Rozwiązania techniczne do wersji 6.4

Wraz z wydaniem wersji 6.4 systemu Comarch ERP Enterprise zostały wprowadzone modyfikacje, mające na celu ułatwienie korzystania z systemu.

Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych modyfikacji i usprawnień wprowadzonych w Comarch ERP Enterprise 6.4. W tym zastawieniu opisane zostały także nowe funkcjonalności.

Powiązania pomiędzy polami aplikacji typu Lista i aplikacją Przegląd klientów

W aplikacji Przegląd klientów wprowadzono możliwość integracji danych pochodzących z aplikacji typu Lista (Widgets). W tej wersji systemu użytkownik może tworzyć powiązania pomiędzy dostępnymi polami wyszukiwania wybranej aplikacji typu Lista a polami aplikacji Przegląd klienta. Ich tworzenie odbywa się w trybie projektowania. W ten sposób można aktualizować dane bezpośrednio w zintegrowanych aplikacjach typu Lista po aktualizacji danych w aplikacji Przegląd klientów. Można również określić sposób aktualizacji danych: ręcznie, podczas uruchamiania, automatycznie lub wcale.

Przykład
Jeśli użytkownik doda aplikację Lista: Zamówienia sprzedaży i utworzył łącze pomiędzy polem partnera z aplikacji Przegląd klientów i polem wyszukiwania dla Zleceniodawcy z aplikacji Lista, wówczas dane z elementu Listy są automatycznie aktualizowane (w zależności od ustawień aktualizacji) po wprowadzeniu identyfikatora w polu Partner.

Optymalizacja ergonomii

Możliwość konfiguracji aplikacji typu Lista

W konfigurowalnych aplikacjach typu Lista jest dostępna nowa akcja Aktualizuj (automatycznie), która automatycznie uruchamia ponowne zapytanie po wykonaniu dowolnej akcji. W ten sposób lista wyników jest automatycznie aktualizowana. Automatyczne aktualizacja następuje po 10 sekundach, o ile w tym czasie użytkownik nie wykona żadnej innej akcji, np. poprzez przycisk akcji, ponowne otwarcie aplikacji lub zmiana na tryb projektowania.

Motyw CDS

Motyw CDS (Comarch Design System) jest dostępny w ustawieniach użytkownika już od wersji 6.2, ale w wersji 6.4 został ulepszony i rozszerzony. Wnioski z obserwacji obsługi systemu przez różnych użytkowników (User Experience, UX) zostały uwzględnione w pracach deweloperskich. Poniżej znajduje się opis najważniejszych zmian:

Zagęszczenie elementów i rozmiar czcionki

Dzięki nowym ustawieniom określającym stopień zagęszczenia wyświetlanych elementów oraz rozmiar czcionki, użytkownik może dostosować Comarch ERP Enterprise do własnych preferencji.

  • Zagęszczenie

W aplikacji Ustawienia użytkownika, zakładka Wygląd, w polu Widok (Zagęszczenie) dostępne są ustawienia stopnia zagęszczenia elementów od Skumulowany (XS) do Touch zoptymalizowany (XL). Pozwalają one na odpowiednie dostosowanie rozmiarów pól, funkcji, tabel i przycisków w oknie dialogowym Comarch ERP Enterprise, niezależnie od rozmiaru czcionki.

  • Rozmiar czcionki

W aplikacji Ustawienia użytkownika, zakładka Wygląd, w polu Rozmiar czcionki wprowadzono możliwość określania rozmiaru czcionki w pikselach, a nie jak do tej pory w procentach. Dostępne są wielkości od 9 do 20 px. W ten sposób można ustawiać rozmiar czcionki np. nazw pól i akcji, niezależnie od zagęszczenia.

Ulubione

Obsługa Ulubionych została rozszerzona o następujące funkcje:

  • grupowanie ulubionych elementów
  • tworzenie nowych folderów
  • zmiana kolejności za pomocą funkcji Drag & Drop (przeciągnij i upuść)
Grupowanie hierarchiczne

W konfigurowalnych aplikacjach typu Lista funkcja grupowania obiektów została rozszerzona w ten sposób, aby kody hierarchii (np. klasyfikacje, konta) mogły również służyć jako podstawa grupowania.

Korespondencja seryjna

Do tej pory korespondencja seryjna była generowana za pomocą Microsoft® Word na komputerze klienckim użytkownika. W nowej wersji systemu służą do tego biblioteki i API na serwerze aplikacji ERP. Pod warunkiem, że dokumenty są zapisane w nowym formacie docx.  Obecnie dostępne jest tylko zastosowanie „MERGEFIELD” i tylko w tekście ciągłym, tzn. bez nagłówków i stopek.

Wskazówka
Ta nowa funkcjonalność jest dostępna od wersji 6.2.

Uruchomienie za pomocą kreatora bazy

Jednym z elementów procesu uruchomienia systemu Comarch ERP Enterprise jest utworzenie bazy danych OLTP. Aby usprawnić wykonywanie tej powtarzalnej czynności, w nowej wersji udostępniono kreatora bazy.

Najpierw na systemie szablonów należy utworzyć bazę danych OLTP jako szablon. Można go wyeksportować i zaimportować do systemu docelowego za pomocą kreatora bazy. W ten sposób tworzenie nowej bazy danych OLTP ogranicza się do jednorazowego utworzenia szablonu bazy. Ten sam szablon może być stosowany dla dowolnej liczby systemów docelowych.

Na potrzeby tworzenia bazy danych OLTP dodano różne wartości domyślne dla aplikacji Konfiguracja oraz kilka kontrolek importu dla danych podstawowych, np. rodzajów kalendarza firmowego lub statusu okresów obrachunkowych.

Programowanie aplikacji

Pole kalendarza

W polu kalendarza (CisCalendarField) pierwszy dzień tygodnia i pierwszy tydzień roku można zdefiniować za pomocą programowania.

Nowe funkcje wirtualne

Funkcja wirtualna to specjalna tabela, która zwraca wiersz wyników dla zestawu wprowadzonych wartości. Wiersz wyników jest obliczany w czasie wykonywania zapytania. Nie istnieje na bazie danych, ale jest emulowany przez serwer aplikacji systemu ERP. Nowe funkcje wirtualne:

  • Quantity converter

Funkcja Quantity converter jest przeznaczona do raportów. Służy do przeliczania ilości danego artykułu na dozwolone jednostki, np. 4 szt na 1 karton.

Stosowana jest metoda Java: com.cisag.app.general.log.QuantityConverter.convert(FractionMutable amount, byte[] sourceUom, byte[] targetUom, byte[] item, byte[] supplier)

Na potrzeby tej funkcji dostępnych jest wiele parametrów wejściowych i wyjściowych, tj. jednostki dla artykułów lub artykułów dostawcy.

  • Tekst

Funkcja wirtualna Tekst jest dostępna dla raportów. Służy do ustalania tekstu i wydania go w formie String. Na potrzeby tej funkcji dostępnych jest wiele parametrów wejściowych i wyjściowych, np. GUID tekstowy, język lub typ treści.

Optymalizacja infrastruktury Hook dla dyspozycji magazynowych

Rozbudowano infrastrukturę Hook dla dyspozycji magazynowych, dzięki czemu można ją teraz stosować również do zmian wynikających ze zleceń magazynowych.

Uruchamianie akcji dla wybranych wersji jednostek (entity)

Jeśli w aplikacji typu Lista prezentowane są różne wersje jednej jednostki, wówczas aplikacje działające w tle BatchAction mogą być uruchamiane z wybranymi wersjami.

Komentarze do deklaracji parametrów różnych aplikacji w tle

Zadeklarowane parametry aplikacji w tle można uzupełnić o komentarze. W ten sposób można dodać wskazówki do ich zastosowania (wymagane parametry, warunki, itd.), a przez to uprościć ich wykorzystanie, np. w ramach zarządzania przepływem pracy. Poszczególne deklarowane parametry aplikacji w tle zostały opatrzone odpowiednimi komentarzami.

Zarządzanie terminologią

W aplikacji Obiekty deweloperskie dodano możliwość edycji obiektów deweloperskich typu Termin. Dzięki temu użytkownik może dodawać własne terminy na systemach deweloperskich partnera i klienta. Dla tego typu obiektu można teraz wprowadzić więcej danych – oprócz samego terminu również komentarze, synonimy i gramatyczne właściwości wynikające ze specyfiki danego języka.

Zarządzanie systemem

Nowy model licencyjny

Model licencyjny Comarch ERP Enterprise przeznaczony jest dla interaktywnych użytkowników. W niedostatecznym stopniu uwzględniane są urządzenia mobilne. Nowy model licencyjny oferuje bardziej korzystne licencje, które nie mogą być wykorzystywane w pracy interaktywnej. Ponadto licencje te ograniczają dostępny czas przetwarzania danych.

Obecny model licencyjny pozostaje utrzymany tak długo, dopóki nie zostaną zastosowane licencje nowego typu.

Apache Kafka

Wymiana danych za pośrednictwem Apache Kafka i Comarch ERP Enterprise jest możliwa dzięki usłudze Business Integration Service (BIS) obsługującej procesy importu i eksportu danych.

Keycloak

Opcje logowania i uwierzytelniania zostały poszerzone o funkcję Keycloak. Keycloak to procedura Single Sign On, podobnie jak Kerberos.

ODBC 64-Bit

Do sterownika ODBC 32-Bit dodano sterownik 64-Bit.

Wskazówka
Ta nowa funkcjonalność jest dostępna od wersji 6.1.

Crystal Reports 64-Bit

Windows Output Manager (SOM) systemu ERP jest dostosowywany do obsługi silnika 64 -bitowego  Crystal Reports. Trwają jeszcze prace nad tą nową funkcjonalnością, dlatego zostanie ona wydana z nowym Fixem po pierwszym wydaniu wersji 6.4. Informacje są udostępniane w dokumentacji poszczególnych wydań.

Usuwanie grupy deweloperskiej

Za pomocą narzędzia Usuwanie grupy deweloperskiej można usuwać niepotrzebne grupy programistyczne.

Czy ten artykuł był pomocny?