W pierwszym kroku należy zdefiniować nowy typ wypłaty.
1. Dodajemy ‘plusem’  
 nowy element rozliczający nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy wypłat.
2. Na formularzu typu wypłaty podajemy:
- Nazwa np. Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi
 - Skrót np. wynagr.powódź
 - Rodzaj: dodatek
 - Waluta w wypłacie: Dowolna waluta
 - Algorytm: 12
 
3. Określamy definicję algorytmu. Po wybraniu opcji Definicja algorytmu ustawiamy opcję Zaawansowana. We wzorze algorytmu podajemy:Zaokr((Wylicz1h(Historia.Etat.StawkaMinimalna(Okres.Period.MonthYear, false))),2,0)*Nieobec(OkresBiezacy, Const.Nazwa,"Nieobecność z powodu powodzi", Const.Godz)
4. Określamy na zakładce Podatki/Nieobecności sposób 'opodatkowania i oskładkowania:
- Pozycja na deklaracji PIT: PIT-4 1. Wynagrodzenia ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej…
 - Sposób naliczania zaliczki podatku: naliczać wg progów
 - Zawsze naliczaj ulgę podatkową: zaznaczamy
 - Sposób naliczania kosztów uzyskania: standardowe
 - Pozycja na deklaracji ZUS: nie dotyczy
 - Sposób naliczania składek ZUS i zdrowotnej: naliczać
 - Okres wypłaty: co 1 miesiąc
 - Wliczanie do podstawy zasiłków chorobowych: wliczać
 - Wliczanie do podstawy wynagrodzenie za urlop i ekwiwalentu: nie wliczać
 
5. Na zakładce Szczegółowe zaznaczamy parametry: Wpływa na kwotę do wypłaty, Stanowi koszt pracodawcy, Wliczaj do wynagrodzenia na deklaracji PFRON.
Przechodzimy do zdefiniowania nowej nieobecności.
1. Dodajemy ‘plusem’ 
 nową nieobecność w Start/Konfiguracja/Firma/Płace/Typy nieobecności.
2. Na formularzu nieobecności podajemy:
- Nazwa: Nieobecność z powodu powodzi
 - Skrót: nieobec.powódź
 - Typ nieobecności: usprawiedliwiona
 - Pozycja na deklaracji ZUS: nie dotyczy
 - Dodatkowy kod RCA: brak
 - Rozliczać w dniach: pracy
 - Nieobecność rozliczać jak: wybrany składnik
 - Rozliczenie nieobecności: Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi
 - Opis na wydruku karty pracy: nieobecności inne
 - Według limitu: brak
 - Sekcja nieobecność pomniejsza: zaznaczamy parametry Wynagrodzenie za czas pracy i Czas pracy.
 

W celu odnotowania pracownikowi nieobecności w związku z powodzią należy w kalendarzu (Nie) obecności wprowadzić nową nieobecność Nieobecność z powodu powodzi. W wypłacie automatycznie zostanie naliczone wynagrodzenie za czas tej nieobecności jako element Wynagr. za nieobec. z powodu powodzi.
Instrukcja została przygotowana dla użytkowników modułu Płace i Kadry Plus programu Comarch ERP Optima.W przypadku modułu Płace i Kadry bez Plusa wynagrodzenie za nieobecność z powodu powodzi można zdefiniować w oparciu o algorytm 1 i samodzielnie wprowadzić jego wartość. Dodatku zdefiniowanego za pomocą algorytmu 1 nie można powiązać z nieobecnością, należy go dodać ręcznie w wypłacie pracownika.
                        


