Instalacja Comarch B2B

Uwaga
Instalacja Comarch B2B wymaga wiedzy dotyczącej konfigurowania i administrowania serwerem IIS. Należy również dokładnie zapoznać się z artykułami opisującymi wymagania systemowe oraz przygotowanie środowiska dla Comarch B2B.
Wskazówka
Zaleca się, aby instalacja Comarch B2B została przeprowadzona przez Autoryzowanego Partnera Comarch.

 

Instalacja Comarch B2B – jak przebiega?

Instalacja Comarch B2B składa się z dwóch etapów:

1. Przygotowanie środowiska
W ramach takiego przygotowania należy zainstalować i skonfigurować następujące elementy:

  • Internetowe Usługi Informacyjne (IIS)
  • pakiet .Net Framework 4.8 (do pobrania ze strony)
Wskazówka
Szczegółowy opis jak przygotować środowisko został opisany w artykule: Przygotowanie środowiska

2. Instalacja samej aplikacji Comarch B2B

Następne należy skopiować pliki aplikacji do wskazanego katalogu serwera WWW.

Uwaga
Podczas instalacji Comarch B2B nie jest instalowany Comarch ERP Menadżer Kluczy. W przypadku jego braku, należy pobrać instalator z Indywidualnych Stron dla Partnerów / Klientów, a następnie zainstalować.

Poniżej została opisana krok po kroku instalacja aplikacji Comarch B2B.

 

Utworzenie puli aplikacji

Otwieramy Menedżer internetowych usług informacyjnych (IIS):
Panel Sterowania\ Narzędzia administracyjne\ Menedżer internetowych usług informacyjnych (IIS):

Klikamy na węzeł Pule aplikacji, aby wyświetlić pule aplikacji, które zostały zainstalowane do użytku przez IIS (widok jak poniżej):

Następnie dodajemy nową pulę aplikacji (opcja pod prawym klawiszem myszy na liście wszystkich pul aplikacji lub w sekcji Akcje po prawej stronie).

W konfiguracji podstawowej ustawiamy zarządzany tryb potokowy na zintegrowany oraz upewniamy się, że mamy ustawioną wersje frameworka 4.0. Dla wersji 4.8 też będzie to wersja 4.0. (widok dodawania puli aplikacji jak poniżej):

Następnie w ustawieniach zaawansowanych puli ustawiamy parametr włącz aplikacje 32-bitowe na True i tożsamość pozostawić domyślną wartość: ApplicationPoolIdentity.

Zalecamy zmienić także parametry puli:

  • Idle Time-out na co najmniej: 360 minut,
  • Idle Time-out Action: Suspend,
  • Rapid Fail Protection – Enabled: false,
  • Failure Intervals – 600,
  • Maximum Failures – 100.

 

Utworzenie nowej witryny aplikacji

Uwaga
Comarch B2B działa w oparciu o domenę lub subdomenę. Nie ma możliwości pracy jako katalog wirtualny.

Dodanie nowej witryny na IIS:

Wpisujemy nazwę witryny, wybieramy pulę (wcześniej zdefiniowaną), ścieżkę do naszej aplikacji, domenę oraz podajemy adres najlepiej HTTPS.

Uwaga
Należy pamiętać o wcześniejszym zainstalowaniu certyfikatu SSL zgodnie z instrukcją opisaną w artykule Jak zainstalować certyfikat SSL.

Istnieje możliwość uruchomienia aplikacji Comarch B2B po HTTP, jednak nie jest to zalecane, ze względów bezpieczeństwa.

 

Wgranie plików aplikacji

Pliki aplikacji Comarch B2B należy pobrać z Indywidualnych Stron Partnerów / Klientów, gałąź:
E-Commerce \ Comarch B2B \ Aktualne wersje: Instalator dla Comarch ERP XL / Altum.

Wskazówka
Należy wybrać instalację odpowiadającą posiadanej wersji Comarch ERP.

 

Rozpakowane pliki należy wgrać do katalogu, który został wcześniej ustawiony przy konfigurowaniu nowej witryny aplikacji na IIS.

 

Uprawnienia do katalogów i plików

  • Folder z plikami Comarch B2B – należy nadać prawa zapisu oraz modyfikacji dla użytkowników: IIS_IUSRS oraz Network Service.
  • Folder z aplikacją Comarch ERP Altum lub Comarch ERP XL – należy nadać prawa odczytu oraz  uruchamiania dla grupy IIS_IUSRS.
  • Folder C:\Windows\Temp – należy nadać prawa zapisu oraz modyfikacji dla użytkownika: IIS_IUSRS.

 

Modyfikacja zmiennych środowiskowych PATH

Należy dodać katalog z plikami aplikacji ERP (Comarch ERP XL lub Comarch ERP Altum) do zmiennej środowiskowej PATH. W tym celu należy przejść do Panel sterowania \ System:

Uwaga
Po modyfikacji zmiennej środowiskowej PATH, w celu aktywacji zmian konieczny jest restart systemu.

 

Zmiany w ustawieniach zapory ogniowej (firewall)

W przypadku Comarch ERP Altum należy uruchomić usługę MS DTC oraz odblokować komunikację (ruch wychodzący oraz przychodzący):

 

Instalacja obiektów bazy danych i usługi wyszukiwania

Po wykonaniu wszystkich kroków powyżej jesteśmy już gotowi do uruchomienia i instalacji obiektów bazy danych oraz usługi wyszukiwania. W tym celu należy odnaleźć odpowiedni plik instalacyjny. Plik instalacyjny znajduje się w katalogu SQLXL lub SQLAltum w zależności od tego z jakim systemem Comarch B2B będzie zintegrowany.

Uwaga
Użytkownik SQL ComarchB2B ze względów bezpieczeństwa ma minimalne uprawnienia do bazy systemu ERP. Jeśli w bazie są dodatkowe tabele / triggery w schemacie innym niż CDN należy odpowiednio nadać uprawnienia dla użytkownika. Wszelkie błędy z uprawnieniami zostaną zapisane w pliku AppData\log.xml.

Należy uruchomić plik install.bat z poziomu wiersza poleceń (cmd) uruchomionego „jako administrator”. Po uruchomieniu należy postępować zgodnie z wyświetlanymi komunikatami, podając kolejno:

  • nazwa serwera SQL
  • nazwa bazy Altum lub XL
  • hasło dla użytkownika ComarchB2B
Wskazówka
Można również podać te dane jako kolejne parametry w wierszu poleceń podczas wywołania install.bat.
Uwaga
Plik connectionStrings.config zostanie uzupełniony o podane dane, a następnie zostanie zaszyfrowany. 

W przypadku potrzeby uruchomienia ręcznie skryptu SQL np. z poziomu SQL Server Management Studio, należy pamiętać, aby otworzyć go z kodowaniem UTF-8 with signature. Należy również pamiętać, aby w skrypcie z pliku addSqlAuthParameters.sql podmienić parametr $(userPassword) (hasło użytkownika ComarchB2B).

 

Wskazówka
W przypadku Comarch ERP Altum jeśli chcemy korzystać ze zdjęć zapisanych na dysku należy dodatkowo uruchomić zapytanie na bazie Comarch ERP Altum:

exec (‘GRANT ADMINISTER BULK OPERATIONS TO  ‘+ @userName);

gdzie @UserName to użytkownik zdefiniowany w plikach SQL, domyślnie to ComarchB2B.

 

Konfiguracja połączenia do Menadżera Kluczy

Od wersji Comarch B2B 2024.2 wymagane jest utworzenie na serwerze Menadżera Kluczy użytkownika, za pomocą którego, będzie pobierana licencja. W celu ułatwienia tej operacji do projektu do katalogu “BatchScripts/HASP” został dodany plik haspInstall.bat.
W celu utworzenia użytkownika na serwerze Menadżera Kluczy i skonfigurowania połączenia do tej bazy należy uruchomić plik haspInstall.bat i postępować zgodnie z poleceniami, podając kolejno:

  • nazwę serwera, na którym jest baza Menadżera Kluczy
  • hasło dla tworzonego użytkownika

Po poprawnym wykonaniu pliku haspInstall.bat, na serwerze Menadżera Kluczy zostanie utworzony użytkownik o nazwie ComarchB2BHASP. W pliku connectionStrings.config natomiast pojawi się nowy wpis ‘haspConnect’ z konfiguracją połącznia do bazy Menadżera Kluczy.

Wskazówka
W przypadku konieczności poprawy podanych danych, należy ponownie uruchomić plik haspInstall.bat.
Uwaga
W przypadku podania niepoprawnych danych, aplikacja Comarch B2B będzie działała w trybie demo.

 

Konfiguracja Comarch B2B

Po poprawnym wykonaniu powyższych kroków, można przejść do konfiguracji instalacji Comarch B2B.

 

Czy ten artykuł był pomocny?