Konfiguracja i współpraca z Comarch ERP Altum
- Eksporcie do Comarch e-Sale danych o towarach, grupach towarów i kontrahentach,
- Imporcie zamówień złożonych na towary dostępne w Comarch e-Sale,
- Imporcie danych o nowych kontrahentach zapisanych w Comarch e-Sale
Tworzenie centrum Comarch e-Sale
Aby utworzyć nowe centrum należy przejść na zakładkę Konfiguracja/ Struktura firmy/ Struktura praw, a następnie wybrać opcję Dodaj lokalne – Comarch e-Sklep.
W systemie zostanie otworzony formularz do wypełnienia, który składa się z opisanych poniżej zakładek.
Formularz centrum Comarch e-Sale
Zakładka AdresNa tej zakładce Użytkownik ma możliwość zdefiniowania ogólnych informacji o centrum typu Comarch e-Sklep. Istotnymi polami na tej zakładce są:
-
-
-
-
-
- Nazwa – nazwa centrum typu Comarch e-Sklep,
- Typ – typ centrum,
- Opis – opis składający się z dowolnych znaków,
- Aktywne – parametr informujący Użytkownika, czy dane centrum jest aktywne,
- Data utworzenia – data utworzenia centrum, wypełniana jest automatycznie i jest nieedytowalna,
- Waluta – pole waluty systemowej centrum. Wypełniane automatycznie z ustawień Firmy, do której centrum należy i jest nieedytowalne. Wskazana waluta będzie walutą sklepu,
- Grupa stawek VAT – pole to prezentuje domyślną grupę stawek VAT przypisaną do firmy do której centrum należy i jest nieedytowalne.
-
-
-
-
Okno składa się z listy adresów przypisanych do centrum, na której prezentowane są:
-
-
-
-
-
- Typ adresu – do wyboru jeden z poniższych: Główny, Dostawy, Oddziału, Korespondencyjny, Faktury, Zamieszkania,
- Kod – zdefiniowanie kodu ułatwi identyfikację adresu,
- Nazwa – zdefiniowanie nazwy adresu umożliwi poprawną identyfikację w przypadku archiwizacji,
- Adres – adres formatu Miasto, Ulica, Nr domu, Nr mieszkania,
- Domyślny – dla każdego typu adresu na przykład Dostawy może być tylko jeden domyślny adres,
- Aktywny – opcja określa, czy dany adres jest aktywny,
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Dodaj adres – umożliwia dodanie adresu,
- Dodaj przez formularz – umożliwia dodanie adresu o dowolnym typie,
- Edytuj – umożliwia edycję wybranego adresu,
- Usuń adres – usuwa wskazany na liście adres,
- Odśwież – odświeża listę adresów,
- Eksportuj do arkusza kalkulacyjnego – umożliwia wyeksportowanie listy adresów.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Potwierdzenie zapłaty – włączenie tej opcji powoduje wyświetlenie okienka potwierdzenia zapłaty za każdym razem kiedy dokument będzie zatwierdzany.
- Automatyczne generowanie dokumentu magazynowego – jeżeli ta opcja jest zaznaczona to przy zatwierdzaniu dokumentu handlowego jednocześnie będzie generowany dokument magazynowy w stanie takim jak wybrany spośród stanów wyświetlonych w liście rozwijalnej poniżej tej opcji.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Host serwisu synchronizacji – jest to adres dostępu do webservice’u, na którym hostowany jest Comarch e-Sale. Adres serwera wymiany dostępny jest po zalogowaniu do panelu administracyjnego Comarch e-Sale w menu Mój profil/e-Sale,
- Wersja Comarch e-Sklep – pole, w którym należy wskazać, z którą wersją Comarch e-Sale nastąpi synchronizacja,
- Usługa kosztów przesyłki – jest to usługa, która musi być obligatoryjnie dodana, a która nie posiada ceny (nie może mieć ceny ustalonej w jakimkolwiek cenniku). Usługa ta będzie dodana do każdego zsynchronizowanego zamówienia sprzedaży, a cena tej usługi zostanie ustalona w zależności od kosztu przesyłki wybranej przez kontrahenta podczas składania zamówienia,
- Importuj kontrahentów do grupy – w parametrze wskazywana jest grupa kontrahentów z określonej kategorii podziału, do której będą importowani kontrahenci,
- Wysyłaj stany udostępnionych magazynów – umożliwia wysłanie do e-sale stanów dostępnych w magazynach, których stany zostały udostępnione dla centrum typu e-Sklep. Gdy parametr jest zaznaczony w synchronizacji jest wysyłana suma stanów magazynów dostępnych dla centrum typu e-Sklep oraz stanów magazynów, które nie są dostępne w centrum, ale dla których na zakładce “Widoczność stanów” wskazano centrum typu e-Sklep. Gdy jest odznaczony w synchronizacji są wysyłane stany magazynowe z dostępnych dla centrum typu e-Sklep magazynów,
- Parametry – Wybór danych, które będą przesyłane do aplikacji Comarch e-Sale definiujemy w obszarze Parametry. Dla wskazanych danych synchronizacja będzie wykonywana w ramach definiowanych harmonogramów oraz te ustawienia będą podpowiadane jako domyślne w trakcie synchronizacji uruchamianej ręcznie.
-
-
-
-
-
Dostępność obiektów
Na formatce Centrum struktury, znajduje się przycisk Dostępność obiektów. Wybór przycisku otwiera panel konfiguracyjny, w którym definiowana jest dostępność obiektów systemu dla centrum struktury, w kontekście którego otwierany jest panel. Obiekty te domyślnie są dziedziczone z centrum nadrzędnego z wyjątkiem grup artykułów i wartości słowników uniwersalnych. Dla odznaczonego parametru Pobierz z nadrzędnego obiekty nie będą dziedziczone z centrum nadrzędnego. Więcej informacji w temat Dostępności obiektów znajduje się w dokumentacji Comarch ERP Altum. W przypadku centrum typu Comarch e-Sklep należy zwrócić uwagę na obiekty opisane poniżej.Magazyny
W prawej części okna wyświetlana jest lista magazynów dostępnych w danym centrum. W przypadku centrum typu e-Sklep stan zasobów przekazywany do aplikacji e-Sale będzie prezentowany w zależności od zaznaczonego parametru „Wysyłaj stany udostępnionych magazynów”. Jeżeli parametr będzie odznaczony to będzie to suma zasobów udostępnionych magazynów. Natomiast przy zaznaczonym parametrze stan zasobów będzie to suma stanów z udostępnionych magazynów oraz stanów magazynów, które nie są dostępne w centrum, ale dla których na zakładce "Widoczność stanów" wskazano centrum typu e-Sklep.Formy płatności
Lista form płatności zdefiniowanych w „Konfiguracja-> Finanse-> Formy płatności” obowiązuje w całej strukturze firmy. Użytkownik ma jednak możliwość ustawienia poszczególnych parametrów, dotyczących danych form płatności indywidualnie dla każdego centrum.
Typy cen
Dostępność typów cen uzależniona jest od parametru Pobierz z nadrzędnego. Dla artykułów eksportowanych do Comarch e-Sale zostanie przesłany najbardziej aktualny cennik rozchodowy z domyślnego typu ceny przypisanego do centrum typu e-Sklep.Serie
Dostępność serii uzależniona jest od parametru Pobierz z nadrzędnego. Serie mogą być wykorzystane, w zależności od zastosowanego numeratora, do oznaczania dokumentów wystawionych w Comarch e-Sale, czy każdym innym centrum.Grupy kontrahentów
Obiekt umożliwia określenie dostępności grup kontrahentów w danym centrum.Grupy artykułów
Obiekt umożliwia określenie dostępności grup artykułów w danym centrum. Dołączone grupy zostaną zsynchronizowane wraz z przypisanymi do nich artykułami do Comarch e-Sale.
Aby dołączyć grupę artykułów należy wskazać kategorię podziału, a następnie nacisnąć na przycisk Dołącz. W efekcie zostanie otwarte nowe okno, w którym będzie można wskazać grupę/grupy artykułów. Wybór należy zatwierdzić przyciskiem Wybierz. Wyświetlanie wszystkich kategorii podziału daje możliwość wyboru grup artykułów spośród wszystkich kategorii podziału.Wartość słownika uniwersalnego
Użytkownik ma możliwość dodawania cech, które zostaną zsynchronizowane do Comarch e-Sale. Po naciśnięciu przycisku Dołącz zostanie otworzona lista słowników uniwersalnych, z której należy wybrać słowniki cech za pomocą przycisku Wybierz.Do Comarch e-Sale będą synchronizowane wyłącznie cechy dołączone do odpowiadającego mu w strukturze centrum.
Ceny towarów ustalane są na podstawie najbardziej aktualnego cennika rozchodowego o domyślnym typie ceny dla centrum typu e-Sklep. Otwarte zostanie nowe okno, w którym użytkownik może odczytać szczegółowe informacje z prezentowanych na liście logów. - zakres dat z możliwością określenia zakresu dat w polach „od”, „do” - konkretny dzień z możliwością określenia konkretnego dnia w polu „od” - dowolny dzień Po rozpoczęciu synchronizacji system wyświetli wszystkie informacje o przebiegu procesu synchronizacji. Wszystkie zamówienia zarejestrowane w Comarch e-Sale trafiają do bazy Comarch ERP Altum na listę dokumentów zamówień sprzedaży (ZS). W systemie dostają kolejny numer, zgodnie z ustawieniami numeratora dla dokumentów ZS w centrum typu Comarch e-Sklep. Na krok 1 kreatora składa się określenie parametrów związanych z eksportem do Comarch e-Sale z Comarch ERP XL. Na zakładce określone są parametry konfigurujące eksport danych z Comarch ERP XL do Comarch. Są to te same dane, które ustala się w Kroku 1 Kreatora e-Sale. Dane te podlegają pełnej edycji. Z poziomu tego okna można dodatkowo określić parametr Uwzględniaj rezerwacje dostępny po wybraniu parametru Eksport stanów magazynowych: Na zakładce określone są parametry konfigurujące import danych z Comarch e-Sale do Comarch ERP XL. Są to te same dane, które ustala się w Kroku 2 Kreatora e-Sale. Dane te podlegają pełnej edycji. Z poziomu zakładki istnieje możliwość mapowania form płatności z e-Sale na formy dostępne w systemie, należy określić, która forma płatności z Comarch ERP XL jest odpowiednikiem danej formy płatności w e-Sale poprzez jej wybór z listy rozwijanej dostępnej w polach kolumny: Nazwa ERP XL. Przy dodawaniu zamówienia wystawionego w e-Sale , w systemie ERP XL na dokument pobierana jest forma płatności powiązana z formą wybraną na zamówieniu w e-Sale. Aby wysłać produkt do e-Sale należy określić przynajmniej grupę oraz cenę sprzedaży. Pozostałe informacje nie są wymagane, jednak mogą ułatwić tworzenie ofert z danym towarem w e-Sale. Jeżeli podczas synchronizacji wystąpią nieoczekiwane zdarzenia w zakresie:
W Panelu administracyjnym Comarch e-Sale w menu: Ustawienia/ Dziennik zdarzeń pojawi się odpowiedni komunikat informujący o konkretnym zdarzeniu. Użytkownicy wersji demo mają możliwość wykupienia pełnej wersji swojego e-Sale z paska przypomnienia w panelu administracyjnym. Dodatkowy komunikat jest widoczny z poziomu każdej zakładki i zawiera informację, ile dni pozostało do zakończenia okresu testowego oraz opcję wysłania wiadomości do asysty e-Commerce. Po kliknięciu w przycisk Przejdź na pełną wersję następuje przekierowanie do dedykowanego formularza zamówienia pełnej wersji programu Comarch e-Sale. Nieużywane konta można archiwizować. Staną się one wówczas nieaktywne. Oznacza to, że użytkownik utraci wszystkie dotychczas przyznane uprawnienia. Aby zarchiwizować konto należy wybrać Ustaw jako archiwalny, a następnie zatwierdzić przyciskiem Ustaw.
Status i Dostępność towarów
Dostępność towarów w aplikacji Comarch e-Sale ustawiana jest na karcie towaru na zakładce Aplikacje.
Nie kontroluj stanów – zaznaczenie parametru umożliwia zamawianie z poziomu aplikacji Comarch e-Sale towarów, niezależnie od ilości danego towaru w magazynach,
Opis – pole umożliwia wprowadzenie opisu towaru,
Opis asortymentu
Eksport załączników do Comarch e-Sale
Do towarów udostępnianych w aplikacji Comarch e-Sale istnieje możliwość dodawania zdjęć, przedstawiających ich wygląd. Można tego dokonać poprzez dodanie załącznika o typie: obraz na karcie towaru w zakładce Załącznik. Załącznik można dodać wybierając go z listy załączników bądź wskazując z dysku. Należy przy tym pamiętać, aby na liście załączników zaznaczyć, iż dany załącznik ma być dostępny dla e-Sklep.
Wskazanie załącznika, który będzie prezentowany jako pierwszy (główny) następuje poprzez trzykrotne kliknięcie na check – jego ramka zostanie podświetlona. Oznacza to, iż ten załącznik będzie prezentowany jako główny. Jeżeli żadne z załączników nie zostanie oznaczony w ten sposób, jako główny będzie prezentowany ten, który został dodany najwcześniej do bazy danych.
Eksport atrybutów do Comarch e-Sale
Na karcie towaru na zakładce: Atrybuty można dodać atrybuty, które następnie będą wykorzystywane w Comarch e-Sale.
Z systemu ERP do Comarch e-Sale wysyłane będą tylko te atrybuty powiązane z towarami, które mają zaznaczony parametr Aktywny oraz e-Sklep Podgląd.
Do aplikacji e-Sale wysyłane będą tylko atrybuty:
Możliwe jest definiowanie atrybutów dla różnych wersji językowych. Opcje wyboru języka pozwalają na wprowadzenie nazwy atrybutu, jak i jego wartości w różnych językach. Na formularzu atrybutu, na zakładce: Ogólne widoczna jest lista rozwijalna, z której można wybrać język. Domyślnie dla nowo tworzonych atrybutów podpowiada się język w którym zalogowano się do Comarch ERP Altum. Podczas synchronizacji, do Comarch e-Sale przekazywane są wszystkie dane dotyczące atrybutów wraz z informacją o języku.
Eksport cen
Eksport cech
Do Comarch e-Sale eksportowane są te cechy przypisane do artykułów, które zostały dodane w oknie dostępności obiektów centrum typu Comarch e-Sklep do obiektu Wartość słownika uniwersalnego.
Klucz wymiany
Klucz wymiany ma na celu zabezpieczenie wymiany danych między Comarch ERP Altum i Comarch e-Sale. W celu wygenerowania klucza wymiany należy wybrać przycisk [Generuj klucz wymiany] z menu Oddziały.
Formularz ten zawiera wszystkie informacje potrzebne do poprawnego wygenerowania klucza wymiany dla Comarch e-Sale. W celu wygenerowania klucza wymiany należy wypełnić wszystkie pola:
Jeśli klucz nie został pobrany, podczas próby wywołania synchronizacji zostanie wyświetlony komunikat: „Synchronizacja niemożliwa. Wygeneruj klucz wymiany”.
Synchronizacja Comarch ERP Altum z Comarch e-Sale
Synchronizacja Comarch ERP Altum i Comarch e-Sale polega na wymianie danych:
Została wprowadzona dodatkowa kontrola podczas wykonywania synchronizacji z systemu ERP do e-Sale Jeżeli podczas synchronizacji wystąpią nieoczekiwane zdarzenia w zakresie:
Na wstążce w grupie przycisków Logi prezentowane są przyciski:
Część druga okna zawiera szczegółowe informacje o przebiegu procesu synchronizacji odczytane z zaznaczonego w pierwszej części okna loga. W szczegółach logów zapisywane jest m.in jakie są parametry synchronizacji, jakie obiekty są importowane oraz jakie obiekty są eksportowane i w jakich ilościach zostały wysłane.
Część trzecia okna zawiera zestaw filtrów. Logi można filtrować w oparciu o:
Dostępne jest także pole Filtr wraz z konstruktorem filtra, dzięki czemu można zbudować i zapisać własny filtr.
Na wstążce w grupie przycisków Szczegóły logów prezentowane są przyciski:
Sposoby synchronizacji
Proces synchronizacji może odbywać się ręcznie wywoływany przez użytkownika lub automatycznie na podstawie harmonogramu zadań. Aby istniała możliwość skorzystania z synchronizacji ręcznej lub automatycznej, w pierwszej kolejności użytkownik powinien uzupełnić wszystkie informacje w Konfiguratorze Comarch ERP Altum w zakładce Klient synchronizacji e-Sklep.
Synchronizacja uruchamiana ręcznie
Aby uruchomić ręcznie proces synchronizacji należy wybrać przycisk [Synchronizuj] z menu Oddziały, z grupy przycisków Comarch e-Sklep.
Następnie w polu Centrum należy wskazać centrum typu Comarch e-Sklep, z którym ma nastąpić synchronizacja, określić obiekty do synchronizacji i nacisnąć przycisk [Synchronizuj z Comarch e-Sklep] znajdujący się w grupie przycisków Synchronizacja.
Harmonogramy
Synchronizacja automatyczna oparta jest o zdefiniowane harmonogramy. Harmonogramy realizowane są w oparciu o parametry synchronizacji zdefiniowane na centrum typu e-Sklep. Aby zdefiniować harmonogram w systemie Comarch ERP Altum z menu Oddziały należy wybrać opcję [Harmonogramy synchronizacji].
Otwarte zostanie nowe okno umożliwiające m.in:
Po wybraniu przycisku [Dodaj] otwarte zostanie okno umożliwiające dodanie nowego zadania harmonogramu synchronizacji.
Okno definiowania harmonogramu składa się z dwóch zakładek Ogólne oraz Oddziały.
Zakładka Ogólne składa się z następujących sekcji:
Nagłówek
Nazwa zadania harmonogramu – pole obowiązkowe. Użytkownik jest zobligowany do uzupełnienia nazwy tworzonego zadania harmonogramu
Aktywny – parametr odpowiada za to czy dane zadanie harmonogramu jest aktywny
Czas rozpoczęcia
Data rozpoczęcia – data uruchomienia synchronizacji
Godzina uruchomienia – godzina uruchomienia synchronizacji
Powtarzanie
Powtórz zadanie – zaznaczenie parametru umożliwia cykliczne uruchamianie synchronizacji, w tym celu w poniższych polach należy wskazać:
Przez – przez jaki okres czasu ma być powtarzana synchronizacja
Co – co ile godzin/minut ma być uruchomiona synchronizacja
Opcje zabezpieczeń
Uruchom tylko wtedy, gdy użytkownik jest zalogowany – synchronizacja będzie wykonywana tylko wtedy, gdy użytkownik będzie zalogowany
Uruchom niezależnie od tego, czy użytkownik jest zalogowany - synchronizacja będzie wykonywana niezależnie od tego czy użytkownik jest zalogowany
Wybór typu harmonogramu
Zaplanuj działanie – określenie harmonogramu wykonywania synchronizacji. Do wyboru użytkownik ma następujące opcje jednorazowo, dziennie, tygodniowo
Drugą zakładką obligatoryjną do wypełnienia jest zakładka Oddziały. W sekcji Oddziały niepodlegające synchronizacji znajdują się centra, które nie podlegają edytowanemu zadaniu. Aby uwzględnić centrum w synchronizacji w danym zadaniu harmonogramu należy zaznaczyć oddział i wybrać przycisk [Dołącz]. Wtedy w sekcji Oddziały podlegające synchronizacji pojawi się odpowiedni wpis. Aby usunąć powiązanie harmonogramu z danym oddziałem należy na liście Oddziały podlegające synchronizacji wybrać przycisk [Odłącz].
Istnieje możliwość zdefiniowania jednego harmonogramu jednocześnie dla kilku oddziałów. W celu ustawienia takiej synchronizacji należy wybrane oddziały z sekcji Oddziały niepodlegające synchronizacji przenieść do sekcji Oddziały podlegające synchronizacji.
Odbiór zamówień z Comarch e-Sale
Potwierdzanie zamówienia
Zamówienie zaimportowane z Comarch e-Sale trafia jako niezatwierdzone, wcześniej jednak musi ono być potwierdzone przez klienta e-sklepu i mieć status Oczekuje na potwierdzenie sklepu. Jeśli zamówienie będzie miało inny status nie zostanie zaimportowane do Comarch ERP Altum. Po zarejestrowaniu zamówienia w systemie ERP i jego weryfikacji, zamówienie można zatwierdzić, co będzie równoznaczne z potwierdzeniem zamówienia. Przy najbliższej synchronizacji informacja o potwierdzeniu zamówienia zostanie przesłana do Comarch e-Sale. Wówczas zamówienie w aplikacji uzyska status Potwierdzone.
Realizacja zamówienia polega na wygenerowaniu do zamówienia dokumentów handlowych lub magazynowych. Przy synchronizacji do Comarch e-Sale zamówienia, które posiada dokumenty handlowe/magazynowe zostanie wysłana informacja o tym, że zamówienie zostało zrealizowane, a jego status w aplikacji zmieni się na Zrealizowane.
Faktura do zamówienia
Do Comarch e-Sale można wysłać wydruk faktury w postaci PDF, powiązanej z zamówieniem wystawionym w tym aplikacji.
Aby to zrobić należy do zamówienia dodać załącznik w postaci PDF do tej faktury i zaznaczenia go jako dostępny w e-Sklep. Przy kolejnej synchronizacji zostanie przesłane do Comarch e-Sale.
Konfiguracja i współpraca z Comarch ERP XL
Wstęp
Comarch e-Sale to płatny system e-commerce, który zapewnia łatwą sprzedaż towarów w serwisach aukcyjnych.
Użytkownicy, którzy posiadają e-Sale skonfigurowany ze swoim kontem Comarch ERP XL, mają przedłużaną licencję przez cały czas, kiedy ich konto jest aktywne.
Współpraca pomiędzy Comarch ERP XL a Comarch e-Sale opiera się na wymianie danych pomiędzy aplikacjami.
Z Comarch ERP XL wysyłane są dane o produktach. Sam decydujesz, które towary chcesz sprzedawać na portalach aukcyjnych.
Natomiast z Comarch e-Sale importowane są informacje o złożonych zamówieniach. Na tej podstawie wystawiasz faktury sprzedaży, a Klient na bieżąco wie, jaki jest stan realizacji jego zamówienia.
Za pośrednictwem Comarch e-Sale , Użytkownik może wystawiać swoje towary na aukcje, publikowane na portalach aukcyjnych, zarówno polskich jak i zagranicznych.
Współpraca z Comarch e-Sale
Wymagania systemowe
Współpraca Comarch ERP XL z Comarch e-Sale wymaga środowiska NET Framework 4.7.2, dodatku Microsoft Web Services Enhancements (WSE) 3.0 Runtime oraz komponentu SQLXML.
Kreacja Comarch e-Sale w Comarch ERP XL
Uruchomienie kreatora Comarch e-Sale
Kreacja Comarch e-Sale uruchamiana jest z poziomu modułu systemu Comarch ERP XL: Administrator oddziałów.
Aby uruchomić kreację Comarch e-Sale , należy wybrać z menu głównego modułu: Administrator oddziałów, funkcję: Oddziały lub uruchomić plik: CDNPCO.EXE , a następnie, z rozwiniętego menu, opcję: Kreator nowego oddziału Comarch e-Sklep lub wybrać z menu rozwijanego przyciskiem znajdującym się obok ikony: , funkcję: Dodaj nowy oddział.
Po wybraniu funkcji Kreator nowego oddziału Comarch e-Sale/Dodaj Comarch e-Sale, zostanie otworzone okno: Dołączenie oddziału Comarch e-Sklep do programu Comarch ERP XL. W oknie należy nacisnąć przycisk: [Dalej]. Kreator Comarch e-Sale zostanie uruchomiony. Kreator składa się z kilku kroków, w których należy wykonać czynności opisane w kolejnych rozdziałach.
Kreator Comarch e-Sale , Krok 1
- w polu następuje wskazanie grupy towarowej w Comarch ERP XL, z której zostaną wyeksportowane towary do Comarch e-Sale. Aby towary zostały wyeksportowane do Comarch e-Sale, konieczne jest zaznaczenie na ich kartach parametru: Dostępny w e-Sale (okno: Karta towaru, zakładka: Aplikacje). Parametr ten może zostać zaznaczony na grupie towarów (okno: Wzorzec towaru, zakładka: Aplikacje) – wtedy po aktualizacji wzorca grupy, parametr zostanie zaznaczony na wszystkich towary należących do tej grupy. Aby grupa została wyeksportowana musi posiadać podgrupy z przynajmniej jednym towarem wysyłanym do e-Sale w poszczególnej podgrupie.
Cena aktualna – rodzaj ceny, która będzie wyświetlana w e-Sale, jako cena aktualna czyli taka z jaką będzie sprzedawany towar. Rodzaj ceny wybierany jest spośród rodzajów zdefiniowanych dla grup towarów w Comarch ERP XL (okno: Wzorzec towaru - Grupa główna). (Jeśli cena aktualna będzie inna niż cena poprzednia, wtedy przy opisie towaru zostaną wyświetlone dwie ceny: aktualna oraz poprzednia (wyświetlona jako cena przekreślona). W ten sposób wyświetlone są zniżki dla towarów wystawionych w Comarch e-Sale.
Cena poprzednia – parametr aktualnie nieużywany w Comarch e-Sale.
Eksport stanów magazynowych – parametr odpowiada za to, czy do e-Sale będą eksportowane stany magazynowe. Jeżeli jest on wskazany - stany magazynowe zostaną wyeksportowane, jeżeli nie jest wskazany - stany nie są eksportowane. Parametr jest dostępny do edycji również po zakończeniu kreowania oddziału e-Sale.
Eksport grup – w tej części określa się rodzaj eksportu grup towarowych do Comarch e-Sale z Comarch ERP XL.
Zamówienia zamknięte przekazywać do e-Sklep jako – parametr definiuje w jaki sposób będzie zmapowany z Systemu ERP XL do Comarch e-Sklep status zamówienia zamkniętego
W zależności od ustawienia ww. opcji, potwierdzanie zamówień, które zostały zamknięte przesyłane jest wg następujących zasad:
Eksport kontrahentów – parametry aktualnie nieużywany w Comarch e-Sale
Po określeniu parametrów w Kroku 1, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do Kroku 2.
Kreator Comarch e-Sale, Krok 2
W Kroku 2 określa się parametry związane z importem danych z Comarch e-Sale do Comarch ERP XL. Import ten wykonywany jest w trakcie synchronizacji.
Import kontrahentów – po naciśnięciu przycisku: , wskazuje się grupę kontrahentów, do której mają zostać zaimportowani kontrahenci zarejestrowani w Comarch ERP XL. Jest to pole wymagane, dla którego wartością domyślna jest: Grupa główna
Import zamówień – w tej części określa się parametry dotyczące zamówień importowanych do Comarch ERP XL z Comarch e-Sale:
Po określeniu parametrów importu, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do kolejnego kroku kreatora.
Kreator Comarch e-Sale , Krok 3
W Kroku 3, następuje wskazanie centrum struktury firmy, powiązanego z Comarch e-Sale. Wybór centrum następuje po naciśnięciu przycisku: [Dodaj centrum]. Zostanie otworzone okno: Struktura firmy, w którym należy wskazać odpowiednie centrum. Wybrane centrum nie może być centrum oddziałowym i nie można do niego powiązać więcej niż 1 programem e-Sale. W centrum określa się magazyny oraz definicje dokumentów wykorzystywanych w Comarch e-Sale.
W centrum określa się wykorzystywane w Comarch e-Sale:
Po wybraniu centrum, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do następnego kroku kreatora.
Kreator Comarch e-Sale , Krok 4
W Kroku 4 definiuje się serwer wymiany, za pośrednictwem którego odbywa się komunikacja z Comarch e-Sale. Nazwę tego serwera Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sale. Otrzymaną nazwę serwera należy przekopiować w pole: Adres serwera wymiany
Przycisk: , służy wygenerowaniu klucza wymiany zabezpieczającego wymianę danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sale. Jego wygenerowanie jest niezbędne, aby możliwa była synchronizacja między Comarch ERP XL i Comarch e-Sale. W kroku 4. Przycisk jest wyszarzony, a jego wygenerowanie będzie możliwe po poprawnym dołączeniu oddziału Comarch e-Sale. Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlone okno: Generowanie klucza wymiany.
W oknie należy wskazać nazwę firmy, sklepu oraz (w polu: Hasło) PIN. Dane te, Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sale. Można je również uzyskać z panelu administracyjego e-Sale. W tym celu przejdź do obszaru Mój profil/ e-Sale/ wybierz sklep, w sekcji Dane do synchronizacji znajdują się adres serwera wymiany oraz dane do wygenerowania klucza wymiany.
Zalecane jest, aby w oknie zmienić hasło na silniejsze – składające się z co najmniej 6 znaków. Jeżeli hasło nie zostanie zmienione, Klient zostanie poproszony o jego zmianę po naciśnięciu przycisku: .
Po wprowadzeniu odpowiednich danych, należy nacisnąć przycisk: . Przy poprawnym wprowadzeniu danych zostanie wyświetlony komunikat o pomyślnym wygenerowaniu klucza.
Naciśnięcie przycisku: [Dalej] kończy proces kreowania Comarch e-Sale. Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlone okno, w którym pojawi się komunikat o pomyślnym zakończeniu kreowaniu Comarch e-Sale.
Modyfikacja konfiguracji Comarch e-Sale
Podczas kreowania Comarch e-Sale, określa się parametry wymiany danych między Comarch ERP XL a Comarch e-Sale. Ustawienia skonfigurowane w kreatorze Comarch e-Sale można sprawdzić/zmodyfikować z poziomu modułu: Administrator oddziałów.
Aby wykonać modyfikację ustawień konfiguracyjnych Comarch e-Sale, należy:
Konfiguracja Comarch e-Sale
W oknie: Konfiguracja Comarch e-Sale, znajdują się dane, których wartości ustala się podczas kreacji Comarch e-Sale. Niektóre z danych mogą zostać zmodyfikowane.
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Ogólne
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Eksport
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Import
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Parametry
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Waluty
Na zakładce Waluty określana jest waluta domyślna dla e-Sale, w której prezentowane będą ceny towarów. Dodatkowo można zdefiniować, które waluty, oprócz domyślnej będą wysyłane do e-Sale, przez dodanie takiej waluty do tabeli z kursami. Dla każdej waluty można określić kurs, który wysyłany będzie do e-Sale i po którym przeliczane będą wartości w tym sklepie, gdy klient zmieni walutę.
Kursy walut można określać ręcznie lub pobierać je z tabeli kursów dostępnej w Comarch ERP XL – opcja dostępna po zaznaczeniu parametru: Kurs z tabeli kursów oraz wyborze odpowiedniego typu kursu. Przechowywane są również archiwalne wartości kursów wysłanych do e-Sale, widoczne po wybraniu opcji [Pokazuj archiwalne].
Do e-Sale wysyłane są waluty wybrane na tej zakładce oraz zdefiniowane dla nich kursy. Ceny dla towarów wysyłane są zawsze w walucie domyślnej, a jeśli zdefiniowane są w innej walucie, następuje przeliczenie po kursie zdefiniowanym dla e-Sale w tej walucie.
Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Definicje zgód.
Synchronizacja definicji zgód
Definicje zgód mogą być dodawane zarówno po stronie e-Sale jak i w Comarch ERP XL. W konfiguracji oddziału o typie Comarch e-Sale dodano zakładkę [Definicje zgód]. Na zakładce tej należy dodać wszystkie te definicje zgód, które mają być wykorzystywane w e-Sale. Po pierwszej synchronizacji z e-Sale, na zakładce tej pojawia się również zgody zdefiniowane w Comarch e-Sale.
Synchronizacja zgód
Zgody mogą być udzielane przez klientów za pośrednictwem e-Sale. Zgody udzielone w e-Sale są przesyłane do Comarch ERP XL i zapisywane na karcie osoby powiązanej z kartą kontrahenta. Zgody udzielone w Comarch ERP XL nie są przekazywane do Comarch e-Sale, wszystkie zgody powinny być udzielone przez klienta za pośrednictwem Sklepu.
Każda zmiana w treści zgody powoduje dodanie nowej wersji zgody. Do Comarch ERP XL przesyłane są konkretne wersje zgód, wersja zgody widoczna jest w odpowiedniej kolumnie.
Wszystkie zgody mogą zostać w każdym momencie wycofane zarówno z poziomu Comarch ERP XL jak Comarch e-Sale. Podczas synchronizacji informacje o wycofaniu zgody wraz z datą wycofania jest przekazywana do systemu.Konfiguracja Comarch e-Sale , zakładka: Automat synchronizacji.
Opis asortymentu
Opis asortymentu za pomocą załączników
Towary mogą być wyświetlane w Comarch e-Sale razem z obrazami (fotografie, grafiki itp.), przedstawiającymi ich wygląd, stan itd., oraz dowolnymi plikami (.PDF, .doc, .txt itd.) przedstawiającymi ich dokumentację techniczną. Wyświetlanie obrazów oraz plików dla towaru w e-Sale można uzyskać poprzez przypisanie odpowiedniego Załącznika z zaznaczoną opcją dostępności w e-Sklep.
Aby przypisać obraz (plik graficzny w formacie np. JPG) do towaru jako Załącznik należy w pierwszej kolejności zaimportować do systemu ERP odpowiedni plik w formacie Załącznika.
Ewidencja Załączników prowadzona jest w oknie: Lista Załączników dostępną m.in. w module: Administrator (Comarch ERP XL).
Aby wprowadzić nowy Załącznik typu obraz na listę, należy:
Aby załącznik był widoczny w aplikacji Comarch e-Sale należy zaznaczyć parametr dostępności w aplikacji: e-Sklep.
Po wprowadzeniu wymienionych danych można je zapisać, naciskając przycisk: [Zapisz zmiany]
Jako zdjęcie główne towaru do e-Sale wysyłane jest zawsze pierwsze zdjęcie na liście załączników. Pozostałe zdjęcia są wysyłane jako dodatkowe.
Cechy towaru
We współpracy Comarch ERP XL oraz Comarch e-Sale dostępna jest funkcjonalność wysyłania cech towaru. Klasę cech definiujemy z poziomu modułu Sprzedaż:
Po zdefiniowaniu klasy cechy, na wartościach z zakresu danej klasy należy zaznaczyć check dostępności w e-Sklep:
Klasę cech należy wybrać z poziomu wzorca towaru oraz na towarach:
Teraz należy przyjąć na magazyn (udostępniony w e-Sale) zasoby o poszczególnych wartościach cech i dokonać synchronizacji do e-Sale (z uwzględnieniem parametru Eksport stanów magazynowych). Wówczas po stronie e-Sale, po wejściu w szczegóły towaru pojawi się okno z cechami do wyboru.
Atrybuty
Do Comarch e-Sale można wysyłać dodatkowo inne informacje o towarze w formie atrybutów. Aby dany atrybut został wysłany wraz z towarem do Comarch e-Sale, zarówno na definicji jak i na towarze, atrybut musi mieć zaznaczoną opcję: Udostępniaj w Comarch e-Sklep. Jeśli zatem na kartę towaru dodajemy atrybut, który nie jest wysyłany do sklepu i zaznaczymy na nim udostępnianie, parametr zostanie też zaznaczony na definicji tego atrybutu. Jeśli z kolei atrybut jest przypisany do towarów, odznaczenie parametru na definicji atrybutu, spowoduje też odznaczenie go na kartach towarów. Do Comarch e-Sale można wysyłać atrybuty o formacie: tekst, liczba, lista, data.
Kolejność atrybutów jak i ich wartości wyświetlanych w obrębie poszczególnych atrybutów uzależniona jest od ich kolejności na karcie cennikowej danego produktu na zakładce Atrybuty w Comarch ERP XL. W celu ustawienia kolejności atrybutów na liście dostępna jest metoda przeciąg i upuść.
Aplikacja Comarch e-Sale umożliwia dodanie atrybutów dla konkretnych towarów. Aby dodać te, w systemie Comarch ERP XL należy wykonać poniższe czynności:
Dostępność towarów
Istnieje możliwość określenia dostępności towarów synchronizowanych do Comarch e-Sale .
Na karcie towaru zakładce Aplikacje należy wskazać statusu towaru oraz określić jego dostępność.
W przypadku statusu istnieje możliwość wskazania następujących opcji:
W przypadku wskazania statusu: Dostępny istnieje dodatkowo możliwość określenia Dostępności:
W przypadku wskazania statusu Zapowiedź istnieje dodatkowo możliwość uzupełnienia daty dostępności towaru. Jeśli nie uzupełnimy daty w oknie Dostępny od, domyślnie zaznaczony będzie wariant Brak Terminu.
Po wskazaniu odpowiedniej opcji na karcie towaru należy wykonać synchronizacje z Comarch ERP XL. W aplikacji zostanie wyświetlona informacja odnośnie Dostępności towaru jaka została określona w systemie Comarch ERP XL.
Eksport cen
Na oknie Wymiana danych z oddziałem istnieje parametr: Eksport cen, który odpowiada za synchronizację cen przypisanych do danego towaru z Comarch ERP XL do Comarch e-Sale.
Zaznaczenie parametru spowoduje odznaczenie wszystkich pozostałych parametrów i uniemożliwi ich wybranie.
Wtedy, aby zaznaczyć jakikolwiek z pozostałych parametrów należy najpierw odznaczyć parametr Eksport cen.
W przypadku pierwszej synchronizacji parametr Eksport cen jest odznaczony i wyszarzony.
Nie ulega zmianie synchronizacja cen towarów przy eksporcie cennika.
Eksport pomocniczych jednostek miar towarów
Do Comarch e-Sale mogą zostać wyeksportowane jednostki pomocnicze dla określonego towaru. Jednostki pomocnicze można wprowadzić na karcie towaru w zakładce „Jednostki i kody”.
Na definicji jednostki pomocniczej towaru znajduje się parametr Dostępność w aplikacji, który odpowiada za możliwość eksportu jednostek pomocniczych z Comarch ERP XL do Comarch e-Sale. Aby skonfigurowana jednostka towaru została przesłana do Comarch e-Sale należy zaznaczyć parametr e-Sklep.
Istnieje możliwość zaznaczenia parametru Dostępny w e-Sklep dla wielu jednostek miar towarów.
Jeśli towar ma dwie jednostki pomocnicze, to parametr można zaznaczyć dla obu jednostek.
Domyślność (parametr Domyślna) jednostki dostępnej w Comarch e-Sale - zaznaczenie go na wybranej jednostce powoduje odznaczenie na innej, która miała wcześniej zaznaczony ten parametr. W przypadku kiedy na żadnej z jednostek pomocniczych nie ma zaznaczonego parametru Domyślna dla e-Sklep, jako jednostka domyślna traktowana jest jednostka podstawowa towaru.
Udostępnienie wydruku faktury/ faktury proforma
W Comarch e-Sale umożliwiony jest wgląd do faktury proformy. Jako załącznik do złożonego zamówienia można udostępnić wydruk faktury lub/i proformy, w szczególności mogą się tam pojawić oba wydruki.
Do Comarch e-Sale wysyłane są załączniki w formacie PDF, oznaczone parametrem dostępności w e-Sale i przypisane do dokumentu Zamówienia sprzedaży zsynchronizowanym z e-Sale.
Na definicji załącznika istnieje parametr pozwalający na rozróżnienie czy załącznik stanowi wydruk faktury czy proformy.
Po wykonaniu synchronizacji do e-Sale z poziomu Szczegółów zamówienia będzie możliwość wyświetlenia Faktury sprzedaży realizującej zamówienie w systemie lub Faktury proforma.
Jeden towar w wielu grupach towarowych
Towary importowane z Comarch ERP XL do Comarch e-Sale znajdują się w grupach towarowych. Grupy te są podstawą do grupowania towarów również w Comarch e-Sale – będą on wyświetlane jako osobne kategorie towarów, w której będą wyświetlane konkretne towary.
Jeden towar może być wyświetlany w kilku grupach towarowych po stronie e-Sale; w tym celu należy umieścić towar we wszystkich tych grupach po stronie Comarch ERP XL:
Synchronizacja Comarch ERP XL i Comarch e-Sale
Sposoby synchronizacji
Synchronizacja Comarch ERP XL i Comarch e-Sale polega na wymianie danych:
Skompresowane dane binarne w postaci zdjęć, nie są importowane z systemu ERP do Comarch e-Sale.
Od wersji 2020.1 została wprowadzona dodatkowa kontrola podczas wykonywania synchronizacji z systemu ERP do e-Sale. Obecnie jeżeli podczas synchronizacji wystąpią nieoczekiwane zdarzenia w zakresie:
Warunkiem poprawnego wykonania synchronizacji jest wygenerowanie certyfikatu zabezpieczającego wymianę między Comarch ERP XL i Comarch e-Sale . Certyfikat taki jest generowany w Kroku 4 Kreatora Comarch e-Sale.
Synchronizacja uruchamiana ręcznie
Aby uruchomić ręcznie proces synchronizacji, należy:
Po wyświetleniu listy oddziałów, należy wskazać e-Sale, z którym ma się odbyć synchronizacja i nacisnąć przycisk: [Synchronizacja informacji z oddziałem]. Spowoduje to wyświetlenie okna z parametrami wymiany:
W oknie należy określić zakres i rodzaj eksportu/importu danych. Domyślne ustawienia w/w okna pobierane są z definicji oddziału.
Na oknie Wymiana danych z oddziałem istnieje parametr: Eksport cen, który odpowiada za synchronizację cen przypisanych do danego towaru z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep.
Parametr ten odpowiada za aktualizację cen nadanych w polach Cena aktualna oraz Cena poprzednia.
Zaznaczenie parametru spowoduje odznaczenie pozostałych parametrów dotyczących eksportu: Eksport cennika, Eksport grup oraz Eksport stanów magazynowych.
Zaznaczenie jednego z pozostałych parametrów dotyczących eksportu: Eksport cennika, Eksport grup, Eksport stanów magazynowych spowoduje odznaczenie parametru Eksport cen.
W przypadku pierwszej synchronizacji parametr Eksport cen jest odznaczony i wyszarzony.
Nie ulega zmianie synchronizacja cen towarów przy eksporcie cennika.
Synchronizacja automatyczna
Automatyczna synchronizacja danych polega na automatycznej wymianie danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sale . Wymiana ta polega na eksporcie i imporcie danych, zgodnie z ustawieniami konfiguracyjnymi Comarch e-Sale zdefiniowanymi podczas jego kreacji lub edycji zarejestrowanego.
Synchronizacja automatyczna uruchamiana jest na serwerze, na którym zainstalowany jest Comarch ERP XL. Plik instalacyjny powinien znajdować się w katalogu, w którym został zainstalowany Comarch ERP XL.
Aby uruchomić synchronizację automatyczną, należy:
Konfiguracja i współpraca z Comarch ERP XT
Wstęp
Comarch e-Sale to płatny system e-commerce, który zapewnia łatwą sprzedaż towarów w serwisach aukcyjnych.
Użytkownicy, którzy posiadają e-Sale skonfigurowany ze swoim kontem Comarch ERP XT, mają przedłużaną licencję przez cały czas, kiedy ich konto jest aktywne.
Współpraca pomiędzy Comarch ERP XT a Comarch e-Sale opiera się na wymianie danych pomiędzy aplikacjami.
Z Comarch ERP XT wysyłane są dane o produktach. Sam decydujesz, które towary chcesz sprzedawać na portalach aukcyjnych.
Natomiast z Comarch e-Sale importowane są informacje o złożonych zamówieniach. Na tej podstawie wystawiasz faktury sprzedaży, a Klient na bieżąco wie, jaki jest stan realizacji jego zamówienia.
Zamówienie Comarch e-Sale
Aby zamówić Comarch e-Sale Użytkownik musi posiadać swój numer ID Klienta Comarch. Numer ten jest nadawany automatycznie po kompletnym wypełnieniu danych firmy w Konto/ Moje konto na zakładce Moje dane (wszystkie pola oznaczone *). Po wypełnieniu pieczątki i zapisaniu danych Użytkownik jest rejestrowany w systemie Comarch i zwrotnie otrzymuje numer ID oraz PIN, które może zobaczyć w sekcji Twoje ID. Nadanie numeru ID trwa maksymalnie do 2 dni roboczych.
W obszarze Więcej funkcji/ Comarch e-Sale możesz zamówić swoją aplikację do obsługi serwisów aukcyjnych. Istnieje możliwość zamówienia:
Wysyłanie produktów do e-Sale
Towary widoczne w panelu e-Sale dzielone są na kategorie. Przed udostępnieniem produktów do aplikacji Użytkownik musi w Comarch ERP XT przygotować listę grup, która będzie wysyłana do e-Sale jako zestaw kategorii.
Import zamówień
Zamówienia z e-Sale są importowane do programu Comarch ERP XT jako faktury proforma. Aby złożone zamówienia pojawiły się w programie należy z poziomu listy faktur proforma wcisnąć przycisk Aktualizuj zamówienia z Comarch e-Sale (opcja dostępna w górnym prawym rogu pod trzema kropkami):
Na fakturze proforma, która jest tworzona w Comarch ERP XT, oprócz produktów, które zamówił Klient pojawia się dodatkowy element związany ze sposobem i kosztem dostawy.
Na fakturze proforma istnieje możliwość wprowadzania ilości produktu z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Natomiast na ofercie Allegro istnieje możliwość składania zamówień w pełnych ilościach.
Forma płatności na dokumencie jest przypisana zgodnie z mapowaniem zapisanym w menu Więcej funkcji/ Comarch e-Sale/ Konfiguracja:
W przypadku, jeśli formy płatności nie będą skonfigurowane, na tworzonych fakturach proforma będzie widoczna forma płatności gotówka.
Klient, składający zamówienie do oferty wystawionej za pośrednictwem e-Sale, może być zalogowany na swoje konto w serwisie aukcyjnym (i wtedy dane na zamówienie pobierane są z konta) lub wpisać swoje dane bezpośrednio na zamówieniu. Podczas importu zamówienia do Comarch ERP XT:
Czym się różni Comarch e-Sklep od Comarch e-Sale?
Wstęp
W tym artykule dowiesz się więcej na temat produktów Comarch e-Sklep oraz Comarch e-Sale. Poznasz najważniejsze różnice między nimi oraz dedykowane dla nich modele biznesowe.
Comarch e-Sklep
Comarch e-Sklep to platforma, na którą składają się dwa nierozłączne elementy:
Integracja e-Sklepu z dostępnymi systemami: Comarch ERP XT, Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum, zapewnia pełną funkcjonalność oraz szereg możliwości do prowadzenia wysokiej jakości sprzedaży online.
Najważniejsze procesy biznesowe zarządzane są z poziomu systemu Comarch ERP, który zintegrowany jest z Comarch e-Sklep przy wykorzystaniu interfejsu wymiany danych.
Aplikacja Comarch e-Sklep to miejsce, w którym dochodzi do interakcji z klientem i składa się z dwóch obszarów:
Sklep internetowy konfigurowany jest w sposób indywidualny, a prezentowanymi w nim towarami, stanami magazynowymi oraz innymi udostępnionymi treściami zarządza obsługa sklepu. Wszystkie zamówienia złożone w sklepie przechowywane są w panelu administracyjnym, a następnie w procesie synchronizacji przenoszone do systemu ERP, w którym dochodzi do ich realizacji.
Liczba zintegrowanych sklepów w ramach jednego systemu ERP oraz platformy e-Sklep jest dowolna.
Comarch e-Sale
Comarch e-Sale to prosta w obsłudze aplikacja, za pośrednictwem której można wystawiać swoje produkty na popularnych serwisach aukcyjnych z asortymentu dostępnego w systemie Comarch ERP. Jest to proste rozwiązanie odpowiadające potrzebom zarówno firm, stawiających pierwsze kroki w handlu internetowym, jak i doświadczonych sprzedawców branży e-Commerce.
Podobnie jak Comarch e-Sklep, Comarch e-Sale zintegrowany jest z systemami Comarch ERP, które służą do zarządzania procesami w firmie. Comarch e-Sale to platforma, która umożliwia sprzedaż wyłącznie w serwisach takich jak, Allegro oraz eBay, a już wkrótce Amazon.
Integracja z Allegro
Comarch e-Sale to wygodne narzędzie do handlu w serwisie Allegro, dzięki któremu uzyskasz możliwość wystawienia nieograniczonej ilości ofert oraz automatycznego generowania zamówień. Jeżeli chcesz skorzystać z tej integracji musisz posiadać konto na platformie Allegro.pl.
Integracja z eBay
eBay to serwis występujący lokalnie w 14 państwach na całym świecie, a także posiadający swoją międzynarodową platformę eBay.com. Dzięki integracji Comarch e-Sale z eBay możesz sprzedawać w zagranicznych serwisach tej platformy i poszerzyć swoją sprzedaż poza granice naszego kraju.
Porównanie Comarch e-Sklep z Comarch e-Sale
Wybór pomiędzy programem Comarch e-Sklep a Comarch e-Sale zależy od prowadzonego modelu biznesowego oraz oczekiwań firmy.
Comarch e-Sklep
Comarch e-Sale
Sposób działania
Wymiana danych na podstawie synchronizacji pomiędzy bazą e-Sklep/e-Sale, a bazą systemu ERP.
Współpraca z ERP
Współpraca z systemami ERP: Optima, XL, Altum, XT.
Środowisko pracy
W chmurze Comarch
Funkcjonalność marketingowa
Między innymi: newsletter, blog, opinie.
Brak.
Własne modyfikacje
Możliwość dowolnej modyfikacji wyglądu strony.
Korzystanie z interfejsu serwisów aukcyjnych.
Integracje zewnętrzne
Miedzy innymi: serwisy aukcyjne, systemy płatności, porównywarki cen.
Serwisy aukcyjne
Kanały sprzedaży
Sklep internetowy + serwisy aukcyjne (m.in. Allegro, eBay) + Ceneo Kup teraz
Serwisy aukcyjne (m.in. Allegro, eBay)
Jaka jest główna różnica?
Comarch e-Sale pozwala na sprzedaż jedynie w zewnętrznych serwisach aukcyjnych (m.in. Allegro, eBay), zaś Comarch e-Sklep stanowi odrębną platformę, która oprócz sprzedaży standardowej w sklepie on-online może poszerzyć swoją działalność o sprzedaż w serwisach aukcyjnych (takich samych jak w Comarch e-Sale).Konfiguracja konta e-mail
Przykładowa konfiguracja SMTP
Poniżej przedstawione są przykładowe dane konfiguracyjne dla popularnych serwisów pocztowych.
W podanych przypadkach w polu Konto (w starym panelu Nazwa użytkownika) zaleca się podanie pełnego adresu e-mail.
Adres serwera SMTP
Adres serwera lub twojadomena.pl *
Port poczty wychodzącej
587(bez SSL), 587 (SSL)
Konto
nazwaużytkownika@twojadomena.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Gmail.com
Adres serwera SMTP
twojanazwa.nazwa.pl
Port poczty wychodzącej
587 (bez SSL)
Konto
nazwaużytkownika@nazwa.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Adres serwera SMTP
smtp.gmail.com
Port poczty wychodzącej
587 (SSL)
Konto
nazwaużytkownika@gmail.com
Hasło użytkownika
hasło do konta
Adres serwera SMTP
smtp.wp.pl
Port poczty wychodzącej
587 (SSL)
Konto
nazwaużytkownika@wp.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Adres serwera SMTP
smtp.poczta.onet.pl
Port poczty wychodzącej
587 (SSL)
Konto
nazwaużytkownika@onet.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Adres serwera SMTP
poczta.o2.pl
Port poczty wychodzącej
587 (bez SSL)
Konto
nazwaużytkownika@o2.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Adres serwera SMTP
smtp.gmail.com
Port poczty wychodzącej
587 (SSL)
Konto
nazwaużytkownika@gazeta.pl
Hasło użytkownika
hasło do konta
Zdjęcia produktów w e-Sale
Profesjonalne zdjęcie produktu
Poniżej prezentujemy szereg porad do których należy się stosować, aby przygotować profesjonalne zdjęcia swoich produktów:
Obsługiwane format
W s-Sale obsługiwane są wyłącznie obrazki w formatach:
Zalecany rozmiar obrazków
Zdjęcia, których rozmiar przekroczy 512kB nie będą obsługiwane.
Pliki przesłane przez system ERP jako kompresowane oraz pliki o rozdzielczości większej niż 1920px nie będą przetwarzane przez e-Sale, czyli nie będą one skalowane.
Dodawanie zdjęć do produktów
W dobie silnej konkurencji na rynku sprzedaży internetowej należy poświęcić bardzo dużo uwagi na skrupulatne przygotowanie optymalnej oferty produktowej. Integralną częścią produktu jest jego zdjęcie. Wyeksponowane grafiki skutecznie przyciągają uwagę klientów i zachęcają do kupna oferowanego produktu. Pamiętaj, że dobrze przygotowane zdjęcia mogą najskuteczniej wyróżnić Twoją ofertę spośród wielu podobnych konkurentów.
Zdjęcia produktów udostępnione w Comarch e-Sale dodawane są do kart towarowych w odpowiednim systemie ERP.
W panelu administracyjnym e-Sale w menu Ustawienia/ Optymalizacje na liście widoczne są błędy i ostrzeżenia dotyczące przesyłania obrazków z systemu ERP, a w kolumnie Typ dodatkowo także przyczyna, dlaczego dane zdjęcie nie zostało przesłane do e-Sale.
Jeżeli na liście widzisz wpisy, zbadaj poprawność udostępnienia tych obrazków w systemie ERP. Dla ułatwienia weryfikacji w tabeli wyświetlana jest również nazwa i rozmiar przesyłanego pliku oraz kod i nazwa towaru w systemie ERP, do którego dodano dane zdjęcie.
Pusta lista oznacza, że nie ma nieprawidłowości w udostępnianiu obrazków przesyłanych z systemu ERP - czyli powinny być one widoczne na towarach w panelu e-Sale. Jeżeli jednak nadal nie widzisz tych zdjęć, sprawdź, czy poprawnie zostały skonfigurowane w systemie ERP.
Więcej na temat dodawania zdjęć do produktów można przeczytać w poniższych artykułach:
Hurtownie
Wstęp
Od wersji 2021 Comarch e-Sale w panelu administracyjnym umożliwiono integrację z hurtowniami. Jest to pierwszy etap integracji, który polega na aktualizacji stanów magazynowych towarów w e-Sale na podstawie stanów pobranych z podłączonej hurtowni. Taka aktualizacja zasobów ma miejsce tylko w sytuacji, kiedy zostaną powiązane (po kodzie EAN, kodzie producenta, kodzie towaru) towary z hurtowni z towarem dostępnym w danym e-Sale.
Od wersji 2021 wprowadziliśmy także możliwość określenia kolejności zdejmowania stanów magazynowych z hurtowni. Kolejną nowością jest dodanie w dzienniku zdarzeń historii importu stanów magazynowych z hurtowni do e-Sale.
Warunki korzystania z integracji z hurtowniami:
Gotowe integracje z hurtowniami
W panelu administracyjnym Comarch e-Sale w menu Integracje/Hurtownie/ Dodaj integrację widoczna jest lista zdefiniowanych hurtowni. Dostępne są tam przygotowane przez Comarch gotowe integracje z wybranymi hurtowniami z których mogą korzystać wszyscy abonenci Comarch e-Sale. Dzięki temu możesz szybko połączyć się z wybraną hurtownią i w ten sposób powiększyć zasoby towarów w swoim e-Sale, czyli sprzedawać ilościowo więcej produktów niż masz ich dostępnych w systemie ERP.
Dodanie nowej hurtowni do mojego e-Sale
Jeżeli chcesz zintegrować swój Comarch e-Sale z inną hurtownią (której nie ma na liście gotowych integracji), to możesz to zrobić na zakładce Integracje/Dodaj integrację/Hurtownie/Własna hurtownia za pomocą przycisku Dodaj:
Następnie należy podać nazwę hurtowni, która jest podłączana do e-Sale oraz adres sklepu:
Zostanie utworzony formularz podłączania nowej hurtowni. Na formularzu należy aktywować połączenie z nową hurtownią poprzez uzupełnienie pól i parametrów:
Po wybraniu opcji Ceneo i kliknięciu w zastosuj:
formularz integracji z hurtownią zostanie uzupełniony odpowiednio:
W przypadku integracji z hurtownią, która udostępnia swój feed produktowy w formacie innym niż Ceneo, należy odpowiednio uzupełnić powyższe pola.
Lista hurtowni
W panelu administracyjnym w menu Integracje dostępna jest lista skonfigurowanych m. in. hurtowni w danym e-Sale, zarówno tych aktywnych jak i nieaktywnych. Nad listą dostępny jest przycisk Dodaj integrację który umożliwia dodanie integracji z nową hurtownią.
Podsumowując
Konfiguracja i współpraca z Comarch ERP Optima
Wstęp
Przygotowaliśmy dla Państwa poniższy podręcznik w celu szybkiego uruchomienia sprzedaży w Comarch e-Sale. Nasz mini przewodnik został podzielony na kroki, które umożliwią Państwu poprawne przygotowanie i rozpoczęcie internetowej sprzedaży.
Pierwszy krok to podstawowe konfiguracje w systemie Comarch ERP Optima (przypominamy, że z poziomu systemu do zarządzania wysyłane są towary wraz z ich zdjęciami i atrybutami, dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie asortymentu). Drugi krok, jaki należy zrobić to przygotowanie w panelu administracyjnym informacji o e-Sale, skonfigurowanie maila, który umożliwia komunikację z Klientami oraz konfigurację serwisów aukcyjnych.
Po wykonaniu tych czynności można zacząć sprzedaż w Comarch e-Sale.
Życzymy jak najwięcej e-Klientów i satysfakcji z naszego oprogramowania.
Zespół Comarch e-Sale
Konfiguracja Comarch ERP Optima
Konfiguracja współpracy z Comarch e-Sale
Po zalogowaniu w programie Comarch ERP Optima należy wejść w zakładkę System/Konfiguracja.
Otworzy się specjalne okno, w którym należy przejść do konfiguracji Comarch e-Handel. Ścieżka dostępu: System/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ e-Handel i przejść na zakładkę e-Sklep/e-Sale.
Skasowano:
Okno zawiera elementy konfiguracyjne związane ze współpracą z Comarch e-Sale.
W celu dodania nowego oddziału Comarch e-Sale należy nacisnąć przycisk , otworzy się okno konfiguracji e-Sale składające się z zakładek Ogólne, Zasoby oraz Dodatkowe.
Zakładka Ogólne
Nazwa sklepu – należy podać nazwę Comarch e-Sale
Nieaktywny – parametr odpowiedzialny za dezaktywację danego oddziału e-Sale. Taka operacja skutkować brakiem wykonywania synchronizacji oraz brakiem możliwości modyfikacji oferty wysyłanej do tego oddziału po stronie Comarch ERP Optima. Po oznaczeniu danego oddziału e-Sale jako Nieaktywny będzie on wyświetlany na liście w kolorze czerwonym.
Waluty:
Ceny
Zakładka Zasoby
Zasoby:
- jeśli parametr jest zaznaczony (domyślnie), do e-Sale zostaną wysłane informacje o stanie magazynowym z magazynu domyślnego zgodnie z ilością na tym magazynie, widoczną na zakładce Zasoby na karcie towaru. Jeżeli magazyn domyślny nie jest wybrany, to stany magazynowe nie będą wysyłane,
- jeśli parametr jest odznaczony, do Comarch e-Sale nie zostaną wysłane stany magazynowe.
- jeśli parametr jest zaznaczony do Comarch e-Sale zostaną wysłane informacje o stanie magazynowym z pola Ilość dostępna (ilość towaru na magazynie pomniejszona o rezerwacje),
- jeśli parametr nie jest zaznaczony do Comarch e-Sale zostaną wysłane informacje o stanie magazynowym zgodnie z ilością dla wybranego magazynu, widoczną na zakładce Zasoby na karcie towaru.
Wysyłane do Comarch e-Sale stany magazynowe nie uwzględniają ilości towaru na magazynach o typie serwisowy. Przesyłane dane dotyczą tylko ilości na magazynach o typie lokalny.
Na zamówieniu zaimportowanym do Comarch ERP Optima informacja o wybranych przez Klienta Comarch e-Sale cechach towaru widoczna jest na RO, po zaznaczeniu produktu i kliknięciu lupy, na zakładka Ogólne w polu Opis/ Atrybuty. Rezerwację Odbiorcy można przekształcić tylko do dokumentów, które zdejmą konkretną dostawę z magazynu: Wydania Zewnętrznego, Faktury Sprzedaży/ Paragonu z opcją pobrania towaru z magazynu. Przekształcenie RO do FA/ PA z opcją rezerwacji nie jest możliwe.
Zakładka Dodatkowe
Na zakładce Dodatkowe formularza Comarch e-Sale należy uzupełnić:
Nazwę Comarch ERP Optima
Aby wygenerować klucz wymiany należy należy nacisnąć symbol klucza znajdującego się po prawej stronie okna.
Generuj klucz wymiany – w oknie należy wskazać nazwę firmy, sklepu oraz PIN (w polu: Hasło). Dane do generacji klucza wymiany danych znajdziesz w panelu administracyjnym e-Sale. W tym celu przejdź do obszaru Mój profil/e-Sale/ należy wybrać e-Sale/ w sekcji Dane do synchronizacji znajdują się dane do wygenerowania klucza wymiany.
Sposób eksportu cennika:
Sposób eksportu grup towarowych:
Inne
Grupy towarów wysyłane do Comarch e-Sale
Do Comarch e-Sale będą wysyłane Grupy towarów zgodnie z definicją w konfiguracji (Konfiguracji firmy/ Ogólne/ e‑Handel). Jeśli w konfiguracji zostanie ustawiona Grupa Główna to zostaną wysłane wszystkie grupy będące w Grupie Głównej wraz z podgrupami. Jeśli zostanie wybrana inna grupa, wówczas do sklepu będą przesyłane grupy, będące jej podgrupami wraz z kolejnymi poziomami.
Towary wysyłane do Comarch e-Sale
Po skonfigurowaniu Comarch e-Sale, na karcie towarowej produktu pojawi się zakładka e-Handel. Aby towary były widoczne w panelu administracyjnym Comarch e-Sale należy w tej zakładce zaznaczyć parametr Udostępniaj w Comarch e‑Sklep/e-Sale dla oddziału e-Sale i zapisać zmiany przyciskiem . Towar musi być przypisany do co najmniej jednej grupy, która znajduje się w drzewie wysyłanym do Comarch e-Sale.
Umożliwiono definiowanie oddzielnych danych towarowych pod każdy oddział e-Sklepu lub e-Sale, w którym towar ma być udostępniony. Dane towarowe, które możemy ustawiać w zależności od wybranego oddziału znajdują się w bocznej zakładkach: Główne oraz Dodatkowe. Są to języki, grupa domyślna, status dostępności, ceny i koszty dostawy oraz atrybuty czasowe. Wszystkie pola są dostępne do edycji niezależnie czy parametr Udostępniaj w Comarch e-Sklep/e-Sale jest zaznaczony czy nie.
Do Comarch e-Sale wysyłane są następujące dane o towarach: kod towaru, nazwa, opis, cena zgodnie z ustawieniami w konfiguracji, zdjęcia towaru, producent, marka przypisana do towaru, jednostka miary towaru podstawowa oraz kod producenta.
Na karcie towaru (zakładka Dodatkowe) znajdują się pola Waga w kg pozwalające na zdefiniowanie wagi towaru, pole Kod producenta umożliwiające wpisanie kodu towaru, pod jakim występuje u producenta, informacje te, podczas synchronizacji są przesyłane do Comarch e-Sale.
Użytkownicy modułu Handel Plus na karcie towaru, na zakładce e-Handel mogą wprowadzić nazwę i opis towaru także w języku obcym. Użytkownicy modułu Handel mają do dyspozycji tylko język polski.
Na liście zasobów oraz cenniku dostępny jest parametr e-Sklep/e-Sale, w którym mamy do wyboru z listy zdefiniowane w konfiguracji oddziały e-Sklep lub e-Sale. Po wybraniu e-Sale, na liście towarów zostaną wyświetlone tylko towary, które są udostępnione w wybranym oddziale.
Na zakładce e-Handel mamy trzy pionowe zakładki: Główne, Dodatkowe oraz Wspólne.
Na zakładce Główne znajdują się parametry związane ze współpracą programu z Comarch e-Sale. Oprócz grupy domyślnej definiujemy tu języki dla e-Sale. Jeżeli chcemy, aby towar udostępniany był w większej ilości oddziałów (na przykład e-Sklepów) to możemy dla ułatwienia skorzystać z kopiowania danych z już ustawionego oddziału korzystając z przycisku .
Grupa domyślna - mamy możliwość wyboru domyślnej grupy. W polu tym nie może być wybrana Grupa główna oraz grupa, która jest węzłem głównym dla e-Sale (wybrana w konfiguracji e-Sale). Grupa musi zawierać się w drzewie, które jest wysyłane do e-Sale. Kopiując dane z innego oddziału (na przykład e-Sklepu) grupa domyślna nie będzie kopiowana.
Dodatkowe atrybuty towarów
Do Comarch e-Sale można wysyłać dodatkowo inne informacje o towarze w formie atrybutów. Aby dany atrybut został wysłany wraz z towarem do Comarch e-Sale, zarówno na definicji jak i na towarze, atrybut musi mieć zaznaczoną opcję: Udostępniaj w Comarch e-Sklep/e-Sale. Jeśli zatem na kartę towaru dodajemy atrybut, który nie jest wysyłany do sklepu i zaznaczymy na nim udostępnianie, parametr zostanie też zaznaczony na definicji tego atrybutu. Jeśli z kolei atrybut jest przypisany do towarów, odznaczenie parametru na definicji atrybutu, spowoduje też odznaczenie go na kartach towarów. Do Comarch e-Sale można wysyłać atrybuty o formacie: tekst, liczba, lista, data.
Kolejność atrybutów jak i ich wartości wyświetlanych w obrębie poszczególnych atrybutów uzależniona jest od ich kolejności na karcie cennikowej danego produktu na zakładce Atrybuty w Comarch ERP Optima. W celu ustawienia kolejności atrybutów na liście dostępna jest metoda przeciąg i upuść.
Domyślnie lista typów będzie zawierać następujące pozycje:
Word - domyślnie ustawiany dla plików o rozszerzeniach: doc, docx, docm, txt, rtf, odt
Excel - domyślnie ustawiany dla plików o rozszerzeniach: xls, xlsx, xlsm, xlsb
PDF - pliki pdf
Grafika - domyślnie ustawiany dla plików o rozszerzeniach: bmp, gif, png, jpg
Video - avi, mp4, mkv
Audio - mp3, wav
Flash – swf
Archiwa - zip, rar
Inne - w przypadku nierozpoznanego typu pliku.
Dla opcji Wybór kolumn (dostępnej na liście pod prawym przyciskiem myszy) znajdują się kolumny:
W sekcji Załączniki dostępne są przyciski:
- Dodaj załącznik
- Podgląd pliku – podgląd załącznika z pomocą domyślnego programu ustawionego dla danego typu pliku
- Usuń
W menu dostępnych opcji przy przycisku Dodaj załącznik do wyboru są trzy opcje:
Wybierając opcję Wskaż plik na dysku i zapisz do bazy program wyświetli okno, gdzie Użytkownik będzie mógł wyszukać lokalizację pliku i wskazać plik. Po zatwierdzeniu wyboru wskazany plik zostanie zapisany w bazie danych. Jeśli Użytkownik zaznaczy więcej, niż jeden plik, wówczas dodane zostaną wszystkie zaznaczone pliki. W oknie wyszukiwania plików domyślnie będą się podpowiadać pliki typu pliki graficzne, zapamiętywana też będzie ostatnio wybierana ścieżka.
Wybór opcji spowoduje, że załącznik trafia od razu na listę danych binarnych i zostaje zapisany w bazie.
Stosując takie rozwiązanie należy pamiętać, że:
Wybierając opcję Wskaż plik na dysku i zapisz link rejestrowane jest powiązanie załącznika z plikiem, który jest zapisany na dysku komputera. W efekcie w bazie danych ten plik nie jest zapisany, a jedynie zapamiętana jest ścieżka dostępu do pliku.
Stosując takie rozwiązanie należy pamiętać o tym, że:
Wybierając opcję Wybierz z listy danych binarnych otwierane jest okno danych binarnych, na którym możliwe jest wskazanie zapisanych już w bazie danych binarnych.
Okno z listą danych binarnych posiada kolumny:
Na oknie istnieje też możliwość podglądu widoku pliku, na którym aktualnie jest umieszczony kursor. Opcja podglądu ma możliwość ukrycia lub zwinięcia. Domyślnie podgląd jest ukryty po prawej stronie listy, gdzie widnieje pasek Podgląd – kliknij, aby wyświetlić okienko podglądu pliku. Po kliknięciu w pasek rozwijany jest panel, w którym widoczny jest podgląd pliku. W panelu widoczne jest zdjęcie (grafika), w przypadku innych plików wyświetla się standardowa ikona obrazująca rodzaj pliku. Położenie panelu może być przez Użytkownika zmieniane. Aby zadokować panel z innej strony okna należy go „złapać” i przeciągnąć w inną lokalizację. Dodatkowo panel wyposażony jest w przycisk pinezki: jeśli pinezka jest „wyciśnięta” po ustawieniu kursora z powrotem na liście danych binarnych panel jest zwijany. Jeśli pinezka jest „wciśnięta” – panel jest na stałe dokowany.
Na liście załączników istnieje także możliwość dodania załącznika za pomocą menu kontekstowego, dostępnego pod prawym przyciskiem myszy. Z tego poziomu dostępne są opcje: Dodaj (odpowiadająca opcji: Wskaż plik na dysku i zapisz do bazy), Wskaż plik na dysku i zapisz link, Wybierz z listy danych binarnych.
Dodanie atrybutu o typie binarnym do towaru i przypisanie wartości binarnej spowoduje automatyczne pojawienie się wskazanej pozycji binarnej na liście załączników. Aby załącznik udostępniany był w Comarch e-Sale, w kolumnie o nazwie e-Sklep należy wybrać opcję TAK (opcja TAK niedostępna dla linków).
Jako zdjęcie główne w Comarch e-Sale wyświetlana jest pierwsza pozycja binarna na liście załączników. Istnieje możliwość ustawienia kolejności załączników – aby przenieść załącznik w górę lub w dół należy je przeciągnąć i upuścić w wybrane miejsce.
Niemożliwe jest wielokrotne dodawanie tej samej danej binarnej na jedną kartę cennikową produktu wysyłanego do Comarch e-Sale. Przy próbie zapisania takiej karty program zwróci ostrzeżenie: Dodano dwie identyczne dane binarne wysyłane do e-Sklep! i nie pozwoli na jej zapis, dopóki nie zostanie to poprawione.
Producent i Marka
Do Comarch e-Sale można wysyłać dodatkowo informacje na temat Marki i Producenta danego produktu. Informacje te można wprowadzić na zakładce Dodatkowe karty cennikowej. Na formularzach Producenta i Marki dostępna jest zakładka e-Sklep, na tej zakładce można wprowadzić dodatkowe nazwy, opisy i dane dotyczące pozycjonowania w Comarch e-Sale
Zmiana parametrów dla Comarch e-Sale
Z poziomu menu Ogólne/ Cennik lub Handel/ Zasoby w Operacjach seryjnych dostępne są funkcje:
Dla pozycji zaznaczonych na liście można zaznaczyć parametr Udostępniaj w Comarch e-Sklep/e-Sale dla Comarch e-Sale lub wybranego oddziału e-Sklepu, zmienić status dostępności towaru i grupę domyślną. Dodatkowo można ustawić atrybuty czasowe.
Weryfikacja oferty e-Sale
Aby zweryfikować poprawność danych oferty wysyłanej do Comarch e-Sale, można wykonać testy integralności dla kartotek udostępnianych w e-Sale.
Z poziomu menu Narzędzia/ Testy integralności na zakładce Testy dostępna jest opcja – Weryfikacja oferty dla e-Handel. Test obejmuje następujące dane :
Dodatkowo w celu weryfikacji zgodności wartości atrybutów typu lista na kartotekach towarowych z wartościami na definicji (karcie) atrybutu w gałęzi Cennik jest dostępny test:
Odbiór zamówień z Comarch e-Sale
Wszystkie zamówienia zarejestrowane w Comarch e-Sale trafiają do bazy Comarch ERP Optima na listę dokumentów RO. W systemie dostają kolejny numer, zgodnie z ustawieniami numeratora dla dokumentów RO. Nr zamówienia wygenerowany w Comarch e-Sale przenoszony jest do pola Nr zamówienia na dokumencie RO.
Data zamówienia wysyłana jest z Comarch e-Sale i jest zgodna z datą zatwierdzenia zamówienia przez użytkownika, Termin rezerwacji jest ustawiany zgodnie z ilością dni wpisaną w Konfiguracji firmy/ Handel/ Parametry (termin liczony jest od daty wystawienia). Jeżeli w konfiguracji nie ustawiono ilości dni, jako termin rezerwacji ustawiana jest data bieżąca.
Źródło zamówienia
Zamówienia pochodzące z Comarch e-Sklep/e-Sale są odpowiednio oznaczane na liście rezerwacji odbiorcy. Dane o pochodzeniu zamówienia są widoczne w kolumnie Źródło zamówienia (domyślnie ukryta).
Kolumna w zależności od pochodzenia dokumentu informuje czy dokument został utworzony w programie czy zsynchronizowany z e-Sklep/e-Sale.
Dane kontrahenta importowane są na podstawie danych zapisanych przez użytkownika Comarch e-Sale w danych kontaktowych.
Klient jednorazowy
Klient Comarch e-Sale traktowany jest jako użytkownik jednorazowy, a faktura dla niego wystawiana jest na kontrahenta !NIEOKREŚLONEGO!. Dane kontrahenta trafiają na dokument RO, ale nie jest tworzona karta kontrahenta w bazie Comarch ERP Optima.
Elementy zamówienia
Na zamówienia trafiają towary przesłane z zamówienia złożonego w Comarch e-Sale wraz z cenami i wskazanymi przez klienta atrybutami. Ceny zapisywane są zgodnie z przesłanymi z Comarch e-Sale bez względu na zmiany cennika. Atrybuty towarów są przenoszone na RO w pole Opis/ atrybuty znajdujące się w oknie pozycji dokumentu oraz na zakładkę atrybuty.
Na importowane zamówienia w walucie pobierany jest aktualny kurs domyślny z konfiguracji programu, w polu typ kursu ustawiany jest kurs ręczny.
W przypadku zamówień z rozróżnieniem na cechy partii (moduł Handel Plus), informacje o cechach partii znajdują się na formularzu RO, na zakładce Dodatkowe w polu Opis/ Atrybuty. Po przekształceniu RO do WZ lub Faktury Sprzedaży z opcją pobrania towaru z magazynu i wykonaniu synchronizacji z Comarch e-Sale – w Comarch e-Sale pomniejszany jest stan towaru o zrealizowany na FA/ WZ.
Koszty transportu/wysyłki oraz płatności
Na zamówienie przenoszone są również koszty związane z dostarczeniem towaru do klienta oraz realizacją płatności (np. dodatkowe koszty związane z pobraniem). Aby dane te poprawnie trafiły na dokument RO należy założyć w Cenniku kartę usługową przeznaczoną na koszty związane z dostawą/ płatnością, a następnie wybrać tę pozycję w Konfiguracji Comarch e-Sale dla Kosztu przesyłki (Konfiguracja firmy/ Ogólne/ e-Handel).
Zgodnie z ustawieniem w konfiguracji do RO zostanie dodana pozycja usługowa o kodzie z cennika, natomiast nazwa i wartość zostaną przesłane z Comarch e-Sale. Pozycja z kosztem przesyłki zostanie dodana na dokumencie jako ostatnia.
Opis transakcji
Klient składający zamówienie w Comarch e-Sale może umieścić na nim dowolne uwagi, które następnie trafiają do pola Opis na dokumencie RO.
Zakładka e-Sklep/e-Sale
Na dokumentach RO wczytanych z Comarch e-Sale wyświetlana jest dodatkowa zakładka e-Sklep/e-Sale. Na zakładkę przenoszone są dodatkowe informacje dotyczące zamówienia, m.in. Uwagi klienta, informacje o sposobie dostawy, dane aukcji na której zakupiono produkt.
Potwierdzanie zamówienia
Zamówienie zaimportowane z Comarch e-Sale trafia do bufora. Jednak, aby zamówienie zostało zaimportowane musi ono być potwierdzone przez klienta i mieć status „Oczekuje na potwierdzenie sklepu”. Po jego weryfikacji, sprawdzeniu dostępności towaru, możliwości realizacji itd. zamówienie można zatwierdzić co będzie równoznaczne z potwierdzeniem zamówienia. Przy najbliższej synchronizacji informacja o potwierdzeniu zamówienia zostanie przesłana do Comarch e-Sale. Wtedy zamówienie uzyska status „Potwierdzone”.
Realizacja zamówienia
Realizacja zamówienia polega na wygenerowaniu do zamówienia dokumentów handlowych lub magazynowych. Nie ma znaczenia czy dokument ten jest w buforze czy też zapisany na stałe. Jeśli dokument zamówienia ma status w realizacji, to w Comarch e-Sale przy najbliższej synchronizacji zostanie ono potwierdzone. Po całkowitej realizacji zamówienia, przy synchronizacji do Comarch e-Sale zostanie wysłana informacja o tym, że zamówienie zostało zrealizowane, a status zamówienia zmieni się na „Zrealizowane”.
Dla każdego z tych dokumentów RO,PA,FA,FPF i WZ, (zapisanego do bufora, jak i na trwałe), istnieje możliwość wygenerowania dokumentu Zlecenia nadania przesyłki - ZNP. Jeśli Klient wybrał metodę dostawy Odbioru osobistego, na zlecenie ZNP generowane do zamówienia przenoszone są informacje o wybranym punkcie odbioru osobistego. Po zamówieniu kuriera, na dokumencie Zlecenia przesyłki zapisywane są dla każdej paczki numery, nadane przez przewoźnika. Każda paczka otrzymuje swój własny numer listu przewozowego. Numery te są również przenoszone na dokument, z którego bezpośrednio powstało zlecenie.
Anulowanie zamówienia
Jeśli występuje potrzeba anulowania zamówienia, należy dokument RO zatwierdzić a następnie anulować. Zapewnia to wysyłanie odpowiednich, automatycznych informacji do Klienta składającego dane zamówienie o jego anulowaniu. Program nie pozwala na usunięcie RO zaimportowanego z e-Sale będącego w buforze.
Komunikacja z Comarch e-Sale
Komunikacja z Comarch e-Sale polega na synchronizacji danych w dwóch kierunkach:
Proces synchronizacji odbywa się:
Synchronizacja ręczna
Aby dokonać ręcznej synchronizacji należy nacisnąć ikonę dostępną w menu Narzędzia. Pojawi się okno umożliwiające rozpoczęcie synchronizacji.
Okno synchronizacji Comarch e-Sklep/e-Sale
Na oknie tym w polu Sklep/e-Sale umożliwiono wybór jednego, kilku lub wszystkich oddziałów, z którymi chcemy wykonać synchronizację.
Poniżej wskazujemy jaką synchronizację chcemy wykonać. W pierwszej części dostępne są dwa parametry, domyślnie zaznaczone:
W części okna Ustawienia dodatkowe dostępne są kolejne parametry, domyślnie niezaznaczone:
Synchronizacja automatyczna
Comarch ERP Optima w wersji stacjonarnej
Automatyczna synchronizacja danych polega na automatycznej wymianie danych między Comarch ERP Optima a Comarch e-Sale. Synchronizacja automatyczna uruchamiana jest na serwerze, na którym zainstalowana jest Comarch ERP Optima.
Usługa Comarch Serwis Operacji Automatycznych instalowana jest wraz z programem Comarch ERP Optima. Jeżeli krok ten został pominięty podczas instalacji programu, usługę można zainstalować oddzielnie np. wywołując instalator Comarch ERP Optima z poziomu Panelu sterowania.
Samouczek - kreator ustawień w Comarch e-Sale
Wstęp
Z każdą nową wersją Comarch e-Sale staje się coraz bardziej rozbudowanym programem. W związku z tym, aby ułatwić pierwsze etapy konfiguracji przygotowaliśmy narzędzie umożliwiające przeprowadzenie użytkownika w prosty sposób przez najważniejsze obszary w panelu administracyjnym. Utworzony samouczek zawiera uporządkowany zbiór podstawowych obszarów do konfiguracji, które przygotują Twój e-Sale do pracy.
Szybki start - jak zacząć?
Samouczek „Szybki start” dostępny jest w obszarze Dashboard przez okres 90 dni od daty utworzenia e-Sale.
Podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetlony zostanie również powitalny komunikat dotyczący przygotowania e-Sale do sprzedaży online. Możesz zdecydować czy chcesz, aby informacja pojawiała się automatycznie od razu po zalogowaniu do e-Sale przez określony z góry czas, czy wolisz ukryć ją niezależnie od wprowadzonych zmian. Po wybraniu opcji zamknięcia samouczek zostanie zamknięty i nie wyświetli się przy następnym logowaniu do panelu.
Z każdym kolejnym logowaniem do panelu administracyjnego samouczek „Pomoc” widoczny jest w sekcji Dashboard w kafelku . Z tego miejsca można w każdej chwili wrócić do listy Szybkiego startu i włączyć samouczek lub dokończyć konfigurację.
Wygląd i działanie
Lista czynności na start zawiera uporządkowany zbiór podstawowych, a zarazem najważniejszych obszarów do konfiguracji, tj.:
Wymagania techniczne
Wymagania Comarch e-Sale
Comarch e-Sale jest udostępniany w wersji online (czyli w Chmurze Comarch), zatem nie posiada dodatkowych wymagań technicznych. Wystarczy komputer (umożliwiający uruchomienie najnowszej wersji przeglądarki internetowej) z dostępem do internetu (prędkość łącza 100Mb/s) i aktualną wersją przeglądarki internetowej.
Panel administracyjny Comarch e-Sale współpracuje z przeglądarkami w najnowszych wersjach:
Obsługiwane wersje systemów ERP
W celu korzystania z Comarch e-Sale konieczne jest, aby klient posiadał objęte aktualną gwarancją oprogramowanie Comarch ERP.
Lista systemów ERP współpracujących z Comarch e-Sale
Logowanie do panelu Comarch e-Sale
Uzyskanie dostępu do nowego panelu administracyjnego
1. Dostęp do panelu administracyjnego Comarch e-Sale
Panel administracyjny Comarch e-Sale dostępny jest pod adresem.
2. Rejestracja do nowego panelu administracyjnego
Jeśli posiadasz już konto w SSO (Comarch Cloud Portal) to wystarczy, że zamówisz nasz e-Sale pod linkiem demo e-Sale. W powitalnej wiadomości znajdziesz informacje o aktywacji 30-dniowego darmowego okresu próbnego dla systemu e-Sale. Okres próbny umożliwi Ci testowanie wszystkich funkcji systemu. W e-mailu znajdziesz link z dostępem do panelu administracyjnego. Otrzymasz również szczegóły dotyczące opcji systemu ERP, które możesz przetestować, jeśli jeszcze z nich nie korzystasz.
Jeśli nie posiadasz takiego konta, to przy zamówieniu e-Sale zostanie Ci założone konto w portalu SSO. W otrzymanym e-mailu potwierdzającym złożenie zamówienia na e-Sale znajdziesz instrukcje dotyczące aktywacji konta.
Po kliknięciu w przycisk Aktywuj, zostaniesz przekierowany do strony, która umożliwi Ci ustawienie hasła do Twojego konta.
Logowanie do panelu e-Sale
W celu zalogowania się do panelu administracyjnego Comarch e-Sale (dla użytkowników, którzy dokonali rejestracji i uzyskali dostęp do swojego konta), należy przejść na stronę panel.comarchesale.com:
Wystarczy podać adres e-mail i hasło, które zostały wprowadzone podczas zakładania konta w SSO.
Hasło
Z powodów bezpieczeństwa hasła wprowadzane podczas rejestracji i logowania w Comarch e-Sale muszą spełniać wymienione niżej wymagania:
Zamawianie Comarch e-Sale
Wybór wersji Comarch e-Sale
Możesz zamówić swoje Comarch e-Sale przez dedykowaną stronę internetową. W pierwszej kolejności należy wybrać wersję oprogramowania: demo lub pełną wersję płatną. Klikając w pole Wypróbuj bezpłatnie zamówisz wersję 30 -dniową bezpłatną wersję demo, natomiast pole Zamów teraz daje możliwość skorzystania z pełnej wersji.
Wersja demo
Po wyborze opcji Wypróbuj bezpłatnie pojawi się nowe okno, w którym należy podać adres e-mail. Na ten adres zostaną wysłane wszystkie niezbędne dane, które będą potrzebne do prawidłowej konfiguracji Comarch e-Sale.
Po wpisaniu adresu e-mail należy kliknąć w pole Wypróbuj.
Na podany w formularzu adres e-mail zostanie wysłana wiadomość potwierdzająca realizację zamówienia.
Po złożeniu zamówienia w wiadomości powitalnej znajdziesz m.in. link z dostępem do panelu administracyjnego oraz szczegóły dotyczące dostępnych opcji systemu ERP, które możesz wypróbować, jeśli jeszcze ich nie używasz.
Jeśli jeszcze nie posiadasz konta Comarch Cloud, kliknij przycisk Aktywuj.
Zostaniesz przekierowany do strony, która umożliwi Ci ustawienie hasła do Twojego konta. Po ustawieniu hasła możesz się zalogować do Panelu Administracyjnego.
Po zakończonym procesie logowania otrzymasz e-mail potwierdzający aktywację Twojego konta w Comarch Cloud.
Jeśli już posiadasz konto Comarch Cloud, sklep zostanie podpięty do Twojego adresu e-mail i będzie widoczny w Panelu administracyjnym.
Pełna wersja
Po wyborze opcji Zamów teraz pojawi się nowe okno, w którym należy podać adres e-mail. Na ten adres zostaną wysłane wszystkie niezbędne dane, które będą potrzebne do prawidłowej konfiguracji Comarch e-Sale.
Po wpisaniu adresu e-mail należy kliknąć w pole Dalej. W nowym oknie należy wskazać, czy korzysta się z systemów Comarch ERP. Jeśli nie, należy zaznaczyć w pole Nie mam Comarch ERP, wybrać system ERP i kliknąć Dalej. Jeśli tak, należy zaznaczyć pole Mam Comarch ERP, wybrać system ERP i kliknąć Dalej.
W momencie, gdy została wybrana opcja Nie mam Comarch ERP, pojawi się na ekranie nowe okienko, na którym należy podać wymagane dane. Konieczne będzie podanie następujących danych: hasło do Comarch ERP Optima w chmurze, imię, nazwisko, numer telefonu komórkowego oraz numeru NIP. Opcjonalnie można wpisać uwagi (np. dane Partnera Comarch).
Dodatkowo należy potwierdzić zapoznanie się i akceptację regulaminów Comarch e-Sale oraz Comarch ERP Optima. Po wprowadzeniu tych danych, wystarczy kliknąć w pole Zamawiam! i gotowe.
W momencie gdy została wybrana opcja Mam Comarch ERP, pojawi się na ekranie nowe okienko, na którym należy podać wymagane dane. Konieczne będzie podanie następujących danych: imię, nazwisko, numer telefonu oraz numeru NIP. Opcjonalnie można wpisać uwagi (np. dane Partnera Comarch).
Dodatkowo należy potwierdzić zapoznanie się i akceptację regulaminu Comarch e-Sale. Po wprowadzeniu tych danych, wystarczy kliknąć w pole Zamawiam! i gotowe.
Administratorzy
Wstęp
E-Sale'em nie zawsze zarządza jego właściciel. Dostępu do Panelu Administracyjnego mogą potrzebować również osoby, z którymi współpracujesz. Obszary, jakimi będą mogli zarządzać, charakteryzują się sporą różnorodnością. Modyfikacji może być wiele w zależności od ról w zespole.
W e-Sale administrator może dowolnie zmieniać uprawnienia poszczególnych członków zespołu.
Dodawanie nowego administratora
Aby dodać nowego administratora należy zalogować się do Panelu administracyjnego, po czym przejść do Mój profil (1) > Administratorzy (2), a następnie kliknąć przycisk Dodaj administratora(3).
Zostanie otwarty formularz, w którym należy uzupełnić adres e-mail nowego administratora, jego nazwę i grupę. Na tym etapie możesz również zdecydować, czy konto ma być aktywne.
Opcjonalnie, w sekcji Ograniczenia możliwe jest dodanie konkretnych adresów IP, a także określenie dostępów do przyznanych uprawnień w wybrane dni tygodnia i określone godziny.
Dane te będziesz mógł później modyfikować w dowolnym momencie. Po poprawnym uzupełnieniu danych naciskamy przycisk Dalej.
Nadawanie uprawnień
Po uzupełnieniu powyższych informacji przechodzimy do nadawania uprawnień, do zarządzania poszczególnymi obszarami w panelu administracyjnym. Możesz dowolnie zaznaczyć obszary, do których administrator ma mieć dostęp. W każdej chwili ten dostęp możesz wycofać lub dodać nowy.
Istnieje również opcja nadania uprawnień według wzorca Administrator. Po wybraniu preferowanego modelu należy kliknąć Dodaj administratora.
Dla utworzonego konta możliwa jest również edycja wszystkich danych w późniejszym etapie. Aby to zrobić, należy przejść przez sekcje Mój profil > Administratorzy, po czym wybrać z listy konto.
Możesz modyfikować Podstawowe informacje, Uprawnienia i Ograniczenia. W sekcji Uprawnienia możliwa jest edycja nadanych administratorowi uprawnień. Po kliknięciu Edytuj wyświetli się ponownie formularz, w którym można zmienić obszary do zarządzania. Po wprowadzeniu wszelkich modyfikacji pamiętaj o zapisaniu zmian!
Widoczność danych w panelu
Osoba, której e-mail podasz, otrzyma automatyczną wiadomość. Poprosimy w niej o potwierdzenie konta i ustawienie nowego hasła dostępowego.
Administrator otrzymujący dostęp jedynie do wybranych obszarów w nowym panelu administracyjnym będzie posiadał ograniczony widok menu. W zależności od przyznanych uprawnień zobaczy tylko te zakładki i dane, do których ma odpowiednie dostępy. Przy próbie wykonania akcji, do której nie ma uprawnień, zostanie wyświetlony komunikat informujący o braku uprawnień.
Na Dashboardzie również te ograniczenia będą widoczne - administrator zobaczy dane jedynie z tych obszarów, do których posiada dostęp. Przykładowy wygląd panelu administracyjnego dla konta z ograniczeniami został przedstawiony poniżej.
Archiwizacja administratora