Karta kontrahenta

Karta kontrahenta

Na karcie kontrahenta zaprezentowane zostały informacje dotyczące wybranego kontrahenta.

  • Akronim (Kod) i nazwa kontrahenta
  • Numer NIP kontrahenta
  • Adres główny kontrahenta
  • Domyślna osoba kontaktowa po stronie kontrahenta
  • Informacja czy istnieją działania na bieżący dzień
  • Nr ostatnio wystawionego dokumentu dla kontrahenta
  • Nr ostatnio wystawionego KP/KW dla kontrahenta
  • Płatności przeterminowane/ wszystkie płatności
  • Udostępniona dla kontrahenta grupa towarów
  • Domyślna forma płatności dla kontrahenta
  • Kontrahent główny
  • Informacja, czy istnieją obowiązujące promocje dla kontrahenta
  • Limit kredytowy
  • Oznaczenie kontrahenta jako „Ulubiony”
  • Wyświetlenie adresu na mapie
  • Wyświetlenie listy osób kontaktowych
  • Lista zaplanowanych działań
  • Planowanie działania
  • Informacje dodatkowe
Karta kontrahenta
  Dodanie dokumentu KW Wyświetlenie adresu na mapie Wyświetlenie trasy na mapie Każda sekcja, która posiada przycisk  umożliwia wywołanie powiązanych z kontrahentem:
  • Działań
  • Dokumentów
  • Wpłat/Wypłat
  • Płatności
  • Promocji
Po naciśnięciu przycisku , w przypadku podglądu karty kontrahenta dodanego w aplikacji (kontrahent nie został zsynchronizowany do systemu ERP) zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami: Dodaj adres, Dodaj osobę, Edytuj kontrahenta, Usuń kontrahenta, Raporty W przypadku, gdy dla nowododanego kontrahenta zostały zaplanowane działania, wystawione dokumenty bądź płatności po naciśnięciu przycisku: [Usuń kontrahenta] pojawi się informacja o braku możliwości usunięcia kontrahenta. Lista adresów Kontrahenta Naciśnięcie przycisku na Liście kontrahentów, w sekcji: Adres spowoduje przejście do okna, w którym zostały zaprezentowane wszystkie adresy Kontrahenta
Okno: Adresy
     Szczegóły danego adresu

Po wejściu w szczegóły danego adresu zostaną zaprezentowane informacje widoczne na rysunku poniżej (o ile te dane zostały wprowadzone).

Ukrycie szczegółów danego adresu Przeniesienie do okna umożliwiającego wykonanie połączenia na dany nr telefonu Przeniesienie do okna umożliwiającego wysłanie wiadomości SMS na dany nr telefonu   W kolejnych wierszach sekcji Handlowe zostały zaprezentowane następujące informacje:
  • Działania – informacja, czy w danym dniu istnieje zdefiniowane działanie (Spotkanie bądź Kontakt) dla Przedstawiciela dotyczące podniesionego kontrahenta
  • Ostatni dokument – numer dokumentu RO/PA/WZ/FS/FPF, który został wystawiony jako ostatni:
  • Po naciśnięciu przycisku istnieje możliwość wystawienia dokumentu RO/PA/WZ/FS/FPF
  • Po naciśnięciu przycisku następuje przejście do listy RO/PA/WZ/FS/FPF wystawionych dla danego Kontrahenta
  • Ostatnia wpłata/wypłata – ostatni dokument KP/KW zarejestrowany dla kontrahenta
  • Płatności – saldo płatności kontrahenta, kolorem czerwonym zostały oznaczone płatności przeterminowane
  • Limit kredytowy – wartość limitu kredytowego przyznanego dla kontrahenta
  • Promocje – lista promocji obowiązujących dla danego kontrahenta
Jeżeli kontrahent podlega promocjom wówczas w sekcji zostanie wyświetlona informacja: „Istnieją obowiązujące promocje”, w przeciwnym razie: „Brak obowiązujących promocji”.
  • Towary – funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Optima
  • Waluta - funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Optima
  • Domyślna forma płatności – domyślna forma płatności dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Cena początkowa - domyślna cena sprzedaży dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Sposób dostawy - domyślny sposób dostawy określony dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP.
  • Kontrahent główny – kontrahent główny zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Płatnik – płatnik zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Opis - opis zdefiniowany dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP
  • Informacje dodatkowe – atrybuty zdefiniowane dla danego kontrahenta, pobrane z systemu ERP
 

Sekcje Księgowe i Dokument tożsamości

Na karcie kontrahenta prezentowana jest sekcja „Księgowe” w której są wyświetlane informacje:
  • Status kontrahenta – Podmiot gospodarczy lub Odbiorca detaliczny;
  • Typ kontrahenta – Krajowy, Unijny, Pozaunijny;
  • Informacja czy kontrahent jest płatnikiem VAT oraz/lub Rolnikiem ryczałtowym;
Karta kontrahenta – sekcja Księgowe
W aplikacji została dodana sekcja Dokument tożsamości, w której są zawarte informacje:
  • Numer – numer tożsamości dokumentu klienta;
  • Data wystawienia – data wystawienia dokumentu tożsamości w formacie DD.MM.RRRR;
  • Urząd – nazwa urzędu w którym był wystawiony dokument tożsamości;
Karta kontrahenta – dokument tożsamości
Dodatkowo sekcje Księgowe oraz dokument tożsamości  są wyświetlane na formularzach dodawania nowego kontrahenta oraz edycji. W nowej wersji aplikacji użytkownik ma możliwość określenia informacji na temat numer PESEL oraz statusu kontrahenta, jest to możliwe zarówno z poziomu dodawania jak i edycji kontrahenta.
Zakładanie karty nowego kontrahenta – obsługa dodatkowych pól

Lista Płatności

Okno Listy Płatności prezentowane jest po wybraniu przycisku grupie Handlowe w wierszu Płatności. Z poziomu okna: Płatności istnieje możliwość przeglądania nierozliczonych płatności oraz ich rozliczenia. Na samej górze zaprezentowane zostało saldo płatności dla kontrahenta. Kwota czerwona to wartość płatności przeterminowanych, z kolei kwota biała to saldo wszystkich płatności kontrahenta.
Płatności danego kontrahenta
Na Liście Płatności znajdują się informacje, które zawierają dane o dokumentach, posiadających nieuregulowane jeszcze płatności. Jeżeli płatność jest przeterminowana, wówczas jej kwota oraz termin wyróżnione są na liście kolorem czerwonym. Dodatkowo dla takich płatności w miejscu, gdzie znajduje się kwota zaległości, w nawiasie, wyświetlana jest liczba dni, o jaką jest ona przeterminowana.
Lista Płatności
Aby rozliczyć dany dokument należy nacisnąć przycisk , który znajduje się z prawej strony każdego wiersza, a następnie nacisnąć przycisk [Rozlicz].  

Limit kredytowy

W aplikacji Okno Limitu kredytowego prezentuje informacje na temat przyznanego dla Kontrahenta limitu. Na rysunku poniżej. zaprezentowano kwotę limitu pozostałą do wykorzystania.

Prezentacja kwoty limitu pozostałej do wykorzystania na karcie kontrahenta
W zależności od tego czy danemu kontrahentowi został przyznany limit kredytowy, czy też od tego w jakim stopniu został wykorzystany, na karcie kontrahenta prezentowane są odpowiednie wartości:
  • Jeżeli kwota „Pozostała do wykorzystania” jest ujemna (czyli, kontrahent przekroczył kwotę limitu), wtedy zgodnie ze standardem aplikacji prezentowana jest w kolorze czerwonym
  • Jeśli kontrahent posiada nieograniczony limit kredytowy bądź limit nie został określony, wówczas na karcie kontrahenta będzie wyświetlana informacja „Nieograniczony” jak na rysunku poniżej.
Karta kontrahenta – limit nieograniczony
Jeśli kontrahent posiada zdefiniowany limit kredytowy, to po przejściu w szczegóły limitów kredytowych będą wyświetlane informacje o kwotach:
  • Limitu kredytowego
  • Wykorzystanych
  • Pozostałych do wykorzystania,
Dodatkowo jeśli został zdefiniowany limit przekroczonych płatności prezentowane są informację o kwotach:
  • Dozwolonych po terminie
  • Przeterminowanych
Informacje dotyczące kwot limitu kredytowego
Istnieje możliwość ukrycia kwoty przyznanego i wykorzystanego limitu kredytowego kontrahenta. Więcej informacji na ten temat można znaleźć TUTAJ.

Promocje

Okno promocji wywoływane jest po wybraniu danej promocji z listy promocji dostępnych z poziomu karty kontrahenta . Okno przykładowej promocji przedstawia rysunek poniżej: Promocje definiowane są w systemie Comarch ERP Optima.

Zakładka: Dokumenty

Okno prezentowane jest po wybraniu   w grupie Handlowe w wierszu Ostatni dokument
Dokumenty powiązane z kontrahentem
Znaczenie symboli na liście dokumentów:  - dokument pobrany z centrali ERP.  - zatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż.  - niezatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż.   Po naciśnięciu przycisku   zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami. Dostępność opcji zależy od statusu dokumentu: Dokument zatwierdzony, ale niewysłany do systemu ERP – dostępne opcje:  - edycja dokumentu, otwarcie okna umożlwiającego odtwierdzenie dokumentu .  - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce .  - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.   Dokument zatwierdzony, wysłany do systemu ERP – dostępne opcje:  - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce.  - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.   Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:  - edycja dokumentu, otwarcie okna umożlwiającego potwierdzenie. - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce . - usunięcie dokumentu będącego w buforze.
Okno: Kontrahent, zakładka: Dokumenty, dostępne opcje
W przypadku, gdy dokument wystawiony w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż został wcześniej zatwierdzony, wówczas z poziomu edycji istnieje możliwość cofnięcia go do bufora. Dokument można cofnąć do bufora pod warunkiem, że nie został wysłany do systemu ERP, nie został zafiskalizowany lub usunięcie powiązanej z nim wpłaty kasowej spowodowałoby powstanie ujemnego stanu kasy. Tylko dokumenty znajdujące się w buforze można modyfikować. Filtrowanie listy dokumentów
Okno Kontrahent, zakładka: Dokumenty: filtrowanie na liście
   

Edycja kontrahenta

Opcja: Dodaj informację dodatkową

Opcja dodania atrybutu do karty kontrahenta dostępna jest z kilku poziomów:
  • Bezpośrednio z poziomu karty kontrahenta, poprzez wybranie opcji „+” w sekcji: Informacje dodatkowe,
  • Poprzez wybór opcji: „Dodaj informację dodatkową” z poziomu opcji dodatkowych na karcie kontrahenta.
Opcje te przedstawiono na rysunku poniżej.
Opcje dodania atrybutu do karty kontrahenta
Po wybraniu opcji dodania atrybutu zostanie wyświetlone okno z możliwością wybrania odpowiedniej klasy atrybutu a następnie okno z możliwością wpisania/wybrania odpowiedniej wartości dla wybranej klasy.
Okna z możliwością wskazania klasy i wartości wybranego atrybutu
Możliwość przypisania atrybutu do karty kontrahenta istnieje także z poziomu okna edycji kontrahenta oraz dodawania nowego kontrahenta.
Możliwość dodania atrybutu podczas edycji oraz dodawania karty nowego kontrahenta.

Edycja kontrahenta

Nowo dodani kontrahenci mogą być modyfikowani do momentu wysłania ich kart do systemu ERP. Aby edytować kartę kontrahenta pobranego z systemu ERP konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie stanowiska mobilnego opisane TUTAJ.  Po naciśnięciu przycisku dostępnego na karcie kontrahenta zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na rysunku poniżej:
Karta kontrahenta, edycja kontrahenta pobranego z systemu ERP
  Naciśnięcie przycisku [Edytuj kontrahenta] pozwala na pełną edycję karty kontrahenta. Edytując kartę kontrahenta Użytkownik może dokonać zmiany:
  • Akronimu
  • Nazwy kontrahenta
  • Adresu głównego wraz z przypisanymi kontaktami
  • Adresu korespondencyjnego
  • Numeru NIP
  • Numeru REGON
  • Opisu
  • Atrybutów
  • Warunków handlowych kontrahenta (formy i terminu płatności, ceny początkowej, sposoby dostawy czy dostępnej grupy towarowej)
  • Osób kontaktowych
Dodatkowo jest możliwa weryfikacja numeru NIP. Po sprawdzeniu numeru NIP i odnalezieniu kontrahenta w bazie danych, użytkownik może wybrać opcję Aktualizuj celem aktualizacji lub zmiany danych kontrahenta. Zanim użytkownik dokona ostatecznej zmiany danych kontrahenta, zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Dopiero po potwierdzeniu komunikatu, dane kontrahenta zostaną zmienione (Rys 94).
Aktualizacja danych kontrahenta.
Dla nowo dodanego kontrahenta poza możliwością zmiany danych istnieje także możliwość usunięcia karty kontrahenta. Opcja dostępna jest po wybraniu przycisku  .
Karta kontrahenta zarejestrowanego w aplikacji z otwartym menu
Opcja: [Usuń kontrahenta] dostępna jest dla nowo zarejestrowanych kontrahentów, niewysłanych jeszcze do systemu ERP. Usunięcie kontrahenta jest możliwe jedynie w przypadku, gdy na kontrahenta nie został wystawiony dokument, nie istnieją zapisy kasowe powiązane z kontrahentem oraz nie zostało zaplanowane działanie powiązane z kontrahentem.
Uwaga
Pola obowiązkowe do wypełnienia są oznaczone czerwoną czcionką. Istnieje możliwość określenia wymagalności pól w procedurze CDN.Mobile_Android_KntEdycja znajdującej się w bazie firmowej systemu ERP Optima (Programmability/StoredProcedures/ Mobile_Android_KntEdycja). Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości.
Dodany z poziomu aplikacji kontrahent jest oznaczony na liście kontrahentów ikonką w kolorze niebieskim
Kontrahent zarejestrowany w aplikacji

 Edycja osoby kontaktowej

Edycja osoby kontaktowej pozwala na lepsze zarządzanie osobami kontaktowymi kontrahenta dając możliwość usuwania osoby kontaktowej oraz edytowania jej kartoteki poprzez zmianę:
  • Domyślności osoby kontaktowej
  • Stanowiska
  • Imienia i nazwiska
  • Kontaktów (telefonu, adresu e-mail itp.)
  • Notatki związanej z osobą kontaktową

Rejestracja nowego kontrahenta

Weryfikacja kontrahenta w bazach

W aplikacji Comarch Mobile na liście kontrahentów istnieje możliwość zweryfikowania numeru NIP kontrahenta w:
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
W celu uruchomienia funkcji weryfikacji numeru NIP kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk: dostępny w pasku górnym listy kontrahentów. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak na rysunku poniżej:
Weryfikacja, czy kontrahent znajduje się w bazie danych
Istnieje także możliwość weryfikacji numeru NIP kontrahenta w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji dodawania nowego kontrahenta (przycisk „+”) zostaje wyświetlone okno do weryfikacji numeru NIP. Po wpisaniu numeru NIP i naciśnięciu przycisku „Sprawdź” aplikacja sprawdza czy kontrahenta o wskazanym numerze NIP znajduje się w :
  • Systemie VIES (VAT Information and Exchange System)
  • Systemie GUS
  • Systemie VAT
  • Bazie danych systemu ERP
  • Bazie mobilnej Przedstawiciela
Uwaga
Funkcjonalność weryfikacji numeru NIP w bazie systemu VIES oraz w bazie systemu ERP wymaga dostępu do Internetu.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji kontrahenta i przy braku połączenia z internetem
Funkcjonalność umożliwia różną konfigurację weryfikacji kontrahenta podczas dodawania:
  • Jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych systemu ERP, opcja „Dodaj” jest aktywna i można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP. Formularz dodawania nowego kontrahenta zostanie automatycznie uzupełniony wcześniej wpisanym numerem NIP.
  • Blokada – jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych, opcja „Dodaj” jest nieaktywna i nie można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP.
  • Jeżeli kontrahent nie został znaleziony w systemie ERP lub Comarch Mobile, opcja „Dodaj” jest aktywna. Po jej wyborze zostanie wyświetlone okno dodawania nowego kontrahenta, w którym to zostanie automatycznie wpisany numer NIP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanAddContractorWithChecking. Więcej informacji na temat konfiguracji parametru znajduje się TUTAJ
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji numeru NIP jeśli dodanie kontrahenta o takim samym numerze NIP zostało zablokowane
Jeżeli kontrahent zostanie odnaleziony w bazie systemu VIES/GUS i opcja Dodaj jest aktywna, wówczas po jej wybraniu automatycznie wypełnione zostaną pola z:
  • Numerem NIP
  • Nazwą
  • Adresem kontrahenta
Automatyczne wypełnienie pól podczas dodawania nowego kontrahenta
W Ustawieniach aplikacji istnieje także możliwość określenia z jakiego systemu (VIES czy GUS) mają być preferowane dane przy zakładaniu karty kontrahenta z weryfikacją numeru NIP. Domyślnie ustawiana jest opcja: VIES.
Ustawienie w aplikacji, z jakiego systemu mają być preferowane dane przy zakładaniu karty nowego kontrahenta z weryfikacją numeru NIP
Weryfikacja numeru NIP kontrahenta jest możliwa także podczas edycji kontrahenta. Po sprawdzeniu numeru NIP i odnalezieniu kontrahenta w bazie danych, użytkownik może wybrać opcję Aktualizuj celem aktualizacji lub zmiany danych kontrahenta. Zanim użytkownik dokona ostatecznej zmiany danych kontrahenta, zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem. Dopiero po potwierdzeniu komunikatu, dane kontrahenta zostaną zmienione.
Weryfikacja numeru NIP podczas edycji karty kontrahenta
Aktualizacja danych kontrahenta
Również dostępna jest weryfikacja po numerze PESEL. Opcję weryfikacji po numerze PESEL jest wywoływana analogicznie jak po NIP.
Weryfikacja kontrahenta po numerze PESEL
 

Rejestracja nowego kontrahenta

Rejestracja nowego kontrahenta

Istnieje możliwość dodania nowej karty kontrahenta w aplikacji. W celu rejestracji nowej karty kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:  dostępny w pasku górnym każdej z zakładek listy kontrahentów.
Przycisk na liście kontrahentów do dodawania nowego kontrahenta
Uwaga
Pola obowiązkowe do wypełnienia są oznaczone czerwoną czcionką. Istnieje możliwość określenia wymagalności pól w procedurze CDN.Mobile_Android_KntEdycja znajdującej się w bazie firmowej systemu ERP Optima (Programmability/StoredProcedures/ Mobile_Android_KntEdycja). Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości.
Okno rejestracji nowego kontrahenta składa się z danych zaprezentowanych poniżej
Rejestracja nowej karty kontrahenta
  Naciśnięcie przycisku    pozwala dodać kontakty do adresu głównego kontrahenta, adresy kontrahenta, osoby kontaktowe,atrybuty. Towary [wszystkie] umożliwia wybór grupy towarów dostępnej dla kontrahenta. Pozwala na ustawienie dostępu kontrahenta do konkretnej bądź wszystkich grup dostępnych w aplikacji. Pole Opis służy do wprowadzania i modyfikowania notatek dotyczących klienta W celu zapisania nowego kontrahenta należy wypełnić wszystkie wymagane pola i zaakceptować wprowadzone dane przyciskiem:

 Dodawanie kontaktów kontrahenta

W sekcji: Kontakty istnieje możliwość dodania danych kontaktowych kontrahenta przypisanych do adresu głównego Dostępne typy kontaktów to:

  • Telefon 1
  • Telefon 2
  • Fax
  • E-mail
  • URL
Rejestracja kontaktu
  dodanie kontaktu usunięcie kontaktu

Dodawanie adresu korespondencyjnego kontrahenta

W sekcji: Inne adresy istnieje możliwość dodania adresu korespondencyjnego.
Dodawanie adresu dodatkowego
Pola oznaczone kolorem czerwonym są polami wymaganymi. Po uzupełnieniu wymaganych pól i zapisie adres zostaje dodany do sekcji: Inne adresy. Użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisku: Edytuj lub usunąć adres – przycisk: Usuń

Dodawanie osób kontaktowych kontrahenta

W sekcji: Inne adresy istnieje możliwość dodania adresu korespondencyjnego.

Dodawanie osoby kontaktowej
Pole Nazwisko jest polem obowiązkowym, bez wypełniania  którego nie będzie możliwy zapis osoby kontaktowej.Zapisana osoba kontaktowa będzie dostępna w sekcji: Osoby kontaktowe. W sekcji tej użytkownik może modyfikować wprowadzone dane za pomocą przycisków: Edytuj   , Usuń  lub dodać kolejną osobę kontaktową za pomocą przycisku: Dodaj .

Weryfikacja NIP

Na liście kontrahentów istnieje możliwość zweryfikowania numeru NIP kontrahenta w:
  1. systemie VIES (VAT Information and Exchange System),
  2. systemie GUS,
  3. bazie danych systemu ERP,
  4. bazie mobilnej Przedstawiciela.
  5. bazie płatników Vat
W celu uruchomienia funkcji weryfikacji numeru NIP kontrahenta należy z poziomu listy kontrahentów wybrać przycisk:     dostępny w pasku górnym listy kontrahentów. Po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno jak na rysunku poniżej:
Weryfikacja czy kontrahent znajduje się w bazie danych.
Istnieje także możliwość weryfikacji numeru NIP kontrahenta w momencie rejestracji karty nowego kontrahenta. Wówczas po wybraniu opcji dodawania nowego kontrahenta (przycisk „+”) zostaje wyświetlone okno do weryfikacji numeru NIP. Po wpisaniu numeru NIP i naciśnięciu przycisku „Sprawdź” aplikacja sprawdza czy kontrahenta o wskazanym numerze NIP znajduje się w :
  • Systemie VIES,
  • Systemie GUS,
  • Bazie mobilnej,
  • W bazie systemu ERP,
Uwaga
Funkcjonalność weryfikacji numeru NIP w bazie systemu VIES oraz w bazie systemu ERP wymaga dostępu do Internetu.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji kontrahenta i przy braku połączenia z internetem
Funkcjonalność umożliwia różną konfigurację weryfikacji kontrahenta podczas dodawania:
  • Jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych systemu ERP, opcja „Dodaj” jest aktywna i można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP. Formularz dodawania nowego kontrahenta zostanie automatycznie uzupełniony wcześniej wpisanym numerem NIP.
  • Blokada – jeżeli kontrahent o podanym numerze NIP zostanie odnaleziony w bazie danych, opcja „Dodaj” jest nieaktywna i nie można dodać kontrahenta o takim samym numerze NIP.
  • Jeżeli kontrahent nie został znaleziony w systemie ERP lub Comarch Mobile, opcja „Dodaj” jest aktywna. Po jej wyborze zostanie wyświetlone okno dodawania nowego kontrahenta, w którym to zostanie automatycznie wpisany numer NIP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanAddContractorWithChecking. Więcej informacji na temat konfiguracji znakuje się w dokumencie: TUTAJ.
Okno wyświetlane w przypadku poprawnej weryfikacji numeru NIP jeśli dodanie kontrahenta o takim samym numerze NIP zostało zablokowane
Jeżeli kontrahent zostanie odnaleziony w bazie systemu VIES/GUS i opcja Dodaj jest aktywna, wówczas po jej wybraniu automatycznie wypełnione zostaną pola z:
  • Numerem NIP,
  • Nazwą,
  • oraz adresem kontrahenta.
    Automatyczne wypełnienie pól podczas dodawania nowego kontrahenta.
    W Ustawieniach aplikacji istnieje także możliwość określenia z jakiego systemu (VIES czy GUS) mają być preferowane dane przy zakładaniu karty kontrahenta z weryfikacją numeru NIP. Domyślnie ustawiana jest opcja: VIES.
    Ustawienie w aplikacji, z jakiego systemu mają być preferowane dane przy zakładaniu karty nowego kontrahenta z weryfikacją numeru NIP.
    Weryfikacja numeru NIP kontrahenta jest możliwa także podczas edycji kontrahenta.

Lista kontrahentów

Lista kontrahentów

W menu głównym aplikacji prezentowana jest informacja na temat łącznej liczby obsługiwanych kontrahentów
Widoku z menu głównego: Kontrahenci
Po naciśnięciu na kafel Kontrahenci zostaje wyświetlone okno składające się z sześciu zakładek:
  • Lista kontrahentów,
  • Ulubieni,
  • Często,
  • Ostatnie transakcje,
  • Dłużnicy,
  • Osoby kontaktowe
Okno: Kontrahenci
Na liście kontrahentów znajdują się również informacje dodatkowe dla danego kontrahenta. Istnieje możliwość ukrycia akronimu kontrahenta na liście kontrahentów W menu: Ustawienia w grupie: Parametry aplikacji: Ustawienia listy kontrahentów, parametr: Pokazuj kody kontrahentów.
Parametr: Pokazuj kody kontrahentów
Na liście Kontrahentów dostępne są opcje zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu, aktywne po naciśnięciu na przycisk .
Opcje menu dostępne dla wybranego Kontrahenta
W przypadku wyboru opcji [Zadzwoń] bądź [Wyślij SMS] jeżeli kontaktów typu telefon jest więcej niż jeden, to po naciśnięciu przycisku zostanie udostępnione dodatkowe menu umożliwiające wybór numeru innego niż domyślny.
Wybór numeru innego niż domyślny
Opcje: Zadzwoń, Wyślij SMS oraz Wyślij e-mail, Przejdź na stronę www są dostępne jeżeli kontrahent posiada zdefiniowane odpowiednie dane kontaktowe: telefon, adres e-mail, URL. Jeżeli kontrahent został oznaczony jako archiwalny w systemie ERP wówczas jego kartoteka nie jest wyświetlana na liście kontrahentów. Ponadto, za pomocą różnokolorowych ikonek prezentowane są dodatkowe informacje dotyczące poszczególnych kontrahentów.   Kontrahent dodany lub zmodyfikowany w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż Operator jest opiekunem czasowym Kontrahenta, brak możliwości edycji w aplikacji Kontrahenci posiadający nierozliczone i przeterminowane płatności są wyróżnieni na liście kolorem czerwonym oraz posiadają ikonę pieniążka Kontrahent mający wstrzymane transakcje Kontrahent mający zablokowane zamówienia Kontrahent jednorazowy Kontrahent edytowany aplikacji mobilnej i wysłany do systemu ERP (kafelek Stan) W widoku poziomym karta kontrahentów jest podzielona na dwie części:
  • z lewej strony znajduje się lista kontrahentów (wraz ze wszystkimi zakładkami),
  • z prawej strony: szczegóły kontrahenta.
Karta kontrahenta - widok poziomy

W górnym pasku okna widoczny jest kod i nazwa kontrahenta. Nawigując po prawym panelu istnieje możliwość otwarcia kolejnych szczegółów wybranej karty, np. listę wystawionych dokumentów. Szczegóły te są wyświetlane w bieżącym widoku za wyjątkiem listy działań , która jest otwierana w nowym oknie.

Zakładki

Lista ulubionych kontrahentów

Lista Ulubieni składa się z kontrahentów, którzy zostali oznaczeni przez użytkownika aplikacji jako ulubieni. Dzięki tej funkcjonalności użytkownik może wyróżnić na liście kontrahentów, do których kart chce mieć szybki dostęp. Każdy użytkownik aplikacji może sam definiować ulubionych kontrahentów Oznaczenie kontrahenta jako „Ulubiony” Oznaczenie to jest dostępne tylko w aplikacji Mobile Sprzedaż (nie jest synchronizowane do systemu ERP). Kontrahent „Ulubiony” będzie wyświetlony na Liście kontrahentów-> Zakładka: Ulubieni.   Kontrahent nieoznaczony jako „Ulubiony”     Kontrahent oznaczony jako „Ulubiony”
Okno: Lista ulubionych Kontrahentów

Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista Często prezentuje kontrahentów, dla których została zarejestrowana największa ilość dokumentów FPF, RO, PA, FS, WZ.

Okno: Lista najczęściej kupujących kontrahentów

Lista ostatnio kupujących kontrahentów

Lista Ostatnie transakcje prezentuje kontrahentów, dla których w ostatnim czasie zarejestrowano transakcje. Jest ona posortowana wg daty ostatnio wystawionego dokumentu. Na liście ostatnio kupujących kontrahentów prezentowane są następujące informacje:
Okno: Lista ostatnio kupujących kontrahentów
Wskazówka
Dzięki temu Przedstawiciel może m.in. w szybki sposób odnaleźć kontrahentów, dla których wystawiał dokumenty w danym dniu, w szczególnym przypadku takich, które nie zostały jeszcze potwierdzone.

Lista dłużników

Lista Dłużnicy prezentuje kontrahentów, dla których istnieją nieuregulowane i przeterminowane płatności. Lista posortowana jest malejąco, tzn. na samej górze znajdują się kontrahenci, dla których suma nieuregulowanych płatności jest najwyższa.

Okno: Dłużnicy

Lista osób kontaktowych

Lista: Osoby kontaktowe to odpowiednik książki telefonicznej, dzięki której Przedstawiciel w szybki i sprawny sposób odnajdzie interesującą go osobę i nawiąże z nią kontakt poprzez telefon, e-mail, czy SMS.

Każdy z kontaktów posiada elementy informacyjne zaprezentowane poniżej.
  • Nazwa Osoby kontaktowej (np. imię, nazwisko)
  • Akronim i nazwa kontrahenta związanego z osobą
    Okno: Osoby kontaktowe
Szybkie wybieranie numeru telefonu

Jeżeli Przedstawiciel chce szybko nawiązać połączenie telefoniczne z daną Osobą kontaktową wystarczy, że wybierze ją bezpośrednio z listy. W tej sytuacji Przedstawiciel zostanie przeniesiony bezpośrednio do okna połączenia telefonicznego.

Okno: Połączenie telefoniczne
Gdy osoba kontaktowa posiada dwa numery telefonu Przedstawiciel ma możliwość wyboru jednego z nich. W tym przypadku pojawia się okno „Wybierz” z numerami telefonu wybranego kontaktu.
Okno: Wybór numeru telefonu

Po dokonaniu wyboru odpowiedniego numeru telefonu użytkownik zostaje przeniesiony do okna połączenia telefonicznego.

Przedstawiciel, za pomocą przycisku  , znajdującego się po prawej stronie wiersza, ma możliwość wywołania menu kontekstowego, w którym znajdują się opcje: Szczegóły kontrahenta, Zadzwoń, Wyślij SMS, Wyślij e-mail, Zaplanuj. Są one dostępne, jeżeli do kontaktu są przypisane odpowiednie dane (adres e-mail, numer telefonu).
Osoby kontaktowe, menu kontekstowe

Wyszukiwanie osoby kontaktowej

Istnieje kilka możliwości wyszukania osoby kontaktowej z listy:
  • Filtrowanie za pomocą tekstu
  • Wyszukiwanie osoby kontaktowej poprzez filtrowanie głosowe - należy wybrać ikonę mikrofonu
  • Filtrowanie za pomocą kodu kreskowego z zaszytymi w nim danymi osoby kontaktowej - należy wybrać ikonę kodu kreskowego
Aby wyszukać osobę kontaktową za pomocą tekstu w pole filtra należy wprowadzić jedno z kryteriów wyszukiwania:
  • Imię osoby kontaktowej,
  • Nazwisko osoby kontaktowej,
  • Akronim kontrahenta,
  • Nazwa kontrahenta,
  • Numer telefonu osoby kontaktowej widoczny na liście,
  • Adres e-mail osoby kontaktowej widoczny na liście.
Filtr: Osoby kontaktowe
  [/su_list]

Filtrowanie listy kontrahentów

Istnieje możliwość zawężania listy kontrahentów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna. Po wybraniu przycisk:  pojawi się menu z wyborem kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy Kontrahentów. Dostępne kryteria filtrowania:
Filtr na liście kontrahentów
[Grupa] - Wyszukanie kontrahenta w oparciu o grupę, do której należy [Rodzaj] - Zawężenie listy kontrahentów w oparciu o rodzaj zdefiniowany w systemie ERP [Sortowanie] Sortowanie listy po nazwie lub kodzie, rosnąco bądź malejąco [Informacja dodatkowa] - Zawężenie listy kontrahentów w oparciu o klasę i wartość atrybutu przypisanego do nich w systemie ERP
Lista dostępnych klas, z możliwością określenia
Comarch Mobile umożliwia filtrowanie po wielu atrybutach jednocześnie. Opcja ta istnieje na wszystkich listach, na których do tej pory obsługiwane było filtrowanie po informacjach dodatkowych (lista dokumentów, kontrahentów oraz towarów). Po wypełnieniu wartości dla danych atrybutów i wybraniu opcji: Zapisz, lista zostanie odfiltrowana zgodnie z wartościami atrybutów wybranymi w filtrze.
Możliwość filtrowania po wielu atrybutach jednocześnie
W zależności od typu atrybutu po kliknięciu na przycisk     wyświetlane są okna z możliwością wskazania odpowiedniej wartości poprzez wybranie wartości z listy lub wpisanie ręcznie.
Okno wyboru wartości z listy oraz wpisania wartości atrybutu.
Poza wykorzystaniem wspominanych filtrów listę kontrahentów można także zawęzić poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w pole tekstowe filtra. Na liście kontrahentów umożliwiono wyszukanie Klienta po danych zawartych na adresach głównych i pomocniczych, takich jak: ulica, miasto, kod pocztowy, kod adresu, nazwa adresu, e-mail,  akronim lub nazwa Klienta.