Możliwości dynamicznego raportowania
Zestawienie: Dynamiczne raportowanie zostało wprowadzone do systemu Comarch ERP XL ze względu na oczekiwania Użytkowników. Oczekiwali oni bardziej elastycznego dostępu do informacji związanych z wartością środków trwałych dla potrzeb bilansowych oraz sprawozdawczości finansowej. Informacje takie miały być dostępne nie tylko w formie wydruku ale również jako zestawienie wyświetlane bezpośrednio na ekranie z zachowaniem historyczności analiz.
Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest dostępne z poziomu Księgi inwentarzowej, z zakładek: Grupy, Wg Numeru inwentarzowego, Wg akronimu, Wg nazwy, Wg KŚT. W zależności od tego, z której zakładki wykonywany jest wydruk układ środków na wydruku jest inny. Są one porządkowane w analogiczny sposób jak na danej zakładce.
Dane na zestawieniu Dynamiczne raportowanie
Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest to rozbudowany wydruk. Głównym celem raportu jest dostęp do informacji o bieżącym stanie Majątku Trwałego oraz WNiP. Pod pojęciem stan rozumiemy możliwość ustalenia na dowolny dzień roku podatkowego wszystkich poniższych wartości.
Początkowa wartość inwentarzowa
Kwota początkowej wartości inwentarzowej dla środków trwałych jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów OT, OTK, MW, MWK, LT, LTK, PK, z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do początkowej wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych od momentu przyjęcia danego środka do użytkowania do końca roku poprzedzającego rok, w którym znajduje się data wykonania raportu.
Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zwiększono jego wartość po raz pierwszy a w marcu 2007 roku zwiększono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej): OT (07.2004) – 30000 PLN MW (01.2005) – 20000 PLN MW (03.2007) – 10000 PLN Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Początkowa wartość inwentarzowa zostanie wyświetlona kwota 50 000 PLN. Kwota początkowej wartości podstawy amortyzacji dla środków trwałych jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów OT, OTK, MW, MWK, LT, LTK, PK, z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do początkowej wartości podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionym od momentu przyjęcia danego środka do użytkowania do końca roku poprzedzającego rok, w którym znajduje się data wykonania raportu. Wartość kwoty zwiększeń wartości inwentarzowej dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (+), MWK (+), z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zwiększeń wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu. Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zwiększono jego wartość po raz pierwszy a w marcu 2007 roku zwiększono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej): OT (07.2004) – 30 000 PLN MW (01.2005) – 20 000 PLN MW (03.2007) – 10 000 PLN Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Zwiększenia wartości inwentarzowej zostanie wyświetlona kwota 10 000 PLN. Wartość kwoty zwiększeń wartości podstawy amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (+), MWK (+), z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zwiększeń podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu. Wartość kwoty zmniejszeń wartości inwentarzowej dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (-), MWK (-), LT, z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zmniejszeń wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu. Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zmniejszono jego wartość po raz pierwszy, a w marcu 2007 roku zmniejszono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej): OT (07.2004) – 70 000 PLN MW (01.2005) – (-20 000) PLN MW (03.2007) – (-30 000) PLN Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Zmniejszenia wartości inwentarzowej zostanie wyświetlona kwota 30 000 PLN. Wartość kwoty zmniejszeń podstawy amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (-), MWK (-), LT, z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty, dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zmniejszeń podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu. Wartość umorzenia dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Bilansowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW(-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Podatkowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość dotychczasowego umorzenia dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Bilansowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość dotychczasowej amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Podatkowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość odpisu aktualizacyjnego dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AK. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość odpisu aktualizacyjnego dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AK. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport. Wartość inwentarzową netto otrzymujemy poprzez sumowanie odpowiednich wartości z wcześniejszych kolumn, a dokładnie: Początkowa wartość inwentarzowa + Kwota zwiększeń wartości inwentarzowej – Kwota zmniejszeń wartości inwentarzowej – Umorzenie – Dotychczasowe umorzenie – Odpis aktualizacyjny – Dotychczasowe odpisy aktualizacyjne. Wartość tą otrzymujemy poprzez sumowanie odpowiednich wartości z wcześniejszych kolumn, a dokładnie: Początkowa wartość podstawy amortyzacji + Kwota zwiększeń podstawy amortyzacji – Kwota zmniejszeń podstawy amortyzacji – Amortyzacja – Dotychczasowa amortyzacja. Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest wydrukiem sparametryzowanym. Dzięki temu daje ono możliwość wykonywania raportu w różnym układzie środków trwałych, w zawężeniu do określonych grup środków, statusów, zakresów dat. Zestawienie to można wykonać z każdej zakładki okna: Księgą inwentarzowa. W zależności od zakładki, na raporcie składniki majątku trwałego sortowane są wg: Dodatkowo w trakcie wykonywania zestawienia w oknie: Wprowadzanie wartości, możliwe jest dodatkowe zawężenie środków trwałych poprze wybór określonych parametrów. Parametr: Typ Wydruku, pozwala użytkownikowi na zawężenie danych tylko do wartości bilansowych lub podatkowych dla wskazanych środków trwałych. W ramach zestawienia dynamicznego raportowania możliwe jest wykonanie wydruk stanów w ujęciu: Parametr: Stan na dzień, pozwala określić dzień oraz godzinę, na który wykonywany jest wydruk. Dane zawarte w wydruku będą danymi historycznymi i będą zawierały wykaz stanu środków trwałych na wskazany przez użytkownika dzień. Parametry: Data przyjęcia ŚT od i Data przyjęcia ŚT do pozwalają na określenie ram czasowych dla wydruku. Dzięki tym parametrom można określić zakres dat, w ramach których przyjęto składniki majątku trwałego do użytkowania. Parametr: Data przyjęcia ŚT od jest z góry ustalona w systemie, a w momencie wykonywania wydruku można tą datę modyfikować. Parametr: Data przyjęcia ŚT do należy analogicznie do parametru Stan na dzień Parametr: Data dokumentu do pozwala określić graniczną datę dla dokumentów, które mają być brane pod uwagę przy ustalaniu wartości dla poszczególnych środków trwałych. Parametr: Grupa pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej grupy. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim odpowiedniej grupy. Parametr: Akronim pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednego, wybranego środka. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim wybranego środka trwałego. Parametr: Księga inwentarzowa pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej, wybranej księgi inwentarzowej. W tym celu należy w puste pole wpisać nazwę wybranej księgi inwentarzowej ze zdefiniowanej wcześniej w konfiguracji listy. Parametr: KŚT pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej, wybranej stawki KŚT. W tym celu należy w puste pole wpisać symbol wybranej stawki z listy stawek klasyfikacji rodzajowej. Parametr: Status pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według ich statusu. Dostępne są następujące statusy: Parametr: Rodzaj pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według rodzaju określonego na karcie środka trwałego. Do wyboru mamy następujące rodzaje: Parametry: Metoda Umorzenia i Metoda Amortyzacji pozwalają na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według metody generowania odpowiednio amortyzacji bilansowej i amortyzacji podatkowej dla danego środka trwałego. Do wyboru są następujące metody: Parametr: Dwutorowość pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do tych, które są amortyzowane dwutorowo. Do wyboru są następujące opcje: Parametry: Stawka bilansowa i Stawka podatkowa pozwalają na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu ze względu na stawkę, według której generowane są odpisy odpowiednio amortyzacji bilansowa i amortyzacji podatkowa dla danego środka trwałego. Wybraną stawkę należy wpisać w puste pole. Parametr: : Amortyzacja przyśpieszona pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do tych, które na karcie mają zaznaczoną opcję: Amortyzacja przyspieszona (czyli będzie dla nich wygenerowany w pierwszym roku użytkowania odpis 30 %). Do wyboru są następujące opcje: Parametr: Numer inwentarzowy pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednego, wybranej numeru inwentarzowego z karty środka trwałego. W tym celu należy w puste pole wpisać numer inwentarzowy danego środka trwałego przypisany do jego karty. Parametr: Kontrahent docelowy pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według kontrahenta docelowego określonego na karcie środka trwałego. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim kontrahenta docelowego wybranego na karcie środka trwałego. Parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej, powinny być wykorzystywane razem. Pozwalają one na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do takich, które mają wybranego określonego pracownika jako osobę odpowiedzialną za środek trwały. Dodatkowo dzięki parametrom tym można określić czy pod uwagę ma być brany pracownik określony na karcie czy aktualnie odpowiedzialna osoba (po ewentualnych zmianach osoby odpowiedzialnej). Dla parametru: Osoba odpowiedzialna do wybory są opcje: Parametry: Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednie i @p_MiejsceUzyw) podobnie jak parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej, powinny być wykorzystywane razem. Pozwalają one na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do takich, które mają wybrane określone miejsce użytkowania dla środka trwałego. Dodatkowo dzięki parametrom tym można określić, czy pod uwagę ma być brane miejsce użytkowania określone na karcie czy aktualne miejsce (po ewentualnych zmianach miejsca użytkowania). Dla parametru Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednia) do wybory są opcje: Parametry: Likwidacja i Data likwidacji do powinny być używane razem. Pozwalają one na zawężenie listy do środków trwałych zlikwidowanych przed wskazaną datą. Dla parametru: Likwidacja do wyboru są następujące opcje: Parametr: Data likwidacji do pozwala na ustalenie granicznej daty likwidacji. Parametr: Sposób likwidacji, pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do tych, które zostały zlikwidowane, i na karcie, na zakładce: Księgowe wybrano jeden ze sposobów likwidacji ze zdefiniowanej wcześniej w konfiguracji listy. W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać jeden ze zdefiniowanych wcześniej w konfiguracji sposobów likwidacji. Parametr: Sposób sortowania pozwala na wybór najbardziej dogodnego układu środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania. Dla parametru: Sposób sortowania do wyboru są następujące opcje: Parametry typu: Klasa atrybutu służą do zawężenia listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania według klasy atrybutu jaką środki te są opisane. W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać nazwę klasy atrybutu Parametry typu: Wartość atrybutu, służą do zawężenia listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania według wartości atrybutu. W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać jedną z wartości atrybutu.Początkowa wartość podstawy amortyzacji
Kwota zwiększeń wartości inwentarzowej
Kwota zwiększeń podstawy amortyzacji
Kwota zmniejszeń wartości inwentarzowej
Kwota zmniejszeń podstawy amortyzacji
Umorzenie
Amortyzacja
Dotychczasowe umorzenie
Dotychczasowa amortyzacja
Odpis aktualizacyjny
Dotychczasowe odpisy aktualizacyjne
Wartość inwentarzowa netto
Podstawa amortyzacji netto
Parametry dynamicznego raportowania
Parametr: Typ Wydruku
Parametr: Stan na dzień
Parametry: Data przyjęcia ŚT od i Data przyjęcia ŚT do
Parametr: Data dokumentu do
Parametr: Grupa
Parametr: Akronim
Parametr: Księga inwentarzowa
Parametr: KŚT
Parametr: Status
Parametr: Rodzaj
Parametry: Metoda Umorzenia i Metoda Amortyzacji
Parametr: Dwutorowość
Parametry: Stawka bilansowa i Stawka podatkowa
Parametr: Amortyzacja przyśpieszona
Parametr: Numer inwentarzowy
Parametr: Kontrahent docelowy
Parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej
Parametry: Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednie i @p_MiejsceUzyw)
Parametry: Likwidacja i Data likwidacji do
Parametr: Sposób likwidacji
Parametr: Sposób sortowania
Parametry typu: Klasa atrybutu
Parametry typu: Wartość atrybutu