Dokumenty skojarzone
Informacje ogólne
Kojarzenie dokumentów związane jest z powiązaniem odpowiednich dokumentów handlowych i magazynowych. W programie występuje kilka klas dokumentów ze sobą skojarzonych. Kojarzenie polega na wskazaniu dokumentu głównego i automatycznym utworzeniu na jego podstawie nowego dokumentu. W trakcie przekształceń dokumentów (np. tworzenie faktury sprzedaży na podstawie rezerwacji odbiorcy), jeśli dokument docelowy jest przez program zapisywany do bufora, w chwili przekształcenia użytkownik od razu widzi formularz tworzonego dokumentu (bez konieczności wyszukiwania go na innej liście). Zasady edycji tworzonego dokumentu pozostają bez zmian.Faktura zakupu i przyjęcie zewnętrzne
Kojarzone ze sobą mogą być faktury zakupu i przyjęcia zewnętrzne. Oczywiście mogą one istnieć samodzielnie, ale poprzez odpowiednie ich połączenie otrzymujemy pełną informację o transakcji zakupu (faktura zakupu jest dokumentem handlowym, dopiero dokument PZ wprowadza towar do magazynu). W zależności od przyjętego w firmie stylu pracy możemy najpierw rejestrować faktury zakupu i na ich podstawie generować przyjęcia zewnętrzne, albo najpierw na podstawie przyjęć PZ wprowadzamy towar na magazyn, a później po otrzymaniu faktury rejestrujemy ją. FZ i PZ wystawiane razem Dokumenty handlowe i magazynowe powinny być ze sobą powiązane. Powiązanie takie możemy ustalić w trakcie wpisywania danego dokumentu do systemu. W zależności od sposobu wpisywania dokumentów możemy to zrobić z poziomu:- FZ - wpisujemy fakturę zakupu, zaznaczamy na niej parametr PZ i zapisujemy ją. W trakcie zapisu FZ program automatycznie generuje dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ). W wyniku tej operacji mamy wpisaną fakturę zakupu - naliczony podatek VAT i płatności i wprowadzony towar na magazyn
- PZ – wpisujemy przyjęcie wewnętrzne, zaznaczamy parametr FZ i zapisujemy dokument. Na liście faktur zakupu pojawia się nowy dokument. Faktura ta jest w buforze, możemy na niej modyfikować dane dostawcy, cenę, wartość, formę i termin płatności.
- Kreatora wiązania FZ z PZ lub poprzez wiązanie automatyczne – funkcjonalność została opisana w artykule Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ.
- faktura zakupu przekształcana jest do jednego PZ,
- faktura zakupu i związany z nią PZ dotyczą tego samego kontrahent i magazynu,
- FZ w buforze lub anulowana nie może być przekształcona do PZ,
- należy pamiętać o konieczności generowania dokumentu magazynowego, gdyż tylko on wprowadza towar na magazyn,
- na podstawie skojarzonej wcześniej faktury nie można generować kolejnego przyjęcia zewnętrznego,
- jeśli do faktury zakupu były wystawione wcześniej korekty, będą one uwzględnione na dokumencie magazynowym.
- do FZ nie mogą zostać przekształcone przyjęcia zewnętrzne anulowane oraz w buforze
- faktura zakupu może powstać z jednego przyjęcia zewnętrznego (1:1)
- kilka przyjęć zewnętrznych może być podstawą dla faktury zakupu. (n:1). Przyjęcia te muszą dotyczyć tego samego dostawcy oraz być liczone wg tego samego algorytmu (netto/brutto)
- jeśli do dokumentu PZ wystawiono korektę, a następnie PZ przekształcono do faktury zakupu, korekta zostanie uwzględniona na fakturze
- przekształcenie dokumentu PZ, który powstał z ZD (zamówienia u dostawcy) usuwa znacznik ZD i umieszcza tam informacje o wygenerowaniu FZ
- W takim przypadku na dokumencie handlowym wpisywany jest magazyn z pierwszego PZ.
- W zależności od zaznaczenia parametru Agregacja pozycji na dok. powstałych z WZ PZ, identyczne pozycje z PZ, mogą zostać zagregowane na FZ.
- Na FZ nie są agregowane pozycje pobierane z różnych magazynów, nawet jeśli mają taką samą cenę, kategorię itp.
- Jeśli do faktury zakupu przekształcone zostały dokumenty PZ dotyczące tego samego magazynu – wtedy na utworzonym dokumencie FZ można dopisywać nowe pozycje. Jeśli dotyczyły różnych magazynów, możliwość dodawania nowych pozycji będzie istniała tylko przy włączonym module Handel Plus.
- Jeśli na dokumencie FZ znajdują się pozycje pochodzące z różnych magazynów – informacja o magazynie jest widoczna na formularzu elementu (po wciśnięciu przycisku lupki na pozycji dokumentu).
- Na zakładce [Dokumenty] na fakturze zakupu widoczna jest dodatkowa informacja o magazynie, z którego pochodzi PZ.
- W przypadku korygowania dokumentów FZ – skojarzone korekty PZ są tworzone dla magazynu, z którego pochodzi pozycja na dokumencie.
- przy dodawaniu pozycji na dokument przez edycję na liście – Rabat, Cena z rab., Wartość.
- przy dodawaniu pozycji na dokument przez podniesienie formularza – Rabat, Cena netto, Cena brutto, Wartość.
Faktury sprzedaży (paragony) i wydania zewnętrzne
Każdy z tych dokumentów może istnieć samodzielnie, ale jedynie połączone ze sobą dokumenty handlowe i magazynowe dostarczają nam pełnej informacji o działalności handlowej naszej firmy. Nie można powiązać ze sobą dwóch, samodzielnie wprowadzonych dokumentów. Połączenie takie dotyczy Faktury Sprzedaży przekonwertowanej do WZ i odwrotnie. Samo kojarzenie dokumentów zależy od przyjętego w firmie systemu pracy. FS (PA) i WZ wystawiane razem Najczęściej mamy do czynienia z sytuacją, gdy wydanie towaru z magazynu wiąże się z wystawieniem faktury sprzedaży, czyli klient otrzymuje razem towar i dokument. Możliwe są tutaj dwie opcje:- wystawiamy fakturę sprzedaży (paragon), zaznaczamy na niej parametr WZ(RW) i zapisujemy dokument. Program na podstawie faktury wystawi dokument WZ. Oba dokumenty będą zapisane na trwałe. Zastosowany schemat numeracji definiujemy w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Dokumenty dla WZ – Wydanie Zewnętrzne do FS (PA). Taki sposób pracy pozwala na pełną kontrolę ilości towaru.
- wystawiamy WZ, zaznaczamy parametr FS i zapisujemy dokument. Oprócz dokumentu WZ pojawia się nowa faktura w buforze (na liście faktur). Program pozwala na zmianę danych kontrahenta, formy i terminu płatności. Proponowany jest schemat numeracji zdefiniowany jako domyślny w Konfiguracji firmy/ Handel/ Dokumenty dla FS – faktura sprzedaży z WZ.
- w zależności od ustawień w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Inicjacja dokumentu faktura pobiera towar lub tylko tworzy rezerwację. W tej drugiej sytuacji więc nie odwołuje się do ilości dostępnej i pozwoli zapisać na FS więcej niż w tym momencie możemy wydać z magazynu,
- należy pamiętać o przekształcaniu FS do WZ,
- przekształcamy jedną FS do jednego WZ (dokumenty dotyczą tego samego magazynu),
- przekształcenie faktury (PA) do WZ kasuje rezerwację i towar jest pobierany z magazynu,
- dopiero dokument WZ pobiera towar z magazynu,
- nie można przekształcić FS jeśli na magazynie nie ma wystarczającej ilości towaru,
- wydania zewnętrzne generowane są tylko dla towarów (pomijane są pozycje o statusie usługi),
- płatności są generowane w momencie zapisania faktury,
- faktura sprzedaży musi być zatwierdzona na stałe,
- nie można przekształcić faktury w buforze, anulowanej, powiązanej z WZ,
- program przekształca tylko zaznaczoną FS, przy próbie generowania z niezaznaczonej FS poinformuje nas o tym odpowiednim komunikatem.
- są zatwierdzone na trwałe
- nie mają jeszcze utworzonego dokumentu WZ
- Wydania zewnętrzne zawsze pomniejsza ją nam ilość, co zabezpiecza nas przed wystawieniem faktury na towar którego jeszcze nie mamy.
- Przekształcamy zaznaczony WZ do FS/ PA (1:1).
- Istnieje możliwość przekształcania kilku zaznaczonych WZ do jednej FS (n:1). Wydania zewnętrzne muszą dotyczyć jednego kontrahenta, muszą być wyliczane wg tego samego algorytmu netto/brutto.
- W przypadku przekształcania WZ do paragonu dodatkowo wymagane jest, by dokumenty WZ były liczone algorytmem „od brutto”.
- Jeśli na WZ cena pozycji pomnożona przez ilość jest różna od wartości pozycji, przy próbie utworzenia PA generowany jest komunikat: Błąd agregowania dokumentów. Dla towaru KOD_TOWARU [nazwa_towaru] ilość * cena jest różna od wartości.
- Powstała faktura jest w buforze, możemy na niej określić daty i formy płatności.
- Płatności generowane są po przekształceniu wydań zewnętrznych do faktury.
- W takim przypadku na dokumencie handlowym wpisywany jest magazyn z pierwszej WZ.
- W zależności od zaznaczenia parametru Agregacja pozycji na dokumentach utworzonych z WZ PZ, identyczne pozycje z WZ, mogą zostać zagregowane na FS/ PA.
- Na FS/ PA nie są agregowane pozycje pobierane z różnych magazynów, nawet jeśli mają taką samą cenę, kategorię itp.
- W przypadku konwersji dokumentów WZ z różnych magazynów – na dokumencie handlowym FS/ PA blokowana jest możliwość dodawania nowych pozycji.
- Jeśli na dokumencie FS/ PA znajdują się pozycje pochodzące z różnych magazynów – informacja o magazynie jest widoczna na formularzu elementu (po wciśnięciu przycisku lupki na pozycji dokumentu).
- Na zakładce [Dokumenty] na fakturze sprzedaży (PA) widoczna jest dodatkowa informacja o magazynie, z którego pochodzi WZ.
- W przypadku korygowania dokumentów FS /PA – skojarzone korekty WZ są tworzone dla magazynu, z którego pochodzi pozycja na dokumencie.
Rezerwacje odbiorców
Przekształcanie RO do FS/PA/WZ/RW/MM Dokument rezerwacji może być przekształcany do dokumentów wynikowych wielokrotnie, do momentu kiedy zostanie zrealizowany w całości (całość ilości towaru/usługi zostanie pobrana na dokumenty powiązane). Po dokonaniu przekształcenia dokument rezerwacji pozostaje niezmienny, ale znajduje się na nim informacja, w jakiej części został już zrealizowany i poprzez jakie dokumenty. Istnieje również opcja zamknięcia rezerwacji niezrealizowanych lub częściowo zrealizowanych z równoczesnym zwolnieniem rezerwacji towaru.- Zgodnie z zamówieniem – opcja wyświetlana w przypadku współpracy z Comarch e-Sklep
- Do Faktury sprzedaży
- Do Paragonu
- Do Wydania zewnętrznego
Edycja dokumentu wynikowego
Po zmianie ilości na dokumencie wynikowym, pozostała część towaru przywracana jest na dokument rezerwacji.
Jeśli podczas edycji dokumentu wynikowego ilości na pozycjach są:- zmienione na większe lub dodane nowe pozycje towarowe, wówczas nie ma to wpływu na rezerwacje na dokumencie RO,
- zmniejszone, pozostała ilość wraca na dokument RO.
- jeśli RO ma status Zamknięto,
- jeśli RO nie zostały jeszcze zamknięte,
- Rezerwacje muszą dotyczyć jednego kontrahenta.
- Rezerwacje muszą dotyczyć jednego magazynu.
- Wszystkie rezerwacje muszą być zatwierdzone (nie można przekształcać RO w buforze, poza przekształceniem do dokumentu ZD)
- Wszystkie dokumenty RO muszą być wystawione w takiej samej walucie.
- Jeśli na dokumentach RO w walucie wpisane są różne notowania – po konwersji faktura zostanie przeliczona wg aktualnego kursu.
- Wartość dokumentów RO musi być liczona takim samym algorytmem netto/ brutto.
- Jeśli na rezerwacjach występuje taki sam towar w identycznej cenie i jednostce miary – przy konwersji program zagreguje je do jednej pozycji.
- Jeśli na rezerwacjach występuje taki sam towar w różnej cenie – po konwersji pojawi się na dokumencie sprzedaży w różnych pozycjach.
- Jeśli na rezerwacjach występuje towar w różnych jednostkach miary (podstawowej i pomocniczej) – po konwersji pojawi się na dokumencie sprzedaży w odrębnych pozycjach.
- Wszystkie RO musza być wystawione na tych samych Kontrahentów.
- Wszystkie RO muszą być zatwierdzone na stałe.
- Wszystkie RO muszą być niezrealizowane.
- Wszystkie RO muszą być wystawione w tej samej walucie.
- Na dokument ZD przenoszone są towary i ilości z zaznaczonych dokumentów RO.
- Ceny towarów są pobierane z karty towaru (ostatnia cena zakupu).
- Do jednego dokumentu ZD mogą być konwertowane dokumenty RO niezależnie do waluty, w jakiej zostały wystawione. Dokument ZD jest zawsze tworzony w walucie systemowej PLN. Użytkownik może zmienić walutę bezpośrednio na utworzonym dokumencie ZD.
- Do jednego dokumentu ZD mogą być konwertowane dokumenty RO niezależnie od kontrahenta, dla jakiego zostały wystawione. Dokument ZD jest tworzony zawsze dla kontrahenta !NIEOKRESLONEGO!. Użytkownik może zmienić informację o kontrahencie-dostawcy bezpośrednio na dokumencie ZD.
- Do jednego dokumentu ZD mogą być konwertowane dokumenty ZD niezależnie od algorytmu (netto/ brutto) w jakim zostały wyliczone dokumenty RO. Utworzony dokument ZD jest zawsze liczony w cenach netto.
- Dokument RO może zostać przekształcony do dokumentu ZD wiele razy.
- Po przekształceniu na zakładce [Dokumenty] obydwu dokumentów widoczne jest powiązanie między nimi.
- Przekształcenie jest możliwe tylko w przypadku, gdy na przekształcanych RO są towary/ usługi złożone. Na tworzony dokument PWP przepisywane są tylko towary/ usługi złożone.
- Przekształcane dokumenty RO muszą być zapisane na trwałe (nie są przekształcane dokumenty w buforze czy anulowane)
- Dla poszczególnych produktów na PWP pobierana jest receptura zdefiniowana jako domyślna.
- Istnieje możliwość utworzenia PWP na podstawie kilku dokumentów RO. W takim przypadku w trakcie przekształcania program wymaga, by zaznaczone dokumenty RO dotyczyły tego samego magazynu.
- Podczas przekształcania kilku RO nie jest wymagana zgodność pozostałych danych jak kontrahent, waluta czy sposób liczenia netto/ brutto.
- W przypadku przekształcania kilku RO do jednego PWP w programie zapamiętywane są powiązania obustronne między dokumentami, widoczne na zakładce [Dokumenty].
Faktury proforma
Faktura PF i rezerwacje odbiorcy Przekształcenie do dokumentu rezerwacji odbiorcy następuje po wciśnięciu przycisku- jeśli w magazynie nie ma wystarczającej ilości towaru, program przeniesie na dokument FS ilość dostępną w magazynie lub nie pozwoli na utworzenie dokumentu FS. Zależy to od ustawienia parametru w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Zamówienia i Rezerwacje: Konwersja RO/PF do WZ, RW, MM, FS i PA (pobranie) – pobieraj ilość dostępną.
- jeśli parametr nie jest aktywny (tzn. faktura sprzedaży nie pobiera towaru z magazynu), a do faktury proforma nie został wygenerowany dokument RO – towar zostaje zarezerwowany na podstawie FS.
- w przypadku kiedy do FPF zostanie wygenerowany dokument RO towar jest rezerwowany na podstawie RO. Przekształcenie FPF do FS (która rezerwuje towar) powoduje zdjęcie rezerwacji z RO i przeniesienie rezerwacji na FS.
- Na dokument WZ do FPF przenoszone są tylko towary lub towary i usługi – w zależności od ustawienia parametru w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Ogólne: Konwersja FS/PA/PF/PZ do WZ – przenoś usługi na WZ.
- Na dokumencie WZ do FPF nie ma możliwości dodawania nowych pozycji (wydanie może obejmować tylko towary z FPF). Użytkownik może jedynie usunąć pozycje lub zmniejszyć wydawaną ilość.
- Do jednej FPF można wystawić wiele dokumentów WZ.
- Kolejne dokumenty WZ są tworzone różnicowo – na każdym następnym proponowana jest ilość towaru, jaka jeszcze nie została wydana. Nie ma możliwości wydania większej ilości towaru niż była wpisana na FPF.
- Dokumenty WZ do FPF można zapisać do bufora. Jednak każdy kolejny WZ można wystawić dopiero po zatwierdzeniu na stałe poprzedniego.
- Dokumenty WZ do FPF mogą być korygowane tylko ilościowo.
- Na dokumentach WZ do FPF nie ma możliwości zmiany ceny towaru – cena musi być zgodna z ceną na FPF. Nie ma również możliwości wystawiania korekt wartościowych do takich WZ .
- Na dokumentach WZ do FPF możliwa jest zmiana stawki VAT dla poszczególnych pozycji. Nie można jednak na kolejnych wydaniach tego samego towaru wybierać różnych stawek VAT. W przypadku konieczności wydania towaru z różnymi stawkami VAT należy korzystać z częściowych faktur finalnych.
- Jeśli w magazynie nie ma wystarczającej ilości towaru – program przeniesie na dokument WZ ilość dostępną w magazynie lub nie pozwoli na utworzenie dokumentu WZ. Zależy to od ustawienia parametru w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Zamówienia i Rezerwacje: Konwersja RO/PF do WZ, RW, MM, FS i PA (pobranie) – pobieraj ilość dostępną.
- Jeśli do FPF były wystawiane dokumenty WZ – w momencie przekształcania FPF do faktury sprzedaży (faktury sprzedaży częściowej w przypadku, gdy do FPF była wystawiana Faktura zaliczkowa):
- na fakturę przenoszona jest tylko ilość towaru jaka została wcześniej wydana na WZ.
- lista towarów wydanych wcześniej na WZ nie może być modyfikowana przez użytkownika
- Użytkownik ma możliwość dopisania nowych towarów na fakturze sprzedaży. W takim przypadku podczas zatwierdzania FS zostanie utworzony dokument WZ różnicowy (na dopisany towar).
- W momencie utworzenia faktury wcześniej wystawione dokumenty WZ są „przepinane” do FS.
- W przypadku anulowania FS utworzonej na podstawie FPF z WZ „rozpinane” są powiązania WZ:
- WZ utworzone na podstawie FPF są z powrotem podpinane do tej FPF
- WZ różnicowe są widoczne na liście WZ jako nie powiązane z żadnym dokumentem.
- W przypadku kiedy FPF powiązana jest z RO, a do niej utworzone WZ z FS, jeśli chcemy anulować FS, wówczas:
- Jeśli faktura sprzedaży tworzona była do FPF, a WZ utworzone wraz z FS, przy anulowaniu FS, wydanie zewnętrzne anulowane jest automatycznie w tle.
- Jeśli WZ utworzone było do FPF, a następnie utworzona FS, obejmująca towary z WZ, wówczas:
- Jeśli na FS nie były dopisywane żadne pozycje, nie było tworzone WZ różnicowe, przy anulowaniu FS program zapyta, czy anulować powiązane dokumenty magazynowe i w zależności od decyzji, umożliwi pozostawienie dokumentów WZ, podpinając je z powrotem do FPF.
- Jeśli na FS były dopisywane nowe pozycje, automatycznie utworzyło się WZ różnicowe, przy anulowaniu FS program anuluje automatycznie w tle wraz z dokumentem FS wszystkie dokumenty WZ powiązane z tą fakturą, zarówno te utworzone do FPF, jak również WZ różnicowe.
Zamówienia u dostawcy
Przekształcanie ZD do FZ, PZ Dokument zamówienia może być przekształcany wielokrotnie, do momentu kiedy zostanie zrealizowany w całości (całość ilości towaru/usługi zostanie pobrana na dokumenty powiązane). Po dokonaniu przekształcenia dokument zamówienia pozostaje niezmienny, ale znajduje się na nim informacja, w jakiej części został już zrealizowany i poprzez jakie dokumenty. Istnieje również opcja zamknięcia zamówień niezrealizowanych lub częściowo zrealizowanych. Przekształcenie do FZ - po zaznaczeniu zamówienia i wykorzystaniu tego przycisku na podstawie zamówienia tworzony jest dokument faktury zakupu. Możliwe jest przekształcenie kilku ZD wystawionych na różne magazyny do FZ. Przekształcenie do PZ – po zaznaczeniu zamówienia i wykorzystaniu tego przycisku na podstawie zamówienia tworzony jest dokument PZ Edycja dokumentu wynikowego Po zmianie ilości na dokumencie wynikowym, pozostała część towaru przywracana jest na dokument zamówienia. Jeśli podczas edycji dokumentu wynikowego ilości na pozycjach są:- zmienione na większe lub dodane nowe pozycje towarowe, wówczas nie ma to wpływu na zamówienia na dokumencie ZD,
- zmniejszone, pozostała ilość wraca na dokument ZD.
- jeśli ZD ma status Zamknięto,
- jeśli ZD nie zostały jeszcze zamknięte,
- Zamówienia muszą dotyczyć jednego kontrahenta.
- Zamówienia muszą dotyczyć jednego magazynu.
- Wszystkie zamówienia muszą być zatwierdzone na trwałe (nie w buforze)
- Wszystkie dokumenty ZD muszą być wystawione w takiej samej walucie.
- Wartość dokumentów ZD musi być liczona takim samym algorytmem netto/ brutto.
- Jeśli na zamówieniach występuje taki sam towar w identycznej cenie i jednostce miary – przy konwersji program agreguje je do jednej pozycji.
- Jeśli na zamówieniach występuje taki sam towar w różnej cenie – po konwersji pojawi się na dokumencie sprzedaży w różnych pozycjach.
- Jeśli na zamówieniach występuje towar w różnych jednostkach miary (podstawowej i pomocniczej) – po konwersji pojawi się na dokumencie sprzedaży w odrębnych pozycjach.
Usługi na dokumentach
W programie Comarch ERP Optima usługi mogą być wprowadzane jako pozycje na każdy rodzaj dokumentów handlowych, jakie można wystawić w programie Comarch ERP Optima. Równocześnie istnieje możliwość wpisywania usług na dokumenty magazynowe typu wydania zewnętrzne oraz przyjęcia zewnętrzne. Zdarza się jednak, że w niektórych firmach usługi są wpisywane tylko na dokumenty handlowe, natomiast nie są rejestrowane na dokumentach magazynowych (WZ, PZ). Aby umożliwić w takich firmach konwersję dokumentów handlowych do magazynowych w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/Ogólne znajdują się parametry dotyczące przenoszenia usług z dokumentów handlowych na magazynowe w trakcie przekształcania: Konwersja FS/PA/PF/PZ do WZ – przenoś usługi na WZ – parametr dotyczy przenoszenia usług wpisanych na dokumentach (dotyczy faktur sprzedaży, paragonów, faktur proforma oraz przyjęć zewnętrznych) na tworzony na ich podstawie dokument WZ.- jeśli parametr jest aktywny – na dokumenty magazynowe zostaną przeniesione wszystkie pozycje (również usługi)
- jeśli parametr nie jest aktywny – podczas konwersji pominięte zostaną wszystkie usługi wpisane na FS/ PA. Na tworzony dokument WZ zostaną przepisane tylko towary.
- jeśli parametr jest aktywny – podczas konwersji na dokumenty magazynowe PZ zostaną przeniesione wszystkie pozycje z Faktury Zakupu (również usługi),
- jeśli parametr nie jest aktywny – na dokument PZ zostaną przeniesione tylko towary (usługi z FZ zostaną pominięte).
Seria dla dokumentów skojarzonych
W numerze dokumentu można wskazać serię jako dodatkową informację do rozróżnienia dokumentów (schematy numeracji definiujemy w Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów). W Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Serie i Daty znajduje się opcja Przenoś serie na dokumenty przekształcone - po zaznaczeniu parametru seria z dokumentu podstawowego jest przenoszona na nowo tworzony dokument, czyli np. wydanie zewnętrzne tworzone na podstawie faktury sprzedaży otrzyma serię z FS.Raport braków

Grupa – po wskazaniu grupy lista zawężona zostanie do towarów należących do danej grupy asortymentowej. Podczas filtrowania uwzględniane są wszystkie grupy, do których należy towar, wskazane na zakładce [Grupy] kartoteki towarowej. Jeżeli grupa nie zostanie wskazana, w raporcie uwzględnione zostaną wszystkie towary.
Dostawca – po wskazaniu dostawcy lista zostanie zawężona do towarów, które na kartach (zakładka [Dodatkowe]) mają przypisanego określonego dostawcę. Jeżeli dostawca nie zostanie wskazany, w raporcie uwzględnione zostaną wszystkie towary.
Magazyn – raport wyliczany jest dla wskazanego magazynu (lub dla wszystkich magazynów, jeżeli pole Magazyn będzie puste). Lista wyboru składa się z magazynów lokalnych zdefiniowanych w menu Ogólne/ Inne/ Magazyny. W oknie raportu w pierwszej kolejności podpowiada się:
- Magazyn domyślny operatora ustalany w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora (zakładka [Parametry], podzakładka [Handel, Serwis]). Jeżeli dodatkowo operator ma wyłączony parametr Prawo do zmiany magazynu domyślnego – listy, pole dotyczące wskazania magazynu będzie zablokowane do zmiany.
- Jeżeli nie ustalono domyślnego magazynu dla operatora, podpowiada się magazyn domyślny dla stanowiska zdefiniowany w menu Start/Konfiguracja/ Stanowisko / Handel/ Parametry.
- Jeżeli nie wskazano magazynu domyślnego dla operatora lub stanowiska, w oknie raportu podpowiada się magazyn główny. Po zmianie magazynu, w oknie pamiętany jest ostatnio wskazany magazyn.
- Pole jest blokowane do zmiany jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora (zakładka [Parametry], podzakładka [Handel, Serwis]) odznaczono Prawo do zmian cen na ZD.
- Pole jest ukrywane jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora (zakładka [Parametry], podzakładka [Handel, Serwis]) odznaczono Dostęp do cen zakupu.
- Pole jest ukrywane jeżeli w menu Start/Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy na karcie operatora (zakładka [Parametry], podzakładka [Handel, Serwis]) odznaczono Dostęp do cen zakupu.
Algorytmy wyliczania Raportu
Raport braków pozwala ustalić listę towarów, które powinno się dokupić do magazynu w ilości wynikającej z wskazanych przez operatora w oknie raportu parametrów.
- Liczony wg: normatywów:
Podczas wyliczania raportu braków użytkownik może uwzględnić normatywy ustalone na kartotece towarowej (Handel/ Zasoby/ Pozycja cennika, zakładka [Dodatkowe]): 
Jako, że dla towaru X wskazano „zamawiać po 3 szt.” zamawiana ilość musi być wielokrotnością cyfry 3 i nie może przekroczyć stanu maksymalnego towaru na magazynie, czyli 200 szt. , dlatego otrzymujemy ilość zamawianą równą 84 szt.).
- Liczony wg: sprzedaży za okres (od/ do) – podczas wyliczania zamawianej ilości towaru uwzględniana jest ilość towaru sprzedana na Paragonach i Fakturach Sprzedaży. W polach od/ do domyślnie podpowiada się poprzedni miesiąc, użytkownik ma możliwość zmiany okresu. Ilość sprzedaży ustalana jest:
- na podstawie daty wystawienia widniejącej na PA, FA,
- dla FA, PA na których wskazano magazyn zgodny z magazynem wybranym w oknie raportu braków (uwzględniany jest magazyn z nagłówka dokumentu, a nie poszczególnych pozycji).
Wyliczając raport braków użytkownik może zdecydować czy chce uwzględniać sprzedaż towaru w zadanym okresie (FA, PA) czy też rezerwacje towaru na magazynie (FA, PA, RO). Po zaznaczeniu Wg sprzedaży za okres opcja Uwzględniaj rezerwacje jest niedostępna. I odwrotnie, decydując się uwzględnienie rezerwacji towaru nie można zaznaczyć parametru dotyczącego sprzedaży.
Sprzedaż towaru X w okresie 01.09.09 – 30.09.09: 120 szt. Zamawiać po: 5 szt., Ilość zamawiana wyliczona w raporcie to: 60 szt. (Uzasadnienie: Ilość sprzedana – stan w magazynie: 120 szt. – 61 szt.= 59 szt. Ilość zamawiana musi zawierać brakującą ilość towaru, czyli 59 szt. I stanowić wielokrotność cyfry 5, stąd ilość zamawiana to 60 szt.).
- w przypadku nie uwzględnienia normatywów zamawiana jest ilość sprzedana, pomniejszona o aktualny stan na magazynie i ewentualnie pomniejszona dodatkowo o ilość już zamówioną (w zależności od ustawienia parametru Uwzględniać zamówienia).
- W przypadku uwzględnienia stanu minimalnego towar zamawiany jest w ilości, która pozwoli uzupełnić stan minimalny.
- W przypadku uwzględnienia stanu maksymalnego program sprawdza, czy po zamówieniu ilości nie zostanie przekroczony stan maksymalny towaru.
- Jeśli nie – zamawiana jest ilość wyliczona.
- Jeśli tak – ilość zamawiana jest zmniejszana, tak by nie przekroczyła stanu maksymalnego.
- Uwzględniaj rezerwacje – jeśli parametr jest zaznaczony, wówczas do ilości wyliczonej jako zamówienia (na przykład do stanu minimalnego) doliczana jest dodatkowo ilość zarezerwowana.
- Uwzględniaj zamówienia – jeśli parametr jest zaznaczony, wówczas ilość brakująca zostanie pomniejszona o już złożone zamówienia.
- Liczony wg: wskazanych rezerwacji– raport braków generowany jest w oparciu o wskazane dokumenty Rezerwacji Odbiorcy.
- Uwzględniaj stan towaru – jeżeli parametr jest zaznaczony, program wylicza do zamówienia ilość towaru będącą różnicą między ilością z rezerwacji a ilością towaru w magazynie. Jeżeli parametr nie jest zaznaczony, do zamówienia generowana jest ilość z RO.
Wyliczanie raportu w oparciu o zaznaczone kombinacje parametrów – przykłady
Poniżej przedstawiono kilka przykładów wyliczania raportu braków w oparciu o zaznaczone przez użytkownika kombinacje parametrów. Należy zdecydować czy w raporcie chcemy uwzględnić sprzedaż towaru (Faktury Sprzedaży, Paragonu) czy też rezerwacje towaru na magazynie (Faktury Sprzedaży, Paragony, rezerwacje Odbiorcy). Dane ogóle do wyliczeń:- Stan bieżący 5 szt.
- Stan min. 120 szt.
- Stan maks. 250 szt.
- Rezerwacje 15 szt.
- Zamówienia 17 szt.
- Zamawiać po 4 szt.
- Normatywy: nie uwzględniaj
- uwzględniać rezerwacje: tak
- uwzględniać zamówienia: nie
- Ilość zarezerwowana pomniejszona o stan: 15 szt. – stan: 5 szt. = 10 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4).
- W przypadku ustawienia normatywów: nie uwzględniaj oraz do stanu min. zawsze na raporcie pojawi się ilość co najmniej równa (lub większa od) ilości wyliczonej, podzielna przez 4. W przypadku ilości maksymalnej ilość zamawiana nie może przekroczyć ilości wyliczonej.
- Na raporcie pojawi się 12 szt.
- Normatywy: stan minimalny
- uwzględniać rezerwacje: tak
- uwzględniać zamówienia: tak
- Dopełnienie do stanu min: 120 – 5 = 115 szt.
- Program dolicza rezerwacje: 115 + 15 = 130 szt.
- Następnie odejmuje istniejące zamówienia: 130 – 17 = 113
- Szukamy najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4), większej lub równej 113.
- Najbliższa ilość, która będzie co najmniej równa wyliczonej ilości to 116.
- Normatywy: stan maksymalny.
- uwzględniać rezerwacje: tak
- uwzględniać zamówienia: tak
- Dopełnienie do stanu maksymalnego: 250 – 5 = 245 szt.
- Program dolicza rezerwacje: 245 + 15 = 260 szt.
- Następnie odejmuje zamówienia: 260 – 17 = 243 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4)
- Stan maksymalny nie może zostać przekroczony, czyli zamówione zostanie 240 szt.
- Ilość sprzedana: 102 szt.
- Normatywy: nie uwzględniaj.
- uwzględniać zamówienia: tak
- Program wylicza ilość potrzebną do uzupełnienia stanu do ilości sprzedanej: 102 – 5 = 97 szt.
- Następnie odejmuje zamówienia: 97 – 17 = 80 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4), czyli zamówione zostanie 80 szt.
- Ilość sprzedana: 102 szt.
- Normatywy: stan minimalny.
- uwzględniać zamówienia: tak
- Program porównuje ilość sprzedaną ze stanem minimalnym. Ponieważ ilość sprzedana < stan minimalny – raport uzupełni zamówienie do stanu minimalnego
- Program wylicza ilość potrzebną do uzupełnienia stanu do ilości minimalnej: 120 – 5 = 115 szt.
- Następnie odejmuje zamówienia: 115 – 17 = 98 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4), czyli zamówione zostanie 100 szt.
- Ilość sprzedana: 130 szt.
- Normatywy: stan minimalny.
- uwzględniać zamówienia: tak
- Program porównuje ilość sprzedaną ze stanem minimalnym. Ponieważ ilość sprzedana > stan minimalny – raport uzupełni zamówienie do ilości sprzedanej
- Program wylicza ilość potrzebną do uzupełnienia stanu do ilości sprzedanej: 130 – 5 = 125 szt.
- Następnie odejmuje zamówienia: 125 – 17 = 108 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4), czyli zamówione zostanie 108 szt.
- Ilość sprzedana: 270 szt.
- Normatywy: stan maksymalny.
- uwzględniać zamówienia: nie
- Program porównuje ilość sprzedaną ze stanem maksymalnym. Ponieważ ilość sprzedana > stan maksymalny – raport uzupełni zamówienie do stanu maksymalnego (ilość po zamówieniu nie może przekroczyć maksymalnej w magazynie)
- Program wylicza ilość potrzebną do uzupełnienia stanu do ilości maksymalnej: 250 – 5 = 245 szt.
- Program szuka najbliższej ilości podzielnej przez zamawiać po (4), czyli zamówione zostanie 244 szt. (stan po zamówieniu nie przekroczy maksymalnego).
Edycja raportu
Po wskazaniu określonych parametrów, i wygenerowaniu raportu poprzez- Usuwaniu istniejących pozycji.
- Dodawaniu nowych pozycji. Dodawane mogą być tylko towary, które nie zostały uwzględnione przy wyliczeniach automatycznych. W przypadku towarów już uwzględnionych w raporcie użytkownik może pozycję modyfikować.
- Zmianie ilości zamawianej. Jednostka miary pozostaje zawsze taka, w jakiej towar jest zamawiany, bez możliwości jej zmiany.
- Zmianie ceny zakupu. Proponowana przez program jest ostatnia cena zakupu. Jeśli Użytkownik ją zmodyfikuje to na tworzone zamówienie zostanie przeniesiona już cena podana na raporcie braków.
Generowanie Zamówienia u Dostawcy
Po wyliczeniu Raportu braków użytkownik może wygenerować Zamówienie u Dostawcy (Zamówienia u Dostawców). Na dokument ZD przenoszone są towary wykazane na raporcie w ilości z kolumny Ilość zamawiana, zgodnie z ceną ustaloną na oknie raportu.
- wg dostawców – wygenerowanych zostanie tyle zamówień ilu dostawców występuje na kartotekach towarowych ( menu Handel/ Zasoby/ Pozycja cennika, zakładka [Dodatkowe]):

- dla kontrahenta – po zaznaczeniu parametru utworzony zostanie jeden wspólny dokument ZD dla wskazanego kontrahenta.
- Schemat numeracji– domyślny schemat numeracji wskazany dla ZD w Konfiguracji firmy/ Handel/ Dokumenty.
- Kontrahent – w zależności od opcji wskazanej w oknie raportu (sekcja Zamówienia) będzie to dostawca ustalony na karcie towaru lub wskazany bezpośrednio w oknie raportu.
- Magazyn – domyślnie zgodny z magazynem wskazanym na raporcie braków. Jeżeli pole Magazyn pozostawiono puste ZD tworzone jest na:
- Magazyn domyślny operatora,
- Magazyn domyślny stanowiska,
- Jeżeli nie wskazano magazynu domyślnego dla operatora, stanowiska, ZD tworzone jest na magazyn główny.
- Data wystawienia, termin dostawy – daty na ZD są zgodne z datą bieżącą widoczną w menu Narzędzia/ Data bieżąca – bez względu na datę, wg której został wyliczony raport braków.
- Kategoria, forma płatności, termin płatności– pobierane są z karty kontrahenta.
- Dla zamawianych towarów:
- Ilość – jest zgodna z ilością wskazaną do zamówienia w Raporcie braków.
- JM – jednostka miary przenoszona jest z Raportu braków.
- pcz. – cena początkowa to ostatnia cena zakupu pobierana z karty towaru (zakładka Ogólne).
- Cena z Rab. – cena z rabatem to cena wskazana dla towaru na raporcie braków.
Usługi złożone

Dla wszystkich składników możliwe jest określenie: ilości, jednostki miary oraz magazynu. Jeśli w skład usługi złożonej wchodzi usługa prosta, użytkownik może określić jej koszt, wpisując odpowiednią wartość w kolumnie Wartość zakupu.
Magazyn dla ręcznie dodanych składników ustawiany jest zgodnie z aktualnie podanym magazynem dla usługi złożonej.

. Po wygenerowaniu dokumentów magazynowych, koszt zakupu składników jest aktualizowany na podstawie rzeczywistych kosztów pobranych zasobów oraz jest przepisywany do pola Koszt zakupu na zakładce [Szczegóły].
Jeżeli w konfiguracji zaznaczono parametr Konwersja FS/PA/PF/PZ do WZ – przenoś usługi na WZ, wtedy usługa wraz z kosztem zakupu pojawi się na Wydaniu Zewnętrznym. Ponieważ koszt dotyczący tej samej usługi pojawi się dwukrotnie w programie (na WZ oraz RW), należy mieć to na uwadze podczas obliczania kosztów rozchodu na podstawie dokumentów magazynowych.
W raportach RKZ faktury powiązane z Rozchodem Wewnętrznym uwzględniane są po zaznaczeniu parametru FS z WZ(RW).
Jeżeli Paragon z usługą złożoną zostanie przekształcony do Faktury Sprzedaży, koszt usługi będzie widoczny zarówno na PA, jak i FS. Po wygenerowaniu dokumentów magazynowych zostanie zaktualizowany na każdym dokumencie zgodnie z kosztem pobranych towarów.
Usługa złożona a kaucje
Opakowania kaucjonowane nie są wydawane dla składników usługi złożonej. Jeżeli na Fakturze lub Paragonie dodano usługę, której składnik jest powiązany ze schematem opakowań, opakowania, które mają być wydane dla tej transakcji należy dodać ręcznie na zakładce Kaucje lub wygenerować dla nich oddzielnie dokument WKA.
Korekta ilości
W przypadku korygowania usługi złożonej na Fakturze lub Paragonie, korektę ilości dla składników będących na Rozchodzie Wewnętrznym należy wykonać oddzielnie z poziomu listy RW. Jeżeli na dokumencie handlowym znajduje się taka usługa, program wyświetli przed wykonaniem korekty komunikat: Na dokumencie znajdują się usługi złożone. Korektę do dokumentu RW należy wykonać oddzielnie.
Wykonanie korekty do RW nie powoduje automatycznego korygowania składników na FS/PA. Korekta do RW będzie jednak uwzględniona przy wyliczaniu kosztu z transakcji pod przyciskiem
po zaznaczeniu parametru Uwzględniaj korekty.
- podczas importu Cennika pomiędzy bazami z poziomu Narzędzia/ Importy/ Z innej bazy danych,
- podczas eksportu/importu Cennika do/z pliku XML.
Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami PZ
Informacje ogólne
Program umożliwia powiązanie faktury zakupu zapisanej do bufora z zatwierdzonymi dokumentami PZ. Funkcjonalność ma zastosowanie przede wszystkim w celu wiązania dokumentów FZ wprowadzonych za pomocą usługi Comarch OCR oraz pobranych z KSEF z wprowadzonymi wcześniej do systemu dokumentami magazynowymi. Funkcję można zastosować również na pozostałych fakturach zakupu zapisanych do bufora. Wiązanie dostępne jest tylko dla dokumentów FZ i PZ niepowiązanych z żadnym innym dokumentem (wyjątkiem są PZ powiązane z zamówieniem u dostawcy, przy czym zamówienie u dostawcy nie może być jednocześnie powiązane z fakturą zakupu lub fakturą zaliczkową zakupu). Wiązać dokumenty można na dwa sposoby:- automatycznie – użytkownik nie musi wskazywać wiązanych dokumentów, jeśli w bazie istnieją identyczne dokumenty PZ i FZ
- za pomocą kreatora powiązań – w scenariuszach, gdzie jest kilka dokumentów PZ podobnych do faktury zakupu i użytkownik musi zdecydować, które dokumenty będą ze sobą powiązane
Automatyczne wiązanie FZ z PZ
Po pobraniu faktury zakupu z KSeF albo dodaniu za pomocą usługi Comarch OCR, jeżeli użytkownik edytuje taka fakturę, a program znajdzie identyczny zatwierdzony dokument przyjęcia zewnętrznego, wówczas zostanie zaproponowane powiązanie tych dwóch dokumentów. Wyświetli się komunikat: Dla dostawcy KOD_DOSTAWCY zostały wystawione dokumenty magazynowe. Czy chcesz powiązać dokument przyjęcia zewnętrznego NUMER_PZ z tą fakturą zakupu? Automatyczne wiązanie dokumentów zadziała, jeśli dokumenty będą identyczne i spełnią założone kryteria, takie jak zgodność:- dostawcy,
- algorytmu naliczania podatku VAT,
- magazynu,
- typu kursu waluty i notowania kursu (na dokumentach walutowych) oraz ustawień parametrów Naliczaj VAT i Kwota VAT w walucie od wartości netto w PLN,
- pozycji na dokumencie (takie same ilości w poszczególnych pozycjach, ceny, stawki VAT oraz jednostki).
Wywołanie kreatora powiązania FZ z PZ
Kreator powiązania faktury zakupu z dokumentami PZ możemy wywołać z poziomu listy dokumentów FZ oraz z formularza dokumentu FZ dla faktur zakupu zapisanych do bufora. Funkcjonalność jest niedostępna na dokumentach:- zatwierdzonych
- anulowanych
- powiązanych z PZ/ZD
- fakturach zaliczkowych zakupu
- fakturach pierwotnych
- korektach
Wywołanie kreatora z poziomu formularza FZ
Na formularzu faktury zakupu zapisanej do bufora, na zakładce [Ogólne] z prawej strony widoczny jest przycisk
Po jego naciśnięciu, w celu wywołania kreatora należy wybrać opcję Powiąż dokumenty PZ:
Aby skorzystać z kreatora, konieczne jest zaznaczenie kilku parametrów w konfiguracji programu. Każdorazowo sprawdzane jest zaznaczenie trzech parametrów:
- Parametr Pozwalaj na edycję cen/kursu na FZ powstałym z PZ w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry na zakładce [Ceny].
- Dwa parametry w menu Start/ Konfiguracja/Program/ Użytkowe/ Operatorzy, na formularzu konkretnego operatora na zakładce [Parametry], w podzakładce [Handel, Serwis]:
- Prawo do zmiany cen FZ, PZ i PKA
- Dostęp do cen zakupu
- Operator bez uprawnień administratora otrzyma informację: Aby powiązać dokumenty PZ z dokumentem FZ operator powinien mieć dostęp do cen zakupu oraz prawo do zmiany cen na dokumentach FZ. Powinien móc edytować cenę oraz kurs na FZ powiązanym z PZ. Skontaktuj się z administratorem, aby nadać uprawnienia.
- Operator z uprawnieniami administratora otrzyma komunikat: Aby powiązać dokumenty PZ z dokumentem FZ operator powinien mieć dostęp do cen zakupu oraz prawo do zmiany cen na dokumentach FZ. Powinien móc edytować cenę oraz kurs na dokumencie FZ, który jest powiązany z PZ. Czy ustawić te parametry? Wybór opcji Tak spowoduje automatyczne zaznaczenie wymaganych parametrów oraz uruchomienie kreatora. Wybór opcji Nie spowoduje zamknięcie komunikatu bez zmiany parametrów, wówczas kreator nie zostanie uruchomiony.
Na oknie widoczna jest lista dokumentów PZ, spełniających warunki powiązania:
- tylko zatwierdzone dokumenty, niepowiązane z FZ
- wystawione na tego samego dostawcę co faktura zakupu (nadawca może być różny)
- algorytm naliczania podatku VAT (netto/ brutto) zgodny z fakturą zakupu
- jeśli dokument PZ posiada korekty, wszystkie muszą być zatwierdzone (jeśli którakolwiek z korekt zapisana jest do bufora, dokument nie pojawi się na liście dokumentów PZ, które można powiązać)
- ta sama waluta dokumentu, taki sam typu kursu waluty oraz ustawienia parametrów Naliczaj VAT i Kwota VAT w walucie od wartości netto w PLN na dokumentach walutowych
- magazyn:
- Jeśli operator zalogowany jest do modułu Handel, wówczas magazyny na dokumentach muszą być zgodne, w kreatorze wyświetlane są tylko dokumenty PZ z magazynem zgodnym z FZ.
- Jeśli operator zalogowany jest do modułu Handel Plus, możliwe jest wiązanie dokumentów wystawionych na różne magazyny i w kreatorze wyświetlane są dokumenty PZ z różnych magazynów. Uwzględniono blokady i zakazy do magazynów.
W lewym dolnym rogu okna znajduje się parametr Wyświetl tylko wybrane dokumenty – po jego zaznaczeniu ukrywane są dokumenty, które nie zostały wybrane. Poniżej dostępny jest przycisk Pomoc kierujący do artykułu opisującego działanie funkcji.
Poprzez zaznaczenie parametru Data wystawienia możliwe jest określenie dat wyświetlanych dokumentów PZ.
Domyślnie parametr jest zaznaczony i ustawione daty w obrębie bieżącego miesiąca.
Jeżeli na liście jest kilka dokumentów PZ, wówczas należy wskazać poprzez zaznaczenie, które z tych dokumentów będą wiązane. Jeżeli natomiast na liście jest wyświetlony tylko jeden dokument PZ, który spełnia kryteria wiązania, wówczas zaznaczenie oraz rozwinięcie listy pozycji dokumentu wykonywane jest automatycznie.
Po zaznaczeniu dokumentów PZ i kliknięciu w przycisk Dalej, wyświetlone zostanie kolejne okno kreatora. Przycisk będzie aktywny jeśli zaznaczymy co najmniej jeden dokument PZ. Istnieje możliwość zaznaczenia wszystkich dokumentów widocznych na liście za pomocą skrótu klawiszowego <CTRL>+<A>.
Drugie okno kreatora – Lista pozycji na fakturze zakupu po powiązaniu z przyjęciem zewnętrznym
Na drugim oknie kreatora widoczne są pozycje, które docelowo znajdą się na dokumencie FZ. Dla każdej pozycji wyświetlona jest szczegółowa informacja o tym, czy zostanie zmieniona po powiązaniu dokumentów. Zmienione pozycje w kolumnie Status są oznaczone wykrzyknikiem.
Kolumna Status prezentuje graficzną informację o pozycjach, które zostaną zmodyfikowane. Może zawierać wartości:
-
– pozycja na FZ pozostaje niezmieniona -
– pozycja na FZ zostanie zmodyfikowana
- Pozycja poprawnie powiązana – pozycja z FZ została powiązana z pozycją PZ (zgodność ilości, stawki VAT, jednostki miary) – mogą wystąpić różnice w cenach i wartościach pozycji – wówczas po zatwierdzeniu FZ zostanie utworzona korekta wartości PZ.
- Pozycja niepowiązana z PZ – na dokumentach PZ nie znaleziono pozycji odpowiadającej FZ – pozycja nie będzie powiązana i po zatwierdzeniu FZ zostanie utworzony dodatkowy dokument PZ zawierający pozycje bez powiązania.
- Ilość na pozycji zostanie zmniejszona o .. – ilość na wiązanej pozycji PZ jest mniejsza niż na FZ, wówczas ilość na FZ zostanie odpowiednio zmniejszona.
- Ilość na pozycji zostanie zwiększona o .. – ilość na wiązanej pozycji PZ jest większa niż na FZ, wówczas ilość na FZ zostanie odpowiednio zwiększona.
- Pozycja zostanie dodana do FZ – pozycja z PZ nie występuje na dokumencie FZ, sytuacja może też wystąpić jeśli na dokumentach znajduje się ten sam towar, ale z inną stawką VAT lub jednostką miary – wówczas na FZ zostanie dodana dodatkowa pozycja ze stawką VAT (lub jednostką miary) z PZ.
W dolnej części okna znajdują się przyciski:
Pomoc – wywołanie artykułu opisującego działanie funkcji
Wstecz – powrót do pierwszego okna kreatora
Powiąż dokumenty – zaakceptowanie zmian i powiązanie wybranych dokumentów
Zakończenie pracy z kreatorem – powiązanie dokumentów
Po naciśnięciu przycisku Powiąż dokumenty, okno kreatora jest zamykane i następuje powiązanie dokumentu FZ ze wskazanymi dokumentami PZ. Po powiązaniu FZ z PZ, dokumenty te zachowują takie właściwości, jakby faktura zakupu powstała z przekształcenia dokumentu PZ – nie można edytować ilości ani usuwać pozycji powiązanych z PZ. W module Handel Plus nie można też ustawiać dostaw dla tych pozycji. Można natomiast zmienić rabat w nagłówku dokumentu oraz ceny/wartości i rabaty (jeśli zaznaczony jest parametr Pozwalaj na edycję cen/ kursu na FZ powstałym z PZ w menu Start/ Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Parametry na zakładce [Ceny]). Na zakładce [Dokumenty] na formularzu faktury zakupu widoczne jest powiązanie z dokumentami PZ oraz korektami (jeśli były utworzone do wiązanych dokumentów PZ). Analogicznie, na formularzu dokumentu PZ, na zakładce [Dokumenty] widoczne jest powiązanie z fakturą zakupu. Dla powiązanej faktury zakupu nie ma możliwości ponownego wywołania kreatora ani cofnięcia wiązania. Jeśli istnieje taka potrzeba, fakturę zakupu można usunąć, wówczas powiązanie zostanie usunięte. Zasady wiązania pozycji: Ceny Jeśli ceny wiązanych pozycji na PZ różnią się od FZ, wówczas zachowywane są ceny z FZ. Agregacje Jeżeli na FZ pozycja jest zagregowana, a występuje ona na kilku różnych PZ w różnych cenach, wówczas na FZ nastąpi rozbicie pozycji, zgodnie z ilościami na wiązanych dokumentach PZ. Przykład: Na dokumencie FZ 2szt w cenie 5zł na jednej pozycji. Na pierwszym wiązanym dokumencie PZ 1szt w cenie 5zł. Na drugim wiązanym dokumencie PZ 1szt w cenie 3zł. W kreatorze powiązania FZ z PZ, zagregowana pozycja na FZ zostanie odpowiednio zmniejszona (o 1szt) oraz dodana pozycja z drugiego dokumentu PZ. Magazyny Jeśli na dokumentach lub pozycjach dokumentów występowały różne magazyny i wiązanie wykonywane było po zalogowaniu do modułu Handel Plus, magazyn przenoszony jest z pozycji PZ na pozycje FZ. Kaucje Jeśli do dokumentu PZ istniał powiązany dokument PKA, wówczas powiązanie to jest przenoszone na formularz faktury zakupu, widoczne jest na zakładce [Dokumenty]. Atrybuty Po powiązaniu dokumentów, atrybuty na pozycjach FZ są usuwane i kopiowane z pozycji dokumentu PZ. Atrybuty na formularzu FZ na zakładce [Atrybuty] pozostają bez zmian. Jeśli zaznaczony jest parametr Kopiuj atrybuty na dokumenty powiązane w Start/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry, wówczas dodatkowo do atrybutów FZ, dopisywane są atrybuty z dokumentów powiązanych PZ. Cechy towarów w module Handel Plus Po powiązaniu dokumentów, cechy na pozycjach FZ są usuwane i przenoszone z powiązanych pozycji dokumentu PZ. Nie ma możliwości ich edycji na FZ. Kategorie Zarówno kategoria w nagłówku dokumentu, jak też kategorie pozycji dokumentu przenoszone są z dokumentów PZ. Jeśli kilka dokumentów PZ jest wiązanych z jedną fakturą zakupu, wówczas kategoria dokumentu przenoszona jest z pierwszego z nich. Analogicznie jeśli z jedną zagregowaną pozycją faktury zakupu wiązanych jest kilka pozycji z różnych dokumentów PZ, wówczas kategoria przenoszona jest z pierwszego dokumentu PZ. Zatwierdzenie faktury zakupu (zapis na trwałe) Po zatwierdzeniu faktury zakupu powiązanej z PZ:- jeśli ceny/wartości pozycji lub kurs waluty na FZ są inne niż na PZ, wówczas zostanie utworzona korekta wartości do PZ
- jeśli na FZ znajdują się pozycje, których nie było na PZ, wówczas zostaną utworzone dodatkowe dokumenty PZ, powiązane z fakturą zakupu
Wiązanie dokumentów FZ w buforze z zatwierdzonymi dokumentami ZD
Informacje ogólne
Program umożliwia powiązanie faktury zakupu zapisanej do bufora z zatwierdzonymi dokumentami zamówień u dostawcy (ZD). Funkcjonalność ma zastosowanie do łączenia dokumentów FZ wprowadzonych za pomocą usługi Comarch OCR oraz pobranych z KSEF z dokumentami zamówień, które zostały wcześniej wprowadzone do systemu. Można ją również zastosować do faktury zakupu wprowadzonej w dowolny sposób, pod warunkiem, że nie została jeszcze powiązana z innym dokumentem i znajduje się w buforze. Wiązanie dokumentów odbywa się za pomocą kreatora.Wywołanie kreatora powiązania FZ z ZD
Kreator powiązania faktury zakupu z dokumentami ZD możemy wywołać z poziomu listy dokumentów FZ oraz z formularza dokumentu FZ. Funkcjonalność w szczególności jest niedostępna dla dokumentów:- zatwierdzonych
- anulowanych
- powiązanych z PZ/ZD
- faktur zaliczkowych zakupu
- faktur pierwotnych
- korekt
Wywołanie kreatora z poziomu formularza FZ
Na formularzu faktury zakupu zapisanej do bufora, na zakładce [Ogólne] z prawej strony widoczny jest przycisk
Po jego naciśnięciu, w celu wywołania kreatora należy wybrać opcję Powiąż dokumenty ZD:
Okno kreatora
Na oknie kreatora wyświetlane są potencjalne dokumenty ZD, które można powiązać z fakturą zakupu. Dla każdego dokumentu wyświetlana jest informacja o numerze, magazynie, dacie wystawienia oraz terminie dostawy.
Na oknie widoczna jest lista dokumentów ZD, spełniających warunki powiązania:
- tylko zatwierdzone dokumenty, na których znajdują się niezrealizowane pozycje, z których co najmniej jedna znajduje się na FZ,
- nie powiązane z fakturą zaliczkową zakupu,
- wystawione na tego samego dostawcę co faktura zakupu (nadawca może być różny),
- algorytm naliczania podatku VAT (netto/ brutto) zgodny z fakturą zakupu,
- ta sama waluta dokumentu,
- zgodny magazyn na wiązanych pozycjach.
W lewym dolnym rogu okna znajduje się parametr Wyświetl tylko wybrane dokumenty – po jego zaznaczeniu ukrywane są dokumenty, które nie zostały wybrane. Poniżej dostępny jest przycisk Pomoc kierujący do artykułu opisującego działanie funkcji.
Poprzez zaznaczenie parametru Data wystawienia możliwe jest określenie dat wyświetlanych dokumentów ZD. Domyślnie parametr jest zaznaczony, a daty ustawione w obrębie bieżącego miesiąca.
Poniżej znajduje się parametr Data dostawy, który umożliwia zawężenie dokumentów ZD według terminu dostawy.
Jeżeli na liście znajduje się kilka dokumentów ZD, wówczas należy zaznaczyć te, które będą wiązane. Jeżeli natomiast na liście jest wyświetlony tylko jeden dokument ZD, który spełnia kryteria wiązania, wówczas zaznaczenie oraz rozwinięcie listy pozycji dokumentu wykonywane jest automatycznie.
Po zaznaczeniu dokumentów ZD i kliknięciu w przycisk Powiąż dokumenty, wykonywane jest wiązanie. Przycisk będzie aktywny jeśli zaznaczymy co najmniej jeden dokument ZD. Istnieje możliwość zaznaczenia wszystkich dokumentów widocznych na liście za pomocą skrótu klawiszowego <CTRL>+<A>.
Zakończenie pracy z kreatorem – powiązanie dokumentów
Po naciśnięciu przycisku Powiąż dokumenty, okno kreatora jest zamykane i następuje powiązanie dokumentu FZ ze wskazanymi dokumentami ZD. Po powiązaniu FZ z ZD, na FZ wszystkie pozycje można edytować, można zmieniać dowolnie ilość, wartość, cenę, algorytm liczenia dokumentu, kontrahenta i walutę. Na zakładce [Dokumenty] na formularzu faktury zakupu widoczne jest powiązanie z dokumentami ZD. Analogicznie, na formularzu dokumentu ZD, na zakładce [Dokumenty] widoczne jest powiązanie z fakturą zakupu. Dla powiązanej faktury zakupu nie ma możliwości ponownego wywołania kreatora ani cofnięcia wiązania. Jeśli istnieje taka potrzeba, fakturę zakupu można usunąć, wówczas powiązanie zostanie usunięte. Zasady wiązania pozycji:- Ceny i stawki VAT
- Agregacje
- Magazyny
- Atrybuty
- Cechy towarów w module Handel Plus
- Kategorie

Panel drzewa grup rozwijany jest za pomocą pionowego przycisku Wybrana grupa: …, a ustawienie widoczności panelu filtrowania wg drzewa grup na stałe włącza się przez wciśnięcie przycisku pinezki:
Po zaznaczeniu bądź podświetleniu konkretnej grupy w menu Ogólne/ Cennik lub Handel/ Zasoby – na dodawanej pozycji cennika jako grupa domyślna automatycznie podpowiada się grupa wskazana na liście grup.
Cena - w programie istnieje możliwość zdefiniowania dowolnej liczby cen sprzedaży i jednej ceny zakupu (menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Ceny towarów i usług). Na karcie towaru/usługi można również określić, która z tych cen będzie domyślna, czyli proponowana w trakcie wystawiania dokumentów. W programie istnieje możliwość wybrania ceny, która ma pojawić się na liście zasobów.
EAN - umożliwia wyszukiwanie kart towarowych według dowolnych kodów kreskowych (domyślnych i dodatkowych).
Data - kolejną istotną cechą modułu Handel jest możliwość wyświetlenia stanu towaru na dany dzień. Jest to bardzo istotne w przypadku wystawiania dokumentów wstecz oraz pozwala na prognozowanie braków w przyszłości.
Zerowe – parametr pozwala na wyświetlenie lub pominięcie na liście towarów o stanach zerowych. Działanie parametru jest uzależnione od zaznaczenia w Konfiguracji firmy/ Magazyn/ Parametry/ Zamówienia i Rezerwacje – parametru Nie pozwalaj na wydanie towaru, gdy występują rezerwacje – jeśli jest wyłączony, parametr Zerowe dotyczy ogólnej ilości towaru znajdującej się na magazynie. Jeżeli parametr w konfiguracji jest zaznaczony, wówczas parametr Zerowe dotyczy ilości dostępnej (ilości ogólnej pomniejszonej o rezerwacje).
Tylko braki – po zaznaczeniu tego parametru na liście zasobów zostaną wyświetlone tylko te pozycje, dla których rezerwacje przekraczają ilość na magazynie.
Pokazuj nieaktywne – parametr pozwala na ukrycie nieaktywnych zasobów, czyli takich, które na swojej karcie, na zakładce [Dodatkowe] mają zaznaczony parametr Karta nieaktywna. Pozycją nieaktywną może być np. towar, który został wycofany z naszej oferty:
Jeżeli kod towaru jest taki sam jak kod EAN, przy zmianie domyślnego kodu EAN podczas zapisu karty pojawi się komunikat: Kod EAN został zmieniony. Czy chcesz zaktualizować kod towaru?
Dla nowych kart towarowych wyświetlana jest seria domyślna (jeśli wskazano w konfiguracji) bądź należy wybrać ją z listy. Nową serię można również dodać z poziomu karty towaru wybierając z rozwijanej listy <NOWA>.
Kartę towaru można zapisać bez podania serii.
Jeśli w polu wyboru grupy wskazano Tak, po zapisie karty, w kodzie towaru będzie domyślna grupa towaru. W konfiguracji można ustawić separator, który odzieli grupę od numeru.
Dla zasobów - zamówienie u dostawcy zawsze dotyczy wybranego magazynu, wskazanej grupy towarowej, a stan ustalany jest na podany dzień. Wszystkie te dane podajemy na liście zasobów i stąd pobierane są do zamówienia automatycznego (grupa Dla zasobów nie jest edytowalna).
Wybrany dostawca - parametr odwołuje się do formularza towaru, na którym można wybrać domyślnego dostawcę. Zasada działania tego parametru jest następująca:
Zamienniki do poszczególnych towarów definiuje się na kartach cennikowych z poziomu
Kopiuj opis na fakturę – po wpisaniu towaru na fakturę do okna Element Faktury Sprzedaży automatycznie przepisywana jest zawartość pola Opis.
Pozwól na edycję nazwy na dokumencie – zaznaczenie parametru pozwoli na modyfikację (poprawę, uzupełnienie) nazwy pozycji na dokumentach. Jeśli nie zaznaczymy tego parametru, nie mamy możliwości zmiany nazwy towaru z poziomu wystawianego dokumentu.
Pozwól na edycję opisu na dokumencie – zaznaczenie parametru pozwoli na modyfikację opisu pozycji dokumentu. Aby edytować nazwę, opis po zaznaczeniu powyższych parametrów, należy na formularzu dokumentu podświetlić towar poprzez przycisk 
Wskaż plik na dysku i zapisz do bazy
Wybierając opcję Wskaż plik na dysku i zapisz do bazy program wyświetla okno, w którym użytkownik może wyszukać lokalizację pliku i wskazać plik. Po zatwierdzeniu wyboru wskazany plik zostanie zapisany w bazie danych. Jeśli użytkownik zaznaczy więcej niż jeden plik, wówczas dodane zostaną wszystkie zaznaczone pliki. W oknie wyszukiwania plików domyślnie podpowiadają się pliki typu: pliki graficzne; zapamiętywana jest ostatnio wybierana ścieżka.
Wybór opcji spowoduje, że załącznik trafia od razu na listę danych binarnych i zostaje zapisany w bazie.
Stosując takie rozwiązanie należy pamiętać, że:

Bądź z listy kodów CN, dla zaznaczonych pozycji – poprzez operacje seryjne,:
W oknie Ustaw stawkę VAT dla kodów CN należy wybrać Stawkę VAT, funkcja zostanie wykonana po naciśnięciu przycisku
Operacja seryjna działa dla pozycji zaznaczonych na liście. Po jej wykonaniu za pomocą przycisku
Listę Towary przypisane podczas dodawania dokumentów za pomocą OCR lub KSeF obsługują standardowe przyciski, opisane szczegółowo w artykule
Historia towaru przedstawia w formie listy wszystkie dokumenty, na których występował dany towar/usługa. Dokumenty wyświetlane na tej liście można ograniczyć, poprzez zastosowanie filtra. Szczegółowe informacje na temat raportu są dostępne w artykule Historia towaru.
W rezultacie otrzymamy opis produktu zaproponowany przez algorytmy sztucznej inteligencji:
Oprócz generowania opisu w języku polskim istnieje możliwość również jego tłumaczenia na języki:
W przypadku pozostałych języków dostępna jest tylko opcja: Kopiuj nazwę i opis z karty towaru.

Dokument liczony od – netto/brutto. Decyduje o sposobie wyliczania podatku VAT.
W górnej części formularza znajdują się znaczniki:
Bufor – informuje o sposobie zapisu dokumentu.



, za pomocą którego należy wskazać plik (z dysku lub IBARD), aby rozpocząć import towarów. Informacja o przebiegu operacji zostanie wyświetlona w logu. Jeżeli program natrafi na towar, którego nie ma w cenniku, zostanie on pominięty, a import będzie kontynuowany.
. Po naciśnięciu przycisku pojawia się okno, w którym należy wskazać plik, do którego zostaną wyeksportowane towary (na dysku lub IBARD). Jeśli wskazany zostanie plik, który nie istnieje, wówczas zostanie on utworzony po zatwierdzeniu eksportu. Jeśli wskażemy plik istniejący, zostanie on nadpisany. Plik powinien posiadać rozszerzenie txt lub csv.


Z kolei wybranie opcji Importuj pozycje wywoła okno, gdzie należy wskazać miejsce, z którego importowane są składniki receptury.

Opakowania kaucjonowane nie są wydawane dla składników usługi złożonej. Jeżeli na fakturze lub paragonie dodano usługę, której składnik jest powiązany ze schematem opakowań, opakowania, które mają być wydane dla tej transakcji należy dodać ręcznie na zakładce [Kaucje] lub wygenerować dla nich oddzielnie dokument WKA.
Rabaty
Opakowania z systemu kaucyjnego nie podlegają rabatowaniu. Ich cena jest stała i pobierana z kartoteki towarowej. Dla opakowań spoza systemu kaucyjnego stosowane są upusty zgodnie z zadeklarowanymi dla danego kontrahenta lub towaru. Warto jednak pamiętać, że podczas wyliczania kaucji z poziomu zakładki [Kaucje] nie jest pobierany rabat z dokumentu handlowego (rabat wynikowy z nagłówka). Tym samym zmiana rabatu w nagłówku dokumentu handlowego nie powoduje przeliczenia wartości opakowań na zakładce [Kaucje].
Na zakładce [Kaucje] użytkownik może określić termin zwrotu opakowań nieobjętych systemem kaucyjnym. Termin domyślnie pobierany jest z karty kontrahenta (zakładka [Handlowe]).
Płatności
W polu Płatność za opakowania w systemie kaucyjnym wyświetlana jest suma płatności dla wszystkich opakowań w systemie kaucyjnym ujętych na dokumencie. Kaucje za opakowania w systemie kaucyjnym oraz płatności do nich zawsze wyliczane są automatycznie na dokumentach handlowych.
Parametr Płatność za opakowania poza systemem kaucyjnym pozwala określić , czy za opakowania niebędące w systemie pobierana jest kaucja (opłata). Podobnie jak w przypadku dokumentów kaucyjnych WKA/PKA:
obok ikony WZ/K na liście faktur sprzedaży i paragonów jako Dodanie nowego WKA,
obok ikony PZ/K na liście faktur zakupu jako Dodanie nowego PKA.
Jeden schemat opakowania może natomiast składać się jednocześnie z opakowania objętego systemem kaucyjnym oraz innego opakowania –nie podlegającego pod system kaucyjny. Pozwala to na obsłużenie sytuacji, gdzie napoje w butelkach objętych kaucją dodatkowo sprzedawane są w skrzynkach czy na paletach.
Lista schematów opakowań została opisana w kategorii
Rys. Schemat opakowań kaucjonowanych
Należy przy tym pamiętać, że jeden schemat może być wykorzystany dla wielu towarów. 


