Dokumentacja Użytkownika

Wstęp

Dokument przedstawia funkcjonalności udostępnione w pierwszej wersji Comarch APS w wersji 2023.1.

W swojej pierwszej odsłonie zostały udostępnione najbardziej podstawowe funkcjonalności, o czym należy pamiętać przy korzystaniu z aplikacji. Ponieważ docelowo będzie ona służyć do planowania w firmach produkcyjnych, należy pamiętać o ograniczeniach w planowaniu udostępnionym w tej wersji aplikacji.

Ze względu na te ograniczenia aplikacja w pierwszej wersji powinna służyć bardziej celom testowym, a jej instalacja w środowisku produkcyjnym powinna nastąpić wyłącznie po zapoznaniu się dokładnie z niniejszym dokumentem i dokładnym przetestowaniu udostępnionej funkcjonalności.

Niniejszy dokument opisuje te ograniczenia funkcjonalne, a jednocześnie zawiera opis niektórych funkcjonalności planowanych do udostępnienia w najbliższych wersjach Systemu, aby Użytkownicy mogli już teraz mogli się z nimi zapoznać.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem przed rozpoczęciem pracy w aplikacji, a także do nadsyłania uwag i sugestii rozwojowych, które pomogą nam szybciej zrealizować najbardziej potrzebne w Państwa pracy funkcje.

Opis aplikacji na podstawie integracji z Comarch ERP XL

Comarch APS to aplikacja całkowicie niezależna od innych systemów. Posiada własną bazę danych na PSQL. Jako taka może być integrowana z innymi systemami.

Funkcjonalności udostępnione w pierwszej wersji aplikacji są ściśle powiązane z obiektami produkcyjnymi rejestrowanymi w systemie Comarch ERP XL. Wynika to z tego, że razem z pierwszą wersją aplikacji przygotowano pierwszą wersję integratora między Comarch ERP XL i Comarch APS. W tej odsłonie integracja ta została obsłużona w jedną stronę – z Comarch ERP XL pobierane będą przez Comarch APS informacje o:

  • Technologiach
  • Zasobach i gniazdach produkcyjnych
  • Zleceniach produkcyjnych i pozycjach zleceń

W Comarch APS odbywa się na podstawie tych danych planowanie operacji produkcyjnych. Plan ten zapisany jest w obrębie obiektu, który w aplikacji nazywa się Harmonogramem produkcji. Możliwe jest tworzenie wielu harmonogramów produkcji, w tym harmonogramów na ten sam okres planistyczny.

Docelowo, w kolejnych wersjach Systemu możliwe będzie utworzenie wielu wersji harmonogramu produkcji, czyli planów opartych o te same dane wejściowe. Dzięki temu możliwa będzie analiza porównawcza różnych wersji planu na ten sam okres planistyczny.

Integracja z Comarch ERP XL

Comarch APS to aplikacja, która pracuje na danych pobranych z systemu ERP. Docelowo może ona działać z dowolnym systemem zewnętrznym. W pierwszej wersji aplikacji została przygotowana częściowa integracja tego rozwiązania z Comarch ERP XL. Spośród produktów Comarch, które będą się integrować docelowo z Comarch APS jest również Comarch ERP Enterprise.

Wskazanie adresu integratora

Wraz z pierwszą wersją Comarch APS został udostępniony integrator z Comarch ERP XL. W tej wersji integracja wykonywana za pomocą tego integratora będzie odbywała się wyłącznie w jedną stronę tj. poprzez import danych do planowania z Comarch ERP XL do Comarch APS.

Aby import ten był możliwy, po instalacji integratora należy w Comarch APS, wybrać po lewej stronie aplikacji opcję: Panel administracyjny, a następnie zakładkę [Ustawienia połączenia z systemem ERP] (jak na Rysunku poniżej).

Wskazywanie adresu integratora z systemem ERP.
Wskazywanie adresu integratora z systemem ERP.

W obszarze: ustawienie połączenie z systemem ERP należy nacisnąć przycisk: .

Po jego naciśnięciu zostanie wyświetlony ekran, jak na Rysunku poniżej.

Pole: Adres usługi, służące wskazaniu adresu integratora ERP.
Pole: Adres usługi, służące wskazaniu adresu integratora ERP.

W przypadku instalacji integratora, adres, jaki należy wpisać w to pole znajduje się w katalogu, w którym został zainstalowany instalator integratora (dla wersji 2023.1 integratora – domyślnie: C:\Program Files (x86)\Integrator Comarch ERP XL z Comarch APS 2023.1\), w pliku: appsettings.json. Plik można edytować np. za pomocą notatnika. Adres usługi w tym pliku jest wyświetlony na samym początku zawartości pliku, w gałęzi: „Urls”, jak na Rysunku poniżej.

Adres usługi integratora z ERP XL w pliku: appsetting.json.
Adres usługi integratora z ERP XL w pliku: appsetting.json.

Należy skopiować ten adres i wprowadzić go w polu: Adres usługi w Comarch APS.

Wprowadzenie adresu usługi do Comarch APS z pliku: appsettings.json.
Wprowadzenie adresu usługi do Comarch APS z pliku: appsettings.json.

Po wprowadzeniu adresu usługi integratora należy nacisnąć przycisk: . Można już przystąpić do tworzenia pierwszego harmonogramu.

W przypadku potrzeby zmiany adresu integratora, jego modyfikacji można dokonać po naciśnięciu przycisku:, jak na Rysunku poniżej.

Przycisk: Zmień, po naciśnięciu którego można zmodyfikować adres usługi integratora z systemem ERP.
Przycisk: Zmień, po naciśnięciu którego można zmodyfikować adres usługi integratora z systemem ERP.

Dostępność zmian w ERP XL na potrzeby integracji z Comarch APS

Pierwsza wersja Comarch APS będzie współpracowała z Comarch ERP XL wyłącznie w wersji 2023.1 HF 2. W wersji tej zostały udostępnione funkcjonalności opisane poniżej, których celem jest możliwość oznaczeni zleceń w ERP XL, które mają zostać wysłane do Comarch APS w celu ich zaplanowania.

Uwaga
Zmiany w ERP XL dokonane na potrzeby integracji z Comarch APS zostały przygotowane wyłącznie do wersji 2023.1.2 oraz jej kolejnych aktualizacji HF i nie jest możliwe ich udostępnienie dla wersji wcześniejszych.

Wskazywanie w Comarch ERP XL zleceń do zaplanowania w Comarch APS

Aby wskazać po stronie ERP XL zlecenia produkcyjne, które mają zostać wysłane do Comarch APS w celu ich zaplanowania, udostępniono nowe pole, które będzie o tym decydowało: Status APS. Zostanie ono udostępnione na zleceniu produkcyjnym, na zakładce [Ogólne], jak Rysunku poniżej.

Status APS na zleceniu produkcyjnym w Comarch ERP XL.
Status APS na zleceniu produkcyjnym w Comarch ERP XL. 

Oznaczanie zleceń produkcyjnych Statusem APS

Do Comarch APS zostaną pobrane z Comarch ERP XL zlecenia produkcyjne, które będą oznaczone statusem APS: Do zaplanowania.

Combo: Status APS ma trzy możliwe do ustawienia wartości:

  • Nowe – ten status jest ustawiany na zleceniach produkcyjnych po wygenerowaniu/wystawienia zlecenia produkcyjnego.
  • Do zaplanowania – ten status jest nadawany ręcznie przez Użytkownika. Tym stanem należy oznaczyć zlecenia, które mają zostać wysłane do Comarch APS do zaplanowania.

Uwaga
W pierwszej wersji integracji Comarch APS z Comarch ERP XL nie będzie żadnych ograniczeń we wprowadzaniu statusu APS: Do zaplanowania, na zlecenia produkcyjne, czyli będzie można tym stanem oznaczać zlecenia zarówno niezaplanowane jak i te, które zostały już zaplanowane lub znajdują się w realizacji w ERP XL. Nie wprowadzono takiej blokady, aby możliwe było – niezależnie od stopnia realizacji zlecenia – pobieranie ich w każdej chwili przez Comarch APS i testowanie tam planowania, bez potrzeby konieczności generowania nowych zleceń. W pierwszej wersji, w standardzie integracji nieudostępniony został import planu z APS do ERP XL, zatem zaplanowanie zlecenia realizowanego w APS nie będzie powodowało żadnych konfliktów po stronie Comarch ERP XL. W kolejnych wersjach – wraz z udostępnieniem w integratorze importu planu z ERP XL do Comarch APS, ograniczenie w zmianie statusów APS na zleceniu produkcyjnych w ERP XL, będzie wprowadzane.
  • Wysłane do APS – ten status będzie nadawany na zleceniu produkcyjnym automatycznie po jego pobraniu do Comarch APS. W pierwszej wersji integracji Comarch ERP XL i Comarch APS, status ten będzie można zmienić ponownie na: Do zaplanowania, aby ponownie pobrać zlecenie do planowania, zgodnie z uwagą powyżej.

Status APS będzie miał znaczenie wyłącznie w przypadku współpracy z Comarch APS. Czyli zaplanowanie zlecenia w Comarch ERP XL nie będzie powodowało zmiany statusu APS na zleceniu.

Pojedyncze i seryjne oznaczanie zleceń statusem APS

Oznaczanie zleceń odpowiednim statusem APS będzie możliwe:

  • Z poziomu konkretnego zlecenia – po wybraniu wartości w combo: Status APS, jak na: Rysunku poniżej. W ten sposób oznaczamy konkretne zlecenie do zaplanowania. Oznaczenie zlecenia statusem APS będzie oznaczało, że do Comarch APS będą importowane wszystkie pozycje z tego zlecenia
  • Dla wielu zleceń jednocześnie – po ich zaznaczeniu na liście zleceń produkcyjnych i wybraniu z menu kontekstowego, otwieranego prawym przyciskiem myszy funkcji: Ustaw status APS, jak na Rysunku poniżej.
Funkcja: Ustaw status zlecenia, w oknie: Lista zleceń produkcyjnych.
Funkcja: Ustaw status zlecenia, w oknie: Lista zleceń produkcyjnych.

Po wybraniu tej funkcji zostanie otworzone okno: Ustaw status APS, w którym należy wybrać status, jakim chcemy oznaczyć wskazane wcześniej zlecenia (jak na Rysunku poniżej).

Okno: Ustaw status zlecenia, otwierane po wybraniu w menu kontekstowym funkcji: Ustaw status zlecenia.
Okno: Ustaw status zlecenia, otwierane po wybraniu w menu kontekstowym funkcji: Ustaw status zlecenia.

Aby zatwierdzić wybrany status i wprowadzić go na zaznaczone zlecenia, należy nacisnąć przycisk: Zatwierdź.

Aby wycofać się z wprowadzanych zmian, należy nacisnąć przycisk: Anuluj. Wtedy na zaznaczonych zleceniach Status APS pozostanie bez zmian.

Parametry dotyczące planowania w ERP XL a planowanie w Comarch APS

W Comarch ERP XL można ustawić wiele parametrów dotyczących sposobu planowania zleceń, np. „Odstępy między operacjami” czy „Dozwolone przesunięcia między operacjami”. Należy pamiętać, że parametry te nie będą uwzględniane w Comarch APS (przynajmniej w najbliższych wersjach). Comarch APS to osobna aplikacja posiadająca swoje – niezależne od innych systemów mechanizmy planowania. Parametry wpływając na to planowanie będą zatem udostępniane właśnie w Comarch APS, nawet jeśli czasami ich funkcjonalność być może będzie podobna do tych, które są udostępnione w Comarch ERP XL.

Jak poruszać się po aplikacji

Lewy panel nawigacyjny

Główna nawigacja w systemie będzie się odbywała za pomocą lewego w panelu, w którym udostępnione zostały podstawowe funkcje:

  • Harmonogramy – to główny obszar roboczy aplikacji. To tutaj znajduje się lista utworzonych harmonogramów, w tym miejscu będzie można też zarządzać tymi harmonogramami, czyli tworzyć je oraz zmieniać ich stan (więcej informacji znajduje się w rozdziale Harmonogramy).
  • Panel konfiguracyjny – więcej informacji znajduje się w rozdziale Panel konfiguracyjny.
  • Panel administracyjny – to miejsce, w którym dostępne będą informacje o Użytkownikach aplikacji oraz jej ustawieniach. Tutaj, w kolejnych wersjach, będzie można dodawać nowych Użytkowników, określać ich uprawnienia oraz wskazywać adres integratora z systemem ERP, z którym będzie następowała wymiana danych (więcej informacji o panelu znajduje się w rozdziale Panel konfiguracyjny).
Panel nawigacyjny w głównym oknie aplikacji.
Panel nawigacyjny w głównym oknie aplikacji.

Harmonogramy

Harmonogram to dokument w aplikacji, który zawiera informacje o zaplanowanych w okresie planistycznym operacjach produkcyjnych.

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, gdy w nie ma w niej jeszcze żadnego z tych dokumentów, po wybraniu w lewym panelu nawigacyjnym opcji Harmonogramy, zostanie wyświetlone okno umożliwiające dodanie pierwszego harmonogramu, jak na Rysunku poniżej.

Widok na harmonogramy, przy pierwszym uruchomieniu aplikacji.
Widok na harmonogramy, przy pierwszym uruchomieniu aplikacji.

Uwaga
Tworzenie harmonogramu powinno nastąpić po instalacji integracji z systemem ERP i wskazaniu w Comarch APS adresu usługi integratora (więcej w rozdziale: Integracja z Comarch ERP XL).

Tworzenie pierwszego harmonogramu

Aby utworzyć pierwszy harmonogram, należy wybrać w lewym panelu nawigacyjnym aplikacji opcję Harmonogramy. Zostanie wyświetlone okno, jak na Rysunku poniżej. W oknie należy nacisnąć przycisk: .

Spowoduje to uruchomienie kreatora harmonogramu, który poprowadzi Użytkownika przez kolejne kroki:

  • Podawanie nazwy i zdefiniowanie okresu planistycznego (rozdział: Podawanie nazwy harmonogramu i określanie okresu planistycznego)
  • Pobieranie danych z systemu ERP (rozdział: Pobieranie danych z systemu ERP)
  • Planowanie harmonogramu – (rozdział: 4.1.4. Planowanie harmonogramu

Podawanie nazwy harmonogramu i określanie okresu planistycznego

Po naciśnięciu przycisku: na ekranie pokazanym na Rysunku poniżej, zostanie wyświetlone okno: Utwórz nowy harmonogram.

Pierwszy ekran tworzenia harmonogramu, w którym podajemy jego nazwę oraz definiujemy okres planistyczny.
Pierwszy ekran tworzenia harmonogramu, w którym podajemy jego nazwę oraz definiujemy okres planistyczny.

W oknie należy wskazać nazwę harmonogramu oraz zdefiniować okres planistyczny.

Domyślnie, jako okres planistyczny podpowiadany będzie najbliższy tydzień. Za pomocą combo można wybrać jednak inny zakres – miesiąc. Wtedy pole Data od i Data do, zostaną automatycznie ustawione na taki właśnie okres.

Wybór regularnego (Opcja Tydzień, miesiąc) lub nieregularnego okresu planistycznego (Opcja: Wybierz własny okres).
Wybór regularnego (Opcja Tydzień, miesiąc) lub nieregularnego okresu planistycznego (Opcja: Wybierz własny okres).

Okres planistyczny może być również nieregularny – w takiej sytuacji wskazujemy jego zakres w polach: Data od i Data do.

Definiowanie okresu planistycznego przez wskazanie jego zakresu w polach: Data od – Data do.
Definiowanie okresu planistycznego przez wskazanie jego zakresu w polach: Data od – Data do.

Warto pamiętać, że wprowadzenie nieregularnego okresu planistycznego nie wymaga wcześniejszego wybrania opcji: Wybierz własny okres. Wystarczy podać zakres w polach Data od i Data do i potwierdzić wybór dat po naciśnięciu przycisku:, a opcja: Wybierz własny okres, ustawi się w polu powyżej automatycznie.

Na tym etapie nie podajemy numeru dokumentu harmonogramu – będzie on nadawany automatycznie po jego utworzeniu.

Po wskazaniu nazwy i okresu planistycznego należy nacisnąć przycisk: . Spowoduje to przejście do drugiego kroku harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP (więcej w rozdziale: Pobieranie danych z systemu ERP).

Pobieranie danych z systemu ERP

Pobieranie danych z systemu ERP będzie możliwe, jeśli w konfiguracji aplikacji wskazano adres integratora z takim systemem (więcej w rozdziale: Wskazanie adresu integratora).

Aby pobrać dane z systemu ERP do APS w ekranie: Pobieranie danych z systemu ERP (jak na Rysunku poniżej), należy nacisnąć przycisk:.

Ekran tworzenia harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP.
Ekran tworzenia harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP.

Podczas pobierania danych, w aplikacji będzie wyświetlany pasek postępu importu, jak na Rysunku poniżej. Czas pobierania danych będzie zależał od ilości danych, które mają zostać zaciągnięte z systemu ERP.

W przypadku integracji z systemem ERP XL, udostępnionej w pierwszej wersji aplikacji Comarch ERP XL, pobierane z tego systemu do Comarch APS będą następujące dane:

  • Zlecenia oraz pozycje zleceń – do APS zostaną pobrane wyłącznie zlecenia, dla których status APS został ustawiony na: Do zaplanowania (więcej w rozdziale: Wskazywanie w Comarch ERP XL zleceń do zaplanowania w Comarch APS)
  • Technologie, które zostały wskazane na pozycjach importowanych zleceń, a na podstawie których odbędzie się planowanie w Comarch APS.
  • Zasoby oraz gniazda, na które będą planowane operacje w Comarch APS – w przypadku tych obiektów pobieramy wyłącznie listę zasobów i informację o ich przypisaniu do gniazd produkcyjnych. Nie będą natomiast pobierane w pierwszej wersji informacje o kalendarzach dostępności zasobów. Funkcjonalność taka zostanie udostępniona w jednej z najbliższych wersji.

Uwaga
W pierwszej wersji integracji Comarch APS i Comarch ERP XL nie będą przekazywane z Comarch ERP XL informacje o kalendarzach dostępności zasobów oraz o stanach magazynowych i rezerwacjach materiałów. Funkcjonalności te zostaną udostępnione w jednej z najbliższych wersji.
Informacja o postępie pobierania danych z systemu ERP.
Informacja o postępie pobierania danych z systemu ERP.

Po pomyślnym pobraniu danych z systemu ERP zostanie wyświetlone okno jak na Rysunku poniżej. Pobranie pozycji zleceń produkcyjnych do planowania z Comarch ERP XL do Comarch APS spowoduje w ERP XL zmianę na zleceniach produkcyjnych, z których pobrano pozycje, statusu APS na: Wysłane do APS.

Komunikat o pomyślnym pobraniu danych z systemu ERP do Comarch APS.
Komunikat o pomyślnym pobraniu danych z systemu ERP do Comarch APS.

W przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych zostanie natomiast wyświetlony komunikat jak na Rysunku poniżej.

Przyczynami niepowodzenia w pobieraniu danych może być:

  • Brak instalacji usługi integracji z systemem ERP
  • Brak podania adresu usługi integratora, w przypadku jego zainstalowania. Aby usunąć ten problem należy postąpić, jak opisano w rozdziale: Wskazanie adresu integratora.
  • Brak wskazania na zleceniach w ERP XL (w przypadku integracji z Comarch ERP XL) statusu APS: Do zaplanowania. Aby wskazać zlecenia do zaplanowania w systemie ERP XL należy postępować, jak opisano w rozdziale: Wskazywanie w Comarch ERP XL zleceń do zaplanowania w Comarch APS .
Komunikat wyświetlany w przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych z systemu ERP.
Komunikat wyświetlany w przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych z systemu ERP.

W przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych należy nacisnąć przycisk: . Spowoduje to przejście na okno z listą harmonogramów.

Przygotowanie harmonogramu do planowania

Po prawidłowym pobraniu danych (jak na Rysunku poniżej), zostanie wyświetlone podsumowanie pobranych danych. Na ekranie wyświetlone są informacje o:

  • Nazwie i czasie trwania okresu planistycznego, zdefiniowane na początku tworzenia harmonogramu
  • Informacja o ilości pozycji zleceń produkcyjnych do zaplanowania, pobranych z systemu ERP.
Informacje w podsumowaniu harmonogramu po jego utworzeniu.
Informacje w podsumowaniu harmonogramu po jego utworzeniu.

Jeśli chcemy zaakceptować taki harmonogram, należy nacisnąć przycisk: Utwórz, który spowoduje zapis harmonogramu do bazy danych. Zostanie wyświetlony komunikat, jak na Rysunku poniżej. Tak utworzony harmonogram należy zaplanować (więcej w rozdziale: Planowanie harmonogramu).

Komunikat o utworzeniu harmonogramu (zapisaniu go do bazy danych Comarch APS).
Komunikat o utworzeniu harmonogramu (zapisaniu go do bazy danych Comarch APS).

Planowanie harmonogramu

Aby zaplanować harmonogram, w oknie, jak na Rysunku poniżej, należy nacisnąć przycisk: . Po jego naciśnięciu zostanie wyświetlone okno z parametrami planowania. W pierwszej wersji aplikacji udostępniona zostanie jedynie pierwsza, podstawowa metoda planowania. Zgodnie z nią w pierwszej kolejności będą planowane pozycje o najniższym Lp ze zlecenia o najniższym ID pobranym z Comarch ERP XL, potem planowana jest kolejna pozycja z tego zlecenia, a po zaplanowaniu wszystkich pozycji z tego zlecenia System planuje pierwszą pozycję z kolejnego zlecenia o wyższym ID itd.

Kolejne algorytmy planowania, w tym te, które wyświetlone są w oknie, jak na Rysunku poniżej będą sukcesywnie udostępniane w kolejnych wersjach.

W jednej z kolejnych wersji planowane jest również udostępnienie możliwości podpinania pod aplikacje własnego serwisu do planowania.

Ekran z parametrami planowania. Opcje na tym ekranie będą udostępniane w kolejnych wersjach.
Ekran z parametrami planowania. Opcje na tym ekranie będą udostępniane w kolejnych wersjach.

Po naciśnięciu przycisku:zostanie uruchomione planowanie pobranych pozycji zleceń. Po zaplanowaniu, zostanie otworzony gotowy harmonogram produkcji (jak na Rysunku poniżej).

Utworzony harmonogram produkcji.
Utworzony harmonogram produkcji.

Utworzony harmonogram nie wymaga zapisania. Aby go zamknąć, należy nacisnąć przycisk: , znajdujący się w lewym górnym rogu okna harmonogramu. Po zamknięciu okna, utworzony harmonogram będzie widoczny na liście harmonogramów.

Przycisk umożliwiający wyjście z okna harmonogramu.
Przycisk umożliwiający wyjście z okna harmonogramu.

Tworzenie kolejnych harmonogramów

W Comarch APS możliwe jest tworzenie wielu różnych harmonogramów, w tym na ten sam okres planistyczny. Dopuszczona jest również możliwość generowania i planowania harmonogramów na różne okresy planistyczne, w tym na okresy nachodzące na siebie. Możliwe jest planowanie w różnych harmonogramach tych samych zleceń z ERP XL, które zostały już ujęte w innych harmonogramach w Comarch APS. Należy jednak pamiętać o tym, że harmonogram pracuje wyłącznie na danych pobranych w momencie jego utworzenia. Czyli jeśli chcemy utworzyć dwa lub więcej harmonogramów na ten sam okres planistyczny, w których chcemy zaplanować te same zlecenia, to należy za każdym razem utworzyć harmonogram od nowa, ustawiając uprzednio w Comarch ERP XL status APS dla tych zleceń na: Do zaplanowania (więcej w rozdziale: Wskazywanie w Comarch ERP XL zleceń do zaplanowania w Comarch APS).

W kolejnych wersjach aplikacji możliwe będzie utworzenie kolejnych wersji tego samego harmonogramu. W takiej sytuacji do tworzenia kolejnych wersji harmonogramu nie będzie potrzebne pobieranie tych danych od nowa – każda wersja będzie pracowała na tych samych danych (więcej o tworzeniu wersji harmonogramu w rozdziale: Tworzenie wersji harmonogramu).

Tworzenie wersji harmonogramu

Główną ideą aplikacji jest jak najbardziej optymalne zaplanowanie produkcji w przyszłych okresach planistycznych. Aby było to możliwe, przewidujemy, że na ten sam okres planistyczny będzie można tworzyć dowolną ilość wersji harmonogramów, przy czym każda może z wersji będzie mogła zawierać plan ułożony w inny sposób, wg innych ograniczeń lub metod planowania. Każda wersja będzie zatem zawierała te same dane wejściowe do zaplanowania (zlecenia, pozycje zleceń do zaplanowania, gniazda, zasobu, technologie), różny będzie jednak wynik planowania w każdej wersji (inny układ zaplanowanych operacji, przypinanie ich do zasobów, planowana kolejność realizacji). Do tworzenia kolejnych wersji harmonogramu nie będzie konieczne pobieranie dla nich danych z systemu ERP, ponieważ będą one bazowały na tych samych danych, co wersja źródłowa.

Możliwość tworzenia wersji harmonogramu zostanie udostępniona w jednej z najbliższych wersji.

Lista harmonogramów

Aby otworzyć listę harmonogramów należy wybrać w lewym panelu nawigacyjnym opcję Harmonogramy (jak na Rysunku poniżej).

Lista harmonogramów, otwierana opcją: Harmonogramy z panelu nawigacyjnym.
Lista harmonogramów, otwierana opcją: Harmonogramy z panelu nawigacyjnym.

Na liście harmonogramów wyświetlone są wszystkie harmonogramy utworzone w aplikacji. Listę można dowolnie:

  • sortować
  • filtrować
Przyciski do sortowania listy w nagłówkach kolumn.
Przyciski do sortowania listy w nagłówkach kolumn.
Sekcja z filtrami na liście harmonogramów.
Sekcja z filtrami na liście harmonogramów.

Oprócz sekcji z filtrami położonej na liście, można wykorzystać do filtrowania również okno: Pozostałe filtry, które zostanie otworzone po naciśnięciu przycisku: . O zawartości okna decyduje zmiana rozmiaru okna głównego – czyli znajdą się w nim filtry, które nie zmieszczą się w panelu z filtrami.

Pozostałe filtry otwierane po naciśnięciu przycisku: Więcej filtrów.
Pozostałe filtry otwierane po naciśnięciu przycisku: Więcej filtrów.

Zmiana stanów harmonogramów

Dokument Harmonogramu może mieć status:

  • W przygotowaniu – ten status otrzymuje harmonogram po jego utworzeniu. Harmonogram o tym statusie można dowolnie edytować. Dokument znajdujący się w tym stanie będzie można oznaczyć od razu jako główny (więcej w rozdziale Oznaczanie harmonogramu jako głównego i jego wysyłka do systemu zewnętrznego (ERP, MES)).
  • Archiwalny – aby zarchiwizować harmonogram należy użyć przycisku: Archiwizuj na liście harmonogramów (np. przez jego zaznaczenie i naciśnięciu przycisku: Archiwizuj, jak na Rysunku poniżej). Harmonogram archiwalny nie podlega edycji, czyli nie można na nim wprowadzać zmian. Można jednak taki harmonogram otwierać do podglądu.
  • Zatwierdzony – po zatwierdzeniu, harmonogram – podobnie jak harmonogram archiwalny, nie jest dostępny do edycji. Można jednak taki dokument otwierać do podglądu. Zatwierdzony harmonogram może zostać oznaczony jako główny.
Archiwizowanie harmonogramu.
Archiwizowanie harmonogramu.

Oznaczanie harmonogramu jako głównego i jego wysyłka do systemu zewnętrznego (ERP, MES)

W pierwszej wersji Comarch APS będzie można oznaczać jeden z aktywnych planów jako „główny”. Oznaczenie to odbywa się przez zaznaczenie harmonogramu i wybraniu z menu kontekstowego funkcji: Oznacz jako główny (jak na  Rysunku poniżej).

Funkcja: Oznacz jako główny, na liście harmonogramów.
Funkcja: Oznacz jako główny, na liście harmonogramów.

Harmonogram oznaczony jako główny ma wyświetlony znacznik na liście harmonogramów, jak na:

Oznaczenie planu głównego na liście harmonogramu.
Oznaczenie planu głównego na liście harmonogramu.

Funkcjonalność planu głównego będzie wykorzystywana w kolejnych wersjach aplikacji i jest powiązana z wysyłaniem planu produkcji z harmonogramu z Comarch APS do Comarch ERP XL.

Docelowo harmonogram główny będzie można wysłać do Comarch ERP XL i tam przekazać do realizacji. Funkcjonalność taka zostanie udostępniona w najbliższej wersji aplikacji Comarch APS.

Praca na harmonogramie

Otwieranie harmonogramu do edycji

Harmonogram podlega edycji, jeśli ma on status: W przygotowaniu. Harmonogram zostanie utworzony do edycji:

  • Po jego utworzeniu
  • Po zaznaczeniu harmonogramu na liście harmonogramu i wybraniu funkcji z menu kontekstowego: Edytuj (jak na Rysunku poniżej).
Funkcja: Edytuj na liście harmonogramów umożliwiająca otworzenie harmonogramu do edycji.
Funkcja: Edytuj na liście harmonogramów umożliwiająca otworzenie harmonogramu do edycji.

Jeśli harmonogram znajduje się w stanie: W przygotowaniu, można dokonywać na nim dowolnych zmian w zaplanowanym harmonogramie.

Harmonogram otwarty do edycji.
Harmonogram otwarty do edycji.

Górna część harmonogramu – Wykres obciążenia zasobów

Wykres obciążenia zasobów

Graficzną część harmonogramu prezentuje wykres obciążenia zasobów jak na Rysunku poniżej.

Na wykresie wyświetlone są w postaci kolorowych pasków operacji operacje planowane w torach zasobów, które zostały do nich przypisane w efekcie planowania w Comarch APS (nie są tu wyświetlane ani operacje zaplanowane dla zleceń w systemie ERP XL, ani ich realizacje).

Docelowo – w kolejnych wersjach – udostępniona zostanie możliwość konfigurowania zarówno kolorów operacji (na podstawie różnych kryteriów), jak i informacji, które wyświetlone będą na pasku operacji. Obecnie kolory dobierane są przez aplikację w sposób losowy, a informacja o operacji zapisana jest na pasku operacji na stałe.

Po prawej stronie wykresu wyświetlona jest lista zasobów. Po kliknięciu w konkretny zasób, wykres automatycznie przenosi początek wyświetlania zadań do STARTU pierwszego planowanego zadania dla danego zasobu w okresie planistycznym.

Wykres obciążenia zasobów na harmonogramie produkcji w Comarch APS.
Wykres obciążenia zasobów na harmonogramie produkcji w Comarch APS.

Możliwe jest zmiana skali wykresu za pomocą przycisków umieszczonych w górnej części wykresu, jak na Rysunku poniżej, przy czym najmniejsza przedziałką czasową prezentowaną na wykresie jest 30 minut.

Przyciski do modyfikacji rozmiarów wyświetlanych przedziałów czasowych.
Przyciski do modyfikacji rozmiarów wyświetlanych przedziałów czasowych.

Dla wykresu zostały obsłużone przyciski, jak na: Rysunku poniżej umożliwiające od razu wyświetlenie dnia, tygodnia lub miesiąca na wykresie, przy czym należy pamiętać że jeśli okres planistyczny będzie krótszy niż np. miesiąc, wtedy opcja Miesiąc, pozostanie nieaktywna.

Przyciski umożlwiające zmianę perspektywy wykresu.
Przyciski umożlwiające zmianę perspektywy wykresu.

Możliwa jest również zmiana wysokości części górnej i dolnej wykresu za pomocą paska umieszczonego pomiędzy nimi, jak na Rysunku poniżej.

Pasek umożliwiający zmianę wysokości górnej i dolnej części harmonogramu.
Pasek umożliwiający zmianę wysokości górnej i dolnej części harmonogramu.

Jeśli chcemy całkowicie ukryć dolny panel harmonogramu i wyświetlać w oknie wyłącznie wykres obciążenia zasobów, należy nacisnąć przycisk umożliwiający przejście wykresu do trybu pełnoekranowego (jak na Rysunku poniżej). Tą samą funkcję można wybrać z menu: Widok, rozwijanym w lewym górnym rogu okna harmonogramu.

Przycisk umożliwiający wyświetlanie wykresu obciążenia zasobów w trybie pełnoekranowym.
Przycisk umożliwiający wyświetlanie wykresu obciążenia zasobów w trybie pełnoekranowym.

Ręczna modyfikacja planu na wykresie obciążenia zasobów

Oprócz raportowania planu, główną funkcjonalnością dostępną na wykresie obciążenia zasobów jest ręczna zmiana terminów startu i końca operacji planowanej oraz przeciąganie jej na wykresie o dowolny przedział czasu, metodą przeciągnij i upuść. Przy czym nie jest tutaj pilnowana – jak w planowaniu automatycznym – granica zdefiniowana dla okresu planistycznego.

Modyfikacja ręczna umożliwia:

  • Zmianę terminu start operacji (bez zmiany terminu koniec)
  • Zmianę terminu koniec operacji (bez zmiany terminu start)
  • Zmianę czasu trwania operacji

Ponieważ najmniejszą podziałką na wykresie jest 30 min. zmiana czasu trwania operacji z poziomu wykresu może sprawić w przypadku niektórych operacji kłopot. Dlatego w jednej z najbliższych wersji zostanie udostępniona funkcjonalności zmiany czas operacji z poziomu osobnego okna, w którym będzie można podać bardziej dokładny czas trwania modyfikowanej operacji.

Należy pamiętać, ze w pierwszej wersji przeciąganie operacji możliwe jest tylko w poziomie – czyli można zmienić termin i czas trwania operacji planowanej, ale nie jest jeszcze możliwe przepinanie operacji między zasobami. Funkcjonalność taka zostanie udostępniona w jednej z najbliższych wersji.

Nieaktywne funkcje na harmonogramie

W pierwszej wersji aplikacji nie wszystkie funkcje znajdujące się w oknie harmonogramu będą aktywne. Jednak już teraz chcemy zasygnalizować Użytkownikom, jakie funkcje planujemy udostępnić w najbliższych wersjach. Funkcje te dotyczą głównie półautomatycznego zarządzania planem i znajdują się na pasku narzędzi wyświetlonym w górnej części okna, jak na Rysunku poniżej.

Funkcje na pasku narzędzi, które będą udostępniane w kolejnych wersjach aplikacji.
Funkcje na pasku narzędzi, które będą udostępniane w kolejnych wersjach aplikacji.

W pierwszej wersji, po naciśnięciu przycisków, wyświetlone zostaną informacje o tym, jak dana funkcja będzie działać po jej udostępnieniu. Poniżej przedstawione zostaną komunikat, dla każdej z tych funkcji:

Opis dla funkcji: Ustaw start.
Opis dla funkcji: Ustaw start.
Opis dla funkcji: Ustaw koniec.
Opis dla funkcji: Ustaw koniec.
Opis dla funkcji: Dopasuj.
Opis dla funkcji: Dopasuj.
Opis dla funkcji: Podziel.
Opis dla funkcji: Podziel.
Opis dla funkcji: Powiązania.
Opis dla funkcji: Powiązania.

Uwaga
W pierwszej wersji aplikacji powiązania między operacjami (łączące operacje poprzednie z następnymi) będą wyświetlone na wykresie na stałe. Obsługa funkcji w kolejnych wersjach spowoduje zatem, że można będzie tych powiązań nie wyświetlać.
Opis dla funkcji: Zablokuj.
Opis dla funkcji: Zablokuj.
Opis dla funkcji: Odblokuj.
Opis dla funkcji: Odblokuj.
Opis dla funkcji: Przenieś.
Opis dla funkcji: Przenieś.

Listy w dolnej części okna harmonogramu

Dolną część harmonogramu stanowią listy, w których wyświetlane są dane dotyczące obiektów produkcyjnych stanowiących elementy harmonogramu.

Dolna część harmonogramu z listami obiektów produkcyjnych.
Dolna część harmonogramu z listami obiektów produkcyjnych.

Zlecenia produkcyjne

Na liście wyświetlone są zlecenia produkcyjne zaimportowane z systemu ERP (jak na Rysunku poniżej). W pierwszej wersji z poziomu Comarch APS nie będzie można dodawać zleceń produkcyjnych, czyli cała praca na planie odbywa się na danych pobranych z systemu ERP.

Zlecenia można filtrować wg kryteriów wyświetlonych nad listą oraz sortować wg tych samych zasad, wg których sortowane są wszystkie listy w systemie.

Listę można skonfigurować za pomocą standardowych w aplikacji narzędzi do konfigurowania list (więcej w rozdziale: Zarządzanie wyglądem list).

Po lewej stronie listy znajduje się menu kontekstowe dla listy z poziomu której można w pierwszej wersji wybrać opcję Szczegóły zlecenia.

Menu kontekstowe na liście zleceń produkcyjnych.
Menu kontekstowe na liście zleceń produkcyjnych.
Okno: Szczegóły zlecenia.
Okno: Szczegóły zlecenia.

Wśród informacji o zleceniach na liście należy zwrócić uwagę na kolumnę: Status. Jest to status nadawany wyłącznie w aplikacji Comarch APS. W pierwszej wersji zlecenie może być oznaczone jednym ze statusów:

  • Zaplanowane – zlecenie zaplanowane to zlecenie, które udało się zaplanować w zdefiniowanym okresie planistycznym
  • Niezaplanowane – zlecenie niezaplanowane to takie, którego nie udało się zaplanować w zdefiniowanym okresie planistycznym. Jeśli zlecenia nie udało się zmieścić w okresie planistycznym nie jest planowane w ogóle (czyli koniec okresu planistycznego oznacza koniec daty, do którego aplikacja próbuje ułożyć plan).

W najbliższych wersjach planowane jest udostępnienie większej interakcji między listą zleceń a górną częścią aplikacji, czyli wykresem obciążenia zasobów. Planowane jest min. udostępnienie funkcji: Pokaż operacje dla zlecenia, po użyciu której zostaną na wykresie obciążenia zasobów wyróżnione operacji planowane, które należą dla wybranego zlecenia.

Pozycje zleceń

Na liście wyświetlane są pozycje ze zleceń pobranych z systemu ERP. Nie ma możliwości dodawania, edytowania czy usuwania pozycji ze zleceń w poziomu Comarch APS.

Zarządzanie listą odbywa się analogicznie do innych list, czyli działa tu zarówno filtrowanie, sortowanie jak i zarządzanie zawartością listy.

Szczególnie istotną informację na liście pozycji jest wartość wyświetlona w kolumnie: Termin produkcji, która prezentuje planowaną datę dostarczenia przez produkcję pozycji zlecenia.

Lista pozycji zleceń produkcyjnych.
Lista pozycji zleceń produkcyjnych.

Podobnie jak w przypadku listy zleceń, tak na liście pozycji zleceń planowane jest udostępnienie funkcjonalności polegającej na możliwość wyróżnienia na wykresie obciążenia zasobów operacji, zaplanowanych dla danej pozycji.

Operacje

Na liście wyświetlane są operacje zaplanowane wyłącznie w Comarch APS dla zleceń pobranych z systemu ERP. W pierwszej wersji aplikacji, po zaplanowaniu zleceń, możliwa jest zmiana czasu trwania operacji, jej startu oraz końca, którą wykonuje się z poziomu wykresu obciążenia zasobów. Nie ma natomiast w tej wersji możliwości usunięcia takiej operacji z planu.

Lista operacji zaplanowanych w Comarch APS.
Lista operacji zaplanowanych w Comarch APS.

W pierwszej wersji dla listy wyświetlana jest kolumna: Konflikt, w której docelowo będzie wyświetlona informacja o konflikcie dla zaplanowanej operacji. Funkcjonalność obsługi konfliktów zostanie udostępniona w jednej z kolejnych wersji.

Z poziomu listy operacji możliwe jest otworzenie do podglądu zlecenia produkcyjnego, dla którego dana operacja została zaplanowana oraz karty samej operacji (jak na Rysunkach poniżej).

Karta operacji produkcyjnej.
Karta operacji produkcyjnej.

Materiały

Na liście wyświetlane są materiały wymagane do realizacji planowanych operacji, dobrane do operacji na podstawie technologii pobranych z systemu ERP. W pierwszej wersji aplikacji planowanie nie uwzględnia stanów magazynowych materiałów, czyli podczas planowania uznaje, że materiały są zawsze dostępne i prezentuje ilość materiałów potrzebnych dla zaplanowanej operacji. Uwzględnianie informacji o stanach magazynowych i ich uwzględnianie w algorytmach planowanie zostanie udostępniona w jednej z najbliższych wersji aplikacji.

Z poziomu listy materiałów możliwy jest podgląd zlecenia i operacji, do której wybrany materiał jest przypisany.

Lista materiałów dla operacji planowanych.
Lista materiałów dla operacji planowanych.

Wyroby

Na liście znajdują się wyroby dla zaplanowanych operacji, a więc nie tylko wyroby gotowe (finalne), ale wyroby poszczególnych operacji (o ile przewidujemy że na operacjach planowanych będą takie rejestrowane – w Comarch APS jest możliwość łączenia operacji bez pośrednictwa półproduktów, ale nie dotyczy to integracji z Comarch ERP XL).

Podobnie jak w przypadku innych list w dolnym panelu, w kolejnych wersjach planowane jest udostępnienie interakcji tej listy z wykresem obciążenia zasobów wyświetlanym w górnej części harmonogramu. Dzięki temu będzie można po zaznaczeniu wyrobu wyróżnić i wyświetlić na wykresie operacje, które prowadzą do jego wytworzenia.

Lista wyrobów na harmonogramie.
Lista wyrobów na harmonogramie.

Konfiguracja interfejsu aplikacji

Zarządzanie wyglądem list

Dla każdej list w aplikacji udostępniona została możliwość ich konfiguracji. Jest ona uruchamiana za pomocą przycisku, umieszczone po lewej stronie na górze każdej listy (jak na Rysunku poniżej).

Przycisk umożliwiający konfigurację listy pozycji zleceń.
Przycisk umożliwiający konfigurację listy pozycji zleceń.

Ze względu na to, że mechanizm definiowania list jest co do zasady taki sam na każdej liście, zostanie on przedstawiony na przykładzie listy pozycji zleceń znajdującej się w Harmonogramie.

W zakresie konfiguracji list możliwe jest obecnie ustalanie zawartości list i kolejności kolumn. Wszystkie listy są stronicowane i nie ma możliwości zmiany tego mechanizmu.

Wybieranie kolumn mających być wyświetlone na liście (na przykładzie Listy pozycji zleceń produkcyjnych)

Aby oznaczyć kolumny które mają być wyświetlone, należy nacisnąć przycisk:, znajdujący się po lewej stronie listy pozycji zleceń, jak na Rysunku poniżej.

Zostanie otworzone okno: Dostosuj zawartość listy pozycji zleceń. W oknie, po prawej stronie znajduje się lista wszystkich kolumn na danej liście dostępnych w aplikacji, jak na Rysunku poniżej.

Lista kolumn wyświetlanych w oknie: Dostosuj zawartość listy ...
Lista kolumn wyświetlanych w oknie: Dostosuj zawartość listy …

Zaznaczenie nazwy kolumny w sposób, jak pokazano na: Rysunku poniżej, oznacza, że kolumna będzie wyświetlona na liście.

Zaznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza będzie widoczna liście.
Zaznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza będzie widoczna liście.

Odznaczenie nazwy kolumny w sposób, jak pokazano na: Rysunku poniżej, oznacza, że kolumna nie będzie wyświetlona na liście.

Odznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza nie będzie widoczna liście.
Odznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza nie będzie widoczna liście.

Warto zauważyć, ze odznaczenie kolumny w lewym panelu okna: Dostosuj zawartość listy … spowoduje, że kolumna ta nie będzie już widoczna w prawym panelu tego okna, gdzie można zdecydować o kolejności wyświetlania kolumn.

Ustawianie kolejności wyświetlania kolumn (na przykładzie Listy pozycji zleceń produkcyjnych)

Zmiana kolejności wyświetlania kolumn odbywa się poprzez przeciąganie nazw kolumn metodą: Przeciągnij i upuść. Aby ustawić kolejność kolumn wyświetlanych na liście, należy kliknąć i przytrzymać lewym klawiszem myszy nazwę kolumny, dla której chcemy zmienić kolejność i przeciągnąć ją na docelowe miejsce.

Ustawianie kolejności kolumn za pomocą metody: przeciągnij i upuść.
Ustawianie kolejności kolumn za pomocą metody: przeciągnij i upuść.
Zablokowane dwie pierwsze kolumny na liście pozycji zleceń.
Zablokowane dwie pierwsze kolumny na liście pozycji zleceń.

Przypinanie kolumn na liście

Przypięcie kolumn do listy spowoduje, że będą one zawsze wyświetlane na liście, nawet jeśli lista będzie mieć wiele kolumn i Użytkownik będzie przewijał listę w poziomie. Przypinane zawsze będą pierwsze kolumny na liście – dlatego o ich przypięciu decyduje również kolejność ich wyświetlania na liście ustawiana w prawym panelu okna: Dostosuj zawartość listy … (jak na: Rysunku poniżej).

Aby przypiąć kolumny do listy, należy zaznaczyć parametr: Przypnij pierwsze, i wybrać z listy ilość pierwszych kolumn, które mają zostać przypięte do listy, jak na: Rysunku poniżej.

Parametry decydując o przypięciu kolumn do listy. Przy ustawieniu jak na zrzucie, na liście zostaną zablokowane dwie pierwsze kolumny.
Parametry decydując o przypięciu kolumn do listy. Przy ustawieniu jak na zrzucie, na liście zostaną zablokowane dwie pierwsze kolumny.

Zarzadzanie wyglądem paska narzędzi na Harmonogramie

Choć funkcje na pasku narzędzi w pierwszej wersji APS są nieaktywne, to sam pasek został udostępniony w sposób umożliwiający jego konfigurację.

Konfiguracja ta polega na następujących funkcjonalnościach:

Ukrycie paska narzędzi

Aby ukryć pasek narzędzi, należy z menu: Widok, wybrać opcję Pasek narzędzi, a następnie Ukryj pasek narzędzi. Wybranie tej funkcji spowoduje, że pasek narzędzi w ogóle nie będzie wyświetlany na ekranie.

Przywrócenie wyświetlania paska narzędzi nastąpi po wybraniu z tego samego menu funkcji: Pokaż pasek narzędzi.

Funkcja umożliwiająca ukrycie paska narzędzi.
Funkcja umożliwiająca ukrycie paska narzędzi.

Ustawianie zawartości paska narzędzi

Konfigurację zawartości paska narzędzi wykonuje się z okna: Dostosuj pasek narzędzi, otwieranym po wybraniu funkcji z menu: Widok>Pasek narzędzi>Dostosuj pasek narzędzi (jak na Rysunku poniżej).

Funkcja umożliwiająca konfigurację zawartości paska narzędzi.
Funkcja umożliwiająca konfigurację zawartości paska narzędzi.

W oknie można wskazać, które z funkcji nie mają być dostępna na pasku. Aby usunąć funkcję z paska należy nacisnąć na niej przycisk, jak na Rysunku poniżej.

Usuwanie funkcji z paska narzędzi
Usuwanie funkcji z paska narzędzi
Opcja: Ustaw konie, usunięta z paska narzędzi.
Opcja: Ustaw koniec, usunięta z paska narzędzi.

Usunięta funkcja znajdzie się po lewej stronie okna, czyli funkcja nie zostanie całkiem usunięta z aplikacji i będzie można ją przywrócić na pasek narzędzi po przeciągnięciu jej w oknie Dostosuj pasek narzędzi, na listę po prawej stronie okna metodą Przeciągnij i upuść.

W oknie można również zmienić kolejność wyświetlania funkcji na pasku. Ustawianie kolejności odbywa się metodą: Przeciągnij i upuść na liście funkcji po prawej stronie: Dostosuj pasek narzędzi.

Ustalanie kolejności wyświetlania funkcji w pasku narzędzi po prawej stronie okna: Dostosuj pasek narzędzi.
Ustalanie kolejności wyświetlania funkcji w pasku narzędzi po prawej stronie okna: Dostosuj pasek narzędzi.

Panel konfiguracyjny

Panel konfiguracyjny to miejsce, z poziomu którego możliwe będzie m.in.:

  • Konfigurowanie wyświetlania pasków operacji prezentowanych na wykresie obciążenia zasobów – w tym: możliwość konfigurowania kolorów, w jakich wyświetlone będą operacje, konfigurację informacji, jakie będą wyświetlane na pasku operacji, zawartości tooltipów.
  • Konfiguracja dodatkowych znaczników, które będą umieszczane na wykresie obciążenia zasobów.
  • Konfigurację konfliktów występujących podczas planowania operacji.
Informacja o docelowej funkcjonalności panelu konfiguracyjnego, wyświetlana w pierwszej wersji aplikacji.
Informacja o docelowej funkcjonalności panelu konfiguracyjnego, wyświetlana w pierwszej wersji aplikacji.

Panel administracyjny

Użytkownicy

Uwaga
W pierwszej wersji Comarch APS będzie możliwa praca wyłącznie na użytkowniku zdefiniowanych na etapie instalacji Comarch APS. W kolejnej wersji zostanie udostępniona możliwość zakładania kont innych Użytkowników. Już teraz jednak opisujemy, w jaki sposób ta funkcjonalność zostanie obsłużona w Systemie.

Pierwszy Użytkownik Comarch APS

Pierwszym Użytkownikiem aplikacji jest jej Administrator, definiowany na etapie instalacji aplikacji (więcej informacji znajduje się w dokumentacji Instalacji aplikacji).

Administrator aplikacji ma pełny dostęp do aplikacji oraz posiada uprawnienia do dodawania nowych Użytkowników aplikacji.

Zakładanie kont Użytkowników Comarch APS

Dodawanie Użytkowników aplikacji będzie się odbywało wyłącznie w Comarch APS. Proces zakładania konta Użytkownika będzie przebiegał w następujących etapach:

  • Dodanie Użytkownika przez Administratora aplikacji na liście Użytkowników, w panelu administracyjnym. Na tym etapie następuje zarejestrowanie podstawowych danych Użytkownika, wśród których należy wypełnić pola oznaczone „*” (Rysunek poniżej). [/su_list
Rejestracja danych przyszłego Użytkownika, przez administratora aplikacji.
Rejestracja danych przyszłego Użytkownika, przez administratora aplikacji.
  • Po wprowadzeniu danych w oknie: Dodaj nowego użytkownika, zostanie aktywowany przycisk:

, umieszczony w prawym dolnym rogu tego okna. Po jego naciśnięciu zostanie wysłane na podany w oknie adres e-mail link aktywacyjny dla przyszłego użytkownika.

  • Użytkownik po otrzymaniu maila z linkiem aktywacyjnych kończy rejestrację swojego konta w systemie. Kończenie rejestracji wiąże się ze zdefiniowaniem hasła przez Użytkownika.

Role Użytkowników

Docelowo przewidywane jest nadanie Użytkownikowi jednej z dwóch ról:

  • Administrator
  • Użytkownik

Główną różnicą w pierwszych wersjach Comarch APS między obydwoma rolami będzie to, że tylko Administrator będzie mógł dodawać Użytkowników i nadawać im uprawnienia.

Uprawnienia Użytkowników

Użytkownikom aplikacji w pierwszych wersjach będzie można nadać jedno z dwóch uprawnień:

  • Dodawanie i edycji planów – to pełen uprawnienia do tworzenia i dowolnego edytowania harmonogramów oraz zmiany ich stanu
  • Podgląd planów – to rola pozbawiona możliwość edycji harmonogramów. Użytkownik o tej roli będzie mógł wyłączenie oglądać utworzony harmonogram w trybie do podglądu.

Lista Użytkowników

Użytkownicy zarejestrowani w procesie instalacji (Admin) oraz dodani w sposób opisany w punkcie: Zakładanie kont Użytkowników Comarch APS, wyświetleni są na liście, jak na Rysunku poniżej.

Lista użytkowników Comarch APS.
Lista użytkowników Comarch APS.

Ustawienia skrzynki SMTP

Skrzynka SMTP będzie służyła zdefiniowaniu parametrów skrzynki wysyłającej wiadomości e-mail podczas:

  • Zakładania kont Użytkowników i wysyłania mail aktywacyjnych
  • Resetowania hasła Użytkownika

Ze względu na to, że w pierwszej wersji obsługa tych funkcjonalności nie została udostępniona, pola na parametry skrzynki SMTP również nie są obsługiwane i nie ma potrzeby poprawnego wypełniania ich przy instalacji.

Ustawienia skrzynki SMPT, za pomocą której będą wysyłane maile aktywacyjne oraz umożliwiające resetowanie hasła.
Ustawienia skrzynki SMPT, za pomocą, której będą wysyłane maile aktywacyjne oraz umożliwiające resetowanie hasła.

Ustawienia połączenia z systemem ERP

Na zakładce należy podać adres pod których działa usługa integratora systemu ERP z Comarch APS. Więcej informacji znajduje się w rozdziale: Wskazanie adresu integratora.

Ustawienia

Ustawienia to obszar, w którym wyświetlone są parametry decydujące o pracy Użytkownika w aplikacji.

Aby go otworzyć należy nacisnąć przycisk znajdujący się na górnej belce okna głównego aplikacji, jak na Rysunku poniżej.

Przycisk na górnej belce aplikacji otwierający Ustawienia Użytkownika.
Przycisk na górnej belce aplikacji otwierający Ustawienia Użytkownika.

Konto i profil

Na zakładce [Konto i profil] wyświetlane są dane identyfikacyjne Użytkownika aplikacji, oraz uprawnienia z jakich może korzystać w trakcie pracy.

Informacje o zalogowanym Użytkowniku.
Informacje o zalogowanym Użytkowniku.

Powiadomienia

Obszar powiadomień będzie służył definiowaniu powiadomień dla Użytkownika o:

  • Modyfikacji wykonanej przez innego Użytkownika na harmonogramie dodanym przez zalogowanego operatora
  • Wysłaniu harmonogramu z APS do ERP
  • Zmianie ustawień w panelu konfiguracyjnym dokonanym przez innego użytkownika niż zalogowany operator.
Ustawienia dotyczące powiadomień
Ustawienia dotyczące powiadomień

Funkcjonalność zostanie udostępniona w jednej z kolejnych wersji aplikacji.

Preferencje

Na zakładce [Preferencje], wyświetlona jest informacja o wersji językowej, w jakiej wyświetlana jest aplikacja. W pierwszej wersji możliwe jest korzystanie z aplikacji w języku polskim. Kolejno do udostępnienia w planowana jest obsługa aplikacji w języku angielskim oraz niemieckim.

Możliwe jest tu również ustawienie czy harmonogramy archiwalne mają być wyświetlone na liście wszystkich harmonogramów. Ustawienie będzie zapamiętywane dla Użytkownika.

Ustawienia dotyczące języka aplikacji oraz układu listy harmonogramów
Ustawienia dotyczące języka aplikacji oraz układu listy harmonogramów

Czy ten artykuł był pomocny?