Instalacja
Instrukcja instalacji
W niniejszym artykule przedstawione zostały wymagania, proces instalacji i reinstalacji Comarch ERP Optima 2024.5.1.Wymagania sprzętowe i programowe
Informacje dotyczące wymagań sprzętowych i programowych znajdują się tutaj.Zabezpieczenie programu
Do pracy programu w pełnej wersji konieczne jest posiadanie klucza zabezpieczającego, który zawiera informacje o zakupionych modułach.
Instalacja programu Comarch ERP Optima
Podczas instalacji Użytkownikowi towarzyszy tzw. asystent. Dzięki temu cały proces polega na odpowiadaniu na pytania instalatora pojawiające się w kolejnych oknach. Potwierdzenie podanych informacji i przejście do następnego okna następuje po wciśnięciu przycisku Dalej. Powrót do wcześniejszego okna jest możliwy po wciśnięciu przycisku Wstecz. Pełna instalacja systemu składa się z kilku etapów wchodzących w jeden proces instalacji. Poszczególne etapy to:-
-
- Sprawdzenie obecności wymaganych komponentów do instalacji systemu Comarch ERP Optima.
- Instalacja i konfiguracja silnika bazy danych, który jest niezbędny do działania programu Comarch ERP Optima. Silnik ten to Microsoft SQL Server 2022 Express Edition. Ten punkt jest realizowany tylko w sytuacji, gdy wybrano opcję instalacji silnika bazy danych. Możliwość taka jest dostępna, jeśli na komputerze nie jest jeszcze zainstalowany Microsoft SQL Server.
- Instalacja samego systemu Comarch ERP Optima.
-
-
-
- .NET Framework 3.5 SP1
- .NET Framework 4.7.2
- MSXML 6.0
- MDAC
- SQLDMO
- Crystal Reports (11.5.0.0)
- Microsoft System CLR Types
- SQL Server Shared Management Objects
-
Proces instalacji
Zmiana dostępności modułów dodatkowych instalowanych z Comarch ERP Optima oraz funkcja naprawy instalacji
Po przejściu do Panelu sterowania \ Program i funkcje i kliknięciu na pozycję Comarch ERP Optima mamy do wyboru dwie opcje: Usuń oraz Zmień. Pierwsza z nich usuwa program z komputera, druga natomiast pozwala na wykonanie jednej z dwóch czynności. Pierwsza z nich to zmiana dostępności modułów dodatkowych, druga natomiast to uruchomienie funkcji naprawy instalacji Comarch ERP Optima.Zarządzanie aplikacją Comarch ERP Optima
Wybór modułów dodatkowych - funkcja służy do zmiany dostępności modułów dodatkowych takich jak: Analizy BI, Automat Synchronizacji, Biuro Rachunkowe i Przypominacz. Jeżeli podane moduły nie były zaznaczone podczas instalacji Comarch ERP Optima, to z poziomu tej funkcji można je włączyć już po zakończeniu instalacji.Wybór modułów dodatkowych
Napraw instalację Comarch ERP Optima - funkcja wykonuje ponowną rejestrację komponentów niezbędnych do działania aplikacji.Instalacja nienadzorowana
Comarch ERP Optima można uruchomić w trybie instalacji nienadzorowanej. W przypadku chęci skorzystania z tego typu instalacji prosimy o konakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch.
Instalacja Comarch ERP Optima na serwerze terminali
Instalacja na serwerze terminali przebiega tak samo jak na stanowisku roboczym, przy czym przed przystąpieniem do instalacji należy przełączyć serwer terminali w tryb instalacji poprzez uruchomienie komendy: Change user /install Po zakończeniu instalacji należy wyłączyć tryb instalacji wpisując komendę: Change user /execute Szczegółowe informacje na temat zalecanych parametrów środowiska terminalowego zawarte są biuletynie technicznym OPT60 Comarch ERP Optima w środowisku terminalowym, który jest dostępny na stronach walidowanych dla Partnerów Comarch http://www.erp.comarch.pl/partnerzy. Zachęcamy Klientów, aby po szczegółowe informacje dotyczące planowania instalacji na serwerze terminali zgłaszali się do Autoryzowanych Partnerów Comarch.Ustawienie interfejsu Comarch ERP Optima wpływające na wydajność pracy w środowisku terminalowym
Przy połączeniach terminalowych szczególnie przez Internet w celu zmniejszenia ilości przesyłanych danych, a przez to przyspieszenie wyświetlania okien wprowadzono specjalne ustawienia w programie. Ustawienia te zostały przedstawione w poniższych punktach.Ustawienia skórki programu
Dla pracy poprzez pulpit zdalny przygotowano specjalne skórki o nazwach Flat oraz UltraFlat. Skórki programu można ustawić z poziomu menu Widok po zalogowaniu do programu.Wyłączenie animacji
Pozytywnie na szybkość wyświetlania w programie ma wyłączenie dostępnych animacji. Można to zrobić po zalogowaniu do programu w menu Widok odznaczając parametr Efekty animacji (wolniejsze działanie).Zwinięcie graficznego menu (ribbon)
Obszar graficznego menu (ribbon) jest najdłużej odrysowywany dlatego jego wyłączenie na wolnym łączu powinno poprawić szybkość ściągania obrazu aplikacji z serwera.Reinstalacja z poprzedniej wersji oraz aktualizacje programu
Wdrożenie nowej wersji programu może przebiegać na dwa sposoby: reinstalacji lub aktualizacji. Generalnie mówiąc reinstalacja wymaga odrębnego instalatora analogicznie jak w przypadku instalacji programu, natomiast aktualizacje Comarch ERP Optima wbudowane są w sam program, ich wdrożenie jest bardzo proste i przebiega z bardzo małym udziałem użytkownika. Każdorazowo wraz z nową wersją programu lub jego aktualizacją udostępniana jest ulotka, w której umieszczona jest informacja, czy program wymaga reinstalacji odrębnym instalatorem, czy wystarczy uruchomić aktualizację. Comarch ERP Optima posiada specjalny mechanizm przypomnień w postaci Panelu wiadomości, znajdującego się w prawym dolnym ekranu, które informują użytkownika o nowych wersjach i aktualizacjach.Reinstalacja z poprzedniej wersji
Reinstalacja przebiega w podobny sposób jak instalacja programu i została dokładnie opisana powyżej.Podczas reinstalacji wyświetlana jest informacja o braku wsparcia dla Microsoft SQL Server 2000, 2005, 2008 i 2008 R2.
Kreator instalacji Comarch ERP Optima
- od wersji 2013 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2000,
- od wersji 2014.5.1 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2005,
- od wersji 2019.2.1 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2008 i 2008 R2,
- od wersji 2023.2.1 nie współpracuje z silnikiem bazy danych Microsoft SQL Server 2012.
Od wersji Comarch ERP Optima 2019.5.1 wymagana jest na komputerze obecność pakietu Microsoft .NET Framework 4.7.2. W przypadku jego braku zostanie on doinstalowany przez instalator Comarch ERP Optima.
Reinstalacja z wersji wcześniejszej niż 2024.5.1 powinna być wykonana na wszystkich komputerach, gdzie działa program Comarch ERP Optima w wersji wcześniejszej niż 2024.5.1. Reinstalacja programu spowoduje uaktualnienie wersji.Moduły dodatkowe instalowane osobno
Wybór opcji Zainstaluj na głównym oknie menu otwiera okno z trzeba folderami: Instalacja modułów dodatkowych, Instalacja narzędzi Comarch i Narzędzia Microsoft. Dostępne moduły dodatkowe to: Comarch ERP Optima Detal, Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera, Instalacja komponentów dla modułu Comarch e-Sklep oraz Instalacja usługi Automatyczna Kopia Bezpieczeństwa. Szczegółowe informacje dotyczące modułów dodatkowych Comarch ERP Optima zawarte są w dokumentacji dotyczącej poszczególnych modułów. Instalacja komponentów dla modułu Comarch e-Sklep – zawiera w sobie opisane niżej: Web Services Enhancements (WSE) 3.0 Runtime for Microsoft .NET, .NETFramework 2.0 oraz SQLXML 3.0 Service Pack 3 (SP3). Wybór przycisku Instalacja narzędzi Comarch pozwala na zainstalowanie następujących programów: Instalacja Comarch ERP Menadżer Kluczy – aplikacja służy do zarządzania kluczami dla Comarch ERP Optima. Moduły mogą być zapisane w kluczu HASP lub kluczu wirtualnym. Comarch ERP Menadżer Kluczy należy zainstalować na komputerze, gdzie jest wpięty klucz HASP, lub ma być aktywowany klucz wirtualny. Menadżer Kluczy jest standardowo instalowany podczas konfiguracji silnika bazy danych, na tym samym komputerze co Microsoft SQL Server. Jeśli konfiguracja przebiegła prawidłowo nie ma konieczności ponownej jego instalacji. Aktualizowanie licencji w kluczu HASP (programowanie klucza) – jeśli program wymaga do pracy klucza HASP, należy go wcześniej zaprogramować zgodnie z wykupionymi modułami. Klucz dostarczany przez Comarch jest już zaprogramowany zgodnie z zakupionymi modułami. Programowanie klucza jest niezbędne tylko w przypadku zwiększania ilości posiadanych modułów, przedłużania Asysty lub odtwarzania uszkodzonej zawartości klucza. Klucz powinien być umieszczony na komputerze będącym serwerem bazy danych i na tym komputerze powinno być uruchomione jego programowanie (wtedy klucz jest wpięty do lokalnego portu). Przed rozpoczęciem programowania należy wskazać miejsce, gdzie znajduje się plik *.RUS (otrzymany z firmy Comarch) – jest to plik zawierający informacje o posiadanych modułach. Istnieje również możliwość automatycznego pobrania pliku RUS przez Klienta z serwerów Comarch za pośrednictwem Comarch ERP Menadżer Kluczy. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikonie Menadżera Kluczy pojawia się opcja „Aktualizuj licencje w kluczu HASP” z dwoma możliwościami wyboru:-
-
- Aktualizacja z dysku – wymaga wskazania pliku RUS z dysku,
- Aktualizacja z chmury – plik RUS pobierany jest z serwerów Comarch.
-
Jak zainstalować program? - zobacz szkolenie
Wymagania sprzętowe i programowe
Sprzętowe i systemowe
- Komputer z procesorem o częstotliwości 2 GHz lub wyższym,
- Minimum 2 GB pamięci RAM, zalecane 4 GB pamięci RAM,
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni na dysku systemowym (domyślnie C:),
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows,
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022
Programowe
- Protokół sieciowy TCP/IP w przypadku pracy wielostanowiskowej,
- Do instalacji programu konieczne są uprawnienia administratora systemu,
- Minimalna, dopuszczalna przez instalator rozdzielczość ekranu to 1024×768 przy braku powiększania okien i czcionek w ustawieniach Windows
Instalator Comarch ERP Optima
Konfiguracja SQL
Comarch ERP Optima może pracować wyłącznie w oparciu o bazę Microsoft SQL Server 2014, 2016, 2017, 2019 lub 2022- Comarch ERP Optima współpracuje z dowolną edycją serwera SQL: Express, Workgroup, Standard oraz Enterprise.
- Wraz z programem dystrybuowana jest darmowa wersja Express, która posiada ograniczenia związane z maksymalną wielkością bazy danych (maks. 10 GB) oraz ilością alokowanej pamięci RAM (maks. 1GB). Jednakże wersja ta w zdecydowanej większości przypadków jest wystarczająca do pracy jedno i kilkustanowiskowej. W przypadku bardziej rozbudowanych instalacji prosimy o kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch w celu doboru odpowiedniej edycji.
- W przypadku każdej wspieranej wersji SQL Server zalecamy wgranie najnowszych dostępnych Service Pack (SP).
- Do prawidłowej pracy na poziomie serwera konieczne jest ustawienie: układ sortowania (collation) – Polish, case insensitive, accent sensitive (Polish_CI_AS)*
- Zaleca się włączenie parametru Force Encrypton w konfiguracji serwera SQL
- Tryb uwierzytelnienia – mieszany (mixed mode)*
Funkcje w programie wpływające na wydajność systemu
- Skórki – w menu Widok. Skórki podzielone są na „Zalecane”, „Najszybsze działanie”, „Wolniejsze działanie”. Skórki z grupy „Najszybsze działanie”, czyli Flat i Ultra flat są zalecane zwłaszcza przy pracy w środowisku terminalowym.
- Efekty animacji – parametr w menu Widok. Przy włączonych efektach animacji, zwijanie/rozwijanie paneli jest płynniejsze natomiast, zwłaszcza przy pracy w środowisku terminalowym i słabej przepustowości łącza, wpływa negatywnie na wydajność.
- Sumowanie na listach (i inne agregaty). Im więcej kolumn ma ustawioną agregację danych – tym wolniej może się otwierać lista. Zwłaszcza w przypadku, gdy na liście jest duża ilość pozycji.
- Wybór kolumn – użytkownik może wybrać dodatkowe kolumny spośród domyślnie ukrytych. W przypadku dużych baz danych, lista może odświeżać się wolniej, gdy wybrano wiele dodatkowych kolumn. Zwłaszcza, gdy na liście jest dużo kolumn tekstowych.
- Niestandardowy widok listy – w przypadku, gdy użytkownik posortuje lub pogrupuje dane wg własnych potrzeb i jest zauważalne wolniejsze działanie listy – zalecamy użycie opcji Przywróć układ domyślny z menu kontekstowego po zakończeniu analizy danych.
- Informacje bieżące – zawierają analizy, które przy dużej ilości zapisów w bazie danych, mogą powodować, że logowanie do bazy danych nie będzie natychmiastowe. Radzimy dopasować wyświetlanie Informacji Bieżących do potrzeb użytkownika, czyli na formularzu Operatora zaznaczyć tylko te analizy, z których korzysta Operator. W przypadku, gdy Operator nie korzysta z informacji bieżących – można je wyłączyć w menu Widok.
Skalowalność sprzętowa
Poniższy rozdział zawiera informacje dotyczące minimalnych wymagań sprzętowo-systemowych dla systemu Comarch ERP Optima dla jednocześnie pracujących, przykładowych ilości użytkowników. Wymagania te określają minimum jakie musi spełniać konfiguracja infrastruktury technicznej w celu uzyskania wsparcia technicznego i merytorycznego dla systemu Comarch ERP Optima. Przedstawione w ramach niniejszego rozdziału konfiguracje oparte są na wewnętrznych testach sytemu Comarch ERP Optima.Wymagania minimalne dla stacji roboczej niezbędne do uruchomienia systemu Comarch ERP Optima
System operacyjny | Windows 11, Windows 10, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022. |
Procesor | Intel Pentium 2GHZ lub AMD równorzędny |
Pamięć RAM | 2GB |
Rozdzielczość | 1024x768 |
HDD | 5GB |
System operacyjny | Windows 11, Windows 10, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022. |
Procesor | Intel Dual Core/Intel Core 2 Duo/Intel Core 2 Quad/Intel Core i3, i5 lub i7 lub AMD Phenom II X2/AMD Phenom X4/AMD Phenom II X4 Min. 2,4 GHz |
Pamięć RAM | 3GB |
Rozdzielczość | 1280x1024 |
HDD | 5GB |
Wymagania minimalne niezbędne do uruchomienia serwera baz danych na potrzeby systemu Comarch ERP Optima
System Comarch ERP Optima działa w architekturze Klient/Serwer. W przypadku najprostszej instalacji jednostanowiskowej zarówno warstwa serwera baz danych, jak i również aplikacja może działać na jednym stanowisku. W praktyce wyodrębnia się funkcje serwera baz danych na odrębnej platformie sprzętowej. System Comarch ERP Optima współpracuje z Microsoft SQL Server w wersji 2014 lub nowszej. W przypadkach występowania dużej ilości danych (np. kontrahenci, towary, dokumenty) wymagana jest indywidualna ocena konfiguracji sprzętowej.CPU | Intel Dual Core / Intel Xeon 2 GHz AMD Athlon 64 X2 / AMD Opteron ~2 GHZ |
RAM | 2 GB |
HDD | 2 szt. – 72 GB, 10k rpm, |
RAID | - |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 lub x32 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/2017/2019/2022 Express Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
CPU | Intel Xeon Dual-Core Intel Core 2 (2/4 cores) AMD Opteron (4 core) |
RAM | 4 GB |
HDD | 4 szt. – SCSI, 72 GB, 10k rpm, hot swap |
RAID | RAID10 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/2017/2019/2022 x64 Workgroup, Standard Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
CPU | Intel Xeon Quad-Core AMD Opteron Quad-Core |
RAM | 8 GB |
HDD | 6 - 8 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID10 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/2017/2019/2022 x64 Standard Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
Wymagania zalecane do uruchomienia serwera baz danych na potrzeby systemu Comarch ERP Optima
Przy wyborze konfiguracji sprzętowej należy zwrócić uwagę, że kluczowymi parametrami dla szybkiego działania serwera bazy danych jest pamięć RAM oraz szybkość dostępu do podsystemu dyskowego. W związku z tym warto rozważyć zastosowanie szybkich dysków SSDCPU | Intel Xeon Dual-Core min. 2 GHz AMD Opteron (4 core) min. 2 GHz |
RAM | 3 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | - |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 lub x32 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/2017/2019/2022 Express Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
CPU | Intel Xeon Quad-Core min. 2 GHz AMD Opteron (4 core) min. 2 GHz |
RAM | 5 GB |
HDD | 4 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID 10 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/ 2017/2019/2022 Standard Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
CPU | 1 - 2 x Intel Xeon Quad-Core min. 2,2 GHz 1 - 2 x AMD Opteron Quad-Core min. 2,2 GHz |
RAM | 8 GB |
HDD | 8 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID 10, zalecany kontroler z opcją write-back |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
SQL | Microsoft SQL Server 2014/ 2016/ 2017/2019/2022 Standard Edition z najnowszymi Service Packami dla poszczególnych wersji |
Wymagania minimalne dotyczące serwera terminali
CPU | Intel Dual Core lub lepszy AMD Athlon 64 X2 lub lepszy |
RAM | 2 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | - |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 lub x32 |
CPU | Intel Xeon Dual-Core lub lepszy Intel Core 2 (2/4 cores) lub lepszy AMD Opteron (4 core) lub lepszy |
RAM | 4 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID1 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
CPU | Intel Xeon Quad-Core AMD Opteron Quad-Core |
RAM | 8 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID1 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
Wymagania zalecane dotyczące serwera terminali
Przy wyborze konfiguracji sprzętowe należy zwrócić uwagę na fakt, że dla serwera terminali najistotniejszymi parametrami jest szybkość oraz ilość procesorów (rdzeni), a także ilość pamięci RAM.CPU | Intel Xeon Dual-Core, zalecany procesor oparty o rdzenie Nehalem, min. 2,4 GHz lub odpowiadający mu AMD Opteron (4 core) min 2,2 Ghz |
RAM | 4 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID 1 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
CPU | Intel Xeon Dual-Core, zalecany procesor oparty o rdzenie Nehalem min. 2,6 GHz lub odpowiadający mu AMD Opteron (4 core) min. 2,6 GHz |
RAM | 6-8 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID 1 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
CPU | 1 - 2 x Intel Xeon Quad-Core, zalecany procesor oparty o rdzenie Nehalem min. 2,6 GHz lub odpowiadające mu 1 - 2 x AMD Opteron Quad-Core min 2,6 GHz |
RAM | 10-16 GB |
HDD | 2 x SAS 15000 rpm |
RAID | RAID 1 |
Karta sieciowa | 100 Mb/s |
System operacyjny | Windows 2016 / 2019 / 2022 Standard Edition x64 |
Wiadomości ogólne
Opis ogólny systemu Comarch ERP Optima
System Comarch ERP Optima zbudowany jest z kilku modułów i aplikacji, z których każdy obsługuje inny dział firmy. Faktury – funkcjonalność modułu obejmuje między innymi wystawianie Faktur Sprzedaży dla podmiotów gospodarczych, Faktury Sprzedaży dla osób fizycznych, z możliwością ich fiskalizacji, korekty (ilości, wartości, podatku VAT) oraz sprzedaż paragonową i Faktury Zakupu. Ponadto obejmuje obsługę kodów kreskowych, prowadzenie kartotek towarów/ usług, ustalanie cen sprzedaży oraz przygotowanie oferty handlowej. Handel – zapewnia pełną obsługę firmy handlowej. Funkcjonalność modułu Handel obejmuje funkcjonalność modułu Faktury plus dokumenty zewnętrzne: WZ - Wydania Zewnętrzne i PZ - Przyjęcia Zewnętrzne oraz dokumenty wewnętrzne: BO – Bilanse Otwarcia, PW – Przyjęcia Wewnętrzne, RW – Rozchody Wewnętrzne, MM – Przesunięcia Międzymagazynowe. Program zapewnia obsługę wielu lokalnych magazynów. Rozliczenie kosztu sprzedaży odbywa się z wykorzystaniem jednej z metod: FIFO, LIFO, AVCO. Handel Plus – moduł rozszerzony, wzbogacony o możliwość przyjęcia i ocechowania konkretnych partii dostawy oraz wydania towaru ze wskazaniem na dostawy. Istnieje tu również możliwość zaewidencjonowania dokumentów handlowych wystawionych na towary z różnych magazynów. Detal - moduł ten został stworzony z myślą o punktach sprzedaży detalicznej. Umożliwia wystawianie Paragonów oraz powiązanych z nimi Faktur Sprzedaży. Elastyczny układ ekranu optymalizuje pracę pod kątem wprowadzania dokumentów za pomocą klawiatury oraz przy wykorzystaniu ekranów dotykowych. Moduł ten jest ściśle powiązany z programem Comarch ERP Optima - stanowi jego końcówkę sprzedażową. Księga Handlowa - oprócz funkcji opartych na ogólnych zasadach prowadzenia rachunkowości moduł dostarcza szeroki wachlarz informacji z zakresu analizy finansowej firmy. Program został przygotowany specjalnie dla biur rachunkowych oraz przedsiębiorstw, których forma prawna lub wielkość obrotów zobowiązują do prowadzenia ksiąg handlowych. Celem jego jest zapewnienie najbardziej kompleksowej obsługi księgowości. Księga Handlowa Plus – posiada pełną funkcjonalność modułu Księga Handlowa, a dodatkowo umożliwia prowadzenie księgowań w walutach obcych. Księga Podatkowa - obejmuje funkcjonalnie obsługę księgową firmy, rozliczającej się z fiskusem na podstawie księgi przychodów i rozchodów lub na podstawie ewidencji przychodów objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz ewidencji wymaganych w przypadku płatników podatku od towarów i usług (rejestry VAT). Środki Trwałe – moduł pozwala na prowadzanie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Na podstawie wprowadzonych informacji o poszczególnych środkach użytkownik automatycznie generuje odpisy amortyzacyjne oraz plan amortyzacji. Dodatkowo program pozwala na prowadzenie ewidencji wyposażenia. Płace i Kadry – zapewniają pełną ewidencję kadrową i płacową . Pozwalają wyliczyć wynagrodzenie etatowe i wypłaty wynikające z zawartych umów cywilno-prawnych. Dzięki współpracy z Programem Płatnik możliwe jest przygotowanie deklaracji zgłoszeniowych (ZUA, ZCNA, ZIUA, ZWUA, ZZA) i rozliczeniowych (DRA wraz z załącznikami). Program przygotowuje również deklaracje rozliczeniowe dla właścicieli i osób z nimi współpracujących. Na podstawie wyliczonych list płac generowane są deklaracje podatkowe PIT-4R i PIT-8AR oraz deklaracje rozliczające pracowników PIT-11 i IFT-1/1R. Moduł ściśle współpracuje z Modułem dostępowym (Kasa/ Bank). Płace i Kadry Plus – posiada pełną funkcjonalność modułu Płace i Kadry, a dodatkowo umożliwia m.in. tworzenie złożonych systemów wynagrodzeń przy wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów obliczeniowych oraz tworzenie opisów analitycznych. Współpracuje z Rejestratorami Czasu Pracy i umożliwia rozliczanie czasu pracy za pomocą wielu stref. Zapewnia obsługę firm wielodziałowych oraz pracowników tymczasowych. Moduł dostępowy (Kasa/Bank) – moduł zawiera kompletne dane o ruchu środków pieniężnych w przedsiębiorstwie. Kompletność danych pozwala nie tylko na bieżące analizy wpływów i wydatków, ale również na generowanie precyzyjnych prognoz dotyczących przepływu środków pieniężnych. Moduł dostępowy (Kasa/Bank Plus) – posiada pełną funkcjonalność Modułu dostępowego (Kasa/Bank), a dodatkowo umożliwia prowadzenie magazynu walut oraz ewidencjonowania i rozliczania delegacji. CRM – moduł CRM (Customer Relationship Management) służy do zarządzania kontaktami z klientami. CRM Plus – posiada pełną funkcjonalność modułu CRM, a dodatkowo udostępnia funkcjonalność windykacji. Przypominacz – to program zewnętrzny, który sprawdza zadania dla Operatora bezpośrednio w bazie danych i niezależnie od operacji przeprowadzanych w samym programie wyświetla informacje o zbliżających się terminach. W programie wyświetlane są również przypomnienia dla zleceń serwisowych wystawionych w module Comarch ERP Optima Serwis oraz przypomnienia dla poszczególnych etapów w module Comarch ERP Optima Obieg dokumentów. Serwis – moduł przeznaczony do obsługi zleceń w firmach świadczących usługi serwisowe. Pozwala na rejestrację kolejno: przyjęcia sprzętu do serwisu, czynności wykonywanych w ramach realizacji zlecenia, wykorzystanych części, aż do wystawienia dokumentu końcowego (Faktury Sprzedaży bądź Paragonu). e-Sklep – powstał w celu zaspokojenia potrzeb rynkowych przedsiębiorstw w zakresie sprzedaży on-line. Comarch e-Sklep dedykowany jest firmom, które chcą poszerzyć możliwości dotarcia do klientów poprzez oferowanie swoich towarów w ogólnodostępnym sklepie internetowym. Pulpit Menadżera – moduł umożliwia podgląd danych zapisanych w bazie Comarch ERP Optima poprzez przeglądarkę internetową. Pulpit Menadżera jest przeznaczony dla Klientów Biur Rachunkowych oraz dla menadżerów różnych szczebli, którzy potrzebują uzyskiwać syntetyczne informacje o: podatkach do zapłaty, deklaracjach do złożenia, przychodach i kosztach firmy, rozliczeniach, danych kadrowych itd. Biuro Rachunkowe - moduł ten wspiera pracę Biur Rachunkowych, umożliwiając dostęp z jednego miejsca do informacji zapisanych w różnych bazach danych. Dodatkowo z poziomu tego modułu można wykonywać kopie bezpieczeństwa, konwersje baz danych, drukować deklaracje oraz wykonywać różnego rodzaju analizy dla zaznaczonych baz danych. Obieg Dokumentów – moduł Obieg Dokumentów usprawnia archiwizację dokumentów oraz zarządzanie nimi. Użytkownik może dowolnie opisać plik, nadać status i skojarzyć z elementem systemu Comarch ERP Optima lub dowolnym podmiotem. Analizy BI - jest to narzędzie, które pozwala w efektywny i prosty sposób tworzyć, przeglądać i zarządzać raportami. Analizy wykorzystują dane pobierane bezpośrednio z bazy firmowej dzięki czemu są zawsze aktualne. Z aplikacją dostarczamy Państwu gotowe raporty. Oprócz tego dołączone są również szablony raportów na podstawie, których w bardzo łatwy sposób można tworzyć własne analizy. Służy do tego przyjazny, intuicyjny i nowoczesny interfejs użytkownika. Wszystkie przygotowane raporty można subskrybować i regularnie wysyłać na skrzynkę e-mail wybranym odbiorcom. Więcej informacji znajdą Państwo w dokumentacji do tego modułu. Comarch IBARD – to nowoczesna aplikacja do backupu i archiwizacji danych online, która zapewnia bezpieczeństwo przechowywanych danych. Migrator – jest to aplikacja służąca do migracji danych z innych systemów do Comarch ERP Optima, ze szczególnym uwzględnieniem Comarch ERP Klasyka. Jest to narzędzie przeznaczone tylko dla Autoryzowanych Partnerów Comarch. Centralną częścią systemu Comarch ERP Optima jest Moduł dostępowy (Kasa/Bank). W nim gromadzona jest pełna informacja dotycząca przepływu środków pieniężnych w firmie. Dane w tym module pochodzą między innymi z:- zapisów operatora wykonanych bezpośrednio w tym module,
- przepływu informacji z innych części systemu.
- każda faktura gotówkowa powoduje zapis (wpłatę lub wypłatę w przypadku korekt) we wskazanym rejestrze kasowym,
- każda faktura z odroczoną płatnością zapisuje w preliminarzu zdarzenie. Planujemy w ten sposób przyszłe wpłaty i wypłaty związane z realizacją płatności,
- rozliczenie płatności z poziomu modułu Kasa/Bank automatycznie jest widoczne na fakturze (faktura otrzymuje status zapłaconej).
Bazy w systemie Comarch ERP Optima
Każda baza założona w programie tworzy odrębną całość. W chwili zakładania nowej firmy tworzona jest baza, w której zapisywane są informacje o sprzedaży, płatnościach, dane księgowe oraz kadrowo-płacowe. Każda firma posiada odrębną pieczątkę firmy, własny rejestr kontrahentów, pracowników i wspólników, listę banków i urzędów. Oddzielne są listy dokumentów, zapisów kasowych/ bankowych, rejestry VAT. Również część konfiguracji jest odrębna dla każdej firmy (Konfiguracja firmy). Jedyną częścią wspólną dla wszystkich baz jest Konfiguracja programu, czyli m.in. lista walut, lista stawek VAT, progi podatkowe. System Comarch ERP Optima stosuje pewną konwencję nazywania baz firmowych oraz konfiguracyjnych. Jeżeli chodzi o nazwę bazy firmowej to składa się ona z podanej przez użytkownika nazwy firmy oraz przedrostka CDN_, np. CDN_ABC, gdzie ABC jest nazwą firmy podaną przez użytkownika podczas tworzenia bazy firmowej. Podobnie tworzona jest nazwa bazy konfiguracyjnej, gdzie do podanej przez użytkownika nazwy dodawany jest przedrostek CDN_KNF. Jeżeli użytkownik jako nazwę nowotworzonej bazy konfiguracyjnej wskaże Konfiguracja_ABC, to na serwerze SQL utworzona zostanie baza konfiguracyjna o nazwie CDN_KNF_Konfiguracja_ABC. Przedrostek CDN_KNF nie jest dodawany podczas podłączania już istniejącej bazy konfiguracyjnej, nawet jeśli jej nazwa nie jest zgodna z podaną konwencją.Inne informacje
WERSJA STARTOWA, TRYB TYLKO DO ODCZYTU
Do prawidłowej pracy programu niezbędna jest obecność klucza zabezpieczającego HASP. W zależności od rodzaju instalacji klucz może być wpięty do konkretnego stanowiska lub do serwera. W kluczu tym zapisywane są m.in. informacje o wykorzystywanych modułach systemu, dacie ich ważności oraz liczbie stanowisk, na których poszczególne moduły pracują. Podczas pracy sprawdzana jest obecność klucza HASP. Jeśli program wykrywa obecność klucza – pracuje bez żadnych ograniczeń. Jeśli klucz nie zostanie wykryty – program pracuje w WERSJI STARTOWEJ. Istnieje więc możliwość zainstalowania programu bez klucza HASP – jest to właśnie WERSJA STARTOWA programu. W tej wersji istnieje tylko jedno ograniczenie – różnica pomiędzy datą pierwszego i ostatniego wprowadzonego zapisu nie może być większa niż 30 dni. Jeśli użytkownik zdecyduje się na zakup pełnej wersji programu – wystarczy wpiąć klucz HASP do komputera i bez ponownej instalacji program pracuje w wersji pełnej (bez żadnych ograniczeń).Przypomnienie o upływającej gwarancji na program
Jeżeli do upływu terminu ważności gwarancji na program jest mniej niż 30 dni, podczas logowania do Comarch ERP Optima pojawia się okno Informacja o instalacji Comarch ERP Optima przypominające o tej dacie: Na oknie można ustalić na ile dni przed upływem gwarancji ma pojawić się kolejne przypomnienie podczas logowania do programu. Jeżeli data gwarancji już minęła ale jest późniejsza niż data produkcji używanej wersji Comarch ERP Optima, pojawia się okno informujące o upływie daty ważności Upgrade Podstawowego: Na oknie można ustalić za ile dni ma pojawić się kolejne przypomnienie podczas logowania do programu. Po zatwierdzeniu okna możliwa jest dalsza praca w programie, natomiast zalecany jest kontakt z Autoryzowanym Partnerem Comarch celem przedłużenie gwarancji na program.Nowe wersje programu
W związku z wprowadzanymi zmianami przepisów oraz implementacją nowych funkcji w systemie pojawiają się nowe wersje programu. W chwili zakupu programu użytkownik otrzymuje 12-miesięczną gwarancję. Po upływie gwarancji użytkownik ma prawo jej przedłużenia (za dodatkową opłatą) – jest to tzw. Upgrade Podstawowy. W okresie gwarancji ma prawo do otrzymywania na własne życzenie nowych wersji oprogramowania – dostępnych bez dodatkowych opłat. Powyższe prawo nie obejmuje kosztów dostarczenia nowej wersji (przesyłki, dojazdu), nośnika danych oraz instalacji. Informacja o bieżących wersjach jest dostępna w Comarch (w szczególności na stronie internetowej: www.comarch.pl/erp) oraz w Autoryzowanej Sieci Przedstawicieli Comarch. Serwis internetowy posiada możliwość zdefiniowania automatycznego powiadamiania za pośrednictwem e-maila o nowych wersjach programów.Funkcjonalności dostępne wyłącznie dla programu na gwarancji
Poniżej wymienione funkcje programu dostępne są wyłącznie dla programu na gwarancji – z aktualnym Upgrade Podstawowym:- funkcja weryfikacji statusu VAT kontrahenta,
- weryfikacja numerów rachunków bankowych kontrahentów (Biała Lista),
- import danych kontrahenta z bazy REGON,
- funkcja weryfikacji i pobierania danych kontrahenta z bazy VIES,
- import wskaźników z serwera Comarch,
- import kursów walut,
- import banków z bazy KIR,
- import urzędów z serwera Comarch,
- integracja Comarch ERP Optima z DPD, DHL, Poczta Polska, InPost
- funkcjonalność aktualizacji wzorów dokumentu elektronicznego dla plików JPK – dodatkowym warunkiem jest posiadanie najnowszej dostępnej wersji programu Comarch ERP Optima,
- mechanizm automatycznego pobierania aktualizacji umożliwiających wysyłanie deklaracji CIT, PIT i VAT drogą elektroniczną w przypadku, gdy w czasie udostępnienia wersji nie był znany schemat dokumentu elektronicznego,
- aktualizacja definicji eksportu zestawienia GUS Z-12,
- import formatów przelewów,
- współpraca z KRD,
- import listy Klasyfikacji Środków Trwałych,
- import listy Organizacji Pożytku Publicznego.
System kontroli daty ważności programu
W programie zaszyta jest informacja o dacie produkcji (można ją sprawdzić w Pomoc/ o programie/ Informacje techniczne . W chwili zainstalowania nowej wersji – data ta ulega zmianie. W kluczu HASP natomiast zawarta jest informacja o dacie ważności programu, czyli terminie, kiedy upływa prawo do bezpłatnych wersji. W czasie startu program porównuje te dwie daty:- jeśli data produkcji wersji jest niższa od daty ważności – program funkcjonuje prawidłowo,
- jeśli data produkcji jest wyższa od daty ważności – prawidłowe uruchomienie programu w nowej wersji nie będzie możliwe. Stanie się to możliwe dopiero po przedłużeniu gwarancji na kolejne 12 miesięcy (zakup Comarch Asysty) i przeprogramowaniu klucza zabezpieczającego HASP za pomocą pliku otrzymanego z Comarch lub od Autoryzowanego Partnera Comarch.