Comarch ERP XL Web Instrukcja instalacji
Proces instalacji
Uruchomienie pliku instalacyjnego Comarch XL Web.exe rozpoczyna proces instalacji systemu.
![Instalator produktu Comarch ERP XL Web](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-3-1.png)
W kolejnym kroku Użytkownik może wybrać typ instalacji:
- Instalacja typowa (zalecana) – instalowane są wszystkie domyślne funkcje
- Instalacja niestandardowa – Użytkownik może wybrać funkcje do zainstalowania
![Comarch ERP XL Web Instalator – wybór instalacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-4-1.png)
Następnie należy wskazać katalog instalacyjny.
![Comarch ERP XL Web Instalator - wybór katalogu instalacyjnego](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2024/03/XLWeb2024.png)
Kolejny etap to podanie parametrów konfiguracyjnych takich jak:
- Port, na którym uruchamiany ma być program
- Nazwa serwera SQL, na którym zainstalowana jest baza danych programu Comarch ERP XL
- Nazwa bazy danych programu Comarch ERP XL
- Parametry logowania do SQL
- Konto dla usług Windows
![Comarch ERP XL Web Instalator - konfiguracja](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-6-1.png)
Po naciśnięciu przycisku Dalej wyświetlony zostaje ekran, na którym można uruchomić instalację zgodnie z ustawionymi we wcześniejszych krokach parametrami.
![Instalacja programu Comarch ERP XL Web](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-7-1.png)
Po rozpoczęciu instalacji wyświetlany jest stan procesu instalacyjnego.
![Instalacja programu Comarch ERP XL Web](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-8-1.png)
Na zakończenie wyświetlany jest ekran z informacją o zakończeniu procesu instalacji.
![Comarch ERP XL Web Instalator – zakończenie procesu instalacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-9-1.png)
Uruchomienie
Ekran logowania
Po wpisaniu w przeglądarce nazwy hosta, na którym zainstalowany został Comarch ERP XL oraz portu wskazanego podczas instalacji, np. https://localhost:8000, zostanie wyświetlony ekran logowania się do programu.
Po wpisaniu identyfikatora operatora oraz hasła program Comarch ERP XL zostanie uruchomiony w przeglądarce.
Comarch ERP XL Web Podręcznik Użytkownika
Logowanie
Ekran logowania
Po uruchomieniu w przeglądarce programu Comarch ERP XL wyświetlony zostaje ekran logowania jak poniżej.
![Logowanie do programu](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-10-1.png)
Dane Użytkownika
W polu Użytkownik należy wpisać identyfikator operatora zdefiniowanego w programie Comarch ERP XL, w polu Hasło należy wprowadzić hasło wpisanego operatora.
Informacje o bazie danych i wersji programu
U dołu ekranu logowania wyświetlana jest informacja z nazwą bazy danych, do której loguje się Użytkownik oraz numer wersji programu.
Ekran startowy (dashboard) aplikacji
W wersji 2024.0 systemu Comarch ERP XL Web udostępniony został ekran startowy, tzw. dashboard aplikacji.
Wyświetlenie dashboardu
Dashboard wyświetlany jest w następujących sytuacjach:
- Automatycznie bezpośrednio po zalogowaniu się Użytkownika do systemu
- Po naciśnięciu przycisku Start znajdującego się w bocznym panelu nawigacyjnym
- Po naciśnięciu przycisku Start znajdującego się w oknie pomocy programu
![Przycisk do wyświetlenia dashboardu w bocznym panelu nawigacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-14-1.png)
![Przycisk do wyświetlenia dashboardu w oknie pomocy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-15-1.png)
Budowa dashboardu
Ekran startowy podzielony jest na trzy panele: Skróty, Statystyki i Zamówienia sprzedaży.
![Dashboard aplikacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-16-1.png)
W wersji 2024.0 systemu Comarch ERP XL Web obsługiwane są wyłącznie zamówienia sprzedaży, stąd dane prezentowane na ekranie startowym dotyczą tylko tego obszaru.
Wraz z pojawieniem się funkcjonalności z kolejnych obszarów dashboard będzie stosownie rozbudowywany.
Panel Skróty
W panelu Skróty znajdują się przyciski szybkiej obsługi pozwalające wykonać określoną akcję.
W wersji 2024.0 aktywny jest wyłącznie przycisk do dodawania nowego zamówienia sprzedaży. W kolejnych wersjach wraz z rozwojem funkcjonalności aktywowane będą kolejne przyciski.
![Przycisk do dodawania zamówienia sprzedaży w panelu Skróty](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-17-1.png)
Panel Statystyki
Panel Statystyki zawiera dwa wykresy:
- Wykres słupkowy prezentujący wartość netto zamówień sprzedaży we wskazanym okresie
- Wykres kołowy pokazujący 5 towarów, których wartość na zamówieniach była największa we wskazanym okresie
![Wykresy w panelu Statystyki](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-18-1.png)
Dla każdego z wykresów można wskazać okres, za jaki mają zostać zaprezentowane dane:
- Ostatnie 6 miesięcy
- Bieżący miesiąc
- Bieżący rok
![Wybór okresu dla wykresów](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-19-1.png)
Po najechaniu kursorem na słupek wykresu Wartość zamówień Twojego centrum prezentowana jest szczegółowa informacja dotycząca zamówień w danym okresie.
![Szczegółowa informacja o wartości zamówień w danym okresie](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-20-1.png)
Najeżdżając kursorem na wybrany fragment wykresu Zamówione towary wg wartości można zobaczyć szczegóły dotyczące danego towaru.
![Szczegółowe informacje o zamówionym towarze](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-21-1.png)
Panel Zamówienia sprzedaży
W panelu Zamówienia sprzedaży prezentowana jest lista 10 ostatnich zamówień sprzedaży wystawionych w centrum, w którym zalogowany jest Użytkownik.
![Panel Zamówienia sprzedaży](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-24-1.png)
Po naciśnięciu przycisku Pokaż więcej wyświetlona zostaje pełna lista zamówień sprzedaży.
Po prawej stronie listy zamówień znajdują się przyciski prezentujące informacje związane z realizacją zamówień:
- Ilość zamówień do realizacji w bieżącym dniu
- Ilość zamówień do realizacji w bieżącym tygodniu
- Ilość zamówień do realizacji w bieżącym miesiącu
- Ilość przeterminowanych zamówień
Po naciśnięciu któregokolwiek przycisku Użytkownik przenoszony jest na listę zamówień sprzedaży.
Poruszanie się po programie
Po zalogowaniu się Użytkownika aplikacja wyświetlana jest w układzie jak poniżej.
![Ekran startowy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-26-1.png)
Na ekranie programu można wyróżnić trzy podstawowe elementy:
- Panel boczny nawigacji
- Panel górny nawigacji
- Ekran główny aplikacji
Panel boczny nawigacji
W panelu bocznym nawigacji wyświetlane są przyciski pozwalające na przejście do wybranego obszaru programu.
W pierwszej wersji dostępne są następujące obszary:
- Ekran startowy
- Kontrahenci
- Towary
- Zamówienia sprzedaży
![Przyciski w panelu bocznym nawigacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-27-1.png)
Za pomocą przycisku można zwijać/rozwijać panel boczny.
![Rozwinięty panel boczny](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-31-1.png)
![Zwinięty panel boczny](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-32-1.png)
Panel górny nawigacji
W panelu górnym nawigacji dostępne są następujące przyciski:
- Pomoc
- Informacje o operatorze
![Przyciski w panelu górnym nawigacji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-33-1.png)
Pomoc
Naciśnięcie przycisku Pomoc powoduje otwarcie okna, w którym wyświetlana jest informacja o programie oraz dostępne są przekierowania do stron pomocy dla programu Comarch ERP XL oraz stron społeczności Comarch ERP.
![Ekran pomocy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-34-1.png)
Informacje o operatorze
Na przycisku z informacją o operatorze wyświetlana jest nazwa centrum, do którego zalogowany jest operator oraz identyfikator i nazwisko operatora.
Po rozwinięciu przycisku Operator ma dostępną opcję wylogowania się z programu.
![Wylogowanie się z programu](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-35-1.png)
Lista zamówień sprzedaży
Układ listy zamówień
Po naciśnięciu w panelu bocznym przycisku Zamówienia sprzedaży na ekranie głównym aplikacji wyświetlana jest lista zamówień sprzedaży.
![Lista zamówień sprzedaży](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-37-1.png)
Na liście wyświetlane są wszystkie dokumenty widoczne w centrum, w którym zalogowany jest Użytkownik.
Lista zawiera następujące kolumny:
- Dokument
- Status
- Stan realizacji
- Nabywca
- Adres nabywcy
- Data wystawienia
- Data realizacji
- Cecha transakcji
W aplikacji webowej znany z wersji standardowej Stan dokumentu wyświetlany jest w rozbiciu na Status i Stan realizacji.
Powiązania pomiędzy Stanem dokumentu a Statusem i Stanem realizacji prezentuje poniższa tabela:
Stan w standardowym interfejsie | Status w interfejsie webowym | Stan realizacji w interfejsie webowym |
Niepotwierdzone | Niezatwierdzony | – |
Potwierdzone | Zatwierdzony | Do realizacji |
W realizacji | Zatwierdzony | W realizacji |
Zrealizowane | Zamknięty | Zrealizowany |
Odrzucone | Anulowany | Niezrealizowany |
Anulowane potwierdzone | Anulowany | Niezrealizowany |
Zamknięte potwierdzone | Zamknięty | Niezrealizowany |
Zamknięte w realizacji | Zamknięty | Częściowo zrealizowany |
Korygowane potwierdzone | Korygowany | Do realizacji |
Korygowane w realizacji | Korygowany | W realizacji |
Obsługa listy zamówień
Na liście Użytkownik może wykonywać następujące operacje:
- Sortowanie
- Kliknięcie w nagłówek kolumny powoduje posortowanie listy rosnąco wg danej kolumny, kolejne kliknięcie sortowanie malejąco
- Kolumna, wg której posortowana jest lista oraz kierunek sortowania odpowiednio wyróżnione są w nagłówku
![Lista posortowana rosnąco wg kolumny Dokument](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-40-1.png)
![Lista posortowana malejąco wg kolumny Dokument](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2024/03/Lista-posortowana-malejaco.png)
- Zmiana szerokości kolumn
- Ustalenie ilości dokumentów wyświetlanych na stronie
- Przechodzenie pomiędzy stronami listy
Dodawanie zamówienia sprzedaży
Układ formularza zamówienia
Po naciśnięciu na liście zamówień przycisku Dodaj wyświetlony zostaje formularz nowego zamówienia sprzedaży.
![Formularz nowo dodawanego zamówienia sprzedaży](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-42-1.png)
Formularz składa się z następujących elementów:
- Nagłówek
- Sekcje
- Kontrahent
- Dane nagłówkowe
- Pozycje zamówienia
- Stopka
Pola obowiązkowe do wypełnienia oznaczone są gwiazdką.
Pomiędzy sekcjami formularza można poruszać się za pomocą nawigacji dostępnej z prawej strony.
![Nawigacja pomiędzy sekcjami zamówienia sprzedaży](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-43-1.png)
Nagłówek zamówienia
W nagłówku zamówienia wyświetlane są następujące elementy:
- Przycisk Wróć do listy zamówień sprzedaży pozwalający na wyjście z formularza zamówienia
- Status zamówienia
- Numer zamówienia
![Nagłówek zamówienia sprzedaży](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-44-1.png)
Przed dodaniem kontrahenta w miejscu numeru wyświetlany jest opis Numer zamówienia.
Dodawanie kontrahenta na zamówienie
Po ustawieniu kursora w polu Wybierz kontrahenta Użytkownik ma możliwość dodania kontrahenta na zamówienie.
Istnieją dwa sposoby na dodanie kontrahenta:
- Wpisanie akronimu, numeru NIP lub numeru karty kontrahenta i wciśnięcie <Enter>
![Dodanie kontrahenta przez wpisanie akronimu, NIP lub numeru karty](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-47-1.png)
- Jeżeli nie zostanie znaleziony kontrahent o wpisanym akronimie, NIP lub numerze karty, w polu zostanie wyświetlony stosowny błąd
![Walidacja w polu Kontrahent](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-48-1.png)
- Wybór kontrahenta z listy wyświetlonej w kontrolce po wprowadzeniu co najmniej 3 znaków
![Wybór kontrahenta z listy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-49-1.png)
- Na liście wyświetlanych jest pierwszych 10 kontrahentów, którzy w akronimie, nazwie, numerze karty lub numerze NIP mają wprowadzoną w polu wartość
- Jeżeli wpisana w polu wartość występuje na większej niż 10 liczbie kontrahentów, pod listą wyświetlony zostaje przycisk Pokaż więcej wyników pozwalający na wyświetlenie kolejnych 10 kontrahentów
![Wyświetlenie kolejnych 10 kontrahentów](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-50-1.png)
- Jeżeli nie zostanie odnaleziony kontrahent, to pojawi się stosowna informacja oraz przycisk Wyczyść pozwalający usunąć wprowadzoną wartość
![Brak na liście kontrahenta o wprowadzonej wartości](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-51-1.png)
Nabywca i odbiorca na zamówieniu
Po wybraniu kontrahenta w zależności od ustawień na kartotece kontrahenta na dokument pobierane są dane nabywcy i odbiorcy.
- Jeżeli spełnione są następujące warunki
- Wybrany kontrahent jest ustawiony na kartotece jako kontrahent główny
- Wybrany kontrahent nie ma adresu wysyłkowego
To:
-
- Kontrahent jest ustawiany jako Nabywca i jako Odbiorca
- Aktualny adres kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy oraz jako Adres odbiorcy
- Przełącznik Inne dane odbiorcy pozostaje wyłączony
- Dane Odbiorcy nie są wyświetlane (są identyczne, jak dane Nabywcy):
![Identyczne dane Nabywcy i Odbiorcy na zamówieniu](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-52-1.png)
- Jeżeli spełnione są następujące warunki:
- Wybrany kontrahent jest ustawiony na kartotece jako kontrahent główny
- Wybrany kontrahent ma adres wysyłkowy
To:
-
- Kontrahent jest ustawiany jako Nabywca i jako Odbiorca
- Aktualny adres kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy
- Adres wysyłkowy kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy
- Przełącznik Inne dane odbiorcy zostaje włączony
- Dane Odbiorcy są wyświetlane:
![Nabywca=Odbiorca, Odbiorca ma adres wysyłkowy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-53-1.png)
- Jeżeli spełnione są następujące warunki:
- Wybrany kontrahent ma na kartotece ustawionego innego kontrahenta głównego
- Wybrany kontrahent nie ma adresu wysyłkowego
To:
-
- Wybrany kontrahent jest ustawiany jako Odbiorca
- Kontrahent główny z kartoteki wybranego kontrahenta jest ustawiany jako Nabywca
- Aktualny adres kontrahenta głównego z kartoteki wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy
- Aktualny adres wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy
- Przełącznik Inne dane odbiorcy zostaje włączony
- Dane Odbiorcy są wyświetlane:
![Nabywca inny niż Odbiorca, Odbiorca nie ma adresu wysyłkowego](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-54-1.png)
- Jeżeli spełnione są następujące warunki:
- Wybrany kontrahent ma na kartotece ustawionego innego kontrahenta głównego
- Wybrany kontrahent ma adres wysyłkowy
To:
-
- Wybrany kontrahent jest ustawiany jako Odbiorca
- Kontrahent główny z kartoteki wybranego kontrahenta jest ustawiany jako Nabywca
- Aktualny adres kontrahenta głównego z kartoteki wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy
- Adres wysyłkowy wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy
- Przełącznik Inne dane odbiorcy zostaje włączony
- Dane Odbiorcy są wyświetlane:
![Nabywca inny niż Odbiorca](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-55-1.png)
Dane nagłówkowe
Na formularzu nowo dodawanego zamówienia przed dodaniem kontrahenta na dokument w sekcji Dane nagłówkowe wyświetlane są następujące pola:
- Centrum – nazwa centrum, w którym zalogowany jest operator będącego automatycznie właścicielem dokumentu
- Odpowiedzialny – identyfikator zalogowanego operatora
- Numer obcy
![Dane nagłówkowe przed dodaniem kontrahenta](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-56-1.png)
Po dodaniu kontrahenta na zamówienie w sekcja Dane nagłówkowe zostaje uzupełniona o następujące pola:
- Data wystawienia – data bieżąca
- Data aktywacji rezerwacji – ustalana na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
- Data ważności – ustalana na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
- Termin realizacji – ustalany na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
- Dni od daty wystawienia – wyliczane na podstawie terminu realizacji
- Centrum – centrum, w którym zalogowany jest operator
- Odpowiedzialny – operator zalogowany do programu
![Dane nagłówkowe po dodaniu kontrahenta na zamówienie](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-57.png)
Pozycje zamówienia
Pozycje zamówienia przed dodaniem kontrahenta
Na formularzu nowo dodawanego zamówienia sprzedaży przed dodaniem kontrahenta na dokument w sekcji Pozycje wyświetlane są wyłącznie nagłówki kolumn i nie ma możliwości dodania pozycji.
Wyświetlany jest także stosowny komunikat informujący, że dodanie pozycji będzie możliwe po wybraniu kontrahenta.
![Sekcja Pozycje przed wybraniem kontrahenta](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-59-1.png)
Pozycje zamówienia po dodaniu kontrahenta
Po wybraniu kontrahenta w sekcji Pozycje zostaje wyświetlony wiersz, w którym można dodawać pozycje do zamówienia.
![Sekcja Pozycje po wybraniu kontrahenta](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-60.png)
Układ listy pozycji zamówienia
Lista pozycji zamówienia sprzedaży zawiera następujące kolumny:
- Lp. – numer kolejny pozycji
- Towar – kod i nazwa towaru
- Ilość – ilość towaru w zamawianej jednostce
- Jm. – jednostka miary zamawianego towaru
- Cena netto – uzgodniona cena netto pozycji
- Cena brutto – uzgodniona cena brutto pozycji
- Wartość netto – wartość netto pozycji
- Wartość brutto – wartość brutto pozycji
- Waluta – waluta pozycji
- Rabat – wartość procentowa rabatu udzielonego na pozycji
Dodawanie pozycji na zamówienie
Dodawanie pozycji przez edycję pola Towar
Po ustawieniu kursora w polu Towar Użytkownik ma możliwość dodania pozycji na zamówienie.
Istnieją dwa sposoby na dodanie pozycji:
- Wpisanie kodu lub EAN towaru i wciśnięcie <Enter>
![Dodanie pozycji przez wpisanie kodu lub EAN towaru](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-61.png)
- Jeżeli nie zostanie znaleziony towar o wpisanym kodzie lub EAN, w polu zostanie wyświetlony stosowny błąd oraz przycisk Wyczyść usuwający wprowadzoną wartość.
![Walidacja w polu Towar](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-62.png)
- Wybór towaru z listy wyświetlonej w kontrolce po wprowadzeniu co najmniej 3 znaków
![Wybór towaru z listy](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-63.png)
- Na liście wyświetlanych jest pierwszych 10 towarów, które w kodzie, nazwie lub EAN mają wprowadzoną w polu wartość
- Jeżeli wpisana w polu wartość występuje na większej niż 10 liczbie towarów, pod listą wyświetlony zostaje przycisk Pokaż więcej wyników pozwalający na wyświetlenie kolejnych 10 towarów
![Wyświetlenie kolejnych 10 towarów](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-64.png)
- Jeżeli nie zostanie odnaleziony towar, to pojawi się stosowna informacja oraz przycisk Wyczyść pozwalający usunąć wprowadzoną wartość
![Brak na liście towaru o wprowadzonej wartości](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-65.png)
Wiersz do dodawania nowej pozycji wyświetlany jest zawsze jako pierwszy.
![Wypełniona lista pozycji zamówienia](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-66.png)
Pobieranie danych o towarze na pozycje zamówienia
Po wybraniu towaru na pozycję zamówienia pobierane są następujące dane z kartoteki towaru:
- Jednostka miary
- Jeżeli na kartotece towaru zdefiniowana jest jednostka pomocnicza i jest ona ustawiona jako proponowana do sprzedaży, to ta jednostka zostanie pobrana na zamówienie
- Jeżeli na kartotece towaru nie ma jednostki pomocniczej proponowanej do sprzedaży, to na dokument pobrana zostanie jednostka podstawowa towaru
- Cena towaru
- Na zamówienie pobierana jest domyślna cena z kartoteki towaru
Dodawanie pozycji z uproszczonej listy towarów
W wersji 2024.0 systemu Comarch ERP XL Web na formularzu zamówienia sprzedaży udostępniona została możliwość dodawania pozycji zamówienia z uproszczonej listy towarów.
Wywołanie uproszczonej listy towarów
Na zamówieniu sprzedaży Użytkownik może wywołać uproszczoną listę towarów na dwa sposoby:
- Po rozwinięciu listy wartości w kontrolce do dodawania towaru poprzez wybór opcji Wyświetl pełną listę
![Wyświetlenie listy towarów z poziomu kontrolki do dodawania pozycji](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-67.png)
- Przez naciśnięcie przycisku Dodaj z listy znajdującego się pod listą pozycji zamówienia:
![Przycisk Dodaj z listy pod listą pozycji zamówienia](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-68.png)
Obsługa uproszczonej listy towarów
Po wyborze opcji do dodawania towarów z listy wyświetlona zostaje uproszczona lista towarów w następującym układzie.
![Układ uproszczonej listy towarów](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-69.png)
W celu wyboru towaru, który ma zostać dodany na zamówienie, Użytkownik może:
- Zaznaczyć pozycję na liście i wpisać odpowiednią ilość (po zaznaczeniu automatycznie ustawia się ilość 1)
- Wpisać w polu Ilość żądaną wartość, co spowoduje automatyczne zaznaczenie pozycji
![Wybieranie towarów do dodania na zamówienie](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-70.png)
Jeżeli na karcie towaru zdefiniowane są jednostki pomocnicze, to na uproszczonej liście na tym towarze Użytkownik może wskazać, w jakiej jednostce towar ma zostać dodany do zamówienia.
![Wybór jednostki towaru](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-71.png)
Po naciśnięciu przycisku Dodaj zaznaczone towary zostaną dodane na zamówienie w ilościach i jednostkach ustalonych na uproszczonej liście towarów.
Zapisywanie zamówienia
W stopce zamówienia znajduje się przycisk pozwalający na zapisanie dokumentu.
![Przycisk Zapisz w stopce dokumentu](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-74.png)
Po naciśnięciu przycisku weryfikowane jest, czy obowiązkowe pola zostały uzupełnione oraz czy dane na dokumencie są poprawne – jeżeli na zamówieniu występuje błąd, wyświetlany jest stosowny komunikat, pole, w którym występuje błąd jest odpowiednio podświetlane a przycisk Zapisz jest dezaktywowany aż do usunięcia błędu.
![Walidacja podczas zapisywania zamówienia](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-76.png)
Jeżeli próba zapisu zakończy się sukcesem, system wraca do listy zamówień sprzedaży.
Architektura rozwiązania
Opis
Architektura Comarch ERP XL wydziela część dostępu do danych (backend) od części prezentacyjnej (frontend). W ramach części prezentacyjnej dostarczany jest interfejs WWW, który jest serwowany przy wykorzystaniu serwera nginx. Dodatkowo nginx służy jako API gateway i load balancer, rozdzielając zapytania do warstwy danych, do odpowiednich mikroserwisów. Sama warstwa danych składa się z wielu mikroserwisów odpowiadających za wybrane funkcjonalności systemu. Dzięki takiej architekturze możliwe jest skalowanie horyzontalne aplikacji oraz łatwe aktualizowanie pojedynczych serwisów przy zachowaniu ciągłości pracy. Aby mikroserwisy były osiągalne z poziomu frontendu, aby mogły się ze sobą komunikować oraz aby można było rozdzielać do nich ruch – konieczny jest mechanizm rejestracji serwisów, czyli Service Discovery. Służy do tego Consul – czyli repozytorium serwisów.
W konsekwencji do działania XL’a w wersji Web konieczne są aktywne procesy: nginx, consul, consul-template oraz procesy samych mikroserwisów (obecnie XL.Authorization, XL.Customers, XL.Orders, XL.Users oraz XL.Articles).
Proces uruchamiania Comarch ERP XL składa się zatem z uruchomienia usługi Consul, następnie uruchomienia mikroserwisów (które zarejestrują swój adres i port w Consul’u) – na tym etapie mamy już dostępne nowe Rest API dla XL’a. Następnie do uruchomienia frontend potrzebne jest jeszcze uruchomienie serwera nginx oraz usługi consul-template, której zadaniem jest odczytanie adresów i portów mikroserwisów z repozytorium Consul’a, oraz zapisanie ich w konfiguracji nginx. Jeżeli uruchomimy wiele instancji tego samego mikroserwisu, to nginx będzie przekierowywał żądania równomiernie do każdej instancji (tzw. metoda Round-Robin). Również w ramach wewnętrznej komunikacji między mikroserwisami funkcjonuje load balancing oparty o repozytorium Consul.
Przy domyślnej instalacji stan serwisów można monitorować z poziomu strony http://localhost:8500/. Dodatkowo wszystkie błędy i ostrzeżenia samych mikroserwisów są logowane w zdarzeniach systemowych Windows w sekcji “Aplikacja”. Natomiast logi z warstwy prezentacji znajdują się w katalogu serwera nginx w podkatalogu logs. Ponieważ cała komunikacja wymaga zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem wdrożono wykorzystanie protokołu https. Aby to było możliwe konieczne jest posiadanie certyfikatu ssl – podczas instalacji jest kreowany certyfikat podpisany samodzielnie o nazwie localhost_xlweb. W przypadku potrzeby udostępnienia programu w sieci publicznej zalecane jest zakupienie certyfikatu w jednym z zaufanych centrów certyfikacji.
![Service - mesh](https://pomoc.comarch.pl/xl/wp-content/uploads/2023/04/word-image-50864-77.jpeg)