Cel ćwiczenia: zdefiniowanie wykorzystywanych w firmie kategorii
- Otwieramy menu Ogólne/ Kategorie.
 -  Wprowadzamy kategorię ogólną kosztów (w oknie typ: Koszty).
-  Przyciskiem „Dodaj kategorię ogólną” dodajemy kategorię ogólną:
- Kod/Opis: KOSZTY INNE
 - Stawka VAT: 23%
 - Odliczenia: TAK
 - Rodzaj: Inne
 
 - Zatwierdzamy formularz.
 
 -  Przyciskiem „Dodaj kategorię ogólną” dodajemy kategorię ogólną:
 -  Wprowadzamy kategorię szczegółową do kategorii KOSZTY INNE:
-  Ustawiamy kursor na kategorii ogólnej KOSZTY INNE i przyciskiem plusa dodajemy kategorię szczegółową:
- Kod/Opis: ENERGIA
 - Stawka VAT: 23%
 - Odliczenia: TAK
 - Rodzaj: Inne
 
 - zatwierdzamy formularz
 
 -  Ustawiamy kursor na kategorii ogólnej KOSZTY INNE i przyciskiem plusa dodajemy kategorię szczegółową:
 -  Wprowadzamy kategorię ogólną przychodów (w oknie na dole wybieramy typ: Przychody)
-  przyciskiem „Dodaj kategorię ogólną” dodajemy kategorię ogólną:
- Kod/Opis: PRZYCHODY
 - Stawka VAT: 23%
 
 - zatwierdzamy formularz
 
 -  przyciskiem „Dodaj kategorię ogólną” dodajemy kategorię ogólną:
 -  Wprowadzamy kategorię szczegółową do kategorii PRZYCHODY:
- ustawiamy kursor na kategorii ogólnej Przychody
 -  przyciskiem plusa dodajemy kategorię szczegółową:
- Kod: SPRZED.TOWARÓW
 - Opis: Przychody ze sprzedaży towarów
 - Stawka VAT: 23%
 
 
 
Import danych o kategoriach z bazy DEMO:
- Otwieramy menu Narzędzia/Importy/Z innej bazy danych.
 -  Uzupełniamy informacje niezbędne dla przeprowadzenia importu:
- nazwa firmy: DEMO
 - importowana lista: zaznaczamy KATEGORIE
 
 - Wciśnięcie przycisku pioruna spowoduje zaimportowanie kategorii do bazy NOVA
 
Po zakończeniu importu jeżeli pojawi się okno z informacją, ile pozycji zostało dopisanych do bazy danych, należy je zamknąć.
                        


