Zmiany funkcjonalne wprowadzone w Comarch APS w wersji 2025.0

Dashboard – nowa strona startowa

Wersja Comarch APS 2025.0 wprowadza nową stronę startową, która pełni rolę dashboardu. Dashboard umożliwia szybkie przeglądanie informacji związanych z aktualnie zaznaczonym harmonogramem. Dzięki temu użytkownicy mogą w szybki sposób uzyskać informacje, które są bezpośrednio związane z ich bieżącą pracą, bez konieczności przechodzenia przez szereg innych ekranów.

Dashboard
Dashboard

W menu głównym aplikacji pojawiły się nowe zakładki [Start] oraz [Pozycje zleceń]. Aby otworzyć ponownie okno z dashboardem, należy wybrać zakładkę [Start]. Zakładka [Pozycje zleceń] została opisana w części Lobby do zarządzania pozycjami zleceń.

Zakładki w menu głównym aplikacji
Zakładki w menu głównym aplikacji

Dashboard wyświetlany jest w kontekście zaznaczonego harmonogramu, dlatego w przypadku, gdy Użytkownik loguje się do systemu po raz pierwszy, wyświetli się komunikat informujący o konieczności utworzenia harmonogramu, aby rozpocząć pracę.

W celu przyspieszenia dostępu do bieżącej pracy, dashboard wyświetla dane w kontekście ostatnio modyfikowanych harmonogramów przez konkretnego Użytkownika. Informacje o harmonogramie wyświetlane są w formie kafelków w sekcji Ostatnio edytowane harmonogramy:

  • Numer
  • Numer harmonogramu źródłowego
  • Nazwa
  • Status
  • Okres planistyczny
  • Data ostatniej modyfikacji 

Użytkownicy mogą w łatwy sposób otworzyć wybrany harmonogram, korzystając z linków do konkretnego harmonogramu lub harmonogramu źródłowego.

Dodatkowo, na dashboardzie znajduje się przycisk Przejdź do listy harmonogramów umożliwiający przejście do pełnej listy harmonogramów. Aby zmienić kontekst wyświetlania danych na dashboardzie, Użytkownik może zaznaczyć odpowiedni kafelek z harmonogramem. Dzięki tej funkcji możliwe jest łatwe przełączanie się między różnymi harmonogramami i wyświetlanie danych w kontekście wybranego harmonogramu. Jest to intuicyjne rozwiązanie, które pozwala na dynamiczną zmianę kontekstu bez potrzeby przeładowywania strony.

Ostatnio edytowane harmonogramy przez Użytkownika
Ostatnio edytowane harmonogramy przez Użytkownika

Sekcja Szczegóły harmonogramu zawiera informacje dotyczące wybranego harmonogramu.

Wyświetlane są w niej następujące dane:

  • Konflikty

W tej części użytkownicy mogą znaleźć informacje na temat konfliktów, które występują na zaplanowanych operacjach. Prezentowane są dane dotyczące rodzajów konfliktów, ich liczby oraz ich udziału procentowego. Dzięki temu użytkownicy mogą zidentyfikować problematyczne obszary na harmonogramie.

Konflikty na harmonogramie
Konflikty na harmonogramie
  • Pozycje zleceń

W tej części wyświetlane są szczegóły dotyczące pozycji zleceń na harmonogramie. Informacje wyświetlane są z podziałem na pozycje zaplanowane w terminie, opóźnione i niezaplanowane. Przedstawiona jest liczba pozycji zleceń oraz ich udział procentowy. Dzięki temu Użytkownik może w prosty sposób zobaczyć jak rozkładają się pozycje zleceń na harmonogramie.

Pozycje zleceń na harmonogramie
Pozycje zleceń na harmonogramie
  • Najczęściej występujące pozycje na harmonogramie

W tej części prezentowane są najczęściej występujące pozycje zleceń na harmonogramie, wraz z liczbą ich wystąpień oraz wielkością produkcji w jednostce podstawowej. Pozwala to na szybsze zidentyfikowanie kluczowych pozycji zaplanowanych na harmonogramie.

Najczęściej występujące pozycje na harmonogramie
Najczęściej występujące pozycje na harmonogramie
  • Najczęściej brakujące materiały

Wyświetlane dane dotyczą braków materiałowych na zaplanowanych operacjach.

Najczęściej brakujące materiały
Najczęściej brakujące materiały

Dodatkowo, po naciśnięciu wybranego materiału zostanie otwarty harmonogram z filtrowaniem na konkretny materiał. Pozwala to na szybsze podjęcie działań naprawczych.

Filtrowanie listy panelu dolnego, materiał
Filtrowanie listy panelu dolnego, materiał
  • Najdłuższe planowane produkcje 

Wyświetlane dane dotyczą najdłużej trwających produkcji na harmonogramie, liczone od rozpoczęcia pierwszej operacji do zakończenia ostatniej operacji pozycji zlecenia.

Najdłuższe planowane produkcje
Najdłuższe planowane produkcje

Po naciśnięciu wybranej pozycji zlecenia zostanie otwarty harmonogram z filtrowaniem na pozycję zlecenia i zlecenie.

Filtrowanie listy panelu dolnego, produkcja
Filtrowanie listy panelu dolnego, produkcja
  • Najbardziej obciążone gniazda robocze  

Wyświetlane dane dotyczą najbardziej obciążonych gniazd roboczych. Czas obciążenia gniazda liczony jest na podstawie czasu zaplanowanych operacji na zasobach należących do danego gniazda. Pozwala to na lepsze monitorowanie obciążenia gniazd, pomagając w uniknięciu przeciążenia ich i w efektywniejszym zarządzaniu produkcją.

Najbardziej obciążone gniazda robocze
Najbardziej obciążone gniazda robocze

Pobieranie i aktualizowanie danych z systemu ERP w wersji 2025.0

W wersji 2025.1 zmieniono sposób, w jaki są pobierane i aktualizowane dane niezbędne do planowania i kontroli produkcji w Comarch APS. Nowe podejście ma na celu uproszczenie i przyspieszenie tych procesów, zapewniając lepszą synchronizację danych w systemie.

W nowej wersji systemu nie ma potrzeby wskazywania konkretnych zleceń produkcyjnych do pobrania. W wersji 2025.0 system pobiera wszystkie pozycje zleceń, które nie mają zaplanowanych procesów w systemie ERP.

Dane są pobierane na żądanie za pomocą przycisku Uruchom pobieranie danych, który znajduje się w zakładce [Pozycje zleceń].

Uruchamianie pobierania danych
Uruchamianie pobierania danych

Po naciśnięciu przycisku system pobiera pozycje zleceń, wraz z danymi niezbędnymi do ich zaplanowania. Jeśli dane zostaną poprawnie pobrane, wyświetli się lista pozycji zleceń oraz komunikat w formie toastu, potwierdzający sukces operacji.

Lista z pobranymi pozycjami zleceń
Lista z pobranymi pozycjami zleceń

Zakres pobierania danych pozostał niezmieniony. Pobieranie są następujące dane:

  • zlecenia i pozycje zleceń bez zaplanowanych procesów w systemie ERP
  • technologie
  • gniazda i zasoby
  • kalendarze
  • stany magazynowe i rezerwacje  

Dane te są zapisywane globalnie w Comarch APS, a na ich podstawie tworzony jest harmonogram, który bazuje na ostatnio zaktualizowanych danych. Planowane operacje w systemie są zapisywane osobno dla każdego harmonogramu.

Aby zaktualizować dane z systemu ERP, należy nacisnąć przycisk Aktualizuj dane z ERP. Aktualizacja danych obejmuje zarówno pobranie nowych, jak i zaktualizowanie już wcześniej pobranych danych. Jeśli proces aktualizacji przebiegnie poprawnie, wyświetli się komunikat w formie toastu, potwierdzający sukces operacji.

Aktualizowanie danych
Aktualizowanie danych

Podczas każdej aktualizacji system sprawdza, czy dane zaplanowanych operacji zapisane dla harmonogramu o statusie: W przygotowaniu, Zatwierdzony, Do wysłania, są spójne z zaktualizowanymi danymi z ERP (danymi zapisanymi globalnie). W przypadku wykrycia niespójności, dla danej pozycji zlecenia wyświetlane jest ostrzeżenie (ostrzeżenia zostały opisane w części Ostrzeżenia dla pozycji zleceń).

Taka pozycja musi zostać usunięta z harmonogramu (funkcja usuwania opisana w części Nowe funkcje dla pozycji zleceń w panelu dolnym harmonogramu), ale istnieje możliwość jej ponownego zaplanowania, bazując na zaktualizowanych danych (funkcja dodawania pozycji zlecenia opisana w części Lobby do zarządzania pozycjami zleceń). Pozostałe dane globalne aktualizowane są na harmonogramie podczas aktualizacji danych.

Lista Pozycje zleceń jest wspólna, a zmiany na niej są widoczne dla wszystkich Użytkowników. Każdy Użytkownik posiadający odpowiednie uprawnienia w aplikacji (Dodawanie i edycja planów) ma możliwość pobierania oraz aktualizacji danych. Dzięki temu cały zespół pracuje na tych samych, aktualnych danych, co znacząco zwiększa efektywność pracy.

Data i godzina ostatniej aktualizacji są wyświetlane pod przyciskiem Aktualizuj dane z ERP.

Data i godzina ostatniej aktualizacji danych
Data i godzina ostatniej aktualizacji danych

Funkcja aktualizacja danych z ERP jest dostępna również:

  • w oknie tworzenia harmonogramu w zakładce [Harmonogramy] 
Okno tworzenia harmonogramu
Okno tworzenia harmonogramu
  • na wysuwanym Lobby do zarządzania pozycjami zleceń z poziomu okna harmonogramu  
Lobby do zarządzania pozycjami zleceń
Lobby do zarządzania pozycjami zleceń

Lobby do zarządzania pozycjami zleceń

W Comarch APS pojawił się nowy obiekt, który będzie podstawowym narzędziem do zarządzania pozycjami zleceń w Funkcjonalność „lobby” do zarządzania pozycjami zleceń będzie obejmowała:

  • Tworzenie harmonogramów dla wybranych pozycji zleceń – w przeciwieństwie do poprzednich wersji systemu, rozdzielony został proces pobierania pozycji zleceń od ich zaplanowania. Czyli w pierwszym kroku będzie się odbywało pobieranie pozycji zleceń i będą one wyświetlane w „lobby”. Na liście możliwe będzie zaznaczanie wielu pozycji i tworzenie z nich harmonogramu. Jedna pozycja będzie mogła być zaplanowana na wielu harmonogramach a informacja o tym, czy jest zaplanowana czy nie będzie widoczna na liście pozycji zleceń.
  • Aktualizację danych z systemu ERP – listę pozycji zleceń będzie można na bieżąco odświeżać poprzez aktualizację danych. Aktualizacja polega na odświeżeniu danych potrzebnych do planowania. Aktualizacja uwzględnia również zmiany w systemie ERP, wykonane od czasu ostatniego pobrania danych, czyli jeśli np. pozycja pobrana do APS zostanie następnie usunięta z systemu ERP, wtedy – po aktualizacji – dla takiej pozycji pojawi się ostrzeżenie, stanowiące informację dla Planisty, jakiego rodzaju zmiana nastąpiła w systemie ERP.  

Dostęp do Lobby możliwy jest z trzech miejsc w systemie:

  • W zakładce [Pozycje zleceń]  [/su_list]
Pozycje zleceń
Pozycje zleceń
  • W oknie tworzenia harmonogramu w zakładce [Harmonogramy] 
Okno tworzenia harmonogramu
Okno tworzenia harmonogramu
  • W wysuwanym oknie z poziomu okna harmonogramu  
Lobby do zarządzania pozycjami zleceń
Lobby do zarządzania pozycjami zleceń

W każdym z tych trzech miejsc na liście wyświetlane są te same informacje dla każdego Użytkownika, z dodatkową opcją dodawania pozycji zlecenia do harmonogramu dostępną w lobby z poziomu okna harmonogramu.

Obszar wyboru pozycji zleceń, które mają zostać zaplanowane na harmonogramie, został przeniesiony z Comarch ERP XL do lobby w Comarch APS. Dzięki temu zarządzanie pozycjami zleceń jest bardziej elastyczne i umożliwia tworzenie większej liczby wariantów harmonogramów – nie ma już ograniczenia co do liczby harmonogramów, na których może być zaplanowana ta sama pozycja zlecenia.

Dodatkowo, dla pozycji zlecenia, która jest zaplanowana na kilku harmonogramach, wyświetlane jest ostrzeżenie w postaci ikony przy kodzie pozycji zlecenia.

Pozycje zlecenia zaplanowane na kilku harmonogramach
Pozycje zlecenia zaplanowane na kilku harmonogramach

Lista pozycji zleceń składa się z następujących kolumn:

  • Kod pozycji zlecenia
  • Nazwa pozycji zlecenia
  • Zlecenie
  • Akronim kontrahenta
  • Nazwa kontrahenta
  • Termin realizacji zamówienia
  • Ilość
  • Jednostka
  • Ilość w jednostce pomocniczej
  • Jednostka pomocnicza
  • Priorytet
  • Harmonogram
  • Status  

W kolumnie Status może być wyświetlany status Zaplanowana lub Niezaplanowana, w zależności od tego, czy pozycja zlecenia jest zaplanowana na harmonogramie o statusie: W przygotowaniu, Zatwierdzony lub Do wysłania. W kolumnie Harmonogram wyświetlany jest kod harmonogramu, na którym zaplanowana jest pozycja zlecenia.

W wysuwanym lobby z poziomu okna harmonogramu znajduje się kolumna Opcje, w której wyświetlona jest ikona (zielony ptaszek) informujący, czy dana pozycja zlecenia znajduje się na otwartym harmonogramie. Pozycje, które nie znajdują się na harmonogramie, mają dostępną opcję Dodaj.

Opcja dodaj w lobby do zarządzania pozycjami zleceń
Opcja dodaj w lobby do zarządzania pozycjami zleceń

Dzięki funkcji Dodaj, Użytkownik ma możliwość dodania i zaplanowania wybranej pozycji zlecenia na harmonogramie. Użytkownik ma większy wpływ na kolejność planowanych pozycji zleceń.

Pozycja zlecenia zostanie doplanowana do już zaplanowanych operacji na wykresie Gantta na termin najbliższej dostępności zasobów wymaganych do realizacji produkcji. Po naciśnięciu opcji Dodaj, system, jeśli to możliwe, zaplanuje pozycję zlecenia w okresie planistycznym i wyświetli toast o powodzeniu operacji.

Lista Pozycje zlecenia może być filtrowana po następujących kryteriach:

  • Numer zlecenia
  • Kod i nazwa pozycji zlecenia
  • Termin realizacji zamówienia
  • Kontrahent
  • Priorytet  
Więcej filtrów dla listy Pozycje zleceń
Więcej filtrów dla listy Pozycje zleceń

Jeżeli dla jakiejkolwiek pozycji zlecenia wystąpi ostrzeżenie wyświetli się odpowiedni komunikat z możliwością wyświetlenia listy z pozycjami z ostrzeżeniami. Po naciśnięciu Pokaż, włączy się przełącznik Pokaż tylko z ostrzeżeniami. Dodatkowo, użytkownicy mogą wyświetlić na liście tylko pozycje, które nie zostały jeszcze zaplanowane na żadnym harmonogramie włączając przełącznik Pokaż tylko niezaplanowane.

Filtrowanie listy Pozycje zleceń
Filtrowanie listy Pozycje zleceń

Ostrzeżenia dla pozycji zleceń

Wprowadzono wyświetlanie ostrzeżeń dotyczących pozycji zlecenia zarówno na liście Pozycje zleceń, jak i na panelu dolnym harmonogramu. Ostrzeżenia te mają na celu informowanie Użytkownika o niezgodnościach pomiędzy danymi w systemie ERP a zaplanowanymi pozycjami w Comarch APS.

Ostrzeżenia dla pozycji zleceń
Ostrzeżenia dla pozycji zleceń

Ostrzeżenia weryfikujące spójność danych wyświetlane są po aktualizacji danych z ERP – to wtedy następuje sprawdzenie poprawności danych. Oto możliwe rodzaje ostrzeżeń:

  • Brak pozycji do zaplanowania w ERP – ostrzeżenie pojawi się, gdy pozycja zlecenia została usunięta lub zaplanowana w ERP po jej dodaniu do harmonogramu. Wyświetlana jest tylko w przypadku, gdy pozycja jest zaplanowana na harmonogramie o statusie: W przygotowaniu, Zatwierdzony lub Do wysłania.  
Brak pozycji do zaplanowania w ERP
Brak pozycji do zaplanowania w ERP
  • Brak wybranej technologii – ostrzeżenie wyświetlane, gdy dla pozycji zlecenia nie została wybrana technologia produkcji, która powinna być zastosowana.  
Brak wybranej technologii w ERP
Brak wybranej technologii w ERP
  • Dane uległy zmianie – ostrzeżenie dotyczy pozycji zlecenia, dla której zmieniono dane technologiczne wpływające na zaplanowane operacje (np. czas, sekwencja, zasoby itp.). Pojawia się ono dla pozycji zaplanowanych na harmonogramach o statusie: W przygotowaniu, Zatwierdzony lub Do wysłania  
Dane uległy zmianie w ERP
Dane uległy zmianie w ERP

Harmonogram, na którym zaplanowana jest pozycja zlecenia z powyższymi ostrzeżeniami, zostaje zablokowany do wysyłki. W takim przypadku Użytkownik powinien usunąć pozycję zlecenia z harmonogramu i jeżeli dane uległy zmianie, zaplanować ją ponownie z wykorzystaniem wysuwanego lobby. Dodatkowo wyświetlane jest ostrzeżenie, które informuje użytkownika o tym, że pozycja zlecenia zaplanowana została na więcej niż jednym harmonogramie.

  • Pozycja zlecenia zaplanowana na więcej niż jednym harmonogramie – ostrzeżenie występuje, gdy ta sama pozycja zlecenia jest zaplanowana na więcej niż jednym harmonogramie o statusie: W przygotowaniu, Zatwierdzony lub Do wysłania. Ostrzeżenie nie jest związane z aktualizacją danych z ERP.  
Pozycja zlecenia jest zaplanowana na więcej niż jednym harmonogramie
Pozycja zlecenia jest zaplanowana na więcej niż jednym harmonogramie

Nowy proces tworzenia harmonogramu

Proces tworzenia harmonogramu został znacząco uproszczony, co umożliwia Użytkownikom szybsze tworzenie harmonogramów na podstawie aktualnych danych z systemu ERP.

Harmonogram tworzony jest na podstawie ostatnio zaktualizowanych danych z systemu ERP. Harmonogram można utworzyć zarówno z zakładki [Pozycje zleceń], jak i [Harmonogramy].

Aby utworzyć harmonogram na zakładce Pozycje zleceń, należy wybrać pozycje zlecenia, które mają zostać zaplanowane.

Wybór pozycji zleceń do zaplanowania
Wybór pozycji zleceń do zaplanowania

Następnie nacisnąć opcję Utwórz harmonogram z pozycjami zleceń na belce listy. To pozwala na szybkie generowanie harmonogramów, na podstawie wybranych pozycji zleceń.

Utwórz harmonogram z pozycjami zleceń
Utwórz harmonogram z pozycjami zleceń

Na oknie wyboru parametrów planowania Użytkownik musi określić okres planistyczny, wybierając jeden z predefiniowanych okresów: Tydzień, 2 tygodnie, 3 tygodnie, 4 tygodnie, liczony od wybranej daty Od lub wprowadzić własną datę Do. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie okresu planistycznego do rzeczywistych potrzeb. Tak jak dotychczas, Użytkownik może podać nazwę harmonogramu oraz musi wybrać metodę kolejkowania pozycji zleceń lub wcześniej zapisany serwis planowania – w zależności od preferencji. Aby utworzyć harmonogram należy nacisnąć przycisk Utwórz.

Okno tworzenia harmonogramu, wybór parametrów planowania
Okno tworzenia harmonogramu, wybór parametrów planowania

Alternatywnie, Użytkownik może utworzyć harmonogram na zakładce [Harmonogramy], gdzie po naciśnięciu przycisku Utwórz harmonogram wyświetli się lista pozycji zleceń.

Lista Harmonogramy
Lista Harmonogramy

Następnie należy wybrać pozycje zlecenia do zaplanowania i nacisnąć przycisk Dalej.

Okno tworzenia harmonogramu
Okno tworzenia harmonogramu

Zostanie wyświetlone okno wyboru parametrów opisane wyżej dla metody tworzenia harmonogramu na zakładce [Pozycje zleceń].

Okno tworzenia harmonogramu, wybór parametrów planowania
Okno tworzenia harmonogramu, wybór parametrów planowania

Po zakończeniu procesu tworzenia harmonogramu wyświetli się podsumowanie, na którym zaprezentowane są informacje na temat terminu, długości okresu planistycznego, liczby pozycji wybranych do zaplanowania z podziałem na te, które zostały zaplanowane w terminie, są opóźnione lub nie zostały zaplanowane np. z powodu braku dostępności zasobu w okresie planistycznym.

Podsumowanie utworzonego harmonogramu
Podsumowanie utworzonego harmonogramu

Nowe funkcjonalności dla pozycji zleceń

Pozycje zleceń można teraz usunąć z harmonogramu oraz zaplanować pozycje, które nie zostały zaplanowane podczas tworzenia harmonogramu. Obie funkcjonalności dostępne są w menu kontekstowym na liście Pozycje zleceń w panelu dolnym okna harmonogramu.

Po wybraniu funkcji Usuń, pozycja zostaje usunięta z harmonogramu, wraz ze wszystkimi powiązanymi z nią danymi.

Usuwanie pozycji zlecenia z listy panelu dolnego okna harmonogramu
Usuwanie pozycji zlecenia z listy panelu dolnego okna harmonogramu

Funkcja Planuj dostępna jest tylko dla pozycji o statusie Niezaplanowana. Po jej wybraniu system, jeśli to możliwe, zaplanuje pozycję w terminie pierwszej dostępności zasobów wymaganych do realizacji produkcji.

Planowanie pozycji zlecenia z listy panelu dolnego okna harmonogramu
Planowanie pozycji zlecenia z listy panelu dolnego okna harmonogramu

Zabezpieczenia przy wysyłaniu harmonogramu do systemu ERP

W celu zwiększenia spójności danych pomiędzy systemem ERP a wysyłanym harmonogramem wprowadzono dodatkowe mechanizmy zabezpieczające.

W przypadku, gdy na harmonogramie jest zaplanowana pozycja zlecenia, dla której wyświetlane jest jedno z ostrzeżeń:

  • Brak pozycji do zaplanowania w ERP
  • Brak wybranej technologii w ERP
  • Dane uległy zmianie w ERP  

Przycisk Wyślij do ERP zostanie wyszarzony i nieaktywny. Oznacza to, że dana pozycja musi zostać usunięta z harmonogramu przed wysłaniem. Jeżeli pozycja jest kluczowa dla harmonogramu, należy ją ponownie zaplanować, bazując na zaktualizowanych danych.

W trakcie wysyłania harmonogramu system przeprowadza dodatkowe kontrole, by upewnić się, że dane w systemie nie uległy zmianie od momentu ostatniej aktualizacji. Każda pozycja zlecenia jest weryfikowana pod kątem możliwości jej poprawnego zaplanowania w systemie ERP. Jeżeli w międzyczasie wystąpiła zmiana danych lub nieudało się poprawnie zaplanować którejkolwiek z zaplanowanych na harmonogramie pozycji zleceń wysyłka zostaje zatrzymana. Dla pozycji zlecenia, która nie spełnia wymagań, wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie, które umożliwia szybkie zidentyfikowanie problemu.

Te zmiany mają na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa procesów związanych z zarządzaniem harmonogramem, ale także minimalizację ryzyka wprowadzenia błędnych danych do systemu ERP.

Przeplanowanie harmonogramu

Dla harmonogramów, których okres planistyczny rozpoczyna się po bieżącej dacie, wprowadzono możliwość przeplanowania operacji. Po naciśnięciu przycisku Planuj otworzy się okno z wyborem parametrów, w którym Użytkownik może wybrać metodę kolejkowania pozycji zleceń lub skorzystać z własnego serwisu planowania. W planowaniu zostaną uwzględnione wszystkie pozycje zleceń, które znajdują się na harmonogramie (są wyświetlane na liście Pozycje zleceń panelu dolnego okna harmonogramu). Funkcjonalność przeplanowania umożliwia lepszą kontrolę nad zmieniającymi się w czasie priorytetami produkcji, pozwalając na elastyczne dostosowanie harmonogramu do bieżących potrzeb i wymagań produkcyjnych.

Funkcja Planuj na oknie harmonogramu
Funkcja Planuj na oknie harmonogramu

Po naciśnięciu Zaplanuj operacje zostaną ponownie zaplanowane na wykresie Gantta według wybranych parametrów planowania.

Okno przeplanowana harmonogramu
Okno przeplanowana harmonogramu

Nowy konflikt: Zasób w innych operacjach

Wprowadzono nowy konflikt Zasób w innych operacjach. Konflikt pojawia się, gdy ten sam zasób jest przypisany do różnych operacji, których terminy planowanej produkcji nakładają się na siebie. Nowy konflikt informuje Użytkownika o przeciążeniu zasobu. Dzięki narzędziom umożliwiającym lokalizowanie operacji na wykresie Gantta, Użytkownik może szybko zidentyfikować problem i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Konflikt nie jest wyświetlany w przypadku zasobów o nieograniczonej zdolności produkcyjnej.

Konflikt jest sygnalizowany na wykresie obciążenia ikoną: , zarówno na liście zasobów jak i na wykresie Gantta.

Ikony wyświetlane na wykresie obciążenia zasobów, sygnalizujące konflikt: Zasób w innych operacjach
Ikony wyświetlane na wykresie obciążenia zasobów, sygnalizujące konflikt: Zasób w innych operacjach

Szczegółowe informacje o konflikcie wyświetlane są na liście konfliktów, czyli na zakładce [Konflikty] w dolnym panelu okna harmonogramu.

Wyświetlanie konfliktu: Zasób w innych operacjach
Wyświetlanie konfliktu: Zasób w innych operacjach

Aby otworzyć szczegóły konfliktu, należy kliknąć w kolumnie Konflikt w wiersz, w którym wyświetlany jest numer i nazwa konfliktu. Po kliknięciu otworzy się okno, w którym wyświetlone będą szczegółowe informacje o konflikcie, takie jak:

  • Kod i nazwa zasobu, na którym występuje konflikt
  • Kod i nazwa operacji skonfliktowanej
  • Termin rozpoczęcia i zakończenia operacji skonfliktowanej  
Szczegóły konfliktu: Zasób w innych operacjach
Szczegóły konfliktu: Zasób w innych operacjach

Czy ten artykuł był pomocny?