Informacje ogólne

Ogólny opis funkcjonalności modułu

Moduł: Administrator, stanowi kompleksowe narzędzie służące konfiguracji systemu COMARCH ERP XL. Część funkcji konfiguracyjnych, jakie tu się znajdują, jest powtórzona w poszczególnych modułach i również tam można dokonać podstawowej konfiguracji. W tym module zespolone są one w jedną całość, wzbogaconą o wiele innych, istotnych dla prawidłowego funkcjonowania systemu COMARCH ERP XL funkcji.

Moduł służy określeniu stanowisk, na których jest używany, określeniu i nadaniu uprawnień użytkownikom oraz określeniu ich statusu. Wyświetla również szereg list wykorzystywanych w trakcie pracy z systemem COMARCH ERP XL. W module dokonuje się ich tworzenia, modyfikacji i rejestracji. Zarejestrowane w module listy stanowią znakomite narzędzie pracy w trakcie pracy z systemem znacznie przyśpieszając i ułatwiając wykonywanie poszczególnych czynności.

Prawidłowe zdefiniowanie parametrów istniejących w module: Administrator, przyczynia się do szybkiej i przyjemnej pracy z systemem, dlatego zaleca się szczególnie staranne ich wprowadzanie. Uruchomienie modułu: Administrator, jest zalecane przed uruchomieniem innych modułów systemu, należy jednak pamiętać, że moduł ten może być wykorzystywany podczas codziennej pracy z systemem COMARCH ERP XL.

W przypadku współpracy COMARCH ERP XL w zakresie synchronizacji z Comarch ERP Optima w jednej gałęzi projektu może być maksymalnie 999 elementów.

Menu główne i pasek narzędzi stanowią podstawowe narzędzia do pracy z modułem: Administrator.

Menu główne i pasek narzędzi modułu: Administrator.

Menu główne składa się z elementów, zawierających rozwijalne listy.

System

Aktywne sesje – lista aktywnych sesji operujących na bieżącej bazie danych.

Konfiguracja – uruchamia konfigurację systemu COMARCH ERP XL. Poszczególne zakładki w konfiguracji odpowiadają modułom i zostały opisane w dokumentacji ich dotyczącej.

Zmiana hasła – zmiana hasła bieżącego operatora.

Zmiana daty – zmiana bieżącej daty, podpowiadanej, jako data transakcji.

Zmiana okresu – wybór okresu obrachunkowego.

Zmiana kontekstu operatora – wybór centrum struktury praw spośród tych, do których należy bieżący operator.

Zmiana operatora – wybór operatora.

Zakazy kontekstowe – okno definiowania zakazów dostępu do pewnych funkcji (okien) dla operatorów. Zawiera ono listę funkcji odpowiadających aktualnie otwartym oknom. Dla każdej z tych funkcji można operatorów, którzy nie będą mieli do niej dostępu. Ustanowione w ten sposób zakazy znajdą się na liście zakazów dla operatora, definiowanej z poziomu centrum struktury praw.

Domyślne ustawienia okien – funkcja służy przywróceniu domyślnych ustawień okien w module, w którym zostanie użyta.

Ustawienia użytkownika – okno definiowania typu interfejsu, rozmiaru okien, tła programu i układu tapety.

Ustawienie drukarki – wybór domyślnej drukarki i ustawienia jej parametrów.

Dodatki – lista dodatków funkcjonalnych.

Koniec pracy – zamknięcie modułu: Administrator.

Wytnij – wycina zaznaczony fragment i umieszcza w schowku. Wycięty fragment można następnie wkleić w wybranym miejscu.

Kopiuj – kopiuje zaznaczony fragment i umieszcza w schowku. Skopiowany fragment można następnie wkleić w wybranym miejscu.

Wklej – wkleja fragment ze schowka.

Firma

Struktura firmy – wyświetla dane o strukturze firmy, podzielone na trzy działy: Strukturę praw, Strukturę kosztów i Strukturę podległościową.

Definicje dokumentów – wyświetla listę z definicjami dokumentów.

Operatorzy – wyświetla listę stanowisk i operatorów.

Pieczątka – wyświetla okno z danymi firmy.

Rachunki firmowe – wyświetla listę rachunków firmowych, uporządkowanych wg rejestru i wg banku.

Role – wyświetla listę ról, które można przypisać pracownikom.

Pracownicy – wyświetla listę pracowników.

Serie – wyświetla listę serii.

Magazyny – wyświetla listę magazynów.

Składy celne – wyświetla listę składów celnych.

Urządzenia zewnętrzne – wyświetla listę urządzeń zewnętrznych, na której istnieje możliwość dodania nowego urządzenia zewnętrznego np. kolektora batchowego oraz powiązania go z operatorem.

Samochody – lista samochodów.

Rejestry kasowe/bankowe – wyświetla listę rejestrów kasowych i bankowych. Dokładny opis rejestrów znajduje się w dokumentacji modułu: Księgowość.

Operacje kasowe/bankowe – lista operacji kasowych/bankowych, z poziomu której można zadeklarować występujące w kasie typy operacji gotówkowych, a w banku typy operacji na rachunkach. Możliwe jest również przyporządkowanie operacji do określonych rejestrów.

Formaty przelewów – lista formatów pliku wymiany danych.

Okresy operacji bankowych – funkcja polega na określeniu okresu operacji handlowych i możliwości ich zamknięcia.

Listy

Urzędy – wyświetla listę urzędów.

Banki – wyświetla listę banków.

Waluty – wyświetla listę zdefiniowanych walut.

Grupy krajów – wyświetla listę grup krajów (np. listę krajów UE).

Kody pocztowe – wyświetla listę kodów pocztowych. Szczegółowy opis znajduje się podręczniku: Sprzedaż.

Zakazy – wyświetla listę zakazów.

Słowniki kategorii – lista słowników kategorii zdefiniowanych i używanych w systemie.

Właściwości kontrahentów – lista właściwości kontrahentów. W oknie można zdefiniować nowe właściwości kontrahentów.

Właściwości towarów – lista właściwości towarów. W oknie można zdefiniować nowe właściwości towarów.

Kalendarze – po wybraniu funkcji zostanie wyświetlona lista kalendarzy grupujących okresy dostępności i niedostępności pracowników. Okresy te mają znaczenie podczas generowania zadań ujmowanych w terminarzach.

Reklamacje: Definicje operacji – lista definicji operacji dostępnych dla dokumentów reklamacji.

Kody CN – wyświetla listę kodów CN.

Kategorie celne – wyświetla listę kategorii celnych.

Słownik kwot SAD – wyświetla słownik definiowalnych kwot SAD

Składniki BST – wyświetla definicje składników BST.

Narzędzia

Funkcje specjalne – wyświetla listę funkcji specjalnych.

Testy integralności – uruchamia proces wykonywania testów.

Atrybuty – lista atrybutów. W oknie odbywa się definiowanie atrybutów i przypisywanie ich do obiektów.

Załączniki – lista załączników (plików w formatach: .doc; xls; .zip; .bmp; JPG itd. oraz innych definiowanych przez Użytkownika), które można przypisać do wybranych obiektów w COMARCH ERP XL.

Kategorie finansowe – otwiera okno: Kategorie finansowe. Służy ono zdefiniowaniu kategorii finansowych. Ze względu na to, że okno to wykorzystywane jest w module: Business Intelligence, dokładny jego opis znajduje się w dokumentacji modułu: Business Intelligence, Rozdział: Kategorie finansowe.

Wymiary analityczne – otwiera okno: Lista wymiarów i warunków. Okno służy zdefiniowaniu wymiarów, według których można budować dowolne raporty i wykonywać różnorodne analizy. Ze względu na to, że okno to wykorzystywane jest w module: Business Intelligence, dokładny jego opis znajduje się w dokumentacji modułu: Business Intelligence, Rozdział: Lista wymiarów i warunków.

Transformacje DTS – wyświetla okno z danymi o transformacji DTS. Ze względu na to, że okno to wykorzystywane jest w module: Business Intelligence, dokładny jego opis znajduje się w dokumentacji modułu: Business Intelligence.

Projekty – lista wymiarów typu projekt. Ze względu na to, że funkcja ta ma zastosowanie w BI, została opisana w dokumentacji modułu: Business Intelligence.

Ankiety – podnosi do edycji listę pytań, listę definicji ankiet oraz listę dostępnych okresów ankiet.

Procesy

W tym menu zgromadzone są funkcje, dotyczące definiowania i realizacji procesów w systemie:

Definicje procesów – otwiera okno: Definicje procesów, w którym następuje definiowanie procesów, możliwych do obsłużenia w systemie.

XL Work Automat – okno, w którym określa się interwał czasowy oraz uruchamia XL Work Automat.

Skrzynka Automatu XL – skrzynka z listą zadań dla XL Work Automatu.

Zadania

Moje dokumenty w obiegu – otwiera okno z lista dokumentów w obiegu: Dokumenty przychodzące/wychodzące/wewnętrzne.

Skrzynka dokumentów – otwiera okno z listą dokumentów przychodzących, wychodzących i wewnętrznych, których opiekunem jest aktualnie zalogowany operator.

Terminarz – otwiera okno: Terminarz, z poziomu którego możliwy jest podgląd/edycja zadań pracownika powiązanego z operatorem na określony termin.

Skrzynka pracownika – otwiera okno z listą zadań w podziale na zadania operatora, zadania dla centrum, zadania podległych operatorowi i zadania wykonane. Z poziomu listy możliwe jest wykonywanie wyświetlanych zadań.

Lista procesów – otwiera okno z listą wszystkich procesów, w których zalogowany operator może wykonać akcję.

Okno

Służy określeniu sposobu wyświetlania okien. Możliwy jest wybór jednego z poniższych wariantów:

Sąsiadująco – ustawia otwarte okna sąsiadująco.

Kaskada – ustawia otwarte okna w formie kaskady.

Uporządkuj ikony – porządkuje zminimalizowane okna, układając je kolejno w lewym dolnym rogu.

Pomoc

Tematy pomocy – otwiera dokumentację systemu COMARCH ERP XL.

Spis treści – służy wyszukiwaniu tematów pomocy.

Szukaj – prezentuje tematy pomocy.

O programie … – wyświetla informacje o programie, posiadanej licencji, umożliwia zgłoszenie postulatu do programu, podaje informacje o posiadanym kluczu sprzętowym oraz informacje techniczne.

Pomoc zdalna – możliwość nawiązania połączenia zdalnego

Oferta Comarch ERP – okno z informacją o ofercie.

Społeczność Comarch ERP – otwiera okno z logowaniem do Comarch Cloud.

Wszystko.pl – okno z ofertami handlowymi z portalu wszystko.pl.

Ważne informacje – okno z wiadomościami produktowymi oraz promocjami dla użytkowników Comarch ERP XL.

Ogólne – Pasek narzędzi

Na pasku narzędzi znajdują się funkcje podstawowe oraz takie, które uaktywniają się po otwarciu wybranych okien. Funkcjami podstawowymi są:

[Konfiguracja systemu] – otwiera okno: Konfiguracja, służące do skonfigurowania systemu COMARCH ERP XL.

[Struktura firmy]wyświetla dane o strukturze firmy, podzielone na trzy działy: Strukturę praw, Strukturę kosztów i Strukturę podległościową.

[Operatorzy] – wyświetla listę stanowisk i operatorów.

[Pieczątka firmy] – wyświetla okno z danymi firmy.

[Konfiguracja komputera] – uruchamia proces konfiguracji komputera.

[Funkcje specjalne]wyświetla listę funkcji specjalnych.

[Testy integralności]uruchamia proces wykonywania testów integralności.

[Terminarz] – otwiera terminarz pracownika.

Ogólne zmiany i nowości w wersji

Wyłączenie wersji angielskiej

Od wersji 2018.2.1 dla Systemu Comarch ERP XL nie będzie już udostępniana wersji angielska, rozumiana jako odrębnie wydawana wersja Systemu. Zamiast niej Klienci będą korzystać z wersji standardowej, wykorzystując wprowadzaną w wersji 2018.2.1 funkcjonalność tłumaczeń interfejsu, opisaną w pkt 5.1 Z uwagi na to, że dotychczasowa wersja angielska wyróżniała się pewnymi funkcjonalnymi elementami, w wersji 2018.2.1 Systemu dokonano stosownych zmian w standardzie tak, aby Klienci pracujący dotychczas na wersji angielskiej nie utracili ww. zasadnych wyjątków w zachowaniu Systemu. Dotyczy to opcjonalnego wyłączania sprawdzania poprawności numeru NIP (funkcjonalność opisana w punkcie 1.4.10).

Lokator na liście filtrów

Do standardowego pola filtra umieszczonego na większości list systemowych został dodany lokator dla pozycji filtra, pozwalający w łatwy sposób odszukać i wywołać właściwą pozycję z listy. Lokator aktywuje się po rozwinięciu listy dostępnych filtrów, gdzie po wpisaniu dowolnego ciągu znaków, który zawiera nazwa poszukiwanego filtra, lista zostanie automatycznie ograniczona do tych, które zawierają taki ciąg. Ma to szczególne znaczenie w przypadku tych list, na których istnieje wiele dedykowanych filtrów użytkowników.

Czy ten artykuł był pomocny?