Przewodnik instalacji

Instalacja i obsługa systemu Comarch ERP Enterprise obejmuje dużą liczbę komponentów. W artykule opisane zostały etapy do przejścia w celu instalacji systemu. Opisy poszczególnych obszarów można znaleźć w odpowiednich dokumentacjach.

Struktura systemów

Prawidłowa instalacja produkcyjna systemu CEE powinna się składać z zależnych od siebie systemów:

  • System produkcyjny – system, na którym prowadzona jest bieżąca praca przedsiębiorstwa
  • System testowy – system bliźniaczy do produkcyjnego, służy do testowania poprawek oraz modyfikacji przed wgraniem ich na system produkcyjny
  • System deweloperski – pierwotny system, który służy do instalacji nowych poprawek i aplikacji. System pozwala na podłączenie kompilatora i tworzenie modyfikacji w systemie.
    Dodatkowo pozwala na rozwiązywanie konfliktów deweloperskich po wgraniu poprawek lub modyfikacji.

Prawidłowy przepływ aktualizacji wersji, instalacji poprawek i modyfikacji wygląda w następujący sposób:
System deweloperski + -> System testowy + -> System produkcyjny (po weryfikacji na środowisku testowym).

[/alert]Systemy posiadają wspólną bazę konfiguracyjną. Nazwy systemów są nadawane w tej samej konwencji nazewnictwa.[/alert]

Możliwe jest użycie produkcyjnej kopii bazy danych na środowisku testowym. Nie ma jednak możliwości, aby używać w systemie produkcyjnym bazy pochodzącej z systemu testowego.

[/alert]Instalacja każdego z systemów odbywa się osobno.[/alert]

Wymagania systemowe

Artykuł Wymagania systemowe opisuje platformy obsługujące system oraz wymagania sprzętowe i programowe dotyczące uruchomienia systemu CEE.
Należy upewnić się, że środowisko instalacyjne spełnia co najmniej minimalne wymagania.

Licencja

Aby utworzyć nowy system, potrzebna jest licencja na system. Jest ona wydawana osobno dla każdego z systemów. Licencja zawiera zbiór informacji o dostępnych modułach, aplikacjach i językach dla danego sytemu. Jej zawartość zależna jest od zakupionych modułów.
W celu jej uzyskania, należy założyć odpowiednie zgłoszenie w Systemie Obsługi Zgłoszeń lub skontaktować się z handlowcem.

Instalacja silnika bazodanowego

Na środowisku wymagany jest odpowiedni silnik bazodanowy.
Obsługiwane są silniki (dostępność w zależności od systemu operacyjnego):

  • MS SQL Server
  • PostgreSQL
  • Oracle

Więcej informacji o obsługiwanych silnikach bazodanowych w artykule Wymagania systemowe.

Dokumentacja systemu Comarch ERP Enterprise

Przed instalacją warto zapoznać się z dokumentacją systemu, która dostępna jest na stronie pomoc.comarch.pl\cee

Uwaga
Strona jest w trakcie tworzenia i rozbudowy. Dlatego treści pojawiają się stopniowo.

Instalacja systemu

Instrukcja instalacji dostępna jest w artykule odpowiednim dla wybranego systemu oraz silnika bazy danych. Znajdziemy w niej dokładny opis jakie operacje trzeba wykonać, aby zainstalować system Comarch ERP Enterprise.

  • Instalacja CEE na Linuksie (CentOS 7.0 i PostreSQL)

Tworzenie nowego systemu

Po zainstalowaniu systemu instalacyjnego należy zaimportować licencję, a następnie przeprowadzić pierwszą konfigurację bazy OLTP, czyli zdefiniowanie podstawowych informacji takich jak kraj, domyślna waluta, strefa czasowa. Instrukcja zawarta jest w artykule Tworzenie nowego systemu.

Prace poinstalacyjne

Po wykreowaniu systemu należy wykonać dodatkowe czynności konfiguracyjne, konieczne prace omówione zostały w artykule Prace poinstalacyjne.

Konfiguracja organizacji w bazie OLTP

Po zainstalowaniu nowego systemu i skonfigurowaniu bazy danych OLTP, można rozpocząć odwzorowywanie procesów firmy i specyfiki organizacyjnej w systemie.

Uprawnienia do treści

Administrator kontroluje poprzez uprawnienia do treści jakie dane mogą być przetwarzane przez użytkowników i w której organizacji. Dodatkowo może zarządzać dostępem do aplikacji, dostępnymi operacjami w danej aplikacji i dostępem do innych obiektów w systemie.
W tym celu wykorzystywane są:

  • typy licencji użytkowników przypisanych do systemu (Kokpit System -> System -> zakładka Edytor -> podzakładka Przyporządkowania użytkownika)
  • uprawnienia wynikające z roli uprawnień (aplikacja Role Uprawnień)
  • partnerzy (aplikacja Partnerzy) i przypisane do nich organizacje

Aplikacje działające w tle

Podczas gdy użytkownicy pracują z systemem, regularne zadania mogą być przetwarzane w tle zgodnie z harmonogramem. Dodatkowo użytkownicy mogą zlecić wykonanie aplikacji działających w tle (zgodnie z kolejką przetwarzania). W ten sposób można kontynuować pracę bez konieczności czekania na zakończenie zleconych zadań.
W tym celu definiuje się w systemie kolejki przetwarzania (Kokpit System -> Kolejki przetwarzania).

Kolejki przypisywane są do serwera aplikacji za pomocą Workerów o typie Tło. Ograniczenie ich wykorzystania przez użytkowników możliwe jest poprzez rolę uprawnień.

Zarządzanie urządzeniami zewnętrznymi

System Comarch ERP Enterprise umożliwia zdefiniowanie urządzeń zewnętrznych tj. wirtualna drukarka, drukarka sprzętowa, serwer poczty e-mail.
W tym celu należy skonfigurować jedną z usług:

  • SOM (Standard Output Manager) – tylko dla systemu Windows
  • Java-SOM (Java Standard Output Manager)

Tworzenie innych systemów

Jak wspomniano w rozdziale Struktura systemów, środowisko produkcyjne powinno posiadać przynajmniej 3 systemy. Ilość systemów deweloperskich i testowych może być większa niż jeden.

Poniższe artykuły zawierają informacje na temat konfiguracji użytkowników, baz danych, uprawnień, certyfikatów, parametrów serwera aplikacji itp., dlatego są istotne przy dostosowywaniu i zarządzaniu systemem:

  • Uprawnienia – dokument opisujący możliwe dostosowywanie uprawnień
  • Konwencja nazewnictwa – dokument opisujący nazewnictwo obiektów i systemów
  • Tworzenie nowego systemu – dokument instruktażowy, jak do obecnego systemu dodać kolejny
  • Serwer aplikacji – dokument opisujący role systemów aplikacji w systemie i ich konfigurację
  • Standard Output Manager – dokument opisujący konfigurację urządzeń zewnętrznych
  • Kokpit System – dokumenty opisujące możliwe konfiguracje w aplikacji Kokpit System
  • Generowanie certyfikatów – dokument opisujący generowanie certyfikatów dla nowych i obecnych użytkowników

Aktualizacja oprogramowania

System umożliwia instalacje paczek z aktualizacjami i poprawkami, dodatkowych modułów oraz aktualizacji tłumaczeń. Ich instalacja odbywa się poprzez aplikację Kokpit: Aktualizacja oprogramowania. Paczki które chcemy zainstalować trzeba wcześniej umieścić w folderze refreshes\import w głównym katalogu programu.

Uwaga
Należy pamiętać, że instalacja nowych modułów wymaga odpowiedniej licencji.

Konfiguracja i wydajność

System pozwala na zwiększenie wydajności w procesach wykorzystywanych przez Klienta, poprzez odpowiednie zdefiniowania ustawień mających wpływ na wydajność systemu, które powinny być dostosowane do wymagań i specyfiki Klienta.
W tym celu należy zapoznać się z całością dokumentacji z zakresu instalacji i konfiguracji oraz zastosować wybrane (dopasowane do specyfiki Klienta) informacje, rady i wskazówki.

Parametry serwera

Parametry startowe lub parametry zmieniające zachowanie systemu można dostosować dla  poszczególnych serwerów aplikacji w plikach system.properties i server.properties.

Lista kontrolna konfiguracji

Przed rozpoczęciem produkcyjnego wykorzystania systemu CEE, należy skorzystać z dokumentu Lista kontrolna: Konfiguracja systemu, aby upewnić się, że wszystkie podstawowe ustawienia systemu zostały wprowadzone.

Wydruki

System pozwala na definiowanie własnych wydruków w Crystal Reports.
Zaprojektowane raporty mogą mieć znaczący wpływ na wydajność. Przy ich tworzeniu należy zadbać o użycie optymalnych zapytań..

Monitorowanie wydajności

Za pomocą aplikacji Monitory wydajności oraz Informacji o wydajności (System Kokpit) można w obiektywny sposób monitorować wydajność systemu oraz jego obciążenie.

Indeksy indywidualne

W celu zwiększenia wydajności system umożliwia tworzenie dodatkowych indeksów na bazie dla wskazanych obiektów biznesowych. Indeksy powinny być stosowane w przypadku, gdy wydajność dostępu do konkretnych obiektów w systemie jest niezadowalająca.

OpenSTA

System obsługuje narzędzie open source OpenSTA do przeprowadzania testów wydajności.

Rozszerzenia

System posiada możliwość rozszerzania o nowe funkcje oraz dostosowywanie obecnych pod wymagania Klienta. W tym celu niezbędny jest system deweloperski oraz środowisko deweloperskie.

Comarch ERP Enterprise napisany został w języku Java, środowisko deweloperskie wymaga zainstalowanego środowiska programistycznego Java np. Ecplise.

Czy ten artykuł był pomocny?