Definiowanie i konfiguracja stanowiska POS

Wymagania

Aby istniała możliwość zdefiniowania w systemie stanowiska POS należy:

Niezbędna konfiguracja funkcji Comarch POS

Po wykonanej aktywacji funkcji Comarch POS z poziomu Konfiguracja Funkcje Comarch POS użytkownik powinien określić niezbędne parametry:

  • Comarch POS Serwer licencji – adres URL serwera licencji Comarch POS
  • Comarch POS Klucz licencji – klucz licencyjny dla Comarch POS
  • Sekwencja numerów dla księgowań zbiorczych – zakres numeryczny stosowany podczas generowania numeru dokumentu w księgowaniu zbiorczym. Tworzone księgowania zbiorcze będą automatycznie przyjmowały numer z przedziału określonego przez wybrany zakres numeryczny.
  • Koniec roku podatkowego (miesiąc) – miesiąc zamknięcia roku podatkowego.

Szczegółowy opis parametrów dostępnych w konfiguracji znajduje się tutaj.

Definiowanie kanału sprzedaży dla Comarch POS

Dla współpracy z Comarch POS niezbędne jest zdefiniowanie kanału sprzedaży, do którego przypisywane są stanowiska.

Aby utworzyć nowy kanał sprzedaży, należy otworzyć aplikację Kanały sprzedaży dostępną z w widoku Menu użytkownika → Sprzedaż wielokanałowa → Kanały sprzedaży. W aplikacji należy określić typ adaptera jako Comarch POS.

Zakładka Comarch POS w aplikacji Kanały sprzedaży

Więcej informacji na temat parametrów oraz funkcji dotyczących kanału sprzedaży znajduje się w artykule Kanały sprzedaży. W celu przypisania stanowiska do kanału sprzedaży należy również uzupełnić pola w zakładce Comarch POS. Wymagane parametry dla zdefiniowania kanału sprzedaży dla Comarch POS zostały opisane poniżej.

Podstawowe parametry konfiguracyjne dla kanału sprzedaży

Parametry wymagane dla aplikacji Kanały sprzedaży na zakładce Comarch POS:

Sekcja Ogólne

  • Oddział – (wartość domyślna) określona filia organizacji sprzedażowej, w ramach której działa dany kanał sprzedaży. Adres i dane komunikacji zostaną udostępnione Comarch POS. Ustawienia zdefiniowane dla tej filii są używane do obliczenia podatku VAT.
  • Język – język treści dla wybranego kanału sprzedaży w jakim prezentowane będą nazwy obiektów na stanowisku POS. Nazwy artykułów i inne dane podstawowe są przekazywane do Comarch POS

Sekcja Dokumenty magazynowe do paragonów

  • Klucz transakcji (Wydanie) służy do ewidencji transakcji rozchodowych
Przykład
Jeżeli na stanowisku POS artykuł został sprzedany klientowi, to spowodowało to zmniejszenie ilości towaru na magazynie.
  • Klucz transakcji(Przychód) służy do ewidencji transakcji przychodowych.
Przykład
Jeżeli klient oddał artykuł do punktu sprzedaży (zwrot), wówczas stan magazynowy się powiększy.

Klucze transakcji pozwalają na automatyczne przypisanie warunków płatności zdefiniowanych dla danego klucza. Transakcje magazynowe są generowane podczas przetwarzania paragonów.

Sekcja Transakcje magazynowe dla dokumentów magazynowych

  • Rodzaj zlecenia dystrybucji – typ zamówienia, który ma być używany do rozliczenia przesunięć magazynowych
  • Klucz transakcji(Wydanie) – służy do księgowania rozchodowych transakcji dla dokumentów magazynowych (w przypadku gdy artykuł opuścił magazyn)
  • Klucz transakcji (Przychód) – służy do księgowania przychodowych transakcji dla dokumentów magazynowych (w przypadku gdy artykuł został dodany do magazynu). Te klucze transakcji pozwalają na automatyczne przypisanie warunków płatności zdefiniowanych dla danego klucza. Takie transakcje magazynowe  są generowane podczas przetwarzania dokumentów magazynowych np. procesów przyjęcia lub wysyłki.

Podstawowe parametry konfiguracyjne w aplikacji Sekwencje numerów dla Comarch POS

Aplikacja Sekwencje numerów dostępna jest  z poziomu PodstawoweSekwencje numerów.

W aplikacji możliwe jest indywidualne ustawienie parametrów dla numeratorów dokumentów oraz obiektów na stanowisku POS.

Aplikacja Sekwencje numerów, typ Comarch POS

Aby zdefiniować nowe ustawienia dla numeratorów w Comarch POS, w aplikacji Sekwencje numerów należy określić:

  • Sekwencja numerów – nazwa dla tworzonego typu sekwencji numerów dla wybranego obiektu np. artykułu, dokumentu handlowego
  • Oznaczenie – dodatkowy opis charakteryzujący ustawienie, np. Wypłata gotówki
  • Typ – Comarch POS

W aplikacji możliwe jest zdefiniowanie indywidualnych ustawień dla sekwencji numerycznych używanych na stanowisku POS. Więcej informacji na temat definiowania sekwencji numerów w systemie znajduje się w dokumencie Sekwencje numerów.

Grupy operatorów

Uprawnienia operatora

System daje możliwość zarządzania uprawnieniami grup operatorów w kontekście stanowisk POS, m.in. uprawnieniami do podglądu, tworzenia, edycji i usuwania wszystkich obiektów/dokumentów na stanowisku POS oraz uprawnieniami dotyczącymi cen sprzedaży i rabatów. W aplikacji Comarch POS uprawnienia operatora można przypisać uprawnienia operatora dla stanowiska POS.

Uwaga
Przypisanie uprawnień do stanowiska POS następuje dla wskazanej Roli Autoryzacyjnej. Rolę autoryzacyjną z nadanymi uprawnieniami można przypisać do wielu stanowisk POS.

Aplikacja jest dostępna z poziomu modułu Sprzedaż wielokanałowa → Comarch POS uprawnienia operatora.

Aplikacja Comarch POS uprawnienia operatora

Parametry niezbędne dla aplikacji:

Rola autoryzacji – aby użytkownik miał dostęp do obiektów w systemie musi mu zostać przypisana rola autoryzacji.

Zakładka Uprawnienia POS

Zakładka służy do konfigurowania ogólnych ustawień stanowiska POS, na przykład w celu ustalenia, czy dana rola autoryzacji ma dostęp do konfiguracji cen. W systemie istnieje możliwość określenia dodatkowych uprawnień dla ról operatorów, dedykowanych dla operacji wykonywanych na stanowiskach POS. Uprawnienia te są dostępne z poziomu zakładki Uprawnienia POS. W aplikacji Comarch POS weryfikowana jest suma uprawnień operatora tzn. jeżeli operator posiada kilka ról autoryzacyjnych, a przynajmniej jedna z nich posiada prawo do danej akcji, to operator będzie mógł wykonać tę akcję na stanowisku POS.

Zakładka Uprawnienia POS w aplikacji Comarch POS uprawnienia operatora

Dodawanie nowego stanowiska

W celu utworzenia nowego stanowiska konieczne jest zdefiniowanie powiązanego kanału sprzedaży oraz przypisanie grup użytkowników dla stanowiska.

Aby skonfigurować nowe stanowisko należy uruchomić aplikację Comarch POS Stanowiska dostępną w module Sprzedaż wielokanałowa .

Aplikacja Comarch POS stanowiska

Parametry konfiguracyjne dla stanowiska

Aby możliwe było zapisanie nowego stanowiska POS, z poziomu aplikacji Comarch POS stanowiska konieczne jest zdefiniowanie:

  • Kod POS – kod nowego punktu sprzedaży, składający się z typu definiowanego w aplikacji Comarch POS Typy stanowisk oraz unikalnego kodu
  • Powiązany kanał sprzedaży w sprzedaży wielokanałowej – kanał sprzedaży dla którego ma zostać utworzony nowy terminal
  • Opis – dodatkowy opis nowego terminalu

Na zakładce Grupy użytkowników należy dodać wszystkie grupy operatorów, które mają mieć dostęp do tworzonego stanowiska Comarch POS. Należy użyć przycisku [Dodaj], aby przypisać nową grupę użytkowników,  z której operatorzy będą mieć możliwość logowania do stanowiska POS.
Przypisanie grupy użytkowników do kanału sprzedaży można dokonać przy pomocy aplikacji Comarch POS przyporządkowanie grup użytkowników.

Eksport stanowiska

W celu umożliwienia logowania na stanowisku POS, należy wyeksportować stanowisko.

Aby wyeksportować zapisane stanowisko należy:

  • rozwinąć na pasku narzędzi ikonkę Wybór akcji → Eksportuj stanowisko POS…
Przycisk Eksportuj stanowisko POS…
  • Część pól zostanie uzupełniona automatycznie, dodatkowo należy określić:
    • Kolejkę przetwarzania – należy wybrać odpowiednią kolejkę przetwarzania zdefiniowaną w systemie. Kolejka przetwarzania określa w jaki sposób będzie przetwarzane nowe zlecenie. Zdefiniowanie domyślnej kolejki przetwarzania możliwe jest w Ustawieniach użytkownika.
    • Serwer aplikacji – należy wybrać odpowiedni serwer. W systemie możliwe jest określenie zlecenia przetwarzania dla konkretnego serwera aplikacji. Zdefiniowanie domyślnej wartości dla serwera aplikacji możliwe jest w Ustawieniach użytkownika.
Okno Eksportuj stanowisko POS…
  • Wybrać opcję [W tle], opcja skutkuje wykonaniem synchronizacji w tle
  • Następnie odświeżyć widok

Na dole ekranu wyświetli się ikonka wyświetlająca postęp. Postęp można również śledzić w aplikacji Zlecenia przetwarzania.

Ikonka wyświetlająca postęp po wykonaniu synchronizacji w tle w aplikacji Comarch POS Stanowiska

Po wykonaniu powyższych kroków, stanowisko POS zostaje poprawnie wyeksportowane.

Uwaga
W przypadku pierwszego eksportu dla całego kanału sprzedaży należy dodatkowo wyeksportować:

  • Artykuły
  • Cenniki
  • Kontrahentów

Eksport odbywa się za pomocą dedykowanych aplikacji w tle dostępnych w obszarze Comarch POS.

Certyfikat

Synchronizacja między Comarch ERP Enterprise a stanowiskiem Comarch POS odbywa się z udziałem certyfikatu użytkownika CEE.

Certyfikat musi znajdować się na komputerze stanowiska w katalogu certyfikatów dla bieżącego użytkownika. Należy upewnić się, że przy stanowisku w tym folderze certyfikatów jest tylko jeden certyfikat o tej nazwie. Konfiguracja certyfikatu jest możliwa tylko z dodatkiem Aplikacja CEE POS .

Uwaga

Użytkownik w Comarch ERP Enterprise, dla którego został wydany certyfikat musi mieć uprawnienia dostępu SOAP.

Konfiguracja wstępna na stanowisku POS

Po zainstalowaniu aplikacji oraz właściwego dla wersji dodatku CEE POS App, należy uruchomić Comarch POS. Przy pierwszym uruchomieniu należy uzupełnić wymagane pola dla konfiguracji:

  • Kod stanowiska POS – kod stanowiska w Comarch POS utworzony w systemie z poziomu aplikacji Comarch POS Stanowiska
  • Comarch ERP Server – adres dla danego systemu na którym utworzono stanowisko POS oraz właściwy port
  • OLTP – nazwa bazy danych CEE
  • Certyfikat użytkownika – certyfikat użytkownika. Podgląd certyfikatu użytkownika możliwy jest z poziomu aplikacji Kokpit System po wybraniu w polu Typ obiektu Użytkownik
Okno konfiguracji wstępnej w Comarch POS

 

Czy ten artykuł był pomocny?