Podstawowe informacje

Prezentacja zajętości powierzchni i wykorzystania nośności na magazynie

W aplikacji Comarch WMS Zarządzanie na liście magazynów udostępniono widok procentu zajętej objętości danej powierzchni na magazynie, a także wykorzystania nośności położenia (porównuje wagę ustawioną w konfiguracji położenia z wagą towarów i jednostek logistycznych na tym położeniu). Taka informacja pozwoli osobie zarządzającej magazynem na szybką ocenę, które położenia są za bardzo obciążone, gdzie można przesunąć większą ilość ciężkiego lub zalegającego towaru. Kierownik będzie mógł także skierować do odpowiednich stref operatorów ze względu na planowane większe dostawy. Informacja o zajętości powierzchni i wykorzystaniu nośności prezentowana jest na wszystkich poziomach magazynu:
  • Dla poszczególnych położeń, miejsc magazynowych (gniazd),
  • Dla poszczególnych stref, obszarów wydzielonych w magazynie,
  • Dla całego magazynu.
Poszczególne kolory ustawionych limitów powierzchni/nośności oznaczają odpowiednio objętość i ciężar:
  • Ciemnoniebieski – towarów znajdujących się w danym momencie na położeniu,
  • Czarny – jednostek logistycznych znajdujących się w danym momencie na położeniu,
  • Zielony –towarów zadysponowanych do przyjęcia lub przesunięcia na dane położenie (niezrealizowanych pozycji).
Dodatkowo szczegółowa informacja o zajętości powierzchni i wykorzystaniu nośności prezentowana jest również na liście zasobów (na każdym poziomie magazynu). Informacje dotyczące zajętości powierzchni oraz nośności wyświetlane są zarówno jeżeli w konfiguracji położeń zdefiniowano odpowiednie wymiary oraz nośność jak i dla położeń z ustawionymi parametrami nośności/objętości równymi 0.

Praca z aplikacją - informacje ogólne (wersja pełna)

Aplikacja Comarch WMS Zarządzanie to aplikacja oparta na serwisie WWW, przeznaczona dla kierowników magazynu w celu zarządzania gospodarką magazynową oraz magazynierami. Program umożliwia sprawną realizację dokumentów handlowych oraz magazynowych, które pochodzą z systemu ERP, poprzez ich przydzielanie do konkretnych operatorów. Ponadto użytkownik aplikacji ma dostęp do danych znajdujących się w bazie systemu ERP: magazyny, operatorzy, dokumenty handlowe, artykuły. Poprzez dostęp za pomocą przeglądarki internetowej użytkownik zarządza procesem inwentaryzacji, jednostkami logistycznymi, normatywami oraz ma dostęp do rankingu pracowników jak i również do tworzenia i zarządzania strukturą magazynową. Aplikacja Comarch WMS Zarządzanie, ściśle współpracuje z aplikacją Comarch WMS Magazynier, przeznaczoną dla pracowników działu logistyki i magazynierów, którzy przy wykorzystaniu urządzeń typu przenośny kolektor danych, mogą skutecznie realizować zlecone im zadania. System Comarch WMS umożliwia:
  • Tworzenie struktury magazynowej z dowolnie zdefiniowanych obiektów,
  • Zarządzanie położeniami poprzez definiowanie adresów, wskazywanie ich wymiarów, nadawanie priorytetów, wskazywanie dozwolonych/zabronionych towarów do składowania na danym adresie,
  • Przypisywanie dyspozycji, jednostek logistycznych oraz pozycji towarowych magazynierom, które są realizowane w Comarch WMS Magazynier,
  • Obsługę nośników np. palet,
  • Obsługę wydruków etykiet: położeń, partii towarów, jednostek logistycznych,
  • Definiowanie normatywów oraz kontrolowanie stanów minimalnych na położeniach wraz z automatycznym ich uzupełnianiem do stanów minimalnych lub przesuwaniem po przekroczeniu stanów maksymalnych,
  • Określanie położeń domyślnych towarów,
  • Automatyczne przydzielanie dyspozycji do operatorów uwzględniając aktualne ich obciążenie pracą,
  • Weryfikowanie pracy magazynierów w rankingu pracowników,
  • Monitorowanie stanu realizowanych dyspozycji magazynowych,
  • Poprawę efektywności pracy magazynu,
  • Zarządzanie uprawnieniami pracowników wprost w interfejsie Comarch WMS Zarządzanie.

Praca z aplikacją – informacje ogólne (wersja uproszczona)

Wersja ta została pozbawiona zawansowanych funkcji, które pozwalają na efektywne zarządzanie magazynem. Jest to wersja darmowa i nie wymaga dodatkowych licencji. Dostępna jest dla użytkowników, którzy zakupili licencje na produkt Comarch WMS Magazynier i mają uprawnienia do logowania do którejkolwiek z aplikacji Comarch WMS lub w przypadku, gdy użytkownik posiada licencję na Comarch WMS Magazynier oraz Zarządzanie, lecz nie posiada uprawnień zezwalających na logowanie się w aplikacji Zarządzanie. Jej możliwości ograniczone są do:
  • Magazyny – wyłącznie możliwość migrowania zasobów z Comarch ERP XL oraz podglądu struktury i zasobów bez możliwości edycji,
  • Inwentaryzacji – brak możliwości podglądu pozycji arkusza. Możliwość przekazywania arkusza do realizacji oraz możliwość zatwierdzania gotowych arkuszy,
  • Ustawienia,
    • Ogólne,
    • Uprawnienia operatorów.
Funkcje te zostały opisane w dalszej części dokumentu. Również wygląd okna aplikacji Comarch WMS Zarządzanie został pozbawiony większości zakładek (Rys. poniżej)

Uruchamianie aplikacji

Aplikacja Comarch WMS Zarządzanie jest aplikacją internetową. Jej uruchomienie odbywa się z poziomu przeglądarki internetowej.

Aby wyświetlić okno logowania do aplikacji, w adresie przeglądarki wpisujemy http://localhost/WMS, gdzie WMS jest domyślną nazwą aplikacji. W przypadku gdy aplikacja zainstalowana jest na profilu innym niż domyślnym Comarch Auto Update, link do Comarch WMS Zarządzania wygląda następująco: http://localhost/WMS_[nazwa profilu].

Wyświetlenie okna logowania do aplikacji jest także możliwe z poziomu Menedżera Internetowych Usług Informacyjnych, poprzez wybór opcji „Przeglądaj”. Kolejne kroki uruchamiania tej opcji przedstawia (Rys. poniżej).

obap_rys96

Po prawidłowym uruchomieniu aplikacji, w przeglądarce powinien wyświetlić się widok jak na (Rys. poniżej). Z tego poziomu istnieje możliwość wyboru wersji językowej, w której ma wyświetlać się aplikacja.

    • Możliwe opcje wyboru:
    • Język polski – domyślnie,
    • Język angielski,
    • Język francuski,
    • Język niemiecki,
    • Język ukraiński.

Po wpisaniu poprawnych danych logowania: loginu i hasła operatora, któremu w systemie ERP nadane są uprawnienia do logowania do Comarch WMS Zarządzanie, w aplikacji powinien ukazać się widok, jak na (Rys. poniżej).

Po zalogowaniu do aplikacji wyświetlą się następujące informacje:

  • Dane pracownika przypisanego do zalogowanego operatora,
  • Bieżąca data,
  • Kafle:
    • Pracownicy – liczba pracowników zalogowanych do Comarch WMS Magazynier dzisiaj/liczba wszystkich pracowników (w danej strukturze podległościowej). Zostanie zaprezentowana liczba pracowników podległych danemu kierownikowi w obrębie struktury podległościowej,
    • Do przydzielenia – liczba dokumentów oraz pozycji (nieprzypisanych)
    • Dokumenty – liczba dokumentów zrealizowanych (zamkniętych)/wszystkich dostępnych w dniu dzisiejszym lub za ostatnie 7 dni,
    • Magazyny – liczba magazynów, na których dziś został wystawiony, bądź zrealizowany dokument magazynowy/wszystkie magazyny (magazyny dostępne w strukturze, do której należy dany operator)
    • Jednostki logistyczne – liczba jednostek, które zostały użyte w dniu dzisiejszym/w ciągu ostatnich 7 dni (np. przyjęcie zasobu na jednostce logistycznej lub przesunięcie jednostki logistycznej).
  • Boczny pasek aplikacji – menu główne, zawiera linki do:
    • Start – menu główne,
    • Pracownicy – miejsce, w którym widnieją wszyscy magazynierzy przypisani do centrum podległościowego oraz statystyki dotyczące ich pracy. Widoczność pracowników uzależniona jest od konfiguracji ich uprawnień w systemie Comarch ERP XL.
    • Magazyny – miejsce, w którym wyświetlana jest lista magazynów z obsługą WMS; w module tym istnieje możliwość wygenerowania struktury magazynu, konfigurowania algorytmów zarządzania, podglądu towarów na położeniach,
    • Normatywy – moduł dający możliwość tworzenia stanów minimalnych oraz maksymalnych dla poszczególnych towarów w poszczególnych lokalizacjach, oraz położeń domyślnych dla towarów w wybranym magazynie,
    • Dyspozycje – miejsce gdzie widoczne są wszystkie dyspozycje, które dotyczą magazynów obsługiwanych przez danego operatora. Możliwość przypisywania dyspozycji do pracowników,
    • Jednostki logistyczne – zawiera informacje na temat stworzonych jednostek logistycznych. Umożliwienie tworzenia nowych jednostek logistycznych,
    • Inwentaryzacja – możliwy podgląd oraz zarządzanie arkuszami inwentaryzacyjnymi pochodzącymi z systemu Comarch ERP XL,
    • Ustawienia – miejsce konfiguracji systemu oraz nadawania uprawnień,
    • Raporty – moduł umożliwiający kierownikowi monitorowanie na bieżąco efektów pracy magazynierów, zrealizowanych dyspozycji oraz analizę ruchów magazynowych na podstawie zdefiniowanych raportów,
    • Synchronizacja - moduł umożliwiający weryfikację kolejki synchronizacji Comarch WMS,
    • Wyloguj.
 

Pracownicy widoczni w aplikacji

Aby aplikacja Comarch WMS Zarządzanie poprawnie współpracowała z systemem Comarch ERP XL, konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu ERP. Aby pracownik podlegający pod określoną strukturę podległościową oraz pod określonego kierownika był widoczny w Comarch WMS Zarządzanie należy przypisać go do odpowiedniej struktury podległościowej. Szczegółowy opis znajduje się w artykule Konfiguracja Comarch WMS dla ERP XL. Po przeprowadzeniu powyższego należy przypisać stworzonego pracownika do odpowiedniego operatora, dzięki czemu będzie mógł się logować do aplikacji Comarch WMS Zarządzanie. Aby operator mógł zarządzać pracownikami (w aplikacji Comarch WMS Zarządzanie), którzy zostali przypisani do struktury podległościowej w Comarch ERP XL, należy edytować strukturę podległościową i dodać pracownika (przypisanego do tego operatora) na zakładce "Kierownicy" (Edycja struktury firmy otwierana jest po podwójnym kliknięciu na nazwę centrum). Kierownik oprócz pracowników, którzy podlegają pod jego centrum widzi również kierowników podległych centrów.  
Uwaga
Operator będzie mógł zarządzać pracownikami przypisanymi do danej struktury podległościowej, jeśli pracownikowi (przypisanemu do tego operatora) zostanie dodana rola w ERP XL z Uprawnieniem do logowania do aplikacji Comarch WMS Zarządzanie oraz Uwzględniaj strukturę podległościową.

Ranking pracowników

Ranking pracowników dostępny jest po wybraniu opcji „Pracownicy” z menu głównego lub kafla „Pracownicy” z ekranu startowego. Dzięki niemu kierownik może szybko sprawdzić, którzy pracownicy zrealizowali najwięcej dokumentów lub pozycji oraz którzy robili to najszybciej w wybranym okresie. Kolorowe kwadraty znajdujące się po lewej stronie pracowników określają, w jakim stopniu pracownik został obciążony pracą. Pogrubiona nazwa operatora oznacza, że operator ten jest zalogowany do aplikacji Comarch WMS Magazynier. obap_rys104
Uwaga
By uruchomić rozszerzony widok rankingu pracowników na liście dyspozycji należy aktywować opcję Wyliczenie rankingu operatorów na liście dyspozycji dostępną w Konfiguracji interfejsu WMS Zarządzanie
W rozszerzonym widoku rankingu pracowników na liście dyspozycji kafel pracownika zawiera następujące informacje:
  • Ikonę obap_rys52 , zawierającą procent zrealizowanych pozycji. Kolor ikony i % w środku przedstawiają dwa różne parametry. % oznacza procent realizacji dokumentów przypisanych do danego operatora. Kolor określa stopień obciążenia danego pracownika, wyliczany jako stosunek liczby pozycji niezrealizowanych zadysponowanych dla pracownika do liczby pozycji niezrealizowanych zadysponowanych spośród wszystkich pracowników. Algorytm sprawdza, jaka jest maksymalna ilość niezrealizowanych pozycji przypisanych do jednego pracownika. Jeśli liczba niezrealizowanych pozycji dla danego operatora, podzielona przez tę maksymalną liczbę, wyrażona w procentach, zawiera się w przedziale:
      • od 0 do 33% - ikona będzie zielona,
      • między 33% a 66% - ikona będzie pomarańczowa,
      • powyżej 66% - ikona będzie miała kolor czerwony.obap_rys53
     
  • nazwę pracownika, widoczną w systemie ERP,
  • ikonę obap_rys54,  oznaczającą liczbę zrealizowanych dokumentów łamaną przez liczbę przypisanych do pracownika dokumentów,
  • ikonę obap_rys55 , oznaczającą liczbę zrealizowanych pozycji łamaną przez liczbę pozycji przypisanych do danego pracownika.
  Widoczność pracowników w rankingu (tak jak i w innych miejscach aplikacji) zależy od ustawień w systemie ERP opisanych w artykule Pracownicy widoczni w aplikacji. Domyślnie lista pracowników sortowana jest malejąco według liczby zrealizowanych dokumentów w ciągu ostatnich 7 dni. Zmiany kryteriów sortowania listy i zakresu czasu dokonuję się na filtrze dostępnym po wybraniu ikony filtra - obap_iko22 - znajdującej się w prawym górnym rogu okna. Filtr składa się z dwóch zakładek: z opcjami sortowania oraz z opcjami zakresu czasu. obap_rys105 Spośród opcji sortowania można wybrać sortowanie wg:
  • Zrealizowanych dokumentów - ranking dla największej liczby zrealizowanych dokumentów (dokumentów zatwierdzonych, z których dany operator zrealizował przynajmniej jedną pozycję),
  • Zrealizowanych pozycji – ranking dla największej liczby zrealizowanych pozycji,
  • Średniego czasu realizacji pozycji – ranking dla najkrótszego średniego czasu realizacji pozycji (iloraz sumy czasów realizacji pozycji dla danego operatora i liczby zrealizowanych pozycji przez danego operatora).
Na drugiej zakładce filtra można określić zakres czasu, dla jakiego ma być tworzony ranking. Spośród opcji zakresu czasu można wybrać, aby w rankingu uwzględniane były dokumenty, pozycje i średni czas ich realizacji tylko z danego okresu:
    • Dzisiaj – z dnia dzisiejszego,
    • Wczoraj – z dnia wczorajszego,
    • Bieżący tydzień – z bieżącego tygodnia,
    • Bieżący miesiąc – z bieżącego miesiąca,
    • Ostatnie 7 dni – z ostatnich 7 dni,
    • Ostatnie 30 dni – z ostatnich 30 dni,
    • Ostatnie „x” dni – umożliwia określenie dowolnej liczby dni „wstecz” od dnia dzisiejszego (np. po wpisaniu liczby 2 w rankingu uwzględniane będą dokumenty z dnia dzisiejszego oraz wczorajszego),
    • Od „x” do „x” – umożliwia podanie dowolnego zakresu dat – po wybraniu pola z datą pojawi się kalendarz, z którego należy wybrać żądaną datę:
obap_rys106
Uwaga
Zmiana opcji filtra czasu wpływa również na postęp realizacji dyspozycji (wartość procentowa wyświetlana na kaflu pracownika). Nie wpływa jednak na obciążenie pracownika (obrazowane przez kolor kafla).
Aby wyszukać konkretnego pracownika należy wpisać odpowiednią frazę w pole wyszukiwania znajdujące się obok omówionej wcześniej ikony filtra. Wyszukiwanie odbywa się po imieniu i nazwisku pracownika oraz loginie operatora, do którego przypisano pracownika. obap_rys107 W przypadku korzystania z urządzenia mobilnego pole wyszukiwania może nie być od razu widoczne. Aby je pokazać, należy użyć ikony obap_iko23. obap_rys108

Podgląd zasobów na położeniach

Po wejściu na listę magazynów i naciśnięciu w przycisk zasobów elstrmag_iko6, pojawi się lista towarów, które są dostępne na danym magazynie (Rys. poniżej). Lista zasobów zostaje zawężona do konkretnego położenia po wybraniu ikony zasobów na konkretnym elemencie struktury magazynu (Rys. poniżej). elstrmag_rys29 Na ostatnim poziomie w danej strukturze, zasoby mogą zostać wyświetlone poprzez kliknięcie w nazwę typu struktury lub ikonę zasobów (Rys. poniżej). elstrmag_rys30 Po naciśnięciu jednej z opcji, zostaną wyświetlone zasoby na danym położeniu (Rys. poniżej). W aplikacji Comarch WMS Zarządzanie umożliwiono, za pomocą opcji: elstrmag_iko7 [Edytuj] dostępnej na liście zasobów magazynu, dowolną konfigurację prezentacji zasobów, grupując według:
  • Artykułu,
  • Partii,
  • Położenia,
  • Dokumentu,
  • Jednostki logistycznej.
Dzięki tej funkcji kierownik magazynu może przeglądać zasoby według różnych kryteriów oraz ma dostęp do aktualnej informacji o ich ilości. To jak zostaną pogrupowane zasoby wpływa również na dostępne opcje wyszukiwania w filtrze. elstrmag_rys32 Użytkownik aplikacji webowej może również wyszukać i sprawdzić aktualny stan zasobu za pomocą filtru. Po naciśnięciu przycisku filtra wysunięty zostanie pasek boczny z trzema dostępnymi sekcjami. W pierwszej z nich użytkownik ma możliwość filtrowania zasobów według następujących kryteriów:
  • Dostępne - w kolorze czarnym (niezarezerwowane przez dokumenty/niepodlegające inwentaryzacji),
  • Inwentaryzowane - w kolorze czerwonym (obecnie podlegające inwentaryzacji, zablokowane do przesunięcia czy wydania),
  • Zarezerwowane - w kolorze zielonym (zarezerwowane przez konkretne dokumenty przyjęć/przesunięć/wydań),
  • Zarezerwowane pod wydanie - w kolorze fioletowym (zasoby przyjęte procesem Przyjęcie z rezerwacją zasobu pod wydanie)
  • Zajęte jednostki logistyczne - w kolorze pomarańczowym - pozwalający na odfiltrowanie zajętych jednostek kaucjonowanych (opis w artykule: Obsługa opakowań kaucjonowanych i jednorazowych)
W drugiej zakładce użytkownik ma możliwość określenia sposobu sortowania zasobów. Zasoby mogą być sortowane tylko po wartościach, które są wyświetlane, tj. włączone jest grupowanie po tych wartościach pod przyciskiem Edycji. W trzeciej zakładce użytkownik ma możliwość wyszukiwania zasobów na podstawie:
  • Dyspozycje WMS - wyszukuje zasoby, do których przypisane są dyspozycje na podstawie numeratora dyspozycji Comarch WMS,
  • Kontrahent - wyszukuje zasoby do których przypięta jest rezerwacja pod wydanie dla określonego kontrahenta (Przyjęcie z rezerwacją zasobu pod wydanie),
  • Kod lub Nazwa towaru - wyszukuje zasoby na podstawie kodu i nazwy towaru,
  • EAN - wyszukuje zasoby na podstawie kodu EAN zdefiniowanego na karcie towaru,
  • Położenie - wyszukuje zasoby znajdujące się na danym położeniu,
  • Jednostka logistyczna - wyszukuje zasoby przypisane do danej jednostki logistycznej,
  • Wartość cechy - wyszukuje zasoby o danej wartości cechy,
  • Data ważności - wyszukuje zasoby po dacie ważności jeśli taka została przypisana,
  • Ilość - wyszukuje zasoby po ilości.
Na górze dostępny jest przycisk Wyczyść wszystkie filtry, który usuwa wprowadzone poniżej wartości i odświeża listę. Pola do wyszukiwania dostępne są na podstawie zaznaczonych opcji grupowania zasobów na liście. Do każdego z nich istnieje również możliwość określenia sposobu wyszukiwania danych. Przez ikonę po lewej stronie pola dostępne są opcje:
  • Rozpoczyna się od ,
  • Kończy się na ,
  • Zawiera ,
  • Nie zawiera ,
  • Jest równe ,
  • Nie jest równe ,
  • Jest większe niż ,
  • Jest większe lub równe ,
  • Jest mniejsze niż ,
  • Jest mniejsze lub równe .
Dodatkowo od wersji Comarch WMS 2024.1 istnieje możliwość wygenerowania raportu dokumentów dla danego magazynu, wybierając na liście zasobów przycisk . Po wybraniu ikony Generuj raport dokumentów użytkownikowi zostanie wyświetlony raport dla wybranego magazynu:  
Wskazówka
Zakładki raportu aktualizują się dynamicznie, z wyjątkiem zakładki Dokumenty niepowiązane. Należy odświeżyć raport za pomocą ikony . W zakładce Dokumenty niepowiązane wyświetlone zostaną dokumenty dotyczące wszystkich magazynów zbiorczych. W sytuacji, gdy po przejściu do zakładki Dokumenty niepowiązane wygenerują się tylko dokumenty np. dla jednego magazynu z dwóch składowych, na zakładce Dokumenty niepowiązane wyświetlona zostanie informacja o tym, że dokumenty dla drugiego z magazynów są aktualnie generowane.
Sposób działania jest analogiczny jak w przypadku standardowego raportu wygenerowanego podczas procesu inwentaryzacji na magazynie. Opis raportu znajduje się w artykule Raporty do inwentaryzacji lub w przypadku magazynu z włączoną obsługa rezerwacji online - Inwentaryzacja ciągła na magazynie z włączonymi rezerwacjami online.