Comarch ERP XL – instrukcja instalacji oraz podręcznik użytkowania do wersji 2024.1

Uwaga
Przed zainstalowaniem Comarch ERP XL Web 2024.1 należy odinstalować poprzednią wersję aplikacji.
Uwaga
Podczas instalacji Comarch ERP XL Web 2024.1 na systemie Microsoft Windows 11 należy być zalogowanym na lokalne konto systemowe.

Comarch ERP XL Web Instrukcja instalacji

Proces instalacji

Uruchomienie pliku instalacyjnego Comarch XL Web.exe rozpoczyna proces instalacji systemu.

Ponieważ do prawidłowego działania wersji 2024.1 systemu wymagane są odpowiednie wersje komponentów .NET, w pierwszej kolejności instalator weryfikuje aktualność zainstalowanych programów .NET Microsoft Windows Desktop Runtime oraz .NET Microsoft Server Hosting i w razie potrzeby umożliwia ich aktualizację/instalację.

Weryfikacja zainstalowanych składników
Weryfikacja zainstalowanych składników

Po zaktualizowaniu/zainstalowaniu niezbędnych składników rozpoczyna się instalacja systemu Comarch ERP XL Web.

Instalator produktu Comarch ERP XL Web
Instalator produktu Comarch ERP XL Web

W kolejnym kroku Użytkownik może wybrać typ instalacji:

  • Instalacja typowa (zalecana) – instalowane są wszystkie domyślne funkcje
  • Instalacja niestandardowa – Użytkownik może wybrać funkcje do zainstalowania
Comarch ERP XL Web Instalator – wybór instalacji
Comarch ERP XL Web Instalator – wybór instalacji

Następnie należy wskazać katalog instalacyjny.

Comarch ERP XL Web Instalator - wybór katalogu instalacyjnego
Comarch ERP XL Web Instalator – wybór katalogu instalacyjnego

Kolejny etap to podanie parametrów konfiguracyjnych takich jak:

  • Port, na którym uruchamiany ma być program
  • Nazwa serwera SQL, na którym zainstalowana jest baza danych programu Comarch ERP XL
  • Nazwa bazy danych programu Comarch ERP XL
  • Parametry logowania do SQL
  • Konto dla usług Windows
Comarch ERP XL Web Instalator - konfiguracja
Comarch ERP XL Web Instalator – konfiguracja

Po naciśnięciu przycisku Dalej wyświetlony zostaje ekran, na którym można uruchomić instalację zgodnie z ustawionymi we wcześniejszych krokach parametrami.

Instalacja programu Comarch ERP XL Web
Instalacja programu Comarch ERP XL Web

Po rozpoczęciu instalacji wyświetlany jest stan procesu instalacyjnego.

Instalacja programu Comarch ERP XL Web
Instalacja programu Comarch ERP XL Web

Na zakończenie wyświetlany jest ekran z informacją o zakończeniu procesu instalacji.

Comarch ERP XL Web Instalator – zakończenie procesu instalacji
Comarch ERP XL Web Instalator – zakończenie procesu instalacji

Uruchomienie

Ekran logowania

Po wpisaniu w przeglądarce nazwy hosta, na którym zainstalowany został Comarch ERP XL oraz portu wskazanego podczas instalacji, np. https://localhost:8000, zostanie wyświetlony ekran logowania się do programu.

Po wpisaniu identyfikatora operatora oraz hasła program Comarch ERP XL zostanie uruchomiony w przeglądarce.

Comarch ERP XL Web Podręcznik Użytkownika

Logowanie

Ekran logowania

Po uruchomieniu w przeglądarce programu Comarch ERP XL wyświetlony zostaje ekran logowania jak poniżej.

Logowanie do programu
Logowanie do programu

Dane Użytkownika

W polu Użytkownik należy wpisać identyfikator operatora zdefiniowanego w programie Comarch ERP XL, w polu Hasło należy wprowadzić hasło wpisanego operatora.

Uwaga
W celu zabezpieczenia się przed zalogowaniem nieuprawnionego Użytkownika na ekranie logowania nie ma możliwości wyświetlenia listy operatorów. Identyfikator operatora należy każdorazowo wpisać w pole Użytkownik.
Uwaga
Od wersji Comarch ERP XL Web 2024.1 wprowadzono ok. 5-sekundowe opóźnienie po każdej nieudanej próbie logowania do Systemu, natomiast po pięciu nieudanych próbach i każdej kolejnej opóźnienie wyniesie 60 sekund.

Informacje o bazie danych i wersji programu

U dołu ekranu logowania wyświetlana jest informacja z nazwą bazy danych, do której loguje się Użytkownik oraz numer wersji programu.

Uwaga
Podczas logowania nie ma możliwości zmiany bazy – Użytkownik może się zalogować wyłącznie do bazy wskazanej podczas instalacji programu.

Wskazówka
Zmiany parametrów logowania takich jak nazwa serwera SQL oraz nazwa bazy danych można dokonać poprzez edycję stosownych ustawień w plikach appsettings znajdujących się w katalogach podrzędnych katalogu XLRestApi w folderze, w którym zainstalowany jest program Comarch ERP XL Web.

Ekran startowy (dashboard) aplikacji

Od wersji 2024.1 systemu Comarch ERP XL Web dostępny jest ekran startowy, tzw. dashboard aplikacji.

Wyświetlenie dashboardu

Dashboard wyświetlany jest w następujących sytuacjach:

  • Automatycznie bezpośrednio po zalogowaniu się Użytkownika do systemu
  • Po naciśnięciu przycisku Start znajdującego się w bocznym panelu nawigacyjnym
  • Po naciśnięciu przycisku Start znajdującego się w oknie pomocy programu
Przycisk do wyświetlenia dashboardu w bocznym panelu nawigacji
Przycisk do wyświetlenia dashboardu w bocznym panelu nawigacji
Przycisk do wyświetlenia dashboardu w oknie pomocy
Przycisk do wyświetlenia dashboardu w oknie pomocy

Budowa dashboardu

Ekran startowy podzielony jest na trzy panele: Skróty, Statystyki i Zamówienia sprzedaży.

Dashboard aplikacji
Dashboard aplikacji

W wersji 2024.1 systemu Comarch ERP XL Web obsługiwane są wyłącznie zamówienia sprzedaży, stąd dane prezentowane na ekranie startowym dotyczą tylko tego obszaru.

Wraz z pojawieniem się funkcjonalności z kolejnych obszarów dashboard będzie stosownie rozbudowywany.

Panel Skróty

W panelu Skróty znajdują się przyciski szybkiej obsługi pozwalające wykonać określoną akcję.

W wersji 2024.1 aktywny jest wyłącznie przycisk do dodawania nowego zamówienia sprzedaży. W kolejnych wersjach wraz z rozwojem funkcjonalności aktywowane będą kolejne przyciski.

Przycisk do dodawania zamówienia sprzedaży w panelu Skróty
Przycisk do dodawania zamówienia sprzedaży w panelu Skróty

Panel Statystyki

Panel Statystyki zawiera dwa wykresy:

  • Wykres słupkowy prezentujący wartość netto zamówień sprzedaży we wskazanym okresie
  • Wykres kołowy pokazujący 5 towarów, których wartość na zamówieniach była największa we wskazanym okresie
Wykresy w panelu Statystyki
Wykresy w panelu Statystyki

Dla każdego z wykresów można wskazać okres, za jaki mają zostać zaprezentowane dane:

  • Ostatnie 6 miesięcy
  • Bieżący miesiąc
  • Bieżący rok
Wybór okresu dla wykresów
Wybór okresu dla wykresów

Po najechaniu kursorem na słupek wykresu Wartość zamówień Twojego centrum prezentowana jest szczegółowa informacja dotycząca zamówień w danym okresie.

Szczegółowa informacja o wartości zamówień w danym okresie
Szczegółowa informacja o wartości zamówień w danym okresie

Najeżdżając kursorem na wybrany fragment wykresu Zamówione towary wg wartości można zobaczyć szczegóły dotyczące danego towaru.

Szczegółowe informacje o zamówionym towarze
Szczegółowe informacje o zamówionym towarze
Uwaga
Wartości na wykresach dotyczą zamówień, których właścicielem jest centrum, w którym zalogowany jest Użytkownik.
Uwaga
Zarówno na wykresie słupkowym, jak i na wykresie kołowym wartości prezentowane są w przeliczeniu na walutę systemową.

Panel Zamówienia sprzedaży

W panelu Zamówienia sprzedaży prezentowana jest lista 10 ostatnich zamówień sprzedaży wystawionych w centrum, w którym zalogowany jest Użytkownik.

Panel Zamówienia sprzedaży
Panel Zamówienia sprzedaży

Po naciśnięciu przycisku Pokaż więcej wyświetlona zostaje pełna lista zamówień sprzedaży.

Po prawej stronie listy zamówień znajdują się przyciski prezentujące informacje związane z realizacją zamówień:

  • Ilość zamówień do realizacji w bieżącym dniu
  • Ilość zamówień do realizacji w bieżącym tygodniu
  • Ilość zamówień do realizacji w bieżącym miesiącu
  • Ilość przeterminowanych zamówień

Po naciśnięciu któregokolwiek przycisku Użytkownik przenoszony jest na listę zamówień sprzedaży.

Uwaga
Filtry na listach implementowane będą w kolejnych wersjach systemu. Docelowo po naciśnięciu danego przycisku wyświetlona zostanie lista zamówień odfiltrowana do dokumentów w stanie realizacji zgodnym z opisem na przycisku.

Poruszanie się po programie

Po zalogowaniu się Użytkownika aplikacja wyświetlana jest w układzie jak poniżej.

Ekran startowy
Ekran startowy

Na ekranie programu można wyróżnić trzy podstawowe elementy:

  • Panel boczny nawigacji
  • Panel górny nawigacji
  • Ekran główny aplikacji

Panel boczny nawigacji

W panelu bocznym nawigacji wyświetlane są przyciski pozwalające na przejście do wybranego obszaru programu.

W pierwszej wersji dostępne są następujące obszary:

  • Ekran startowy
  • Kontrahenci
  • Towary
  • Zamówienia sprzedaży
Przyciski w panelu bocznym nawigacji
Przyciski w panelu bocznym nawigacji

Uwaga
W aktualnej wersji programu obsługiwany jest wyłącznie obszar zamówień sprzedaży. Po naciśnięciu przycisków Kontrahenci oraz Towary wyświetlany jest jedynie ekran informacyjny.
Ekran informacyjny wyświetlany po naciśnięciu przycisku Towary
Ekran informacyjny wyświetlany po naciśnięciu przycisku Towary

Za pomocą przycisku można zwijać/rozwijać panel boczny.

Zwinięty panel boczny
Zwinięty panel boczny

Panel górny nawigacji

W panelu górnym nawigacji dostępne są następujące przyciski:

  • Pomoc
  • Informacje o operatorze 
Przyciski w panelu górnym nawigacji
Przyciski w panelu górnym nawigacji

Pomoc

Naciśnięcie przycisku Pomoc powoduje otwarcie okna, w którym wyświetlana jest informacja o programie oraz dostępne są przekierowania do stron pomocy dla programu Comarch ERP XL oraz stron społeczności Comarch ERP.

Ekran pomocy
Ekran pomocy

Informacje o operatorze

Na przycisku z informacją o operatorze wyświetlana jest nazwa centrum, do którego zalogowany jest operator oraz identyfikator i nazwisko operatora.

Po rozwinięciu przycisku Operator ma dostępną opcję wylogowania się z programu.

Wylogowanie się z programu
Wylogowanie się z programu

Uwaga
Po rozwinięciu przycisku wyświetlana jest lista centrów, do których dołączony jest zalogowany operator, w wersji 2024.1 nie ma natomiast możliwości zmiany centrum (zmiany kontekstu operatora).

Lista zamówień sprzedaży

Układ listy zamówień

Po naciśnięciu w panelu bocznym przycisku Zamówienia sprzedaży na ekranie głównym aplikacji wyświetlana jest lista zamówień sprzedaży.

Lista zamówień sprzedaży
Lista zamówień sprzedaży

Na liście wyświetlane są wszystkie dokumenty widoczne w centrum, w którym zalogowany jest Użytkownik.

Lista zawiera następujące kolumny:

  • Dokument
  • Status
  • Stan realizacji
  • Nabywca
  • Adres nabywcy
  • Data wystawienia
  • Data realizacji
  • Cecha transakcji
  • Opis
Uwaga

W aplikacji webowej znany z wersji standardowej Stan dokumentu wyświetlany jest w rozbiciu na Status i Stan realizacji.

Powiązania pomiędzy Stanem dokumentu a Statusem i Stanem realizacji prezentuje poniższa tabela:

Stan w standardowym interfejsie Status w interfejsie webowym Stan realizacji w interfejsie webowym
Niepotwierdzone Niezatwierdzony
Potwierdzone Zatwierdzony Do realizacji
W realizacji Zatwierdzony W realizacji
Zrealizowane Zamknięty Zrealizowany
Odrzucone Anulowany Niezrealizowany
Anulowane potwierdzone Anulowany Niezrealizowany
Zamknięte potwierdzone Zamknięty Niezrealizowany
Zamknięte w realizacji Zamknięty Częściowo zrealizowany
Korygowane potwierdzone Korygowany Do realizacji
Korygowane w realizacji Korygowany W realizacji
Uwaga
W aplikacji webowej kontrahent główny wyświetlany jest jako Nabywca, a kontrahent docelowy jako Odbiorca.

Obsługa listy zamówień

Na liście Użytkownik może wykonywać następujące operacje:

  • Sortowanie
    • Kliknięcie w nagłówek kolumny powoduje posortowanie listy rosnąco wg danej kolumny, kolejne kliknięcie sortowanie malejąco
    • Kolumna, wg której posortowana jest lista oraz kierunek sortowania odpowiednio wyróżnione są w nagłówku
Lista posortowana rosnąco wg kolumny Dokument
Lista posortowana rosnąco wg kolumny Dokument
Lista posortowana malejąco wg kolumny Dokument
Lista posortowana malejąco wg kolumny Dokument
  • Zmiana szerokości kolumn
  • Ustalenie ilości dokumentów wyświetlanych na stronie
  • Przechodzenie pomiędzy stronami listy 

Dodawanie zamówienia sprzedaży

Układ formularza zamówienia

Po naciśnięciu na liście zamówień przycisku Dodaj wyświetlony zostaje formularz nowego zamówienia sprzedaży.

Formularz nowo dodawanego zamówienia sprzedaży
Formularz nowo dodawanego zamówienia sprzedaży

Formularz składa się z następujących elementów:

  • Nagłówek
  • Sekcje
    • Kontrahent
    • Dane nagłówkowe
    • Pozycje zamówienia
    • Pozostałe dane
  • Stopka

Pola obowiązkowe do wypełnienia oznaczone są gwiazdką.

Pomiędzy sekcjami formularza można poruszać się za pomocą nawigacji dostępnej z prawej strony.

Nawigacja pomiędzy sekcjami zamówienia sprzedaży
Nawigacja pomiędzy sekcjami zamówienia sprzedaży

Nagłówek zamówienia

W nagłówku zamówienia wyświetlane są następujące elementy:

  • Przycisk strzałki pozwalający na wyjście z formularza zamówienia
  • Status zamówienia
  • Numer zamówienia 
Nagłówek zamówienia sprzedaży
Nagłówek zamówienia sprzedaży

Uwaga
Numer zamówienia generowany jest po dodaniu kontrahenta na dokument. Przed dodaniem kontrahenta w miejscu numeru wyświetlany jest opis Numer zamówienia. 
Uwaga
Jeżeli do zamówienia dodany został kontrahent i wygenerowany został numer dokumentu, to po naciśnięciu przycisku strzałki zamówienie zostanie zapisane ze statusem Niezatwierdzony.

Dodawanie kontrahenta na zamówienie

Po ustawieniu kursora w polu Wybierz kontrahenta Użytkownik ma możliwość dodania kontrahenta na zamówienie.

Istnieją dwa sposoby na dodanie kontrahenta:

  • Wpisanie akronimu, numeru NIP lub numeru karty kontrahenta i wciśnięcie <Enter>
Dodanie kontrahenta przez wpisanie akronimu, NIP lub numeru karty
Dodanie kontrahenta przez wpisanie akronimu, NIP lub numeru karty

 

  • Jeżeli nie zostanie znaleziony kontrahent o wpisanym akronimie, NIP lub numerze karty, w polu zostanie wyświetlony stosowny błąd
Walidacja w polu Kontrahent
Walidacja w polu Kontrahent
  • Wybór kontrahenta z listy wyświetlonej w kontrolce po wprowadzeniu co najmniej 3 znaków
Wybór kontrahenta z listy
Wybór kontrahenta z listy
  • Na liście wyświetlanych jest pierwszych 10 kontrahentów, którzy w akronimie, nazwie, numerze karty lub numerze NIP mają wprowadzoną w polu wartość
  • Jeżeli wpisana w polu wartość występuje na większej niż 10 liczbie kontrahentów, pod listą wyświetlony zostaje przycisk Pokaż więcej wyników pozwalający na wyświetlenie kolejnych 10 kontrahentów
Wyświetlenie kolejnych 10 kontrahentów
Wyświetlenie kolejnych 10 kontrahentów
  • Jeżeli nie zostanie odnaleziony kontrahent, to pojawi się stosowna informacja oraz przycisk Wyczyść pozwalający usunąć wprowadzoną wartość 
Brak na liście kontrahenta o wprowadzonej wartości
Brak na liście kontrahenta o wprowadzonej wartości

Nabywca, odbiorca oraz płatnik na zamówieniu

Po wybraniu kontrahenta w zależności od ustawień na kartotece kontrahenta na dokument pobierane są dane nabywcy, odbiorcy oraz płatnika.

  • Jeżeli spełnione są następujące warunki
    • Wybrany kontrahent jest ustawiony na kartotece jako kontrahent główny
    • Wybrany kontrahent jest ustawiony na kartotece jako płatnik
    • Wybrany kontrahent nie ma adresu wysyłkowego

To:

    • Kontrahent jest ustawiany jako Nabywca, Odbiorca oraz Płantik
    • Aktualny adres kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy, Adres Odbiorcy oraz Adres Płatnika
Identyczne dane Nabywcy, Odbiorcy oraz Płatnika na zamówieniu
Identyczne dane Nabywcy, Odbiorcy oraz Płatnika na zamówieniu
  • Jeżeli spełnione są następujące warunki:
    • Wybrany kontrahent jest ustawiony na kartotece jako kontrahent główny oraz płatnik
    • Wybrany kontrahent ma adres wysyłkowy

To:

    • Kontrahent jest ustawiany jako Nabywca, Odbiorca i Płatnik
    • Aktualny adres kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy i Adres Płatnika
    • Adres wysyłkowy kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy
  • Jeżeli spełnione są następujące warunki:
    • Wybrany kontrahent ma na kartotece ustawionego innego kontrahenta głównego (który jest jednocześnie swoim płatnikiem)
    • Wybrany kontrahent nie ma adresu wysyłkowego

To:

    • Wybrany kontrahent jest ustawiany jako Odbiorca
    • Kontrahent główny z kartoteki wybranego kontrahenta jest ustawiany jako Nabywca i jako Płatnik
    • Aktualny adres kontrahenta głównego z kartoteki wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy i Adres Płatnika
    • Aktualny adres wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy 
  • Jeżeli spełnione są następujące warunki:
    • Wybrany kontrahent ma na kartotece ustawionego innego kontrahenta głównego, który ma ustawionego innego płatnika
    • Wybrany kontrahent ma adres wysyłkowy

To:

    • Wybrany kontrahent jest ustawiany jako Odbiorca
    • Kontrahent główny z kartoteki wybranego kontrahenta jest ustawiany jako Nabywca
    • Płatnik z kartoteki nabywcy ustawiany jest jako Płatnik na zamówieniu
    • Aktualny adres kontrahenta głównego z kartoteki wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres Nabywcy
    • Aktualny adres kontrahenta ustawionego jako płatnik ustawiony jest jako Adres Płatnika
    • Adres wysyłkowy wybranego kontrahenta ustawiony jest jako Adres odbiorcy

 Zmiana nabywcy na zamówieniu

W wersji 2024.1 umożliwiona została zmiana nabywcy na zamówieniu sprzedaży.

W celu zmiany nabywcy należy ustawić się w polu Nabywca i postępować analogicznie, jak podczas wyboru kontrahenta na zamówienie:

  • Wpisać akronim, numer NIP lub numer karty kontrahenta i wcisnąć <Enter>
  • Wybrać nabywcę z listy wyświetlonej w kontrolce po wprowadzeniu co najmniej 3 znaków
Uwaga
Aktualnie zmiana nabywcy na zamówieniu nie powoduje zmiany odbiorcy oraz płatnika.

Aktualizacja parametrów zamówienia po zmianie nabywcy

Jeżeli w definicji dokumentu ZS w centrum struktury zaznaczona jest aktualizacja danych po zmianie kontrahenta, to w wersji 2024.1 zmiana nabywcy na zamówieniu powoduje automatyczną aktualizacje następujących parametrów związanych z kontrahentem:

  • Seria dokumentu
  • Cena początkowa
  • Priorytet rezerwacji
  • Cecha transakcji
  • Sposób dostawy
  • Forma i termin płatności
  • Kierunek VAT
  • Przedstawiciel handlowy (akwizytor)
  • Opiekun
  • Domyślny dokument realizacji
  • Rabat kontrahenta
  • Kraj przeznaczenia
  • Rodzaj transakcji

Wskazówka
W następnych wersjach systemu implementowana będzie aktualizacja kolejnych parametrów związanych ze zmianą kontrahenta na dokumencie.

Uwaga
Aktualnie podczas zmiany nabywcy operator nie ma możliwości decydowania, czy dane parametry mają być aktualizowane. Taka opcja pojawi się w jednej z kolejnych wersji systemu.

Dane nagłówkowe

Na formularzu nowo dodawanego zamówienia przed dodaniem kontrahenta na dokument w sekcji Dane nagłówkowe wyświetlane jest tylko pole Numer obcy.

Po dodaniu kontrahenta na zamówienie w sekcja Dane nagłówkowe zostaje uzupełniona o następujące pola:

  • Data wystawienia - data bieżąca
  • Data aktywacji rezerwacji – ustalana na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
  • Data ważności – ustalana na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
  • Termin realizacji – ustalany na podstawie parametrów na definicji dokumentu ZS
  • Dni od daty wystawienia – wyliczane na podstawie terminu realizacji 
Dane nagłówkowe po dodaniu kontrahenta na zamówienie
Dane nagłówkowe po dodaniu kontrahenta na zamówienie

Pozycje zamówienia

Pozycje zamówienia przed dodaniem kontrahenta

Na formularzu nowo dodawanego zamówienia sprzedaży przed dodaniem kontrahenta na dokument w sekcji Pozycje wyświetlane są wyłącznie nagłówki kolumn i nie ma możliwości dodania pozycji.

Wyświetlany jest także stosowny komunikat informujący, że dodanie pozycji będzie możliwe po wybraniu kontrahenta.

Sekcja Pozycje przed wybraniem kontrahenta
Sekcja Pozycje przed wybraniem kontrahenta

Pozycje zamówienia po dodaniu kontrahenta

Po wybraniu kontrahenta w sekcji Pozycje zostaje wyświetlony wiersz, w którym można dodawać pozycje do zamówienia.

Sekcja Pozycje po wybraniu kontrahenta
Sekcja Pozycje po wybraniu kontrahenta

Układ listy pozycji zamówienia

Lista pozycji zamówienia sprzedaży zawiera następujące kolumny:

  • Lp. – numer kolejny pozycji
  • Towar – kod i nazwa towaru
  • Ilość – ilość towaru w zamawianej jednostce
  • Jm. – jednostka miary zamawianego towaru
  • Cena netto – uzgodniona cena netto pozycji
  • Cena brutto – uzgodniona cena brutto pozycji
  • Wartość netto – wartość netto pozycji
  • Wartość brutto – wartość brutto pozycji
  • Waluta – waluta pozycji
  • Rabat – wartość procentowa rabatu udzielonego na pozycji

Pozostałe dane

W sekcji Pozostałe dane wyświetlane są następujące pola:

  • Centrum – centrum, w którym zalogowany jest operator
  • Odpowiedzialny – operator zalogowany do programu
Sekcja Pozostałe dane na formularzu zamówienia
Sekcja Pozostałe dane na formularzu zamówienia

Uwaga
W standardowej wersji systemu odpowiednikiem pola Centrum jest pole Właściciel.

Dodawanie pozycji na zamówienie

Dodawanie pozycji przez edycję pola Towar

Po ustawieniu kursora w polu Towar Użytkownik ma możliwość dodania pozycji na zamówienie.

Istnieją dwa sposoby na dodanie pozycji:

  • Wpisanie kodu lub EAN towaru i wciśnięcie <Enter> 
Dodanie pozycji przez wpisanie kodu lub EAN towaru
Dodanie pozycji przez wpisanie kodu lub EAN towaru
  • Jeżeli nie zostanie znaleziony towar o wpisanym kodzie lub EAN, w polu zostanie wyświetlony stosowny błąd oraz przycisk Wyczyść usuwający wprowadzoną wartość.
Walidacja w polu Towar
Walidacja w polu Towar
  • Wybór towaru z listy wyświetlonej w kontrolce po wprowadzeniu co najmniej 3 znaków
Wybór towaru z listy
Wybór towaru z listy
  • Na liście wyświetlanych jest pierwszych 10 towarów, które w kodzie, nazwie lub EAN mają wprowadzoną w polu wartość
  • Jeżeli wpisana w polu wartość występuje na większej niż 10 liczbie towarów, pod listą wyświetlony zostaje przycisk Pokaż więcej wyników pozwalający na wyświetlenie kolejnych 10 towarów
Wyświetlenie kolejnych 10 towarów
Wyświetlenie kolejnych 10 towarów
  • Jeżeli nie zostanie odnaleziony towar, to pojawi się stosowna informacja oraz przycisk Wyczyść pozwalający usunąć wprowadzoną wartość
Brak na liście towaru o wprowadzonej wartości
Brak na liście towaru o wprowadzonej wartości

Wiersz do dodawania nowej pozycji wyświetlany jest zawsze jako pierwszy.

Wypełniona lista pozycji zamówienia
Wypełniona lista pozycji zamówienia

Pobieranie danych o towarze na pozycje zamówienia

Po wybraniu towaru na pozycję zamówienia pobierane są następujące dane z kartoteki towaru:

  • Jednostka miary
    • Jeżeli na kartotece towaru zdefiniowana jest jednostka pomocnicza i jest ona ustawiona jako proponowana do sprzedaży, to ta jednostka zostanie pobrana na zamówienie
    • Jeżeli na kartotece towaru nie ma jednostki pomocniczej proponowanej do sprzedaży, to na dokument pobrana zostanie jednostka podstawowa towaru
  • Cena towaru
    • Na zamówienie pobierana jest domyślna cena z kartoteki towaru

Dodawanie pozycji z uproszczonej listy towarów

Od wersji 2024.1 systemu Comarch ERP XL Web na formularzu zamówienia sprzedaży udostępniona została możliwość dodawania pozycji zamówienia z uproszczonej listy towarów.

Wywołanie uproszczonej listy towarów

Na zamówieniu sprzedaży Użytkownik może wywołać uproszczoną listę towarów na dwa sposoby:

  • Po rozwinięciu listy wartości w kontrolce do dodawania towaru poprzez wybór opcji Wyświetl pełną listę
Wyświetlenie listy towarów z poziomu kontrolki do dodawania pozycji
Wyświetlenie listy towarów z poziomu kontrolki do dodawania pozycji
  • Przez naciśnięcie przycisku Dodaj z listy znajdującego się pod listą pozycji zamówienia:
Przycisk Dodaj z listy pod listą pozycji zamówienia
Przycisk Dodaj z listy pod listą pozycji zamówienia
Obsługa uproszczonej listy towarów

Po wyborze opcji do dodawania towarów z listy wyświetlona zostaje uproszczona lista towarów w następującym układzie.

Układ uproszczonej listy towarów
Układ uproszczonej listy towarów

W celu wyboru towaru, który ma zostać dodany na zamówienie, Użytkownik może:

  • Zaznaczyć pozycję na liście i wpisać odpowiednią ilość (po zaznaczeniu automatycznie ustawia się ilość 1)
  • Wpisać w polu Ilość żądaną wartość, co spowoduje automatyczne zaznaczenie pozycji
Wybieranie towarów do dodania na zamówienie
Wybieranie towarów do dodania na zamówienie

Jeżeli na karcie towaru zdefiniowane są jednostki pomocnicze, to na uproszczonej liście na tym towarze Użytkownik może wskazać, w jakiej jednostce towar ma zostać dodany do zamówienia.

Wybór jednostki towaru
Wybór jednostki towaru

Po naciśnięciu przycisku Dodaj zaznaczone towary zostaną dodane na zamówienie w ilościach i jednostkach ustalonych na uproszczonej liście towarów.

Uwaga
Jeżeli na kartotece towaru jednostka pomocnicza oznaczona została, jako proponowana przy sprzedaży, to na uproszczonej liście towarów jednostka ta będzie się domyślnie proponować dla danego towaru.

Wskazówka
Jeżeli Użytkownik chce dodać do zamówienia ilość towaru inną niż 1, to powinien to zrobić korzystając z uproszczonej listy towarów – w wersji 2024.0 nie ma możliwości edycji ilości towaru bezpośrednio na liście pozycji zamówienia.

Zapisywanie zamówienia

W stopce zamówienia znajduje się przycisk pozwalający na zapisanie dokumentu.

Przycisk Zapisz w stopce dokumentu
Przycisk Zapisz w stopce dokumentu

Po naciśnięciu przycisku weryfikowane jest, czy obowiązkowe pola zostały uzupełnione oraz czy dane na dokumencie są poprawne – jeżeli na zamówieniu występuje błąd, wyświetlany jest stosowny komunikat, pole, w którym występuje błąd jest odpowiednio podświetlane a przycisk Zapisz jest dezaktywowany aż do usunięcia błędu.

Walidacja podczas zapisywania zamówienia
Walidacja podczas zapisywania zamówienia

Jeżeli próba zapisu zakończy się sukcesem, system wraca do listy zamówień sprzedaży.

Architektura rozwiązania

Opis

Architektura Comarch ERP XL wydziela część dostępu do danych (backend) od części prezentacyjnej (frontend). W ramach części prezentacyjnej dostarczany jest interfejs WWW, który jest serwowany przy wykorzystaniu serwera nginx. Dodatkowo nginx służy jako API gateway i load balancer, rozdzielając zapytania do warstwy danych, do odpowiednich mikroserwisów. Sama warstwa danych składa się z wielu mikroserwisów odpowiadających za wybrane funkcjonalności systemu. Dzięki takiej architekturze możliwe jest skalowanie horyzontalne aplikacji oraz łatwe aktualizowanie pojedynczych serwisów przy zachowaniu ciągłości pracy. Aby mikroserwisy były osiągalne z poziomu frontendu, aby mogły się ze sobą komunikować oraz aby można było rozdzielać do nich ruch - konieczny jest mechanizm rejestracji serwisów, czyli Service Discovery. Służy do tego Consul - czyli repozytorium serwisów.

W konsekwencji do działania XL'a w wersji Web konieczne są aktywne procesy: nginx, consul, consul-template oraz procesy samych mikroserwisów (obecnie XL.Authorization, XL.Customers, XL.Orders, XL.Users oraz XL.Articles).

Proces uruchamiania Comarch ERP XL składa się zatem z uruchomienia usługi Consul, następnie uruchomienia mikroserwisów (które zarejestrują swój adres i port w Consul'u) - na tym etapie mamy już dostępne nowe Rest API dla XL'a. Następnie do uruchomienia frontend potrzebne jest jeszcze uruchomienie serwera nginx oraz usługi consul-template, której zadaniem jest odczytanie adresów i portów mikroserwisów z repozytorium Consul'a, oraz zapisanie ich w konfiguracji nginx. Jeżeli uruchomimy wiele instancji tego samego mikroserwisu, to nginx będzie przekierowywał żądania równomiernie do każdej instancji (tzw. metoda Round-Robin). Również w ramach wewnętrznej komunikacji między mikroserwisami funkcjonuje load balancing oparty o repozytorium Consul.

Przy domyślnej instalacji stan serwisów można monitorować z poziomu strony http://localhost:8500/. Dodatkowo wszystkie błędy i ostrzeżenia samych mikroserwisów są logowane w zdarzeniach systemowych Windows w sekcji "Aplikacja". Natomiast logi z warstwy prezentacji znajdują się w katalogu serwera nginx w podkatalogu logs. Ponieważ cała komunikacja wymaga zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem wdrożono wykorzystanie protokołu https. Aby to było możliwe konieczne jest posiadanie certyfikatu ssl - podczas instalacji jest kreowany certyfikat podpisany samodzielnie o nazwie localhost_xlweb. W przypadku potrzeby udostępnienia programu w sieci publicznej zalecane jest zakupienie certyfikatu w jednym z zaufanych centrów certyfikacji.

Service - mesh
Service - mesh

Czy ten artykuł był pomocny?