Aby włączyć obsługę KSeF na formularzu firmy w sekcji Handel należy zaznaczyć parametr Obsługa KSeF od. Parametr ten:
- prezentowany jest na formularzu wyłącznie, jeżeli Grupa stawek VAT ma ustawioną wartość PL
- można zaznaczyć/odznaczyć w dowolnym momencie pracy z systemem
- domyślnie jest odznaczony na bazach nowo kreowanych oraz konwertowanych

Po zaznaczeniu parametru prezentowana jest dodatkowe pole umożliwiające wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF (domyślnie ustawiana jest data bieżąca) oraz dodatkowa zakładka KSeF na formularzu firmy.

Na zakładce dostępne są poniższe parametry:
- Automatyczne pobieranie plików wysłanych faktur jako załączniki (domyślnie zaznaczony)
- Pobieranie UPO jako załączniki (domyślnie zaznaczony)
- Automatyczna weryfikacja KSeF przed zatwierdzeniem dokumentu (domyślnie zaznaczony) – system sprawdza, czy dokument spełnia wymagania dokumentów wysyłanych KSeF. Jeśli weryfikacja KSeF zakończy się negatywnie, dokument nie zostanie zatwierdzony.
- Proponuj artykuły z bazy przy imporcie FZ – jeżeli parametr jest zaznaczony, system dokonuje identyfikacji artykułów dokumentu otrzymanych w KSeF (xml) z artykułami z bazy danych. W celu powiązania artykułów wyświetli się okno, gdzie należy ręcznie dokonać przypisania artykułów. Dla kolejnych dokumentów wcześniej zdefiniowane powiązania zostaną zastosowane automatycznie, co przyspiesza proces generowania dokumentów FZ.
- Tryb eksportu wielu dokumentów – z wartościami:
- sesja interaktywna (opcja domyślna) – do KSeF wysyłane są pojedyncze faktury, które następnie są przetwarzane asynchronicznie w tle. Po zakończeniu przetwarzania dostępna jest informacja o statusie faktur oraz ewentualnych błędach. Opcja zalecana dla mniejszych przedsiębiorstw wysyłających do KSeF pojedyncze/niewielkie ilości faktur.
- Wysyłka wsadowa – do KSeF wysyłane są paczki zawierające wiele faktur, które następnie są przetwarzane asynchronicznie w tle. Po zakończeniu przetwarzania paczki dostępna jest informacja o jej statusie, a także możliwość weryfikacji statusów poszczególnych faktur oraz ewentualnych błędów. Opcja zalecana dla dużych przedsiębiorstw wysyłających do KSeF duże wolumeny faktur.
- Środowisko pracy KSeF – z dostępnymi opcjami:
- Demo (opcja domyślna)
- Produkcyjne
który umożliwia określenie sposobu pracy komponentu KSeF z wybranym środowiskiem. W przypadku, gdy wygenerowany został już token do komunikacji z KSeF, przed zmianą środowiska należy w pierwszej kolejności usunąć token.
- Uwierzytelnianie – sekcja uzupełniana jest automatycznie podczas generowania tokena na podstawie właściwości certyfikatu, dla którego generowany jest dany token. W zależności od danych podanych do certyfikatu pobierany zostaje nr NIP lub PESEL. Jest on niezbędny do prawidłowej komunikacji z KSeF. Certyfikat należy zainstalować na środowisku, gdzie znajduje się system Comarch ERP Altum.
- Certyfikat Offline – pozwala na wskazanie certyfikatu offline, dzięki któremu będzie możliwość wydrukowania dokumentów w przypadku gdy KSeF został ustawiony w tryb Offline. Tryb offline został opisany tutaj.
- Faktury generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane faktury VAT
- Korekty generuj w rejestrze VAT – należy wskazać rejestr, do którego mają być generowane korekty faktury VAT
- Schema FA – możliwość wskazania schematy wg której ma być generowany plik wysyłany do KSeF. Od 1.02.2026 obowiązującą schemą jest Schema FA(3), bez możliwości zmiany.
- Eksport dokumentów – zawiera parametr Numer dokumentu z wartościami: Obcy, Systemowy (opcja domyślna).
- Licencja KSeF wykorzystywana w synchronizacji z POS – w tej sekcji należy wskazać serwer oraz numer klucza zawierający licencję KSeF, która będzie użyta podczas synchronizacji.
- Komunikacja KSeF – zawiera dostępną opcję Połączenie, z możliwymi wartościami: Online (opcja domyślna), Offline. Po wybraniu opcji Offline, dostępne są dodatkowe pola, pozwalające określić przyczyny i czas niedostępności:
- Tryb – pozwala określić przyczynę braku dostępności: Niedostępność, Awaria, Awaria całkowita
- Data początkowa/Data końcowa – pozwala określić przedział czasowy niedostępności KSeF.
Na wstążce wyświetlanej na zakładce KSeF dodana została nowa grupa przycisków KSeF, zawierająca następujące przyciski:
- Generuj token – wybranie przycisku generuje token dla uwierzytelnionego podmiotu oraz automatycznie wprowadza wartości identyfikatora podmiotu oraz token w dedykowanych polach na zakładce KSeF.
- Usuń token – przycisk aktywny wyłącznie w przypadku, gdy token został już wygenerowany.



