XL026 – Schematy księgowe

Wstęp

Schematy księgowań bazują na powtarzalności pracy w księgowości. W każdym miesiącu dokumenty są księgowane w pewien powtarzalny sposób, na takie same konta księgowe. Zastosowanie mechanizmów schematów księgowań usprawnia sam proces księgowania dokumentów powodując, że dekrety na konta księgowe tworzone są w sposób automatyczny.

Każdy dokument w systemie Comarch ERP XL podlega księgowaniu przy użyciu schematów księgowań. Schematy księgowań wymagają zdefiniowania na samym początku pracy z programem, aby dokumenty mogły zostać automatycznie rozksięgowane na konta.

Budowa prostych schematów nie jest trudna, jednak ich zaawansowane stosowanie wymaga znajomości budowy bazy danych.

W poniższym dokumencie zostaną podane scenariusze tworzenia schematów księgowań wraz z ewentualnymi wskazówkami.

Warunki w nagłówku schematu księgowego

W systemie Comarch ERP XL w nagłówku schematu księgowego umożliwiono definiowanie warunków dla dzienników oraz dat księgowania umożliwiając tym samym ograniczenie liczby schematów księgowych.

Na zakładce Ogólne dodane zostały przyciski pozwalające na:

  • Wybór konkretnego dziennika lub utworzenia warunków dla dzienników
  • Wybór konkretnej daty lub utworzenie warunków dla dat księgowania

Warunek dla dziennika

Na zakładce Ogólne dodano przycisk pozwalający na wybór konkretnego dziennika lub utworzenia warunków dla dzienników.

Dziennik/ Warunek dla dziennika

  • Opcja Dziennik – pozwala na wskazanie konkretnego dziennika księgowego.
  • Opcja Warunek dla dziennika – po wybraniu z menu opcji Warunek dla dziennika, pojawi się okno listy, w której prezentowane będą zdefiniowane dla poszczególnych dzienników warunki. Pod oknem dostępne są przyciski pozwalające na dodanie, edycję, usunięcie warunku.

Po wybraniu przycisku <Dodaj> zostanie udostępnione okno Warunek dla dziennika, z poziomu którego można zbudować warunki dla wybranych dzienników przy użyciu konstruktora filtra lub zapytania SQL.

Warunek dla dziennika
  • Jeżeli chcemy zbudować warunek w oparciu o konstruktor filtra należy wybrać opcję Warunek dla dziennika, wskazać dziennik oraz wybrać przycisk Konstruktor filtra, który zgodnie z obowiązującym standardem pozwoli na zdefiniowanie warunku dla wybranego dziennika.
  • Warunki można także tworzyć za pomocą zapytania wybierając opcję Zapytanie SQL.

Warunek daty księgowania

Na zakładce Ogólne schematu księgowego dodane zostały parametry pozwalające na wskazanie konkretnej daty księgowania lub utworzenia warunków dla dat księgowania.

Data księgowania/ Warunek daty księgowania
  • Opcja Data księgowania pozwala na wskazanie konkretnej daty księgowania. Obok przycisku Data księgowania znajduje się rozwijana lista predefiniowanych dat.
  • Opcja Warunek daty księgowania – po wybraniu przycisku Warunek daty księgowania, pojawi się okno listy, w której prezentowane są warunki zdefiniowane dla poszczególnych dat. Pod oknem dostępne są przyciski pozwalające na dodanie, edycję, usunięcie warunku.

Rysunek 4

Warunek daty księgowania

Po wybraniu opcji Warunek daty księgowania oraz przycisku <Dodaj> zostanie udostępnione okno Warunek daty księgowania, z poziomu którego można zbudować warunki dla wybranych dat przy użyciu konstruktora filtra lub zapytania SQL.

Zakładanie kont z wykorzystaniem schematów księgowań

Księgowanie dokumentów generujących płatności

Przy księgowaniu wartości brutto dokumentu na konto rozrachunkowe kontrahenta należy bezwzględnie pamiętać, że w schemacie księgowym tworzymy pozycję, które odwołuje się do Płatności tzn. w polu: Oblicz dla, wybieramy Płatność.

Pozycja schematu księgowania

Nie należy księgować wartości na konta rozrachunkowe w oparciu o nagłówek (kwota Brutto). Księgowanie w oparciu o nagłówek, bądź też poprzez ręczną predekretację na dokumencie, może spowodować rozbieżności pomiędzy rozrachunkami a rozliczeniami. Mogą powstać błędy, związane z brakiem rozrachunku pomimo istnienia rozliczenia i odwrotnie, niemożnością dokonania rozrachunku (rozliczenia), naliczaniem różnic kursowych w niewłaściwych wysokościach.

Schemat księgowy może zakładać zarówno konta podane w formie liczby np. 220-01 jak i konta zdefiniowane w formie wyrażenia. Warunkiem założenia konta w planie kont przy użyciu schematu księgowego jest zaznaczenie na pozycji schematu pola: Załóż konto. Należy pamiętać, że konta zakładane przez schemat księgowy zakładane są na jednym poziomie (gdy w planie kont istnieje tylko syntetyka główna oraz w konfiguracji nie został zaznaczony parametr: Tworzenie kont pośrednich).

Przyklad
Wprowadzono wyrażenie ‘201-‘&Trn_TrnSeria&’-‘&Twr_Kod. Konto założone przy użyciu tego schematu będzie wyglądało następująco: 201-KR-01, gdzie kontem syntetycznym jest 201, a analityką będzie wyrażenie KR-01. Nie ma możliwości rozróżnienia poziomów analityki, czyli w naszym przykładzie nie można tak założyć tego konta aby analityką na pierwszym poziomie było wyrażenie KR, a analityką na drugim poziomie było 01, chyba że analityka KR już istnieje w planie kont.

Zakładanie kont pośrednich, a więc kont na różnych poziomach zostanie omówione w osobnym rozdziale.

Tworząc wyrażenie można odwołać się do dostępnych pól z tabel.

W zależności czy odwołujemy się w pozycji schematu księgowego do Płatności, Nagłówka, Elementów, VAT-u czy opisu analitycznego dostępne są różne tabele:

  • Dla Nagłówka są to: tabela TraNag,
  • Dla Elementów: tabela TraNag, TraElem, TraSElem,
  • Dla Płatności: TraNag, TraPlat, KntKarty,
  • Dla tabeli VAT: TraNag, TraVat,
  • Dla Opisu analitycznego: TraNag, OpisWymElem, OpisWymSElem.

Pola z innych tabel, pozostających w relacjach z dostępnymi tabelami, również można wykorzystywać przy użyciu odpowiednio skonstruowanych zapytań SQL-owych.

Kilka wyrażeń można łączyć ze sobą za pomocą znaków &. Dodatkowo, gdy już w polu konto mamy wprowadzone jakieś wyrażenie np. ‘700-‘&Tre_typTwr i teraz chcę dodać kolejną część związaną z kontem magazynowym zapisanym na karcie towaru, wystarczy jak ustawię kursor na końcu wprowadzonego wyrażenia i prawym klikiem myszy wybiorę z dostępnej listy opcję: Towaru-magazyn wówczas doklejone zostanie: TWR_Konto1.

Przykłady odwoływania się do dostępnych pól w wyrażeniu konta księgowego:

  • Płatności

Konto kontrahenta zakładane w oparciu o gidnumer, 6 znakowa analityka (syntetyka istnieje już w planie kont): ‘202-‘&format(Knt_gidnumer, @n06)

Konto zakładane w oparciu o akronim kontrahenta: ‘202-‘&Knt_akronim

Konto zakładane w oparciu o dostępne pola z bazy danych: ‘202-‘&TrP_Waluta&’-‘&Knt_Akronim

Używając takiego wyrażenia możemy założyć konto np. 202-EUR-COMARCH.

  • Elementy

Konto przychodów ze sprzedaży zakładane według klucza:

syntetyka-konto sprzedaży z karty towarowej-konto magazynu z karty magazynu-kod towaru.

W polu Konto wystarczy wpisać następujące wyrażenie: ‘720-‘&TWR_Konto2&’-‘&MAG_Konto&’-‘&Twr_Kod

W powyższym wyrażeniu odwołano się do tabel: TwrKarty i Magazyny, które wprawdzie nie są bezpośrednio dostępne dla opcji: Elementy, ale pola wykorzystane w tym wyrażeniu są dostępne z poziomu pozycji schematu księgowego, listy wyboru konta. Przedstawia to poniższy rysunek:

Pozycja schematu księgowego – wybór kont

W sytuacji, gdy będzie zaznaczone pole: wyrażenie i wybierzemy jedną z dostępnych opcji, np. Magazynu, to w polu konto podane zostanie wyrażenie: Mag_Konto.

Funkcje sub, choose w schematach księgowych

W wyrażeniach zakładających konta można odwoływać się również do funkcji typu: sub, choose.

Funkcja sub

Przyklad

Na karcie towaru, w polu: konto magazynu, podano konto 300-01. Następnie zakładam schematem konto przychodów ze sprzedaży (syntetyka 700), którego analityką ma być część kont magazynowego towaru znajdującego się na księgowanej fakturze, a dokładnie w naszym przykładzie wyrażenie 01. W schemacie zakładającym konto sprzedaży mogę więc wykorzystać funkcję sub i wyrażenie będzie wyglądało następująco:

700-‘&sub(Twr_Konto1,5,2) gdzie 5 i 2 oznacza że bierzemy pod uwagę 2 znaki zaczynając od piątego.

Funkcja choose

Może zdarzać się, że pozycje pewnych dokumentów będą księgowane na określone konto pobierane z określonej lokalizacji, a w przypadku braku wskazania konta zaksięgujemy dokument na jedno zbiorcze konto.

Przyklad

Wartość netto faktury księgujemy na konto znajdujące się na karcie towaru znajdującego się na dokumencie. W przypadku braku określenia wskazania konta na karcie towarowej wartość netto faktury księgujemy na konto rozliczenie zakupu np. 300-01.

Wyrażenie na pozycji schematu księgowego może wówczas wyglądać następująco:

Choose(Twr_Konto=’’, ‘300-01’, Twr_Konto1)

Opis analityczny

W przypadku opisu analitycznego mamy możliwość odwoływania się do wymiarów standardowych typu: centrum, lokalizacja, kategoria, projekt, a także do wymiarów zdefiniowanych we własnym zakresie.

Księgowanie w oparciu o opis analityczny najczęściej wykorzystywane jest do rozksięgowania wartości netto dokumentu na odpowiednie wymiary kosztowe, przychodowe. Wartości dokumentów, w zależności od zdefiniowanych wymiarów, można rozbić na właściwe centra, lokalizacje, projekty według obranego klucza.

Przyklad

Firma posiada 3 centra kosztowe: dział produkcji, dział logistyczny, dział administracji. Dodatkowo posiada lokalizację w Krakowie i Wrocławiu, w których to znajdują się przedstawiciele każdego centrum.

Dokumenty kosztowe oraz przychodowe są opisywane analitycznie tak, aby właściwe rozłożyć koszty i przychody na określone centra.

Dodatkowo plan kont ma dostosowaną strukturę kont zespołu 5 i 7 do podziału zgodnego z centrami oraz lokalizacją.

Struktura kont zespołu 5 wygląda następująco:

Syntetyka- centrum- lokalizacja- kategoria

Centra mają na kartach przypisane właściwe konta: administracja: 501, logistyka: 502, produkcja: 503

Lokalizacje mają w polu konto zapisane wyrażenie, które będzie wykorzystywane przy zakładaniu kont tj: Kraków: KR, Wrocław: WR.

Konta zespołu 5 będą zakładane poprzez schemat księgowy. Pozycja schematu księgowego zakładająca konta będzie wyglądała następująco:

produkcja: 503

Lokalizacje mają w polu konto zapisane wyrażenie, które będzie wykorzystywane przy zakładaniu kont tj: Kraków: KR, Wrocław: WR.

Konta zespołu 5 będą zakładane poprzez schemat księgowy. Pozycja schematu księgowego zakładająca konta będzie wyglądała następująco:

Definiowanie konta w oparciu o wymiary analityczne

gdzie na liście kategorii finansowych odzwierciedlone zostaną konta analityczne zespołu 4 np. amortyzacja własnych śr. trwałych konto 400-01, zużycie materiałów 401-03 itd. W wyrażeniu zakładającym konto zespołu 5, wykorzystano funkcję „sub” po to, aby z kategorii finansowej wziąć pod uwagę tylko oznaczenie dotyczące syntetyki, czyli np. 400, 401 itp.

Zapytanie SQL w polu kwota

W procesie księgowania dokumentów zdarzają się sytuacje związane z tym, że strony księgowe nie bilansują się pomimo, że schemat jest właściwie skonstruowany. Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być zaokrąglenia np. pomiędzy wartością netto liczoną dla elementów, a płatnością, która jest równa wartości netto dla nagłówka. Taką sytuację najlepiej wyeliminować poprzez dodanie w schemacie księgowym pozycji, która będzie takie różnice groszowe wyksięgowywać na właściwe konto.

Przyklad

Spinacz, aby wyeliminować różnice groszowe należy zdefiniować dodatkową pozycję schematu: Oblicz dla: Nagłówka i w polu: Kwota, wpisać następujące wyrażenie:

TRN_NettoR – SQL(‘SELECT SUM(TRE_KsiegowaNetto) FROM CDN.TraElem JOIN CDN.TraNag ON TRE_GIDTyp=TRN_GIDTyp AND TRE_GIDFirma=TRN_GIDFirma AND TRE_GIDNumer=TRN_GIDNumer WHERE TRN_SpiTyp=’ & TRN_GIDTyp & ‘ AND TRN_SPIFirma=’ & TRN_GIDFirma & ‘ AND TRN_SPINumer=’ & TRN_GIDNumer)

Dla dokumentu niebędącego spinaczem np. paragonu należy wprowadzić następujące wyrażenie:

TRN_NettoR -SQL(‘ SELECT SUM(TRE_KsiegowaNetto) FROM CDN.TraElem WHERE TRE_GIDTyp=’ & TRN_GIDTyp & ‘ AND TRE_GIDNumer=’ & TRN_GIDnumer )

Schemat księgowy dla faktury końcowej pochodzącej z faktury zaliczkowej zawierający pozycję dotyczącą wyksięgowania kwoty netto faktur zaliczkowych z konta przychodów przyszłych okresów na konto przychodów bieżących za pomocą sql-a. Wprowadzenie pozycji przy użyciu SQL-a, pomaga wyeliminować różnice groszowe, które uniemożliwiają zaksięgowanie dokumentu – strony nie bilansują się. Poniżej przykład takiego schematu księgowego:

Poz.Konto WinienKonto Ma

Kwota

Opis
1730-01

Netto

Netto
2220-01

VAT

VAT
3*ODBIORCA

Płatność

Należność
4731-01310-01

Wartość_zakupu

Koszty
5854-01730-01

SQL('select sum(trn_nettor) from cdn.trarozliczzal

join cdn.tranag on trn_gidtyp = trz_zaltyp and trn_gidnumer = trz_zalnumer

where trz_kontyp= '&trn_gidtyp&' and trz_konnumer= '&trn_gidnumer)

Netto faktury zaliczkowej

Kwota netto zaliczki

Zmienna Zaliczka pozwala na wyksięgowanie kwoty netto zaliczki. Można wybrać ją w polu: Kwota pozycji schematu, podczas księgowania na podstawie nagłówka lub elementów:

Pozycja schematu księgowego – kwota zaliczki

Zmienna to pozwala na bezpośrednie wyksięgowanie kwoty zaliczki z dokumentów związanych z fakturą zaliczkową, bez konieczności użycia zapytania SQL przedstawionego w poprzednim rozdziale. Przy jej pomocy kwotę netto zaliczki można wyksięgować z:

Po stronie sprzedaży:

  • Dokumentów WZ/FS/WZE/FSE i ich korekt
  • Na poziomie spinaczy (S)FS, (S)FSE i ich korekt
  • Na poziomie spinacza spinaczy: RS

Po stronie zakupu:

  • Dokumentów PZ/PZK/FZ/FZK
  • Na poziomie spinaczy (S)FZ, (S)FZK

Pole warunek na pozycji schematu księgowego

Kwoty VAT-u

Na dokumentach “vatowskich”, na zakładce: VAT, istnieje kilka elementów pozwalających na określenie, do jakiego miesiąca zaliczymy VAT, czy będzie to miesiąc równy miesiącowi wpływu dokumentu. Możemy określić parametry związane z odliczeniami VAT-u, a także, czy ujmujemy określoną kwotę na deklaracji VAT-7 czy też nie.

W zależności od zaznaczenia określonych parametrów kwota VAT-u jest księgowana na inne konto.

Przyklad

Na konto 221-01 księgujemy wartości VAT-u z faktur zakupu w przypadku gdy miesiąc ujęcia na deklaracji VAT-7 jest równy miesiącowi wpływu dokumentu oraz gdy odliczenia VAT-7 są ustawiona na tak lub warunkowo.

Taką pozycję w schemacie księgowym można zapisać następująco, wykorzystując pole warunek:

Pozycja schematu księgowego – tworzenie warunku

Kwoty netto

Przykładowo zakładamy konto sprzedaży (zespół 7) w zależności od serii wybranej na dokumencie, stawki podatku VAT na elemencie oraz typu towaru określonego na karcie (towar, produkt, usługa koszt).

Przykładowa pozycja takiego schematu może wyglądać następująco:

Przykład zastosowania warunku na pozycji schematu księgowego

W schematach księgowych można wykorzystywać również atrybuty.

Przyklad

Definiuję na liście atrybutów atrybut o nazwie kontrahent obcy, wartościami, jakie będzie mógł przyjmować, będą: tak, nie. Następnie, w schemacie zakładam konta, w zależności od określonych wartości, jakie przyjmuje atrybut przypisany do kontrahenta: 212-01 kontrahenci krajowi (czyli atrybut ustawiony na NIE) , 212-02 kontrahenci obcy (czyli atrybut ustawiony na TAK):

Schemat:

W polu konto wprowadzamy wyrażenie:

‘212-01-‘&FORMAT(KNT_GIDNUMER,@N06)

W polu warunek wprowadzamy zapytanie, które pozwoli na join pomiędzy tabelą KntKarty, a tabelą Atrybuty:

exists (Select * from Cdn.Atrybuty With (NOLOCK)

Where

Atr_Obityp=knt_gidTyp

and Atr_ObiFirma=knt_gidFirma

and Atr_ObiNumer=knt_gidNumer

and (Atr_AtkID=1 and Atr_Wartosc=’nie’))

Pozycja na konto ‘212-02-‘&FORMAT(KNT_GIDNUMER,@N06) będzie wyglądała analogicznie tyle tylko, że wartość atrybutu w warunku będzie określona na: tak.

Księgowanie dokumentów związanych z realizacją zadań produkcyjnych

W systemie Comarch ERP XL nie ma możliwości przyjęcia na magazyn wyrobów wg Technicznego Kosztu Wytworzenia (w skrócie TKW). Wyroby mogą być przyjęte wg kosztów surowców bezpośrednich lub w cenach ewidencyjnych. Sposób ewidencji wyrobów, wg TKW lub wg cen ewidencyjnych wyznacza różne sposoby ewidencji na kontach księgowych wyrobów i rozliczania z nimi kosztów.

W związku z tym, że na poziomie modułu „Produkcja” nie można dokonać wyceny i przyjąć na magazyn wyrobów wg TKW, zalecamy ewidencję wyrobów w cenach ewidencyjnych oraz rozliczanie kosztów na kontach księgowych celem ustalenia Technicznego Kosztu Wytworzenia.

W tym wariancie koszty muszą być rozliczane za pośrednictwem konta ‘580’ – Rozliczenie produkcji. Po stronie Ma konta 580 księgowana jest wartość wyrobów (półfabrykatów) przyjętych na magazyn wg kosztu ewidencyjnego, a po stronie Wn księgowany jest rzeczywisty koszt wytworzenia wyprodukowanych i przyjętych na magazyn wyrobów gotowych oraz półfabrykatów. Saldo konta ‘580’ wyksięgowywane jest na konto „Odchylenia od stałych cen ewidencyjnych’ (621). Zatem na wartość bilansową wyrobów gotowych (półfabrykatów) składać się będzie suma sald kont: „Wyroby gotowe” (601) i „Odchylenia od stałych cen ewidencyjnych” (621).

W związku z tym, że z poziomu modułu „Produkcja” istnieje możliwość odniesienia w koszty produkcji podstawowej wyłącznie kosztów surowców bezpośrednich (z możliwością przypisania ich do poszczególnych asortymentów), pozostałe koszty (wydziałowe, zarządu, itp.) należy rozliczyć na poziomie modułu księgowego za pomocą księgowań okresowych, z wykorzystaniem lub nie kluczy podziałowych.

W systemie Comarch ERP XL dokumentami związanymi z realizacją produkcji są:

RW – Wydanie surowców, półfabrykatów do produkcji;

PW – Przyjęcie wyprodukowanych wyrobów gotowych, półfabrykatów na magazyn lub zwrot nadmiaru pobranego do produkcji surowca lub półfabrykatu;

ZP – Zlecenie Produkcje dokumentujące przebieg produkcji z podziałem na: czynności, zużyte do produkcji surowce (w cenie zakupu lub w cenie ewidencyjnej), półprodukty (w cenie ewidencyjnej, lub koszcie wg zużytych surowców) oraz wyprodukowane w ramach zlecenia produkcyjnego wyroby gotowe, półprodukty tzw. półfabrykaty (w koszcie ewidencyjnym oraz koszcie wg zużytych surowców).

Wszystkie powyższe dokumenty można zaksięgować korzystając ze schematów księgowych. Należy się jednak zastanowić i podjąć decyzję, czy będą księgowane wszystkie dokumenty: RW, PW, ZP, czy też tylko RW, PW. Pomocną w tym zakresie będzie analiza scenariuszy, jaka ma miejsce w przedsiębiorstwie.

Wyżej wspomniana wiedza jest istotna, ponieważ przekłada się na ujmowanie dokumentów na kontach księgowych także w aspekcie czasowym. Z poziomu dokumentu RW oraz zlecenia produkcyjnego można dokonać wyksięgowania kosztu zużytych surowców wg cen zakupu – wartość zużytych surowców w produkcji. Z poziomu PW i zlecenia produkcyjnego udostępniono natomiast możliwość wyksięgowania kosztu zużytych do produkcji surowców wg cen zakupu, oraz wg kosztu ewidencyjnego w podziale na poszczególne wyroby – koszt poszczególnych wyrobów wg zużytych surowców bezpośrednich, jak również przyjęcie wyrobów wg cen ewidencyjnych. Należy zatem uważać, aby przez nieuważne zdefiniowanie schematów księgowych nie zdublować informacji na kontach księgowych.

Księgowanie dokumentów RW

Dokument RW dokumentuje przesunięcie surowców z magazynu do produkcji. Poniżej przedstawione zostały przykłady schematów księgowych zdefiniowanych dla dokumentu RW.

Przyklad

Przesunięcie surowców w cenie zakupu do produkcji (konto 312 – Materiały w przerobie), a następnie ujęcie na koncie kosztowym – Zużycie materiałów (411)

Schemat księgowania dokumentu RW – Przykład 1

Legenda:

312 – materiały w przerobie

*MAGKONTO – magazyn surowców na stanie

411 – koszty zużycia materiałów

Kwota Netto:

– w przypadku surowców – cena zakupu

– w przypadku półproduktów – koszt wg surowców, lub koszt ewidencyjny (wyliczany lub z góry ustalony)

Przyklad
Przesunięcie do produkcji od razu księgowane jest w koszty konta zespołu „4”.

Schemat księgowania dokumentu RW – Przykład 2
Przyklad
Przesunięcie surowców w cenie zakupu do produkcji (konto 312 – Materiały w przerobie). Ujęcie na kontach zespołu „4” nastąpi w wyniku księgowania Zlecenia Produkcyjnego.

Księgowanie dokumentu PW

Dokument PW pozwala na zaksięgowanie wyrobów gotowych oraz półproduktów wg cen ewidencyjnych na konto zespołu „6”, np. 601- Wyroby gotowe. Za jego pośrednictwem można także dokonać wyksięgowania wartości wyrobów wg zużytych do ich produkcji surowców. Służy do tego celu kwota „Koszt surowców”. Kwotę tą wprowadzono z myślą o scenariuszu, w którym zlecenie zamykane jest w innym miesiącu aniżeli zostało otwarte, a ponadto produkty przyjmowane są na magazyn na przestrzeni kilku miesięcy.

Poniżej przykłady schematów księgowych:

Przyklad

Pozycja 1 – zaksięgowanie wyrobów w cenie ewidencyjnej na konto Magazyn Wyrobów (601)

Pozycja 2 – zaksięgowanie wyrobów w wartości zużytych surowców na konto Produkcji podstawowej

Pozycja 3 – zaksięgowanie wyrobów w wartości zużytych surowców na konto Rozliczenie produkcji (580) i wyksięgowanie z konta produkcji podstawowej.

Schemat księgowania dokumentu PW – Przykład 1

Poniżej definicja pozycji schematu księgowego pozwalająca na zaksięgowanie wartości wyrobów wg surowców bezpośrednich.

Definicja kwoty na podstawie pozycji schematu księgowego dla dokumentu PW – Przykład 1
Przyklad

Pozycja 1 – zaksięgowanie wyrobów w cenie ewidencyjnej na konto Magazyn Wyrobów (601). Zaksięgowanie wyrobów w wartości zużytych surowców na konto produkcji podstawowej oraz konto Rozliczenie produkcji (580) nastąpi z poziomu Zlecenia Produkcji.

Schemat księgowania dokumentu PW – Przykład 2

Księgowanie dokumentu ZP

Funkcja księgowania dla zlecenia produkcyjnego jest udostępniana po jego zamknięciu.

Z poziomu zlecenia produkcyjnego mamy możliwość wyksięgowania:

  1. odchyleń
    • Odchylenia kosztu surowca
    • Odchylenia kosztu ewidencyjnego

2. kosztu surowców wykorzystanych do produkcji wyrobów wg cen zakupu

  1.  Kwoty odchyleń

Ideą rozliczenia zlecenia produkcyjnego jest rozłożenie wszystkich kosztów poniesionych w ramach zlecenia na wytworzone w nim produkty. Jeżeli tak się nie stanie, wówczas część kosztów, która nie znalazła odzwierciedlenia w koszcie produktów zostanie ujęta w pozycji: Odchylenie kosztu oraz Odchylenie kosztu surowca na zakładce: Ogólne, zlecenia produkcyjnego.

Kwoty odchyleń można księgować wybierając jedną z kwot dostępnych w opcji: Oblicz dla: Nagłówka:

Odchylenia kosztu surowca

Odchylenia kosztu ewidencyjnego

Pozycja schematu księgowego – kwoty dostępne dla Nagłówka

Wybierając jedną z dostępnych „dla Nagłówka” kwot, system pobierze wartość z analogicznego pola na zleceniu produkcyjnym (patrz poniższy rysunek).

Zlecenie produkcyjne – odchylenie kosztu ewidencyjnego oraz kosztu surowca

2. Pozostałe kwoty

Oprócz kwot odchyleń, z poziomu Zlecenia Produkcji można wyksięgować następujące wartości:

  • Kosztu surowców bez podziału na poszczególne wyroby. Do tego celu wykorzystujemy opcję Oblicz dla: „Surowców”. Pozwala ona na wyksięgowanie kwoty ogółem kosztów surowców poniesionych do produkcji wszystkich wyrobów objętych zleceniem, np. 411 – Zużyte materiały /312 Materiały w przerobie;
  • Kosztu surowców przypadających na poszczególne produkty. W tym celu wykorzystujemy opcję Oblicz dla: „Produktów”, np. księgowanie 501-01-01/490, gdzie konto człon pierwszy: 501- produkcja podstawowa, człon drugi: 01-wyrób 1, człon trzeci: 01 – surowce bezpośrednie;
  • Udostępniono także możliwość księgowania wg opisu analitycznego.
Pozycja schematu księgowego – wybór opcji: Oblicz dla

Zanim omówione zostaną poszczególne kwoty udostępnione dla opcji: „Surowców”, „Produktów” parę słów o znaczeniu poniższych pojęć wykorzystywanych w nazewnictwie poszczególnych kwot:

  1. Produkt finalny – produkt przyjmowany na magazyn dokumentem PW. Może nim być produkt gotowy, jak również półprodukt przyjęty na magazyn celem sprzedaży lub wykorzystania w innym zleceniu produkcyjnym;
  2. Półprodukt własny– produkt wykorzystany w dalszym cyklu produkcyjnym w ramach tego samego zlecenia;
  3. Półprodukt obcy – produkt wykorzystany w cyklu produkcyjnym, który został wyprodukowany w ramach innego zlecenia produkcyjnego. Półprodukt obcy może być przyjęty na magazyn dokumentem PW, ale nie musi – może zostać powiązany z zasobem na innym zleceniu. W pierwszym przypadku półprodukt obcy będzie traktowany jako surowiec, w drugim przypadku jako półprodukt obcy.

Kwoty dla opcji „Oblicz dla: Surowców”

Wybierając opcję „Oblicz dla surowców” dostępne są następujące kwoty:

  1. Koszt surowca finalny – koszt obejmuje wyłącznie koszt surowców produktów, półproduktów finalnych tj. wyrobów, które są produktem finalnym procesu produkcyjnego, udokumentowanym przyjęciem na magazyn dokumentem PW;
  2. Koszt surowca półproduktów własnych – koszt obejmuje koszt surowców wg ceny zakupu półproduktów wyprodukowanych i zużytych w ramach tego samego zlecenia do produkcji innego produktu (półproduktu);
  3. Koszt surowca półproduktów obcych – koszt obejmuje koszt surowców wg ceny zakupu półproduktów wyprodukowanych w ramach jednego zlecenia a zużytych do produkcji wyrobu finalnego w innym zleceniu, przy czym tego rodzaju półprodukty nie są przyjmowane na magazyn dokumentem PW, ma natomiast miejsce powiązanie pomiędzy zleceniami;
  4. Koszt ewidencyjny finalny – patrz objaśnienie do „Koszt surowca finalny”. Różnica polega na tym, że nie jest to kosz wg ceny zakupu lecz koszt ewidencyjny.
  5. Koszt ewidencyjny półproduktów własnych – patrz objaśnienie do „Koszt surowca półproduktów własnych”. Różnica polega na tym, że nie jest to kosz wg cen zakupu, lecz koszt ewidencyjny;
  6. Koszt ewidencyjny półproduktów obcych – patrz objaśnienie do „Koszt surowca półproduktów obcych”. Różnica polega na tym, że nie jest to kosz wg cen zakupu, lecz koszt ewidencyjny.
Pozycja schematu księgowego – kwoty dostępne dla Surowców

Kwoty dla opcji: „Oblicz dla: Produktów”

Identyczne kwoty udostępniono dla opcji Oblicz dla: Produktów. Różnica polega tylko na tym, że w ramach kwot ma miejsce grupowanie wg produktów.

Pozycja schematu księgowego – kwoty dostępne dla Produktów

Poniżej przedstawiono przykładowy schemat księgowania dokumentu ZP.

Przyklad
Przykładowy schemat księgowy dokumentu ZP

Pozycja 1 – zaksięgowanie kosztu surowców zużytych do realizacji danego zlecenia (411)

Pozycja 2 – zaksięgowanie kosztu surowców zużytych do produkcji poszczególnych wyrobów na konto produkcji podstawowej (z podziałem na poszczególne produkty)

Pozycja 3 – zaksięgowanie kosztu surowców zużytych do produkcji poszczególnych wyrobów na konto Rozliczenie produkcji (580) i wyksięgowanie z konta produkcji podstawowej

Sposoby dokumentowania operacji produkcyjnych oraz ich ujęcie na kontach

Poniżej lista operacji, które powstają w procesie produkcyjnym, sposób ich ujęcia na kontach księgowych oraz sposób dokumentowania.

OperacjaKwotaKonto WNKonto MADokument
Przyjęcie wyrobów gotowych na magazynCena ewidencyjna (koszt planowany)601-Wyroby gotowe580 - Rozliczenie produkcjiPW
Sprzedaż wyrobów gotowychCena ewidencyjna (koszt planowany)711 – Koszt własny sprzedanych wyrobów601 - Wyroby gotoweFS
Wyksięgowanie kosztu wytworzenia wyrobów gotowychTechniczny koszt wytworzenia: Koszty bezpośrednie, Koszty wydziałowe, Koszty pośrednie,Uzasadniona część kosztów zarządu bezpośrednio związanych z produkcją wyrobów gotowych 580 – Rozliczenie produkcji501 – Produkcja podstawowaKsięgowania okresowe z zastosowaniem kluczy podziałowych
Zarachowanie odchyleńOdchylenia debetowe (SDT)621 – Odchylenia od cen ewidencyjnych580 – Rozliczenie produkcjiKsięgowania okresowe
Odchylenia kredytowe (SCT)580 – Rozliczenie produkcji621 – Odchylenia od cen ewidencyjnychKsięgowania okresowe
Zarachowanie odchyleń od cen ewidencyjnych sprzedanych wyrobów
Odchylenia debetowe (SDT)711 – Koszt własny sprzedanych wyrobów621 – Odchylenia od cen ewidencyjnychKsięgowania okresowe
Odchylenia kredytowe (SCT)621 – Odchylenia od cen ewidencyjnych711 – Koszt własny sprzedanych wyrobówKsięgowania okresowe

Scenariusz 1

Surowce wydawane do produkcji nie pod konkretne zlecenia.

Obieg dokumentów: RW, Zlecenie Produkcyjne, PW – z poziomu Zlecenia produkcyjnego.

OperacjaKwotaKonto WNKonto MADokumentUwagi
Wydanie surowców do produkcjiKoszt surowców wg cen zakupu319 – surowce w przerobie311 – magazyn surowcówRW
Koszt surowców wg cen zakupu411 - koszt surowców bezpośrednich319 – surowce w przerobieRW
Koszt surowców wg cen zakupu501-02 – produkcja w toku490 – Rozliczenie kosztówRWNa poziomie planu kont brak możliwości odniesienia kosztów surowców na konto produkcji w toku wg asortymentu produkcji
Zarachowanie kosztów surowców zużytych bezpośrednio w produkcjikoszt surowców wg cen zakupu501-01-XXX-YY501-02 – produkcja w tokuZlecenie Produkcyjne
- (koszt surowców wg cen zakupu)501-02 – produkcja w tokuZlecenie ProdukcyjneZapis techniczny korygujący obroty na koncie 501-02.
- (koszt surowców wg cen zakupu)501-02 – produkcja w tokuZlecenie ProdukcyjneZapis techniczny korygujący obroty na koncie 501-02.

Scenariusz 2

Surowce wydawane do produkcji pod konkretne zlecenia. Zamknięcie zlecenia w tym samym miesiącu, w którym zostało otwarte.

Obieg dokumentów: Zlecenie Produkcyjne, RW, PW generowane z poziomu Zlecenia produkcyjnego

OperacjaKwotaKonto WNKonto MADokumentUwagi
Wydanie surowców do produkcjiKoszt surowców wg cen zakupu319 – surowce w przerobie311 – magazyn surowcówRW
Koszt surowców wg cen zakupu411 - koszt surowców bezpośrednich319 – surowce w przerobieRW lub ZPSchemat księgowy ZP Oblicz dla: Surowców, Kwota: Koszt surowców finalnych + Koszt surowców obcych
Koszt surowców wg cen zakupu501-01-XXX-YYY lub 501-02 – produkcja w toku490 – Rozliczenie kosztówRW lub ZPNa poziomie planu kont brak możliwości odniesienia kosztów surowców na konto produkcji w toku wg asortymentu produkcji
Zarachowanie kosztów surowców zużytych bezpośrednio w produkcjikoszt surowców wg cen zakupu501-01-XXX-YY501-02 – produkcja w tokuZlecenie ProdukcyjneDekret niezbędny, jeżeli koszt surowców najpierw zaksięgowano na konto produkcji w toku.
- (koszt surowców wg cen zakupu)501-02 – produkcja w tokuZlecenie ProdukcyjneZapis techniczny korygujący obroty na koncie 501-02.
- (koszt surowców wg cen zakupu)501-02 – produkcja w tokuZlecenie ProdukcyjneZapis techniczny korygujący obroty na koncie 501-02.

Dokument różnic kursowych

W zależności od ustawień konfiguracyjnych księgowanie różnic kursowych odbywa się:

  1. bez pośrednictwa dokumentu RK – dekret różnicy kursowej
  2. za pośrednictwem dokumentu RK – jeżeli zostanie wybrany parametr konfiguracyjny
  • księgowanie „Automatyczne” – księgowanie dokumentu RK nastąpi automatycznie po zaksięgowaniu dokumentów źródłowych
  • księgowanie „Schematem” – księgowanie dokumentu RK odbywa się za pośrednictwem schematów księgowych, w trybie natychmiastowym lub wsadowo. Możliwość zaksięgowania dokumentu RK schematem pojawia się dopiero po zaksięgowaniu dokumentów źródłowych. Jeżeli zatem choć jeden dokument będzie niezaksięgowany, próba księgowania zakończy się niepowodzeniem oraz stosownym komunikatem typu „Dokumenty składowe dokumentu różnicy kursowej nie są zaksięgowane”.
Różnice kursowe – konfiguracja

Księgowanie automatyczne

Automatyczne księgowanie dokumentu różnic kursowych jest uruchamiane po zaksięgowaniu wszystkich dokumentów źródłowych. Sposób ujmowania dokumentu Różnic Kursowych na kontach księgowych odbywa się na identycznych zasadach jak księgowanie wygenerowanego automatycznie dekretu różnic kursowych. Różnica kursowa księgowana jest na tym koncie rozrachunkowym i po tej stronie konta, na którą została zaksięgowana płatność, zapis kasowy/bankowy o mniejszym kursie walut (kontrola kursów walut).

Poniżej przykład liczbowy dot. wygenerowania RK w przypadku rozrachunku.

EuroKursWnKwota MaKwota
Płatność10004201-014000
Zapis kasowy10003201-013000
Różnica KursowaWaN_KontoMinus1000201-011000

Poniżej przykład liczbowy dot. wygenerowania RK w przypadku kompensaty:

EuroKursWnKwota MaKwota
Płatność10004201-014000
Płatność10003202-013000
Kompensata10003202-013000201-013000
Różnica KursowaWaN_KontoMinus1000201-011000

Księgowanie schematem

W celu zaksięgowania dokumentu różnicy kursowej należy spełnić następujące wymogi:

  1. Dokumenty źródłowe muszą być zaksięgowane;
  2. Kwota Różnic Kursowych (dodatnia, ujemna) musi być zaksięgowana po odpowiedniej stronie konta rozrachunkowego zgodnego z „kontem dokumentu źródłowego. (Bierzemy pod uwagę konto zapisu o mniejszym kursie);
  3. Jeżeli w wyniku księgowania RK błędnym schematem, nie doszłoby do powstania rozrachunku – system udaremni księgowanie;
  4. Predekretacja nie może zawierać kilku tych samych kont rozrachunkowych. Jeżeli pojawią się co najmniej dwa takie same konta rozrachunkowe, próba księgowania zakończy się niepowodzeniem i standardowym komunikatem – „Brak możliwości ustalenia kont rozrachunkowych”;
  5. Nie dojdzie do zaksięgowania dokumentu RK także w sytuacji gdy jeden z dekretów związanych z dokumentem źródłowym zostanie rozrachowany z dekretem „z poza kręgu rozliczeń” – wprowadzonym „z ręki” lub związanym z dokumentem nie biorącym udziału w rozliczeniach;
  6. Musi być spełniona zasada bilansowania się.

W schematach księgowych dla Różnic kursowych udostępnione zostały następujące kwoty:

Oblicz dla:KwotaKontoOpisWarunek
NagłówkaDodatnia,
Ujemna,
Kwota
Konto,
Konto dokumentu,
Konto plus,
Konto minus
@Numer – numer RK,
@Dok- numer zewn.,
@Opis - opis
@Opisauto - opis atomatyczny
Flaga „Status” wartość: Przychody, Koszty, Kompensaty, Inne
Opis analityczny Zgodnie z obowiązującym standardem

Przykładowy schemat dla dokumentu różnicy księgowej został zamieszczony poniżej.

Przyklad

Definicja schematu księgującego dokument RK

LpKonto debetKonto creditKwotaOpisWarunek
1Konto dokumentuKonto plusDodatnia@NUM, @DOK
2Konto minusKonto dokumentuUjemna@NUM, @DOK
3901-01Dodatnia@NUM, @DOKStatus: Przychody
4901-01(-)Ujemna@NUM, @DOKStatus: Przychody
5901-02Ujemna@NUM, @DOKStatus: Koszty
6901-02(-) Dodatnia@NUM, @DOKStatus: Koszty

Pozycja 1. Ujęcie bilansowe – pozwalające na zaksięgowanie RK dodatniej

Kwota: Dodatnia

Konto Debet: Konto dokumentu

Konto Credit: Konto plus

Opis: @Numer, @Opis

Warunek: brak

Pozycja 2. Ujęcie bilansowe – pozwalające na zaksięgowanie RK ujemnej

Kwota: Ujemna

Konto Debet: Konto minus

Konto Credit: Konto dokumentu

Opis: @Numer, @Opis

Warunek: brak

Pozycja 3. Ujęcie podatkowe – pozwalająca na zaksięgowanie RK dodatniej o charakterze „przychodowym”

Kwota: Dodatnia

Konto Debet:

Konto Credit: 901-01 Konto pozabilansowe

Opis: @ Numer, @Opis

Warunek: wartość flagi status = „przychody”

Pozycja 4. Ujęcie podatkowe – pozwalająca na zaksięgowanie RK ujemnej o charakterze „przychodowym”

Kwota: (-) Ujemna

Konto Debet:

Konto Credit: 901-01 Konto pozabilansowe

Opis: @ Numer, @Opis

Warunek: wartość flagi status = „przychody”

Pozycja 5. Ujęcie podatkowe – pozwalająca na zaksięgowanie RK dodatniej o charakterze „kosztowym”

Kwota: (-)Dodatnia

Konto Debet: 901-02 Różnice kosztowe – Konto pozabilansowe

Konto Credit: –

Opis: @ Numer, @Opis

Warunek: wartość flagi status = „koszty”

Pozycja 6. Ujęcie podatkowe – pozwalająca na zaksięgowanie RK ujemnej o charakterze „kosztowym”

Kwota: Ujemna

Konto Debet: 901-02 Różnice kosztowe – Konto pozabilansowe

Konto Credit: –

Opis: @ Numer, @Opis

Warunek: wartość flagi status = „koszty”

Jak widać z powyższego przykładu różnice dla transakcji przychodowych będą księgowane po stronie Ma – dodatnie ze znakiem plus, ujemne ze znakiem minus. Różnice kursowe dla transakcji kosztowych będą księgowane zawsze po stronie Wn – dodatnie ze znakiem minus, ujemne ze znakiem plus. Różnice kursowe, którym wybrano flagę „Kompensaty” oraz „Inne” będą księgowane wyłącznie w ujęciu bilansowym.

Zakładanie kont pośrednich przez schemat księgowy

Zakładanie kont pośredniego poziomu może odbywać się za pomocą schematów księgowych, podczas przenoszenia planu kont oraz z poziomu karty kontrahenta. Warunkiem założenia konta pośredniego jest zaznaczony w konfiguracji parametr Tworzenie kont pośrednich (Księgowość/Parametry 1). W celu założenia konta pośredniego poziomu należy przy włączonym w konfiguracji parametrze Tworzenie kont pośrednich, posłużyć się znakiem ‘-‘ oddzielającym od siebie kolejne poziomy. Z kolei dwa myślniki ‘–’ oznaczają konto zakładane na tym samym poziomie. Poniższy rysunek prezentuje pozycję schematu księgowego, zakładającą konto: 510-001-ADM-404-01, gdzie 510 to konto syntetyczne, 001 konto analityczne pierwszego poziomu, ADM – konto analityczne drugiego poziomu, 404-01 – konto analityczne trzeciego poziomu. Żeby poprawnie przebiegło założenie tego typu konta, w schemacie wyrażenie zakładające konto musi być zdefiniowane następująco: ‘510-001-ADM-404–01’.

Zakładanie konta pośredniego poziomu przez schemat księgowy

W sytuacji, kiedy akronim kontrahenta zawiera myślnik i schemat księgowy zakłada konto kontrahenta po akronimie: ‘201-‘&knt_akronim, żeby uniknąć tworzenia konta pośredniego poziomu, przy włączonym w konfiguracji parametrze Tworzenie kont pośrednich, należy skorzystać z funkcji zk – zmiana kreski, która zamienia jeden myślnik na dwa myślniki, tym samym uniemożliwiając tworzenie konta pośredniego poziomu. Wyrażenie w schemacie księgowym powinno wyglądać następująco: ‘201-‘&zk(knt_akronim).

Dostępne parametry w schematach księgowych funkcji księgującej dokumenty TraNag

Zmodyfikowano i uporządkowano dostępne parametry w schematach księgowych funkcji księgującej dokumenty TraNag. Księgowanie po opisie analitycznym nie uległo zmianie w stosunku do wcześniejszych wersji. Poniżej przedstawiono zastosowanie parametrów w schematach księgowych dla określonych typów dokumentów.

Księgowanie dokumentów niespiętych, np. WZ, PZ

Oblicz dla: Nagłówka - nagłówek księgowanego dokumentu
Warunek - dozwolone pola

KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty w przypadku KK
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola

TRN_ nagłówek dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()

TRN_ nagłówek dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego
@NUM - numer systemowy dokumentu
@OPIS - opis dokumentu
@KOR - numer korekty dokumentu
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu

Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu
TRE_ pozycja dokumentu
TWR_ towar na pozycji dokumentu
TRS_ dostawa danej pozycji dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty w przypadku KK
Kwota i wyrażenie dozwolone pola

TRN_ nagłówek dokumentu
TRE_ pozycja dokumentu
TWR_ towar na pozycji dokumentu
TRS_ dostawa danej pozycji dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()

TRN_ nagłówek dokumentu
TRE_ pozycja dokumentu
TWR_ towar na pozycji dokumentu
TRS_ dostawa danej pozycji dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego
@NUM - numer systemowy dokumentu
@OPIS - opis dokumentu
@KOR - numer korekty dokumentu
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu


Oblicz dla: Płatności - płatności dokumentu
Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu
TRP_ płatność dokumentu
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty w przypadku KK
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola
TRN_ nagłówek dokumentu
TRP_ płatność dokumentu
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()
TRN_ nagłówek dokumentu
TRP_ płatność dokumentu
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego
@NUM - numer systemowy dokumentu
@OPIS - opis dokumentu
@KOR - numer korekty dokumentu
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu

Oblicz dla: Tabeli VAT - VAT dokumentu
Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu
TRV_ VAT dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty w przypadku KK
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola
TRN_ nagłówek dokumentu
TRV_ VAT dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()
TRN_ nagłówek dokumentu
TRV_ VAT dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego
@NUM - numer systemowy dokumentu
@OPIS - opis dokumentu
@KOR - numer korekty dokumentu
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu

Księgowanie spinaczy, np. (S) FZ, (S) FS

Oblicz dla: Nagłówka – nagłówek
księgowanego dokumentu
Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty w przypadku KK
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola
TRN_ nagłówek dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()
TRN_ nagłówek dokumentu
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego spinacza
@NUM - numer systemowy spinacza
@OPIS - opis spinacza
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza
@NUMSP- numer systemowy spinacza
@OPISSP - opis dokumentu spinacza
@KOR - numer korekty dokumentu spinacza
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka spinacza
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka spinacza
@VAT - VATRejestr/VATNumer
Oblicz dla: Elementów - elementy dokumentów spiętych (pozycje wraz z dostawami)
Warunek - dozwolone pola

TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu spiętego
TRE_ pozycja dokumentu spiętego
TWR_ towar na pozycji dokumentu spiętego
TRS_ dostawa dla danej pozycji dokumentu spiętego
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu spiętego
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu spiętego
BNK_ bank z nagłówka dokumentu spiętego
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu spiętego
OA.TNO_ rekord opisu dokumentu spiętego
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola

TRN_ nagłówek dokumentu spiętego
TRE_ pozycja dokumentu spiętego
TWR_ towar na pozycji dokumentu spiętego
TRS_ dostawa dla danej pozycji dokumentu spiętego
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu spiętego
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu spiętego
BNK_ bank z nagłówka dokumentu spiętego
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu spiętego

Opis - pola wykorzystywane jako parametry wejściowe do funkcji SQL()

TRN_ nagłówek dokumentu spiętego
TRE_ pozycja dokumentu spiętego
TWR_ towar na pozycji dokumentu spiętego
TRS_ dostawa dla danej pozycji dokumentu spiętego
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu spiętego
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu spiętego
BNK_ bank z nagłówka dokumentu spiętego
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu spiętego

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego dokumentu spiętego
@NUM - numer systemowy dokumentu spiętego
@OPIS - opis dokumentu spiętego
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza
@NUMSP- numer systemowy spinacza
@OPISSP - opis dokumentu spinacza
@KOR - numer korekty dokumentu spiętego
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu spiętego
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu spiętego

Oblicz dla: Płatności - płatności dokumentu spinacza i dokumentów spiętych
Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu generującego daną płatność, dotyczy zarówno spinacza jak i dokumentów spiętych. Warunek dla poszczególnych dokumentów (spinacz/spięte) należy rozróżnić używając wirtualnego pola PoziomTRN, które przyjmuje wartości: 0 dla spinacza, 1 - dla dokumentu spiętego.
TRP_ płatność dokumentu spiętego jak i spinacza.Poszczególne poziomy można rozróżnić jak dla pól TRN_
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
OA.TNO_ rekord opisu dokumentu generującego daną płatność (spinacz/spięte)

Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola
TRN_ nagłówek dokumentu (spinacz + spięte)
TRP_ płatność dokumentu (spinacz + spięte)
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
UWAGA: W tym przypadku nie działa użycie wirtualnego pola PoziomTRN

Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()
TRN_ nagłówek dokumentu (spinacz + spięte)
TRP_ płatność dokumentu (spinacz + spięte)
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
UWAGA: W tym przypadku nie działa użycie wirtualnego pola PoziomTRN

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego generującego daną płatność
@NUM - numer systemowy dokumentu generującego daną płatność
@OPIS - opis dokumentu generującego daną płatność
Powyższe zmienne mogą zawierać dane zarówno dokumentów spiętych jak i spinaczy
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza
@NUMSP- numer systemowy spinacza
@OPISSP - opis dokumentu spinacza
W przypadku gdy księgowana płatność pochodzi ze spinacza to @NUM=@NUMSP, @DOK=@DOKSP itp.
@KOR - numer korekty dokumentu generującego daną płatność
@KON - akronim kontrahenta z płatności
@MIA - miasto kontrahenta z płatności

Oblicz dla: Tabeli VAT - VAT spinacza
Warunek - dozwolone pola
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu spinacza
TRV_ VAT dokumentu spinacza
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
K.TRN_ rekord nagłówka dokumentu korekty dokumentu spinacza w przypadku KK
Kwota i wyrażenie Konta - dozwolone pola

TRN_ nagłówek dokumentu spinacza
TRV_ VAT dokumentu spinacza
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
Opis - pola wykorzystywane jedynie jako parametry wejściowe do funkcji SQL()

TRN_ nagłówek dokumentu spinacza
TRV_ VAT dokumentu spinacza
KNT_ kontrahent z nagłówka
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego dokumentu z którego pochodzi VAT (spinacza)
@NUM - numer systemowy dokumentu z którego pochodzi VAT (spinacza)
@OPIS - opis dokumentu z którego pochodzi VAT
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza
@NUMSP- numer systemowy spinacza
@OPISSP - opis dokumentu spinacza
@KOR - numer korekty dokumentu spinacza
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka spinacza
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka spinacza
@VAT - VATRejestr/VATNumer

Księgowanie dokumentów RS

Oblicz dla: Nagłówka - nagłówek dokumentu RS
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentuTRN_ nagłówek dokumentuTRN_ nagłówek dokumentu

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego RS
@NUM - numer systemowy dokumentu RS
@OPIS - opis dokumentu RS
@DOKPAK - numer dokumentu obcego RS
@NUMPAK - numer systemowy RS
@OPISPAK - opis dokumentu RS
@DOKSP - brak opisu
@NUMSP- brak opisu
@OPISSP - brak opisu
@KOR - numer korekty dokumentu RS
@KON - brak opisu
@MIA - brak opisu
Oblicz dla: Elementów - elementy dokumentów spiętych bezpośrednio do RS oraz spiętych do spinaczy spiętych do RS (pozycje wraz z dostawami)
TRN_ (lub z aliasem A.TRN_) nagłówek dokumentu którego elementem jest: dokument spięty do spinacza spiętego do RS (np. WZ->S'FS->RS) lub dokument spięty do RS (FS->RS). Warunek dla poszczególnych dokumentów (spinacz/spięty) można rozróżnić używając wirtualnego pola PoziomTRN, które przyjmuje wartości: 0 - dla RS, 1 - dla dokumentu spiętego do RS, 2 - dla dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS
S.TRN_ nagłówek spinacza spiętego do RS. Warunek dotyczy sytuacji, gdy element pochodzi z dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS
TRE_ element zarówno dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS jak i dokumentu spiętego bezpośrednio do RS. Poszczególne poziomy można rozróżnić jak dla pól TRN_
TWR_ towar dla danego elementu (analogicznie do TRE_)
TRS_ dostawa dla danej pozycji (analogicznie do TRE_)
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
BNK_ bank z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
OA.TNO_ rekord opisu dokumentu do którego należy element
OS.TNO_ rekord opisu dokumentu spinacza do którego spięty jest dokument z danym elementem


TRN_ nagłówek dokumentu z którego pochodzi element
TRE_ bieżąca pozycja
TWR_ towar na danej pozycji
TRS_ dostawa dla danego towaru
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
BNK_ bank z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
TRN_ nagłówek dokumentu z którego pochodzi element
TRE_ bieżąca pozycja
TWR_ towar na danej pozycji
TRS_ dostawa dla danego towaru
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
URZ_ urząd z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
BNK_ bank z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
PRC_ pracownik z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
@DOK - numer dokumentu obcego z którego pochodzi element
@NUM - numer systemowy dokumentu z którego pochodzi element
@OPIS - opis dokumentu z którego pochodzi element
@DOKPAK - numer dokumentu obcego RS
@NUMPAK - numer systemowy dokumentu RS
@OPISPAK - opis dokumentu RS
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza spiętego do RS
@NUMSP- numer systemowy spinacza spiętego do RS
@OPISSP - opis dokumentu spinacza spiętego do RS
@KOR - numer korekty dokumentu z którego pochodzi element
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka dokumentu z którego pochodzi element


Oblicz dla: Płatności - płatności dokumentów spiętych bezpośrednio do RS, płatności spinaczy spiętych do RS oraz płatności dokumentów spiętych do spinaczy spiętych do RS
TRN_ (lub z aliasem A.TRN_) nagłówek dokumentu z którego pochodzi płatność: dokument spięty do spinacza spiętego do RS (WZ->(S)FS->RS), spinacz spięty do RS ((S)FS->RS), dokument spięty do RS (FS->RS). Warunek dla poszczególnych dokumentów (spinacz/spięte) należy rozróżnić używając wirtualnego pola PoziomTRN, które przyjmuje wartości: 0 - dla RS, 1 - dla dokumentu spiętego do RS (również spinaczy spiętych do RS), 2 - dla dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS.
S.TRN_ nagłówek spinacza spiętego do RS do którego spięte są dokumenty generujące daną płatność
TRP_ płatność dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS lub spinacza spiętego do RS lub dokumentu bezpośrednio spiętego do RS. Poszczególne poziomy można rozróżnić jak dla pól TRN_
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
OA.TNO_ rekord opisu dokumentu generującego płatność
OS.TNO_ rekord opisu dokumentu spinacza do którego spięty jest dokument generujący daną płatność
TRN_ nagłówek dokumentu z którego pochodzi płatność: dokument spięty do spinacza spiętego do RS (WZ->(S)FS->RS), spinacz spięty do RS ((S)FS->RS), dokument spięty do RS (FS->RS).
TRP_ płatność
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
UWAGA: W tym przypadku nie działa użycie wirtualnego pola PoziomTRN
TRN_ nagłówek dokumentu z którego pochodzi płatność: dokument spięty do spinacza spiętego do RS (WZ->(S)FS->RS), spinacz spięty do RS ((S)FS->RS), dokument spięty do RS (FS->RS).
TRP_ płatność
KNT_ kontrahent z płatności
URZ_ urząd z płatności
BNK_ bank z płatności
PRC_ pracownik z płatności
UWAGA: W tym przypadku nie działa użycie wirtualnego pola PoziomTRN
@DOK - numer dokumentu obcego z którego pochodzi płatność
@NUM - numer systemowy dokumentu z którego pochodzi płatność
@OPIS - opis dokumentu z którego pochodzi płatność
@DOKPAK - numer dokumentu obcego RS
@NUMPAK - numer systemowy RS
@OPISPAK - opis dokumentu RS
@DOKSP - numer dokumentu obcego spinacza (spiętego do RS) do którego spięty jest dokument generujący daną płatność
@NUMSP - numer systemowy spinacza (spiętego do RS) do którego spięty jest dokument generujący daną płatność
@OPISSP - opis dokumentu spinacza (spiętego do RS) do którego spięty jest dokument generujący daną płatność
@KOR - numer korekty dokumentu z którego pochodzi płatność
@KON - akronim kontrahenta z płatności
@MIA - miasto kontrahenta z płatności
Oblicz dla: Tabeli VAT - VAT dokumentu RS
TRN_ lub z aliasem A.TRN_ nagłówek dokumentu RS
TRV_ VAT dokumentu RS
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu RS
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
TRN_ nagłówek dokumentu RS
TRV_ VAT dokumentu RS
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu RS
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka
TRN_ nagłówek dokumentu RS
TRV_ VAT dokumentu RS
KNT_ kontrahent z nagłówka dokumentu RS
URZ_ urząd z nagłówka
BNK_ bank z nagłówka
PRC_ pracownik z nagłówka

Zmienne do bezpośredniego wybrania w polu Opis
@DOK - numer dokumentu obcego RS
@NUM - numer systemowy dokumentu RS
@OPIS - opis dokumentu RS
@DOKPAK - numer dokumentu obcego RS
@NUMPAK- numer systemowy RS
@OPISPAK - opis dokumentu RS
@KOR - numer korekty dokumentu RS
@KON - akronim kontrahenta z nagłówka RS
@MIA - miasto kontrahenta z nagłówka RS
@VAT - VATRejestr/VATNumer
Przyklad

Zastosowanie wirtualnego pola PoziomTRN w warunku schematu księgowego:

Pozycja schematu księgowego ma dotyczyć tylko tych płatności, dla których nagłówki dokumentów, z których pochodzą te płatności mają:

– dla spinacza spiętego do RS serię ‘AAA’

– dla dokumentu spiętego do spinacza spiętego do RS serię ‘CCC’

Warunek w schemacie będzie wyglądał następująco:

((PoziomTRN=1 and TRN_TrnSeria=’AAA’) or (PoziomTRN=2 and TRN_TrnSeria=’CCC’))

Księgowanie po poziomach

Księgując spinacz można za pomocą predefiniowanych zmiennych schematu księgowego sięgnąć bezpośrednio do dokumentu spiętego. Na definicji pozycji schematu księgowego zostało dodane pole: Poziom, w którym dokonujemy wyboru, z jakiego poziomu księgowanego dokumentu będzie pobierana wartość na predekret. Funkcjonalność ta została udostępniona w schematach księgujących dokumenty TraNag, dla opcji:

  • Oblicz dla: Nagłówka
  • Oblicz dla: Elementów
  • Oblicz dla: Płatności
Pozycja schematu księgowego – Poziom

W ramach funkcjonalności dla poszczególnych opcji udostępniono następujące poziomy:

Dla Nagłówka:

  • Dokumentu księgowanego
  • Dokumentu początkowego
  • Poziom 1
  • Poziom 2

Dla Elementów:

  • Wszystkie
  • Dokumentu księgowanego
  • Poziom 1
  • Poziom 2

Dla Płatności:

  • Wszystkie
  • Dokumentu księgowanego
  • Poziom 1
  • Poziom 2
Uwaga
Korzystając z tabel parametrów przedstawionych w poprzednim rozdziale należy zwrócić uwagę, na jakim poziomie odbywa się księgowanie. Przykładowo dla dokumentu RS, do którego spięty jest spinacz (S)FS wygenerowany z dokumentu WZ: Wybierając Poziom 1 na pozycji schematu księgowego dla RS odwołujemy się do dokumentu (S)FS, więc system zachowuje się tak, jak przedstawiono to w tabelach dotyczących spinaczy. Wybierając natomiast Poziom 2: pola pozycji schematu sięgają bezpośrednio do WZ, czyli zgodnie z tabelami dotyczącymi dokumentów niespiętych.

Poziomy dostępne dla Nagłówka

Pozycja schematu księgowego – poziomy Nagłówka

Dokumentu księgowanego:

Tak zdefiniowana pozycja schematu księgowego odwołuje się do Nagłówka dokumentu księgowanego, niezależnie od tego czy dokument jest spinaczem, spinaczem spinaczy, czy dokumentem niespiętym. Jest to domyślny poziom opcji Oblicz dla: Nagłówka.

Księgowanie dokumentów niespiętych, np. WZ, PZ

Dokumentu początkowego:

Pozycja schematu odwołuje się do nagłówka dokumentu księgowanego.

Poziom 1:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie spinaczy, np. (S)FS, (S)FZ

Dokumentu początkowego:

Pozycja schematu odwołuje się do nagłówka dokumentu początkowego, w tym przypadku jest nim dokument spięty.

Poziom 1:

Pozycja schematu odwołuje się do nagłówka dokumentu spiętego do spinacza.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie dokumentów RS

Przypadek dokumentu RS jest szczególny, w związku z faktem, że istnieje możliwość spinania do niego zarówno dokumentów, które same są spinaczami oraz dokumentów, które spinaczami nie są. Taką sytuację przedstawia dokument RS, do którego spięto: paragon PA, oraz dokument (S)FS, który jest spinaczem dokumentu WZ. Poniższa tabela obrazuje, do jakiego dokumentu będzie odwoływać się pozycja schematu księgującego dokument RS, w zależności od poziomu wybranego w definicji tej pozycji:

Wybrany poziom:Pozycja schematu odwołuje się do nagłówka dokumentu:
PA(S)FSWZ
Dokumentu początkowegoxx
Poziom 1xx
Poziom 2x

Poziomy dostępne dla Elementów

Pozycja schematu księgowego – poziomy Elementów

Wszystkie:

Tak zdefiniowana pozycja schematu księgowego odwołuje się do Elementów, niezależnie od tego na którym poziomie księgowanego dokumentu elementy występują: czy na poziomie dokumentu do niego spiętego, na poziomie jego dokumentu początkowego, czy na samym księgowanym dokumencie. Jest to domyślny poziom opcji Oblicz dla: Elementów.

Księgowanie dokumentów niespiętych, np. WZ, PZ

Dokumentu księgowanego:

Pozycja schematu odwołuje się do elementów dokumentu księgowanego.

Poziom 1:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie spinaczy, np. (S)FS, (S)FZ

Dokumentu księgowanego:

Elementy transakcji na tym poziomie nie występują, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 1:

Pozycja schematu odwołuje się do elementów dokumentu spiętego.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie dokumentów RS

Na dokumentach RS elementy transakcji mogą występować jednocześnie na różnych poziomach. Taką sytuację przedstawia dokument RS, do którego spięto: paragon PA, oraz dokument (S)FS, który jest spinaczem dokumentu WZ. Dokumenty, do których bezpośrednio przyłączone są elementy transakcji w systemie, to w tym przypadku PA i WZ. Dokument księgowany: RS oraz spinacz: (S)FS własnych elementów transakcji nie posiadają. Poniższa tabela obrazuje, do jakiego dokumentu będzie odwoływać się pozycja schematu księgującego dokument RS, w zależności od poziomu wybranego w definicji tej pozycji:

Wybrany poziom:Pozycja schematu odwołuje się do elementów dokumentu:
PA(S)FSWZ
Wszystkiexx
Dokumentu księgowanegoelementy transakcji na tym poziomie nie występują
Poziom 1x
Poziom 2x

Poziomy dostępne dla Płatności

Pozycja schematu księgowego – poziomy Płatności

Wszystkie:

Tak zdefiniowana pozycja schematu księgowego odwołuje się do płatności księgowanego dokumentu, niezależnie od tego, czy płatność powstała na poziomie dokumentu do niego spiętego, na poziomie jego dokumentu początkowego, czy na samym księgowanym dokumencie. Jest to domyślny poziom opcji Oblicz dla: Płatności.

Księgowanie dokumentów niespiętych, np. WZ, PZ

Dokumentu księgowanego:

Pozycja schematu odwołuje się do płatności dokumentu księgowanego. Jeżeli dokument nie generuje płatności, wtedy na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 1:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie spinaczy, np. (S)FS, (S)FZ

Dokumentu księgowanego:

Pozycja schematu odwołuje się do płatności dokumentu księgowanego. Jeżeli płatność została wygenerowana na poziomie dokumentu spiętego (WZ, PZ), wtedy na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 1:

Pozycja schematu odwołuje się do płatności dokumentu spiętego. Jeżeli dokument spięty (WZ, PZ) nie generuje płatności, wtedy na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Poziom 2:

Poziom nie występuje w tym przypadku, na pozycję dekretu nie zostanie pobrana żadna wartość.

Księgowanie dokumentów RS

Na dokumentach RS płatności mogą występować jednocześnie na różnych poziomach. Taką sytuację przedstawia dokument RS, do którego spięto: paragon PA, oraz dokument (S)FS, który jest spinaczem dokumentu WZ. Dodatkowo, w zależności od ustawień systemowych dokument WZ może generować płatność lub nie. Wobec tego rozróżnia się dwie sytuacje:

Jeżeli dokument WZ generuje płatność, wtedy płatność znajdująca się na (S)FS nie jest jego własną płatnością, lecz pochodzi z dokumentu WZ. Własnych płatności nie generuje też sam dokument księgowany: RS. Dokumentami, do których bezpośrednio przyłączone są płatności w systemie, to w tym przypadku PA oraz WZ. Poniższa tabela obrazuje, do jakiego dokumentu będzie odwoływać się pozycja schematu księgującego dokument RS, w zależności od poziomu wybranego w definicji tej pozycji:

Wybrany poziom:Pozycja schematu odwołuje się do płatności dokumentu:
PA(S)FSWZ
Wszystkiexx
Dokumentu księgowanegopłatności na tym poziomie nie występują
Poziom 1x
Poziom 2x

Jeżeli dokument WZ nie generuje płatności, wtedy płatność wygenerowana zostaje na dokumencie (S)FS spinającym ten WZ. Dokument księgowany: RS własnych płatności nie generuje, zatem dokumentami, do których bezpośrednio przyłączone są płatności w systemie, to w tym przypadku PA oraz (S)FS. Poniższa tabela obrazuje, do jakiego dokumentu będzie odwoływać się pozycja schematu księgującego dokument RS, w zależności od poziomu wybranego w definicji tej pozycji:

Wybrany poziom:Pozycja schematu odwołuje się do płatności dokumentu:
PA(S)FS
Wszystkiexx
Dokumentu księgowanegopłatności na tym poziomie nie występują
Poziom 1xx
Poziom 2płatności na tym poziomie nie występują

Tworzenie sum na poziomie dokumentów spinanych

W systemie Comarch ERP XL dla wszystkich schematów grupy: Sprzedaż pojawiła się dodatkowa funkcjonalność dotycząca parametru: Sumuj kwoty o tych samych kontach. Sumowanie można teraz zawęzić do danej pozycji schematu poprzez zaznaczenie parametru: Dla danej pozycji schematu. Dodatkowo dla opcji Oblicz dla: Nagłówka, Elementów i Płatności możliwe jest wskazanie poziomu, w ramach którego odbywać się będzie sumowanie dla pozycji.

Pozycja schematu księgowego – sumowanie dla pozycji

Jeżeli parametr: Dla danej pozycji schematu pozostaje odznaczony, wtedy działanie parametru: Sumuj kwoty o tych samych kontach, pozostaje niezmienione w stosunku do wcześniejszych wersji systemu Comarch ERP XL.

Przykłady zastosowania sumowania po poziomach:

Przyklad

Księgowanie spinacza (S)FZ spinającego kilka dokumentów PZ: Użytkownik systemu księgując w oparciu o elementy wartość zakupu na jedno konto, np. rozliczenie zakupu, chciałby uzyskać na dekrecie osobne pozycje związane z poszczególnymi dokumentami PZ.

Ponieważ dokumenty PZ są w tym przypadku zarówno poziomem pierwszym w stosunku do spinacza (S)FZ, jak i dokumentami bezpośrednio związanymi z elementami transakcji, zamierzony efekt można osiągnąć poprzez zastosowanie na pozycji schematu jednego z dwóch poniższych ustawień:

Pozycja schematu księgowego – tworzenie sum na poziomie dokumentów PZ

Dokument (S)FZ – tworzenie sum na poziomie dokumentów PZ

Możliwe jest albo zsumowanie kwoty do jednej pozycji (przy włączonym sumowaniu), albo rozbicie na n pozycji, po jednej dla każdego z elementów znajdujących się na dokumentach PZ.

Różnicę pomiędzy sumowaniem pozycji po Poziomie 1 księgowanego dokumentu, a po poziomie Nagłówka dokumentu elementu, można zaobserwować na dokumencie RS:

Przyklad

Księgowanie spinacza spinaczy – dokumentu RS:

Przykład dotyczy dokumentu RS, który spina dwa paragony oraz dwa spinacze, gdzie każdy ze spinaczy spina dwa dokumenty WZ. Użytkownik systemu księguje na to samo konto kwotę netto elementów transakcji.

Przykład 2 – Dokumenty

Stosując na pozycji schematu księgowego sumowanie po Poziomie 1, na dekrecie powstanie po jednej pozycji dla każdego dokumentu spiętego bezpośrednio do RS, czyli 4 pozycje z kwotami netto odpowiednio dla paragonów i dokumentów (S)FS:

Tworzenie sum na Poziomie 1 dokumentu RS

Stosując na pozycji schematu sumowanie po poziomie Nagłówka dokumentu elementu, na dekrecie powstanie 6 pozycji, po jednej dla każdego z dokumentów posiadającego bezpośrednie powiązanie UWwaga tu zmienić liczbe pozycji na RSz elementami transakcji, czyli dla poszczególnych paragonów i dokumentów WZ:

Tworzenie sum na poziomie Nagłówka dokumentu elementu

Sumowanie dla pozycji schematu podczas księgowania po poziomach

W związku z możliwością odwołania się na pozycji schematu księgowego do różnych poziomów księgowanego dokumentu, od wyboru poziomu uzależniona jest opcja sumowania w ramach pozycji. Zależność tą ilustrują poniższe tabele:

Oblicz dla: Nagłówka

Poziom pozycji schematu: Sumowanie możliwe według:
Dokumentu księgowanegoNagłówek dokumentu księgowanego
Dokumentu początkowegoNagłówek dokumentu księgowanego
Poziom 1
Poziom 1Nagłówek dokumentu księgowanego
Poziom 2Nagłówek dokumentu księgowanego
Poziom 1

Możliwości sumowania po poziomach są analogiczne dla Elementów oraz Płatności:

Oblicz dla: Elementów/Płatności

Poziom pozycji schematu: Sumowanie możliwe według:
Dokumentu księgowanegoNagłówek dokumentu księgowanego
Poziom 1Nagłówek dokumentu księgowanego
Poziom 1
Poziom 2Nagłówek dokumentu księgowanego
Nagłówek dokumentu elementu/płatności
Poziom 1
Poziom 2
WszystkieNagłówek dokumentu księgowanego
Nagłówek dokumentu elementu/płatności
Poziom 1
Poziom 2

Wybór poziomu księgowania daje możliwość wyksięgowania z danego dokumentu wartości tylko dla konkretnego poziomu, a jeżeli księgowanie odbywa się na to samo konto, opcja sumowania pozycji po poziomach pozwala na zsumowanie na dekrecie wyksięgowanych wartości według poziomu innego niż poziom księgowania, czy poziom dokumentu księgowanego. Ilustruje to poniższy przykład:

Przyklad

Sumowanie pozycji po poziomie innym niż wybrany poziom księgowania.

Sumowanie danej pozycji schematu księgowego możliwe jest po wybranym w polu: Poziom poziomie księgowania, lub każdym innym wyższym poziomie. Zastosowanie na pozycji schematu księgowego opcji:

– Oblicz dla: Elementów Poziomu 2

– Sumuj kwoty o tych samych kontach dla danej pozycji dla Poziomu 1,podczas księgowania dokumentu RS przedstawionego w poprzednim przykładzie, da następujący efekt:

Tworzenie sum na Poziomie 1 dla Poziomu 2 dokumentu RS

Księgowanie dotyczy Elementów Poziomu 2 dokumentu RS, w związku z tym wyksięgowane zostaną kwoty tylko dla dokumentów WZ, ponieważ tylko one znajdują się na Poziomie 2 w stosunku do księgowanego dokumentu RS, posiadają też bezpośrednie połączenie z elementami transakcji. Pozycje na dekrecie zostaną zsumowane po Poziomie 1 dokumentu RS, czyli w tym przypadku po poziomie spinaczy (S)FS. Wobec tego na predekrecie RS powstaną dwie pozycje, po jednej dla każdego z dokumentów (S)FS, z kwotami pobranymi ze spiętych do nich dokumentów WZ, a konkretnie z elementów dokumentów WZ.

Czy ten artykuł był pomocny?