zadania automatycznej synchronizacji danych z e-Handel. Automat synchronizacji wykonuje cyklicznie jedno zadanie synchronizacji obejmujące zarówno import zamówień jak i eksport oferty, zasobów oraz cen. Po konwersji baz, na których był wcześniej ustawiony automat synchronizacji z e-Handel zadania są scalane w jedno zadanie z harmonogramem, w którym pole Od godziny jest uzupełniane najwcześniejszą godziną z obu zadań, a pole Do godziny najpóźniejszą godziną. Interwał jest pobierany z częściej wykonywanego zadania.

Handel Plus

Nowości

1. Wysyłka deklaracji CUK-1. Umożliwiono wysyłkę deklaracji CUK-1 bezpośrednio z programu. W menu Start/Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ e-Deklaracje/ JPK/ CUK – w sekcji JPK/CUK widnieje adres usługi Web Service JPK/CUK https://e-dokumenty.mf.gov.pl, uruchamiany przy wysyłaniu deklaracji CUK-1 drogą elektroniczną.
Na formularzu zapisanej i zablokowanej przed zmianami deklaracji, po ponownym jej otwarciu, dostępna jest ikona Wyślij umożliwiająca elektroniczne wysłanie deklaracji podpisanej podpisem kwalifikowanym.

Na zakładce [e-Deklaracje] zapisywane są dane związane z wysyłką deklaracji:

Status deklaracji – na podstawie informacji z systemu odbierającego deklarację,
Numer referencyjny – numer REF wysłanej deklaracji,
Kod urzędu – kod urzędu skarbowego, do którego została wysłana deklaracja,
Operator wysyłający – kod operatora, który wysłał deklarację,
Data wysłania – data wysłania deklaracji wraz z godziną,
Data wpłynięcia – data wraz z godziną wpłynięcia deklaracji do systemu,
Operator odbierający – kod operatora, który odebrał Urzędowe Potwierdzenie Odbioru,
Data odebrania – data i godzina odbioru UPO.

Pobieranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO)

Dla poprawnie wysłanej deklaracji CUK-1, przycisk Pobierz UPO znajdujący się na formularzu deklaracji umożliwia pobranie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru.
Na liście deklaracji dodano kolumny:

  • e-Deklaracje – informacja, czy deklaracja została wysłana do systemu,
  • Data wysłania – do systemu.

 

2. Paragony. Po zaznaczeniu na formularzu deklaracji CUK-1, na zakładce [Dane ogólne] parametru Uwzględniaj dokumenty: PA, w wyliczeniu opłaty cukrowej uwzględniane zostaną Paragony, na których naliczono opłatę cukrową.

W wyliczeniu łącznej kwoty opłaty zostaną uwzględnione wszystkie Paragony z naliczoną opłatą, natomiast w zestawieniu dokumentów, na zakładce [Dokumenty] formularza deklaracji widoczne są wyłącznie Paragony, na których podano NIP nabywcy.

Jeśli Paragon został przekształcony do Faktury Sprzedaży, w deklaracji CUK-1 zostanie uwzględniona Faktura.

Jeśli Paragon został częściowo przekształcony do Faktury Sprzedaży, w wyliczaniu łącznej kwoty na deklaracji CUK-1 zostanie uwzględniony Paragon, natomiast na zakładce [Dokumenty] formularza deklaracji widoczna będzie powiązana Faktura Sprzedaży.

3. Deklaracja CUK-1, powiększanie ceny o kwotę opłaty cukrowej. W menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Opłata cukrowa – po zaznaczeniu parametru Powiększaj cenę o kwotę opłaty cukrowej, można określić czy do ceny ma zostać doliczona kwota ograniczona limitem do 1,2 PLN za litr napoju, czy też wyliczona dla towaru całkowita kwota opłaty, która tego limitu nie uwzględnia.

Po zaznaczeniu parametru Powiększaj cenę o kwotę opłaty cukrowej, na karcie towaru, na zakładce [Dodatkowe]/[Cukier] widoczne jest pole Kwota doliczana do ceny na dok. sprzedaży – zawierające informację o tym jaka kwota zostanie doliczona na dokumencie sprzedaży do ceny towaru.

Zmiana na dokumencie w buforze – kontrahenta, ceny początkowej pozycji, rabatu, magazynu, dla którego ustawiono cenę domyślną bądź waluty – skutkuje ponownym przeliczeniem ceny zgodnie z aktualnym ustawieniem w konfiguracji.

4. Księgowanie deklaracji CUK-1. W przypadku prowadzenia księgowości kontowej z poziomu listy deklaracji jest dostępny przycisk księgowania: . Zaksięgować można jedynie deklarację zablokowaną przed zmianami (zamkniętą). Dla schematów księgowych o typie Deklaracje dostępne jest makro dotyczące księgowania kwoty do zapłaty z deklaracji cukrowej lub korekty tej deklaracji. Usunięcie zapisu księgowego jest dostępne na liście deklaracji pod prawym przyciskiem myszy.
Na liście deklaracji CUK-1 można wybrać dodatkową kolumnę PRED. Przyjmuje ona wartość Tak jeśli dokument był predekretowany. Kolumna jest dostępna dla Użytkowników modułu Księga Handlowa/ Księga Handlowa Plus.

Zmiany

1. Deklaracja CUK-1, Faktury Sprzedaży dla osób fizycznych. Faktury Sprzedaży dla osób fizycznych, na których nie podano NIP są uwzględniane w wyliczaniu opłaty cukrowej na deklaracji CUK-1, nie są natomiast uwzględniane w zestawieniu dokumentów dla deklaracji widocznych na zakładce [Dokumenty].

2. Deklaracja CUK-1, korekty ilości. Zwroty do Faktur Sprzedaży, Paragonów są uwzględniane w deklaracji za miesiąc, w którym wykazano w deklaracji korygowany dokument.

3. Deklaracja CUK-1, napoje zawierające taurynę /kofeinę oraz cukier. W przypadku napojów zawierających zarówno cukry, jak i taurynę/kofeinę, jeżeli z uwagi na zawartość samych cukrów w danym napoju wysokość opłaty jest równa bądź przekracza wysokość stawki maksymalnej, to zawartość tauryny/kofeiny jest w tym przypadku bez znaczenia dla ustalenia wysokości opłaty. W takiej sytuacji napój nie jest ponownie wykazywany na deklaracji w pozycjach dotyczących tauryny/kofeiny.

4. Deklaracja CUK-1, wysokość opłaty zmiennej. Na deklaracji CUK-1 dla napojów o zawartości cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju, z wyłączeniem napojów wskazanych w wierszach 4 i 5 widoczna jest całkowita wysokość opłaty zmiennej (pole P_17 w pliku XML) – nie uwzględnia ona limitu 1,20 PLN za litr napoju. W polu Suma opłaty widoczna jest kwota uwzględniająca obowiązujący limit – 1,20 PLN za litr (pole P_18 w pliku XML).

Poprawiono

1. Nie naliczaj opłaty cukrowej – operacja seryjna. Poprawiono treść komunikatu pojawiającego się w przypadku wyboru operacji seryjnej odznaczającej parametr Nie naliczaj opłaty cukrowej, na karcie kontrahentów innych niż krajowy/podatnikiem jest nabywca.

2. Korekta ilości FZ/PZ. Poprawiono działanie programu związane z korektą ilości dokumentu FZ/PZ w walucie obcej, na którym wprowadzono kilka partii dostaw danego towaru w różnych wartościach zakupu (wynikających z zaokrągleń podczas przeliczania wartości na walutę systemową PLN).

Detal

Nowości

1. Kasowanie transakcji w Comarch ERP Detal. Rozbudowana została funkcja kasowania dokumentów o dokumenty dostępne w Comarch ERP Detal. Funkcja dostępna jest z poziomu Comarch ERP Optima na zakładce Narzędzia/Kasowanie danych/Usuwanie transakcji handlowo-magazynowych na oknie Usuwanie transakcji handlowych i magazynowych dodano parametr: Usuń dokumenty w Detalu, który jest domyślnie zaznaczony. Parametr umożliwia usunięcie z bazy danych dokumentów wystawionych w Detalu do wskazanej daty. Podczas usuwania transakcji nie są usuwane zdarzenia i zapisy kasowo/bankowe, tylko powiązania z usuwanymi dokumentami. Takie zapisy i zdarzenia można usunąć ręcznie. Jeżeli Faktury lub Paragony zostały przed usunięciem zaksięgowane do Rejestru VAT, to po usunięciu tych dokumentów zapisy i zdarzenia kasowo/bankowe zostają przepięte na dokumenty w Rejestrze VAT.
Przed usuwaniem dokumentów z Comarch ERP Detal zaleca się wykonać test bazy przed usunięciem transakcji handlowych i magazynowych, dostępny na zakładce Narzędzia/Kasowanie danych, który umożliwia sprawdzenie czy w bazie nie występują niezsynchronizowane dokumenty z Comarch ERP Detal.

2. Komunikacja z drukarką fiskalną w sieci LAN. Dla drukarek fiskalnych działających na sterownikach: Elzab, Elzab Online, Novitus od 2.0, Posnet Thermal HS i FV umożliwiono komunikację przez sieć LAN. W tym celu w konfiguracji programu Drukarka fiskalna należy wybrać odpowiedni sterownik i zaznaczyć parametr TCP/IP. Dodatkowo jeśli program uruchomiony jest w połączeniu terminalowym, to należy zaznaczyć parametr Sterownik terminalowy. Następnie uzupełnić poniższe ustawienia:

  • Adres IP: Adres IPv4 przypisany do drukarki fiskalnej, na którym ma się odbywać komunikacja z komputerem.
  • Port TCP/IP: Port TCP/IP ustawiony na drukarce fiskalnej do komunikacji z komputerem. W zależności od wyboru sterownika drukarki program podpowie domyślną wartość: Elzab i Elzab Online – 8000, Novitus od 2.0 – 6001, Posnet Thermal HS i FV – 6666

 

W celu weryfikacji poprawności ustawień można wykonać Test połączenia.

Drukarki fiskalne nie są przystosowane do fiskalizacji z wielu stanowisk jednocześnie. W celu zapewnienia poprawnej fiskalizacji należy unikać równoczesnego drukowania z kilku stanowisk.

Zmiany

1. Drukarka fiskalna w połączeniu terminalowym. W konfiguracji drukarki fiskalnej Drukarka fiskalna nie ma do wyboru sterowników z dopiskiem terminal. Zamiast tego, po wybraniu sterownika odpowiedniego dla modelu drukarki, należy zaznaczyć parametr Sterownik terminalowy.

 




Instalacja i reinstalacja systemu

Instalacja systemu

Uwaga
Comarch ERP Optima nie jest wspierana na systemach operacyjnych Windows8, Windows 7, Windows Server 2008 R2 i starszych.

Uwaga
Comarch ERP Optima w wersji 2021.4.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 16.11.2020. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.

Szczegółowe informacje na temat instalacji znajdują się w Instrukcji instalacji.

Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych

  • Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
  • 2 GB pamięci RAM
  • Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
  • System operacyjny Windows 10, Windows 8.1, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
  • Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows

 

W instalacjach wielostanowiskowych zalecamy wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.

Reinstalacja programu

Reinstalacja z poprzedniej wersji

W celu wykonania reinstalacji programu, należy z poziomu kreatora umieszczonego na płycie Comarch ERP Optima uruchomić opcję instalacji (Zainstaluj/ Zainstaluj Comarch ERP Optima). Reinstalację programu Comarch ERP Optima można uruchomić również z jednoplikowych instalatorów, które dostępne są do pobrania po zalogowaniu na stronach indywidualnych dla Klientów www.comarch.pl/erp/dla-klientow. Reinstalacja spowoduje wykonanie konwersji baz danych.

Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.

Reinstalacja przebiega w podobny sposób, jak instalacja programu i jest dokładnie opisana w Instrukcji instalacji.

Reinstalacja musi być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2021.4.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.

Uwaga
Reinstalacja powinna być przeprowadzana na programie objętym gwarancją. Jeśli termin gwarancji minął, reinstalacja spowoduje jego zablokowanie.

Reinstalacja do najnowszej wersji 2021.4.1 jest możliwa zarówno z wcześniejszych wersji 2014 oraz 2013.7.
W przypadku konieczności skonwertowania bazy z wcześniejszej wersji programu należy zrobić to dwuetapowo, czyli najpierw zainstalować wersję 2013.7, a dopiero następnie wersję 2021.4.1.

Współpraca z Microsoft SQL Server

Od wersji 2019.2.1 system Comarch ERP Optima nie współpracuje z silnikiem bazy danych w wersji wcześniejszej niż SQL Server 2012. Przed instalacją Comarch ERP Optima zalecamy wykonanie kopii bezpieczeństwa dla bazy konfiguracyjnej oraz wszystkich baz firmowych. W przypadku posiadania baz z MS SQL 2008, 2008 R2, 2005 lub 2000, aby móc pracować na Comarch ERP Optima 2021.3.1 należy zainstalować nowszą wersję silnika bazy danych i przenieść na niego bazy danych. Można do tego wykorzystać narzędzie Migrator baz danych, które znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze aktualnych wersji (http://www.erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2248). W przypadku próby połączenia się użytkownika z silnikiem bazy danych MS SQL w wersji 2000 pojawi się komunikat: Wybrany serwer SQL jest w wersji 2000, ta wersja nie jest obsługiwana. Skonfiguruj połączenie z serwerem SQL w nowszej wersji.

Uwaga
Wersja Comarch ERP Optima 2019.3.1 i nowsze nie współpracują z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 R2, 2008, 2005 oraz 2000.

Uwaga
Microsoft SQL Server 2012 nie obsługuje baz pochodzących z wersji Microsoft SQL Server 2000. W przypadku konieczności przeniesienia takich baz do wersji MS SQL 2012, należy to zrobić dwuetapowo, tzn. w pierwszym kroku odtworzyć bazy pochodzące z SQL 2000 na MS SQL w wersji 2005, 2008 lub 2008 R2, wykonać kopię bezpieczeństwa i dopiero te pośrednie kopie odtwarzać na MS SQL 2012.

Uwaga
Jeżeli w wersji programu 2016.0.1 do ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapis w stawce 2% i dowolnej innej stawce, podczas konwersji bazy danych pojawia się komunikat: Na zapisach ewidencji przychodów występują na jednym dokumencie różne stawki ryczałtowe, w tym stawka 2%. Przed konwersją należy podzielić te zapisy tak aby stawka 2% była w osobnym dokumencie.

Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z Microsoft SQL Server znajdują się w Instrukcji instalacji.

Współpraca z innymi aplikacjami

Comarch ERP Optima 2021.4.1 współpracuje z następującymi aplikacjami:

AplikacjaWersjaUwagi
Wszystko.pl Aktualna wersja: Wszystko.pl
Comarch e-Sklep2021.1/2021/2020.4Zalecana 2021.1
Comarch e-Sale2021.1/2021/2020.4Zalecana 2021.1
Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera6.1.2
Comarch HRM2021.0.1 lub wyższaZalecana 2021.1.2
Comarch Mobile Zarządzanie2021.1.1Zalecana 2021.1.1
Comarch ERP Mobile Sprzedaż2021.1.1Zalecana 2021.1.1
Comarch ERP Mobile BINajnowsza wersja dostępna w Google Play (aktualnie 3.0)https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comarch.mobile.bi
Comarch ERP XL2020.2 MSSQL lub wyższa
2021.0 PostgreSQL
Comarch ERP Altum2019.5.2, 2021.0
Comarch IBARDNajnowsza

Uwaga
Aplikacja Comarch ERP Mobile Sprzedaż nie jest wspierana na Windows Mobile.




Ogólne i Kasa/Bank

Ogólne

Nowości

1. JPK_EWP(2). Umożliwiono przygotowanie i wysłanie pliku JPK_EWP(2) zawierającego zapisy z Ewidencji ryczałtowej, obowiązującego za okresy od 01.01.2021. Nowa wersja pliku uwzględnia stawki ryczałtu 15% oraz 12,5%. Pliki JPK_EWP sporządzane za okresy wcześniejsze, będą tworzone w pierwszej wersji pliku – JPK_EWP(1), która zamiast dwóch wymienionych stawek uwzględnia zapisy Ewidencji ryczałtowej ze stawką 20%.

2. Ułatwienia konfiguracji IWD. Ułatwiono konfigurację i uruchomienie wymiany danych z Klientem przy wykorzystaniu Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD).
W menu Kasa/Bank oraz Rejestry VAT dodana została sekcja Wymiana danych:

Umożliwia ona uruchomienie funkcji dostępnych dotąd wyłącznie w menu Narzędzia/ Praca rozproszona.
Zawiera ona pozycje:

  • Wyślij dane – po rozwinięciu dostępne są opcje:
    • Wyślij dane dotąd nieeksportowane i zmienione
    • Wyślij wszystkie dane

 

Po kliknięciu wysyłane są dane zgodnie z wybraną opcją. Ich zakres zależy od programu używanego przez Klienta który ma je odebrać. W przypadku Comarch ERP XT/MBR są to:

  • Kontrahenci,
  • Faktury za usługi księgowe,
  • Płatności do deklaracji

 

W przypadku Comarch ERP Optima są to wszystkie dane możliwe do zaznaczenia w menu Narzędzia/ Praca rozproszona/ Eksport.

  • Odbierz dane – po rozwinięciu dostępne są opcje:
    • Odbierz tylko nowe dane
    • Odbierz nowe i zmienione dane

 

Po kliknięciu odbierane są dane zgodnie z wybraną opcją. Importowane są wszystkie dane możliwe do zaznaczenia w menu Narzędzia/ Praca rozproszona/ Import (wszystkie słowniki i wszystkie rodzaje dokumentów).

  • Historia wymiany – po kliknięciu otwierane jest okno zawierające informacje dotychczas dostępne na oknie Skrzynka IWD w menu Narzędzia. Okno zawiera zakładki Wysłane i Odebrane:

 

Jeżeli w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Internetowa Wymiana Dokumentów nie jest zaznaczony parametr Aktywuj wymianę danych przez serwer Comarch, wówczas po kliknięciu w którąś z opcji w sekcji Wymiana danych pojawia się komunikat:
Aby wymieniać dane z Klientem przez Internet utwórz konto w portalu iKsiegowosc24.pl, a następnie aktywuj wymianę w Konfiguracja -> Program -> Ogólne -> Internetowa Wymiana Dokumentów. Czy chcesz teraz przejść do konfiguracji?
Po kliknięciu opcji Tak otwierane jest okno w Konfiguracji, gdzie operator może włączyć wymianę danych przez serwer Comarch.
Ustawienia w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Internetowa Wymiana Dokumentów zostały podzielone na 2 zakładki:

  • Konfiguracja – zawierająca ustawienia dotyczące biura rachunkowego lub oddziału oraz datę ważności certyfikatu
  • Klienci – tabela z listą baz Klientów. Oprócz dotychczas dostępnych kolumn dodana została kolumna Aplikacja, która może przyjmować wartości: brak, XT/MBR lub Optima.

Zmiany

1. JPK_V7 – numer dokumentu dla dokumentów wewnętrznych. Zmieniony został sposób przekazywania do pliku JPK_V7 numeru dokumentu dla dokumentów wewnętrznych. W przypadku transakcji importowych do pliku JPK przenoszony powinien być numer dokumentu celnego zamiast numeru dokumentu źródłowego zakupu. Podczas generowania pojedynczych dokumentów wewnętrznych w Rejestrze VAT program domyślnie proponuje jako numery dokumentów wewnętrznych numer dokumentu pierwotnego. W przypadku transakcji importu Użytkownik powinien wpisać numer dokumentu celnego. Podczas zmiany proponowanego numeru dokumentu pojawia się informacja: Uwaga! Do pliku JPK_V7 utworzone dokumenty wewnętrzne zostaną przeniesione z numerem dokumentu wskazanym w tym polu. Nie będą pobierane numery dokumentów źródłowych.

Po uzupełnieniu odpowiedniego numeru, dokumenty wewnętrzne wprowadzone od wersji Comarch ERP Optima 2021.4.1, w pliku JPK_V7 w polu DowodZakupu / DowodSprzedazy są wykazywane z numerem własnym z dokumentu wewnętrznego. Wyjątkiem są dokumenty wewnętrzne przeniesione z modułu Handel i zbiorcze dokumenty wewnętrzne tworzone w Rejestrach VAT, które przenoszone są do pliku JPK_V7 z numerem dokumentu źródłowego.

2. JPK_V7 – zapisy korekcyjne do VAT-ZD. Zapisy korekcyjne do VAT-ZD są generowane w Rejestrze VAT z datą ostatniego dnia miesiąca, którego VAT-ZD dotyczy. Do pliku JPK_V7 są one przenoszone z datami pobranymi z dokumentów źródłowych.

Podczas generowania zapisów korekcyjnych z poziomu zawiadomienia VAT-ZD pojawia się dodatkowa informacja: Uwaga! W pliku JPK_V7 za okres od października 2020 dla zapisów korekcyjnych zostaną uwzględnione faktyczne daty dokumentów.

Dla dokumentów sprzedaży do pliku JPK_V7 przenoszona jest data wystawienia oraz data sprzedaży (jeśli różni się od daty wystawienia).

Dla dokumentów zakupu do pliku JPK_V7 przenoszona jest data wystawienia oraz data wpływu (jeśli jest różna od wystawienia).

W przypadku dokumentów nie będących zapisami korekcyjnymi pochodzącymi z VAT-ZD, a dodawanych ręcznie ze wskazanym atrybutem VAT-ZD ZAKUP NIEZAPŁ / VAT-ZD ZAKUP ZAPŁAC., do pliku JPK_V7 przenoszone są daty wpisane na tych dokumentach.

3. JPK_V7 – marża ujemna. Umożliwiono rozpoznawanie czy dany dokument jest rozliczeniem marży ujemnej czy korektą faktury marży dla stawki np. 0%.
W przypadku dokumentu rozliczenia marży, jeżeli:

podczas generowania tego dokumentu podana zostanie ujemna kwota marży, zamiast domyślnie podpowiadanej dodatniej (czyli na dokumencie rozliczenia marży będzie dodatnia kwota w stawce NP),

  • suma wartości netto i VAT na dokumencie rozliczenia będzie równa 0,
  • dokument źródłowy będzie miał dodatnią kwotę w stawce NP,
  • wówczas taki dokument oznaczany jest na potrzeby pliku JPK_V7 jako marża ujemna. Dokument taki nie jest wykazywany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7 (wyłącznie w części ewidencyjnej) i nie pojawia się w Rejestrze VAT na zakładce Do VAT/JPK_V7.

 

Każdy inny dokument dodany ręcznie, który nie będzie rozliczeniem marży, nawet jeżeli będzie posiadał pozycje w stawce NP i ujemną pozycję z zerową kwotą VAT, będzie traktowany jako korekta dokumentu pierwotnego, a nie rozliczenie marzy ujemnej.

Podczas aktualizacji z wcześniejszych wersji programu, jeżeli w bazie będą znajdowały się dokumenty rozliczenia marży z dodatnią kwotą w stawce NP i zerową kwotą VAT dla stawki opodatkowanej, zostaną one oznaczone jako rozliczenie marży ujemnej.

4. JPK_V7 – kontrahenci z Irlandii Północnej. W przypadku transakcji z kontrahentami z Irlandii Północnej, kod XI w przedrostku kraju w numerze NIP dla dokumentów wykazywanych w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 zamieniany jest na kod GB.

5. Pliki JPK. Pozycja Pliki JPK, umożliwiająca sporządzenie pozostałych plików JPK na żądanie Urzędu Skarbowego, dostępna jest w menu JPK bez względu na to, czy w Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Deklaracje zaznaczony jest parametr JPK_V7. Zaznaczenie wspomnianego parametru ma wpływ wyłącznie na widoczność pozycji Pliki JPK_V7.

6. Korekta JPK_VAT. W przypadku korekty poprzednio obowiązującego pliku JPK_VAT, adres e-mail podatnika pobierany jest z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ VAT, AKC-WW, CUK, a jeżeli tam nie jest uzupełniony, wówczas z Konfiguracji Firmy/ Dane firmy/ Pieczątka firmy. Nie jest pobierany z deklaracji VAT-7 sporządzonej za ten okres.

7. Automatyczne aktualizacje. Wprowadzone zostały zmiany ergonomiczne związane z automatycznymi aktualizacjami programu.

Zmieniony został wygląd okna Ważne aktualizacje. W przypadku braku dostępnych dla danej wersji aktualizacji po przejściu do Pomoc/ Ważne aktualizacje otwierane jest okno:

Jeżeli aktualizacje zostały pobrane, otwierana jest ich lista z informacjami o: numerze kolejnym aktualizacji, nazwie aktualizacji, czy aktualizacja została zainstalowana (Tak / Nie), rodzajem aktualizacji (Stanowiskowa / Serwerowa) oraz liczbą zaktualizowanych stanowisk (dla aktualizacji stanowiskowej):

Aktualizacje stanowiskowe powodują podmianę plików w katalogu Comarch ERP Optima na danym komputerze, natomiast aktualizacje serwerowe dotyczą zmian wykonywanych w bazie danych.
W przypadku aktualizacji stanowiskowej, po kliknięciu na nią prawym przyciskiem myszy dostępna jest opcja Zaktualizowane stanowiska. Po jej wybraniu otwierane jest okno z listą stanowisk, na których daną aktualizację już zainstalowano:

Lista zawiera takie informacje, jak nazwa zaktualizowanego komputera, osobę instalującą (akronim operatora Comarch ERP Optima wraz z nazwą użytkownika Windows) oraz datę wykonania aktualizacji.

Jeżeli instalacja aktualizacji zakończyła się błędem, jest ona traktowana jako niezainstalowana i program proponuje ponowną jej instalację.

8. Konfiguracja stanowiska. Katalogi wskazywane w Konfiguracji stanowiska są automatycznie uzupełniane przez program. Dzięki temu podczas pracy nie pojawi się komunikat o nie wskazaniu określonego katalogu. Jeżeli informacja o katalogu nie była uzupełniona w Konfiguracji stanowiska, na podstawie folderu wskazanego na komputerze Użytkownika w zmiennej środowiskowej Windows: %ProgramData%, tworzony jest podkatalog Comarch ERP Optima dla określonej ścieżki w Konfiguracji. Jeżeli przykładowo nie był wskazany katalog przechowywania plików JPK, a zmienna %ProgramData% wskazuje na katalog C:\ProgramData, w konfiguracji stanowiska uzupełniany jest katalog: C:\ProgramData\Comarch ERP Optima\JPK. Jeżeli Użytkownik wskazał własny katalog w Konfiguracji stanowiska dla określonej gałęzi, nie jest on nadpisywany przez program.
Automatycznie uzupełniane są następujące katalogi:

  • Konfiguracja Stanowiska/ Handel/ Parametry:
    Intrastat – katalog dla plików XML – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima\Handel\Intrastat
    Import dokumentów – katalog dla plików XML – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima \Handel\Import
    Eksport dokumentów – katalog dla plików XML – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima \HandelEksport
  • Konfiguracja Stanowiska/ Ogólne/ e-Deklaracje: Katalog przechowywania plików wymiany – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima \Deklaracje
  • Konfiguracja Stanowiska/ Ogólne/ Jednolity plik kontrolny: Katalog przechowywania plików JPK – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima \JPK
  • Konfiguracja Stanowiska/ Ogólne/ Praca rozproszona/ Parametry: Praca rozproszona – katalog przechowywania plików XML – ścieżka %ProgramData%\Comarch ERP Optima \Wymiana danych

 

9. Zmiana daty bieżącej. Zmiana daty bieżącej, dostępna w menu Narzędzia, zapisywana jest w logu Historia zmian w sekcji Działania w obszarze wspólnym dla wszystkich firm.

10. Przypomnienie o wykonaniu kopii bezpieczeństwa. Zmodyfikowano wygląd okna z przypomnieniem o wykonaniu kopii bezpieczeństwa, wyświetlanego przy zamykaniu programu bądź zmianie firmy.

11. Parametry dynamiczne. Umożliwiono zdefiniowanie parametru dynamicznego typu: lista wywoływana w oparciu o obiekt COM.

Poprawiono

1. Pliki JPK_V7. Przyspieszono otwieranie okna Pliki JPK_V7 z ulgą na złe długi.

2. Weryfikacja kontrahenta w VIES. Poprawiono mechanizm weryfikacji danych kontrahenta w bazie VIES.

3. Zgody kontrahenta. Poprawiono sortowanie listy zgód po kolumnie Tytuł zgody na karcie kontrahenta.

4. Logowanie domenowe. Podczas logowania operatora z wykorzystaniem konta domenowego przy zmianie modułów mógł pojawiać się komunikat: Próba dostępu do konfiguracji firmy bez zalogowania do bazy firmowej. Działanie poprawiono.

5. Automatyczne aktualizacje. Po zainstalowaniu ważnych aktualizacji synchronizacja z Comarch HRM mogła zostać zatrzymana. Działanie poprawiono.

6. Automatyczne aktualizacje. Po instalacji nowej wersji programu, która nie wymagała konwersji baz danych, mogły podpowiadać się do instalacji aktualizacje, które dotyczyły poprzedniej wersji. Działanie poprawiono.

7. Serwis Operacji Automatycznych. W przypadku Optimy w Chmurze, jeżeli baza konfiguracyjna była czasowo niedostępna, po jej przywróceniu Serwis Operacji Automatycznych wykonywał zduplikowane operacje. Działanie poprawiono.

Kasa/Bank

Poprawiono

1. Import wyciągów bankowych. Przywrócono możliwość automatycznego rozliczenia płatności, gdy jako kryterium rozliczenia wybrano Rozliczaj przy imporcie wg identyfikatora oraz kolejno wg podmiotu i opisu.

2. Historia zmian. Poprawiono zapisywanie w Historii zmian informacji o aktualizacji stanu przelewów wysłanych do banku. Wykonanie tej operacji zapisywane jest jako Modyfikacja zdarzenia z opisem Aktualizacja stanu przelewu.

 




Ostrzeżenie ID 30114 „Błąd podczas importu dokumentu z pliku XML! Nie ustalono rodzaju korekty! Import nie jest możliwy!”

Komunikat pojawia się w sytuacji, gdy importowany plik nie jest zgodny z formatem, strukturą wymaganymi przez Comarch ERP Optima lub Użytkownik podejmuje próbę zaimportowania dokumentu z niepoprawnego poziomu w programie. W takim przypadku można wyeksportować do pliku XML dany dokument z programu Comarch ERP Optima, a następnie porównać strukturę tego pliku z plikiem importowanym. Specyfikacja plików XML jest udostępniana wyłącznie Autoryzowanym Partnerom Comarch.




W części deklaracyjnej JPK_V7 uzupełniam ręcznie pola P_44 i P_45 a w części ewidencyjnej nadal nie mam wartości w agregatach, dlaczego?

Aby wartość w polu P_44 (Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych) została uwzględniona w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie KOREKTA ŚR. TRWAŁYCH i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Aby wartość w polu P_45 (Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć) została uwzględniona w części ewidencyjnej pliku należy dodać w rejestrze zakupu dokument bez pozycji z atrybutem JPK_V7 o nazwie KOREKTA POZ. NABYĆ i odpowiednią wartością oraz zaznaczoną datą Rozliczać w VAT.

Więcej informacji na temat wykazywania wartości w tych polach można znaleźć tutaj.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Aktualizacja w dniu 22.03.2021

1. Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznej CIT-8(30) wraz z załącznikami: CIT-8/O(17), CIT-D(7), CIT-ST(7), CIT-ST/A(5), CIT-BR(8), CIT/IP(3), CIT/PM(1), CIT/MIT(3), CIT/WZ(2) na formularzu obowiązującym za rok 2020 wraz z ich wydrukami oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.

W związku z brakiem schem na dzień udostępnienia aktualizacji, podczas próby wysyłki deklaracji CIT-8(30) do systemu e‑Deklaracje pojawia się komunikat: Deklaracja nie została wyeksportowana z powodu błędów. Eksport niemożliwy. Na dzień udostępnienia wersji nie została opublikowana struktura pliku e-Deklaracji. Eksport będzie możliwy, gdy odpowiedni schemat zostanie opublikowany.

2. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29). Umożliwiono przeniesienie wartości niezapłaconych zobowiązań z załącznika CIT/WZ(1) na deklarację CIT-8(29) w przypadku zerowej podstawy opodatkowania po odliczeniach (pole 113=0).

3. Księgowość. Deklaracja CIT-8(29). Poprawiono przenoszenie kwot z załącznika CIT/WZ(1) w przypadku braku podstawy opodatkowania po odliczeniach (pole 113=0) i równocześnie braku straty (pole 109=0).

4. Biuro Rachunkowe. Deklaracje. Udostępniono możliwość naliczania deklaracji rocznej CIT-8(30) na nowym formularzu obowiązującym za rok 2020, wraz z możliwością podglądu, zatwierdzania, wydruku, oraz eksportu do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.




Jestem Biurem Rachunkowym – jak wysłać informacje do Klienta Comarch Moje BR/ ERP XT?

Biuro, po prawidłowym skonfigurowaniu konta Klienta, ma możliwość przesłania za pomocą mechanizmu Internetowej Wymiany Dokumentów poszczególnych informacji o podatkach i opłatach, jakie Klient powinien uiścić.

Konfiguracja Internetowej Wymiany Dokumentów po stronie Biura Rachunkowego w kilku krokach została opisana tutaj.

Biuro rachunkowe pracujące w programie Comarch ERP Optima, w pierwszej kolejności powinno naliczyć i zablokować przed możliwością edycji poszczególne zaliczki / deklaracje oraz wprowadzić do Rejestru zakupu VAT faktury za swoje usługi księgowe opatrzone Atrybutem – FAKTURA ZA USŁUGI BR. Płatności do takich dokumentów automatycznie pojawiają się w Preliminarzu Płatności.

W celu wyeksportowania do Klienta informacji o podatkach i opłatach należy przejść w  Narzędzia/ Praca Rozproszona /Eksport i zaznaczyć typy Dokumentów:

  • Faktury za usługi księgowe
  • Płatności do deklaracji

A następnie nacisnąć przycisk

Opcją Płatności do deklaracji zostaną wyeksportowane płatności, które powstają automatycznie po wyliczeniu i zatwierdzeniu zaliczek / deklaracji (ZUS DRA, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, VAT7, VAT7K, JPK_V7) oraz ręczne płatności wprowadzone na ZUS bezpośrednio do preliminarza płatności.

Opcją Faktury za usługi księgowe zostaną eksportowane dokumenty z rejestru zakupu VAT, które będą miały przypisany atrybut FAKTURA ZA USŁUGI BR z wartością „Tak”. Wraz z fakturą eksportowany będzie również podpięty do niej skan dokumentu.

Wskazówka
Jako Biuro Rachunkowe możesz korzystać z automatu przenoszącego faktury za usługi księgowe bezpośrednio do Rejestru VAT Twoich Klientów. Szczegóły oraz film instruktażowy znajdziesz tutaj.

Wysłane w ten sposób dane będą widoczne w programie, na którym pracuje Klient. Zobacz, jak te dane prezentowane są w aplikacji Comarch Moje BR oraz w Comarch ERP XT.




Aktualizacje po wydaniu wersji

Aktualizacja w dniu 09.02.2021

1. Rejestry VAT. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5) do systemu e‑Deklaracje.

Aktualizacja w dniu 11.02.2021

1. Księgowość. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki następujących deklaracji do systemu e‑Deklaracje:

  • PIT-28(23) z załącznikami: PIT-28/B(17), PIT/O(25), PIT/D(29), PIT/WZR(1),
  • PIT-36(28) z załącznikami: PIT/B(18), PIT/O(25), PIT/D(29), PIT/2K(8), PIT/ZG(7), PIT/Z(9), PIT/BR(4), PIT/IP(2), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(1).

 

Aktualizacja w dniu 22.02.2021

1. Księgowość. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji PIT-36L(17) z załącznikami: PIT/B(18), PIT/ZG(7), PIT/Z(9), PIT/BR(4), PIT/O(25), PIT/IP(2), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(1) do systemu e‑Deklaracje.




Księgowość

Nowości

1. Księgowość. Deklaracje. Umożliwiono naliczenie deklaracji rocznych na formularzach obowiązujących za rok 2020 wraz z ich wydrukami oraz eksportem do systemu e-Deklaracje:

  • PIT-37(27) z załącznikami: PIT/O(25), PIT/D(29), PIT-2K(8),
  • CIT-8(29) z załącznikami: CIT-8/O(16), CIT-D(7), CIT-ST(7), CIT-ST/A(5), CIT-BR(7), CIT/IP(2), CIT/PM(1), CIT/MIT(3), CIT/WZ(1).

 

Wprowadzono możliwość eksportu deklaracji CIT-8(29) do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.

Podczas dodawania deklaracji PIT-37(27), CIT-8(29) domyślnie ustawiany jest rok 2020. Użytkownik ma możliwość jego zmiany na rok późniejszy. Jeżeli wybrany zostanie rok 2019 lub wcześniejszy to pojawia się ostrzeżenie informujące o tym, iż formularz służy do rozliczenia dochodów za rok 2020 lub okres obrachunkowy rozpoczynający się w roku 2020.

Deklaracja PIT-37(27)

Suma kwot w poz. Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz Przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy (odpowiednio poz. 36 i 38 dla podatnika oraz poz. 37 i 39 dla małżonka) ograniczana jest do kwoty 85 528 zł. Limit przysługuje odrębnie podatnikowi oraz odrębnie małżonkowi.

Kwota w poz. 114 Obliczony podatek – art. 27 ust. 1 ustawy na deklaracji PIT-37(27) liczona jest według wzoru:

  • Dla dochodu <= 85 528 zł: 17% podstawy obliczenia podatku – kwota wolna od podatku,
  • Dla dochodu > 85 528 zł: 14 539,76 zł + 32% nadwyżki podstawy obliczenia podatku ponad 85 528 zł – kwota wolna od podatku.

 

Kwota zmniejszająca podatek, o której mowa powyżej, odliczana w rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 albo art. 37 ust. 1 lub w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi:

  • 1 360 zł: dla podstawy obliczenia podatku <= 8 000 zł,
  • 1 360 zł – kwota obliczona według wzoru: 834,88 zł × (podstawa obliczenia podatku – 8 000 zł) ÷ 5 000 zł: dla podstawy obliczenia podatku > 8 000 zł <= 13 000 zł,
  • 525,12 zł – dla podstawy obliczenia podatku > 13 000 zł <= 85 528 zł,
  • 525,12 zł – kwota obliczona według wzoru: 525,12 zł × (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł: dla podstawy obliczenia podatku > 85 528 zł <= 127 000 zł,
  • jeżeli podstawa obliczenia podatku > 127 000 to kwota zmniejszającej podatek nie jest odejmowana.

 

W poz. 147.1 Numer IBAN następuje sprawdzenie, czy numer rachunku rozpoczyna się od kodu kraju.

Na formularzu załącznika PIT/O(25) umożliwiono wprowadzenie 7 obdarowanych.

Podatnicy korzystający w trakcie roku z ulgi z tytułu darowizny przekazanej na określone cele związane z przeciwdziałaniem pandemii COVID-19 powinni na formularzu PIT/O(25) uzupełnić odpowiednią pozycję z darowiznami.

Deklaracja CIT-8(29)

W poz. 135 Stawka podatku – art. 19 ustawy automatycznie zaznaczana jest stawka wskazana w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Deklaracje i stawki podatkowe dla ostatniego miesiąca okresu obrachunkowego. Jeżeli w Konfiguracji wskazano stawkę inną niż 19% i inną niż 9% to automatycznie zaznaczana jest opcja 19%.

Załącznik CIT/WZ(1)

Z poziomu formularza deklaracji CIT-8(29) wprowadzono możliwość dodania załącznika CIT/WZ(1) Informacja o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających podstawę opodatkowania (stratę), wynikających z transakcji handlowych. Istnieje możliwość dodania jednego załącznika CIT/WZ(1).

Na załączniku CIT/WZ(1) uwzględniane są następujące dokumenty i ich korekty:

  • Faktury sprzedaży,
  • Paragony,
  • Faktury zakupu,
  • Przyjęcia kaucji,
  • Wydania kaucji
  • Rejestr VAT zakupu,
  • Rejestr VAT sprzedaży,
  • Ewidencja dodatkowa przychodów,
  • Ewidencja dodatkowa kosztów.

 

Na załącznik CIT/WZ(1) automatycznie kwalifikowane są dokumenty:

  • wystawione na kontrahenta będącego podmiotem gospodarczym. W przypadku Ewidencji dodatkowej pod uwagę brane jest ustawienie na karcie kontrahenta. W przypadku pozostałych dokumentów informacja pobierana jest z formularzy poszczególnych dokumentów,
  • z datą wystawienia po 31 grudnia 2017 r. oraz maksymalnie dwa lata wstecz od roku, za który robi się korektę,
  • z terminem płatności po 31 grudnia 2019 r.,
  • obejmujące transakcje o statusie Krajowy lub Krajowy – podatnikiem jest nabywca. W przypadku Ewidencji dodatkowej pod uwagę brany jest status uzupełniony na karcie kontrahenta. W przypadku pozostałych dokumentów status pobierany jest z formularzy poszczególnych dokumentów,
  • dla których od terminu płatności zobowiązania/wierzytelności minęło 90 dni licząc od pierwszego dnia następującego po określonym na fakturze (rachunku) lub w umowie terminu. W przypadku, gdy termin płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub na sobotę, to przy kwalifikowaniu dokumentu do korekty w podatku dochodowym brany jest pod uwagę pierwszy dzień roboczy przypadający po dniu wolnym.

 

Uwaga
W przypadku podatników w trudnej sytuacji związanej ze skutkami COVID-19 w 2020 r. mogą zostać uwzględnione wierzytelności dla których minęło 30 dni od terminu płatności.

  • na karcie kontrahenta wybranego na dokumencie nie zaznaczono parametru Kontrahent powiązany,
  • korekta dotyczy okresów obrachunkowych rozpoczynających się po 31 grudnia 2019 r.,
  • w przypadku dokumentów wystawionych w module Handel kwalifikowane są dokumenty zatwierdzone,
  • do sekcji Niezapłacone zobowiązania i Niezapłacone wierzytelności kwalifikowane są niezapłacone wierzytelności i zobowiązania skorygowane na zaliczkach na CIT-8 oraz dokumenty nieskorygowane na zaliczkach,
  • do sekcji Zapłacone zobowiązania i Zapłacone wierzytelności kwalifikowane są wierzytelności i zobowiązania skorygowane na zaliczkach na CIT-8 jako niezapłacone, a następnie zapłacone i wykazane na zaliczkach w tym samym roku jako korekta powrotna.

 

Załącznik CIT/WZ (wersja 1)

Na formularzu załącznika CIT/WZ(1) dostępne jest pole Na dzień, w którym należy określić dzień złożenia zeznania. Domyślnie ustawiana jest data bieżąca. Na załączniku w sekcji Niezapłacone zobowiązania i Niezapłacone wierzytelności automatycznie wykazywane są dokumenty, które pozostają nierozliczone na dzień wskazany w polu Na dzień. W sekcji Zapłacone zobowiązania i Zapłacone wierzytelności z opcją W trakcie roku automatycznie uwzględniane są dokumenty, które zostały zapłacone do końca okresu obrachunkowego, za który składane jest zeznanie. Data w polu Na dzień podlega edycji. Po zmianie daty, załącznik należy przeliczyć za pomocą przycisku . Dokument nieskorygowany na zaliczce na CIT-8 zostanie uwzględniony na załączniku CIT/WZ(1) jeżeli na ten dzień pozostaje nierozliczony.

Po zaznaczeniu parametru Uwzględniać wierzytelności przeterminowane 30 dni na załącznik CITWZ(1) kwalifikowane są wierzytelności dla których minęło 30 dni od terminu płatności oraz wszystkie pozostałe, dla których minęło 90 dni od terminu płatności.

Lista dokumentów zawiera następujące kolumny:

  • Numer dokumentu – numer dokumentu źródłowego. W przypadku Ewidencji dodatkowej, Faktury zakupu, Przyjęcia kaucji widnieje Numer obcy, a jeżeli go nie uzupełniono to Numer dokumentu.
  • Kod Kontrahenta – kod kontrahenta wybranego na dokumencie źródłowym.
  • Kontrahent – nazwa kontrahenta wybranego na dokumencie źródłowym.
  • NIP – wyświetlany jest NIP uzupełniony na dokumencie źródłowym.
  • Data wystawienia – data wystawienia z dokumentu źródłowego.
  • Termin płatności – termin płatności z płatności do dokumentu źródłowego. Jeżeli dokument posiada kilka płatności to każda z nich będzie wykazana osobno ze swoim terminem płatności.
  • Kwota – w przypadku dokumentów wystawionych w module Handel, Rejestru VAT sprzedaży oraz Rejestru VAT zakupu z odliczeniami na Tak i Warunkowo widnieje kwota netto dokumentu. W przypadku Ewidencji dodatkowej oraz Rejestru VAT zakupu z odliczeniami na Nie widnieje kwota brutto dokumentu. Kolumna przyjmuje zawsze wartości dodatnie. Każdy wykazany dokument podlega edycji w kolumnie Kwota do wysokości kwoty płatności.
  • Data zapłaty – kolumna dla zapłaconych zobowiązań/ wierzytelności.
  • Uregulowane – kolumna dla zapłaconych zobowiązań/ wierzytelności. Przyjmuje wartości: W trakcie roku lub Po roku podatkowym. W przypadku dokumentów automatycznie uwzględnionych na załączniku CIT/WZ(1) ustawiana jest opcja: W trakcie roku.

 

Dokumenty wyświetlane są na liście w danej sekcji chronologicznie według terminu płatności, a w przypadku dokumentów z tym samym terminem płatności – chronologicznie według daty wystawienia. Dokument posiadający więcej niż jedną płatność jest widoczny na liście tyle razy, ile ma płatności.

Wierzytelności obejmują: Rejestr VAT sprzedaży, Ewidencję dodatkową przychodów, Faktury sprzedaży, Paragony, Wydania kaucji. Zobowiązania obejmują: Rejestr VAT zakupu, Ewidencję dodatkową kosztów, Faktury zakupu, Przyjęcia kaucji.

Niezapłacone zobowiązania i niezapłacone wierzytelności widnieją na formularzu załącznika w kolorze czarnym. Zapłacone zobowiązania i zapłacone wierzytelności (korekta powrotna) widnieją w kolorze zielonym.

Uwaga
Faktury korygujące niezapłacone należy przed dodaniem załącznika CIT/WZ skompensować z dokumentami pierwotnymi, do których zostały wystawione.

Istnieje możliwość dodania pozycji na załącznik CIT/WZ(1) ręcznie przez użytkownika. Po rozwinięciu dodatkowego menu (czarna strzałka obok plusa) dostępne są opcje: Dodaj niezapłaconą wierzytelność, Dodaj niezapłacone zobowiązanie, Dodaj zapłaconą wierzytelność, Dodaj zapłacone zobowiązanie. Nie ma możliwości dodania pozycji bez uzupełnionego numeru dokumentu. Data wybrana w kolumnie Termin płatności nie może być wcześniejsza niż data wystawienia. W kolumnie Kwota należy uzupełnić kwotę podlegającą korekcie (przyjmuje zawsze wartości dodatnie). W przypadku zapłaconych zobowiązań i wierzytelności istnieje możliwość wskazania daty zapłaty (nie może być wcześniejsza niż termin płatności) oraz określenia kiedy dokument został uregulowany (w trakcie roku czy po roku podatkowym).

Istnieje możliwość kopiowania pozycji na załączniku CIT/WZ(1) za pomocą skrótu klawiszowego <Ctrl>+<Insert>. Skopiowana pozycja trafia do tej samej grupy co dokument kopiowany.

Uwaga

Wierzytelności i zobowiązania zapłacone po roku podatkowym, a przed dniem złożenia zeznania, nie zostaną automatycznie wykazane na deklaracji rocznej CIT-8(29). Zostaną natomiast uwzględnione na zaliczkach na CIT-8 w miesiącu, w którym zostały rozliczone. Użytkownik powinien zweryfikować takie dokumenty i zadecydować:

  • czy dodać je samodzielnie na deklaracji rocznej CIT-8(29) i w takim przypadku usunąć je z formularza zaliczki na CIT-8,
  • czy też powinny pozostać wykazane na zaliczkach i nie powinny zostać dodane na deklaracji rocznej CIT-8(29).

Przykład
Nierozliczona wierzytelność została skorygowana na zaliczce na CIT-8 w maju 2020 r, a następnie została zapłacona w styczniu 2021 r. Dokument zostanie wykazany na formularzu ulgi na złe długi na zaliczce na CIT-8 w styczniu 2021 r. Deklaracja roczna CIT-8(29) za 2020 r. naliczona w marcu 2021 r. nie uwzględni takiego dokumentu.

W polu Niezapłacone wierzytelności widnieje suma kwot dokumentów zmniejszających podstawę opodatkowania/ zwiększających stratę.

W polu Zapłacone wierzytelności widnieje suma kwot dokumentów zwiększających podstawę opodatkowania/ zmniejszających stratę, wyliczona na podstawie dokumentów z opcją Po roku podatkowym. Dokumenty z opcją W trakcie roku podatkowego nie podlegają sumowaniu zgodnie z wzorem CIT/WZ(1).

W polu Niezapłacone zobowiązania widnieje suma kwot dokumentów zwiększających podstawę opodatkowania/ zmniejszających stratę.

W polu Zapłacone zobowiązania widnieje suma kwot dokumentów zmniejszających podstawę opodatkowania/ zwiększających stratę, wyliczona na podstawie dokumentów z opcją Po roku podatkowym. Dokumenty z opcją W trakcie roku podatkowego nie podlegają sumowaniu zgodnie z wzorem CIT/WZ(1).

Pod listą dokumentów zakwalifikowanych do korekty dostępny jest link do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz link do Krajowego Rejestru Sądowego.

Na formularzu załącznika CIT/WZ(1) dostępny jest przycisk  Sprawdź kontrahenta w bazie danych GUS, pozwalający na weryfikację, czy dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Usługa jest dostępna tylko dla Klientów, którzy posiadają oprogramowanie na gwarancji.

Podgląd dokumentu źródłowego jest możliwy po naciśnięciu przycisku . Jeżeli dokument pochodzi z modułu Handel i nie został przeniesiony do rejestru VAT to podgląd odwołuje do dokumentu handlowego. W przypadku gdy faktura jest przeniesiona do rejestru VAT to podgląd będzie już pokazywał dokument z rejestru VAT. Dla pozycji dodanych ręcznie pojawia się komunikat: Dokument nie jest powiązany z zapisem źródłowym.

Usunięcie niezapłaconego zobowiązania/ należności jest możliwe po naciśnięciu przycisku  Usuń. Jeżeli na liście dokumentów zakwalifikowanych do korekty dla danego kontrahenta widnieje więcej niż jeden niezapłacony dokument to podczas próby usunięcia takiego dokumentu pojawia się komunikat: Czy chcesz usunąć pozostałe niezapłacone wierzytelności i zobowiązania związane z tym kontrahentem, NIP [NIP]? Zaakceptowanie komunikatu powoduje usunięcie wszystkich niezapłaconych dokumentów danego kontrahenta. Wybór opcji Nie powoduje usunięcie wskazanego dokumentu.

Usunięty dokument trafia na listę Usunięte z korekty. Lista ta zawiera dokumenty usunięte z poziomu zaliczki na CIT-8 oraz usunięte z poziomu deklaracji rocznej CIT-8. Użytkownik ma możliwość przywrócenia dokumentu z listy usuniętych z korekty z poziomu formularza deklaracji CIT-8, wybierając w pasku menu przycisk  Usunięte z korekty (również skrót klawiszowy <Shitf>+<F7>).

Po zaznaczeniu dokumentu i naciśnięciu przycisku  pojawia się komunikat: Aby dokument(y) został(y) uwzględnione w uldze na złe długi należy dodać załącznik CIT/WZ lub, jeśli już został dodany, przeliczyć deklarację CIT-8.

Kwota niezapłaconych wierzytelności przenoszona jest na formularz CIT-8(29) do poz. 114 Wartość wierzytelności zmniejszających podstawę opodatkowania.

Uwaga
Dokument zostanie uwzględniony w poz. 114 jeżeli cała kwota dokumentu do korekty mieści się w poz. 113 Podstawa opodatkowania po odliczeniach. Dokumenty są korygowane chronologicznie według terminu płatności.

Przykład

  • 113 Podstawa opodatkowania po odliczeniach na formularzu CIT-8(29): 5000.
  • Na formularzu CIT/WZ Faktura sprzedaży 1 z kwotą: 1000, Faktura sprzedaży 2 z kwotą: 3000, Faktura sprzedaży 3 z kwotą: 4000.
  • Do poz. 114 Wartość wierzytelności zmniejszających podstawę opodatkowania automatycznie przeniesiona zostanie kwota w wysokości 4000 (suma kwot z Faktury sprzedaży 1 i Faktury sprzedaży 2), ponieważ Faktura sprzedaży 3 nie mieści się w całości w poz. 113 Podstawa opodatkowania po odliczeniach.

 

Użytkownik ma możliwość modyfikacji kwoty w poz. 114.

Jeśli dany dokument nie może zostać skorygowany ze względu na niewystarczającą kwotę podstawy opodatkowania, to pod uwagę brane są kolejne dokumenty. Wartość dokumentu, który nie mieści się w kwocie dochodu do opodatkowania przenoszona jest do poz. 115 Wartość wierzytelności zmniejszających podstawę opodatkowania, do rozliczenia w kolejnych latach.

Kwoty w poz. 114 i 115 podlegają edycji. Suma kwot w poz. 114 i poz. 115 na formularzu CIT-8(29) ograniczana jest do wysokości kwoty z pola Niezapłacone wierzytelności na formularzu CIT/WZ(1).

Kwota niezapłaconych zobowiązań przenoszona jest na formularz CIT-8(29) do poz. 117 Wartość zobowiązań zwiększających podstawę opodatkowania.

Kwota zapłaconych wierzytelności z opcją Po roku podatkowym przenoszona jest na formularz CIT-8(29) do poz. 119 Wartość wierzytelności zwiększających podstawę opodatkowania.

Kwota zapłaconych zobowiązań z opcją Po roku podatkowym przenoszona jest na formularz CIT-8(29) do poz. 121 Wartość zobowiązań zmniejszających podstawę opodatkowania.

Uwaga
Kwoty z załącznika CIT/WZ(1) nie są przenoszone na załącznik CIT/IP(2). Jeżeli użytkownik chce je wykazać w załączniku CIT/IP(2) to powinien uzupełnić je samodzielnie bezpośrednio na formularzu załącznika CIT/IP(2) w sekcji E Zmniejszenia i zwiększenia podstawy opodatkowania (straty) o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych. Dodatkowo należy zweryfikować kwoty na formularzu CIT-8(29).

Zmiana kwoty na formularzu deklaracji CIT-8(29) nie powoduje zmian na formularzu załącznika CIT/WZ(1).

Na korektę deklaracji CIT-8(29) formularz CIT/WZ(1) kopiowany jest z deklaracji pierwotnej.

Z poziomu formularza deklaracji CIT-8(29) istnieje możliwość wyboru wydruku Załącznik CIT/WZ (zbiorczy), na którym na jednym formularzu drukowane są wszystkie pozycje.

Dokumenty w ewidencjach źródłowych – Rejestrze VAT, Ewidencji dodatkowej, module Handel – jeżeli zostały uwzględnione na formularzu ulgi za złe długi to nie podlegają modyfikacji w zakresie kwoty, terminu oraz formy płatności. Nie jest również możliwe ich usunięcie z ewidencji źródłowych.

Załącznik CIT-8/O(16)

Na załączniku CIT-8/O(16) w sekcji B.2.1 Straty z lat ubiegłych według zasad obowiązujących do 31 grudnia 2017 r. wartość w poszczególnych poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich ograniczana jest do wysokości kwot w odpowiadającym im poz. Kwota poniesionej straty.

Na załączniku CIT-8/O(16) w sekcji B.2.2 Straty z zysków kapitałowych z lat ubiegłych i B.2.3 Straty z innych źródeł przychodów z lat ubiegłych:

  • jeżeli w poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich kwota jest większa od zera to kwota w poz. Kwota straty do odliczenia w roku bieżącym ograniczana jest do wysokości 50% kwoty w poz. Kwota poniesionej straty,
  • jeżeli w poz. Kwota straty odliczona w latach poprzednich wynosi zero to kwota w poz. Kwota straty do odliczenia w roku bieżącym ograniczana jest do wysokości kwoty w poz. Kwota poniesionej straty (nie więcej niż 5 000 000).

 

Jeżeli nie dodano załącznika CIT-D(7), a na formularzu CIT-8/O uzupełniono kwotę w przynajmniej jednej z poz. 139-146 to podczas zapisywania załącznika CIT-8/O pojawia się komunikat: CIT-8/O – Uwaga, przy odliczeniach darowizn (pola 139 – 146) należy dołączyć CIT-D. Podczas próby zatwierdzenia deklaracji CIT‑8(29) w takim przypadku pojawia się komunikat: Na załączniku CIT-8/O uzupełniono pola związane z darowiznami (pola 139-146). Przy odliczeniach darowizn należy dołączyć CIT-D. Czy chcesz zapisać deklarację? W szczegółach komunikatu dostępna jest informacja: Na załączniku CIT-8/O wpisano kwoty darowizn w polach 139-146. Należy w takim przypadku dodać załącznik CIT-D i uzupełnić w sekcji D informacje o obdarowanych. Zaakceptowanie komunikatu powoduje zapisanie deklaracji CIT-8(28). Wybór opcji Anuluj powoduje pozostanie na formularzu CIT-8(29).

2. Księgowość. Deklaracje. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki następujących deklaracji do systemu e‑Deklaracje:

  • PIT-28(23) z załącznikami: PIT-28/B(17), PIT/O(25), PIT/D(29), PIT/WZR(1),
  • PIT-36(28) z załącznikami: PIT/B(18), PIT/O(25), PIT/D(29), PIT/2K(8), PIT/ZG(7), PIT/Z(9), PIT/BR(4), PIT/IP(2), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(1),
  • PIT-36L(17) z załącznikami: PIT/B(18), PIT/ZG(7), PIT/Z(9), PIT/BR(4), PIT/O(25), PIT/IP(2), PIT/PM(1), PIT/MIT(2), PIT/WZ(1),
  • VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5).

 

W przypadku dodania do deklaracji PIT-36(28) załączników: PIT/(18)B, PIT/BR(4), PIT/Z(9), PIT/IP(2), PIT/MIT(2), PIT/PM(1), PIT/WZ(1) do pliku xml przenoszona jest następująca informacja o ilości załączników:

  • 1 – jeżeli dodano załącznik tylko dla podatnika (bez względu ile ich jest),
  • 1 – jeżeli dodano załącznik tylko małżonka (bez względu ile ich jest),
  • 2 – jeżeli dodano załącznik dla podatnika i małżonka (bez względu ile ich jest).

 

Podczas próby wysyłki deklaracji PIT-36(28) z załącznikiem PIT/WZ(1) bez dodanego załącznika PIT/B pojawia się komunikat: Deklaracja nie została wyeksportowana z powodu błędów. Aby wysłać deklarację z załącznikiem PIT/WZ należny dodać załącznik PIT/B.

3. Biuro Rachunkowe. Raporty. W raporcie Podatki do zapłaty dodano informacje o deklaracji CUK-1.

4. Biuro Rachunkowe. Deklaracje. Udostępniono możliwość naliczania deklaracji rocznej CIT-8(29) na nowym formularzu obowiązującym za rok 2020, wraz z możliwością podglądu, zatwierdzania, wydruku, eksportu do systemu e-Deklaracje oraz eksportu do Comarch ERP Pulpit Menadżera.

Zmiany

1. Księgowość. Deklaracja PIT-36L(17). Kwota w poz. 46 Strata z pozarolniczej działa. gosp. po zmniejszeniach wyliczana jest również w przypadku gdy kwoty w poz. 42 Utrata prawa do odliczeń albo utrata prawa do zwolnienia oraz w poz. 44. Zmniejszenia straty w pozarolniczej dział. gosp. wynoszą zero.

2. Księgowość. Deklaracja PIT-28(23). Suma kwot w poz. 101-107 Wartość wierzytelności i zobowiązań zmniejszających przychody według poszczególnych stawek ograniczana jest do wysokości kwoty z poz. 100 Wartość zobowiązań i wierzytelności zmniejszających przychody, o których mowa w art. 11 ust. 4 pkt 1 ustawy. Istnieje możliwość zmiany kwoty w pozycjach dotyczących stawek, w których podatnik osiąga przychody.

3. Ewidencja dodatkowa. Na wydruku noty księgowej dodano z prawej strony margines pozwalający na drukowanie pełnego numeru rachunku bankowego w przypadku długiej nazwy banku.

4. Biuro Rachunkowe. Raporty. W raportach Dokument wprowadzone/zmodyfikowane oraz Wprowadzone dokumenty zmieniono nazwę deklaracji CUK na CUK-1.

Poprawiono

1. Księgowość. Deklaracja PIT-36L(17). Załącznik PIT/WZ(1). Jeżeli kwota w poz. 46 Strata z pozarolniczej dział. gosp. po zmniejszeniach wynosi zero to:

  • kwota niezapłaconych wierzytelności przenoszona jest do poz. 50 Wartość wierzytelności zmniejszających podst. opodatkowania w kolejnych latach – art. 26i ust.3,
  • kwota niezapłaconych zobowiązań przenoszona jest do poz. 52 Wartość zobowiązań zwiększających podstawę opodatkowania – art.26i ust. 1 pkt 2 i ust. 4.

 

2. Księgowość. Deklaracja PIT-28(23). Załącznik PIT/WZR(1). Po zmianie w sekcji G kwot w pozycjach dotyczących poszczególnych stawek, aktualizowane są kwoty w pozycjach w sekcji H. Przychody po zwiększeniach i zmniejszeniach.

3. Księgowość kontowa. Bilans otwarcia. Jeżeli w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Księgowość kontowa nie zaznaczono parametru Obsługa kont walutowych to po naciśnięciu przycisku Inicjalizuj b.o. na podstawie preliminarza i kasy pojawiał się komunikat: Wielokrokowa operacja wygenerowała błędy. Sprawdź wszystkie wartości stanu. Działanie poprawiono.