Księgowanie wsadowe

Proces księgowania wsadowego[1]

Definiowanie procesu księgowania wsadowego

W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość zdefiniowania procesu księgowania wsadowego dokumentów. Dzięki niemu możliwe jest automatyczne księgowanie dokumentów. Proces księgowania wsadowego definiuje się dla każdego typu dokumentu. Podczas definiowania tego procesu można wykorzystać następujące akcje kluczowe:

  • Uruchomienie księgowania
  • Uruchomienie księgowania domyślnie
  • Księgowanie
  • Predekretacja

Podczas definiowania procesu księgowania wsadowego należy pamiętać o tym, że dla akcji kluczowej: Uruchomienie księgowania/Uruchomienie księgowania domyślnie, nie można przypisać opiekuna automatycznego. Inicjowanie procesu akcją Uruchomienie księgowania lub Uruchomienie księgowania domyślnie musi zostać przeprowadzone ręcznie – przez wskazanego operatora. Następne etapy księgowania przebiegają już automatycznie (po przypisaniu do nich opiekuna automatycznego).

Do księgowania wsadowego może zostać wskazanych wiele dokumentów jednocześnie.

Sposób definiowania procesu księgowania wsadowego przebiega w tych samych etapach, co każdy inny proces. Więcej informacji na temat modelowania procesów znajduje się w dokumentacji modułu: Administrator.

Przykładowa definicja procesu księgowania dla faktury sprzedaży.
Przykładowa definicja procesu księgowania dla faktury sprzedaży.

Obsługa procesu księgowania wsadowego

Księgowanie wsadowe możliwe jest do skonfigurowania jako oddzielny proces lub etap innego procesu.

W pierwszym przypadku księgowanie dokumentu za pomocą schematu procesu księgowania wsadowego odbywa się w następujących etapach:

  • Na liście dokumentów, należy zaznaczyć dokumenty, które mają zostać zaksięgowane za pomocą procesu
  • Po zaznaczeniu dokumentu/dokumentów należy nacisnąć przycisk: [Księgowanie]. Zostanie otworzone okno: Księgowanie dokumentów handlowych
  • W oknie należy wskazać schemat księgowania oraz dziennik, do którego zostanie zaksięgowany wybrany dokument. W oknie znajdują się również opcje dotyczące sposobu księgowania:
    • Księguj natychmiast – dokument zostanie zaksięgowany bez użycia procesu
    • Księguj za pomocą domyślnego procesu – zostanie uruchomiony proces księgowania wsadowego dokumentu/dokumentów. Księgowanie to będzie obsługiwane przez proces, który ma zdefiniowaną akcję: Uruchomienie księgowania domyślnie
  • Księguj za pomocą procesu – po zaznaczeniu opcji, zostanie uaktywniony przycisk: [Proces] , po naciśnięciu którego zostanie otworzona lista procesów do uruchomienia. Na liście należy wybrać proces, według którego będzie się toczyła obsługa księgowania wsadowego i zatwierdzić wybór przyciskiem: [Zatwierdź].

Po wybraniu procesu, księgowanie zostanie uruchomione. Przy odpowiednich ustawieniach (przypisanie opiekuna automatycznego do akcji: Predekretacja i Księgowanie), proces księgowania będzie przebiegał automatycznie.

W drugim przypadku księgowanie dokumentu bazuje na ustawieniach definicji dokumentu, zakładka Opis analityczny, pola Schemat, Dziennik.

Więcej informacji na temat modelowania procesów znajduje się w dokumentacji modułu: Administrator.

    1. Funkcjonalność niedostępna w Comarch ERP XL Start

 

Czy ten artykuł był pomocny?