XL040 – Definiowanie i obsługa procesów

 

Wykorzystanie funkcjonalności: Procesy

W wersji 4.5 systemu ERP XL, wprowadzono mechanizm definiowania i obsługiwania procesów. Umożliwia on zaprogramowanie następujących po sobie czynności (tworzących proces), mających na celu osiągnięcie celu założonego przez Użytkownika. Czynności, jakie będą wykonywane w trakcie procesu, mogą być czynnościami, jakie wynikają z funkcjonalności systemu ERP XL, np. wygenerowanie zamówienia sprzedaży lub też będące „czynnościami zewnętrznymi” – np. wysłanie wiadomości e-mail, albo uruchomienie programu zewnętrznego, po spełnieniu określonego warunku, itp.

Za pomocą procesów możliwe jest również regulowanie obiegu dokumentów, wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację wyznaczonych zadań oraz monitoring czynności wykonywanych przez podległych pracowników.

Parametry związane z obsługą procesów znajdują się w Konfiguracja, zakładka: Ogólne/Parametry2.

Definiowanie procesów:

  • Włącz obsługę procesów – zaznaczenie parametru spowoduje uruchomienie obsługi procesów. Do momentu tego uruchomienia, procesy mogą być definiowane, jednak nie będą zastosowane.
  • Do procesu załączaj log tylko gdy wystąpiły błędy lub ostrzeżenia – Na liście załączników wyświetlone będą automatycznie załączniki typu dziennik, które zawierają loga wygenerowanego podczas wykonywania akcji kluczowej przez XL WORK AUTOMAT w procesach. W logach tych zawarta jest informacja o przyczynach niepowodzenia w wykonywanych akcjach. W przypadku zaznaczenia tego parametru procesy powinny robić wpisy do załączników tylko w przypadku gdy w logu pojawią się błędy lub ostrzeżenia.
  • Uwzględnij kontekst operatora przy wykonywaniu zadań – parametr Uwzględniaj kontekst operatora przy wykonywaniu zadań zmienił zasady weryfikacji uprawnień operatorów – ogólnie chodzi o to, żeby Operator nie wykonał akcji w procesie jeśli jest przypisany do innego centrum. Dotyczy to sytuacji, gdy jako opiekuna do zadania przypiszemy nie operatora, tylko centrum np. mamy Centrum 1 i Centrum 2, do obu centrów należy operator OP1. Centrum 1 jest opiekunem akcji: Dodanie dokumentu handlowego, a Centrum 2: Potwierdzenie dokumentu handlowego. Wówczas OP1, pomimo, że należy do obu centrów to nie będzie mógł dodawać dokumentów gdy jest zalogowany w Centrum 2 czy też potwierdzać dokumentów, gdy jest zalogowany do Centrum 1.

Uwaga
Jeżeli parametr zostanie wyłączony w momencie, gdy procesy są uruchomione, będzie możliwe wykonanie bieżącej akcji, jednak jej wykonanie nie spowoduje przejścia do następnego etapu (zadania) procesu.

Uwaga
Wykorzystanie funkcjonalności procesów wymaga zaznaczenia osobnej opcji w kluczu sprzętowym (opcja licencji).

Generowanie dokumentów w ramach obsługi procesów

Generowanie dokumentów zamówień, jako realizacja akcji kluczowych

W wersji 4.5 wprowadzono obsługę dokumentów zamówień:

  • zapytań ofertowych sprzedaży/zakupu
  • ofert zakupu/sprzedaży
  • zamówień sprzedaży/zakupu.

Obsługa ta wyraża się w tym, że w systemie zostały predefiniowane akcje, polegające na wygenerowaniu wymienionych dokumentów. Są to tzw. akcje kluczowe.

Przyklad
Definiowany jest proces polegający na obsłudze zamówienia sprzedaży. Podczas definiowania tego procesu, określane są akcje do wykonania w jego ramach. Akcje te mogą być akcjami zdefiniowanymi przez Użytkownika, lub wybranymi z akcji predefiniowanych w systemie. Wśród akcji predefiniowanych w systemie znajduje się akcja kluczowa: Dodanie zamówienia sprzedaży. Akcji tej nie trzeba definiować – przy definiowaniu procesu polegającego na obsłudze zamówienia sprzedaży, będzie ona dostępna do wyboru z listy akcji kluczowych, właściwych ze względu na rodzaj dokumentu, który ma być obsłużony. Podobnie – jeżeli definiowany jest proces obsługi oferty zakupu, jedną z akcji kluczowych, możliwych do wybrania jest akcja kluczowa: Dodanie oferty zakupu. Lista akcji kluczowych predefiniowanych w systemie będzie wyświetlana w oknie: Definicja akcji, po nacisnięciu w wierszu: Akcja kluczowa.
Akcje kluczowe możliwe do wykonania przy definiowaniu procesu, polegającego na obsłudze zamówienia sprzedaży (wśród nich – akcja kluczowa: Dodanie zamówienia sprzedaży).

Generowanie innych dokumentów

W wersji 4.5, możliwe jest również zdefiniowanie i wykonanie akcji polegającej na wygenerowaniu innych niż wymienione dokumentów. Akcje te nie są jednak predefiniowane w systemie. Z tego względu, Użytkownik musi zdefiniować je samodzielnie. Należy zwrócić uwagę, że zdefiniowanie akcji polegającej na wygenerowaniu dokumentu nie obejmuje każdego dokumentu, jaki występuje w systemie i jest ograniczone do przypadków generowania dokumentów z zamówień sprzedaży i zakupu.

Definiowanie akcji polegającej na generowaniu dokumentów

Aby zdefiniować akcję polegającą na generowaniu dokumentów, należy:

  • podczas definiowania procesu polegającego na obsłudze zamówienia sprzedaży/zakupu (więcej w rozdziale: Definiowanie procesu: Obsługa zamówienia zakupu) otworzyć okno: Definicja Akcji.
  • W oknie: Definicja Akcji, w wierszu: Akcja kluczowa, wybrać opcję: Generowanie dokumentu z zamówienia sprzedaży (lub zakupu – w zależności od rodzaju zamówienia, dla którego definiowany jest proces). Po wybraniu akcji kluczowej, w oknie: Definicja Akcji, zostanie uaktywniona zakładka: Parametry.
Definiowanie akcji, polegającej na generowaniu dokumentu z zamówienia sprzedaży – wybranie akcji kluczowej.
  • Na zakładce: Parametry, należy wprowadzić nazwę dokumentu, który ma być wygenerowany, np. w procesie polegającym na obsłudze zamówienia sprzedaży ma zostać wygenerowana z tego zamówienia faktura sprzedaży – w takim przypadku, na zakładce: Parametry, należy wpisać skróconą nazwę dokumentu: FS.
Definiowanie akcji polegającej na generowaniu dokumentu z zamówienia sprzedaży – wprowadzenie nazwy dokumentu, który zostanie wygenerowany z zamówienia

Określenie zadań w definicji procesu

Typy zadań

Zadania predefiniowane

Jak wspomniano w rozdziale: Otworzenie definicji procesu, w każdej definicji procesu znajdują się dwa zadania predefiniowane. Są to zadania: START i KONIEC. Nie możliwości modyfikacji tych zadań, ani ich usunięcia z definicji.

Do zadania START, należy przypisać czynność, która spowoduje uruchomienie procesu, natomiast zadanie: KONIEC, jest ostatnim zadaniem każdego procesu i oznacza jego zakończenie.

Zadania definiowane przez Użytkownika

Oprócz zadań predefiniowanych, w definicji procesu znajdą się zadania określone przez Użytkownika. Zadania te stanowią etapy procesu. W ich ramach definiuje się czynności, których wykonanie skutkuje przejściem procesu do następnego zadania (etapu). Liczba zadań możliwych do wprowadzenia w definicji procesu nie jest ograniczona.

Funkcjonowanie akcji kluczowych

Rodzaje akcji kluczowych

Akcje kluczowe to akcje predefiniowane w systemie. Dla każdego procesu definiowanego w systemie możliwe jest przypisanie jednej z następujących akcji kluczowych:

  • Zakończenie całego procesu
  • Uruchomienie innego procesu
  • Wysłanie wiadomości e-mail
  • Uruchomienie programu zewnętrznego
  • Wykonanie skryptu SQL
  • Ponadto, dla definicji procesów związanych z zamówieniami możliwe jest wykonanie innych akcji kluczowych, takich jak: Wygenerowanie dokumentu z zamówienia sprzedaży/zakupu (więcej w rozdziale: Definiowanie akcji polegającej na generowaniu dokumentów), potwierdzenie zamówienia sprzedaży/zakupu, usuwanie zamówienia sprzedaży/zakupu i innych – odpowiednio do rodzaju dokumentu, dla którego definiowany jest proces.

Określanie parametrów dla akcji kluczowych

Dla niektórych akcji konieczne jest wskazanie ich parametrów, np. dla akcji: Wysłanie wiadomości email, konieczne jest podanie w Definicji Akcji adresata wiadomości, jej tematu oraz treści. Parametry te wprowadza się na zakładce: Parametry, uaktywnianej po wybraniu odpowiedniej akcji.

Uruchomienie innego procesu

Ta akcja kluczowa pozwala na przejście do innego procesu zdefiniowanego w ERP XL. W polu Uruchamiany proces wybieramy proces, który ma zostać uruchomiony.

Uwaga
Parametr “Uruchom ponownie gdy jest już zakończony” pozwala na ponowne wykonanie tego procesu i czynności pomimo tego, że już taki proces dla zadanego obiektu był wykonany.
Definicja Akcji: Uruchomienie innego procesu

Na zakładce parametry powinny zostać przekazane odpowiednie dane do nowego procesu. Jest to OBITyp
i OBINumer właściwe dla nowego procesu. Przykładowo w opisanym przypadku uruchamiany jest proces wysyłający mail z fakturą sprzedaży, dlatego wynik zapytania powinien zwrócić TrN_GIDTyp = 2033 (faktura sprzedaży) oraz jego TrN_GIDNumer.

Definicja Akcji: Uruchomienie innego procesu z przekazanymi parametrami
Uwaga
Przedstawione powyżej to przykład zastosowania opisanej funkcjonalności, nie ma sensu biznesowego, zwraca ostatnio dodany TrN_GIDNumer i TrN_GIDTyp faktury sprzedaży.

Wysłanie wiadomości e-mail

Definicja Akcji: Wysłanie wiadomości e-mail, ze zdefiniowanymi parametrami dla okna: Definicja Akcji.

Na powyższym rysunku przedstawiono sposób wprowadzania parametrów dla akcji: Wysłanie wiadomości
e-mail. Należy zwrócić uwagę na format wprowadzanych danych. Powinny one zostać zapisane zgodnie z poniższym schematem:

  • <DO> adres odbiorcy </DO>
  • <TEMAT> temat wiadomości </TEMAT>
  • <TRESC> Treść wiadomości </TRESC>
  • <ZALACZNIK Wydruk=1\> – wydruk domyślny
  • <ZALACZNIK Wydruk=1> Zrodlo = 0, Wydruk = 94, Format = 1 </ZALACZNIK> – wskazany wydruk
  • <ZALACZNIK Wydruk=0> lokalizacja np.(C:\przyklad.jpg) </ZALACZNIK> – plik z dysku

Na zakładce: Parametry, można również wprowadzić zapytanie w języku T-SQL, które umożliwia np. wysłanie wiadomości e-mail, na adres podany na karcie kontrahenta, dla którego wygenerowany został dokument. Aby wykorzystać tę funkcjonalność, należy wykonać następujące czynności:

  • W pierwszym znaku wyrażenia (wpisanego w sekcję <DO>, <TEMAT>, lub <TRESC>) interpretowanego przez program, należy wstawić znak: ‘!’, np, <TRESC>!’tutaj_kod’ </TRESC>
  • Wśród dostępnych prymitywów są:
    • @OBITYP, @OBINUMER – reprezentujące identyfikator procesowanego obiektu
    • @PRCTYP, @PRCNUMER – identyfikator pracownika
    • @OPENUMER – identyfikator operatora
    • @SQL – funkcja wykonująca dowolne zapytanie SQL
    • @ADRESEMAILKONTRAHENTA
    • @NUMERDOKUMENTU
Przyklad
Treść zakładki: Parametry, która umożliwia wysłanie wiadomości e-mail na adres podany na karcie kontrahenta, o zamówieniu obsługiwanym przez proces:

<DO>!@SQL(‘Select KNT_EMail From CDN.KntKarty (NOLOCK) join CDN.ZAMNAG (NOLOCK) on ZaN_KntNumer = Knt_GIDNumer where ZaN_GIDNumer=’&@OBINUMER)</DO>

<TEMAT>test</TEMAT>

<TRESC>!’Dokument:’&@SQL(‘Select CDN.NumerDokumentu(CDN.DokMapTypDokumentu(ZAN_GIDTyp,ZAN_ZamTyp, ZAN_Rodzaj),0,0,ZAN_ZamNumer, ZAN_ZamRok, ZaN_ZamSeria,0) From CDN.ZamNAg (NOLOCK) Where ZaN_GidNumer=’&@OBINumer)</TRESC>

Generowanie dokumentu z zamówienia zakupu/sprzedaż.

Na zakładce: Parametry, należy wprowadzić skróconą nazwę dokumentu, np. FS, FZ itd. Jeżeli dla jednej akcji: Generowanie dokumentu z zamówienia zakupu, na zakładce: Parametry, zostało wskazanych wiele dokumentów, wtedy domyślnie będzie generowany ten, który został wprowadzony jako pierwszy.

Uruchomienie programu zewnętrznego.

Na zakładce: Parametry, należy wprowadzić nazwę pliku inicjującego odpowiedni program, np. jeżeli ma zostać uruchomiony program MS Word, w Definicji Akcji: Uruchomienie programu zewnętrznego, na zakładce: Parametry, należy wprowadzić tekst: winword.exe.

Jeżeli w procesie chcemy przekazać np. FS do edycji przez aplikację zewnętrzną to można przekazać zmienne procesowanego obiektu.

Definicja parametru Uruchomienia programu zewnętrznego
Wynik przekazania obiektu do zewnętrznej aplikacji

Wykonanie skryptu SQL.

Na zakładce: Parametry, wprowadza się skrypt, jaki ma zostać wykonany.

Zmiana etapu dokumentu w obiegu.

Na zakładce: Parametry, wprowadza się treść statusu jaki ma mieć dany dokument w obiegu wg Słownika statusów zdefiniowanego w Obiegu dokumentów.

Definicja Akcji: Zmiana etapu dokumentu w obiegu, zakładka parametry

Zastosowanie akcji kluczowych

Akcje kluczowe ułatwiają definiowanie procesów i zapewniają im dużą wszechstronność funkcjonalną. Zdefiniowanie procesu, w trakcie którego wykorzystana będzie akcja kluczowa – Wykonywanie skryptu SQL, umożliwia wywołanie czynności, której nie przewiduje „tradycyjna” – dostępna z poziomu interfejsu, funkcjonalność ERP XL. Z kolei wysłanie wiadomości e – mail, umożliwia np. automatyczne informowanie wskazanej grupy osób (pracowników/kontrahentów) o wykonaniu danej czynności, czy o osiągnięciu przewidzianego celu (więcej w rozdziale: 2.3 Definiowanie procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży).

Akcje kluczowe przypisane do dokumentów zamówień, usprawniają tok definiowania procesów i automatyzują wykonywanie poszczególnych czynności w ich ramach.

Przyklad
Za pomocą akcji kluczowych, predefiniowanych dla zamówień sprzedaży możliwe jest określenie pełnej ścieżki obiegu dokumentów – od wygenerowania zamówienia sprzedaży, poprzez jego potwierdzenie, wygenerowanie dokumentu handlowego z zamówienia i zakończenie procesu. Ponadto, aby uwzględnić możliwe opcje tego obiegu, w definicji procesu można również uwzględnić takie czynności, jak: otwarcie zamówienia, jego odrzucenie lub anulowanie (którym odpowiadają akcje kluczowe). Kondtrukcja procesu umożliwia automatyczne przechodzenie do następnej czynności po wykonaniu poprzedniej.
Uwaga
W kolejnych wersjach systemu ERP XL, planowana jest rozbudowa procesów o obsługę kolejnych dokumentów, za pomocą akcji kluczowych.

Akcje automatyczne

Dla procesów możliwe jest zdefiniowanie akcji automatycznych, np. wysłanie wiadomości e – mail, uruchomienie programu zewnętrznego, lub wykonanie skryptu SQL, które będą wykonywane przez System.
O tym, czy akcja będzie akcją automatyczną decyduje ustawienie jako Opiekuna dla Czynności, w której przewidziano wykonanie akcji automatycznej, Opiekuna automatycznego.

Podmioty odpowiedzialne za realizację procesów

Procesy stwarzają możliwość wyznaczenia osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych czynności. Dzięki temu, poszczególne zadania, odpowiadające czynnościom w ERP XL mogą być przekazywane wybranym pracownikom. Wykonanie czynności (akcji) przez pracownika/operatora powoduje automatyczne przejście procesu do następnego etapu (zadania). Jako odpowiedzialnego za realizację czynności w następnym zadaniu można już wyznaczyć innego pracownika/operatora.

Wyznaczanie Opiekuna odbywa się w oknie: Definicja czynności procesu, na zakładce: Opiekunowie (więcej w rozdziałach: Przypisywanie Opiekunów do Czynności: Potwierdzenie zamówienia Przypisywanie Opiekuna do Czynności: Akcja automatyczna).

XL Work Automat

Okno: XL Work Automat, pozwala określić przedział czasowy, co jaki będą wykonywane akcje automatyczne, zdefiniowane dla aktywnych procesów. Przedział ten określa się na zakładce: Parametry.

Aby uruchomić automat, należy nacisnąć przycisk: . Naciśnięcie przycisku: , spowoduje natychmiastowe uruchomienie przetwarzania zadań automatycznych.

Okno XL Work Automat, w którym określa się przedział czasowy wykonywania akcji automatycznych.
Okno XL Work Automat, zakładka Parametry, określenie interwału czasowego
 

Przykładowe definicje procesów

Uwagi ogólne

W systemie ERP XL możliwe jest zdefiniowanie procesu, skupionego wokół obiektu, przewidzianego w jego funkcjonalności, jak również procesu, który nie dotyczy żadnego z takich obiektów. Wyboru dokonuje się w oknie: Definicje procesów, w jego lewym panelu, w którym wyświetlone są foldery, skupiające obiekty w ERP XL (zgodnie z podziałem na moduły). Wybór ostatniego folderu: Inne procesy, umożliwia utworzenie definicji procesu, który nie dotyczy obiektu, przewidzianego w funkcjonalności systemu.

Lista folderów, zawierających obiekty, dla których możliwe jest utworzenie definicji procesu (zaznaczony folder: Inne procesy, umożliwiającym utworzenie definicji procesu bez obiektu).

Poniżej przedstawiono scenariusze definiowania procesu – zarówno takiego, który dotyczy obiektu w systemie ERP XL (rozdział: 2.2 Definiowanie procesu: Obsługa zamówienia zakupu), jak i takiego, który takiego obiektu nie dotyczy (rozdział: 2.3 Definiowanie procesu: ).

Niezależnie od rodzaju, wszystkie procesy mają cechy wspólne:

  • W definicji procesu każde zadanie poza statusem końcowym (KONIEC) musi mieć zdefiniowaną przynajmniej jedną czynność
  • Aby możliwe było uruchomienie i obsługa procesu, dla czynności musi być przypisany przynajmniej jeden opiekun
  • Aby proces można było uruchomić, musi być on aktywny. Aktywność procesu zależy od spełnienia dwóch warunków:
  • zaznaczenia w oknie: Definicja procesu, parametru: Aktywny
  • zaznaczenia w konfiguracji, na zakładce: Ogólne/Parametry 1, parametru: Włącz obsługę procesów
  • Jeżeli do czynności jest przypisany więcej niż jeden opiekun, wtedy wykonanie akcji przez jednego z opiekunów, powoduje przejście procesu do następnego etapu.

Definiowanie procesu: Obsługa zamówienia zakupu

Planowany przebieg procesu

Poniżej zaprezentowano sposób określenia definicji następującego procesu, dotyczącego obsługi zamówienia zakupu.

Jako pierwsza czynność w procesie, przypisana do etapu: Start (która spowoduje jego uruchomienie), zostanie zdefiniowana: Dodanie zamówienia zakupu. Wykonanie tej czynności spowoduje przejście procesu do następnego etapu: Akceptacja zamówienia (AZ). W etapie AZ zdefiniowane będą dwie czynności: Potwierdzenie zamówienia, lub Odrzucenie zamówienia. Wykonanie jednej z tych czynności spowoduje przejście procesu do następnego etapu:

  • jeżeli zamówienie zostanie potwierdzone (przyjęte), wtedy proces przejdzie do etapu: Wysłanie wiadomości e-mail o przyjęciu zamówienia
  • jeżeli zamówienie zostanie odrzucone, wtedy proces przejdzie do etapu: KONIEC, który oznacza zakończenie procesu.

W etapie: Akceptacja zamówienia, przewidziano więc dwie sytuacje, a wybór jednej z nich zadecyduje o prowadzeniu procesu jedną z dwóch ścieżek. Jeżeli zamówienie zostanie potwierdzone (przyjęte), wtedy, jak już wspomniano, proces przejdzie do zadania (etapu): Wysłanie wiadomości e-mail o potwierdzeniu zamówienia. W etapie tym, czynnością, która zostanie wykonana, będzie wysłanie wiadomości e-mail. Dla czynności tej, jako opiekun, zostanie przypisany opiekun automatyczny, dzięki czemu czynność ta zostanie wykonana automatycznie, po przejściu procesu właśnie do tego zadania. Kolejnym etapem, po wysłaniu wiadomości e-mail, będzie etap: Generowanie dokumentu handlowego z zamówienia zakupu. Dokumentem tym będzie Faktura zakupu. Wykonanie czynności spowoduje przejście procesu do etapu: Koniec, który oznacza zakończenie procesu.

Przedstawiony proces jest dość uproszczony i służy pokazaniu mechanizmu definiowania i działania procesu. W ramach definicji może zostać ujętych znacznie więcej zadań i czynności. Należy jedynie pamiętać, że o ile do jednego zadania można przypisać wiele czynności, to wykonać można tylko jedną z nich. Przypisanie wielu czynności do jednego zadania jest przydatne, jeśli dla procesu przewidziano różne ścieżki, którymi może podążyć. Wtedy, na etapie danego zadania, wykonując jedną z czynności wybiera się właściwą ścieżkę – w zależności od okoliczności i proces toczy się dalej odpowiednio do przyjętego wyboru (wykonanie jednej z czynności w danym zadaniu, powoduje, że zadanie jest również traktowane jako wykonane i proces przechodzi do następnego etapu).

Poniżej przedstawiony został schemat procesu: Obsługa zamówienia zakupu, w którym wyraźnie widać dwie ścieżki, jakimi może podążyć proces w konsekwencji wykonania jednej z dwóch czynności: Potwierdzenia zamówienia (jego przyjęcia) bądź Odrzucenia zamówienia.

Schemat procesu: Obsługa zamówienia zakupu.

Otworzenie definicji procesu

Szczegóły każdego zdefiniowanego procesu znajdują się w oknie: Definicja procesu. Znajduje się w nim wykreowana przez Użytkownika lista zadań i czynności do wykonania w ramach zadań. Dwa zadania: START i KONIEC, są predefiniowane w systemie i nie ma możliwości ich modyfikacji i usunięcia (więcej w rozdziale: Określenie zadań w definicji procesu). Okno: Definicja procesu, otwiera się z poziomu okna: Definicje procesów.

Aby otworzyć okno definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu, należy:

  • otworzyć okno: Definicje procesów, poprzez wybranie w module: Administrator, z menu: Procesy, funkcje: Definicje procesów,
  • w lewym panelu okna: Definicje procesów, rozwinąć folder: Zamówienia, a po jego rozwinięciu wybrać gałąź: Zamówienie zakupu.
  • Po zaznaczeniu gałęzi: Zamówienie zakupu, należy nacisnąć przycisk: [Dodaj]. Zostanie otworzone okno: Definicja procesu. W oknie należy wprowadzić nazwę procesu: Obsługa zamówienia zakupu, a także można określić priorytet dla procesu. Parametr: Aktywny, decyduje o możliwość uruchomienia procesu (więcej w rozdziale: Uwagi ogólne).
Otworzona definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu.

Wyznaczenie zadań w definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu

Aby dodać nowe zadania o definicji procesu, należy:

W otworzonym oknie: Definicja procesu (więcej w rozdziale: Otworzenie definicji procesu), należy nacisnąć przycisk: , rozwijający menu, z którego należy wybrać opcję: Dodaj zadanie.

Wybór opcji: Dodaj zadanie, z menu w oknie: Definicja procesu.

Zostanie otworzone okno: Definicja zadania procesu.

Otworzone okno definicje zadania procesu, dla którego podano kod i nazwę.

W oknie należy wskazać kod (skróconą nazwę zadania) i jego pełną nazwę. Aby ułatwić definiowanie procesu, okno można tymczasowo zapisać, używając przycisku: [Zapisz]. W ten sposób można wyznaczyć kolejne zadania. W podanym przykładzie, do definicji procesu, zostały dodane następujące zadania:

  • AZ – Akceptacja zamówienia
  • WW – Wysłanie wiadomości e-mail o potwierdzeniu zamówienia
  • GD – Wygenerowanie dokumentu handlowego z zamówienia

Zdefiniowanie zadań dla procesu stworzyło podstawowe elementy jego konstrukcji. Teraz, dla każdego zadania należy określić czynności jakie będą wykonywane w ramach poszczególnych etapów. Sposób przypisywania czynności do poszczególnych zadań został przedstawiony na przykładzie przypisania czynności do zadania: Akceptacja zamówienia (więcej w rozdziale: Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia).

Po ich wprowadzeniu do definicji procesu, wyglądać ona będzie jak na rysunku poniżej.

Definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu, z zadaniami: AZ, WW, GD.

Po zdefiniowaniu zadań w procesie należy określić dla nich parametry i przypisać czynności, jakie mają zostać wykonane w ich ramach. Kroki te zostały opisane w następnych rozdziałach.

Określenie parametrów zadania: Akceptacja zamówienia

Określenie parametrów dla zadania rozpoczyna się od wprowadzenia jego kodu (czyli skróconej nazwy) i pełnej nazwy zadania (więcej w rozdziale: Wyznaczenie zadań w definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu). W prezentowanym przykładzie, jako pierwsze zdefiniowano zadanie: Akceptacja zamówienia, stąd w pola: kod i Nazwa, wprowadzono odpowiednio wartości: AZ i Akceptacja zamówienia. Ponadto, dla zadania tego (tak jak dla innych zadań) możliwe jest określenie następujących parametrów:

Termin realizacji – dla każdego zadania można określić termin jego realizacji, czyli taki, w jakim ma zostać zrealizowane dane zadanie. Jest on liczony od momentu trafienia zadania do skrzynki pracownika. Termin można określić poprzez wskazanie ilości sekund, minut, godzin, dni, tygodni lub za pomocą warunku SQL. Warunek wprowadza się na zakładce: SQL, uaktywnionej po zaznaczeniu pola: SQL. Warunek ten powinien zwrócić zmienną w formacie timestamp. W prezentowanym przykładzie określono termin realizacji zadania jako 3 dni. Oznacza to, że w ciągu 3 dni od momentu wygenerowania zamówienia ma ono zostać potwierdzone lub odrzucone. Przekroczenie terminu nie uniemożliwia jednak zatwierdzenia lub odrzucenia zamówienia. Określenie terminu ma znaczenie dla monitorowania przebiegu procesu – w trakcie jego obsługi, zadania przeterminowane będą wyświetlane w skrzynce pracownika na czerwono. Dzięki temu zarówno pracownik, jak kierownik będą mieli możliwość kontrolowania terminowości wykonywania zadań.

Data realizacji – proponowana data realizacji zadania. Datę można określić poprzez wskazanie ilości sekund, minut, godzin, dni, tygodni lub za pomocą warunku SQL. Warunek wprowadza się na zakładce: SQL, uaktywnionej po zaznaczeniu pola: SQL. Warunek ten powinien zwrócić zmienną w formacie timestamp. Podobnie, jak w przypadku terminu realizacji zadania, przekroczenie wyznaczonej daty nie blokuje możliwości jego wykonania.

Czas realizacji – czas przewidziany na realizację zadania. Czas można określić poprzez wskazanie ilości sekund, minut, godzin, dni, tygodni lub za pomocą warunku SQL. Warunek wprowadza się na zakładce: SQL, uaktywnionej po zaznaczeniu pola: SQL. Warunek ten powinien zwrócić zmienną w formacie timestamp.

Zarówno data realizacji zadania, jak i czas realizacji są parametrami, które mają służyć Użytkownikowi, poprzez możliwość określania za ich pomocą harmonogramu wykonywania zadań, np. w danej jednostce określa się, że czas przewidziany na wykonanie danego zadania wynosi godzinę, a innego 1 dzień i zgodnie z tym wprowadza się odpowiednie zapisy w definicji zadania procesu.

Warunek wejścia – warunek, jaki musi zostać spełniony, aby nastąpiło wejście do danego statusu. Warunek ten określa się przez wykonanie zadań poprzedzających:

  • przynajmniej jedno – jeżeli wykonano przynajmniej jedno zadanie (czynność) poprzedzające (dla którego wynikiem będzie to zadanie),
  • wszystkie – aby nastąpiło wejście do zadania, będą musiały zostać wykonane wszystkie zadania poprzedzające (czynności).

Wskazanie tego warunku może się również odbyć za pomocą warunku SQL, wprowadzanego na zakładce: SQL, uaktywnianej po zaznaczeniu w wierszu: Warunek wejścia, parametru: SQL.

W prezentowanej definicji, dla parametru: Warunek wejścia, zaznaczono opcję: Przynajmniej jedno, gdyż etap: Akceptacja zamówienia poprzedzona jest tylko jedną czynnością: Dodanie zamówienia zakupu, przypisaną do zadania: START (więcej w rozdziale: Planowany przebieg procesu).

Po określeniu opisanych parametrów, definicja zadania procesu będzie wyglądała, jak na poniższym rysunku.

Definicja zadania procesu (AZ).

Poza wymienionymi parametrami, dla zadania przypisuje się czynność, lub czynności, przewidziane do wykonania w jego ramach. Przypisywanie czynności wymaga ich zdefiniowania, dlatego zostało opisane w rozdziale: Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia.

Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia

Przypisanie czynności do zadania procesu polega na określeniu działań, jakie mają zostać wykonane, gdy proces przejdzie do tego zadania (etapu) oraz podmiotów odpowiedzialnych (opiekunów) za ich wykonanie.
Przypisywanie czynności do zadania odbywa się w oknie: Definicja zadania procesu, na zakładce: Czynności. Do zadania: Akceptacja zamówienia, zostaną przypisane dwie Czynności: Potwierdzenie zamówienia i Odrzucenie zamówienia. Na początek zostaje zdefiniowana Czynność: Potwierdzenie zamówienia.

Przypisanie czynności: Potwierdzenie zamówienia do zadania: Akceptacja Zamówienia

Aby przypisać czynność: Potwierdzenie zamówienia, do zadania: Akceptacja zamówienia, należy:

  • W oknie: Definicja zadania procesu (AZ), wybrać zakładkę i nacisnąć przycisk: [Dodaj]. Zostanie otworzone okno: Definicja czynności procesu.
Otworzone okno: Definicja czynności procesu.
  • W oknie: Definicja czynności procesu, znajdują się dwie zakładki: Ogólne i Opiekunowie. Na zakładce: Ogólne, określa się Akcję czyli działanie jakie ma zostać wykonane w ramach czynności oraz Wynik, czyli zadanie, do którego przejdzie proces po wykonaniu Akcji. Przejście procesu do określonego Wyniku może zostać obłożone warunkiem SQL, który wprowadza się w polu: Warunek. Możliwe jest również określenie wielu Wyników dla tej samej Akcji, – wtedy o tym, do którego z nich przejdzie proces po wykonaniu Akcji zadecyduje warunek SQL przypisany do odpowiedniego Wyniku. Natomiast na zakładce: Opiekunowie, określa się podmioty odpowiedzialne za realizację czynności (wykonanie Akcji).
Określenie Akcji dla Czynności: Potwierdzenie zamówienia

Określenie Akcji następuje po naciśnięciu przycisku: . Zostanie otworzone okno: Definicja procesu (Zamówienie zakupu) z zakładką: Akcje.

Okno otwierane po naciśnięciu przycisku: Akcje, w oknie: Definicja czynności procesu.

W otwartym oknie, definiuje się akcję, która będzie wybrana jako Akcja do wykonania w ramach definiowanej Czynności. W tym celu należy nacisnąć przycisk: [Dodaj]. Zostanie otworzone okno: Definicja Akcji.

Okno definicji Akcji.

W oknie: Definicja Akcji, w wierszu Akcja kluczowa, znajduje się rozwijalna lista akcji predefiniowanych w systemie. Uruchamia się ją po naciśnięciu przycisku: . Z listy należy wybrać akcję: Potwierdzenie zamówienia zakupu.

Wybranie akcji: Potwierdzenie zamówienia zakupu.

Po wybraniu akcji, jej nazwa zostanie wyświetlona również w polu: Nazwa. Można ją modyfikować.

Akcja: Potwierdzenie zamówienia zakupu, została zdefiniowana, wobec tego należy ją zapisać, naciskając przycisk: [Zapisz]. Zapisana akcja zostanie wprowadzona na listę w oknie: Definicja procesu (Zamówienie zakupu).

Akcja: Potwierdzenie zamówienia zakupu, na liście akcji dla definicji procesu.

Jeżeli akcja została wprowadzona na listę, można ją przypisać do Czynności. Aby to zrobić, należy ją zaznaczyć i nacisnąć przycisk: [Wybierz]. Wybrana akcja zostanie przypisana do Czynności.

Definicja czynności procesu ze zdefiniowaną akcją: Potwierdzenie zamówienia zakupu.

Po określeniu Akcji, należy zdefiniować Wynik, czyli zadanie, do którego przejdzie proces po wykonaniu Akcji.

Określenie Wyniku dla Czynności: Potwierdzenie zamówienia

Wynikiem dla czynności będzie jedno ze zdefiniowanych wcześniej zadań. Ponieważ zostały one już określone, wystarczy wybrać jedno z nich. Jeżeli odpowiednie zadanie nie zostałoby zdefiniowane do tego momentu, można je określić również z poziomu okna: Definicja czynności procesu.

Określenie Wyniku Akcji następuje po naciśnięciu w oknie: Definicja czynności procesu, przycisku: . Zostanie otworzone okno: Definicja czynności procesu, z zakładką: Zadania.

Zadania wyświetlone w oknie: Definicja procesu (Zamówienie zakupu), zakładka: Zadania.

W oknie wyświetlone będą zadania, jakie zostały zdefiniowane do tej pory. Jeżeli zadania, które ma być wynikiem, nie ma na tej liście, można je zdefiniować po rozwinięciu za pomocą przycisku: , menu kontekstowego i wybraniu z niego opcji: Dodaj zadanie. Uruchomiony zostanie w ten sposób proces definiowania zadania.

Jeżeli natomiast na liście znajduje się zadanie, które ma być Wynikiem dla Akcji, należy je zaznaczyć i nacisnąć przycisk: . Wybrane zadanie zostanie przypisane do Czynności jako Wynik dla Akcji.

W prezentowanym przykładzie, Wynikiem dla Akcji: Potwierdzenie zamówienia zakupu, ma być zadanie: Wysłanie wiadomości e-mail o potwierdzeniu zamówienia. Zadanie takie znajduje się na liście w oknie: Definicja procesu, zakładka: Zadania (Rys. 25). W tej sytuacji należy je zaznaczyć i nacisnąć przycisk: . Zadanie: Wysłanie wiadomości e-mail o potwierdzeniu zamówienia (WW), zostanie przypisany do Czynności, jako Wynik dla Akcji: Potwierdzenie zamówienia zakupu.

Definicja czynności procesu z określoną Akcją do wykonania i Wynikiem, jaki nastąpi po wykonaniu Akcji.

Po określeniu Akcji i wskazaniu Wyniku, należy przypisać osoby odpowiedzialne – tzw. Opiekunów, za wykonanie zadania. Opis przypisywania Opiekunów do czynności znajduje się w rozdziale: Przypisywanie Opiekunów do Czynności.

Przypisywanie Opiekunów do Czynności: Potwierdzenie zamówienia

Przypisywanie Opiekunów do Czynności odbywa się na zakładce: Opiekunowie. Aby przypisać Opiekuna, należy

  • w oknie: Definicja czynności procesu, wybrać zakładkę: Opiekunowie,
  • na zakładce: Opiekunowie, nacisnąć przycisk, który rozwija menu kontekstowe.
Zakładka: Opiekunowie, z rozwiniętym menu kontekstowym w oknie: Definicja czynności procesu.
  • Z menu kontekstowego, należy wybrać jedną z opcji, która umożliwia wybór Opiekuna:
  • ze struktury firmy
  • z listy pracowników
  • z listy operatorów
  • opiekuna automatycznego
  • opiekuna ustalonego w procesie

Wybór opcji zadecyduje o tym, jaka lista zostanie otwarta. Z otwartej listy dokonuje się wyboru odpowiedniego podmiotu, który będzie Opiekunem dla definiowanej czynności. W prezentowanym przykładzie Opiekunem zostanie wybrane centrum ze struktury podległościowej. Dzięki temu, wszyscy pracownicy tego centrum będą mogli dokonywać potwierdzenia zamówień. Aby wybrać centrum jako Opiekuna, należy z menu kontekstowego wybrać opcję: Ze struktury firmy. Zostanie otworzone okno: Struktura firmy.

Okno: Struktura firmy, otwierane po wybraniu opcji: Ze struktury firmy, w oknie: Definicja czynności procesu.

W oknie: Struktura firmy, należy zaznaczyć centrum, mające zostać Opiekunem i nacisnąć przycisk: . Wybrane centrum zostanie wprowadzone na zakładkę: Opiekunowie, w oknie: Definicja czynności procesu.

Definicja czynności procesu z przypisanym Opiekunem – centrum SAD 1a.

Jeżeli zostały zdefiniowane: Akcja, Wynik oraz Opiekun, definicję czynności procesu można zapisać, używając przycisku: [Zapisz zmiany]. Po zapisaniu, Czynność zostanie przypisana do zadania: Akceptacja zamówienia (na zakładce: Czynności).

Definicja zadania procesu z przypisaną Czynnością: Potwierdzenie zamówienia zakupu.

Przypisanie czynności: Odrzucenie zamówienia zakupu

Przypisanie czynności: Odrzucenie zamówienia zakupu, do definicji zadania procesu [AZ] przebiega w podobny sposób, jak w przypadku przypisania czynności: Potwierdzenie zamówienia zakupu. W przypadku czynności: Odrzucenie zamówienia zakupu, zostanie jednak zdefiniowana inna akcja: Odrzucenie zamówienie zakupu, dla której wynikiem będzie status: KONIEC, oznaczający zamknięcie procesu. Sposób definiowania Akcji i Wyniku został opisany w rozdziałach: Określenie Akcji Określenie Wyniku.

Po wskazaniu elementów na Czynności, jej definicja będzie wyglądała jak na rysunku poniżej.

Definicja czynności procesu: Odrzucenie zamówienia zakupu.

Po zdefiniowaniu Akcji i Wyniku, do Czynności zostanie przypisany Opiekun.

Przypisywanie czynności do innych zadań w procesie

Przypisywanie czynności do innych zadań w definicji procesu przebiega podobnie, jak w przypadku zadania: Akceptacja zamówienia (więcej w rozdziale: Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia). Należy zwrócić uwagę na konieczność przypisania przynajmniej jednej czynności do każdego zadania (z wyjątkiem zadania: KONIEC) oraz pamiętać o tym, że do zadania; START ma zostać przypisana czynność, która będzie uruchamiała cały proces. Czynność do tego zadania przypisuje się z poziomu okna: Definicja procesu (Zamówienie zakupu), po jego zaznaczeniu i naciśnięciu przycisku: [Dodaj] lub wybraniu z menu kontekstowego, rozwijanego przyciskiem: , opcji: Dodaj czynność. Zostanie otworzone okno: Definicja czynności procesu, które należy wypełnić podobnie jak opisano to w rozdziale: Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia, podając jako Akcję: Dodanie zamówienia zakupu, a jako Wynik – zadanie: Akceptacja zamówienia.

Po przypisaniu czynności do wszystkich zadań (zgodnie z założeniami definicji procesu opisanymi w rozdziale: Planowany przebieg procesu) definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu, będzie wyglądała jak na poniższym rysunku. W oknie: Definicja procesu, wyświetlone są, w układzie drzewa, zadania i przypisane do nich czynności.

Definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu, ze zdefiniowanymi zadaniami i przypisanymi do nich czynnościami.

Zapisanie definicji procesu

Jeżeli w definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu, wszystkie zadania zostały już określone i zostały do nich przypisane wszystkie wymagane czynności, można ją zapisać, używając przycisku: [Zapisz zmiany]. Zapisana definicja zostanie umieszczona w oknie: Definicje procesów.

Definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu, umieszczona w oknie: Definicje procesów.

Jak widać na powyższym rysunku, definicja procesu: Obsługa zamówienia zakupu, wyświetlona jest w kolorze szarym. Stało się tak dlatego, że definicji tej nie został nadany status aktywności – nie został zaznaczony parametr: Aktywny, w oknie: Definicja procesu. Do momentu zaznaczenia tego parametru, uruchomienie procesu w oparciu o zapisaną definicję będzie niemożliwe.

Definiowanie procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży

Planowany przebieg procesu

Poniżej zostanie zaprezentowany sposób definiowania procesu, którego celem będzie wysłanie informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej o przekroczeniu określonej wysokości sprzedaży (np. 10000 zł) w danym dniu. Na potrzeby niniejszego dokumentu, nazwa definicji tego procesu zostanie ujęta w skrócie: Sprawdzenie wysokości sprzedaży.

Pierwszą czynnością w tym procesie, przypisaną do zadania: START, będzie: Uruchomienie. Czynność ta będzie wykonywana przez wybranego pracownika i ma na celu jedynie uruchomienie procesu. Po jej wykonaniu, proces przejdzie do zadania: AKTYWNY. Do zadania tego będzie przypisana jedna czynność, w której akcją do wykonania będzie: Akcja automatyczna. W trakcie tej czynności będzie automatycznie wykonywany select, sprawdzający, czy wartość sprzedaży przekroczyła już określony próg (10000 zł) czy też nie. Dla czynności zostaną określone dwa wyniki obłożone warunkami SQL:

Pierwszy – przewidujący sytuację, gdy wartość sprzedaży przekroczy 10000 zł – wtedy Wynikiem będzie zadanie polegające na wysłaniu odpowiedniej wiadomości e-mail,

Drugi – przewidujący sytuację, gdy wartość sprzedaży nie przekroczy 10000 zł – wtedy Wynikiem będzie zadanie: Aktywny, czyli proces wejdzie ponownie w etap sprawdzania wartości sprzedaży.

Z tak zdefiniowanych warunków będzie wynikało, że proces będzie znajdował się etapie sprawdzania wartości sprzedaży, do momentu, gdy wartość ta nie zostanie przekroczona. Po jej przekroczeniu zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail.

Jeśli proces przejdzie do następnego etapu: Wysłanie wiadomości e-mail, będzie to oznaczało, że cel procesu w danym dniu został osiągnięty. Proces, po wykonaniu czynności polegającej na wysłaniu wiadomości e-mail przejdzie do zadania: Czekaj. Zadanie to polega na „czekaniu” jedną dobę na ponowne sprawdzenie wysokości sprzedaży w dniu następnym. Stąd też, następnym etapem (Zadaniem), jakie zostanie wykonane (po upływie doby) będzie znów zadanie: Aktywny, który czynność taką (sprawdzenie wartości sprzedaży) będzie uwzględniał.

Należy zwrócić uwagę, że w takiej definicji procesu nie jest wykorzystywane zadanie: KONIEC. Uruchomienie procesu spowoduje, że będzie się on toczył przez kolejne dni automatycznie, bez konieczności ingerencji Użytkownika – codziennie będzie sprawdzana wartość sprzedaży, a po jej przekroczeniu, będzie wysyłana wiadomość e-mail. Aby zamknąć proces, należy go zaznaczyć w oknie: Lista procesów i nacisnąć przycisk: C:\Magda Zyguła\screny dla klientów\ikonki\f.bmp [Zamknij proces].

Poniżej został przedstawiony schemat wykonywania poszczególnych czynności w procesie: Sprawdzenie wysokości sprzedaży.

Schemat procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży.

Otworzenie definicji procesu

Otworzenie definicji procesu następuje w oknie: Definicje procesów. Ponieważ jest to proces bez obiektu, musi on zostać zdefiniowany z poziomu z poziomu folderu: Inne procesy i gałęzi: Proces bez obiektu.

Aby otworzyć definicje procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, należy:

w module: Administrator, wybrać z menu: Procesy, opcję: Definicje procesów.

Następnie w lewym panelu okna, rozwinąć folder: Inne procesy. Zostanie wyświetlona gałąź: Proces bez obiektu.

Definicje procesów.

Po zaznaczeniu gałęzi: Proces bez obiektu, należy nacisnąć przycisk: [Dodaj]. W ten sposób zostanie otworzona definicja procesu. W oknie należy wprowadzić nazwę procesu.

Definicja procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży.

Wyznaczenie zadań w procesie

Po otworzeniu definicji procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, należy określić zadania czyli etapy tego procesu. W prezentowanym przykładzie – zgodnie z przyjętym założeniem (więcej w rozdziale: Planowany przebieg procesu), zdefiniowane zostaną następujące zadania i czynności:

START – do tego zadania zostanie przypisana czynność: Uruchomienie

AKTYWNY – do tego zadania zostanie przypisana czynność automatyczna, dla której możliwe będą dwa Wyniki (w zależności od tego czy wartość sprzedaży w danym dniu przekroczyła 10000 zł czy też nie).

E – MAIL (wysłanie wiadomości e-mail) – jeżeli wartość sprzedaży w danym dniu przekroczy 10000 zł, wtedy proces przejdzie do zadania: E-MAIL, w którym zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail.

CZEKAJ – po wysłaniu wiadomości e-mail, proces w zadaniu: CZEKAJ, będzie „oczekiwał” przez wskazany czas (jedną dobę) na ponowne przejście do zadania: AKTYWNY.

Definiowanie zadań odbywa się w ten sam sposób, jak w przypadku definiowania zadań w procesie: Obsługa zamówienia zakupu (więcej w rozdziale: Wyznaczenie zadań w definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu).

Po wyznaczeniu zadań, definicja procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, będzie wyglądać jak poniższym rysunku.

Definicja procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, z wyznaczonymi zadaniami.

Zdefiniowanie zadania: Czekaj

W zdefiniowaniu zadania: Czekaj, istotne jest określenie terminu jego realizacji. Z przyjętych założeń wynika, że proces w tym zadaniu oczekuje jedną dobę na ponowne uruchomienie skryptów sprawdzających wysokość sprzedaży. W związku z tym, w oknie: Definicja zadania procesu, na zakładce: Ogólne, w polu: Data realizacji, należy wskazać 1 dzień.

Definicja zadania procesu (Czekaj) z określoną datą realizacji.

Należy pamiętać, że istnieje możliwość większego zoptymalizowania czasu oczekiwania na ponowne uruchomienie sprawdzenia wysokości sprzedaży. W podanym bowiem przykładzie, czas oczekiwania będzie liczony od momentu przekroczenia wysokości sprzedaży w danym dniu. Oznacza to, że jeżeli przekroczenie wysokości sprzedaży jednego dnia nastąpi o godzinie 15.00, to ponowne uruchomienie zapytań SQL, sprawdzających wysokość sprzedaży w dniu następnym, nastąpi również o godzinie 15.00.

Uruchomienie wykonywania skryptów o oznaczonej godzinie, można zdefiniować poprzez warunek SQL. W tym celu, w oknie: Definicja zadania procesu (Czekaj), należy zaznaczyć w wierszu: Data realizacji, pole: SQL i na uaktywnionej zakładce: SQL, wprowadzić odpowiedni warunek.

Przypisanie czynności do zadań

Po wyznaczeniu zadań, należy przypisać do nich czynności. Sposób przypisania czynności do zadań odbywa się tak samo, jak w przypadku przypisywania czynności do zadań definicji procesu: Obsługa zamówienia zakupu (więcej w rozdziale: Przypisywanie czynności do zadania: Akceptacja zamówienia). W niniejszym rozdziale zostanie opisany sposób definiowania czynności: Akcja automatyczna, która zostanie przypisana do zadania: AKTYWNY, który różni się od przedstawionego powyżej.

Zdefiniowanie czynności: Akcja automatyczna

W czynności: Aktywny, zostanie przewidziana akcja, wykonywana automatycznie. Jej Wynik, będzie zależał od tego, czy sprawdzana wartość wysokości sprzedaży przekroczy 10000 zł, czy też nie. Wyniki te zostaną obłożone warunkami SQL.

Otworzenie definicji czynności: Akcja automatyczna

Aby zdefiniować czynność: Akcja automatyczna, należy:

  • W oknie definicji procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, zaznaczyć zadanie: AKTYWNY
  • nacisnąć przycisk: [Dodaj], lub za pomocą przycisku rozwinąć menu kontekstowe i wybrać opcję: Dodaj czynność.
Dodawanie czynności do zadania: AKTYWNY.
  • Zostanie otworzone okno: Definicja czynności procesu.
Otworzone okno: Definicja czynności procesu.
Przypisanie Akcji do Czynności: Akcja automatyczna

W oknie należy nacisnąć przycisk: . Zostanie otworzone okno: Definicja procesu, z zakładką: Akcje. W oknie tym, należy zdefiniować nową akcję – Akcję automatyczną. Odbywa się to po naciśnięciu przycisku: [Dodaj]. W otworzonym oknie: Definicja Akcji, w polu: Nazwa, wprowadzić nazwę Akcji – czyli: Akcja automatyczna. Zdefiniowaną Akcję należy zapisać, naciskając przycisk: [Zapisz].

Definicja Akcji automatycznej.

Akcja automatyczna zostanie wyświetlona na liście akcji w oknie: Definicja procesu. Należy ją teraz zaznaczyć i nacisnąć przycisk: [Wybierz].

Akcja automatyczna na liście akcji w oknie: Definicja procesu.

W ten sposób, do czynności: Akcja automatyczna, została przypisana Akcja.

Definicja czynności procesu: Akcja automatyczna, z przypisaną Akcją.
Przypisanie Wyników do Czynności: Akcja automatyczna

Należy teraz określić Wyniki dla przypisanej Akcji. Ze względu na charakter Czynności, zostaną zdefiniowane dwa Wyniki – jeden dla sytuacji, gdy wysokość wartości sprzedaży przekroczy 10000 zł, drugi – dla sytuacji, gdy wartość sprzedaży nie przekroczy tej wysokości.

Aby przypisać pierwszy Wynik, należy:

  • W oknie: Definicja czynności procesu, nacisnąć przycisk: [Dodaj]. Zostanie otworzone okno: Definicja statusu wynikowego czynności.
  • W oknie, należy nacisnąć przycisk: [Wynik]. Zostanie otworzone okno: Definicja procesu, z listą zadań możliwych do wybrania jako Wynik. Ponieważ zadania dla definicji procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, zostały uprzednio zdefiniowane (więcej w rozdziale: Wyznaczenie zadań w procesie), na liście należy zaznaczyć zadanie: E-MAIL i nacisnąć przycisk:  [Wybierz]. Wybrane zadanie zostanie wprowadzone (jako Wynik do Czynności: Akcja automatyczna), do Definicji statusu wynikowego czynności.
Definicja statusu wynikowego czynności z przypisanym Wynikiem: E-MAIL.
  • Po wskazaniu Wyniku, należy określić warunek, pod jakim, po wykonaniu Akcji, proces do niego przejdzie. Warunek ten będzie wyglądał jak na poniższym rysunku.
Definicja statusu wynikowego: E-MAIL, z podanym warunkiem SQL.

W ten sposób pierwszy Wynik zostanie zdefiniowany. Należy go zapisać i przystąpić do definiowania drugiego Wyniku, przewidzianego po spełnieniu warunku, gdy wysokość wartości sprzedaży nie przekroczy 10000 zł. Wynikiem tym będzie zadanie: AKTYWNY. Definiowanie odbywa się tak, jak w przypadku pierwszego Wyniku (oczywiście z uwzględnieniem funkcji przewidzianej dla drugiego Wyniku). Po zdefiniowaniu, Wynik: Aktywny, będzie wyglądał jak na poniższym rysunku.

Definicja statusu wynikowego: AKTYWNY.

Po zapisaniu definicji statusu wynikowego: AKTYWNY, zostanie on przypisany do Czynności: Akcja automatyczna.

Okno Czynności: Akcja automatyczna, po przypisaniu do niej Wyników: E-MAIL i AKTYWNY, będzie wyglądało jak na poniższym rysunku.

Definicja czynności procesu: Akcja automatyczna, po przypisaniu Wyników: E-MAIL i AKTYWNY.
Przypisywanie Opiekuna do Czynności: Akcja automatyczna

Dla zdefiniowanej Czynności: Akcja automatyczna, należy określić Opiekuna. Ponieważ Czynność będzie wykonywana automatycznie, należy wybrać Opiekuna automatycznego.

Definicja czynności procesu: Akcja automatyczna, z przypisanym Opiekunem automatycznym.

Definicję czynności procesu należy zapisać. Zostanie ona przypisana do zadania: AKTYWNY.

W podobny sposób definiuje się kolejne czynności dla tej definicji procesu, jednak, ze względu na to, że każda z nich przewiduje jeden Wynik, zostanie on wprowadzony w oknie definicji czynności procesu, w polu: Wynik (po naciśnięciu przycisku: ).

Po przypisaniu wszystkich przewidzianych Czynności do zadań, definicja procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, będzie wyglądała jak na poniższym rysunku:

Definicja procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży.
 

Obsługa procesu

Obsługa procesu polega na jego uruchomieniu i wykonywaniu zadań przewidzianych w jego definicji. Definicja procesu stanowi wzór, według którego może być wykonywana nieograniczona ilość procesów. Obsługa procesów w oparciu o definicję jest możliwa, gdy:

  • Odpowiednia definicja procesu ma status: Aktywny (decyduje o tym zaznaczenie parametru: Aktywny, w oknie: Definicji procesu)
  • W Systemie włączona jest obsługa procesów (w konfiguracji, na zakładce: Ogólne/Parametry 1, został zaznaczony parametr: Włącz obsługę procesów).

Poniżej przedstawiono obsługę dwóch procesów wykonywanych w oparciu o definicje zaprezentowane w rozdziale: Przykładowe definicje procesów.

Obsługa procesu: Obsługa zamówienia zakupu

Uwagi ogólne

Proces dotyczący obsługi zamówienia zakupu może być uruchamiany i wykonywany z poziomu:

  • Skrzynki pracownika
  • Obsługiwanego zamówienia (lub listy zamówień).

Obsługa z poziomu skrzynki pracownika polega na tym, że Opiekun, wybiera z listy odpowiedni proces, identyfikowany po nazwie procesu i numerze obiektu (czyli numerze zamówienia) i wykonuje akcję, przez:

wybranie przycisku: [Wykonaj akcję],

lub jeżeli w danym etapie przewidziano wykonanie jednej w wielu czynności:

rozwinięciu menu kontekstowego za pomocą przycisku: , znajdującego się obok ikony i wybraniu odpowiedniej opcji, oznaczającej wykonanie jednej z czynności.

p0ro

Rys. 50 Skrzynka pracownika z rozwiniętym menu kontekstowym umożliwiającym wybór czynności do wykonania.

Kilka procesów na jednym obiekcie

Może się zdarzyć, że dla jednego obiektu – np. zamówienia zakupu, zostanie zdefiniowanych klika definicji procesu, przewidujących różne ścieżki obiegu dokumentów. W takiej sytuacji, operując konkretnym zamówieniem, o ile istnieją wspólne punkty tych procesów można wybrać definicję, według której będzie obsługiwany dalej dany obiekt.

Wyboru definicji dokonuje się w oknie: Lista zamówień. Aby wybrać jedną z definicji do obsługi konkretnego zamówienia, należy:

  • W oknie: Lista zamówień, wskazać zamówienie, dla którego zostanie wybrana odpowiednia definicja
  • Nacisnąć przycisk: [Historia procesu], zostanie otworzone okno: Historia procesu,
  • W oknie: Historia procesu, w polu: Proces, za pomocą przycisku: , zostanie rozwinięta lista dostępnych definicji, możliwych do wykorzystania przy obsłudze wybranego zamówienia.
h
Historia procesu, z rozwiniętą lista dostępnych definicji procesu.

Po wybraniu jednej z definicji, uruchomienie przycisku: [Wykonaj akcję] spowoduje wykonanie akcji, przewidzianej dla czynności będącej elementem tej definicji. Przycisk: , rozwija menu kontekstowe z możliwymi opcjami wykonania akcji.

Historia procesu z opcjami wykonania akcji w ramach wybranej definicji.

Uruchomienie procesu (zadanie START)

Proces rozpoczyna się w momencie, gdy podmiot przypisany jako Opiekun do Czynności: Dodanie zamówienia zakupu, wygeneruje zamówienie zakupu. Wygenerowanie zamówienia zakupu jest możliwe:

  • Z poziomu listy zamówień – poprzez otworzenie okna: Lista zamówień i naciśnięciu przycisku: [Dodaj],
  • Z poziomu Skrzynki pracownika (czyli podmiotu, będącego Opiekunem) – po otworzeniu okna: Lista zamówień i naciśnięciu przycisku: [Dodaj proces]. Zostanie wtedy otworzone okno: Procesy do uruchomienia, z której należy wybrać odpowiedni proces i nacisnąć przycisk: [Wybierz]. Po zapisaniu okna: Proces, które otwiera się w trakcie uruchamiania procesu, zostanie wygenerowane zamówienie zakupu.

Wygenerowane zamówienie zostanie zapisane, a proces przechodzi do następnego etapu: Akceptacja zamówienia.

Proces na etapie: Akceptacja zamówienia

W tym etapie, proces pojawi się skrzynkach pracowników, którzy zostali przypisani jako Opiekunowie do czynności: Akceptacja zamówienia zakupu lub Odrzucenie zamówienia zakupu. Jeżeli ten sam podmiot jest Opiekunem do jednej i drugiej czynności, wtedy z poziomu otwartego zamówienia, lub swojej skrzynki pracownika może dokonać albo przyjęcia zamówienia, albo jego odrzucenia. Wykonanie jednej z tych czynności powoduje przejście procesu do następnego etapu:

  • w przypadku zatwierdzenia i przyjęcia zamówienia będzie to Wysłanie wiadomości o potwierdzeniu zamówienia (WW)
  • w przypadku Potwierdzenia i odrzucenia zamówienia, będzie to etap KONIEC, który spowoduje zakończenie procesu.

Proces na etapie: Wysłanie wiadomości o potwierdzeniu zamówienia

Opiekunem na etapie: Wysłanie wiadomości o potwierdzeniu zamówienia, jest Opiekun automatyczny. Oznacza to, że czynność polegająca na wysłaniu do wskazanych podmiotów wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej o pozytywnym potwierdzeniu zamówienia zostanie wykonana automatycznie, po przejściu procesu do tego etapu. Należy jednak pamiętać o odpowiednim zdefiniowaniu parametrów w konfiguracji, na zakładce: Ogólne/Parametry 2, dotyczące ustawień SMTP.

Po wysłaniu wiadomości e-mail, proces przejdzie automatycznie do następnego etapu: Wygenerowanie dokumentu handlowego z zamówienia, czyli znajdzie się w skrzynce tych pracowników, którzy zostali wybrani jako Opiekunowie do czynności polegającej na wygenerowaniu dokumentu handlowego z potwierdzonego zamówienia (GD).

Proces na etapie: Wygenerowanie dokumentu handlowego z zamówienia

Opiekunowie mogą wykonać czynność generowania dokumentu handlowego:

  • Z poziomu listy zamówień (poprzez wybranie zamówienia, a następnie funkcji polegającej na generowaniu dokumentu handlowego z zamówienia).
  • Z poziomu swojej skrzynki pracownika – poprzez zaznaczenie odpowiedniego procesu (identyfikowanego po nazwie procesu i numerze obiektu) i naciśnięciu przycisku:  [Wykonaj akcję].

Po wykonaniu akcji, proces przejdzie do statusu KONIEC, który oznacza jego zakończenie.

Proces na etapie: KONIEC

Proces przechodzi automatycznie do statusu wynikowego: KONIEC:

  • po wykonaniu czynności: Odrzucenie zamówienia, w etapie: Akceptacja zamówienia,
  • po wykonaniu czynności: Wygenerowanie dokumentu handlowego, w etapie: Wygenerowanie dokumentu handlowego z zamówienia zakupu.

Status: KONIEC, oznacza zakończenie procesu. Na tym etapie nie jest wykonywana żadna czynność.

Obsługa procesu: Sprawdzenie wysokości sprzedaży

Uwagi ogólne

Proces: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, w przeciwieństwie do procesu: Obsługa zamówienia zakupu, nie dotyczy obiektu w ERP XL. W związku z tym, jego obsługa możliwa jest tylko z poziomu okna: Skrzynka pracownika.

Uruchomienie procesu (zadanie: START)

Uruchomienie procesu następuje z poziomu skrzynka pracownika, który jest opiekunem Czynności: Uruchomienie, przypisanej do zadania: START. Odbywa się on po naciśnięciu w oknie: Skrzynka pracownika, przycisku: [Dodaj proces], który spowoduje otworzenie okna: Procesy do uruchomienia. W oknie, należy wybrać proces: Sprawdzenie wysokości sprzedaży i nacisnąć przycisk: [Wybierz].

Okno: Procesy do uruchomienia z zaznaczonym procesem: Sprawdzenie wysokości sprzedaży, gotowym do uruchomienia.

Po wybraniu procesu, zostanie otworzone okno: Proces, w którym podane są podstawowe dane uruchamianego procesu.

Okno: Proces, z podstawowymi danymi uruchamianego procesu.

Po zapisaniu okna (przycisk: ) proces zostanie uruchomiony i przejdzie do następnego etapu: AKTYWNY.

Proces w etapie: AKTYWNY

Czynności w zadaniu: AKTYWNY, wykonywane są przez Opiekuna automatycznego. Polegają one na wykonywaniu zapytań SQL, sprawdzających czy wartość sprzedaży w danym dniu przekroczyła 10000 zł. Jeżeli warunek zostanie spełniony, wtedy proces przechodzi do etapu: E-MAIL, polegającego na wysłaniu wiadomości e-mail o przekroczeniu wartości sprzedaży 10000 zł. Jeżeli warunek nie zostanie spełniony, proces będzie dalej „wracał” do zadania: AKTYWNY, czyli zapytanie będzie dalej ponawiane.

Proces w etapie: E-MAIL

Etap: E-MAIL, polega na wysłaniu wiadomości e-mail o przekroczeniu wartości sprzedaży 10000 zł. Opiekunem dla tej czynności jest również Opiekun automatyczny, co oznacza, że zostanie ona wykonana automatycznie, po przejściu procesu do tego zadania. Treść wiadomości, jaka zostanie wysłana określona jest w definicji procesu, w oknie: Definicja Akcji, na zakładce: Parametry (więcej informacji o definiowaniu akcji: Wysłanie wiadomości e – mail znajduje się w rozdziale: Określanie parametrów dla akcji kluczowych. Po wysłaniu wiadomości, osiągnięty zostanie cel procesu. Przejdzie on zatem do etapu (zadania) CZEKAJ, w którym proces będzie „oczekiwał” 1 dobę.

Proces w etapie: Czekaj

W etapie: Czekaj, wykonywana jest akcja automatyczna, polegająca na wstrzymaniu na jedną dobę sprawdzania, czy wysokość sprzedaży została przekroczona ponad 10000 zł. Również dla tej czynności został ustalony Opiekun automatyczny, a czas oczekiwania wynika z ustawienia w oknie: Definicja zadania procesu (Czekaj), na zakładce: Ogólne, parametru: Data realizacji, na 1 dzień (więcej informacji w rozdziale: Zdefiniowanie zadania: Czekaj). Po upływie jednego dnia, proces ponownie przejdzie do zadania: AKTYWNY, w którym nastąpi sprawdzanie wysokości sprzedaży (więcej informacji w rozdziale: Proces w etapie: AKTYWNY).

 

Nowe funkcjonalności w procesach

Obsługa BST

W wersji 2013.5 lista obiektów Systemu obsługiwana w procesach została uzupełniona o dokument Bilansu Stanu Towarów BST. Dla obiektu tego udostępnione zostały akcje kluczowe odpowiadające operacjom dokonywanym na tym dokumencie:

Nowe akcje kluczowe dostępne dla obiektu Bilans stanu towarów
  • Dodanie bilansu stanu towarów – Akcja odpowiada operacji dodania dokumentu z interfejsu, czyli dodany zostanie dokument BST z domyślnymi wartościami tj. Grupa towarów, dostawca, magazyn, zakres planowany.
  • Potwierdzenie bilansu stanu towarów – Akcja umożliwia zatwierdzenie bilansu analogicznie do operacji zatwierdzenia z poziomu interfejsu.
  • Zamknięcie bilansu stanu towarów – Akcja odpowiada operacji zamknięcia dokumentu z poziomu interfejsu. (Można zamknąć tylko zatwierdzone BST)
  • Anulowanie bilansu stanu towarów – Akcja odpowiada operacji anulowania dokumentu z poziomu interfejsu
  • Przelicz bilans stanu towarów – Akcja odpowiada operacji przeliczenia BST, według parametrów ustawionych na BST.
  • Drukowanie bilansu stanu towarów – Akcja analogiczna do akcji drukowania innych dokumentów
  • Generowanie dokumentu z bilansu stanu towarów – Akcja ma zakładkę Parametry. Na zakładce parametry można określić, jaki dokument powinien być generowany z BST.

Możliwe parametry:

  • – ZZ – zamówienie zakupu
  • – ZW – zamówienie wewnętrzne
  • – MMW – przesunięcie MMW
  • – ZP – zlecenie produkcyjne
  • – ZK – zlecenie kompletacji
  • – SAD

Usuwanie bilansu stanu towarów

Akcja powinna odpowiadać operacji usuwania dokumentu z poziomu interfejsu

Uwaga
Obecnie nie obsługujemy automatycznego uruchamiania procesu, proces zawsze musi zostać uruchomiony ręcznie.

Oprócz akcji wynikających ze specyfiki dokumentu BST, udostępnione zostały akcje ogólne, podobnie jak dla innych obiektów Systemu:

  • Uruchomienie innego procesu
  • Uruchomienie programu zewnętrznego
  • Wykonanie skryptu SQL
  • Wysłanie wiadomości e-mail
  • Zakończenie całego procesu

Podczas konwersji bazy, czy też tworzenia nowej bazy System dodaje predefiniowany proces przeliczania dokumentu BST, aby z niego skorzystać, wystarczy zaznaczyć na nim parametr „Aktywny”. Po włączeniu w Systemie obsługi procesów i uruchomieniu XLWorkAutomat Użytkownik może ustawić na konkretnym dokumencie BST zadanie wykonania automatycznego przeliczenia BST w określonym czasie. Aby tego dokonać wystarczy zaznaczyć parametr „Przelicz”, ustalić żądany czas aktualizacji i zlecić jej wykonanie poprzez uruchomienie opcji „przelicz bilans”.

bst
Ustalanie planowanego terminu automatycznego przeliczenia dokumentu BST

Rys. 56

Obsługa Planu Produkcji

W wersji 2014 lista obiektów Systemu obsługiwana w procesach została uzupełniona o dokument Planu Produkcji. Dla obiektu tego udostępnione zostały akcje kluczowe odpowiadające operacjom dokonywanym na tym dokumencie:

Nowe akcje kluczowe dostępne dla obiektu Bilans stanu towarów
  • Dodanie planu produkcji – Akcja powinna odpowiadać akcji dodania dokumentu Plany produkcji z poziomu interfejsu z danymi wejściowymi, jak przy dodawaniu nowego dokumentu z ręki.
  • Zatwierdzenie planu produkcji – Akcja powinna odpowiadać zatwierdzaniu dokumentu, dokonywanego z poziomu interfejsu.
  • Zamknięcie planu produkcji – Akcja powinna odpowiadać zamknięciu dokumentu planu produkcji z poziomu interfejsu.
  • Usunięcie planu produkcji – Akcja powinna odpowiadać usunięciu planu produkcji z poziomu interfejsu.
  • Przeliczenie planu produkcji – Akcja odpowiada operacji przeliczenia Planu produkcji, według parametrów ustawionych na planie
  • Drukowanie dokumentu – Akcja analogiczna do akcji drukowania innych dokumentów.
  • Generowanie dokumentu na materiały – Dla akcji udostępniono zakładkę: Parametry, określa się tam jaki dokument ma być generowany z Planu produkcji: ZZ, ZW, ZP czy MMW.
  • Generowanie dokumentu na produkty – Dla akcji udostępniono zakładkę: Parametry, określa się tam jaki dokument ma być generowany z Planu produkcji: ZZ, ZW, ZP czy MMW

Dla obiektu Planu produkcji dostępne będą również akcje wspólne dla wszystkich obiektów:

  • Uruchomienie innego procesu
  • Uruchomienie programu zewnętrznego
  • Wykonanie skryptu SQL
  • Wysłanie wiadomości e-mail
  • Zakończenie całego procesu

Podczas konwersji bazy, czy też tworzenia nowej bazy System dodaje predefiniowany proces przeliczania dokumentu Planu produkcji, aby z niego skorzystać, wystarczy zaznaczyć na nim parametr „Aktywny”. Po włączeniu w Systemie obsługi procesów i uruchomieniu XLWorkAutomat Użytkownik może ustawić na konkretnym dokumencie Planu produkcji zadanie wykonania automatycznego przeliczenia planu w określonym czasie. Aby tego dokonać wystarczy zaznaczyć parametr „Przelicz”, ustalić żądany czas aktualizacji i zlecić jej wykonanie poprzez uruchomienie opcji „Przeliczenie Plan produkcji”.

plan produkcji
Ustalanie planowanego terminu automatycznego przeliczenia dokumentu Planu Produkcji

Obsługa wiązania zasobów z rezerwacjami

Od wersji 2016.2 została udostępniona akcja kluczowa w procesach: „Rezerwowanie zasobów”, dostępna dla procesu podpiętego do gałęzi procesów bez obiektu. Akcja ta będzie wyzwalała operację przypisywania zasobów do aktywnych, ważnych rezerwacji sprzedażowych.

Podczas kreacji i konwersji bazy zostanie dodany predefiniowany proces „Przypisywanie zasobów do rezerwacji” z użyciem ww. akcji, który wystarczy aktywować (zaznaczyć checkbox „Aktywny”) oraz uruchomić (wykonać 1-wsze zadanie), aby uzyskać funkcjonalność automatycznego wiązania zasobów za pomocą procesu. Operatorem „wykonującym” zadanie Rezerwowania zasobów w ww. predefiniowanym procesie jest automat, a efekt „cykliczności” i powtarzalności ww. operacji uzyskany został na nim poprzez przypisanie jako czynności „wynikowej” dla Rezerwowania zasobów tej samej czynności. Zmiany częstotliwości powtarzania akcji Użytkownik może dokonać poprzez zmianę parametrów zadania (edycja definicji zadania, sekcja Data realizacji, Termin realizacji).

Definicja procesu Przypisywania zasobów do rezerwacji

Akcję kluczową Rezerwowanie zasobów można wykorzystywać także w innych procesach. Parametrami funkcji definiowanymi na zakładce Parametry są:

  • Typ dokumentu źródłowego (dokumentu tworzącego rezerwację np. ZS, ZW)
  • Magazyn (wartość „Wszystkie”, lub kolejne kody magazynu rezerwacji, dla których ma być wykonana operacja)
  • Centrum (wartość Wszystkie, lub kolejne nazwy centrum – właścicieli rezerwacji, dla których ma być wykonana operacja)
Parametry akcji kluczowej Rezerwowanie zasobu

Procesy w produkcji

Od wersji 2017.1 systemu Comarch ERP XL udostępniono funkcjonalność procesów dla wybranych operacji wykonywanych w module Produkcja. Dla grupy obiektów: Produkcja, dla istniejących już obiektów: Zlecenie produkcyjne i Harmonogram projektu dodane zostały nowe predefiniowane akcje kluczowe:

Nowe akcje kluczowe dla obiektu: Zlecenie produkcyjne
  • Dodanie zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada dodaniu, z poziomu interfejsu systemu,
  • Planowanie zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada planowaniu ZP z poziomu interfejsu systemu. Wymaga ona dodatkowej parametryzacji. Na zakładce: Parametry, należy podać odpowiedni numer, oznaczający wybrany sposób planowania zleceń.
Przykładowa parametryzacja dla akcji: Planowanie zlecenia produkcyjnego
  • 1024 – Planowanie zgrubne
  • 1280 – Planowanie uproszczone
  • 1536 – Planowanie szczegółowe
  • 1792 – Planowanie wszystkie zasoby
  • 2048 – Planowanie całościowe zgrubne
  • 2304 – Planowanie całościowe uproszczone
  • 2560 – Planowanie całościowe szczegółowe
  • 2816 – Planowanie całościowe wszystkie zasoby

Przeplanowanie zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada przeplanowaniu ZP z poziomu interfejsu systemu. Akcja ta wymaga dodatkowej parametryzacji. Na zakładce: Parametry, na definicji tej akcji, należy podać odpowiedni numer, oznaczający wybrany sposób przeplanowania zleceń:

  • 4096 – Przeplanowanie zgrubne
  • 4352 – Przeplanowywanie uproszczone
  • 4608 – Przeplanowywanie szczegółowe
  • 4864 – Przeplanowywanie wszystkie zasoby
  • 8192 – Przeplanowywanie konfliktów zgrubne
  • 8448 – Przeplanowywanie konfliktów uproszczone
  • 8704 – Przeplanowywanie konfliktów szczegółowe
  • 8960 – Przeplanowywanie konfliktów wszystkie zasoby
  • 16896 – Dobierz zasoby szczegółowo
  • 17152 – Dobierz zasoby wszystkie

Aktualizacja rezerwacji – Akcja odpowiada dostępnej z poziomu interfejsu systemu, funkcji: Aktualizacja rezerwacji

Realizacja zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada wykonaniu realizacji całego dokumentu ZP.

Generowanie dokumentów ze zlecenia produkcyjnego – za pomocą akcji możliwe będzie automatyczne wygenerowanie z ZP dokumentów RW lub PW. Akcja wymaga dodatkowej parametryzacji. Na zakładce: Parametry, na definicji tej akcji, należy podać, jaki rodzaj dokumentu ma być generowany za pomocą akcji:

  • RW 1 – parametr będzie oznaczał generowanie RW z planu
  • RW – parametr będzie oznaczał generowanie RW
  • PW – parametr będzie oznaczał generowanie PW

Rozliczanie zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada funkcji: Rozliczanie zleceń, dostępnej z poziomu interfejsu systemu.

Zamykanie zlecenia produkcyjnego – Akcja odpowiada zamknięciu ZP z poziomu interfejsu systemu. Akcja ta wymaga dodatkowej parametryzacji. Na zakładce: Parametry, na definicji tej akcji należy podać odpowiedni numer, oznaczający wybrany sposób zamykania zleceń:

  • 7 – Zamknięcie zlecenia
  • 8 – Zamknięcie niezrealizowanego zlecenia
  • 9 – Zamknięcie bez rozliczenia
  • 10 – Zamknięcie niezrealizowanego zlecenia bez rozliczenia

Uwaga! Dla obiektu : Harmonogram operacji, wprowadzono analogicznie, jak ww. akcje kluczowe. Dodatkowo udostępniono w systemie predefiniowane definicje procesów, które mogą stanowić wzór do budowania nowych procesów w Produkcji:

Predefiniowane definicje procesów z wykorzystaniem nowych akcji kluczowych, udostępnionych do budowania procesów w Produkcji

Od wersji 2018.1 w definicji procesów, do obiektu: Plan produkcji, dodano nową akcję kluczową: Generowanie rekomendacji na podstawie wzorca.

Akcja ta odpowiada operacji generowania rekomendacji na podstawie wzorca i jest ona parametryzowana. W oknie definicji Akcji, na zakładce [Parametry], należy podać Id wzorca, na podstawie którego mają być generowane rekomendacje. Jeśli nie zostanie wskazany nr Id wzorca, wówczas rekomendacje będą generowane na podstawie wzorca domyślnego.

Dodatkowo, dla grupy obiektów: Produkcja, w definicji procesów, wprowadzono nowe obiekty: Rekomendacja do produkcji i Rekomendacja do zakupu ze standardowymi akcjami: Uruchomienie innego procesu, Uruchomienie programu zewnętrznego, Wykonanie skryptu SQL, Wysłanie wiadomości e-mail, Zakończenie całego procesu.

Procesy na AWD i ZWM

Od wersji 2018.1 udostępniono funkcjonalność procesów dla dokumentów magazynowych: AWD, ZWM.

Do nowego obiektu poza standardowymi udostępniono nowe akcje kluczowe:

  • Zatwierdzenie dokumentu magazynowego – akcja odpowiada odznaczeniu parametru Do bufora i zapisaniu dokumentu AWD
  • Realizacja dokumentu magazynowego – akcja odpowiada dodaniu, z poziomu interfejsu systemu, realizacji dla pozycji na dokumencie AWD
  • Zamykanie dokumentu magazynowego – akcja odpowiada zaznaczeniu parametru Zamknięte i zapisaniu dokumentu AWD

Akcje jw. przy wskazaniu na dokumencie magazynu z włączoną obsługą WMS, operują na dokumentach (W)AWD, (W)ZWM. Dla tychże dokumentów, ze względu na inną ich koncepcje, procesy powinny być trochę inaczej definiowane. Należy tu mieć na uwadze m.in.:

  • Zatwierdzenie dokumentu magazynowego – akcja odpowiada zaznaczeniu parametru Realizuj w WMS i zapisaniu dokumentu
  • Realizacja dokumentu magazynowego – akcja nie dotyczy dokumentów WMS
  • Zamykanie dokumentu magazynowego – akcja odpowiada zaznaczeniu parametru Zamknięte i zapisaniu dokumentu; przy czym zachowana zostaje blokada zamknięcia dla dokumentu zatwierdzonego, tzn. przekazanego do realizacji w WMS

Generowanie spinacza

W wersji 2019.0 lista akcji kluczowych w Procesach została wzbogacona o akcję Generowanie spinacza, pozwalającą na utworzenie faktury typu spinacz z wydania zewnętrznego/przyjęcia zewnętrznego. Akcja ta jest alternatywą dla dostępnej już od wielu wersji akcji Dołączenie do spinacza. W przypadku akcji dołączenia do spinacza, jak sama nazwa akcji wskazuje System dołącza dokument do niezatwierdzonego spinacza, dopiero jeżeli takowego nie ma w Systemie, wówczas tworzy nowy spinacz. W przypadku akcji generowania spinacza System zawsze tworzy nowy spinacz dla danego dokumentu wydania/przyjęcia. Rodzaj spinacza, który ma zostać utworzony w tej akcji należy zdefiniować na zakładce [Parametry] tej akcji, przykładowo będzie to dla WZ:

  • (s)FS – spinacz elementów
  • FS – spinacz nagłówkowy

 

Proces jako usługa

Od wersji 2017.0 działa mechanizm, który będzie tworzył działającą usługę samodzielnie przez aplikację.

Służy do tego parametr Obsługa procesów za pomocą usługi. Warunkiem jest aby Operator Systemu Operacyjnego Windows miał uprawnienia do logowania w trybie usługi.

cf
Parametr: Obsługa procesów za pomocą usługi
C:\Users\Magdalena.Zygula\Desktop\IMG_30082017_143246_0.png
Uprawnienia operatora
 

Graficzna prezentacja definicji procesu

Od wersji 2019.0 możliwa jest graficzna prezentacja procesu. Takie wyświetlenie procesu wpłynie na czytelność

i pozwoli zweryfikować poprawność jego definicji.

Na formatkach związanych z procesami jest dostępny przycisk umożliwiający podgląd graficzny wykresu.

Podgląd graficzny wykresu umożliwia:

  • wyświetlanie drzewa procesu czyli zadania powiązane czynnościami/akcjami do ich wykonania
  • wyświetlanie informacji kontekstowych dla zadania procesu – akcje możliwe do wykonania, opiekunowie zadania
  • wyświetlanie informacji kontekstowych dla czynności (akcji procesu)
  • dowolne przemieszczenie składowych procesu wg potrzeb Operatora
  • eksport układu do pliku
  • jednoczesną prezentację powiązanych procesów – połączonych za pomocą akcji Uruchomienie innego procesu
Prezentacja danego procesu w formie graficznej

Graf zawiera dwie główne sekcje:

  • Główną część, w której wyświetlony jest diagram procesu
  • Sekcję informacyjną, po prawej stronie okna, w której wyświetlane są kontekstowo informacje dla elementu procesu na zaznaczonego na diagramie.

Dla wyświetlania elementów procesu przyjęto następujące zasady domyślne:

  • W kolorze zielonym – są wyświetlane: początek i koniec procesu
  • W kolorze niebieskim – są wyświetlane zadania w definicji procesu
  • W kolorze szarym – wyświetlane są czynności do wykonania w ramach procesu
  • W kolorze pomarańczowym – wyświetlane są czynności, uruchamiające kolejny proces
  • Podświetlenie na żółto – stosowane jest po zaznaczeniu w prawej sekcji odpowiadającego mu elementu procesu

Domyślną kolorystykę można dowolnie modyfikować za pomocą panelu: Wybór kolorów, znajdującego się w dolnej części diagramu.

Czy ten artykuł był pomocny?