Ustawienia ogólne
Dane firmy prezentowane na zakładce: Dane informacji podsumowującej VAT-UE, pobierane są z pieczątki firmy, zakładki: Deklaracje/Deklaracje cd. definiowanej w module: Administrator. Z pieczątki firmy na zakładkę: Podpis pobierane są też dane przedstawiciela.
Istotnym parametrem konfiguracyjnym dotyczącym informacji podsumowującej VAT-UE jest parametr: Nie zaokrąglaj kwot na deklaracjach VAT-7, VAT-UE (Konfiguracja systemu, Księgowość, Parametry 2). Jeżeli zostanie zaznaczony system będzie prezentował niezaokrąglone kwoty na deklaracjach VAT-7, VAT-UE. Bez zaznaczonego parametru system będzie zaokrąglał wykazywane kwoty zgodnie z zasadami matematycznymi.
Formularz informacji podsumowującej VAT-UE
W związku z nowelizacją ustawy o VAT, podatnicy, którzy świadczą usługi wewnątrzwspólnotowe muszą od 1 stycznia 2010r wykazywać te transakcje w informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca VAT-UE jest więc zbiorczym zestawieniem dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć towarów oraz usług rozliczanych przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Okresem tym dla informacji podsumowującej jest obecnie miesiąc.
Na informacji podsumowującej VAT-UE kwoty wykazywane są w podziale na nabycia (zakładka: Nabycia), dostawy (zakładka: Dostawy) i usługi (zakładka: Usługi). Na zakładce: Usługi, prezentowane są wewnątrzwspólnotowe dostawy oraz dostawy opodatkowane poza terytorium kraju, jeżeli wskazany parametr rodzajowy to „usługi rozlicza odbiorca”. Grupowanie transakcji odbywa się na podstawie pozycji powiązanych z adresami o tym samym numerze NIP, zdefiniowanymi w ramach jednej lub wielu kart kontrahenta. Dla VAT-UE(2), VAT-UEK(2) oraz VAT-UE(3), VAT-UEK(3) w przypadku, gdy na informacji zabraknie miejsca na podanie informacji o kolejnych nabyciach/dostawach/usługach, system automatycznie tworzy załączniki: VAT-UE/A (dla dostaw), VAT-UE/B (dla nabyć) oraz VAT-UE/C (dla usług rozliczanych przez odbiorcę). Dla VAT-UE(4), VAT_UEK(4) zrezygnowano z załączników VAT-UE/A, VAT-UE/B, VAT-UE/C w miejsce, których wprowadzono rozwijaną liczby wierszy, a przy eksporcie danych do xml usunięto podział wierszy na załączniki.
W polu: Razem na zakładkach prezentowana jest suma wszystkich transakcji, z wyszczególnieniem dostaw/nabyć trójstronnych.
Na poszczególnych zakładkach informacji podsumowującej VAT-UE dostępny jest parametr „Wg kontrahentów”. Po jego zaznaczeniu system udostępnia dodatkowy widok prezentujący sumaryczne wartości transakcji według kontrahentów. Na liście prezentowany jest także akronim kontrahenta.
Dodatkowy widok może być przydatny, w przypadku, gdy w danym okresie sprawozdawczym zawarto transakcje z różnymi podmiotami o tym samym numerze NIP, oraz w przypadku, gdy kontrahentom wchodzącym w skład danej grupy np. kapitałowej zmienił się NIP.
Na liście głównej zastosowano sposób prezentacji zgodny z wymaganiami stawianymi przez schemy narzucone odgórnie przez Ustawodawcę (widok główny, formalny). Na liście dodatkowej umieszczono widok uszczegóławiający, wg kontrahentów (widok nieformalny).
Dane w dodatkowym widoku widoczne są po najechaniu kursorem na dany wiesz w widoku głównym. W przypadku VAT-UEK, w widoku tym dopuszczamy do powielenia się numerów NIP w wierszach Było lub Jest, w obrębie kilku grup (na co nie pozwalają schemy).
W danym okresie wystąpiły transakcje z kontrahentem: K1 NIP 111-111-11-11, 5000,00 i K2 NIP 111-111-11-11, 2000,00. Po sporządzeniu informacji VAT-UE, pojawiła się transakcja z kontrahentem K2 o zmienionym NIP z 111-111-11-11, na 222-222-22-22 na kwotę 3000,00 oraz doszła nowa transakcja z K3 NIP 333-333-33-33 na kwotę 4000,00.
Poniżej prezentacja na VAT-UE
W widoku głównym kwoty transakcji z różnymi kontrahentami o tym samym NIP zostały zgrupowane. W widoku dodatkowym prezentację uszczegółowiono, nastąpiło zgrupowanie transakcji per Kontrahent.
Poniżej prezentacja kwot na informacji VAT-UEK
-Wiersz pierwszy:
W widoku formalnym prezentujemy:
Było: „nic”.
Jest: 3333333333 4000,00.
W widoku dodatkowym, prezentacja identyczna jak w widoku formalnym
– Wiersz drugi:
W widoku głównym prezentujemy:
Było: 1111111111 7000,00,
Jest: 1111111111 5000,00.
W widoku dodatkowym prezentacja została rozszerzone o wartość transakcji przypadająca na konkretnego kontrahenta.
Było: 1111111111 K1 5000,00,
Jest: 1111111111 K1 5000,00.
Było: 1111111111 K2 2000,00,
Jest: 2222222222 K2 5000,00.
– Wiersz trzeci:
W widoku formalnym prezentujemy:
Było: „nic”.
Jest: 2222222222 5000,00.
W widoku dodatkowym:
Było: 1111111111 K2 2000,00,
Jest: 2222222222 K2 5000,00.
- dla dostaw: wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna, dostawa opodatkowana poza terytorium kraju
- dla nabyć: wewnątrzwspólnotowe nabycie, wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne
- dla usług rozliczanych przez odbiorcę: wewnątrzwspólnotowa dostawa lub dostawa opodatkowana poza terytorium kraju
Nie ma tu znaczenia wysokość stawki podatkowej, gdyż w informacji VAT-UE prezentowane są kwoty netto.
Warto zaznaczyć jeszcze, że transakcja automatycznie ustawia się jako wewnątrzwspólnotowa w przypadku, gdy na dokumencie zostanie wybrany kontrahent unijny. Ustawienia na karcie kontrahenta unijnego prezentuje poniższy rysunek.
Faktury można wystawić także na kontrahenta krajowego lub pozaunijnego. W takim przypadku rodzaj transakcji należy zmienić ręcznie oraz wybrać właściwy kraj przeznaczenia.
Zakładki: Dostawy, Nabycia oraz Usługi na informacji podsumowującej VAT-UE
Dostawy
Po stronie dostaw na informacji podsumowującej VAT-UE ujmowane są następujące dokumenty z ustawieniami:
Faktura sprzedaży eksportowa FSE
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna oraz dostawa opodatkowana poza terytorium kraju. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Faktura sprzedaży FS
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna oraz dostawa opodatkowana poza terytorium kraju. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Faktura sprzedaży a’vista (A)FS
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna oraz dostawa opodatkowana poza terytorium kraju. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Faktura wewnętrzna FW
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Faktura wewnętrzna a’vista (A)FW
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Faktura eksportowa zaliczkowa FEL
Zakładka : Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa, wewnątrzwspólnotowa dostawa trójstronna oraz dostawa opodatkowana poza terytorium kraju. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: towar lub usługi
Nabycia
Po stronie nabyć uwzględniane są następujące dokumenty z ustawieniami:
Faktura zakupu FZ
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura zakupu – spinacz (S)FZ
Faktura zakupu typu: spinacz, dziedziczy ustawienia rodzaju transakcji ze spinanego dokumentu PZ, tak więc już w momencie wystawiania PZ należy zwrócić na to uwagę. Na PZ parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej jest domyślnie zaznaczony i wyszarzony (podobnie jak inne ustawienia dotyczące VAT). Można nim sterować już po wygenerowaniu (S)FZ.
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa (jak na PZ)
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne (jak na PZ). W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura wewnętrzna FW
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura wewnętrzna a’vista (A)FW
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura wewnętrzna zakupu FWZ
FWZ jest dokumentem wystawianym w ścieżce realizującej wewnątrzwspólnotowe nabycie w module: Import. Dokument ten jest generowany z faktury wewnętrznej sprzedaży FWS, i po niej dziedziczy ustawienia typu transakcji, a więc:
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa (jak na FWS)
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne (jak na FWS). W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura wewnętrzna FWS
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie lub wewnątrzwspólnotowe nabycie trójstronne. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia trójstronnego kwota dokumentu wliczona będzie do transakcji trójstronnej
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Faktura zakupu zaliczkowa FZL
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowe nabycie.
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: nieistotne
Usługi
Po stronie usług uwzględniane są następujące dokumenty z ustawieniami:
Faktura sprzedaży FS
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa lub dostawa opodatkowana poza terytorium kraju.
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: usługi rozlicza odbiorca
Faktura sprzedaży eksportowa FSE
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa lub dostawa opodatkowana poza terytorium kraju transakcji.
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: usługi rozlicza odbiorca
Faktura eksportowa zaliczkowa FEL
Zakładka: Ogólne:
- Transakcja – wewnątrzwspólnotowa
- Kraj przeznaczenia – należący do UE
- Typ transakcji – wewnątrzwspólnotowa dostawa lub dostawa opodatkowana poza terytorium kraju.
- Parametr: Nie uwzględniaj na inf. podsumowującej – odznaczony
- Rodzaj zakupu: usługi rozlicza odbiorca
Uzgadnianie informacji podsumowującej VAT-UE z rejestrem VAT
Podczas uzgadniania informacji podsumowującej VAT-UE z rejestrem VAT należy pamiętać o tym, iż pewne rodzaje dokumentów ujmowane są zawsze w rejestrach sprzedaży, ale w informacji VAT-UE mogą być prezentowane albo po stronie nabyć, albo po stronie dostaw, w zależności od typu transakcji wybranego na zakładce VAT dokumentu. Są to:
- faktura wewnętrzna FW – dostawy lub nabycia
- faktura wewnętrzna a’vista (A)FW – dostawy lub nabycia
- faktura wewnętrzna sprzedaży FWS – tylko nabycia
Uzgadniając informację podsumowującą VAT-UE z rejestrem VAT należy posłużyć się wydrukiem: Raport pod VAT-UE, dostępnym z poziomu rejestru VAT, zakładka: Informacje podsumowujące. Kwoty wyliczone na informacji powinny być zgodne z kwotami prezentowanymi na wydrukach.
Uzgodnienie dostaw
W celu uzgodnienia dostaw należy wykonać wydruk przy następujących ustawieniach:
- Ustawienia rejestru: zakładka Informacje podsumowujące, rejestry sprzedaży
- Wykonywany wydruk: Raport pod VAT-UE (sprzedaż), rodzaj transakcji: Dostawy
Uzgodnienie nabyć
W celu uzgodnienia nabyć należy wykonać dwa wydruki przy następujących ustawieniach:
- Ustawienia rejestru: zakładka Informacje podsumowujące, rejestry zakupu
Wykonywany wydruk: Raport pod VAT-UE (zakup) - Ustawienia rejestru: zakładka Informacje podsumowujące, rejestry sprzedaży.
Wykonywany wydruk: Raport pod VAT-UE (sprzedaż), rodzaj transakcji: Nabycia.
Kwoty z obydwu wydruków należy zsumować, a otrzymany wynik powinien być zgodny z wielkością nabyć wyliczoną w informacji podsumowującej VAT-UE. Bardzo ważne jest wykonanie drugiego wydruku, gdyż uwzględnia on m.in. faktury wewnętrzne wystawione jako wewnątrzwspólnotowe nabycie – czyli na informacji VAT-UE wliczane do nabyć, ale w rejestrach prezentowane po stronie sprzedaży.
Uzgodnienie usług rozliczanych przez odbiorcę
W celu uzgodnienia usług rozliczanych przez odbiorcę należy wykonać wydruk przy następujących ustawieniach:
- Ustawienia rejestru: zakładka Informacje podsumowujące, rejestry sprzedaży
- Wykonywany wydruk: Raport pod VAT-UE (sprzedaż), rodzaj transakcji: Usługi r.o.