Integracja z Comarch Apfino
- zgłoszenia Faktur do finansowania
- zgłoszenia Faktur do windykacji
- przekazania Faktur (czyli wysłania ich do Comarch Apfino, aby Użytkownik mógł z tego poziomu dokonać zgłoszenia do faktoringu/ windykacji)
- umieszczania pieczęci prewencyjnej na wydrukach Eko i sPrint
- generowania linku do płatności online na wydrukach Eko i sPrint
- założenia konta w Comarch Apfino z poziomu Comarch ERP Optima
- założenia konta w Comarch Apfino wraz z podpisaniem umowy o windykacji z poziomu Comarch ERP Optima
- założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino
- zintegrować konta Comarch ERP Optima – Comarch Apfino
- złożyć wniosek i podpisać umowę dla wybranej usługi z faktorem SMEO/ Faktoria ,z którym Klient ma podpisaną umowę o faktoring w Comarch Apfino
- Jednoosobowa działalność gospodarcza
- Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
- Spółka jawna
Jak odszukać Faktury przekazane do faktoringu lub windykacji?
W obszarze filtra, pod listą Faktur sprzedaży (w menu Handel / Faktury) znajduje się opcja Faktoring / Windykacja. Funkcja służy zawężeniu listy faktur do tych dokumentów, które można zgłosić do finansowania, windykacji lub do tych już zgłoszonych. Działa ona wg warunków określonych dla wybranego faktora SMEO/Faktoria, z którym Klient ma podpisaną umowę o faktoring w Comarch Apfino. Z poziomu rozwijanej listy istnieje możliwość zawężenia wyświetlanej listy Faktur wg poniższych opcji:- -wszystkie- – wszystkie dokumenty
- Faktoring – wszystkie – Faktury kwalifikujące się do faktoringu oraz zgłoszone do faktoringu i odrzucone w faktoringu
- Faktoring – możliwe do finansowania – faktury spełniające warunki kwalifikowania do finansowania (Faktury już zgłoszone do faktoringu i/lub odrzucone nie są widoczne)
- Faktoring – wnioskowane o finansowanie – Faktury zgłoszone do finansowania, niezależnie od statusu ich rozliczenia
- Faktoring – odrzucone – Faktury zgłoszone i odrzucone przez faktora
- Windykacja – wszystkie – wszystkie Faktury kwalifikujące się do windykacji oraz zgłoszone do windykacji i odrzucone w windykacji
- Windykacja – możliwe do odzyskania – wszystkie faktury spełniające warunki kwalifikowania do windykacji (nie są wyświetlane Faktury wcześniej zgłoszone do windykacji i/lub odrzucone)
- Windykacja – zgłoszone do odzyskania – wszystkie Faktury już zgłoszone do windykacji
- Windykacja – odrzucone – wszystkie Faktury zgłoszone, które zostały odrzucone w windykacji
- Faktoring – kolumna może przyjąć następujący status:
- pusta – Faktura nie zgłoszona do faktoringu, niespełniająca warunków kwalifikujących do finansowania,
- Finansuj fakturę – Faktura, która spełnia warunki kwalifikujące do finansowania, a nie została jeszcze zgłoszona, w przypadku Faktorii – tym statusem są również oznaczone Faktury odrzucone ze względu na brak limitu kontrahenta,
- W trakcie faktoringu – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania),
- Faktoring odrzucony – Faktura zgłoszona do faktoringu (finansowania), ale odrzucona.
- Windykacja – kolumna może przyjąć następujący status:
- pusta – Faktura nie zgłoszona do windykacji, niespełniająca warunków kwalifikujących do windykacji,
- Odzyskaj pieniądze – Faktura, która spełnia warunki kwalifikujące do windykacji, a nie została jeszcze zgłoszona. Bezpośrednio po kliknięciu w napis Odzyskaj pieniądze można zgłosić fakturę do windykacji.
- W trakcie windykacji – Faktura zgłoszona do windykacji,
- Windykacja odrzucona – Faktura zgłoszona do windykacji, ale odrzucona.
Przekazywanie faktur
W programie Comarch ERP Optima udostępniono również możliwość przekazywania Faktur do Comarch Apfino, by Użytkownik mógł po zsynchronizowaniu dokumentów podjąć dalsze kroki (np. zawnioskować o finansowanie) już bezpośrednio z poziomu samej platformy. Do prawidłowego działania funkcjonalności wymagane jest posiadanie konta w Comarch Apfino i połączenie go z kontem w Comarch ERP Optima. W takiej sytuacji nie jest wymagane podpisanie umowy faktoringu ani uruchomienie usługi windykacji. Przekazywanie Faktur nie jest działaniem automatycznym. W celu uruchomienia funkcjonalności Użytkownik powinien skorzystać z opcji Przekaż faktury dostępnej z poziomu formularza dokumentu, na górnej wstążce menu lub w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy. Przekazywanie Faktur działa dla zaznaczonych dokumentów na liście. Jeżeli żaden dokument nie będzie zaznaczony, to program zaproponuje przesłanie do platformy Comarch Apfino wszystkich Faktur kwalifikujących się do przekazania. Warunki, które muszą spełniać dokumenty przekazywane do platformy Comarch Apfino:- Faktury nie zostały już wcześniej przekazane do platformy,
- przekazywane są Faktury sprzedaży (w tym Faktury finalne i korygujące) zatwierdzone na stałe, nie są przekazywane: Faktury zaliczkowe, VAT marża, Faktury pierwotne, Faktury zapisane w buforze, anulowane,
- są wystawione na kontrahenta (Domyślnego płatnika) o rodzaju transakcji: krajowy,
- na dokumencie został wybrany kontrahent z uzupełnionym numerem NIP,
- posiadają formę płatności: przelew,
- inne dane mogą być dowolne.
- Jeśli w menu Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Comarch Apfino nie został uzupełniony klucz wymiany pojawi się okno z możliwością uzupełnienia kodu. Kod wpisany w tym miejscu zostanie automatycznie zapisany w Konfiguracji firmy.
- Jeśli klucz wymiany jest uzupełniony w Konfiguracji lub został uzupełniony w poprzednim punkcie, to program weryfikuje czy Użytkownik posiada odpowiednio skonfigurowane konto w Comarch Apfino. W przypadku braku konta pojawi się okno z możliwością ponownego uzupełnienia kodu klucza wymiany.
- Jeśli klucz wymiany zostanie uzupełniony, a Użytkownik posiada skonfigurowane konto, to dokumenty zostaną przekazane do platformy Comarch Apfino. Po zakończeniu procesu pojawią się informacje o poprawnym przekazaniu danej Faktury lub ostrzeżenia o odrzuceniu dokumentu: Błąd przekazywania faktury. Faktura nie spełnia warunków do przesłania do Comarch Apfino.
Płatności
Blokada zmian Po zgłoszeniu Faktury i przyjęciu do faktoringu/ przyjęciu do windykacji nie ma możliwości zmiany terminu płatności ani podzielenia płatności. W przypadku próby zmiany terminu płatności przez Użytkownika za pomocą operacji seryjnej Zmień formę płatności pojawi się komunikat: Dokument został zgłoszony do faktoringu i/lub windykacji. Termin płatności nie został zmieniony. Edycja rozliczenia lub płatności Jeżeli Faktura została przekazana do platformy Comarch Apfino, zgłoszona do faktoringu lub windykacji, wówczas każdorazowo po:- rozliczeniu Faktury (z dowolnego poziomu programu),
- usunięciu rozliczenia,
- zmianie statusu płatności z Nie rozliczono na Nie podlega (i odwrotnie),
- modyfikacji terminu płatności (zmiana dotyczy najpóźniejszego terminu),
- podzieleniu płatności (gdy podczas podzielenia płatności powstanie płatność z terminem późniejszym niż istniejący najpóźniejszy termin płatności),
Jak potwierdzić integrację z Comarch Apfino?
- założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino
- zintegrować konta Comarch ERP Optima – Apfino
- złożyć wniosek i podpisać umowę dla wybranej usługi
- Jeśli posiadasz konto w Comarch ERP Optima, skopiuj klucz wymiany i wprowadź go w systemie Comarch ERP Optima (w zakładce Start/Konfiguracja/Firma/Dane firmy/Comarch Apfino)
- Jeśli nie posiadasz konta w Comarch ERP Optima, możesz wysłać klucz wraz z instrukcją do osoby, która posiada dostęp do systemu Comarch ERP Optima. (Wybierz opcję Wyślij klucz na adres e-mail)
Jak założyć konto w Comarch Apfino z poziomu Comarch ERP Optima?
- jeśli w Comarch ERP Optima nie został jeszcze wprowadzony klucz wymiany (co może oznaczać, że Użytkownik nie ma jeszcze konta na platformie Comarch Apfino):
- jeżeli użytkownik posiada konto w Comarch Apfino i klucz wymiany został wprowadzony prawidłowo, to po wybraniu opcji Usługi finansowe/ Faktury/płatności – synchronizuj, wybrane na liście Faktury oraz płatności z nimi związane zostaną przesłane do Comarch Apfino. Jeżeli coś od poprzedniej synchronizacji zostało zmienione (np. Faktura została rozliczona), to informacja ta również zostanie przesłana do Comarch Apfino. Po wykonaniu synchronizacji w górnym menu pojawi się informacja:
Lista zapisów kasowych/bankowych - integracja z Comarch Apfino
Biuro rachunkowe – import historii transakcji i synchronizacja danych
Dla biur rachunkowych wprowadziliśmy możliwość:- importu historii transakcji z rachunków bankowych biura rachunkowego,
- importu historii transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego,
- synchronizację kontrahentów, faktur i płatności w bazach klientów biura rachunkowego.
- założyć darmowe konto w Comarch Apfino i zintegrować je z Comarch ERP Optima. Darmowe konto można też założyć bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po zalogowaniu się do bazy firmowej biura rachunkowego, na liście zapisów bankowych należy uruchomić Import historii rachunku. Pojawi się kreator, który pomoże w założeniu i integracji konta.
- Na platformie Comarch Apfino należy aktywować usługę:
- Rachunki bankowe firmy i dodać rachunki bankowe należące do biura rachunkowego. Pozwoli to w bazie firmowej biura rachunkowego na import historii rachunków bankowych biura.
- Rachunki bankowe klientów biura, która umożliwi import transakcji z rachunków bankowych klientów biura rachunkowego. Biuro rachunkowe wysyła kontrahentów z Comarch ERP Optima do Comarch Apfino (Lista kontrahentów/ Przekaż do Comarch Apfino), a po zalogowaniu się do Comarch Apfino wysyła zaproszenia do klientów, z którymi chce wymieniać dane. Klient biura po otrzymaniu zaproszenia, rejestruje/loguje się na platformie Comarch Apfino, potwierdza zaproszenie i w ramach usługi Rachunki bankowe firmy dodaje rachunki bankowe, których dane mają być odczytywane przez biuro rachunkowe.
-
- Biuro rachunkowe w programie Comarch ERP Optima w Konfiguracji/ Program/ Operacje wielofirmowe/ Parametry – wskazuje swoją bazę firmową, W programie Comarch ERP Optima import historii rachunku bankowego dostępny jest z poziomu Listy zapisów kasowych/bankowych. Po spełnieniu wcześniej opisanych warunków wciśnięcie przycisku powoduje pojawienie się okno Import przelewów. Na oknie dostępne są parametry:
- Rejestr – podajemy rejestr związany z rachunkiem bankowych, dla którego chcemy wykonać import. Domyślnie podpowiadany jest rejestr wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
- Raport – wskazujemy konkretny raport. Domyślnie podpowiadany jest raport wskazany na Liście zapisów kasowych/bankowych.
- Zakres dat – program domyślnie podpowiada zakres dat z wybranego wcześniej raportu. Po zaznaczeniu parametru mamy możliwość zawężenia okresu, którego będzie dotyczył import.
- Wybierz definicję dokumentu dla importowanych przychodów i rozchodów – wskazujemy definicję dokumentu dla przychodów i rozchodów. Program zapamiętuje wybraną przez Użytkownika definicję i będzie ją podpowiadał przy kolejnym imporcie.
- Wybierz sposób automatycznego rozliczania przelewów – w momencie importu program automatycznie rozliczy przelewy, stosując domyślne kryterium: podmiot oraz kwota. W programie mamy 4 kryteria rozliczania przelewów, są to:
-
- wg podmiotu i kwoty – rozliczenie nastąpi, gdy w Preliminarzu płatności znajduje się nierozliczona płatność na ten sam podmiot (rachunek bankowy) i taką samą kwotę co w importowanym przelewie oraz zgadza się kierunek przychód/ rozchód.
- wg kwoty i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności o takiej samej kwocie jak na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opis na importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcy/ Opis do banku ze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
- wg podmiotu i opisu – program wyszukuje nierozliczone płatności na ten sam podmiot jaki jest na importowanym przelewie, jeżeli znajdzie taką płatność to dalej sprawdzane jest czy pole Opis na importowanym przelewie zawiera ciąg znaków z pola Numer obcy/ Opis do banku ze zdarzenia. W przypadku gdy uda się znaleźć odpowiednią płatność, następuje ich rozliczenie.
- chronologicznie wg podmiotu – wyszukiwane są nierozliczone płatności na ten sam podmiot, jaki jest na importowanym przelewie i następuje ich rozliczanie chronologicznie, zaczynając od najstarszego.Użytkownik może wykonać import bez automatycznego rozliczenia. W tym przypadku należy wskazać opcję: nie rozliczaj.
-
- Podmiotu (numer rachunku kontrahenta)
- Kwota przelewu
- Opis
- Data przelewu
- Przekaż do Comarch Apfino – usługa dostępna z poziomu listy kontrahentów. Zaznaczeni na liście kontrahenci są przekazywani do platformy Comarch Apfino. Warunkiem przekazania kontrahentów do Comarch Apfino jest uzupełnienie numeru NIP na karcie kontrahenta. Przekazujemy informacje o NIP, nazwie, adresie mailowym, statusie nieaktywny.
- Usługi finansowe – Faktury / płatności – synchronizuj – usługa dostępna jest z listy faktur sprzedaży oraz z preliminarza płatności. Synchronizacja powoduje przesłanie faktur i płatności do Comarch Apfino.
- W bazie klienta biura rachunkowego usługi finansowe: Faktoring – finansuj faktury, Windykacja – odzyskaj pieniądze, Płatności – generuj link do płatności oraz Sprawdź w rejestrze dłużników są niedostępne.
Import historii transakcji
Użytkownik programu Comarch ERP Optima, który nie świadczy usług księgowych (nie jest biurem rachunkowym) w celu importowania historii swoich rachunków bankowych powinien:-
- założyć darmowe konto na platformie Comarch Apfino i wykonać jego integrację lub założyć konto bezpośrednio w programie Comarch ERP Optima. Po uruchomieniu usługi Import historii rachunku pojawi się kreator, który w łatwy i szybki sposób poprowadzi przez proces zakładania i integracji konta na platformie Comarch Apfino.
- zalogować się na platformie Comarch Apfino, aktywować usługę Rachunki bankowe firmy i dodać swoje rachunki bankowe.
Apfino – Aktywacja usługi Rachunki bankowe klientów biura
Biuro rachunkowe - zintegruj Comarch ERP Optima z Apfino
Aby wykonać integrację Comarch ERP Optima z Apfino biuro rachunkowe rejestruje/loguje się do platformy Apfino, po przejściu do Ustawień na zakładce Integracja wybiera System Comarch ERP Optima - Zintegruj.
Biuro rachunkowe - aktywuj usługę Rachunki bankowe klientów biura
Szczegółowe informacje na temat usługi dostępne są na stronie internetowej: https://apfino.pl/rachunki-bankowe-klientow-biur-rachunkowych/
Biuro rachunkowe - wczytaj kontrahentów z Comarch ERP Optima do Apfino
W celu przekazania kontrahentów z bazy biura rachunkowego do Apfino wykorzystujemy usługę Przekaż do Comarch Apfino. Usługa dostępna jest w Comarch ERP Optima na liście kontrahentów. Wybranych kontrahentów przekazujemy z listy samodzielnie lub przekazujemy ich automatycznie, wykorzystując do tego Serwis Operacji Automatycznych.
Biuro rachunkowe - zaproś kontrahentów do współpracy w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura
Na platformie Apfino biuro rachunkowe wysyła zaproszenie pojedynczo lub zbiorczo dla wybranych kontrahentów.
Kontrahent - wyraź zgodę na wymianę danych z biurem rachunkowym
Kontrahent po otrzymaniu maila z zaproszeniem rejestruje/loguje się do platformy Apfino, gdzie wyraża zgodę na wymianę danych pomiędzy jego kontem firmowym a biurem rachunkowym które go zaprosiło. Zgodę można wyrazić od razu po zalogowaniu do Apfino lub później w Ustawieniach w zakładce Biuro rachunkowe.
Kontrahent – dodaj swoje rachunki bankowe
Kontrahent na platformie Apfino w ramach usługi Rachunki bankowe klientów biura dodaje wszystkie rachunki bankowe, których historię operacji chce udostępnić do swojego biura rachunkowego. W tym celu niezbędne będzie zalogowanie się do wybranego konta bankowego oraz wyrażenie niezbędnych zgód.
Biuro rachunkowe – Import historii rachunków
Od tego momentu biuro rachunkowe, bez konieczności zamawiania wyciągów z banku, będzie mogło w Comarch ERP Optima importować historię operacji z rachunków kontrahenta. Import dostępny jest z poziomu listy zapisów bankowych.
Sprawdzanie kontrahenta w Comarch Apfino
- Sprawdź w rejestrach dłużników,
- Przekaż do Comarch Apfino.
- Sprawdź – informacja widoczna dla kontrahenta dla którego nie została zapisana data weryfikacji/raportu, po kliknięciu na nią uruchamiane jest sprawdzanie pojedynczego kontrahenta, a po wygenerowaniu raportu opis Sprawdź w kolumnie zmieniany jest na Zobacz raport.
- Zobacz raport – informacja widoczna dla kontrahenta, dla którego zapisana została data weryfikacji/raportu, po kliknięciu na nią otwierana jest strona Comarch Apfino ze szczegółowym raportem.
AML dla biur rachunkowych
- weryfikacja i identyfikacja klienta,
- identyfikacja beneficjentów rzeczywistych,
- automatyczne sprawdzenie na listach sankcyjnych i bazach państwowych CEIDG, KRS,REGON, CRBR,
- aktualizacja informacji o zweryfikowanym kliencie,
- ocena ryzyka klienta,
- automatyczna wysyłka formularzy AML do klienta w celu uzupełnienia danych,
- dostęp do archiwum ocen ryzyka klientów i utrzymanie ciągłości dokumentacji AML,
- dostęp do metodyki oceny ryzyka klientów.
- Niskie
- Standardowe
- Wysokie
- Nieakceptowalne
- Oceń ryzyko – po kliknięciu, jeżeli okaże się że dany kontrahent został już oceniony w Comarch Apfino, pokazywana jest informacja o ocenie ryzyka; jeżeli natomiast nie został jeszcze oceniony, następuje wówczas przekierowanie do strony Comarch Apfino, gdzie jest możliwe wykonanie oceny,
- Zobacz ocenę – po kliknięciu otwierane jest okno zawierające informację o uzyskanej ocenie i dacie oceny, z możliwością przejścia do Comarch Apfino w celu podejrzenia szczegółów oceny.